2 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

2 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

KIZIL SULTAN ÜULF Hayatı, Cariyeleri ve $ Sultan Hamld, hafiyelerden tmürekkep büyük Bu hufiyeler, mem adota bir urdu koşte! leketin hertarafına dağılmışlar, yhindeki Fik cereyanları araştırmakta ve Ha mid'e bildirmekte iditer! Hafiyeler tarafından Han kucak veriliyordu; padişah alı hergün de bu sayede, içindekl her ve cereyandan memleket haberdar — olu yordu. Fukat, Hamid bu bafi- yelere de emin değildi, çünk hayatına solkastlar hazırla: gi 4 için korkuyordu. Buanun için eDıyor, bayalı çok binbir başvarmuştu: Sarayın bahçesin de, oğaçlar altında, havuzla baş- Tarında kendisinin mumdan hoy kellerlei yaptırmış ve en bir şekilde yerleştirimişti. Bun: dan maksad, sülkastçıları aldat maktı! Sulkasd yapacaklar, Ha mid bahçede bulunduğu zeman, bu mumdan heykelleri kendisi sanacaklar ve Mayucaklardı! Bu tedbir, Hamid'in hayatını muhafaza için ne ka tedbire bedeflerine vara garlb dar dellce tedbirlere başvurdu ğgunun bir misalidir! Hamid, hayatında kendişine tam manaslle sadık bir kimse bulamadığından dolayı çok mü teeselr idi. İşte bugün de, sarayın büh çesinde ve hattâ sarayın mer- mer merdivenlerinden — büyük divanhaneye çıkark: nu dü şünüyordu Humid, yakarı kata çıktığı vakit, kapı yanında nöbet bek Hyen İhtiyar ve tecrübe edilmiş Arnavod kadar eğildi ve kendisini selâmladı yerlere Hamld, bü telâmi görmemlş gibi hareket etti; Hünkâr geniş ve aydınlık sofada etrafina bile bakmadan ilerledi; cemlı, bü yük kapıya yaklaşınca durarak, arkasından bir gölge gibi ken disini takip eden Arap köleye: — Git Hüsnü mlsali getir! Dedi. Ve sonra ilâve eti Benl büyük balvet di vanhaneslade bulacaksın! Dedi. bana Kızlarağası yerden temenna alarak: — Başüstüne dişabım!,. Dedi. Ve.. emir ulmış ve çok mühim bir İş için gidiyormuş gibi acele, acele yürüdü; harem ile e lâmlık dalrelerini ayıran kapı nın önüne geldiği vakit darda; belindekl kaşağa — bağlı irlce bir adahtarı aldı; kapıyı açarak İçeri girdi ve kapıyı dikkat ve İtina İle tekrar kilitledi. Z Buran uzün ve lık bir korldordu. Bu korldo rün ta nlhayetinde de ayni şekilde karanlık bir oday dı. dün Anber uğa vardı. şevketli Pa olan yarı karan gene Bo odada harem ağaların Anber ağa, içeri giren ağasına: — No var, ne oluyor? Ya Diye sorda. Şoevketma ap hazretleri dö — Evet, Anber ketli döndüler; şimdi yukarda dırlar. Bana Hüsnü Mibali ya- mina — götürmekliğimi emretti. Çok rica ederim benim gözel Anber ağacığım, Hüsnü Misalı düler mi? oğu.. Şev | sayede kafi sen — haberdar et çok lsan Çünkü ben burada biran yorğ fstirabat etmek İstiyorum. Emrederiin Yaver oğacı gım! Hemen di gider arzu nu yerite getiririm. Anber karanlık odadan çıktığı vaklı, Arsp ba eğa — yarı Temoğanı bir yer minderi üze vit hemen buğdaş kurarak Başınduki festol çıkarıp yadı oturdü. kıpkırmizi uzün ve bi laden mendille t ter çıkard kırmızı ilerln rek Ooo£ Allabım! Diye üdeta inledi. Bu bedbaht kolunu bu catdan azad eyle! Hayatı hakkında bu bed du adan tonra bir müddet düşün celi bir tavır aldı; bü süretle kapi yoldaşı Anber sğanın av detini bekledi! Yaver sarayının en maraf bir idi turaylarda Hamld Fiması #ğe, Sultan Hoyatı hemen baştan başa Kölelik san'atının bükkile eriydi! Çocak danberi saraylarda harem geçmişti yapmakta ve memleke tine dönmek İçin hiçbir fırsat elde edememişti. Zavallı Arab... Habeşlstandan Seneler — geçtikçe artmış, bu mal ve mülk sabibi Fakat küdret ve nüfazu arttıkça, zen gin oldukça, Sarayın çok güzel ka çok getirilmişti! kudret ve nüfozo derecede olmuştu. gam ve ölemi de artmıştı dınları arasında kendirtal bedbahd gi Huyatı baştan üyordu. başa — güzel, çok güzel kadınlar fakı kalarak geçmişti srasında, cinsi bir bisten mahram O zaman vakti hali yerinde her erkek İstanbul ve Osmanlı ülkesinde dörde kadar kadın alabilirdi. Yaver oğuda para, mal ve mülk var, fakat tek bir kadına sahib olabilmek ka biliyetl yoktu. Bunun - İçib, yüzlerce kadıda sahib ve malik olan Hamldi ton derecede kıs kanıyordu! — Devam edecek ——— Yılbaşı Gecesi 61 Kişi Kumar |Oynarken Tutuldu Arab çok büyük bir | * İkiçeşmelikte Kestelli cadde sinde Salih efendi hanının bir odasında 2 kişi, şirket hanı içinde 6 kişi, İkiçeşmelikte Hilmi ve Ahmedin bekâr oda sında 16, Kemerde yeni mahal lede sokak 2 kişi, Fovzlpaşa 2 kişi, soka 8 kişi, örtabı bulvarında Keçecllerde — İnkılâb ğrada — bir alle evinde | Peştemalcılarda büyük kozuoğln banında 5 kişi, Kaçeciler Sal din yeni alle evinde 21 kişi mühbtelif şeklide kumart oyoar ken tatulmuşlardır. Yaukalanan kumarcılar 61 kişidir. Tatölen 28 Ilra 88 kuruştur. Kumarcılar bugüna verileceklerdir. para da adliyeye Hapishaneler Mütehassısı.. Şehrimize gelmiş olan Adliye vekâleti baplehaneler mütehas sısı Mutahhar dün Ödemiş'e gitmiştir. Oradaki haplehanede tetkiler yapacaktır. nın Esaslart "& Nelerdir? Beden Terbiyesi Ve Atle m İle Diğer Sporların Yeni Teşkilâttaki Yerleri.. bbüs edilen 1 hakkında rele — muavlol Yapılmasına t yeni gençlik teşkil belediye Suad Yurdkoru, bulunu zetemlze şu diyeve Partlmiz Türk gen nin beden — terbiyral alanında da müdafsasında en yüksek yüksel yoard Tendman verici kabiliyete gel mesin! temin edecek esaslı ted birler yapmaktadır. Ba mal senedenberi — muhtelif mütabassısların fikirleri alınmış ve Avropavın birçok — mekteb lerinde tetkikat yapılmıştır. Son karar verilmeden evvel bir. kere de memleketimizde şimdiye kadar bu İşle meşgal olanların mütalcası alınmak mu vafık görülerek Ankara'da bir toplantı tertib edildi. İlk cel söde İş İki safbaya aytıldı; 1 — Mekteplerde ve orduda spor 2 — Sivll spor. Birlnci kısının organizasyonu devlete aid olduğandan bunun üzerinde durulmadı. Ikinci kı sun İse, bugünkü epor teşkilâ tanzın yavi Türkiye Idınan ce miyetleri — ittlfakı HHo — İttifaka dahil bulunmıyan diğer husust kulüblerin Iştigal eshalarına ta allak etmektedir ki 18lâhı veya yeal baştan tanzimi düşünülen teşkilât ta budor. Ancak burada bir. nöktayı aydınlatmak lüzundır: Partlmiz bir taraftan a yenl bir gençlik teşkilâh projesi Özerinde dür- maktadır. Bu teşkildi; — ordu, mektepler ve eivil balkı da ih Üva etmek üzere çok şumüllü olacak ve gayesl Türk gençiiğini Küöltür bakımından bütün sa halarda çalıştırıcı ve yetlştirici etrafında — sraştırmalar atla üç ecnebi halk arasında esasları ibtiva edecektir. Spor teşkilâtı İse müohasıran beden terbiyesi ve #por mevzau ile alâkadar olub bunu gençlik teşkilâtile karıştırmamalıdır. Fa kat İlerlde spor — teşkilâtı da gençlik teşkilâtına bağlanabile cektir. Mevzaü / böylece tarif ettik ten sonra Ankara'da toplanan ve bayramdan sonrada mesalsine devam edecek olan komleyonda spor teşkilâtımız hakkında görü şülenleri ve bu bahlstekl yahsi fikirlerimi söyliyeyim: Komlsyonda tebarüz ettirilen iki kanaat vardır. L — Spor teşkilâtımızın ana hatlarını bugünkü şekilde b rakmak ve lüzumlu taraflarını islab etmek. 2 — Bugünkü teşkilâtı bir tarafa bırakarak, battâ Tâğvede- rek ihtiyaç ve makanda elverliş N ve yakarıdan aşağıya doğru salâhiyet tevzl eden yenl bir teşkilât kurmak. Birlnci şekilde srar atkadaşlar bagünkü — teşkilâtın Tâğeı taşkilâtı esasiye kanonuna ve gençliğin keodi — kendine teşkilâtçılığa alışmam bakımın- dan da cumuriyet ve demok- rasi prensiblerine uygun düş miyeceği mütaleasındadır. Ooların fikirlerine göre epor teşkilâtımızın — aksıyan — nokta larını (Kontrolü arturmak, mes üliyet müeyyedeleri bulmak, teşvik odici çarelere başvurmak eden l— ve pera İmkânlarını — çoğalt niakla) düzenlemek daha mülâ yim görünüyor. Ben birkeç İse tama ven aksi Biz> Icablarına gibi bir ulusun gençlikten beklediği vo arkadaşım kanantı. göre de, #por İşi bugünün bilbasan yeni bir. devrlm yapmış ve bizlen büyük hizmeller kerşetında ar D ük tamamen arzaya - bizakılır ve husast — şabıslar - tarafından teşkilâti yapılabilir ve başarıla bilir bir Iş olmuktan çıkmıştır. Netekim (25) senelik bir ma ziye malik olan spor kalöpleri mizle (16) seneye yakın bir tarih yaşıyan İdman Cemiyetleri Hlfakı hususl şahıslar ve teşeb büsler elinde kendi kendine kurulmuş ve kendi kendini idare eden bir teşkilât olduğu için matlüb randımanı verememiştir. Kaldıki bu teşkilât hükümetl- mizin de himaye ve maddi yar- dımını görmüştür. Yaşanan tec rübe devresi kâfidir. Hadleat göstermiştir ki gençlik bu su- teşkilâtçılığa — alışmadığı gİbi bilâkle bu oenl bazı defa çok fena neticeler vermek isti dadındadır. Filhakika memle ketimizde bugün birçok spor kulâpleri vardır. retle Fokat #ceba bunların yözde kaçı hakikt epor — kulübü var- | hığım halzdir. Bir apor kulübü deyince batıra o #porun yapı- labileceği fennt bir saba gelir. kulüblerimizden kaçının atletizm sahası, yüzme kavuzu, güreş salonu — vardır. Oldukca büyük para satfını fonbettiren bu Idman yerlerini hususi teşebbüslerin yapmasına imkân var mıdir? Sonra — apor, idarecisi, yani epor — öğretmeni hiç şöphesiz bu işin mütebansısı olmak gerektli. Buğün — idareci —urkadaşlar içinde kaç tanesi bu fi ba izdir. Baftada bir iki eaat ku lübe uğrayıp defter yazmak veya karar almakla kulüb ide reciliği yapılamaz. Mütehassıs bir Idarecinin. bir spor öğret meninin, kolüb İdman sahala rında sabubtan akşama kadar gençlerle meşgal olması lâzım dır. Bügünkü — idarecllerimiz hususi İşlerinden ayırabildikleri santlerde kulüplerde fahriyen hizmet ederler. Sabuhtan ak- şama kadar ve bilhassa müte hassis olarak çalışılan bir İşten ekmek parası beklemek tabildir. — Devamı var — Bu Haftaki Lik Maçları.. 8 inci bafta lik muçlarının saat — ve bakemleri şu tesbit edilmiştir: Alsancak sahasında: Saat 10 da İzmirapor - Şark- spor hakem K, Mustafa (A.0.) 12 — Barnava - Demirspor Mus (A.0), 14 Altay-Altınordu Ahmed Özgirgen (Halkevi) İkineller — Halk sahasında Sast 9 Altay - Altınordu Re şed (Halkevi), 10,16 Burnavs, Demirspor Osman — (İ. spor), 11,30 Şarkspor - İzmirspor Ba ha K. (Altay) Mevcut epor twretle Altay, Göztepey Yılbaşıjf|Kupa Altav Altay ve Göztepe, dün ara larında tertip edilen yılbaşı kupusa maçını oynadılar. Oyun beyetl umumlyesi itibarile can vız olmakla beraber samlmiğ ve | temiz geçli. Hakem, gene İz mirspor'dan Sabri İdi. Geçen hafta bakaret ve te cavüze maruz balan bu hakom, dünkü oyanu da çok bitarafüre ve vakıfana idare etti. En ince akaaklıkları da görüyorda. Hava biraz kuapalı ve aaha tenba idi. Altay, gene eksik bir kadro İle çıkmış, ikinci takım dan iki, üç oyuncu — almıştı. Göztepede de bir, ikf noksan vardı. Oyunan İlk dakikalarında, Göztepe lehine — verilmesi tcab eden bir penaltı Fakat hakem, bunu ya görmedi, va hutta hakemlerin İlk dakikalar için şekilde, bu penaltıyı vermedi. Oyan karşılıklı, fakat oğır Gekınlar içinde devam ediyordu. Oyuncalar, sanki bir yılbaşı gecesinla bütün yorgunluklarını taşıyorlardı Paslar İsabetsiz, hareketler verdı. yaptıkları yarım ve sakattı. İkl takımda kendioi gösterebilen oyancalar Hakkı ile Basrl Altaylı Aliden ibaretti. Karşılıklı paslar yaziyetinde doran Vahap ile Füsdda — diğerleri gibi çok bozuk — oynuyorlardı. İlk gol Göztepe tarafından ve 24 üncü dakikada kayde- dildi. Faad, Muzalter'in bir pasını iyi kullandı. ve ağlara taktı... Dakika 33.. Altay kulesi önündeki bir hareket, Gözle peye İkinci bir gol firsatı ver mişti. Hakem, Altay sleyhine ponaltı düdüğü çalmıştı. Bonu Fuad çekti, fakat yanlış biz vuruşla topa dışarıya attı.. Oyun gene - açılamıyordu. Kırkdördüncü dakikada İlyas, küçük HBakkı'nın soldan mer- keze kadar gelerek verdiği bir pasla — mukabil sayıyı yaptı. Göztepe kalecisinin yerinden ayrılmış olması, buna yardım LL berabere ve etmişti. Devre bittt İkinci devre: Oyun başlar başlamaz Basri, Göztepe kalecisinin gene ye rini terketmiş olduğa bir anda bafif bir darbe ile Altayın ikinel gölünü attı. — Altay mu- hacim battının merkez tarafı, keza Göztepenin solaçığı işlemiyordu. Dakika 7. Göztepe soldan İnkişaf eden bir akınla Altay kalesine indi. Altay müdafli ve seğ i 4-3ğYenerek sını Kazandı. takımı cezası verdi. Ba defo vuaruşa Hakkı yaptı. Fokat o da topu kaleci Cemil'in kucağına attı. Göztepe, bir fırsat daha kaçırdı. Oyunun bu kısmında — Altay lehine nlsbi bir falkiyet başla- mıştı. Onuncu dakikada Fuud, on ikinci dakikada Abbas, mü- sald bir. vaziyette topu — Altay kaleslde atamadılar. Abbas, olsayde düşüyordu. Dakika 25... Top Altay sağ: açığında. Vahah'a pas. Vaheb bunu İyi kollandı. Kalecl bir zaviyeyi kapamıştı. - Gözel bir vuruşla topu diğer bir zaviye: den ağlara takdı, — vaziyet yu oldu: Altay 3 — Göztepe 1. Yirmi dördüvcü dakikada Alta ; aleyhine verlilen bir kor. ner cezasında Ali, favül yaptı Ba defa pa maltıyı Müzaffer çekti. O da topa kalecinin — ellerime attı. Fakat şüt sıkı oldüğa içla ka İsel topa aahip olamadı ve Mu: zaffer yetişerek takımının iklaci sayısını yaptı. Oyun bundan sonra canlandı *e heyecanlandı. Altay, vaziyetl gerantiye bağlamak, Göztepe ite aradak! tek sayi farkımı doldarmak İstiyordu. Otuz be- şinci dakikada Altaylı Foad, bir firikik varuşundan gelen topa Göztepe kalesine tıktı. Göztepe 42 mağlüb vaziyotin- deydi. — Göztepe — oyuncuları, yorgün gözükmekle — beraber gene — metanetlerini — muhafaza ediyorlardı. Netekim — 43 ncü dakikeda üçüncü sayıyıda yap: mağa muvaf fak oldular. Oyanun son dakikusında Altay bir teh- like daha geçirdi, fakat atlaltı. 4 3 galib olarak yılbaşı kupasını kazandı Galatasaray Macar Maçı Macarlar, 04 Galib Geldiler Istanbal 1 Çözel) — — Şebrl- mizde bulanan «moşbur profes- yönel Macar Üypeşt takımı bü: gün İlk maçını takviyeli — Ga- lataray ile daptı. Lüçiverd be. yaz üniformalariyle sabaya çı- kan Macar fatbolcuları — balkı selâmladıktan sonra oyunu baş- lamışlardır. Maçı bakem Hüseyin etmiştir. Daha Hk anlarda. hâ- yal zemanda sık aık ve gene penaltı, | tar birinci haf tayımda 2 va ikinci haf tayımda da İki gol yaparak maçı 40 galib bitir- mişlerdir. Ali, ceza çizgisl dahilinde topa elle dokundu ve bakem penaltı takımı ile yapacaklardır. klen bir oyun gösteren Macar , y J idere — Macar'lar üçüncü oyunlarımı — Cuma — günü asl Galatesaray -