1 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

1 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

eşil salata Mayonezlisi, yoğurtlusu Bu mevsim yeşil salata yahut ma- pul salatasını herkes yer, Yalnız bu- Bun sirke, yağ, tuz, biber, hârdalını tamam koymasını herkes bilmez. Yeşil salatanın nefis olması için bir tabak salataya, bir çorba kaşığı sir- ke, üç çorba kaşığı zeytinyağı, bir tu- tam tuz, bir tutam biber, kahve ka gığının burnu ile hardal koymalı, Hep bir arada güzelce ezilip karıştık- tan sonra içerisine yeşil salata atıl malıdır. Yeşil salata yalnız sirke ve yağ ile yenilmez. Bunun pekçok çeşitleri vardır. Limonlusu ve yoğurtlusu en lezzetli olanlarıdır. Mayonezlisi — Çiy bir yumurtanın yalnız sarısını derin bir tabak içerisi. ne koymalı, üzerine bir kahve kaşis ğı kaynar sirke dökmeli. Pek az tuz, biber, hardal serperek yumurta kö. pürtmek için kullanlan tele vur- malı, Üzerine zeytinyağını akıtarak telle vurmakta devam”etmeli. İki çorba kaşığı sirke yahut limon suyu ilâve ederek salataya karıştır. yealı. Bir yumurtaya bir çay fincanı seytinyağı kâfidir. Yoğurtlusu Bir yumurtayı su da katı olarak haşlamalı. Sarısını al- malı, t#bak içerisinde ezmeli, üzerine bir çorba kaşığı sirke, bir kahve kaşi- Bı (şişede satılan hazır yapılmış) hardal ve dört çorba kaşığı yoğurt atarak iyice karıştırmalı, hazırlanan marul sölatasına karıştırmalıdır. Turunç likörü Bu mevsim bol olan turunçtan nefis bir likör yapmak mümkündür. Bir kilo pekmez, bir kilo beyaz şarap almalı. Bunlar ayri ayrı birer şişede duracaktır. Çürüksüz vuruksuz dört ekşi turunç ve'iki portakal seçmeli, Bunların ka- buklarını soymalı, makineden geçir- meli, şarabın içine atmalı. Kabuksuz turunç ve portakalları sıkmalı, çıkan suyu pekmez şişesine ilâve etmeli. Dİ- Ber taraftan 125 gram 90 derecelik te. miz ispirto almalı. Yarısını şarap, ya- sını pekmez şişesine atmalı, On gün iki şişeyi bu halde bırakmalı. Yalnız günde bir kaç defa şişeleri iyice çak Kalamalı. On gün sonra iki şişeyi içine pamuk konmuş bir huniden diğer bir şişeye sürmeli, Likör olmuştur. Bu likörden iki parmak bir su bar- dağına konur, üzerine soğuk soda ilâ- ve edilirse ferahlık veren bir şerbet ölur. Likörün içine ayni miktarda vermut #le küçük buzlar ilâve edilir ve çalka- mırsa hafif ve leziz bir kokteyl olur, Çiğ soğanın faydası Soğan çiğ olaruk yenirse birçok has- talıklara devam imiş, Bacakların şiş- mesine soğan yemek çok faydalı imiş. Birkaç gün muntazaman yemeklerde çiğ soğan yenilirse idrar miktarı artar, böbrekler yıkanır şişten eser katmaz- mış. Soğanı çiğ olarak yiyemiyenler bir Mitre beyaz şarap içine 300 gram soğan Atarak bir hafta bırakmalı. Sonra her pemekte birer çorba kaşığı bu şarap- Be içmek ayni faydayı temin etmekte Güvelere karşı ilâç Bu mevsim güvelerin uyandığı faali- yele geçtikleri zamandır. Naftalin, kâ- İfuru gibi ilâçlar tesirli olmakla bera. ber kokularına güç tahammül olunur, Eczanelerde satılan (paradlehloro- benzene) en müessir güve ilâcıdır. Ko- Kusu hoştur, iki tatlı Kaşığı ilâcı bir Küçük tabak içine koyarak dolabın Ta- fına yerleştirmeli. İlâcın kokusu güve- leri katiyen yaşatmaz, Saçların yumuşak olması için kolay bir usul Saçların kabarık ve yumuşak olma s için baş yıkandıktan sonra iylce kö pürtülmüş bir yumurtanın akı ile saç köklerine masaj yapıp bol ılık su İle başı çalkamalıdır. Sade bir elbiseye takılan yeni şekik de iki cep, bu elbiseye başka dir za- rafet vermektedir. Ceplerde şekil ve gamitür itibarile çok tenevvü var- dır. Büzgülü, işlemeli, kabartmalı, makineli her türlüsü yapılıyor. Bir kaç model dercediyoruz: 1 — Petrol rengi jerseden elbise. İzmirde ucuz havagazı veriliyor İstenildiği kadar yakılmak üzere bir ocak için 225 kuruş alınıyor İzmir (Akşam) — İzmir Şehir mes İisi ozası, şehirdeki belediye müessesele- rini tedkik etmektedirler. Belediye Reisi Dr. Behcet Uz da dahil olduğu halde meclis azası, yukarı mahallelerde inşa edilen asfalt yol, kanalizasyon ve vücu- da getirilmekte olan Cümhuriyet koru- Toğunu görmüş, Kadife kalesine çıkmış” lardır. Belediye, Kadife kalerinde İzmi- zin bütün ufuklarına ve körfeze tam manasile hâkim bir mevkide küçük bir otel inşa ettirecektir. Havagazı fabrikası da görülmüş! 220,000 lira sarfile fabrikada yeni cuda getirilen otomatik tesisat ve ocak- lar sayesinde şimi ünde 14000 metre mikâbı havagazı istihsal olunmaktadır. Bunun 7000 metre mikâbı sarfedilmek- tedir. Belediye, fazla hava gazını istihlâk çareleri arsinış, halka saatsiz, çok ucuz fiatle hava gazı vermeğe başlamıştır. İstendiği kadar yakılmak üzere abone- lerden bir hava gazı ocağı için 225 ku- rug, iki ocak için 315 kuruş alınacaktır. Abonman sayısı artmes, belediye ha- vagazı fiatini de 7,5 köruştan 5 kuruşa indirecektir. Tanzimat edebiyatı hakkın- da istifadeli bir konferans Edebiyat fakültesi profesörlerinden B. Ahmed Hamdi Tanpınar dün Eminönü Hal- kevinde «Tanzimat edebiyatır movzulu bir konferans vermiştir. Salon, tanmmış edebi- 5 mualimleri ve pek çök üniversite ve li- se talebelerile dolü idi, Kıymetli profesör, yüzüncü yılımı idrak ettiğimiz Tanzimat hareketinin karakteristik vasıflarını teba- rüz ettirdikten sonra Namık Kemal, Recai- zade Ekrem, Samipaşazade Sezai, Abdülhak Hâmid ve Halid Ziyanin eserleri, Türk şiir ve nesrine gesirelikleri yenilikler üzerinde durmuş, şayanı dikkat tahlil ve izahlar yap- muştır. Bir saat gibi kısa bir zaman içinde Tanzimat edebiyatının vâzıh bir portresini muvaffakıyetle tesbit eden profesörün bu konferansı, dinleyiciler için çok istifadeli olmuştur. irice iaibike başlanmaz- dan evvel basmak lâzım Vapur, tren idareleri her mevsim değiş- mesinde yeni vakit tarifeleri tanzim ve tat bik eder. Netekim bu sense de yakında ilk- bahar tarifeleri tatbik edilecektir. Fakat nakliye vaxıtaları idareleri, tarifeleri tay- zim ve tatbik ettikten ancak bir hafta, on gün geçince bu tarifeleri tabettirerek halka satıyorlar. Tarifelerin tatbiki ve vapur, tren saatleri bu tarifede esaslı suretir hesap İ edilerek tesbit edildiğine göre, halkı müşkü- ita uğrtmamak, bir takım yanlışlıklara sebebiyet vermemek için tatbikinden evvel bu tarifeleri tabettirerek dağıtmak müm- kün değil midir? Bu en basil bir tedbiri de almak için bü idarelerin âciz olduğunu kabul etmek istemiyoruz. Cepleri daha koyu renk yünlü kor- donla büzülerek bağlanmıştır, 2 — Mavi krep mârokenden elbise, Eteğindeki iki kanön Üzerine cep İş- lenmiştir. Bu cepler mercan rengi floşla anavata işlenmiştir. 3 — Şarabi krep satenden elbise, | Eteğindeki plilerin biri etekte kalıyor Satye davası Dün maznunlar müdafaala- rını yaptılar Satye binasının Denizbank tarafından satın alınması işinde yolsuzluk yapıldığı iddiasile aleyhlerine dava ikame olunan sabık Denizbank erkârının muhakeme» | lerine dün birinci ağır ceza mahkeme sinde devam edilmiş, bu celsede maz- Bunlar kendi hazırladıkları yazılı müda- faanamelerini mahkemeye (verdikten İ sonra şifahen de izahatta bulunmuşlar- dır. Bunlardan sabık Denizbank umum müdürü B. Yusuf Ziya Öniş şifahi iza- hatında kendisinin memlekete hizmetle- rinden bahsederek hiçbir suistimali bu- lunmadığını ve bir takım dedikodular neticesinde kendisine isnatlar yapılarak muhakeme altına alındığını ileri sürmüş tikâp yapsaydım, elime ge ik fırsatlardan istifade ederdim. rişi işinde devlet bana İl milyon a kadar mukavele yapmak salâhiyetini verdiği halde ben mukave- Teleri yapmadım ve devlete 840 bin li. ra kazandırdım. Bugün aypi vapurlar şirketlere dör lasile sipariş edilmiş ve böylelikle dev- letin zararına mal olmuştur.» Demiştir. Diğer maznurler da hakla- rındaki isnatlar yersiz olduğunu ve bu işle hiç suüstimal bulunmadığını söyle- mişlerdir. Evrakın tetkiki için muhake- me başka güne bırakılmıştır. Milli korunma kanununa muhalif hareketten muhakeme Vapurile nakledeceği kömür için faz- la navlun istemek suretile milli korun- ma kanununun 36 rici maddesine muha- Bf hareketten maznun Suad vapuru sa- hibi B. Nâzimın muhakemesi dün asliye altıncı ceza mahkemesinde yapılmıştır. Yapılan tahkikata nazaran ma kanununun meriyet mevkiine girme- si üzerine teşekkül eden koordinasyon heyeti Zonguldakla İstanbul ve Marma- ra limanları arasında nakledilecek Okö- mürün beher tonu için 250 kuruş azami navlun tesbit etmiştir. Bu miktarın tes- bitinden sonra Etibank tarafından Gem- liğe gönderilecek iki bin ton kömürün nakledilmesi, Suad vapuru sahibi Nâzı- ma teklif edilmiş, Nâzım, kömürün be- her tonu için 250 kuruş kabul etmekle beraber geminin yolda gecikmesinden mütevellit masraf olarak İstarya nam altında ayrıca para istemiştir ki, bu mik- tar, kömürlerin nakil ücretinin birkaç misline baliğ olmaktadır. Bu suretle aralarında muhabereler ce- reyan etmiş ve bilâhare Nâzım talebin- den vazgeçmiş, fakat hâdine adliyeye tikal ederek kendisi milli korunma ka- nurunun 3Ö ncı maddesine tevfikan diğeri blüza kadar çıkıyor ve ikisi de birer cep altında bitiyor. Cepleri içi- ne yün geçirilerek kabarima diki. miştir. 4 — Hardal rengi yünlüden tayör. Cepleri birkaç sıra makine dikişi ile süslenmiştir. Cebin üstünden geçen bir pat yeşil #ötr içinden geçmektedir. Hazineye aid gayrimenkuller Maliye Vekâleti ne suretle icar edileceğini kararlaştırdı Ankara 20 (Akşam) — Maliye Vekâleti, Mili Korunma kanununun otuzuncu mad- | desinin tatbik edildiği yerlerdeki hazineye İ aid gayrimenkullerin ne suretle icar edile- eeğiin! tesbit etmiştir. Vekâletçe bu hususta hazırlanan izahnameye göre, halen icarda bulunan bir menkulün kontratosunun hi“ İ tamında kiracı kontratoyu yenilemek iste- diği takdirde bu gayrimenkul arttırmaya çıkanimızacak ve ayni bedel üzerinden kendisine kiralanacaktır, Kiracı gayrinenkulü terketmek istediği ve yahud gayrimenkul esasen boş bulun- duğu tazdirdo 1939 senesindeki icar bede- M üzerinden arttırmaya çıkanlacak ve bir- İ den fazla talip çıktığı halde fazla kira ves rildiği dazarı dikkate alınmıyarak kura çe- kilmek suretile müşterilerden birine eski ienr bedeli üzerinden isticar olunacaktır. Eski icar bedeli üzerinden talip çıkmadığı takdirde gayrimenkul arttırma ve eksiltme kanunu mucibince arttırmaya konulacak ve eski icar bedelini geçmemek üzere en fazla pey sürecek olana ihale edilecektir. Esaslı tamir ve ilâveler yapılmak suretile kiymetini yükseltmiş olan gayrimenkullerin isarında geçen seneki kira nazarı dikkate alınmıyarak yeni baştan arttirma muame- İesi yapılacaktır. 1939 senesinde icarı, veril- mediğinden dolayı icar bedelleri malüm ol- mayan gayrimenkuller de arttırma ve eksilt- me kanunu mucibince arttırmaya konula- caktır. Pazar günleri Şişli tramvay istasyonundaki izdiham Geçen pazar günü-hâva gayet Iyi oldu- Bundan, Meeldiyeköyü ve eivarı, kır barr- sne teşne olan halk ile dolup boşandı. Pa- kat akşam üstü geç vakit evine dönmek is- tiyen kalabalık yüzündeti, Şişlinin son İse tasyonundan tramvayâ binmek pek büyük müşkülâtla karşılandı. Tramvayda yer bul- mak için biribirlerini ip kakan kirmselere çok tesadüf edildi. Bizde bazı kimselerin hâlâ tramvaya bi. nip inme usulünü ve sıraya riayet kalda- sini ihmal ettiklerine göre, kazalara mey- dan vermemek için Tramvay idaresinin İ tedbir alması lâzımdır. Meselâ pazar gün- leri, diğer birçok memleketlerde tetbik edii- diği gibiizdihama mani olmak üzere, hal ka dışarıda numaralı biletler tevzi edilmeli- dir, Bu biletleri hâmtl olanlar, numara 8i- rasına göre tramvay arabasına girebilecek- lerinden, bu kabil münasebetsiz itişmelerin de önü alınmış olur. Bu hususta Tramvay İdaresinin ehemmiyetle nazarı dikkatini ceibederiz. ... muhakeme altına alınmıştır. Dün yapılan muhakeme neticesinde . Nâzımın kanuna muhalif hareketi sa- bit görüldüğünden 36 ncı madde delâ- letile 54 üncü maddeye tevfikan elli lira ağır para cezasile tecziyesine karar verilmiş, ancak, suçu teşebbüsü tam ha- linde kaldığından cezası 25 liraya im dirilmiştir. B. Nâzim ayrıca iki yüz ku- rus da muhakeme harcı ödeyecektir. MİLAN Po dö süet ayakkabıların lekeleri nasıl çıkartılır? ru değildir. Yağ lekesi yi aze keskin bir çaki ile gayet hafifçe kazımalı, sonra rihe kizgin ütü basılarak mitılmış sünger y sinde hasıl li parlak leke gibi bei geçirtmek için parlak yerlere gayet ir para kâğıdı sürerek po dö süetin m: çıkarmalı, Bonra üzerine po dö süet için kullanılan boyalardan birini hafifçe sür- meli, Zeytinyağlı enginar Pangaltı No, 17 — Selma: Zeytin yağlı ene ginar #öyle pişirilir: Enginarların üst kalın yaprakların Jayınız, Ortasındaki yumuşak ve körpe yap” Takları bırakınız. Bunların da uçlarını bi- çakla kesiniz. Saplarını soyunuz ve dört parmak kadar bırakınız. Bir limonu ortadan Keserek ayı enginarın Üzerine gezdirl: ları ayıkladıkça bu su içerisine adı ç ta su içinde olmayan enginar siyahlaşıe On enginar için bir iki deste taze soğan yahut yirmi otuz tane arpacık soğan ayık- Bir çay fincanı zeytinyağını tence- reye soğanlarla beraber koyunuz. Soğanlar sönmeli (katiyen pembeleşmemelidir) © zaman tencereyi yarıya kadar si doldu- Yunuz, bir Umonun suyunu, tuz, Üç parça çay şekerini, ve az sa ile ezilmiş iki kahve kaşığı unu ilâve odiniz. Tencerenin kapa” ğını kapayınız, aleşe koyunuz, suyun 81 açılınca enginarları birer birer içine ko yunuz. Küçük bir kapakla üzerini kapadız- tan sonra tencerenin asıl kapağını kapayı- Diz ve pişiriniz. Buginarlar kart olur da çabuk pişme #cak suyu azar azar ilâve etmeli, (Bu mev sim enginar körpe olduğu için çabuk pişep- ler) Aleşten ineceğine yakın dereotu kesip üzerine serpmeli, Bir kaç taşım kaynadık- tan sonra indirip tabağa çekmelidir. Buhar banyosu Yüzün cildini yumuşatmak için en müessir çare İlkbaharda rüzgârdan, tozdan ilk güneşlerden yüzün cildine bir sertlik gelir. Cildi temiz ve yumuşak tut- mak için haftada bir buhar banyosu yapmanın çok tesiri vardır. Bir küçük el tası içine kaynar su doldurmalı, içerisine yarım kahve ka- şığı (teinture de benjoln) atmah. Ka- lın bir havluyu başa örterek tas üze- rine eğilmeli ve havlu ile tası dâ örte meli, Sudan çıkan buhara yüzü on daki- ka tutmalı, sonra ince bir tülbentle yüzü silmeli, Bir şişeye 100 gram gülsuyu, 100 gram kolonya ve 100 gram (can de law rier - cerise) koymalı, Buhar banyo- sundan sonra bu ilâçtan iki çorba ka- şığına iki çorba kaşığı da soğuk su ka- tarak, katlanmış ince bir tülbendi bü mahlütun içine "batırmalı ve yüze kompres gibi koymalı, Sıcak buhardan açilan ve temizle- nen mesamat bu soğuk ilâçlı kompres Je tekrar kapanır, Saçlara çok kuvvet veren basit bir ilâç Tarif edeceğimiz şu ilâç saçlara çok kuvvet vermektedir; 100 gram ısırgan yaprağı, 100 gram lâtin çiçeği yaprağı, 100 gram şim- şir yaprağı, Taze olarak alınan bu yapraklar İnce doğramalı ve yanım kilo 90 derecelik ispirto içerisine koyarak on beş gün bırakmalı. Bu müddet dolunca ince bir tülbentten yaprakları sıkarak süzmeli, Temiz bir pamuğu bu İlâçla ıslata- rak saç köklerine masaj ve friksiyon yapmalıdır. Soğanı göz yanmadan ayıklamak usulü Soğan ayıklarkeni gözlerin yanma” masi için soğanları önce gayet sıcak, sonra soğuk su içine atıp çıkarmalı. Gayet kolay ve gözler yaşarmadan s0 yulabilir. Çayın güzel kokması için Çay haşlarken kokusunun güzel ok ması için çaydanlık içerisine bir parç& şeker koymalıdır. Şeker çay yaprak“ larının tamamile açılmasını ve bütü” kokusunu suya bırakmasını temin