29 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Cepheden Mektuplar Bir Habeş Ordusu Cep- heye Giderken.. Muhabir Diyo—rki:îudidiş Cengiz ve Timurlenk Ordularını Andırıyor,.|'Kondilis Istifasını Verdi, Kendisinin Diktatörlük Iste- c |diği Anlaşıliyor. Kral, Istişarelere Devam Ediyor. “ A Ecnebi muhabirler cepheden gazetelerine mektup yazıyorlar. Entransijan gazetosl Habe- şistan barb muhabiri Habeş küavvetlerinin ne suretle — cep. helere doğru - toplandığı hak- kında şayanı dikkat bir mek- tub göndermiştir; tercüme edi. yoruz: B Italyan'ların Adaa'yı - bom- 2bardıman ettiklerinden 20 teş- rinlsaniyo kadar sitı hafta geçti; ve bugün cihanın takriben ya: mar İtalyan » Habeş barbıma bitam bulduğunu iddia etmek: tedir. Fakat cihanın diğer ya- rısı bu fikirde değildir, bu ya: rının fikrlace İtalya - Habeş harbı henüz başlamamıştır. Ve, bugün bütün —Habeş halkı cepheye doğra yürümek. tedir, ben de bunlarla bera: berim! Burada dokuz baftadanberi bulunmakta - olduğum — bhalde, bugünkü kadar güzel, fevkalâde ve müeasir bir sahae görmedim. Ras Kestatak'ın ordusu, düm- darları bir tepenin arkasından henüz görünmemiş olduğu halde önümüzden geçiyor, cepheye gidiyordu. Ba ordu, ancak TI- mürlenk'in, Cengiz'in bareket ordularına bevzetllebilir; onlar gibi bir cihanın diğer bir e. hana akını idi! Bu ordunun levazım bheyeti, levazım kolları, mühlmmat ve sevkiyat takımları olmadığı gibi aekeri bir kıyafet ve elbise gi- ye nde aralarında yok idi! Ordu efradının bazılarında son sistem tüfekler, bazılarında mühtelif alstem — cski tüfekler, pekço ğunda kılıç ve hançerler, miz raklar, bazılarında da — sadece sopalar vardı! Sıhhiye teşkilâtı hiç yoktu! 30,000 — kişilik bu kocaman orduda bir çift kunduradan başka kundura da yokta! Bu bir çift kundura da kumandan Ras Kestetâkın idi. Harbten evvel Parlal ziyaret etmiş olan bu Rasın parlak geveral üniformaları vardı! Bu ordu, #ğır bir yürüyüşle, bir deve yolundan, yavi şöyle böyle bir l2 üzerinden Hyordu. Fakat bu ordu da bir usul, bir elstem — ve... bir disiplin vardı; çönkü birden, bir emizle Beri ve müntazata bir hareketle çadırlar dikildi. Kumandatın sababkahvesltisımi - gördüm, bu adawm, çadırı, elrafındak! zablı ve emirberleri, ubki — cekl za- man kabile — relslerini —andırı- yordu. Hler Haboş usulü Idaresi — Ayru- panınkilere hiç benzemez: Bu- rada her erkek, her kadın, her çocuk yürür, İlerler, bu İler. leyişte bir intizam yoktur; bu- rada herkes. kellimenin tam manasile — ferdiyetçidir; — fakat ber ferd, umomi idare ve ha- reketteki mevklini çok iyi bilir! Kadınlar, ordunan levazım, tıhbiye ve teşecileridir. Çocuk- lar, annelerinin ordu ve cep: hede bulunabilmeleri için or- duya katılmışlardır. Bizzat Ras Kestetaka'nun beş — yaşındaki oğlu da cepheye gidenler ara sındadır ve güzel, kuvvetli bir koşu katırına binmiştir! Habeş aekerlerliin — başları gelişigözel — şeylerle — örtülmüşç, bir kısmının da çıplaktır. Gü- neş çarpması,, bunlar İçin ma: nasız birşeydir! Ras: — Ordum Desiiye'ye gidi: yor, İki veya üç haftalık yo:- lamuz vardır, oradan da dabha Herilere gideceğiz! Diyor. Bu ordu, bir aydanberi! yol dadır. Tablat, biç şüpbe yok, Habeşlerin çok sadık bir müt- tefikldir! Banu burada filen gördük ve anladık. Ne ovalar, me dağlar, we dereler, ne ba taklıklar... Korkanç, gayet bü yük kartallar İnsanlara saldı- yorlar! a Hasılı, harb bundan sonra başlıyacaktır. Buna bütün el. han emin olmalıdır. Boenos Ayres'te Isyan Mı Var? İstanbul, 28 (Özel) — Boe. nos Ayres'ten bildiriliyor: Zabıta, harp seflinelerinden birini fsyana tahrik etmek te- şebbüsünde bulunan sekiz Ihti- yat zabiti İle on tayfayı tevkif etmiştir. Kral Yorgi, Şimdiden Zorluklarla Çarpışmağa Başladı. —— eee günü bir takım müşkülâta rast- Atina, 28 (A.A) — Kral [ lamış bulünuyor. General Kon- Yorgi, daha dönüşünün üçüncü| Istanbul'da Ekmek Fiat- leri Düşmeğe Başladı Dışarıda Buğday Bulunmazsa Ziraat (|Bankası Ucuz Olarak Verecektir Lstanbul 28 (özel) — Alınan tedbirler savesinde ekmek - flsti ucuszlamaya başlamıştır. Buzada ekmek flati oniki kuruşa İniyor. Dıişarıi ğday bulanmadığı takdirde ziraat bankası istiyen değirmencilere kilosu yedibuçuk kuruştun buğday vörecek ve ekmek Flatlerinin ucuzlamasını temln edecektir, Italyan’ların_5_7 Numaralı Resmi Tebliği İntişar Etti Roma, 28 (özel) — Doğu Afrikan İtalyan karargühının 57 numaralı resmi tebliği İntişar etti. Bu tebliğde denlliyor ki: Birinci kolordu cephesinde, Makalle ile Dolu arasında bezi hatlar takviye edilmiştir. Generel Maryoti'nin kumandasındaki kollar, şark cephesinde muhtelif tatbiratta bulanmuştur. Tayyarelerimiz, Kuram mıntahasında İstikşafatta bulunmuştar. Beş tayyareden mürekkeb bir filomuz. Ceaub cephesinde Ha: beş'lerin bütün Istihkâmlarını bombardıman etmiştir. Bombardı- man, çok sürekli olmaş ve bilâhare tayyare ile 55 dakika de vyam eden bir tetkik neticesinde, düşman cephesinde büyük tah. ribat yaptığımız anlaşılmıştır. Şimal cephesinde tathirat devam ederken dağlarda birçoh silâh ve mühimmat bulunmuştur. Mançuri’de_Vaziyet Ka- rışmağa Yüz Tutmuştur. el Hareketlerle Tehdit Ediyorlar. Parle, 28 (Oıel) — Mançuri ahvali karışıyor. Tiyençin'de bir. çok resmiğ devalr muhtariyet taraftarları — tarafından İşgal edil. miştir. Bugün ellâbaz bölgeye tekrar birçok japon mekerl ve tay. yareler geçmiştler. Mohtariyet hükümeti başkanı — istifmını ver miştir. Tokyo'daki İngiliz sefiri, jsponya'dan Çin ahveli Hzahat İstemişse de bir cevap verilmemiştir. İstanbul, 28 ( Telefon ) — Uzak şarktaki hâdiseler hakkında alınan baberler Çin'in büyük bir felâket içinde bulanduğunu gösteriyor. Milli Çin hükümeti; Şimali Çin'de muhtariyet İdare aleybine barekete geçtiği takdirde japon'lar sdel müdahalede bulanacaklardır. Moskova bükümeti; son hâdiseleri büyük bir ehemmiyetle ta- kib etmektedir. bukkında — — e— —— — Denizcilerimize Ait Mes'eleler Ankare, 27 (A.A) — Kamotay bugün Fikret Silay'ın başkan. lığında toplanarak denizaltı botlarında kullanılan gedikli ve mü- kellef küçük zabitlerle efrada seferde, manevralarda, tatbikatlarda" bazır yiyecek verilmesi ve deniz mensuplarına — mahsus yemek bedeli hakkındaki kanun lâyihalarile imalâtı harbiye fabrikala- rındaki mütahassıs zabitlere verllecek gündeliğe ait kannn lüyi halarının ikinci mözakereleri yapılmış ve kabul edlilmiştir. N Kamutay cuma günü (Bugün) toplanacaktır. Fevkalâdeliğin fevkinde... Adeta çılgınlık.. 1001 barikalı... Dans ve şarkılar filml.. MARAHUANA Amerika'nın en gözel yözl erce dansözü, gözleri kemaştıran bic gözellik ve zengiolik, emsalsdiz va orljinal musiki arasında geçen meraklı ve heyecanlı bir mevzu u akşam B İ. Mİ: ayrıca : bir temas temi PARAMUNT JURNAL'da 1,15 Seansından — itibaren LHAMRA LLİ KÜTÜPHANE SİNEMASINDA en son dünya havadisleri. dille İle Çaldarle arasındaki Ih. VAf fazlalaşmıştır. Kral, bu ll- derleri birbirine yaklaştırmakla meşgoldür. General Kondilis, kralın genel af hakkındaki fikrini kabal etmemekte, Ve nizelosun af dışında kalmasını ftstemektedir. Çaldaris ise bunun — zıddı - ni İltizam eylemektedir. Kral, Sofalis İle Kafandaris ve Pa- panastasyo'ya dinledikten son- ra, ekstra parlementer bir ka binenin teşekkülünü ya Demir- cl'ye veyahud da Mibalakopu losa teklif edecektir. Maahaza general Kondilis. ve arkadaş- ları, diktatörlük yapmak fik rinde bulonuyorlar, Istanbal, 28 (Özel)— Atina- dan gelen haberlere göre baş bakan general Kondilis'le kral Jorj arasında İhtilâf başgöster miştir. G! Kondille Ietifa otmiştir. Durum Güçleşiyor Parle 28 (Radyo) — İtal- ya'dan alınân haberlere göre balkım zarari İhtiyaçlarının te- mini yakında güçlükle karşı- laşacaktır. Roma bükümetl ba- va karşı şimdiden tedbirler araştırıyor. Bir Yunan Tayyaresi Düştü Atina, 28 fözel) — Bir Ya- Japon'lar, Çin Milli Hükümetini Sü-)| nn tayyarcel kazaya oğrıyarak düşmüş ve içindeki iki tayyare zeblti ölmüştür. Musikiyi de Yasak Etmişler! Roma, 28 (özel) — Italya m Sayfa 2 ş MELEL A İkinotteşrin29 MNUUNUY Gömböş'le Dışişleri Bakanı Viyanaya Geliyor Viyana 28 (Özel) — Avas: turya dış İşleri bakanı (Valde- nek) Diyet Foderal'de boyanatta bulanmuş ve Avusturya Maca- ristan münasobatı hakkında iza- bat verdikten sonra Avusturya: İtalya münasebatından 80z aç mış, bu münasebatın dostane olduğunu ve Tona pakti için Gömböş'le konuşulacağını Al- manya İle Avusturya arasındaki münasebatın düzeldiğini söyle- miştir. Viyana 28 (özel) — Macar Başbakanı Gömbüş ve Macar Diş İşleri Bakanı Dekanya, bu akşam tayyare İle Viyana'ya gelecekler ve Avusturya — ricali ile konuşacaklardır. Ecnebi Gazeteler. Htalyanların Tane Toplameları İçin Ne Yazıyorlar.. Roma 28 (ösel) — İtalya- nin bütün şehirlerinde — lane derciae devam — olüünyot. - Ec: nebl gazeteler, genel — savaşta davayı kaybetmek - tehlikesino düşen devletlerin, ayal' şekilde hareket ettiğini yazıyorlar. İtal- yan gazeteleri, bu yazılara cevab vererek, — İtaiya'nın — peraya Ahtlyacı olmadığını ve — yalmız, ulasunun birlik ve İnancımı e. bat etmek için lane topladığını ilerl sürüyorlar. Çanakkale - Vapurundaki Yolcu- lar, Geçirdikleri Korkuyu Anlatıyorlar. Tetanbal 28 (Özel) — Boz- canda civarında dümeninin kı- rılması yözünden karaya otur- muş olan — denlayolları İşletme idaresinin Çanakkale vapuru hükümetl, Şeklöper ve Bernurın yolcularını Bandırma — vapuru eserlerinden başka zecri ted birlere Iştirak eden bütün dev- letlerin piyoslerini ve musiki parçalarını meneylemiştir. Mussolini Roma 28 (Özel) — İtalyan kimyagerleri, — bugün Sinyor Mussolini'nin başkanlığında top lanmışlar ve hükümetin muh- taç oldağa İptidat maddelerin bir kumına çare bulanup bu kanmadığı tetkik eylemişlerdir. Badoğlio Azmara'daki Kıataatı Teltiş Etmiş Azmara, 28 (özel) — Mare- gel Badoğllo, yerli ahall mü. mearlilerini — kabul — etmiştir. ÜUsoden sonra Azwara'daki kı tantı teftiş ve akşam Özeri de bir söylev vermiştir. Mareşal Debono Masavva'dan Vapura Bindi.. M savva, 28 (Özel) — Mu- reşal Debono, (Viyana) vapurlle bügün İtalya'ya mütevecelhen hareket eylemiştir. Mareşal, 1 renle teşyi edilmiştir. etmiş almış, İstınbal'a getirmiştir. Buraya gelen Çanakkale va- purunun - yolcuları, dümen kı cıldığı zaman — vapurun sülar arasında tehlike içinde yol al- başladığını, çok kork- ş « kasya *|Kimyagerleri toplıya- | tuktarını, heyecandan hâsıl olan rak kendilerile görüştü pabiğin İnebolu vapuru facla- sının henüz unutulmamış ol- sebebile — başgösterdiğini söyliyorlar, Faket kaptan sükünet ve soğukkanlıliğını mubafaza ede- rek tayfalara verdiğl yerinde emirlerle — halkın — heyecanını teskin etmiş, lâzım gelen ted: birleri almıştır. Dr. B. Salih Avrupa'ya Hareket Etti Moskova, 27 (A A) — İzmir Şarbayı Behçet Uz, Leningrad Sovyet başbanı M. Kodatakl'yi ziyaret etmiştir. M. Kodatzki; Bebçet Uz şerefine; bir akşam yemeği vermiştir. - DBehçet UR sücl &b hastane leri, deniz müzesini ve İlaanı gezmlş ve Lenlagrad etel dalresk kıt'aları kamandesı M. Sapı: sinikof'a da ziyaret etimniştir Moskova, 28 (A.A) — İzmir şarbayı Behçet Uz; Loningrad'da üç gön kaldıktan sonra Ayru- pa'ya hareket etmiştir. akademisini,