13 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

13 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

m Harp tebliğleri Fransız tebliği, Lüksemburg hududunda muharebelerin tekrar başladığını bildiriyor Paris 13 (A.A) — 13 mayıs sabah mektedir. bu mıntakada, Balçiikn kıtaatına, toplu ve müessir bir su- mite yardım Bu harekât amasında 8 düşman tayyaresi düşürülmüştür. Gece mütanddld hava ha- rekâtı yapılmış ise de heticeleri henüz belli değildir. Karada, yaklaşma hareketlerimiz, tesbit edilen saatlere göre normal şekilde devam simektedir. Alman topçusu, Sarre muntakasında Voğ #es'lerin garbinde devamlı ve şiddetli atış- lâr yapmıştır. Sabaha karşı bu muntaka- larda muhtelif noktalarda muharebeler başlamıştır. Paris 12 (A.A) — Akşam tebliği: Hollan- dada vaxiyet bugün düzelmiştir. İngüls tayyüreleri Hollanda müdafaâsına kuvvet- le yardım ediyorlar. Belçikada düşman taayiki Maastrieht'in garbinde ve Tongros muntakasında devam #tmektedir. Müttefiklerin Maastricht mın- takan köprüleri üzerinde yuptıkları hare- kt düşman tazyikine kuvvetl» mâni ol- maktadır. Almanlar ağır zaylat vermişler- dir Kıtaatımız Belçikanın merkesi kısmında miyetli bir hadise kaydedilmemiştir. taarruza geçtikleri sahayı gösterir harita , i i : i 4Kgan 13 Mayıs 1040 Almanlar Masinot'ya taarruza başladılar (Baştarafı 1 inci sahifede) Balâhiyottar Fransız mahafili, şimdiye kadar Belçika, Hollanda ve Lüksem- burgda yapılmış olan harekâtın ibzari ve mütekaddem harekât olduğunu ve müt- tafiklerin dünkü ve evvelki geceki hare- ketlerinin mwkerrer plân mucibince ve zayiat verilmeksizin icra edilmiş bulun- duğunu kaydetmektedirler. 36 saat ten ksa bir zaman zarfında Belçika ve Hollanda kuvvetleri le irtibat temin edilmiştir. Neticeye fevkalâde memnu- Diyete şayan ile bakılmaktadır. Diğer taraftan müttefiklerin tayynrele- ri, Belçika arazisinde birçok £ taarruzlar icra etmiş ve Maestricht muntakasındaki askeri hedeflerle yürüyüş halinde bulu- nan Alman kıtaannı bombardıman et- migtir. Dün en uri 36 Aknan tayyaresi düşürülmüştür. Dün Lüksemburgda Al- manların uğramış oldukları ağır zayiat | dolayısile sükün hüküm sürmüştür. Moselle'in garbinde taarruza geçmiş olan Alman fırkası, bidayette kazanmış olduğu bir muvaffakiyetten sonra püs kürtülmüş olup Frarisız kıtaatı, leri ha- Teketlerine devam etmektedirler. Lorraine cephesinde Almanlar, bu sa- bah Forbach ile Vosgesler arasında kuv- vetli bir topçu hazırlığı yapmışlar ve müteaddit taarruzlarda bulunmuşlardır. Almanlar, Borbach, Sarreguemines ve Bistehe'in şimalinde Serre'm iki tarafın- dan da mümkün olduğu kadar fazla miktarda kuvveti atıl bırakmağı mu istih- daf etmekte olduğu, yoksa büyük mu- harebenin ve umumi tasrruzun icrasına bataryaları tarafından olmak tayyare düşürülmüştür. Dünkü gün taar- rurlarımızla haya dafi vessitimizin hücüm- | olduğu ömmeliinilsidir. Tarı neticesinde düşürülen tayyare ndedi- | nin 300 olduğunu iddia etmekte hata yok- tur. Pranmz - Belçika hududu şeridinde kolları, nakliye gemisile bir sarnıçlı gemiye isabeğ | yapmışlardır. Bir muhrip bata- rilmış, diğer bir muhrip hasara uğrumuştır. Doktorlar arasında Yeni nakil ve tayinler (Akşam) — Sıhhiye Vekâleti doktorlar aramndi yeni bam a 'Tür Erzurum N. hastanesi gös inü- tehasaslığına, Mardin memleket hastanesi büştabip ve dahiliye mötehassısı Dr. Hall Bayri Kırklareli memleket hastanesi baş- ü ve dahiliye mütehassrslığına açıktan asabiye mütehassısı ve İstanbu! timarha- assi cski mütehassıs Dr. İzseddin Şadan 3eril Erzurum N. hastanesi asabiye müte- aaesislı Samsun sıtma mücadelesi ta- 3lbi Dr. Seryet Erker Samsun sıtına müca- dalesi lhbaratuvar sefliâine terfian. Diyar. ; : : bakır kuduz mücssesesi müdürü mi Es 3 pi mile i de memleket hastanesi operatörü Dr. Rauf Tekin Bursa memleket hastanesi operafğr muavintiğine, Osmaniye hastanesi opera- törli Dr. Sadık Akkoyunlu Bilecik memlekeğ hastanesi oporatörlüğüne, Bursu memleket hastanesi operatör muavini Dr. Nevsad Balkır Muş memleket hastanesi operatip- lüğüne, hudut ve sahiller sıhhat umum mü- dürlüğü müfettişi Dr. dip Süren 60 lira | ikinci #ınıf olarak Çorum Sıhhat ve |, İ M müdürlüğüne, deği'dir. Belçika üzerinde dün de 100 den fazla tayyare düşürüldü Brüksel 12 (A.A) — Albert kanalı muntakasındaki askeri harekâtın müsait bir vaziyet aldığım gösteren sabahki tir, 100 den fazla Alman tayyaresi Bel çika üzerinde Belçika ve müttefik kuv- vetleri tarafından düşürülmüştür. Belçikalıların mukabil taarruzu Brüksel 12 (A.A.) — Bu sabah Bel- çikalılar tarafından kuvvetli hir mukabil taarruz yapılmıştır. Bir kaç saat içinde Belçikalıların lehine dönmüş Almanlar, Limbourg mıntakasında her taraftan ri- cat etmektedirler. Belçikalıların mukabil taarruzu o ka: dar şiddetli olmuştur ki, üssülharekeleri- le temaslarının kesilmesinden korkan Almanlar, Hasselt'e doğru ricat etmeğe başlamışlardır. Şimdi bu mntakada bü- yük bir muharebe cereyan etmektedir. Mühim miktarda İngiliz ve Fransız ha- va kuvvetleri, harekâta iştirak etmekte- dir. Hollandaya yapılacak sevkül- ceyşi taarruz akim kaldı La Haye 12 (A.A) — Başkuman- danlık, neşrettiği bir emriyevmide Hol- landa'ya yapılan svekulceyşi taarruzun akim kaldığını bildirmektedir. Tanrruz. lar, Hollanda kıtsatının, muhariplik evnafını tahminde aldanmışlardır. Alman © paraşütçüleri, (o Hollandaya yapılan Alman tasrruzunun müsammem olduğunu gösteren - deliller. taşımaktan | dir, Zira bunların indikleri intakalar- da ellerinde hususi hüviyet varakaları bulunan, hususi o vazifelerle muvazzaf sivil Almanlar görülmüştür. Almanların hedefi Londra 12 — Almanların Belçikada- ki hareketle denize kadar inerek Belçika ile Hollanda arasındaki rabıtayı kesmek ve Maginot hattımı arkadan çevirmek bindikleri anlaşılmaktadır. Belçikm er- kânharbiyesi bu ihtimali - evvelceden düşünerek alınacak tedbirleri kararlaş- tırmıştır. Şimdi bu plâna göre hareket devam ediyor. Müttefik kuvvetler Hollanda ve Bel- çikadaki mevzilerine iltihak etmek için süratle ilerliyorlar. Hollandada mühim harp harekât olmamıştır. 300 kilometrelik cephede muharebe Londra 12 — Lüksemburg hududun- dan Şimal denirine kadar uzayan 700 kilometrelik bir cephede muharebeler devam ediyor. Hollanda ordusu Alman- lara giddetli mulavemek gösterimiktediz. Paris 12 (AA.) — Alman kıtantı, Hollandada İjsel hattı le Pesls bataklık” larından ileri gidememişlerdir. Almanlar, Arnhemi işgal ettikten sonra garp istika- metinde biraz ilerlemişlerse de Hollan- dalıların mukavemeti karşısında tevak- kuf etmek mecburiyetinde kalmışlardır. Cephemin diğer noktalarında Almanların bazı yerlere nüfuz etnsiş oldukları haber verilmektedir. Cephede kütle halinde bir taarruzla kendilerine yol açamıyan AL manlar, mühim miktarda paraşütçü in- dirmek sistemini tatbik etmektedirler. Alman kalesi tahrib edildi den haber verildiğine göre Almanlar için Buozkade'da hazırlanmış olan Alman kalesi, şiddetli murabeden sonra tahrip edilmiştir. Bir çok Alman ölmüş, diğer- İeri teslim olmuşlardır, Yürekler parçalayıcı sahneler Brüksel 12 (A.A.) — Liğge - Brüksel hattı üzerinde mültecileri hamil iki tren bomba ve mitralyöz ateşine tutulmuştur. Kadınlarla ve çocuklarla lebaleb dolu olan vagonlarda, yüreklder parçalayıcı Tren Lifge ile Brüksel arasndaki 100 kilometrelik mesafeyi 6 saatte ancak aşmıştır. Amsterdam 12 (A.A.) — Dün Ams- terdam'ın tam merkezine 'isabet eden Fransada ölenler Paris 12 (A.A) — Bir sabah gar | zetesi, Almax tayyarelerinin Fransada İ| siviller arasında 148 kişinin ölümüne ve | | 336 kişinin yaralanmasına sebebiyet ver- diklerini yazmaktadır. Tanruzun ilk günü, Alman tayyare- leri, Fransanın askeri hedefler bulun- meyan noktalarını ve şehirlerini bomba- lamışlardır. Almanlar paraşütle asker Mi mn Brüksel 12 — Almanlar paraşütle asker indirmekte devam edi- yorlar, Bunlar küçük telsizlerle Alman veriyor. Bir Belçika fırkası bu haber üzeri» ne bombardıman edilmiştir. Bunları ya- Londra 12 — Alman paraşütçüler üzerinde bulunan emri yevmilerden Hel- landanın işgali kolay bir iş addedildiği anlaşılmaktadır. Paraşütçüler verilen ta- İlmata göre mühim yerleri işgal edecek- lerdi. Bunda muvaffak olamamışlardır, Paraşütçüler önlerine çıkan otomobilleri tehdit ile istedikleri gibi kullanıyorlar. Bu hareket harp kavaidine muhaliftir, Londra 12 — Almanlar bugün Brük- sel civarma yüzlerce paraşütçü atmaşlar- dır. Bunların arasında sivil ve papas kı- yafetinde olanlar da vardı, Paraşütçüler yakalanmışlardır. Alman O tayyareleri şaşırtmak için bazan paraşütle manken atıyorlar. Hollandada Utrecht civarına pnragüt- le Alman askeri indirilmiştir. Bunlar giz- İendikleri yerde yakalan: İngiltere, Alman paraşütçü- lere karşı tedbir aldı Londra 12 (A.A) — Sunday Gra- phic ve Sunday Times gazeteleri, İngilte- Tenin hususi bir kıta ihdas etmek sureti” le paraşütçülere karşı tedbirler aldığını haber vermektedirler. Yolların ve tayyare meydanların mür dafnası için her türlü tertibat alınmış” tır. Seyyar kıtaları telefonla haberdar edebilecek olan, mitralyözlerle müceh- hez, bisikletli ve motosikletli kuvvetler hazırlanmıştır. Milli kıyafeti lâbis olmıyan paraşütçüler idam edilecek Paris 12 (A.A.) — Ele geçecek olan üs i milli ünifor- lar: şinci Kolona mensup karşı açılan mücadele son derece şiddet- le devam etmekte ve resmi makamat tarafından çok cezri tedbirler tatbik meldir, Alman hava kuvvetleri ezcümle Fran- sanın şimali garbisinde büyük bir Faali- ii ir. Hava dafi topçusu Brüksel 12 (A.A.) — Bir çok diple- matik heyetler en kısa bir zamanda Brükseli terketmek üzere hazırlıklar yap- makla meşguldürler. Belçika Başvekilinin nutku Brüksel 12 — Belçika Başvekni B. Plarlot aşık ve halka her şeyi oğ- duğu gibi bildireceğini işaret ederek Al manların bücumu bakkında izahat ver- Başvekilin bu inahatına göre, cuma ma- * bahı başlıyan Alman hilcumu esasında Maastrioht'in en yakın iki köprüsünü tah- rib emrini erecek olan subay tayyareden atılan bir bomba İle öldürül- müş, bu suretle köprülerin tahribi gecik- etmişlerdir. Fakat bu amda Belçika tay- yareleri Almanlara mühim zayint verdir- miş ve 100 Alman tayyaresi düşürülmüş- tür. Almanlar ileri hareketlerini devam ettirememişlerdir. Başvekil deinşitir ki: «Şark kalelerine karşı da şiddetli hü- cumlar yapılmıştır. Bütün bu hücumlar püskürtülmüştür. Kalelerden bazıları Al man cesetlerile doludur. Mewse'ün şark sahilinde çok falk düşman kuvvetleri ta- rafından iaarruza uğradık. Kıtaatımız me- todlu şekilde müdafaada bulundular ve gerilediler. Pransız motörlü kıtaları bir Başvekil Pierlot, halka soğukkanlılıkları- bi muhafaza cimelerin! tavsiye etmiş ve sözlerini «Müttehid bulunalım, müttefikle- Tin yardımile muzaffer olacağız» cümlesile Başvekilin nutku esnasında Brükselde hava tehlikesi işareti verilmiştir. Rotterdam hava meydanı kâmilen tahrip edildi (Bas tarafı 1 nci sahifede) bir iştial havayı sarsmıştır. Dört motörkü yirmi Alman tayyaresi yanmıştır. Tayyare meydanında hangarlar, bütün tesisat ha- rap olmuş, meydan delik deşik hale ge- tirilmiştir. La Haye'in şimelindeki Alman kuv- veti üzerine de çok şiddetli hücumlar ya- 'pılmıştır. Buradaki tayyareler yakılmış, mitralyözler 18 bin kurşun atmışlardır. Burada 9 büyük Alman tayyaresi harap olmuştur. Londra 12 — Rotterdam tayyare mey- danı tamamen harap olduğundan dün buraya yeniden paraşütle indirilen Al man askerleri hava meydanını bırakarak şehre o çekilmişlerdir. Şehirde şiddetli muhmrebeler oluyor. İngiliz hava kuvvetlerinin » akınları Londra 12 — Hollanda ve Belçika- daki muharebelerde tayyareler büyük Faaliyet göstermektedir. Bir zaman süva- rinin yaptığı rol tamamen tayyare veril. miştir, Hava kuvvetleri istikşaf, bom- bardıman, piyadeyi himaye, düşman kollarında karışıklık çıkarmak için kulla- miliyor. İngiliz hava kuvvetleri Lüksemburgda 50 kamyondan mürekkep bir Alman motörize koluna hücum etmiş, bomba ve mitralyöz ateşi ile bü kolu dağıtmıştır. Botnbalardatı bazıları yangın çıkarnış- tr. Diğer bir tayyare kuvveti, hududu geçmek üzere olan bir kola taarruz etmiş büyük bir bomba büyük tühribat yap- imiştar. Diğer iki akın dahâ iyi neticeler vermiştir. Almanyada askeri hedefleri bombardıman Paris 12 — Tayyare harbi çok şiddet- lenmiştir. İki tarafın da tayyareleri bü- yük faaliyet gösteriyor. Fransız tayyare- Teri dün gere Almanyada askeri hedef- leri bombardıman etmiştir. Alman tay- yareleri de Fransada birçek yerlere bombalar atmışlardır. Matin gazetesi Almanların askeri olmıyan yerlere, hat- ta köylere bombalar attıklarını yazıyor. İki gün içinde bu yüzden 148 ölü, 347 yaralı vardır. Belçika üzerinde uçan man tayyareleri erdamı man etmişlerdir. 4 bomba şehrin merke- Londra 12 (A.A.) — Bugün İskoçya» nım şimelinde hava tehlikesi işareti ve- rilmiş ve yarım saat sürmüştür. Londra 12 (A.A.) — Alman tayya releri olduğu sanılan tayyareler, bugün Sbetland adaları üzerinden uçmuşter. Alarm işareti verilmiş, fakat hiçbir bom-