29 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

29 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

SYirmi beşlnci yıl No. 6!8'ı (4CUMA - Iklndlwln 935 Makalle bölgesinde reisi ile birlikte İtalyan cephesine doğru ilerliyen bir Habeş çetesi İtalyan'ların hezimeti Adis-Ababa, 27 (A.A)- Hü kümet tebliğ ediyor: İtalyan'lar Ogaden cephesin- de tam bir hezimet halindedir- ler. Gorahal'den - bildicildiğine göre İtalyanların dört tank ve ikisi mitralyözlü elt kamyon kaybetmişlerdir; — Anale — çar. pışması sonucuada Somali'lerle İtalyanlar perişan bir halde geri çekilmişler ve birçok — ölü bırakmışlardır. Bozgun Gorabai ve Guerlo goubi garnizonlarına da sirayet etmiş ve bu garnizonlar yerle. riol bırakarak — Ousl « Oula ve Vardalr'e sığınmış olup - bura: lardan çıkmaktan İmtina etmek- tedirler. Habeşler Gorabal ve Güer logonbi'yi tekrar İşgal etmek için tertibat almaktadırlar. Şu bale göre İtalyanlar Ogaden cephesindeki 55 günlük müca: delelerinin semeresini kaybet mişlerdir. Bir telâştan sonra kahkahalar: Adis.Ababa 27 (A.A) Esra- rengiz bir uçeğin Adis Ababa nn 60 kilometre doğusunda kâln Blchofton mevkli üözerin den uçmuş olduğau ve bü uç manın resmiğ mahafili endişe ve tolâşa düşürmüş olduğu bil dirilmektedir. Uçağın bir Amerlkalı guze- teciye alt olduğa öğrenilince bu telâş ve endişeler yerini sürekli kabkahalara bırakmıştır. Ras Seyyum ölmemiştir! Adla Ababa 27 (ALA) — Hükümet Ras Seyyam'un — öl müş olduğuna dalr olan haberi yalanlamaktadır. İtatyan'ların Bir tekzibi: Roma 27 (AA) — — Stefanl ojansı bildiriyor: Bazı ojanların İtalyan aaker- lerinden bir takımının Mısır'a koçtıklarına, Makalle ahalisinin İtalyan kıt'alarına karşı Teyan etmiş olduklarına ve İtalyaa lartın yerli abaliye karşı şiddet. H muamelelerde bulundukları- na dair olan haberlerin aslu esen yoktar, İtalyanların Tabiye Hatdsı; Adla Ababa, 27 (A A) — Makalle'yi İşgalleri altında bulundurmakta olan İtalyan kıtaları Adigrat'a doğru geri çekilmektedirler. Habeş hükümeti namına söz söylemeğe salâhiyet u- hibi olan bir zat bu müna- sebetle İtalyan'ların Makalle'nin şimali İle münakalelerinin İn kitsa uğramasından korkmakta olduklarını söylemiştir. Ras Seyyam'a teslim olmuş olan yerli bir İtalyan zabiti, Italyan'ların — Makalle'yi — işgal etmekle büyük bir tabiye ba- tâsı yapmış oldaklarımı — söyle- miştir. Londra, 27 (A.A) — Royter #jansı bildiriyor: Makalle'nin İtalyanlar tara fından tahliyesi teyid edilme miştir. Diğer taraftan sücl mü şahitler Habeş'lerin Iddia ettik leri bu gerl bhareketi, dabha çi mülde toplanmış - olan Habeş kısmı küllisini Makalle'ye doğ ra çekmek ve İtalyan'ların gi Tişmek İsternelerine rağmen Ha- beş'lerin iki aydanberi - kaçın dıkları büyük muharebeyi böy lelikle temin etmiye matuf bir tuzak görmektedirler. Bu arada İtalyenlar Lenblen dağlarındaki hareketlerine devam — etmekte- dirler. Ogaden'de yağan de- vamlı yağmarlar — İtalyan hare ketlerine engel olmaktadır. An cak bava kavvetleri büyük bir fanliyet gösterebilmektedir. Ha beş generali Nasibu — genel ka rargâhını Cicika'dan Daggeahbur şimaline — nakletmiştir. Habeş Hlerleyişinin devam ettiği haber verilmektedir. Cibatl 27 (A.A) — Sınırdan gelen haberlere göre — İtalyan tayyareleri şimal cebhesindeki bütün Babeş köylerini ve sücl toplanma merkezlerini bombar- dıman etmektedirler. Bu bom dımanlar motörleştirilmiş İtal yan kuüvvetlerinin büyük bir taarroza hazırlandıklarına bir İşaret telâkki edilmektedir. Cicika üzerine yapılacak bir #lma toremimue — vusuMuNAA we - —— " ANADOLU Heri ki Cepheden Dün Alınan Ilk hülüsa edebiliriz: Ogâden Cebhesinde Haberlerin Bir Hülâsası ——— İtalya-Habeş harbi, son biriki gün içinde, yeni bazı saf halar göster: meğe başlamıştır. Aşağıda tafsilâtı ile bildirdiğimiz bu haberleri. şüylece Bu cebhede İtalyan'lar bozgun halindedirler. Son barpteki te- lefatları ağırdır. Gorahal'den kaçanlar Ual Ual ve Vardalre sığın- mışlardır. İtalyan'lar bu cephede 6ö günlük muvaf fakıyetlerinin hepsini kaybetmişlerdir. Tuzak Mı? Hiabeş'ler İlerlemektedirler. Bazı süel mohaf li, — İtalyan'lerın Makalle'den çekilmelerini bir tezak olarak görüyor ve İtalyan'ların Habeş'lere büyük bir muhazebe verdirmek İçin bunu yaptıklarını sanıyorlar. Bir Başka Haber İtalyan'lar Cicika'ya — taarrasa, buna mukabil Habeş'ler de burada şiddetli bie müdafaaya hasırlanıyorlar, Ras Şeyyum Bugünlerde şimal cebhesinde Ras Seyyum'un halyan — gol cenabına bir taarruzu beklenmektedir. Habeş Plânı İtalyan Stefani Ajansı şu baberl veriyor: Habeş'lerin maksadları anlaşılmıştır. İtalyan Somalisini İşgal etmek İstiyorlar. Ras Desta Somaliye ilerliyecek, Ras Kussa Gorabal'yi ele geçirecek ve herikli orda bundan sonra bir irtibat tesle ederek İngiliz Somallsi boyunca İlerliyerek İtalyan ordusunu muhasaraya çalışacaktır. Faket İtalyan erkânı baerbiyesi de ona göre hazırlık yapmış ve Habeş plânı suya düşmüştür. Htalyan yürüyüşü için Tüzumge- len bütün hazırlıkların yapıl: dığı haber verilmektedir. Di ğer taraftan bu mntakeda çok kavvetli müdafan — tertibatı al- mış olen - Habeşler Cicika ile Togiliz somalisi aranndaki ker: van — yolunu her ne bahasına olursa olsun muhafaza etmeğe karar vermişlerdir. Adlis Ababa, 28 İtalyan'ların — Tigte'ye doğra çekilmeleri — burada dikkat uyandırmıştır. Bunun sebebleri asraştırılmaktadır. Sücl — çeven- lerin zannına göre, İıılyıı'lı rın gerl çekilmelerinin sebebi, pişdar kuvvetler İle ana kuv: vetler arasında — İrtibat temla edilememesi korkusudur. İtalyan'lar, Ras Seyyum'un tol cenaha bir taarruzunu bek- lemktedirler. Bütün bunlar; Badogllonun harekâtı idare et- (özel) — miye başladığı zaman belli olacaktır. Roma, 28 (özel) — İtalyan kvvvetleri Lambaşıda güçlükle ilerliyebilmişlerdir. Harekât cs- nasında oğır nekil vamtaları kullanılmış, arızalı arazide pl- yade kuyvetlari tankların hima- yesinde İlerliyebilmişlerdir. Roma, 28 (özel) — Stefani ajanaı — bildiriyor: Habeş'lerin sevkülceyş plânları Italyan 0: malliini işgal etmektir. Ras Desta somali — lstikame- tinde ilerliyecek ve Ras Kassa da Göorübal'yi aldıktan — sonra Rua Desta ile irtibat teminine çalışacaktır. Buadan sonra Habeş - ordu- ları İngiliz somalisi boyunca da harekete geçecekler ve İtal yan ordusunu —muhasaraya ça- Tışacıklardır. Fakat bütün bu ibtimaller İtalyan kumandan- Habeşistan'da çalışmak üzere teşekkil eden İngiliz salibiahmeri Hadleşistan'a giderken Conterbury baş piskopisi tarafından * uğurlanıyor., Bulgar Talebesi Ile Zabıta Arasında Kanlı Çarpışmalar Oldu Italyan;lara Göre, Habeş'lerin Bu Plânı Bozulmuştuf. Italyan'lar Cenup Cephesinde Bozgun Halindedirler. Habeşlere Tuzak Kuracaklarmış.. ları tarafından düşünülmüş ve ona göre hazırlanılmıştır. Italyan mebhafili Haboş plâ nının suya düştüğünü bil dirmektedirler. Dolo, 28 (ALA) — Ste: fanl Ajansından: Öğrenlidi. gine göre Habeş'lerin So mali cepbesindeki sevkül- ceyş plünları Kenya ile Ueble Sehebelli. arasındaki İtalyan v0 malisini Işgal etmek idi. Habeş kıtalarının — bu bareketini bil bassa Giuba mebri İle Dorla kanalını Uebls-Seheballi'ye bağ hıyan kervan yolları kolaylaştı racak idi. Habeş'ler Ras Dez ta'nın tanrrasa karşısında İtal. yan'ların mukabelede bulunmak üzere Ogaden hattını - boşalta: caklarını umud ediyorlardı. Di ğer tataftan Res Nasibu Gora- hal'yE istirdada ve Gallafo ile Gholledi yakınında Ras Desta- mu kıtalarına İltihaka teşebbüs edecek idi. Bu sevküleeyş plânı Horar'ı Dildjiga ve İngiliz e0 malisine ve Cibutl Adis Ababa demiryoluna rapteden yolları tohdid eden İtalyan ilerl bare keotini durdurmağı Istihdaf edi yordu. Toprak ve hava İtalyan lar içia manlfa olacaktı. Sarp araz| boyanca ilerlemek mecbu riyetinde kalacaklar. Bu son gönlerde Lammasilli'adide ya pılan hareketler Habeş'lerin bu plânını suya düşürmüştür. Adis-Ababa; 28 ( AA ) — İtalyan'ların Tana gölü istika: metinde — İlerlemek — biyetinde olduklarına dalr dönen rivayet: leri vesmiğ çevenler şüpheli karçılamaktadırlar, Adle Ababa, 28 ( ALA ) — Ttalyan küvvetlerinin - Oğzaden ve Tigre cephelerinde - geriye çekilmeleri derin bir tesir yap mıştır. Ancak selâhiyettar — çe- venler bu geriğe — çekllmenin sarih sebeplerinin ne — olabile: ceğlnl araştırmaktadırlar. Zan. nolunduğuna göre — İtalyan'lar Tigre cephesinde plştar kuvvet- lerile dümdar kuvvetleri sındaki İrtibatın kasilmesinden korkmaktadırlar. — Zira İtalyan Habeş cengâverleri karıları ve kı;ınlairluki çocukları ile harbe gidiyorlar.. müfrezeleri Habeş'ler tarafından mütemadiyen İzaç edilmektedir- ler. Ögeden'de ise - İtalyan Res Desta'nın İtalyan kuüvvet- lerlala — arkalarına sol cenahina taarruz den endişe ediyorlar. Umumiyotle sanıldığına göre Moreşal Badoğllo gelir gelmez harekâtın tabiyesi değişecektir. etmeslin: Paris'te Kugün Bir Tören Var Parla, 28 (özel) — Dük va Düşee York yarın Londra'dan Parla'e gelecekler ve 30 da Parls'in lüks ve büyük atelle- rinden birleinde Sen Andre yortasu münasebetile bir resml kabul yapacaklardır. Bu münasebetle büyük bir balo verlilecek ve bu baloda Tskoçya milli musiki ile mllli rakıslar yapılacaktır. Bu baloda Fransız bahriye bakanı M. Piyetri ve zevcesi, Tagiltere'nin — Parls — sofiri ve birçok siyaset erbabı hazır bu: lanacaklardır. Celâl Bayar'ın Yeni Beyanatı.. — Baştarafı 1 inci sahifede — ler ve denizcilik şerefini koru- mıyanlar hakkında şiddetli ba reket — edilecektir. — Vekâletçe deniz İşletmelerinde ve fen hey- etlerinde — çalıştırılmak — üzere mütahatsısler getirilmesi takar rür etimiştir. Bu gibi İşlerde mütahassıs — olan — başmüyşaviri tetkikat yapmağa memur ettim.., Istanbul, 28 (özel) — Bu- rada bulunsn Ekonomi bakanı Celâl Bayar; son vapur kazu- ları ve bilhassa Tnebola faclası hakkında gazetecilere demişler- dir ki: — Kazalara sebeblyet veren: ler arasında affetmiyeceklerimiz var. Bunlar; yolculardan evvel veya onlarla beraber gemiyi bırakanlardır. yeyahud ,