30 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

30 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

: EGĞündüz Telgrafları İtalya - Habeş Mes'elesi : lman larda Da Çok Büvük ümitler Uyandırmış Bulunmaktadır f M. Hitler Fransız sef irile âkonuşuyor. ' Istanbal; 29 (Özel) — Framuz gazeteleri, Habeş - İtalyan ih- dâfı dolayısile Almanya'da basıl olan yeni - zihniyetten — endişe — © bahsetmektedirler. Büyük “gazeteler, bu zihalyet?fotrafında ra-? » Ortaj yapmak üzere hususi mubhabirlerini Almanya'ya gönder- Ba nponı_ılırı göre; Almanya'da Nasyonal Sosyalist münev- erleri, büyük sanayi erbabı ve siyasi mümeesiller (Almanya'nın [Ç yeni vaziyetten İstifade etmesine taraftar ve İstifade etmesi | dzm olduğuna kani) dirler. — Alman'lar, Avrupanın bu nezik vaziyetinden: Ü -— Almanya'nın müştemleke Ihtiyacının tatmlini; f' — Muahedelerin hâlâ baki kalan — mecburlyetlerinin — tema- 83 -Ve -llııı bir Ittifak elde etmek suretile İstifadeye arlanmaktadır. — Eritrede Yeni Yol “aşistlerin Romaya Yürüyüşleri Yıl- dönümünde Törenle Açıldı ! gf Asmara 29 (ALA) — Havas Ajansı aytarı- bildiriyor: *ğ Roma üzerine yürüyüşün 13 üncü yıldönümü burada büyük Eı katlalanmış ve bu münasebetle Docamere -Massavva yola m açılmıştır. Bu yolun yapılmakta olan eüel hareketlerde k bir sevkülceyş kıymeti vardır. Gölgede 6 derece hararet ha. üm süren bu cehennemi bölgede açılmış olan bu yol lılyıı tlerinin 160 kilometrelik bir mesale üzerinde kamyonlarla dülmeleri lmkâolarını verecektir. 10 İkincikânun 634 de başlıyaa bu yolun yapılışında 10,000 ve 30,000 yerli çalışmış ve 520 İşçi sıcaktan — ölmüştür. deniz seviyesinden başlıyarak 2400 metre yükseklikte bit- unan Kralı G*ğneloydan Sonra Dönecek ükümet, Birçonluharrir ve Avu- katları da Adalara Sürdü. Ne Vakit Dönecek? yeslle birçok makale ve reslm- İstabbul, 29 (Özel) — Kra- | ler neştetmektedirler. * AFT fadesl özerine 3 İkinci | | inde Yunanistan'a davet edi ı kral Jorj, geneloydan evel miyeceğini bildirmiştir. unan Matbaatı Hakkında Yeni Tedbirler: — İstanbul, 29 (Özel) — Yanan n tından ble kssmının neş Tiyatı üzerine M. Kondilis ka binesi yeni bir matboat kanuna (yücuda getirmeğe karar ver- r. İ Yeni kanun, matbuatın siyasi Bürümlerine eğir cezalar koya gaktır. Selâniğ'in işgali şenlikleri: — İstanbal 29 ( Özel ) — Yu gazeteleri, bilbassa krall- Yeniden nefyedilenler: taraftarı olan — gazeteler, İstanbal 29 (Özel) — Rejim b lllıi-lllolı nıuılahlıııyiı“dıııııı Kral Jorj Bu senel devriye münasebe- tile Selânik, Atina ve Hire'de tozahürat yapılmıştır. 'Baş bakanımızUraylar Kuru- lunda Neler Söyledi? — Baştarafı Yinci sahifede — kürlerini ve kuraltay buşkan- lğımı kebül buyurmaları - ve birçok meşguliyetlerine rağımen korultay ile yekinen İlgilenmele- riyle şarbaylara ümlidler — ver: miş, onları sevindirmiş ve on: Levın çalışma — cemaretlerini art tırmış olan Başbakan — İsmet Taönüne saygı ve minnettarlık- larımı ve uray — İhtiyaçlarına uygun yeni kanunlar çıkaran büyük kamulaya ve onlerın derilerile Hlgilenen diğer bakan lara — teşekkürleriği arzetmiş ve Ulu Önder Atalürk'e sağlık ve afiyet ve uzan ömürler di- Temiştir. nn;bukammı::n söylevi: Dr. Behçet UÜz'den — sonra Başbakan İsmet İnönü kürsü ye gelerek kurultayın önemini ve urayların ödevlerini — izah eden töylevile — toplantımın de- gerini bir ket daba artırdılar. Bugünkü gidişimiz do tottuğa- muz doğra yolu gösteren bu gözel söylevi yazıyoruz: “— Sayın arkadaşlar, Bitkaç gündenberi yurda: muzun — belediye — vazifelerini dikkatli bir surette tetkik bu- yuruyorsanuz. Bis — çalışmala: rınıza yakından alâkadar olduk. Çok değerli teklifler ve müta lealar ortaya koydanuz. Bun- ları, hükümete düşen husua larda, clddi bir dikkatle tetkik edeceğiz. Faydalı olmak imkâ- nımızda ve elimizde oldağa zaman — belediyelerimize — yar dımcı olmayı değerli bir vazife sayacağımıza emin olabilirsiniz. İntizamla - ve iibarla İşliyen ber belediye — memleketimizin Içtimat bayatında bir uzuv, yük. seltmek için ve İlerlemek İçin mühim bir mekanizmadır. Mem lekette birçok temaslar yapı: yoruz. Bunlardan, - belediyele- rimizin vazifelerinin — ve — fan- liyetlerinin bergün daha ziyade arttığını yakından — görüyoruz. Birçok — belediyelerimizin şebhir işleri comiyetin yöksek İşlerinde ve gemiyetin vazifelerine faal bir surette Iştirak şeklinde olu yor. Bundan çok memnunuz. Gerek sağlık — mücadelelerine, gerek ahlâki ve içtimsi müca- delelere - belediyelerimiz Iştirak ediyor. İhtiyaçlarımız erbabından mürekkep bir kafl. le daha Atina'dan nefyedilmiş- lerdir. Midlili'den de birisi avukat olmak üzere 6 kişl tevkif ve küçük adalardan birinde ikâ Mete memur edilmişçlerdir. Girid dwanı harbında: İstanbul 29 (Özel) — Girld aakeri fovkalâde divanı harbı, son İsyan hareketile alâkadar olanlardan iki — kişiyi B, dört kişiyi iki, yedi - kişiyi de bir ay hapso mahküm etmiştir. İstanbal 29 ( Özel ) — Ad: na'dan bhaber veriliyor; — Porlâ mento başkamı Valano, — nakli- yat bakanı Papagos ve Mavro Miysl, yakında Londraya gide- rek Treyiâm netigeleribi — kral Yorgiya bildireceeler ve ken- dişini Yunanlatana davet ede ceklerdir, Averşf zırhlısı, krali getirmeğe gidecek ve — böütün Yunan donanması, Yonan sula: rında karşılıyacaktır. Gittikçe artıyor, çünkü... Arkadaşlar; yenl Türk — Cu- mürlyetinin ihtiyaçları her gün cakilere nisbetle çok - artıyor. Bü artmadan şikâyetçi — olma- malıyız. Memleketin medeniyet seviyesi yükseldikçe, ihtiyaçları artacaktır. Bunların büyük bir kısmaını kotarıb başarmak da- ima belediyelerimizin üzerinde olacaktır. Balkunız - belediyeyi en ziyade sevdikleri müşterek bir ev, cemiyetla müşterek bi: malı olduğu telâkkielne alıştıkça belediyolesimiz vasıta — bolmak imkânını daha kolaylıkla elde edebilirler. Vasıta — mes'elesi herşeyden evvel İntlzam ve İtimat mes'e- lesldir. Cemiyet bayatı İle ya: kından alâkadar olan yüksek beyetinizin bu — söylediklerimi tamamile kavrıyacaklarına şüp he yoktur. İntizam ve İtiber belkın itimadını ve halkın be lediyelere yardım etmesi İşini kolaylaştırır. Bükümetin ve daha büyük salâhiyet sahibi olan — cemiyet» lerin — belediyelerimize — vanta bulmak için gayretlerini müte madiyen teşvik eder, Uyuşturacu maddaler savaşı ve uraylar: Arkadaşlar, mücadelelere be lediyelerimiz yabancı kalmarzlar. Maddi — vasıtaları olmadığı za: manda (fikri ve manevi yar- dımları daha büyük kıymettir. Yakımda burada, gene ba bi nada bir doktoriar kongresi olda. Orada — bilhassa içtimal mücadeleler İçin çok — esaslı mevrzulara temas edildi. Bunla rın bir. kışmına siz (Hastalık mücadeleleri — gibi) İştirak edi- yorsunuz. Uyuştarucu maddeler gibi mücadelelerin bir kısmına da yakından alâkadar ve vezl- fedar olmadığınız. halde gene Aştirak — etmelisiniz. Biz afyon yetiştiren bir. memleketiz. Bu- nun zirmeti ve — Ucareti ile bu memleket içla — (felâket — olan uyuşturucu — maddelerin kaçak- çılığı kısminı - ayırmakta çok çok yardım edebilirsiniz. Bunu ayırmadıkça memlekette afyon mehsolünü — kıymetlendirmeye imkâa yoktaür Afyonu meştu bir tiearet olarak, — ilâç olarak kullanacağız, satacağız. Bunu myuşturaca madde olarak kul. lananların gerek Henret ve ge- rek ziraatta amansız düşmanı olacağız. Bua huşusta çok — yardım et. melisiniz. Çüakü — cemiyetlimiz bundan tehlikeye uğrar. Beşe- riyetin müşterek bir üfeti olan bu mevzus da Türk milleti bi. rinci derecede yardım — edecek yüksek seviyededir. Buna bugün tekrar ettlği: min sebebi, geçen kongrede bahsolandağundanberi Anadolu içinde de bazı uyuşturucu mad. deler — kaçakçılığı — yapıldığımı işlttiğimdendir. Anadolu içinde kaçakçılık yapmak - cesaretini bulmak, bu cesareti kendlüde bulanları cemiyetin ayakları altında ezmek baş ödevlerimiz. dendir. Öbür kongrede — söyle- diğim gibi büyük bir tehlike içinde değiliz, fakat büyük bir tehlikeye uğrıyacağımızdan kork malıyız. — Sizia — muhitlerinizde ahlâki ve içilmal mücadelelerde doğrudan doğrüya vazifeniz vl. madığı zamanlarda dahi, bu zihniyette bıluıııııııı cemiyet içta büyük nimettir. ” SŞ Ai SA LA SA Y Hayatı ucuzlatmak için,. Arkadaşlar, yüksek vezifele- riniz arasında hayat pahalılığı ile uğraşmak mevzuunu burada uzun uzadıya tetkik buyurdu- nuz. Ben de sizin gibi zanne- diyorum ki hayat pabalılığı ile oğraşmak ödevi belediyelerim! zin İçleri arasında her gün bir perça daha artacaktır. Ve her gün bize yeni tedbirler almak vazifelerini verecektir. Bugünkü vazifelerimizi dikkatli bir su Tette Mfa edeceğiz, fakat ba yeni vasıtalar ve - yeni salâhi yetler fcabederse bunları dabi ibtiyaca uyarak temla etmeye, tetkik etmeye borçluyaz. Ümld ederim ki yenl kongreleriniz, tecrübelerinizi birleştirmek için bu kurultay bayatının semere- lerini daha ziyade İlerletmeniz için kıymetli fırsatlar olacaktır. Barış içinde yaşayan Türkiye Türkiye, bötün — bayatında sulb içinde ve İntizam içinde yaşamadın armalasal güzel bir nümunceldir. Arkadaşlar, —En- ternasyonal hayat huzar içinde değildir. Büyük vakalar millet. leri çok meşgal — etmektedir. Biz bu bâdiseler içinde mem leketimizi galleye kaptırmamak için elddi bir surette itina edi- yoruz. —Sulh hayatı, — çiddi bir sulh politikan — bizlm siya: setimizin esandır. Bunu — sizin hozurunuzda tekrar etmek be nim için bir fırsattır. — Sulh hayetını temin etmek için Tür- kiye'nin bağlı olduğu muahe- delere dikkatli bir surette rla- yet etmek çlarımızdır. Şüpba yok ki kollektif em- niyet noktal nazarından bağlı olduğamuz bütün muahedeler Cemiyeti Akvamla uramızdaki taahhüd çerçevesi dahilindedir. Arkadaşlar, Cemiyeti Akvam- daki hukuk ve - vazifelerimizi takib ve tetbik etmek tanhhü: dümüz fcabıdır. Cemiyeti Ak- vamın kollektif cemiyeti pren: sip olarak — tekibetmesi — bizlen Cemiyeti Akvamdan beklediği- miz en büyük faydadır. Eğer bötün milletlerin sulbu mu- bafaza etmek için bep beraber kefalet altında — bulunmaları zihniyeti tatbikatta, pratik ha- yatta ve her hüdiseye kabili tatbik olmak yolunda daha ileri merhaleler alırsa, biz böyle bir tekâmülü temla için çalışmıya mütemayiliz. Arkadaşlar, onun İçin cemli. yetli akyamın sulhu —mubafaza için olan gayretlerinde — ve ta- ahhütlerinde Türkiye birinci safta çalışan devletlerden — birl olacaktır. (Alkışlar.) Arkadaşlar, bu feyizli çalış malarınızın güzel semerelerini gerek belediyolerimiz ve gerek cemiyetin İçtimsi buyatında olda edeceğimize eminim, Sizin yük. sek şahızlarınızda temsll — etil- giniz milyonlarca vatandaşı se- lâmlamak bizim için değeri yüksek bir vazifedir. ( Şiddetli ve sürekli alkışlar.) İsmet İnönü'nün nutku da- kikalarca alkışlandı. Bundan von- ra kuraltay başkanı, İç Bakanı B, Şükrü Kaya: “ — 937 yılı Birlaci — teşrininde — toplanmak üzere Türk urayları 1 inci — ku- rultayını kapatıyoum, dedi. Böy lece bir memleket davasına letikamet vermek Özere - topla nsn kurultay ulüsal — ödevini yaparak dağılmıştır. Halkevinde Ilk, Orta Tahsil Kursa ları ve Resim dereleri. Orta taball kurslanmız d ikinsiteşrin 935 pazartesl gü- nü enat 19 da Düamlupınar İlk okulunda açılacak ve dere: lere - başlanacaktır. Kurslara devam etmök İçin Halkevi sekreterliğine adlarımı yazdı- ranlarla henüz kayıtlarını yup: tırmamış olanlar 1 ikinciteşrin 935 cuma günü saat 17 de Halkevinde bazır. bulunmalı- dırlar, Burada dera program- ları hakkında kendilerine İzu: hat verilecektlr. Halkevinden: İlk tehsli kurslarına devam etmek İstiyon — yarddaşlarımı: z birer fotoğraflarile biran evvel Halkevl vekreterliğine başvurarak kayıtlarını yaptır: maları lâzımdır, Kayıt İşloin arkası alındıktan sonra bu karsların ne zaman - açılacağı ayrıca İlân edilecektir. Balkevinden: Healkevi Ar komltesine bağlı retim kolunun resim atölyesi 1 ikineiteşrin cuma günü açı lacaktır. Atölye Beyler soka- gındaki mektebler - müzesin: dedir. Paranz olarak — verilecek resim derslerinden İstifade et mek İstiyen mekteblilerle he- vesli gençlerimiz hergön Halk. evine başvurarak — kayıtlarını yaptırabilirler. Ders santleri: Pazardan başka bergüc saat 15 ten 16,30 za kadardır. ölçü Ve Ayar 20 Memur Alınacak Muğla, Aydın, Genizli, Bur: dar ve Isparta illerile Fethiye, Mülan, - Köyceis, - Üla, . Çino, Nazllli, Sarayköy, Dinar, Söke ve Kuşadamn ilçelerinde ölçü ve ayar İşlerini genel bir teltişten geçiren Ege bölgesi ölçüler ve ayar baş enspektörü Lemi bu illerde ölçü işlerini kanan dal- resinde bulmuştur, Ekonomi yenl öl. çüler teşkilâtında ölçü gtop merkez memurluklarına atanmak Özere 45-1650 llra üc: retle ölçü memurları atayacak- tır. Bunun için 20 iklaci teş. rinde memurluk iİçin müracast edenlerin imtibanları yapılacak. tır. Yirmi memur atanacaktır, Bir Atanma İsmir'in yetiştirdiği genç öğ- retmenlerden Kemal Cıdık Bal- çova okuluna atanmışlır. Ke- mal Cıdık öğretmenlerine ve arkadaşlarına — kendini sevdir. miş bir. gençtir. Muvaffakıyo- tini dileriz. “Yavrum,, Küçük Jak Tayyare sineman — cuma gü- nündep İtibaren senenin en bü. yük filiml “ Yavrum Jak , 1 gösterecektir. Esrarengiz Bir Tayyare ve Otomobil İstanbul 29 (Özel) — Alsas Lorende Mülhose gece — vakıl bir tayyare İnmiş ve 3 dakika sonora tekrar uçarak kaçmıştır. Ayni zumanda fenerleri sön- dürülmüş bir - otomobilde bü- tön sür'atile Almap hududle- rına geçmiştir. Bu tayyarenin milliyeti anla- pılamamış ve — otomobille olan münasebeti ve alâkası da tesbit olanamamıştır. sanleğdniie