2 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

2 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

/ Talih Yılbaşı geldi, geçil. Ben, mantıka dayanınıyan — itikatlar dan hoşlanmam. Yılbaşında ta h denemek denilen — marife tia de, kumar — Üstadları tara findsn diğer İnsanlara karşı kurulmuş mükemmel bir tuzak olduğuna kanlim. Ve bu tuzak, yavaş yayvaş âdet olup çıkmış, bapımıza debelleş olmuştur... Maamafib, bezı ahvale ba- karak lâfolsun, diye — talihler etrafında — konuşabiliriz. Hele kabvehana köşelerindekiler için bundan mükemmel mevzu ola- maz, Dün ANADOLU'yu okurken töyle bir haber gördüm; Düvülı bir karı, koca, mabı keme — salonunda — avuki adamakıllı döğmüşler.. — Eyvah -Dedim avukat, bir yıı duracuk! Bunu ılııyııı bir - arkadaşım Hâve etti: —Aynl talih, Izmir'deki fatbol hakemlerinin de alnına yazılmıştır.. —Sahada eplce to kat sesl duyacağız.. Gene gazeteye bakıyorüm: M. Laval &on defa - Franşiz meelisinde İtimad alırken bir takım rey kataknllileri olmuş Anlatsımız ya, elçabukluğuna geliniş.. Fakat şiadi — mes'ele bir #iyast #kondal halinde or taya çıkmış bulanayor. Yılba şında bü mariletin ortaya çık ması, M. Laval'ın sandalyesinin bacaklarının — kopmakta - oldü ğuna delâlet eder.. Gene yılbaşı - gecesi, biz tah zir amelesi, siz - karllerimizin yüksek hatırları için, matbanda pinekledik, ne evlerimize gide bildik, ne eğlence yerlerine.. Bizim patronun — merhamet damarı tutmuş, bize bir ziyafet çekti. Hem yazdık, hem söyledik, hem içtik, hem eğlendik.. Bir arkadaş bana sorda: — Bunun da münsâs nedir Çimdik? Cevab verdim.. — Münün şudur ki, bizim pttren, başene bize mütema diyen — ziyafet verip duracak, içip eglenip yangeleceğiz. Ve bu cevabı. doyan gevallı dayak - yiyip urka . daşlar, hep bir ağızdan; — Amlillin! Diye bağırıştılar. Bu urada, bizlm Orhan Rah mi'olo de talibi anlaşıldı. Bir zat gelmiş, kendisine mezar .lı.ı içla manzum bir kitabe (ylldıımıy. parasını da vermiş.. Arkadaşlar; ş — İşte Dedi. en büyük ta- Mb! Şiir yazıyor, para kazanı yor. Bizim bildiğimiz ise, şâlr lerin çoğunun şilrlerinden şim diye kadar tek metelik — kaza namadıklarıdır. Bir arkadaş ilâve etti: — Fakat çu var ki, Orhan Rahmi'nin talibi mezer taşın dan açıldı.. Tamam bir yıl, bu rla sarmaş dolaş olacağına göre, kendislol sıkı tüatenn! Çimdi İzmir, Istanbul Limanları Ekonomi Bakanlığına Bağlanmak üzeredir. İstanbul, 1 (özel) — Liman müdürümüz bugün Ankara'ya hareket etmiştir. Ba gidiş, 1 tanbal ve Tamir — Himanlı Finas — bakanlığından Ekonomi — Bekanlığına bağlan- a.—'lkl ile alâkadardır. Hlarını - dikmeğe : Kultuarkın Temelleri Dun Törenle Atıldı. — Baştarafı Ici sayfuda— bey caddesi buştan beşa milli perti — bayraklarımızla — süslen: mişti. Kültür parkın plân ve retimleri için belediyece alsnda ble de baraka yaptırılmış, plân ve resimler bü baraka içinde bulanan — masaların — üzerine, balkın gözü önüne konmuştu. Törende vall Fazlı Güleç, müstahkem mevki komutanı Genersl Kerameddin Kocaman, lvya komutam General Zeki, parti başkanı Yozgüd - saylavı Avol Doğan, şarbay Bebçet Uz, M. Trentiyef, yür şarbay - Saad Yurdkoru, sekeri erkân, vilâyet umumi meclisi ve şehir. mecllel üyeleri, müdürleri, belediye âmir ve memurları ve kalabalık pekçok halk ilo as keri muzika, mektebler talebesi, C H. P. himayesinde işçi - ve esnaf birlikleri Üüyeleri hazır bulunmuşlardır. Saat tam 16 te zikanın çaldığı Mle törene — başlanmıştır. Marş Baygı İle dinlendi ve alanda hazırlanmış olan kürsüye çıkan şurbay doktor Behçet Üz müte- addid defalar alkışlarla kesilen bir söylev vermiştir. — Sayın hemşehriler; 936 yılının tik gününde İzmir ve Ege içla çok faydalı ve ha yırlı bir İşe girişmiş bulanuyo ruz. Burada çu gördüğünü ge Diş yangın yerinin 360 bin metre mürabbalık — kısmına ya prlacak Költürpark dıvarlarının temelini atmak ve İçine ağaç- başlamak için toplandık. Böylelikle Izmir şehri için beş sene evvel “düşünüp belediye fidanlığında ağaçlarım bazırladığımız ve - bilhassa blr senedenberi — ehemmiyetle üze rinde dorup yürüdüğümüz, plân laştırdığımız (Kültürpark) işine BÜCU' başlamı bulunuyoruz. Niçin bu yerl seçtik? İzmir — bayındırlık - plânında pork yerl altmışbin metre murabbar idi; Gelecekte ki ibtiyaç için bu yeri dar ve kifayotsiz balarak teshih ettir dik. Belediyenin henüz satılma maş arsalarımı ilâveo ederek 60 bla metre murabbamı 360 bin metre — murabbama — çıkardık. Eğer elvarda bazı satılmış arsa olmasaydı Kültür parka 100 bin metre murabba: daha ilâve çok İyi ve yerinde olacaktı, Bu yer; yalnız yangın yeri bDin değli, İzmir'ln dört tera fından — Kölaylıkla — gelinebilir merkezi bir vaziyettedir. Yeni bayındırlık bölgesinin tam or tasında — olduğa gibi Tİilkilik, Namazgâb, Ballıkuya, Asmalı mescit, Basmahane, — Alsancak, birinci ve ikinbi kordondan da çok kolay ve yakkın — gel nebilecek bir haldedir. Erkek ve kız liselerinin sağ ve solda tabii birer hudüd teş kll etmesi, Gazi İlk okulona ve işçiler maballesine o kadar dalreler a'keri mu Lstiklâl —marşı ayrılan YENİ SENE Şükran borcunu ödeyebilmek için büyük tedakârlıklarla yukın oluşu Kültürparkın ıılııı ehemmiyet ve İlüzümunu artır. maktadır. Yakında şurada bele- diyenizin çok ucuz — bir flat'e ve mekteb yapılmak özere ver diği geniş sabada yalmız İz- miz'in değil, bütün — Ege'nin genç kızlarımın — yetiştirileceği “Kız enetltüsü,, binası da ku rtulacaktır. Bu yer bir sene evvelisine kadar yıkık dıvarlar, yer yer çokurlar, kuyu ve bataklıklarla çok korkunç ve sağlığa çok rar veren bir yerdi. Burasını düzeltmekle şehir İçin ettiğimiz istifade, şebrin içindeki büyük bataklığı kurütmakla başlıyor. Tabakane deresini kavvetli bir lâğım teşkilâtile deniz> verdik, bu yukarıdan gelecek — suların hepsini denize götürecek bir kabiliyette yapılmıştır. Görüyossanuz ki geçen sene lerin korkunç manzarası yerine munis bir ova manzarası geçmiş bulunuyor. Burası dıvar ve tel örgülerile — beraber — meydana çıkdıktan, — yollarını — gösteren ve süvliyen çeşitli ağaçları dikil dikten, yer yer parkın tarhi yapıldıktan ve - içindeki bina larla eğlence yerleri — hazırlan dıktan sonra tamamile dağişe: cek, seyri — ve gezilmesi doyal miyacak bir hal alacaktır. İkinci — istifademiz; — Kültür parkın yangın yeri arsalarını ve bayındırlığımı — daba — derli toplu bir hüle sokmuş olma tıdır. Etraf iyice tetkik edilecek olursa, meydana getirmeğe ça- lıştığımız bü eşerin, — İzmirin bayındırlığı — Için ne — kadar danbetli ve yerinde solduğu der- hal teslim - edilir. Güözel ve modera evlerle süs lenen yeni bir. caddeden geçe rek boursya geldik, Yer yer yükselen ga binalara bakınız. Banlar dört yıl içiade meydana gelen Combüclyet — everleridir. İzmir bunları ekonomi — âlemi nin ea sakıntılı. zamanlarında ve sırf kendi parasiyle başardı. Camhuriyet ahallesl —adımı verdiğimiz şu işçi evlerinin bulunduğu sabaya bakınız! Bun lar hükümetimizin iİyi tedbir- leriyle gün geçtikçe İnkişaf eden ve aramlasal ekonomi âleminde kazandığı — emnilyetli ve sağlam mevkiile hergân bi raz daha fazla refaha kavuşan bülkımızın gelecekte — göstere- ceğl yeni yeni hamlelere en güzel Nı İşarettir. Güzel Ankara'mızdan — sonra İzmir ve diğer şehirlerimizin yabancı parasına İhtiyaç göster. meden ve hiçbir devirde görül: memiş modern bir bayındırlığa kavuşmaları Türk'ün bay.ndır- lik büsüsüodaki özlü kabiliye: tini herkese göstermeğe kâfl dir. Biz. bütün bunları cumu- ziyet İdaremize ve cumurlyet , hükümetimize borçtayuz, Şa görülen küçük yerler, artık yangın yerleri sayılamaz Münasebetlle, Izmir balkının teveccüh ve sevgisini kazanan * <e« ga— —— Banlar da pek yakın — zamm- larda kendiliğiaden balledile- cok küçük arsa işleridir. İşte kültürpark bu Itibarla da İyi blr rol oynamış olayor. Ne içla Kültür park dedik? Sen beş yıl içinde park ve yolları ağaçlama İşi gözleri do yaracak kadar vardır. Yot yer çocuk ve halk bahçeleri yapıldı, mezarlar purka çevrildi. Fakat buonlar bugünün nüfasuna ve Ahtiyaçlarına asla kâfi değildir. Halbuki biz nüfasu gittikçe ço- galan ve daba da çoğulacak olan yarınki İzmir'i ve onun gocuklarını — elimize geçen bu fırsattan İstifade ederek düşün- mek mecburiyetindeyliz. Türk cumuriyetinin modern yürüyöşüne ayak uydurabilmek için İzmir'in vazilesinin ne ka dar çok ve ağır olduğanu he pimlz biliriz. Altı yılda prog- ramladığımız kültürpark; İzmir şehrinin ve onu içinden ve dı gadan ziyaret edeceklerin pek çok şeyler öğreneceği bareketli ve mâünâlı bir parkı olacaktır. Yalnız ağaç yeşilliği ve park ziyneti artık yeni meslin Ihti yaçlarını tatmin edemiyor ve gözü İle gönüllerini doyurmu yor. Yeni mesll — yetiştirir. ve onları geleceğe hazırlarken bir çok yenllikleri de gözöüünde tutmak zorandayız. Beobeklerimiz temiz havasile büyüdükleri bu parktan her yaşta letifade edeocekler, genç ler #poran — hör ” çeşidini — ve olus)! yüksek hedefinin tadını burada tatacaklar, İşçilerimizin ve gınıf bajkımızın — güzel terbiyevi — eğlemcelerle — randı: manlarını — artıracaklar, — daha soğlam ve mneş'eli olacaklardır. Bir nevi nebatat bahçesi vazi feslal de görececek olan bu park çeçlili ağaçların bol ye- gillik ve temiz havası ve her türlü güzellikleri arasına yer yer — yerleştirilen terbiyo ve kültür müceseseleri, eğlence ve Atış yerleri, çocak, — büyük, fakir, orta, zengia, herkes için Istifadeyi mucib olucaktır. Hülâsa Kültürpark, büyük ve küçüklere çeşitli oyun yer- lerile, yazlık ve kışlık yüzme bavuzlartile, tayyareden atlamak İçin yapılacak paraşüt kulesile, herhangi bir tezahür, yahud temsil veyabud konferanslarda İstifade edilecek açık anflteatrı Me, Ege'nin örünlerini ziyaret. çilerine en İyf bir şekilde öğ retecek, Ege ürünleri müzenlle, nüfusumuzun artınasına ve hal kımızın daha sağlam kalmasına büyük yardımı dokunacak olen ve halkımızı bulaşıcı bastalık. lardan ve çocuk düşürmenin enalıklarından koranu lacağımı açık bir şekilde öğre: tecek #ağlık müzesile ve bun: ların hepsinden daha — manalı ve Gstün olarak hazırlanacak Atatörk devrim müzeslle ber- kesin koşup gideceği en cazip ve —— ——— —- 01 Vonder Bar Buyuklhtıla 10 Büyük yıldız ve 5000 güzel kızın çevirdikleri barl kolar filmi. Mozik, aşk ve heyecanlı bir mevzu. Bugün sön defa 'olerak Monte Krısto bir yerümla olacaktır. İşte bü- tün bu kültürel İhtiyaçları tatmin edeceğinden ötürü Kültürpark dedik. Her hbusüsta olduğu — gibi Költür parkın plânlarının ana batlarını bazırlamak ve — bazı esaslar vermek suretiyle bu bu- susta çok değerli yardımlarda bulunan muhterem Sovyet dost larıntıza ve oDun çehrlimiz mü mesatli M, — Aleksi Trentiyefe buzuranuzda teşekkür etmekle bilbassa bahtiyarım. *“Yaşasın Türk Sovyet dostla gol Burada halk yöksek sesle: — Yaşasın Sovyet dastları- mız! Diye buğırarak tezahüratta bulundular ve şerbay söylevine devam etti: Arkadaşlar; — Senelerdenberi gördük ki İzmir; favarı, fuvar da İzmir'l sevdi. - İzmir'in fu- vardan Istifadesi düşündüğümüz gibi seneler geçtikçe daha çok artıyor. Faver yalmız İzmir'la ve Türkiye'nia değli, Akdeniz'in de en muvaflak — ve en işlek favarı olabilecek bir yol tat muş bulunuyoraz. İzmir ve Türkiye içla bir kezanç oli a favarla ürün- lerimizi tenitmak ve satmak Yetifadesinden başka havası mu- tedil, güneçi ve meyvası bol, taribi ve esaki eserlerle dola İzmir'i seyyah şehri olarak ta mnıtacak ve bu yöüzden de mem lekote eyrıca bir servet kaynağı olacaktır. Büyük bir servet ve fstikbal vadeden böyle bir fa- varı cekl dar ve büyömesl ka bil olmuyan bir yerde bırakmak doğra olamazdı. Onun — İçin 1 Eylâl 936 Armulusal İzmir favarımı — Kültürpark — içindeki gediş ve hertörlü büyümeğe müsald yerlerlnde hazırlayoruz Sayın hemşebriler! Başlanan İş zor ve mübhim dir. Yalmız cumuriyet Halk pertlelnin — bizlerde — yarattığı samimiyet, shenk ve feragatlı çalışma — yollarile — ve büyük öndderimizin her zaman içi mizde dolaşan ve yanan büyük aşkı ve yüksek — sevgi ve himayelerile değerli başbakanı- mız İsmet İnönünün dulma gösterdikleri yüksek yardım ve lötüflarile Izmirin bu İşi de muvaf fakıyetle neticelenecektir. Yaşasın — Atatürk! — Yaşasın İsmet İnönü, yaşasın büyük Türk ulusa!,, Söylevden —sonra evvelden açılmış olan çuükurlara — ağaç dikilmeğe başlandı. Vali, Müstahkem mevki ko- mutanı, Parti başkanı, Şarbay, Sovyet konsolüsu ve daha bir. çok zevat taraflarından birer uğaç dikildi ve birçok fotoğ rafiler çekildi. En son olarak parkı çevre llyecek olan dıvarın temelatma töreni yapıldı. Hazırlanınış olan harç ve taşları törende bula: nan büyüklerimiz temele attı. lar, kurbanlar kesildi, müzika İzmir marşını çaldı, tören bltul. Oruda toplanmış olan — faklir halka kurban etleri doğetildi, TAYYARE SİNEMASI Yarın 2 Büyük Filim Göstere- cektir. Anva Bella ile Jean Gabin'in temell ettikleri senenin en çok tatulan, en çok alkışlanan büyük filmi Italya Zardadır M. Mussolini'nla son mutku, Habeş aakeri harekübaın çetin bir safhaya girmesinin İralya tarafındam ftiraf ve — Wadealdir, Şa muhakkaktır ki, İtalya, Hiyasi ve beynelmilel müşkü. Tâttan başka, cephede de ua dağanan ve sradığının yürde beşini başaramamış ve eçik bit tabirle muvuffak olamamışlır, Bu, dikkate şeyan bir hâdise dir. Çönkü İmeiyon kuvvetleri, nihayet tekoiğe, bol vasıtalara, - sekeri bir disiplin ve terbiyeya fstinad ediyorlar, Medeni — ble adamın mükemmel sllâhlar kul- lacarak barbetmesi İle — İpildel bir cemiyet adamının hem da bir şok ham telâkkiler içinda yuşıyarak- en âdi — vasıtalarin müdafaaya kalkışması urasında tabli ve zarari bir takim fark- lar vardır, O Habeş neferi ki, ölümden korkmadığı İçla, harb sahasın: da daha fazle ölmeğe mabkâüm- dür. O İtalyan neleri ki, kah: ramaslığı en küvvetli ellâhla- rıba beğlamıştır. mantık — itl- bariyle. Buolurın verecekleri — harpte de ikinelsinin - faikiyeti ve galebesi lâzımdır. Fakat va zlyet, akealnedir; İtalyan'lar, tayyareleri, tank: Dü ları, topları, otomatik allâhları — & ve motorize edilmiş kuvtetleri — © ile Habeş topraklarında çok az — bir mesafe alabilmişlerdir. Hem de, karçılarında eraslı düşman kuvvetleri bulanmadığı halde.. Aylardanberi devam eden ga a vaşın bu netlcosi, İtalya — süel makamlarının ve devlet şef le: rinin mantıkından da kuçamaz dı. Mareşal Döbono bu sebeple — Erltre'den çekildi. ve Budoğilo — gönderildi.. Bunun testirleri İşte şimdiye kadar görülmediği gibl vaziyette aksine bir inkişaf baş Tadı. İtalya sücl ve medeni pnuî jinlm karşısına çıkan bu çetin ve serl vaziyot karşıtında, wl- hayet M. Müssolini'nin iadeslle bir itiraf yapmıştır. İtalyan akınını durduran bu küvvet, öyle sanıyorum ki, sa- dece Habeş'lilerin bir mütear: rıza kerşi vataularını korumak — İst meleri değildir. Çönkü Ha- tünde başka bir hls hâkimdir ve o da, tarihi — İtalyan — düş- manlığıdır. Ayrı ayrı mezhepleri, tâ ayrı milliyet ve cemsat par: çılarıma bağlı bulunan Habeş- ler, belki beşka bir mötearrız karşısında bu kadar kahraman kesllmezlerdi. Fekat toşıdıkları İtalyan düşmanlığı düygusa, ba dağınık, geyri mütecenle var. — hıkları birdenbire — toplamış ve İtalyan — ordusunun karçısına | olabimek için çok masraflara, büyük fedakârlıklara mecbur- 4 beşlatan'da vatan sevgisinin üs- — ' ayrı terbiye ve telâkkilere, hat —— | dur ve netice, gene İstediği de- — | receyl bulamıyacaktır. Hüdlae- nin İnkişaf taraı ve plıüolııj_ bunu gösteriyor. Orhan Rahmi Gdlp Yalanmış Varşova, 1 (Rıdyo);— Le- lerini Uluslar kurumu em verdiğini tekzip eylemektedir. Bu akşam Kemeraltı'nda B lâl, Gözelyalı'da Altıntaş, kilik'te Falk, Eşrofpaşa'da Eş- refpaşa eczaneleri açıktır. —