28 Mart 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

28 Mart 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

TÜ TPT — Srem a dasn d Teağe l TT — Sayfa 6 Venizelos balkan Şttifakı peşinde!. Venizelos, 1909 1syanından sonra, Girid'den Atina'ya gel- diği vakit, Yanan hükümetinin idaresini elime almağa karar vermiş idi. Vanlizelos'un bu korarı, ikti- dar mevklini elde etmek ve nüfazunu İstediği gibi kollan: mak iİhtirasının bir eseri değll- di; Venizelos, siyasi Ihtiraslar- dao, siyasi akidelerin - evet kat'iyetle söyliyebiliriz! - hep- sinden uzak ve hatta bihaberdi! Venlzelos, daha çocuk İken ailesi ile birlikte Girid'den Yu nanlstana muhacir olarak, Or- manlı hükümetinin takibatın dan kurtulmak için gelmiş Idi. Venizolos, hürriyet İçin — çalış- mış, Anavatana İltihak İçin her Tedakârlığa katlanmış, esaretten kurtaulmak aşkile ellâha sarıl mıç, doğlarda yaşamış, mubace- tot ve mültecilik hayatını yaşa- larını tatmış bir adamdı; binaenaleyh bir idealist idi. Zekli ve münevver bir adaâm olmak İtibarlle de, Yananiİstan- daki - bilâhare kendisi de bu girı düşmüştür - parti ihtl Kaf ve İhilraslarını, bunun za rarlarını derin elemlerle görmüş bir adamdı. Venizelos'n göre, Yunanla tan'da ekolastik ve köhne siya- set akideleri, birer bostan kor- koloğu halinl —almış elyaset heyulalarının ( uyuşuk ) batta halnane elyasetleri olmasa, Girld davası çok zaman evvel bitmiş olacaktı. Evvelâ, Girld'de üç beş arka daş, sonra gizli bir İsyan he- yeti arasında başlıyan siyasi mesalsi, vakit geçtikçe tebaröz etmiş ve Girld üslileri arasında kendiliğinden sivrilmiş 1di. Girld'de bu mevkii alan Ve nizelos, bütün Yunanlistan'da da alâka ve muhabbot kazanmış bulunuyorda. Bunun için, siyasi fanliyet sahasını eski Yunanla tan'a naklederken, ne saretle gçalışacağını da tesbit etmiş bu lanuyorda. Yanan hükümetini cökilerin; myaşak ve - tesirleri altında kalanların elinden kur tarmak! İhtiraasız siyaset olmaz derler, — Venizeloa, 1â Atina'da ilk siyaset adımını atarken şiddesli bir İhtiras vardı: Yeni ve küvvetli bir fırkaya İstinad ederek başvekil olmak! a KATYA Çar'ın Mavi Şeytanı Venizelos Bize Karşı Bal- kan Harbini Nasıl Açt Venizelos, Girid'in Yunanistan'a Terki Sure- tile Osmanlı'larla Dostluk Istiyordu. Vonlizelos, kralla ilk — mülâ- katını yaparken, yüreği — titre- yerek o günü düşücüyordu; bu muhakkaktır! Venizelcr, bu gayetini çok çabak elde etti. Venizelos, yeni rahla vücuda getirdiği siyasi vaziyet için ha rici siyaset namına iki yoldan blaisini seçmek mecburiyetinde idi. Bu yollardan birlei: Yanan harlei — elyasetinin —mihverini osmanlı hükümetile ouzlaşmak şeklinde vücade getirmek, bu saretle İslâvlığa karşı mukave met etmek İdi. Venizelos, birinci bapta söy lendiği veçhile Makedonya'da Trakya'da ve battâ Epirde ve bütün Balkanlarda — İslâvlığın elde ettiiği kuvvetli vaziyetl Yanan milli mebafil için teh lkeli görüyor ve İstanbul'a çarların eline düşmeğe mah' küm addediyordu. Ikinci yolda: Bu yolun ta, manile zıddı İdi; Balkanlarda İslâvlarla — anlaşarak Osmanlı hükümetl aleyhine bir siyaset takip etmek İdi Babıâli ile İslâvlık aleyhine teşriki mesal etmek İçin o za- man en birinel çare, Girld mes'elesinin kökünden halli idi. Yanl Girld'i; Babiülinin bilâ kaydı çart Yunanlstan'a terket- mesi lâzımdı. Bu siyaseti, o zaman İstan: bul'a kabul ettirmek çok güçtü. Esasen Osmanlı hükümeti 1908 fakılâbını geçirmiş, meşrutiyeti Hân etmiş bulanuyordu. Moş rutiyetin ilânile Osmanlı ülke sinde siyasi cereyanlar baş gös: termiş, - mecllslerde şiddetli ve milli ibtirmalar çarpışmağa baş lamıştı. İttihad ve terakk, hükümet fırkası İdi. Firka; fazla — mllli. yetperver görünüyor, ekalliyet: lerin hareketlerini hoş görmüyor,| Ç. —Cinsl htihat ve terekkinin batipleri mecllste, müharrirleri — gezete- lerde “Rumluk,, aleyhine ateş püskürüyorlardı. Daha ttilâfka. rane bir siyaset tahkip etmek fstiyen “Ahrar* sonra “Hürrl: yet ve İtilâf* fırkaları mensap- Tarı vatansız, vatan halni ad. dedilmekte idiler. Ba zihniyet gösteriyor ki İstanbal'da — Gi- rid'in Yunan'a terki — suretile bir Osmanlı — Yunan dostluğa #iyasetini kabal edecek bir hü- kümet yoktu. - Şd Ee_ııgyllılıı. Ebilhasan — onu” İrevmekte devam Y ümidini size ( medyanum! “Katya, unutmamak için seyahate çıkıyor!,, Dolgovak! pronsesleri — Lülz ve Katerin'in Visladena yarma- ları “Şöval Blân,, otelini fazla alâkadar etmedi; çünkü 'seyyah- ların umumi vaziyeti pek ba Çeltili Az baval, az - tüvalet ve tek famdöşambr! Genç — kadın Çgüzel, genç te çok cana yakındı. Fakat hiçbir kimseyl bilmedik- leri için hemen biç çıkmıyor lardı; gazinolarda görünmüyor- lardı. Çok faal ve — telâşlı bir adam olan Visbaden Rusya kon solosu gelip te kendilerini 2l: yaret edinceye kadar, adeta münzevi bir bayat geçirdiler. Konsolos, yanında İrl kazak mnefleri, ve mneferin elinde de Amparatorluk arması ile mübhür- lenmiş büyük bir paket var, konsolos çok telâşlı İdi. Katerin bugün gezintide Idi. —— — Kerlim ağanın Selânik'te Yu nen vapurlarına yapılan boy- kotu idare şekli de — Atina'da bilhassa Venizelos üzerlade de rin ve makös bir tesir yap- mıştı. — Şonu Var — Saruhan'lı Mıntakasında Halk siğara bulamıyor Müanisa 26 (özel) — — Saru: han'lı mıntakası köyleri siğara sızlıktan çok sıkinti. çekmek tedir. Saruhan'lı baş bayliula siğa ra temin etmemesinden o ci vardaki köylüler siğara bula- mamaktadırlar, Köylüler tara- fından Manisa inhisar baş di rektörlüğüne mazbatalarla mü racaat edildiği balde bu dilek- ler gözününde tutulmamıştır. Köylü hâlâ tütün ve siğarasız hktaa sıkıntı çekmektedir. Ora da meselâl! 6 kurüşlük — balk siğarasını bazı açıkgözler Manl saya gidip alarak köyde sekiz kuruşa satmaktadırlar. Manlsa Inhisarlar müdürlüğünün ma. zarı dikkatini celbederiz. Ç. Alıcı 148 Üzüm kura ı11650 12 26 Kaptan Ömer 12 12 20 H. Alyott 12375 123765 20 8. Emin 12 76 12376 16 H. Almanyak 13 76 13 76 15 Ş. Rızaha. 12 7Ö 12 75 14 S. Süleyma. 10 15 1L E. İ. Mehb. 12 50 138 265 Bügünkü satış 6500494 Dünkü yeki 500759 Umum “ Zahire satışları: KS KS 126 Boğday 7 625 T 625 60 Mısır darı 5 625 7625 59 Yuluf 43705 4375 9 Fasalya 8 8875 5 Araka B 8 6750 P. çekirdek 3 50 3 50 75 Ton ,, 535 B. Pamuk 41 50 di 50 13 Ç. Çam fu. 51 SI 5 B. Yapık 42 50 48 Bugün şube kitabetine not ettirilen ve bhenüz vizitası ya- pılmamış olan pamuk satışları, 100 B. pamak 41 50 41 50 Konsolos dönmeleri için - bir saatten fazla beklemişti. Bua beber, otel müdürüne mutadın hilâfi göründü; — bele, bu kırmızı olbiseli, irl yarı, göğeünde çapraz flşenklik olan, ve iri paketi elinden bıraka- mayarak bitişik odada bekleyen kazağın vaziyeti daha — şayanı dikkatti. Vaki tekliflere — rağ- meb ne kendisi oturmuş, ne de paketi başka bir yere — biırak- mıştı! Prenses Katerin İle yengell güzel Lülz'i getiren araba, otel kapısına geldiği vaklt, konsolos oötelciye sordü: — Bunlardan hanglai pren- ses Katerin'dir? — Soldaki küçük!.. — Fakat.. Uzaktan bir ço- cuk gibi görünüyor! Otelek M. Litvinof —— o ı? Fransa ile Ingilte- re'yi Anlaştırma- ga Çalışıyor — Baştarafı 1 ı'ı.ırı' sahifede — Londra, 27 (Radyo) — Fon Rikentrob M. Baldvin'le görüş tökten sonra Berlia'den talimat İstemiştir. Ribentrop'un hare- keti, Lord Eden'in beyanatı özerine Alman dışbakanlığından gelecek talimata bağlıdır. Eğer bu akçam Berlin'e hareket eder ve, Salı gününe kadar tekrar Londra'ya dönecektir. Müzake- telerin ilerilyebilmesi, garbi Av- rupa'da bir anlaşma yapılıncıya kadar Alman'ların Ren"i tahkim etmemeleri hakkındaki Togiliz teklifine karşı M. Hitler'in ve receği cevaba bağlıdır. Londra, 27 (Radyo) — Ha- vas ajansının özel aytarından: Lord Eden, Beritanya'nın 19 mart Lokarno — andlaşmasını zikreden mektabonu — Belçika ve Fransa'ya — göndereceğine dalr M. Litvinof'u teminat ver- miştir. Ba mektob, müzakereler & raşında iki memleketin — emnl- yeti için erkânıharbler tarafın dan hazırlanan sodlaşmadır. Siyasal mebafiller; ba mek tup Fransız'ların eline geçince, Fransız - Togilir gerginliğinin zall olacağını ve yeni konuş maların daha faldeli olacağını ve fakat müzakerelerin Lon: dra'da —değli, — Parls'te — veya Brüksel'de yapılacağını — söylü yorlar. Berlla. 27 ( Radyo) — M. Eden'in avam kamarasındaki nutku Alman matbaatı tara. fından İyi bir şekilde karşılan miştır. Buna rağmen Alman bharicf mabafilinde vutuk üze rinde ibtiyatlı bir vaziyot gös terilmektedir. Volkişer Beobahter: “ ML. Eden, —Almanya'nın mukabli tekliflerlai beklemekte ve İngiltere'yi Istikbal namına hiçbir taahhüde bağlamamakta- dır. M. Eden Fransa'nın siyasi nüfazundan uzak kalmak - İste- mektedir. Bunun için erkânı harb hey'etlerinin sliyasi bir maksatla toplanmasına taraftar değildir. , Demektedir. Roma 27 (Radyo) — Stofani sjansından: M. — Museolini'nin, zecri tedbirler — kaldırılmazsa Lokarno devletleri andlaşmasını tasvib- etmiyeceği hakkındaki haberler resmen tekzib olun: maktadır. — Konsolos cenapları, sanıl: diği kadar çocuk değli; — dedi. Hiassn alayı süvari zabitleri gibi ata biniyor; şuradakl dıvardan atını atlattığını gördüm; bü hel, otelelnin diğer — müşterilerinin yüreklerini — boplatmıştı.. B küçük Rus prenses hakiki bir şeytandır! Alman, bu sözlerinin kon solos üzerinde yapacağı — tesir- lerl anlamak için yözüne baktı, Fakat konsolor Alman - otelci- plo sözlerini çoktan — dinleme- yordu, O, arabadan enmekte olen genç kıza doğrüu — koştu, evvelâ elini öptü, sonra reosmiğ bir. Teverane İle kolünü tak: dim etti! Otelci de bu. vaziyete — had. gdinden fozla şaşmak — mecburl- yetinde kaldı. — Madam Lâ peensos, asa- aK Imparator . . 70 Bin Kişi Assanki'de ——— e— — Baştarafı Ici sayfada — manında Ras Nasibu tesadüf eser! olarak kurtulmuştur. Ras Nasiba şebir haricinde bulunan Vebip paça İle İstişarede bu lanmak üzere saraydan ayrıl dıktan beş dakika sonra tayya reler bombardımana başlamış ve anrTayı tahrip etmişlerdir. Adis Ababa 27 (Radyo) — Habeşler şimalde yeniden tah kimat yapmışlar ve yenl mev ziler tatmoşlardır. Imparator, cepbeyl teftiş etmiştir. Cibati, 27 (Rudyo) — Hol landa ve Misir Salibsahmer he yetleri Habeşletan'dan ayrılımış tır. Bu heyetlerden kalmış olan birkaç kişi de bugünlerde dö- neceklerdir. İki Belçika'lı zubitin de bu günlerde Cibati'ye avdetl bek beklenmektedir. Adis Ababa 27 (Radyo) — Italyan uçakları bu sabah Gon- dara 20 bomba ır. Bombalar. Italyan konsolosha- nesi ile Fransız diplomaslalnin toplandığı bineları tahrib etmiş ve birçok kimseler ölmüş, ya- ralanmıştır. Mühendisler Sondaj Yapacaklar İstanbul 27 (özel) — Eko noml bakanlığı petrol mühen disleri, Müreftede yeniden pet rol sondajları — yepacaklardır. Evvelce 160 metrede — petrole tesadif edilmişti. Şimdi İse 600 metrede daba mebzul - petrol membaları bulunduğu — görül MüÜştür. Birleştiler Madrid, 27 (Radyo) — Soa yallat ve komünlet gençlik di vanları birleşmeğe karar — ver- mişlerdir. Izmir vilâyeti baytar direktörlü' ğünden: Nisanın 5, 12, 19 ve 26 ımcı pazar gönleri İlkbahar at ko: şuları başlıyacaktır. Koşuların kayt müuamelesine baytar direktör: lüğünde her koşudan evvelki perşembe günleri zevall asat 12 de bitecektir. Izmir ihracat gümrüğü direktör- lüğünden: )— rılacaktır. aN l — İstekliler Otomobil | Sahipleri Okusun Keşif bedeli 151 lira 22 kuruş meuvcad olan — yangılb tosisutına ilâveten — pazarlıkla — Pazarlık 13 *4 936 günü sant 14 te yapılacaktır. Keşif ve şartnamesi komatsyonda görülebilir. — Temlinati muvakkatesi 12 liradır. 200 ilralık İş yapabileceklerine Nafıa direktörlüğünden tasdik ettirilmiş ehliyet vesike: Deniz anlaşmas! Parle, 27 (Radyo) — Londif ! denix uzlaşmasının İmza İ K mesi münasebetile Fransa beli| y, riye bakanı M, Piyetri, | Monsele bir tebrik telgrafı çef miş ve İstikbal için muvaffi' kiıyetler dilomiştir. Bir Tayyare Düştü ve parçalandı Meksika, 27 (Radyo) — R: Sitemende üç motörlü bir tay' yaro, Meksika'dan havalandık tan bir müddet sonra düşmül ve içinde bulaunan Alman 8ey yahlarla pilotlar ölmüştür. Alman Balonları Berlin, 27 (Radyo) — Af manya üzerinde gezmekte bu" lasan iki kabili sevk - balomi cenobi Almanya'dan sonra bu gün şarki Prusya'da Tanenberl üzerinde dolaşmışlar ve tahasına çelenkler ve çiçeklef atınışlardır. İzmir İnhisarlar Baş müdür lüğünden: İzmir Narhıdere, Burnuva köylerinde yakalanıp yedlemin suretile 84) hiplerinde bırakılan 1361 kile ile Büca — Altındağı sirke İle kapları mahallerind? tosllm çartile pazarlıkla — satılar caktır. — İsteklilerin — şartnamt' lerini görmek ve pazarlığa gir mek için 10,4,036 günü sanl 1ö to başmüdüriyetimizdeki ko' misyonumuza — gelmeleri. 25 28 31 3 757 | . otomobil (Zinet) ei açılmıştır. İsmetpaşa ve Fevzipaşa bıl-ı varları üzerindedir. Rabatlık, emniyet, temizlik bol sa mükemmel kraethancsl Makinelerin benzin, yağ ve sal resi içeriden tedarik — edilir. | Garaj geceli gündüztü açıktır. | Görüşmek arzu edenler müdür | İbrahim'e mürscsat etsinler. pazartesi günleri başlıyacak ve 805 muslük ve tesisatı yaptı dete İzmir sile müdüriyette müteşekkil komisyona müracanlları. 807 letlâ prenses Katerin ila biraz boususl surette görüşmeme mü- emade bouyarurlar mı? Prenses Lülz sabırsızlıkla: — M. Görümcem ile görü. şeceklerinizi ben de — binleye- bilirim, sanıyorum! Dedi. — Affınızı lstirham ederim, madam.. İmparatorun — emri,.. Ben zavallı bir memurdan baş ka birşey değilim... — Nasıl İsterseniz Müsyü öyle hareket ediniz. Görümcem, ne görüşüldüğücü bana kendisi unlatacaktır! Prensea Lüiz, bu sözleri söy. ledikten sonra, Katerin'e taar, rozkür bir bakışla baktı ve dı şarı çıktı. .. Azizim Mihe! Visbadene yerleştiğimizin &e. kizlaci günü Rus konşsolosu Katya ile hukuki bir mülâksl yapmak özere otelo geldi. la- paratorun bir. mektubunu ve hediyelerini getirmişti. Kırmtzi elbiseli kazağın vuziyet ve mev- cudiyeti de görülmeğe şayandı. Rurada maruf bir adam olan konsolosun esrerengiz vazlyeti, Visbaden'dekl ziyaretçilerin hep- âlnin de nazarı dikkati Katya'ya ve üzerimize celbetti! Bu mek- tabu aldıktan sonra, Katya da görülmemiş derecede zıvanadan çıktı. Bana bir yol göstermekliğini faterim. Fakat benim seçtiğim yol, Napoli'ye, allem mezdine | firar etmektir. Senin de bir izin olurak hemen bize iltiha: kını lâzıra görüyorum. Almanya'da, Rosya'ya çok — Sonu Var —