10 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

10 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

W"lllll Sabile — 2 MUMUNUNUN Burnava Ziraat Mektebinde Asrımızın Maarif — dsteminin en çörük yeri, gençleri güç işlerden yüz çevirtmesidir. Bü- tön kudretini topraktan alan yurdumuzda, Ziraat mekteple rine girenler, memur yutiştiren mekteblere nisbetle o kadar aa ki.. Bu sabah ilkmektebin son sınıfında olan yeğenim Özde mir'i, Burnava Ziraat mektebini göstermiye götürdüm. Ereğim; ona, fennt ziraatin neler yapa- gağını göstermek ve toprak İle bilerek, uğraşmıya teşvik ot mekti. Toprak İşi, me kutlu İştir. Hele biz Türkler için. On binlerce yıldır toprak bizi bilir biz toprağı biliriz.. Türk oba- larında insanlar, tarlada doğar, tarlada büyür, tarlada ölür. En helâl ekmek, tarlada dö külen alın terlerile — çıkarılan ekmektir. Mektebin tarlalarını, Fidanlarımı Özdemir'e — göster dikten sonra sordum; — Nasıl Özdemir? — Çok iyi amca, — Göreylim — seni; buraya girib diploma İle çıktıktan son- ra, bilgili çiftçilikte — obaları: Buza Örnek ol. Bizim ulusal varlığımızın, ulusal servetimizin kökü çiftçiliktir. Cümhuriyet devrinin kurduğa yeni fabri- kalara, en iyi ham — maddeleri yetiştirecek, bilgili çiftçilerdir. Pamuklarımızın lifleri incelti- Hb - uzatılmadıkça, koyuanları- mizin yünleri — Merinoslaşma- dıkça; doküma sanayilmiz mil- Hileşemez, bizim bakırçay ova- miz, gelecekte, en İyi pamuk yatağı olacaktır. Bergame'nın ötedenberi ünlü olan koyunları, Türk dokumacılığının yün fab- rikası olacaktır. Cümhuriyet, sizin mesilden bunu istiyor. Bunların - olabilmesi için, oba: larımızdaki — çiftçilikte, — blizi bükim olmalıdır. O bilgilerin kaynağı, iİşte bu —mektebdir. Bak şu mektebin gözelliğine.. Obalarımızın gelecek günleri de böyle olacaktır. Obalara bura- dan nür taşınmadikça, obala- Tımı ın ak gün görmesi güçtür. Çiftçiliğimizin İstikbali, siz. lerin bu mektebe, bu mekteb te okunan ilimlere edeceğiniz rağbete bağlıdır. Sizler, obalara, bu mektebten nur taşıyacak birer — (Promete) olacaksınız, Dünya — kurulalıdanberi — ünlü çiftçi olan Türk, — toprakla göreşmekten, ne zemberi we guklarında, ne temmuz scak- larında yılmaz. Hattâ hergün acı ter çıkmayınca rahat bile etmez. Yalnız onun bu yüksek çalışma kudretini, çağdaş çift- çilik — bilgilerile — birleştirmek lâzımdır. Eski devirler, banu Ahmal etti. Cümbhuriyet, bu çağdaş bilgileri, bu —mektebte, yaratmak ve üretmek için uğ- raşmaktadır. Ne kutladur. bu mekteb, ne mutlu bürada çalı- şen muallimlere ve çocuklara.. Özdemir ile en son, çevresi mermer döşçeli havazun başına geldik. — Atatörk'ün — büstünü görünce: — Ne güzel yere dikmişler amuca., Dedi. — Evet, Atatürk, buradan mektebin tarlalarını, bağlarını, bahçelerini, z&ytinliklerini, dera. haneleri hepsini görür. Ve o, — hepimize diyor ki: eee ü Gününmn I'Il;'ellvazı Zelzele Tahribatı Çok Mühimdir Marmara Adasında 400 Ev Yıkılmıştır. Şimdiye Kadar Bu Adada 56 Zelzele Olmuş ve Dört ölü Bulunmuştur. Topraktan Sesler Gelmektedir. İstanbul, 9 (Lusust) — Mar- mara kıyılarındaki havalide vo Marmara adasında vakubulan gelzele tahribatı mühimdir. Pi rostos köyünde 100 ev tama- men yıkılmıştır. Gündoğan kö- Halya - Fransız Anlaşması ——— Bay Laval De Yeni Bir Söylev Söyledi. Bütün Devletleri Bu Anlaşmıya Iş- tirake Davet Ediyor, Ihtilâfların Kaldırıldığını Söylüyor. Roma, 8 (A.A) — Bay La: val, Fransıa - İtalyan anlaşma: larının İmzasından sonra — İtal. yan gazetecilerine çu beyanatta bulunmuştur: — Başladığımız müsakereler müsbet neticelere varmıştır. İn kisarı hayale uğramadım. Çüönkü anlaşmalar İmza edildi. Afrika mes'eleleri bakkında İmzaladı. ğimız mükaveleler - Adilânedir ve ümit ederim ki, hüsnü u- retle telâkki olunacaktır. Bay Mustolin! ve ben, çok zaman. davberi geriye birakılan büa mes'elelerin hal suretlerini ara- makta, ayni anlaşma zihniyeti ile hareket ettik. Ne bay Mus- solini, ne de ben esaslı menfe: atlerden hiçbirşey feda — etme- dik. Fakat diğer teraftan —iki bükümetin lüzumlu teşrikime- salsine engel olan münileri or. tadan kaldırdık. Bundan böyle hiçbir gizli fikir gütmeden mü- tekabil emniyet havası — içinde Avropa'da nlzamın — devamını istiyen bütün — hükümetlerin ehemmiyet verdikleri — mes'ele leri tetkik edebiliriz. Merkezi Avrupa'da takib olu nacak #iyasa hakkındaki görüş lerimiz!i ahenkleştirmiye mavaf. fak olduk. Bu hususta — İmza olunan anlaşma en ebemmiyetli diplomatik belgelerden — sayıla- bilir. Kararlaştırdığımız — siyasa biç kimsenin aleybine değildir. Bilâkis bütün hükümetler yal- nız barışın tesisini amac tatan bu işe iştirak edebilirler, Kuv- vetle ümit ederim ki, bizim bu davetimiz berkes — tarafından büsnü telâkki olanacak ve an- Taşmıya İştirak suretlle alâkadar hükümetler barış sever olduk- Tarını - filiyatla göstermiş ola- caklardır. Bizim müzakereleri- miz, İştirak meşalleri barışın vikayesl için lâzım bir şart olan sükünun meydana geldiğini gö- L n GN SA — Ege k:yıhn: bağlarile, bahçelerile, tarlalarile, — zeytin. lerile, meyva ağaçlarile, koyun- larile, İneklerile, atlarile, ta- vuklarile, bötün dünyaya ör- nek olmalıdır. Öz demir! büyüyünce — ba- yatta yorgun düştüğün ve her- şeyi kara gördüğün zamanlar olursa bunlardan elikinmek için Atatürk'e bak: Ümlidin de, kud. retin de enginleşir; denizleşir. Rahmi Balaban | Eranmz - receğiz. İşte Roma — müzaköre: leri iyi bir surette neticelenmiş bulunuyor. Ben İtalya'nın l zasının yanına büyük bir mem muniyetle Fransa'cın — İmaasını koydum' Filhakika iş tamam- lanmış değildir. Çünkü. barış İşi azim ve sebir İster, Ben Roma'ya ömitle geldim ve şimdi Atilâfımız bir hakikat olunuştur. Bay Laval Bay Musmolini'nin çalışma arkadaşları Bay Suvle ve Baron — Alcisi'nin — anlaşına işine yaptıkları yardımı kadet- tirdikten sonra boyatatına çu suretle devam etmiştir. — Bay Musolini İle yaptı- gam ilk mülâkattan sonra bir- birlmizi anladığımız — zaman, vakıt geçirmekslzin İki memle- ket arasındaki dostluğu devamlı ve kavvetli bir surette berkiş tirmemiz lâzım göldiğine — kall oldum. Bay Müsolini'ye karşı olan hayranlığımı söylemeden — Ro- mayı terketmek İstemem, Bütün bu eterde Bay — Müsmwolini'nin köüvvetli şahalyeti gözükmekte. dir. Aramızda bir. sempati do gurmuştar. Ben bu — sempatiyi İtalyan — dostluğunun hizmetine koymaktan çekinmi- yeceğim, Roma, 8 (A.A) — Bay Laval dün akşam İtalyan erki muha- ribleri tarafından şerefine ve- rilen bir kabol retminde bu lanmaş, daha Vatikan dışarı İşleri bakamı — kardinal Pacelli'yi hususi surette. ziyaret eyledikten sonra Venedik sara- yına gelmiştir. Anlaşmalar Ve- bedik sarayında sant yirmide danzalanmıştır. İmza merasiminde Bay Mussolini ve Bay Laval'in yanında bulunan İtalyan'lardan Bay Savle, Barön Alolsl İtalya. nın Parla büyük elçisi Kont Piznatti, dış işleri bakanlığı amum müdürlerinden Bay Bruti ve protokol şefi kont Senni ile Fransız'lardan Roma büyük elçisi Kont D3 Şambron, diş Aşleri bakanlığı genel — katibi Bay Leger, Afrika ve yakın şark İşleri müdürleri Bay de Salnt Kenten, Müsteşar Bay de Dampier ve büyük elçilik kâtibi Bay Gutrin ve Bay Laval'ın hususi kalem müdürü bazır bu- lanmakta idiler, İmza merasiminden — sonra saat 20,30 da matbusta bir tebliğ verilmiştir. sonra yü sakinleri zelzele korkusun- dan — evlerini bırakarak - kayık- lara sığınmışlardır. Bunlar, yar- dim bekliyorlar. Gelen baberlere göre, Mar mara adasında 400 ev yıkıl mıştır, Yıkılan evlerde enkaz altında kalanlardan 4 ölü var. dır. Müuhişlif yerlerden asliâe leden sarar görenlere vapurla imdat gönderilmiştir. Marmara adasında şimdiye ka- dar şiddetli ve hafif olmak üzere 56 defa zelzele olmuş tur. Zelzele mıntakalarında top raktan sesler gölmektedir. Ankara, komisyona, bugün Atatörk'ün Kılavuza dil dergisinden 800 Mekteb Kitabları Türüçe Olacak. Ankara, 9 (Husust) — Önü müzdeki sene mekteb kitabları tamamile Türkçe yazdırılacektır. Manarif Bakanı Bay Zeynelâbi: din, mektebleri teftiş için İstan- bul'a bareket etmiştir. Ankara'ya Dönüyor. . İstanbol, 9 (Hususl) — Bü- yük ÜUlus Kurültayı başkanı Generel Kâzım Öz Alp, cuma günü Ankara'ya dönecektir. | Istanbul Vali Muavinliği Ankara, 9 (Hosusi) — İstan- bul vali muavinliğine, Mülkiye müfettişlerinden bay Rükneddin vekâleten tayla — edilmiştir. Te di Paris 9 ( A.A ) — Bu sabah Roma'dan dönen hariciye ba- kam bay Laval İstasyonda ba- kanlar, Papa'nın — mümesslli, Türkiye büyük elçisi, küçük IlAf orta elçileri ve Yunanlı. tanın orta elçisi terafından kar- şılanmıştır. Roma, 9 (A.A) — Bay La- val dün öğleden sonra Paris'e barekot otmiş, durakta bay Mussolini, bay Suviç ve Fran: &Z ve Avusturya ve küçük Htilâf sefirlerile şehrin yüksek memurları ve hariciye nezareti erkâmı — tarafından — uğurlan: mıştır" İstasyon elvarında toplanan büyük bir halk kütlesi bay Laval ile bay Müssşolibi'yi ha- raretli bir surette alkışlamıştır. Avkora, 9 (A.A) — Balıke Bİr valisi, Erdek ile Marmara adalarındaki zelzeleden müte- cesir olanlara icabeden yardımı yerinde yapmaktadır. — Devlet merkezinden de dahiliye tef tiş heyetinden ve 1hbiyoden birer memur gezekll talimat ile hâ. dise mahalline tahsisatla gön- derilmiştir. Hilâllahmer ve Balıkesir hal- kı büyük yardımlarda bulun- maktadırlar. Adalar aramndaki Actibatı temin etmek Özere ay- rıca bir vapur da tahals edil. miştir. Türk Dili Tedkikleri Komisyon Atatürk'ünRi- yasetinde Çalıştı.. 9 (Hasusi) — Türk Dili Todkik cemiyetlöln —lügat başkanlığı altında toplanarak çalışmıştır, kılavuz için başlıyan mesal 15 güne kadar bitecektir. kelime ayrılmıştır. Bu kelimeler, Iki bine vardıktan sonra llk kilavuz yapılacak ve bunda umumi ve resmi muhaberelerde, gazetelerle kitablarda kullanılan kell- meler bulunacaktır. İlk lügat çıktıktan sonra İlmi ve meslekt vetilahlar için tedkikata devam olanacaktır. Iddialar Tetkik Edilmektedir. İstanbul 9 (Hosusl) — Ma- liye ve Zirmsat — Bakanlıkları müsteşarları, buğday mübayea. tında yolsnzluk yapıldığı bak. kındaki Iddlaları tetkik etmek. te devam ediyorlar, Saylavlık Için Müracaatler, Ankara, 9 (Hutusi) — Say. lsvlik için Cümhurlyet Halk firkam genel kötibliğine vakl müracaatler çoğalmıştır. Bayramlarda Istihkak Artırılacak.. Ankara 9 (Hususi) — Bay- ramlarda ve şenliklerde askert talebe İle jandarma ve asker- lerin istihkaklarının bir. miktar artırılması için bir. kanun lâ- yihası bazırlanmaktadır. Ingiltere Türkiye Ticareti İstanbul 9 (Hususi) — Hü. kümetimizle İngiltere hükümeti arasında bir. ticaret muahede- tinin akdi için Ankarada mü: zakerelere başlanmak üzeredir. Londra hükümeti — buradaki ateşe kommersiyalini — müzake- ratı idareye memur eylemiştir. Günün Küçük Haberleri Gümrükte Beyanname Işine Bugünlerde Cevap Bekleniyor İkinci kânunun birinci gü- nünden itibaren gömrüklerde tatbika başlanan yeni beyan- sisteminimn tevllt ettiği merkezine name müşçkilât hükümet yazılmıştı. Gelen haberlere göre bakan- lıklar bu — şikâyotleri — terkik etmektedirler. Bügünlerde ce- vap beklenmektedir. Bay Doğan Çeşme'nin caki — Germeyan okulası okutanı Bay Doğan Tlıca okulası okutanlığına tayin edil. miştir. Ziyaret ladesi Vali General Közün Dirik ve belediye başkamı döktor Bay Behcet Uz dün şehrimiz yeni Yunan ceneral konsolosuna kon- soloslük evinde tiyaret İade et- mişlerdir. Bay Nevzad Eşref Afganistan'a Gidiyor.. Memleket hastanesi — asabiye şefi Dr. Bey Novand Eşref ayda yüz İugiliz Uram Hle Af ganistan'da bir vazife kabul etmiştir. - Doktor — arkadaşları dün kordonda Ege Palab enlo- nunda Bay Nevzad Eşref'e bir ayrılış azığı — vermişlerdir. Ziyafette #amimt hasbihallerde bulunulmuştur. İzmir Rıhtım ve Limanı. Aylık Bütçe Gelecek. Şebrimizde teşkil edilen Li- man ve zTıhlım umum müdür: Jüğgt bakkında henüz bir tebliğ yoktur. Umum müdürlüğe Bay Doktor. Hulüsi'nin tayin edil: diğini yarzmıştık. Maliye amum müdürlüğünün vazife ve “salü- biyet talimatnamesi İle diğer işler bitinceye kadar bir üy sa- man geçeceği anlaşılmıştır. Bu vsebeble bir aylık movakkat bi- rer — bütçe hasırlanmaktadır. Bu bütçeye tias olmuk üzere İzmir umum — müdürlüğünden bir aylık memur moaşları - tu- tarı sorülmuş ve cevab veril- miştir. Denizalltı Teslim Alınıyor.. İstanbal, 9 (Husosi) — Ye- Mi yaptırdığımız denizaltı, bu" rada mütahasmıslardan — mürek: kep olmak üzere teşkil edile" cek bir. komlsyon tarafından tetkik edildikten sonra teslim alınacaktır. Yöni — denizaltına (İzmiz) adı — verilmesi — muhte: meldir. Yalnız 1 Kişi öldü.. Caksövll, 8 (ALA) — Huva- na vapurunun bütün mürette- batı İle bütün yolcuları sağ ve salimdir. Yalnız bir - kişi, inme İnerek ölmüştür; Köprülü Fuat Anka- ra'ya Tayin Edildi İstanbal, 9 (Husust) — Köp: rülü zade bay Foat, Ankara ünivereitesine tayin olunacaktır. Ankara'da Soğuk.|Rauf Yekta öldü Ankara, 9 ( Hususi ) — Bu- rada havalar çok soğuktur. De- rece, nekis 22 dir. İstanbal, 9 (Hususi) — Mu- siki üstadlarından Reuuf Yekta, ölmüştür.