13 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

13 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Katliâmlar hazırlıyan meş'um nazariye Gece yarısı halk derin uykudayken ler toparlanıp da mevkileri gelince, Alman kumandanı haber yol- lamış: — Gözünüzü açın... Dikkat!... Şa- yed üzerimize top atarsanıs, elimizde- ki esirleri öldürürüz... Bilmem yalan, bilmem doğru... Fa- kat bu haber telgraflarla karani, Uydurmaysa bile buna yakın hadise- ler ileride olabilecektir. Zira bir kere mevcud usulleri yıktın mı arkası ço- rap söküğü gibi gider... ise, beynelmilel teamüllere riayetten ayrıldıkları meydandadır. Devletleri bitaraf ve günahsız memleketlere uy- kudayken ölüm darbesi indirmeğe kal- kınca zabitleri de «Esirleri keserim hâ...» derse çok mu? Efendi tef çalarsa hane halkı rakseder wibet! Bu neden böyle?... Bunlar vahşi in- Sanlar mı?.. Vicdan «Evet'i» demeğe Kail olamıyor... Beynelmilel aile için- de Alman milletinin bir çok cihetler- de ne yüksekliklerini biliyoruz... Bu dönen kavgada bitaraf değilsek de hakşinasız, Öyleyse, medehi bir milletten bu gibi hareketler nasıl sadır oluyor? Bir nazariye meselesidir bu: «Top | yekün harp! — Yıldırım harbi'» ha- zariyesi... Yani hasmı altetmek için maddi, manevi bütün vasıtaları sürat- Je kullanmak nazariyesi... Eğer buna baş vurulursa galebe temin edilir ka- naati,.. Ve hattâ bunun insani bir şey olduğu zehabi: — Şayed birdenbire var kuvvetimiz- le saldırır, düşmanı kötürümleşlirir- sek, harp daha çabuk biter, netice da- ha çabuk alınır; binaenaleyh — man- Zarası çirkinmiş gibi görünmekle be- Faber — daha insani bir iş yapılmış olur, İşte düşünce budur... Gördükleri. miz, duyduklarımız da bu nazariyenin tatbikatı, Fakat şayed bütün bunlar sır ha- linde kalsaydı, karşı taraf muhasımn bütün mevcud kaidelere riayet ede- Ceğini sansaydı, usul ihtimal fayda verirdi. Amma şimdi herkes «Suyun uyuyup düşmanın uyumadığınıv ga- Yet iyi öğrendi. Kulak kirişte, göz Etdikte, parmak tetikte bekleniyor. İngiltere, paraşütçülerin inmesini ih- bar etsinler diye bütün sivil halkı me- muür etti. İşki, kuşku son kertesinde... Demek ki yukarıda anlattığımız harp usulünün mevhum muhassenatı ortadan kalkıp ancak seyyiala baki | kalacaktır; Çocukları bombalamak, €sirlerin kafasını kesmek, kralların kellesi peşinde kovalamaca yapmak “ ve bunlara mukabelebilmisilde bulun- mak, ilh, ilh, ilh gibi... Ve bu gidişle, iş, daha da azıtacak... Öyleyse, bütün medeni millet evsa- fına rağmen 29 nci asrı olmanın | kurunu ulâ, kurunu yüsta katliâmcısı olmaktan ne farkı kalıyor? Bir kaç | adım daha himmetle oraya da varıla- Beğenmedikleri Timunin hayatımı Okuyun. Bu adam ne ince bir şahsiyet- tir: Her sahada büyük bir teşkilâtçı- hk, büyük bir Führerlik dehâsı gös ; ardı sıra asırlarca sürecek olan — Anlaşılan intizar ateği muhariple- | ül mülkünü yaktı bay ee Belediyede kadro genişletilmiyor Yeni memuriyetler ihdası teklifi reddedildi Yaziteler ihdas etmişti. Bütçe encümeni, bütçenin terin ve tanziminde tasarruf kaidesine riayet ederek yeni memuriyetler ihdası ile maaşlara zam tekliflerini red, aneak pek zaruri görülen bası yeni vazife- leri kabul etmiştir. Bütçe encümeninin bu suni meclis tarafından da tasvip salimiştir. Kabul edileni bütçeye göre yo- miden ihdas eğilen vesile gene Has Hastanesinde: Bir hemşire, iki hasta- hademe, bir ahçı kalfası, Cer- ii : Bir hemşire, bie başbıkakici, bir ahçı kalfası, Bu hastane- nin diş tabibi Ücreti 75 den 85 liradan çıka- Kümuştar, Hatayda k Hatayda kütüphane | Feci bir sandal | Yeni stadyom itüphane İstanbul kütüphanelerinden bir miktar kit kitap gönderilecek anrif Vekâleti, ileti, Hatay vilâyetinde yap- ir #edkikler netleesinde burada bir kütüphane tesisine karar vermiştir. Bu kü- tüphane İleride genişletilecektir. Vekâ- edilecek umumi in iy lek münakle” m zetile diğer vilâyetlerden, bilhassa İstan- buldan teminini şimdilik muvafık görmüş- tür, Bu cihetle Vekâleiten, şehrimizdeki alâkadarları gelen eimirde, Hataya gönde- rilecek Kitapların seçilmesi bildirilmiştir. İlk olarak aştaki Köprülü kütüp- hanesi ile Fatihteki Mi Kübüphanesin- ii Me kümllı a Türk harfleri. en | e basılmış Bundan sonra, Yüzüm takdirde, diğer kütüpha- nelerden de Hatay umumi kütüphanesine kitaplar gönderilecektir. arsanununasassanasasansssanasasassasanaanasaan emsalsiz bir İmparatorluk kurmuş. Ör memleketini mamürlaştırmış. Bü- tün «Devlet harici turanileris şuurla aynı Relch içine toplayıp ırkdaşlarına aynı hususi payeyi vermiş, Vesaire... Fakat bir kabahati: Yıldırım harbinin icabatını, o zamalın tekniğine göre tatbik etmiş... Pek hoşlandığı ulema meclisinde şöyle konuştuğunu tasavvur ediyorum. (Hoş, bizzat kaleme aldığı eserde ken dini müdafan etmiş ya...) Elbet diye- cektir ki; — İşi uzatmaktansa ve dünyayı aleyhime kaldırmaktansa bana muka- vemet edenleri kılıçtan geçirdim... Di- Zerlerine ibret dersi teşkil etti... Kısa ve «temiz» yolu tercih ettim. Kısa ve «temiz» yol... Bugünkü har | bin de felsefi mahreği. Fakat bugünkü, beterin beleridir. Zira o zaman, yalnız ordular harbedi. yordu. Halkın diğer kısımları passif kalıyordu. Bugünse, total harp hem bütün beşeri ve gayri beşeri kuvvetle- ri — yerin altındaki madenlere ka- | dar — seferber ediyor; hem de hey- hat, kuvvetlet biribirine aşağı yukarı denk iki mühasımın idaresine taksim olmuş... Bu şerait altında, hiç bir dö- vüşme kaidesine de riayet edilmeyin- İ ce, dünya tam mânasile barbarlığın kucağına atılabilecektir. «Total harp — Yıldırım harbi» na- zariyeleri, insanlığı yalnız harp değil, kıtal, katliâm uçurumlarına da ik rüklemek tehlikesini arzediyor. Hem de bütün asri ve medeni vasıtaların ,.. Bu gidiş o gidiş... yele EŞ (VA - Nü) . Kabak Hollanda ile Belçikamın ve biçare Lüksemburgun o başında patladı amma... Feme hastanesinde eski kadroda mev- zar, bir asistan ilâve odilmiştir. Zeynep KÂ- mil Doğumevine de birer müstalızar, ka- loriferci, hastabakıcı ve hademe ilâve edil- miştir. Kimyahaneye de yeni bir kimya- ger ile bir gece bekçisi ilâve edilmiştir. Zührevi hastalıklar hastanesine de bir doktor, bir sihhiye memuru ve bir gece bekçisi tayini muvafık görülmüştür. Has- #anelerin İhtiyaçları günden güne artiı- Bından bu yeni vazifelerin ihdasına lüzum görülmüştür. Maamafih diğer sertabible- ei zam yapılması teklifi redde- Belediyenin diğer şubelerine gelince: Caddelerde açilan elektrik, hayasası, su, telefon bacalarının — masrafları bu mü- Feci bir sandal gezintisi Bir sandal parçalandı, bir çocuk boğuldu Dün Ortaköyde feci hir sandal kazası olmuş, bir kişi boğulmuştr. Vaka şudur: Ortaköyde oturan 13 yaşında Manol, 17 yaşında Vitali, 18 yaşında Riza, 16 yaşımda Avak, 8 yaşında Eran, 16 yaşında Mulz, Mustafa All Cana alt sandah çözerek gez- meğe çıkmışlar, Beşiktaşa doğru ilerlemeğe başlamışlardır. Tam Çırağan sarayı önün- de, Beşiktaşa doğru ilerliyen 22 tonluk (Feyzi bahri) oyelkenlisinin arkasındaki filika ile sandal çarpışmış, altı arkadaş denize döklümüştür. Kazazede çocuklardan Manol, Vitali, Ri- 3a, Avak, yelkenli; Eran ise Şirketi Hayri- yenin 58 numaralı vapuru mürettabatı ta- rafından kurtarılmışlardır. Yapılan bü- bün araştırmaları rağmen Yenimeyhane sokak 15 numaralı evde oturan Muiz bu- Tanamamıştır. KÜÇÜK HABERLER: # Pangaltıda oluran Mustafa oğlu Sü- leyman dün Nişantaşı caddesinden göçer- ken şoför Ozmanır idaresindeki kamyonun. sadmesine maruz kalmış, ağır yaralanmış- tır. Yaralı, Be; i hastanesine kaldınl- imaştar. Feriköyünde ofuran Hast kızı 8 yaşın- da Nadide, Hardiyeden Taksime doğru ge- la bir tramvayın sadmesine maruz kal- yaralanmıştır. Yaralı, Şişli Çocuk HARDAL Kaldırılmıştır. 4 Büyük Parmakkapıda oturan Yorgi isminde birisi, Boğurkesen caddesinden ge- gerken Recebin idaresindeki tek atlı ara- banın sadmesine maruz kalarak yaralan- muş, suçlu yakalanmı şt, Belediyede temizlik amele- | liğinden başka boş vazife yok Son günlerde vilâyete, belediyeye bir işe ka, üzere müracaat edenler bir bayli artmıştır. Her gün alâkadar makam #ahipleri yüzlerce mürcantçı karşısında ka- İiyorlar. Halbuki kadrolar muayyen oldu- Bundan bu isteklerin Isafına imkân bulu- namiyor, Müracsatçılari önlemek ve açık yer ol- madığını göstermek üzere vali muavini B. Halük Nihad Pepeyi'nin kapısına Şu ilân asi- muştar: «Temizlik arneleliğinden başka boş vazile yoktur, Müracaat etmeyiniz. Ve tay» siye mektubu gelirmeyiniz.e Mektep Sişazı ba inşası tahsisatı 939 vilâyet bütçesile şehir içinde ve ka- salarda yeni ilkmektep binaları inşası için tahsisat konduğu hulde — ahvali hazıra dolayısile — bu mekteplerin inşası için ta- Jip çıkmamıştı. Bu itibarla 940 bütçesinde yeni mektep binası için geniş tahsisat ko- nulmamıştır. Ancak çok zaruri olan mek- teplerin ağılmasını temin etmek Üzere «pe- hir ve köy okulları inşa ve istimlâkiş için yalnız 95 bin liralık bir tahsisat ayrılmış- ar. Bu tahsisat ile vilâyet, vilâyetin muh- telif semtlerinde bazı yeni mektep binnla- ri yapacak ve birkaç köy meklebi yeniden açacaktır. Bunların mikdarı bilâhare tes- bit edilecektir. ml eri ez 2d dananın kuyruğu da ole geçtik, | eseselerden alınmak üzere — belediyece açılıp kapanması kararlaştırıldığından bu işe bakmak üzere bir mübendis ile üç baca kontrol memuru fen işleri müdürlüğü kad- Fosuna ilâve edilmiştir. Teşkilâtı genişleti- lerek imar müdürlüğüne bağlanmak iste- nen harita şubesinin, bugünkü kadrosile fen İşleri müdürlüğünde bırakılması mu- vafık görülmüştür. İmar müdürlüğündeki yeni vazifeler kabul edilmemiş, ancak muvakkat müddetle ve üçü geçmemek üzere hariçten mimar kul- Janılabileceği kabul edilmiştir. İstimlâk müdörlüğüne de yeni bir memur alınmam muvafık görülmüştür. Diğer bütün gubelerdeki kadroyu geniş- letmek suretile yeni memariyetler ihdası teklifleri EE akm çikar NM e e bir 22 peri Yeni stadyom 19 Mayısta temel atma resmi yapılacak Dolmabahçede eski (Istabllâmire) bins- m arsasında yapılacak yen! stadyomun bü- tün hazırlıkları tamamlandığı için 19 ma- yısa tesudüf eden önümüzdeki pazar günü temelatma resminin icrasi karârlaştırl- mıştır. Stadyamun inşasına mukteri de- mir malzemenin Belçikadan temin edilmesi kararlaştırılmıştı. Fakat Almanların Bel- çikaya tecavüzü üzerine demirin Belçika- dan getirtiimesi şüpheli görüldüğünden bu malzemenin diğer memleketlerden temin edilmesi ve bu suretle sladyom inşaatınm sekteye uğramaması düşünülüyor. 19 Mayıs spor müsabakaları Fatih Halkerinden: 1 — 19 Mayıs Spor ve Gençlik bayramı münasebetiyle Evimiz spor komitesi 19 mayıs pazar günü saat 4,0 da Edirnekapıdan başlamak ve Büyük- çekmece yolu üzerinde gidip gelme 50 ki- lometrelik yarı mukavemet hisiklet müsa- bakası tertip etmiştir. Müsabaka herkese açıktır. Girmek istiyenlerin 19 mayıs pa- zar sabahı sant &de Baraçhanebaşındaki Ev kurağında bulunmaları kâfidir, Derece alanlara madalyalar verilecektir. 2 — 19 Mayıs Spor ve Gençlik bayramı münasebetiyle Evim. komitesi 19 ma- yıs pazar günü saat 1430 da Karagümrük Stadından başlamak Edl, - Sur has rici - Topkapı - Şehremini - Çapa - Ak- saray - Horhor - Saraçhanebaşı » Fatih'- ten geçmek ve Karagümrük Stadında bite mek üzere bir yarım Fatih turu sokak ko- şusu tertip etmişlir. Koşu herkese açık- tar, Girmek isteyenlerin pazar günü saat M de Karagümrük Stadında koşu hakem heyetine müracaat etmeleri küfidir. Dere- ce alanlara madalyalar verilecektir. 3 — 19 Mayıs pazar günü yapılacak Fa- tih sokak koşusunda bulunmak üzere aşa» gıda isimleri yazılı olan hakemlerin mez- kür gün saat 14,15 de Karagümrük sla- dında buluşmalarını Spor komitemiz rica eder. Adil Giray, Naili Moran, Fürüzan "Tekin, Semih Türkdoğan, Ömer Besim, Al Besim, Recep Ozan, Neriman Tekin, Gar- bis, İ. Bakır, Faik Öner, Yararlığı görülen itfaiye efradına ikramiye Yangınlarda itfaiye efradının bazan ha- yatlarını tehlikeye düşürecek derecede yap- fakları büyük fedakârlık nazarı dikkate slınmış, yararlığı görülenlere ikramiye ve- rTilmek üzere 3,000 Jiralık tahsisat ayri. ması muvafık görülmüştür. Bu fedakârlığı götülerlere belediye relsliğinin. tensibile verilecektir. Semplon ekspresi dün sekiz saat rötarla geldi Dün, 7,20 de &clmesi beklenen semplon ekspresi, Sirkeci garına tam 15,10 da ge- lebilmiştir. Dün gelen semplon ekspresi, Hollanda ve Belçikarda son harbin patla- masını müteakip yola çıkmıştı, Gerek hu- datlardaki sıkı pontrol, gerekse basi mem- Jeketlerde alınan ihtiyati tedbirler yüzün- den & saat rötarla gelmiştir. Konvansiyonel treni seferlerinde aksaklık olmamıştır. | Iktisadi msseleler | Hayat pahalılığının sebebleri Fransadaki hayat pahahlığından bah- sedilirken, şu sebepler ileri sürülmekte- 1 — İthal maddelerinde, harp yüzüm- den husule gelen yükseliş, 2 — Vergileri artırılmasının sebep olduğu yükseliş, ş şartlarına göre zirai maddelerimizi, dı. şardan aldığımız mamul maddelere nis» betle yine ucuz satıyoruz. Diğer taraftan Okuru meyvalarımızın geçen seneye nisbetle fiatleri düşkündür. Fındık, cevir, kuru erik, kayısı gibi... Hatta bu gibi maddeleri satın almamak Bir kızı dostu yaraladı Gulatada Despina isminde bir kız dostu Salahaddin tarafından kunduracı bıçağı ile yaralanmıştır. Carih, Bıçağı ile berabeg Men yaralma ilk tedavisi yapı- İki yangın Feriköyde Batı caddesinde oturan ame. Ie Mehmedin eriade dün mangaldan siçri- yan kıvılcımlar ot minderi tutuşturarak yangın zuhuruna sebebiyet vermiştir. Yan« gın büyümemiş, fakat bitişiğindeki 43 ve #7 sayıl evlere de sirayet ettiğinden Üç ev- de de taliribat yapmıştır. Bu evlerin Ayşe ve Ahmed adındaki kimselere ald olduğu anlaşılmıştar. ar sonra, Şık sinemasında filim 1 neticesinde yangın çıkmışsa da etrafa sirayetine meydan verilmeden İt- faiye tarafından söndürülmüştür. Ee pi Balla dava, edaler divanile saeşbur (La Hep ye) a dayandıl.,