2 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

2 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

f Tariht Tefrika: Ateşin Hâkimi Napolyon Bonapart'ın Maceraları BIRİNCİ KISIAM — HİND YOLU Napolyon, gerek siyasi — ve gerek askeri noktalardan her geyi, kendi tetkik etmek şartile hazırladı ve bu suretle de zafer hakkındakl itlmadını, Barras ta dabil olmak üzere ,beş di rgektöre de telkin etti. Şimdi, Napolyon ile direk törlerden — Barrası bu lüke ziyafletin vyerildiği salonan biri sindeki husust İş odasında, üze rine büyük bir Mızır — harktası terilmiş bir masa başında gö tüyoruz!. Nepolyon, Misir seferi - baş kumandanı sıfatile ve harita üzerinde — böreketin — çeklini, muhtemel — safbalarını — izah elti. Barras ertık tamamile emlu bir halde; — Tamemen emin bulunu yorum; sizin haklı olduğunuzu tasdik mecbariyetindeyim. Dedi. General, Barras'a elini sami miyetle uzattı. Şu anda, bu iki nafiz adam arasındaki — siyssi şahst rekabetler tamamen yok olmuş gibi Idi. Barras, — direktuarı boğacak kabiliyette olan ve ay larca uzak diyarlarda çalışacak bu eli mubhabbetle sıkmaktla mcele etti; ayni zaemanda bu 20 yapadaki genç generalin debanına hayran olmaktan da kendisini alamıyordu. Aralarında bir nev) hattıvanl olan Jozefine gelince, şuanda İki rakibin aklından bile geç miyordu. İki nafiz adam bir- birlerinin elini skarken cidden memoun İdiler. Birlel, “Bizi artık taciz etmiyecek” — diğeri de “Bana artık hiyanetlik yapa mıyacak,, der gibiydi. Masa üzerindeki müstakbel barekât haritasına baekarkep; Napolyon zafer - arkadaşlarına biran sevvel kavaşmak hovesin- de Idi ve bunun için Barres'a: — Hemşeohri direktör dedi bana* daha başka — söyliyecek birşeyler olmadığını sanıyorum! Barras: — Bir ederimi, Dedi. — Buyurunuz!. — Harbedeceğiniz memleket diline adam akıllı vâkıif - bir adam aradığınızı haber - aldım. — Evet.., Vakın bana birçok urabea bilenler arz vo - teklif edildi, fakat bunlardan hiçbirlsi benim İşime gelmerz. — Çokâlâ... Benim size bu bususta — tavsiye — edebileceğim birlel vardır. veya sözüm var. Rica ANADOLU ae aa Günlük Siyasal Gezete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir » ANADOLU Telefon: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, Altı aylığa 700, Üç aylığı 500 kuruştur. — No iyil, — Ba adam dinç ve iyi terbiyeli, nomasla ve çok malâmatlı bir adamdır. — Aver- miye mensub cekl ve asil bir âllenin — çocuğadar. — 1770 te bir aşk macerası — yüzünden vatanımı terke mecbur kalmış, çok gezmiş, şarkta bulanmaş, Kahire'de uzun müddet, iokı- lâba kadar kalmıştır. “Fransa'ya Termidor — vak'a- sından tonra dönmüş ve bana kuzenlerimden - birisinden çok küvvetli bir tavrsiye İle müra cast etmiştir. Bu tevsiyeyi ve- ren zat, cumuriyetçi Kont Ros tremak'tır. “Kendisine verdiğim birkaç çi öldden iyi bir şekilde ba- yarmıştır. Bünan İçin, Mısır seferinde büyük hizmetler ya- ptblleceğine rum! — Bu tatı bana hemen gön derinliz! — Size hemen takdim ede- bilirim! — Yoksa burada mdır? — Yazıhanelerden birisinde emir bekliyor. — Çağırtımz ! Direktör, küçük bir çekiç İle gömüşten bir çana bir de- fa vürdü; bir kapı açıldı; bir perdedar göründü. Barras: — Bana hemşehri Leonar Brenoley'i gönderiniz! dedi. Biraz ozan boylu, gehlş omuzlu, zamana göre çok iyi giyinmiş bir adam, büroya girdi ve askeri, mülkt en mü- him İki kudreti temsil aden bu iki adam önünde bürmet İle selâm vererek durda. Napolyon, bir kartal bakışile bu adamı serl bir tetkikten geçirdi... ve, İlk hamlede bu adam hoşuna gittil Ve bu pek tabil idi. Çünkü bu adamda vücüt ve sıhbhat kavvetl yerin- de ve yüzünde de zeki, saml- miyet ve sevimli bir hal vardı! Bir dakikasmı bile kaybet- mekten çok korkan general, doğrudan doğruya bu adama: — Hemşehri direktör Bar- res bana Gizla İyi Arapça bil- diğinizi söyledi! dedi. — Evet general, ayol z8- manda Türkçe ve Farisi de billrim ! — Size Ihtiyacım olacaktır ! — General... — Size hizmet benim için büyük bir şeref — Pekâlâ, Yarın sabah iki- de beni harbiye dalresinde gö rünüz. Size lâzımgelen talimatı yereceğim. Banunla beraber, şimdiden size söylemeliyim ki ben sizden mutlak bir ketuml yet İsterim ! — Bir dilsiz kadar kotum olacağıma şimdiden yemin ede- rim, general! Napolyonun müstakbel ter- cüman ve zahiri -ki bizlm ta nıdığımız hemşehri Lefakar's, mahüd İngiliz casasondan baş ka bir kimse değildi! . Hiç ümld etmediği halde büyük bir İtimad kazanmıştı. Ve her iki wüfazlü adamı hürmetle ge. Tâmlıyarak çekildi. Ceneral: — Hakkınız var.. Ba genç hoşuma gitti! İşime çok yara- yacağını sanıyorum!. — Dedi Burras, memnun bir tavarla: — Şimdi eziz dostam, ba- loya Iştirak edebiliriz, dedi. — Sonu Var — kavi, emin bulunuyo- sonra, paratoru Italya'yı Protesto Etti — .— a— — Baştarafı 1 inci sahifede — rafından — Ulaslar — sosyetesine gönderilen bir telgrafnamede, İtatyan tayyarelerinln — Dolo'da gazli bombi 4 — taerrozların dan dolayı — şiddetli bir llsan kullanılmış ve ba hareket pro testo edilmiştir. Ba telgrafta verilen tafsilâta | Alemder'in - öldüğü | göre Dr. bildirilmektedir. — Ba flk verilen — baberlerin leğalı olduğu anlaşı'ımıştır. Necaşi, kümanuevvel iptida- larında Demale'de vo Takaza'da yapılan tayyare gezlı bombalar kullanıldığını da bildirmekte ve Italyan'ların bu hareketini ,Ceniyane işler* sn- retile tavslf etmektedir. Roma, 1 (Radyo) — Adis Abuba'dan bildiriliyor: Habeşistan'da bulünan İsveç salibahmeri refsi, —İtalyan tay- yarelerinin saliblshmeriosi bom bardıman — ettikleri hakkındaki haberlerin mübalegalı oldoğunu söylemiştir. Bu bususta bir tebliğ neşr- edileceğinide ilâve etmiştir. İstanbul, 1 (Özel) — Neşre dilen İtsiyan tebliğinde, cephe- lerde asıl müharebelerin onbeş gündenberi başlamış balanduğu bildiriliyor. suretle müba taarruzlarında Mısır'da Hâ- diseler Devamda — Başı birinci sahifede — ye bağırmışlardır. Londra 1 (Radyo ) — Tay- mals gazetesi, Mısır'daki İngiliz fevkalâde komlserinin Nuhas paşa İle görüştüğünü ve görüş me mevzuunun müttebit Mısır cebhesi — tarafından — İngiltere hükümetine — verilmek üzere Misir hükümetine terdi edilen 13 birinel kânan tarihli nota- min teşkil ottüiğini yazmaktadır. Fevkalâde komlser, İtalyan- Habeş İhtilâfi ve İngiliz dış bakanlığındakt değişiklik dola yıslle bu mes'elenln tetkikinin kabil olmadığını ahval ve man müsald olduğu — zaman tetkik edileceğini Nahas paşaya bildirmiştir. Kabire 1 (Radyo) — Royter muhabiri, yerli gazetelerin Mı- sır hükümetinin, 1930 muahe- desi projesine dalr olan talebi ne İngiltere'nin bu meselenin etrafiyle görüşülmesi için bir müddet daha beklenilmesi şar- tiyle muvafakat ettiğini yaz dıklarını bildiriyor. Bu projeye göre Misir Mil letler cemliyeti azasından olmak için, İâzimgelen — şartları — halz müstakbel bir millet olacak, ancık İogiltere bilhassa —milli müdafanya mütcallik bazı mes'a- Hiyetleri üzerinde bulundura caktır. Kahire 1 (Radyo) — Talebe' den mürekkeb büyük bir he- yet üniversiteden hareket ede- rek Kahire üzerine yürümeğe başlamıştır. Nümayişçileri kar- pılamak üzere mübim miktarda zabita küvveti sevkedilmiştir. Kahire, 1 (Radyo) — Bey nelmilel — cerrahi kongresinin açılışı münasebetile üniversiteye gelen Nesim paşanın otomobili taleba tarafından muhasara edil miş ve hasara uğratılmıştır. Talebe Nesfm paşadan, ya siyasal mahkümların af fedilmelerini ve yahutta —kabinenin İetifa et meslol İstemiştir. TELEFON HABER TELGRAF ve TELSİZLE Habeşler, Italyanların bombardıma- ntoa Rağmen Eritre'de İlerliyorlar. el Şire Bölgesinin, Tamamen Habeş Kuvvetlerinin Eline Ge Adlae-Ababa 1 (A-A) beş kıtaatı Eritce İtalyan bombardımanı - Ha cephesinde altında yavaş yavaş, kilometre kilomet re İlerliyor. Şimdi Şire bölge #lala hemen tamsmen — Habeş lerln elinde olduğu bildirilmek tedir. Son herplere göre Tigre'nin yarıtı da Habeş'lerdedir. Habeş kuvvetlerinin durumua şudur: Batı cenubunda, Medena ır- mağı bölgesinde, cenupta Kak slamo Abbl-Addi ve Makalle yakınlarında Habeş ordusunun seğ cenahı — şiddetli İleri doğru tezyik etmekte ve ordu. hareket ve nun kısmı küllisi ise siz. darmaktadır. Sağ cenah Agoala İstikametin. de Desele yolü — Özerinde bü lunmaktadır. Bankelli bölgesinde Habeş kavvetlerinin de İtalyan moka vemetine — tesadüf — etmeksizin İlerlediği bildiriliyor. Somali — cephesinde edilecek bir. sükünet Yalnız İtalyan — tayyareleri çok faal bir haldedir. Tayyareler; Cibuati, Adla - Ababa demiryolu va kadar gelmişlerdir. İmpara- torun şimal cephesinde — seya- hatine devam edeceği bildiril- mektedir. Roma, 1 (A-A) — Mareşal Badoğllo telgrafla bildiriyor: Hussen Halle'nin adamlarile Sultan Sivalodinle'nin adamları Tenlyan'lara — müatavast lerdir. Adis-Ababe, 1 (Radyo) — Necaşi Milletler cemliyetine gön- derdiği bir telgrafla, Ttalyan uçaklarının — Dabeyi diman ederken — zebirli gazlar kullanmış - olduklarını — bildir. mektedir, Heyetin bütün aza- anın öldüğü — bakkında İlk gelen — baberlerin — mübalegalı olduğu anlaşılıyor. Çünkü im perator yalaız beyet — releinin ağır yaralı olduğaünu ve has taneye kaldırıldığını bildirmek- tedir. İmparator bu ceniyan> hareket'ni şahsen protesto etmiştir. Stokholm 1 (Radyo) — İs veç Ajansı bildiriyor: — İsveç kızılbaç cemiyeti henüz bom bardıman — bakkında — tafıllât alamamıştır. Habeşletan'ın Adis Ababa tayyare İle vak'a maballine - gittiğini ve balen heyetle beraber bulan dağunu telgrafla bildirmiştir. Adis-Ababa, (Radyo) — İsveç seyyar sıhhiye otomobillerinin bombardımanı, — Habeşlstan'da bulunra ecnebi &ıhhiye beyet leri arasındr büyük bir laflal uyandırmıştır. — İaveç — kızılhaç murabhası, İtalyanların arma Tusal anlaşımı bozmak sura tile yapmış oldukları bu teca bayret vardır. etmiş bombar- Italyan'ların konsolosu vüzün ne şekilde protesto edi- Nesim paşa, talebenin - bü hareketini protesto için kon greye İştirak etmemlştir. Kabhire 1 (ALA) — İkibin talebe bir âlay seşkli ederek tezahüratta bulunmuş, ve İngil tere aleyhine bağırmölardır. leceğini, saraya giderek konuş muştur. Adis-Ababa 1 (Radyo) lsveç hükümetinin bura elçisi, İsveç hastanesinin — bombardı manı hakkında hükümete ver diği tafellatta, ik — haberlerin şişirilmiş olduğunu ve netlceyi tamamen tesbit ettikten ayrica haber vereceğini bildir Bonra miştir. Adi--Ababa, 1 (Radyo) İtalyan'ların, Ras Mokketanın bulunduğu mıntakayı bombar bardıman ederek boğucu gazlar attıkları ve Ras Mokketa ordu sunda maske olmadığından ona ltalyanlar Yağmur Mevsi minden Evvel Ta- arruza Geçecekler. Londra 1 (Radyo) — Mor ning Post gazetesi, yağmur mevalmi başlamadan evvel İtal yanların Somali cebhesinde bü yük taarraza geçeceklerini ve Adls-Ababa ile Fransız somalisi arasındaki İrtibatı kesmek İçin Harar'ı çalışacaklarını yazmakta — ve yerli askerlerin Eritre'den Somali'ye nakledil mekte olduğunu haber vermek: tedir. M. Makroynal Ambargo Için Bir Ka: nun Teklit Edecektir. Vaşington, 1 (Radyo) — Mak: raynal, comur başkanlığı sara yında, camurbaşkanı M. Rüzvelt ve diş İşleri bakanı M. Hol İle görüşdükten sonra gezete cilere, kongreye, cumurbaşka- mına bütün muharib devletlere giden, çelik, petrol ve saire üzerine ambargo koymak hakkı | veren bir kanan — teklif ede ceğini söylemiştir. Fransa'da Reisicumhurun Yeni Bayram Tebrikleri. Parle 1 (Radyo) — Cumur relsl M, Lebrun bu subah mec Helerin, bakanların vesalr rica- Ha yeni sene — tebriklerini ka bul etmiştir. Bu resmi kabol teşrifat mu cibince anat 10,30 kabinenin, 10,40 da âyan mümeeslileri ve 11 de meb'nsan mümesslllerini kabul süretile olmuş ve 11,20 de Cumhur rele Elize sarayın dan ayrılmış üyan ve meb'a sana İadel ziyaret etmiştir. Ayan ve meb'usandan Elize sorayına — dönen M. Lebrun başbakan M Piyer — TLaval'la bütün nuzırl aekeri ricaline ve saray erkânına — mükellef bir şölen vermiştir. S. A. Vaşob Londra, 1 (Radyo) — Ku düs'den — bildiriliyor: — İngilte işgale re'nin Filistin ve mavereyışerla âli komiseri Sir Artur Vaçob, yeniden vazifesine devam emrini almıştır. tiği Haber verilmektedir. göre tertibat almak ıztırarında kaldığı söyleniyor. Maamaf ih, cebhelerden gelen haberler ge yrl vazihtir Roma, 1 (Radyo) lar; İsveç bastanesinin kasten bombardıman edilmediğlal ofuda böyle bir hastanenin bu- landuğundan İtalyan tesmi ve askeri makamatının haberdar edilmediğini Iddia ediyorlar. Cibutl 1 (Radyo) — Habeş hükümeti, şimdiye kadar vu: kubalac tecavüzleri pazarı dik. kato alarak korvunların, askeri refakatinde - gidip gelmelerini emretmiştir. Hitler Yılbaşı Münasebetile Ordularına Bir Beyanname Neşretti. Berlin, 1 (Radyo) — Yeni sene münasebetile Alman cu- murbaşkanı M. Hitler, Alman kara ve deniz ordularına neş, reylediği bir. beyannamede de. mektedir. ki: *Alman orduları dünden çok daha kuvvelli Yeni Alman ordusunun İtalyan ve kuvvetlerin bulunmaktadır, tesla ve talimine hizmet etmiş olan: lara teşekkür ederim. 936 se | nesl için parolamız şudür: Al- man milletinin (şerefi ve kuv: veti için dafma İleri!, M. Laval ölen Alman Sefiri Içiu Taziyette Bulundu. Parle 1 (Radyo) — M. Ta- val, Alman sefarethaneslne gi- derek dün klinikte ölen sefir M. Rolan Koester'in vefatı ha: sebile taeiyette bulanmuştur. Patls 1 (A.A) — Gezeteler dün ölen Alman sefiri M. Ko ester bakkınpa hürmetkârane yazılar yazmışlardır. Ba gaze- teler mütevaffanın halefinin Fon Ribventrop olacağını kay- dediyorlar. Lindberg Nevede Oturacak?. Parla, 1 (Radyo) — Tayya: reci Şarl Lindberg bir müddet içla Akdeniz kıyılarında ika- met teşebbüsünde bulunmuştur. Bonun için Nis İle Monte Karlo arasında Gloviyo villâ- sını kiralamak üzere pazarlığa girişmelştir. Lindberg'in husust kâtibi miralay Gregori, kendisini gö züb Lindberg hakkında İzahat fetiyen — Fransız Lindberg'in — nerede bulundu. gunu söylememiş, yalnız ken- disinin biraz İstirahate muhtaç olduğanu bildirmekle iktifa ey- lemiştir. Bir Fransız Tayyaresi Düştü Londra, 1 (Radyo) — Ra- yan'dan haber verildiğine göre, bir Fransız yolcu tayyarssl düşmüştür. Tayyareyi (Dösevon) adında bir pllot idare ediyordu. gözetecilerine