29 Mart 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

29 Mart 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

V “Side B n SAa A — —— S S A A aa —— ——— ——— — —— —— | . | v LA Belediye ve otobüscüler ihtilâtı Belediyecilere Göre, Oto- büscüler Haksız İmiş? Belediye kasasına bir santim bile yatırmamış- lar. Tedbirler, zaten lüzumlu imiş. İzmir otobüscüleri İle bele- diye arasında, bir ihtilâf oldu- ğünü yazmıştık. Otobüscülerin Iddiası şudur: — Bizi belediyeye davet et Üler. Vasıf Çınar caddesi kal. dıiriminin İaşası İçin teberrü: atta bulunmaklığımızı İstediler, Emri vâkl korşısında bırakıl- dik, tehdid edildik. Caddeyi yapan müteahhide günde 33 lira vermeğe başladık. Gördük ki, bu parayı veremiyoruz. Te diyatı kesmeği — bararlaştırdık. Bu kararımz - belediyecileri #inirlendirdi ve ertesi günden itibaren bir yığın — tahdidatle Mersinli'ye kadar — işlemekle, regülâtörleri değlşiirmekle karşı karşıya bırakıldık. Otobüscüler, bu iddislarını şikâyet halinde alâkadar ma- kamlara da - bildirdiler. Dün belediyeden — selâhiyettar zat, bu iddlalara cevap olarak bize şunları söyledi: — “Otobüsçülerden teberrü diye bir yazı alınmumıştır. Oto büsçüler, kendileri bir yol yap tırmak İstemlşler ve belediye de Vasıf Çınar bülvarını — göster- miştir. Kendileri bir mütcah- hitle anlaşmışlar ve yolun İnşa- başlanmıştır. Bo hususta şehir mecllsinin ba devresinde bir karar da alınucaktı. Fakat —- Şehir Nakil Vasıtaları. —— . —H — Başı birinci sahifede — gidip gelme işi yolundadır. iddiası ortaya atılamaz, Bilâkis yazın s- caklarında, kışın soğuklarında bi. rinci kordonda oturan halkın çek. tiği meşakkatlerin merhamete ü yık bir halde olduğunu teslim et mek ve o halka acımak insala ve hakikate muvafık olur, Şebirdeki nakil vasıtalarının bu kifayetsizliğini, düzensizliğini, ğayri shhbi hallerini, her gün binbir ih- tiliflar ve şikâyetler doğuran ve daba kısa bir ifade ile: — İzmir'in başağrısmı olup kalan bu işin yoluna konulması ne beş on otobüs. sahi- binin büsnüniyetlerile, me de bele. diyenin bu işde güdegeldiği ve gütmekte wrar gösterdiği bugünkü siyasetile mümkün değildir. (fik. tindeyiz. Biz bu işin dözeltilmesi için evvelemirde birer hakikat olan şu fikirlerla, —alâkadar makamiların zihinlerinde yer — tutman Tâzımgel- diği kavastindeyiz. 1 — İzmir şehrinin yarı halkı nakil vastasından mahrumdur. 2 — Bugünkü nakil vamtaları medent bir şebir için atlı tramvay: lar kadar ayıp nesnelerdir. 3 — Bugüokü nakil vesıtaları aalakı edilemez. 4 — İzmir belediyesi ne yap- sa bugünkü çersit ve vessit ile bu Bidip gelme işlerini başaramaz. Bir kerre bu hakikatler zihin: lere maledilirse yapılacak iş kendi. liğinden meydana çıkar ve anlaşı: hr ki: Ki İzmir şehrine, bu şehre lâyık, bu şehrin halkına İüyık, temiz, Muptazam, ucuz, medeni nakil va- tataları Tâzımdır. — Bunu nasıl ve kim yapacak? Sualinin cevabı da çudur: — Devlet ve belediye el ele Vererek bu şehrin ber tarafında tlektirikli tamvay — işledilmesini temin edebilir. Ve ancak bu suretle bu semtler temiz, ucuz, muntazam Ye medeni nakil vasatasına kavuşabilir. H. R. Öktem hasıl olan vaziyet kargısında bundan — sarfınazar — edilmiştir. Otobüsçüler belediyo — kasasına teberrü olarak bir santim dahi yatırmamışlardır. Halk, otobüs seferlerinin In- tizamtızlığından — ve - otobüsçü- lerden her gün bizo şikâyette bulünuyorda. Alsancak - servla: lerfadefintizamı tesle etmek bir türlü kabil olamıyordu. Her yeni tedbirler almak meeburiyetinde kulıyorduk. Bir ay evel yeni bir formül bu: lanmuş ve tekrar kurulan bir: lik İşe başlamıştı. Bir aralık tecrübe neticeşinde, kız İlsesi, kültürpark ve Alaancak sorvis- leriain halkı memaun edeme- diğini anladık. Şimdi yeni bir tedbire baş varülmuştor. Güzelyalı otobüslerinden dört tanesl sıra Hle kordondan kız İlse, bir |sine kadar gidecek ve Alsancaktan dönerek durmadan Konağa ka- dar gölecek ve buradan Güzel.- yalı'ya geçecektir. Halkapınar civarında otaran- lar ve bilhassa İşçilerin dlleği üzerine Konak : Alsancak ae ferlerioin Halkapınar'a —kadar temdid edilmesini — kararlaştır dık, Otobüsçüler, Alsancak'tan Halkapınara kadar ayrıca 100 para bir. Gücret — alacaklardır. Bü da tallmatnümeye — uygün olarak yapılmaktadır. Morsinlide oturanlar da, Karşıyaka ve Bur. Dava otobürlerinin dalma dolu olarak geçmelerinden — şikâyat etmektedirler. İcabederse, Al- sancak - Halkapınar seferlerini Mersinli'ye kadar uzatacak ve bura halkının da ihtiyacına ce: vap vermiş olacağız. Regülâtör meselesine gelince, otobüslerde sür'ati tahdid İçin birer regülâtör bulunması tali- matnamede yazılıdır. Şimdi oto- büslerde bulunan - regülâtörler, şoförler - tarafından — delinmek suretile bozulmakta ve vazife görememektedir. Bona — manl olmak İçin kolayca bozulmıya- cak sağlam regülâtörler koy- malarını otobüsçülere bildirdik. Otobüsçülerin — Alsancak'tan Helkapınara — kadar — gitmeleri Hetlcesl olarak otobüs adedi Seferihisar Civarında Bir | Yabancı gazetelerden: baramaaen SNBi ğarN Cenevre Riyaziyecileri, 5 Marf tarihli C:;ıedî—iı) den: des [t liia « 2 Martta Cenevre'de önse. kizler komlitesi toplandı ., “ On üçler komitesinin muharip ların cevabı üzerine on martta görüşeceği bildiriliyor ,,, *İştildiğine göre, onsekizler komltesinden sonra — elllüçler komltesi toplanacaktır.,. Bo Cenevre komiteleri ye tali — komitelerinin — labirenti Içinde kaybolmamak mümkün değli. Evvolü — bir beşler komltesi teşekkâl etti, ondan soönru on üçler ve daha neler. Geçen gün bir İtalyan gaze tesl Cenevre müzakeratı hak. kındaki bir yazısında şu - basit riyaziye formülünü — neştedi. yordu: 3454 11-113--18-4 3ö -0. Bir gön Türkiye dış bakanı Rüştü Aras'ın beşler komltesi- nin geyesi hakkında malümat verirken söylemiş olduğu İnce ve güzel bir. formülü hatırlı. yorum: * Sulhu bir ve ayrılmaz ola rak — küyvetlendirmek — urzüsa ile ikller arasındaki anlaşama- mazlığı üçlere arzetmek için toplanmış beşler komitesiyiz ,, Üçlerin Fransa, İngiltera ve Italya olduğu, ikilerin de Ttal ya İle Habeşlstan olduğu anla şılmaktadır. Alışmamışlar için bu rak kam lehçesli aalaşılmaz — birşey oluyor. Bazıları Cenevrede top: İanan bir komiteola resmi İs minin başına kısa bir izah ilâve ediyorlar. Sankelyonler — için toplanan sekizler komitesi, burış toplanan onüçler komltesi. Jave düşünceler — barış İçin yapılan gayretlerin boşa gitme- sinl diplomatların on üç kişi olarak toplanmaktan hoşlanma- maları İle İzah ediyorlar. Ne olarsa olsun — Milletler bemiyetinin eski rakamlar il mini ihya ettiği meydandadır. Cenevre'de rakamların gizli bir mandâsı vardır. Milletler - cemi- yetl Vilson ve Pythagore — İşa retlerinin — himayesine — sığın- mıştir. Diplomaticus ——— Ihtiyaca kâfi gelmezse fazla laştırılacaktır. Hu takdirde yeni tedbirler almak mecburiyetinde kalı Kaplan Vuruldu. — Baştarafı 1 inci sahifede Sürek esassında avcılar do muz beklerken Osmun — oğlu Koura Mastafa; kendisine doğra büyük bir hayvanın yavaş ya- vaş geldiğini —— görmüş silâbımı nişan alarak bir el ateş etmiştir. Kaplan çok çevik bir hayvan olduğuvdan eilâh patlar patlamaz — yaralanmış - olmasına Töğmen avcınım üzerine yük- lenmiş ve müthiş bir boğuşma başlamıştır. Kura Mostafa; muh: telif yerlerinden ağır yaralanmıştır. İstimdad eden bu avcının yanına — koşan Kadri oğlu Ömer, kaplanın Mustafayı bırakıb kendi. üzerine bücom ottiğlal görmüş ve hayvan, üze- rine abandığı sırada, göğrüne bir kurşun sıkmıştır. Pençesile Ömer'in başına — şiddetli - bir darbe indiren kaplan; Ömer'i başından — yaralamıştır. — Vak'a ve yerine Mastafa oğla İbrahim de yetlştiği sırada koplan İbra him'in Gzerine atılmış ve oDU da kolundan isırarak büyük bir et parçası koparmıştır. Bereket versin Haesan oğla Hösnü ve All oğla Halil de boğuştu yerine — gelmişlerdi. Hüsnü; büyök bir cesaretle kaplana hücum etmiş ve Hüs- nü'yü çizmesinden yakalıyarak dişlerini geçirmeğe çalışmıştır. Fakat çizmenin derisi kölın olduğundan hayvap; bütün kav- vetile çizmeyi parçalamağa (a lışirken Hüsnü ve Halli silâh- larını kaplanın bi sıkarak onu öldürmüşlerdir. Hayvab; can çeklşirken müdhiş çığlıklar koparmıştır. Ağır yaralı olan Mostafa, şehrimiz — memleket bastanesine getirilmiştir. Hay- vanın küdüz olması ihtimaline karıı kudüz tedavl yıullld' Bore | , ki Iııgili dııhaknnı diyaor ki: — Tarihin Mahud Mu—k;ıd— kılçinde Değiliz! Ve sosyetenin zarurete, ihtiyaçlara göre, he- def ve maksadını değiştirmesini istedi. Londra 28 (Radyo) — Sir Samuel Hoar, Stelking'te bir nutuk İrad etmiştir. Bu nutak: ta İstifa etmiş bulunmasından mütevelilt memnuniyetini İzbar etmiş ve: — İngiliz efkârı nmumiyesi henüöz Alman - teslihatının ba. kiki mahiyetini öğrenmiş deği. dir. İogiltere'nin taahbüdlerini Tokâr edeceğini sanmıyorum. Ulaslar sosyetesi bir merkezdir; bu merkezin dalma ayni bedef ve maktat üzerinde ısrerı doğ: ru değildir. Sosyetenin — esaa maksadı harbe nihayet vermek tir. Fakat harplerin zuhuruna manl olması daha - elzem — bir vezifedir. »Sosyeteyi, tarihin — mahüad mukaddes İttifakı addedemeyiz. Memle—i(îîe—Sa—adöt Geti- Makaddes İttifak tek bir dava üzerinde ısrarı ile maruftu; so8- yete Ihtiyaca göre karar verme lidir. Ve bu vaziyete de ma- Miktir. “Müşterek emniyet bahsına gellace: Görüyoraz kl cihanşü- mül mahiyette değildir; çönkü eihanşümül olabilmesi için Ulua lar 1ösyetesi erkânımın hepslnlm de tashhüdlerini, — vazifelerini hemen yapmağa hazır. olması Acab eder. İngiltere silâhlanma — fanliye- tine aacak bu bakikatı gördük ten BoDra başlamıştır. Bütün devletler ve Toglltere, solhün bozulmaktan muhafazası için bir osul bulmak meeburl- yetindedirler.. Demiştir. ren Eserlerimiz. — Başı 1 inci sahifede — Özel katar Aydın'a Salı günü 17,40 da geldi. Tirenin yarım saat durmasından İstifade ederek İzmir kurulu Aydın'a çıktılar. Parti kurağında kendilerlae çay ikram olunda. Vaktin gece olmasına rağmen kendilerini, Nezilli tstasyonunda başta ilçebay olduğu halde parti ve Halkevi erkânile halk ku- ralları selâmladı. Goncalı'dan Deoizli kurulundan alan özel katar gece yarısından sonra Dinar'a vardı. Sabahleyia Dinar ilçebayile urbay katara gelerek kurulları kasabayı gezmeğe da- vet ettiler. İzmir İlbayı Fazlı Güleç vaktilo Dinar'a da kuay: makamlık yapmıştı. Bu tanışık- hklar Dinar işlerile yakından ilgilendiler. Sast 9 da Dioer'dan ayrıla rak Karakuya İstasyonuna va- rıldı. İngiliz kumpanyasının İş yok diye kör bıraktığı ve me- muronu bile kaldırarak makus larını söktöğü bu durak Devlet demiryolunun ilâve ettiği yeni makaslarla genişletilmiş, yenl yenl yükselen yapılarla süslen: mişti. Karşıki vediden gelen ve 'Türk parası, Türk mühendiel ve İşçisinin elile döşenen yeni demiryolu çorak ovaya şimdiden ve hbareket — vererek canlılık uzanıyördü. Iamir şarbayı, Aydın — parti başkanı oraya büsim bir te peye çıkarık etrafı seyretiller, Saat 11 de İlk tren görünmesl istasyondak! özel —katar urkusı kesilmeyen düdük seslerile ilk trene Ege bölgesinin — solâmla- rını doyurdu. Bir sant sonra Ikinsi tren da geldi. Sababtanberi otomobll, ara: ba, at, ber ne türlü vasıtalarla Burdur, İsparte, Antalya, Di nara yakın uzak köylerden ge- len İnsan seli ovayı doldürdü. Sant 13,80 da başbakanımızla, bakanları ve parti genel — sek. reterl Receb Peker'i taşıyan tren de geldi; makasın dışında —- yaralananlara aşı tetbikine başlan- mıştır. Seferihisar havalisinde daba birkaç kaplan vardır. Avcılar; bunları aylamak için sürekler tertibini kararlaştırmışlardır. — durdü. İstasyonu dolduran bin lerce balk - kendilerini — selâm- ladı. Kürsü onünde mra İle söylev verildikten sonra, — dov let demiryolanaon kurdüğu ta- kın altına gelindi. — Başbakanı: mız eline makası aldı. kürde leyl kesti, Etrafını saran gazete fotoğrafçılarına (kesiyoruz ar- kadaşlarım) diyerek guzete ve gezetecilerle olan yakın — İlgi ve sevgisini bir daba belli eti. Kurdelâ kesildikten — sonra İstasyonu doldaranların sürekli alkışları ve sekiz - lokomotifin da sesleri arasında İlk tren takın altından geçti. Davetliler zengin büfeye gittiler. Yarım sast sonra trenler birbiri arka- sından Karakaya'dan ayrıldılar. Keçiburla istesvonunda, bü: tün Keçiburlu halkı toplanmış, muzike, davul zurnalarla mllli havalar çalarak — mlsaf irleri se. lâmladılar. Borada — başbakan kükürt fabrikasını gezdi ve malümut aldı, Baladız İstasyonunda da tak- lar karulmuş yakın köylüler toplanmıştı. Burdur battının ayrılma yerinde Burdar'lular misaf irlerini — şebir - bandoslle selâmladılar. İsparta İetasyona İğae yere düşmiyecek derecede dolmuştu. İstasyonu, devlet demiryolları idaresl çok — güzel — süsletmdişti. bilbassa elektirik tertlbatı çok zengin ve mükemmeldi. Gece İstasyon nur içine gümülmüştü. Isparta'da da açılma merasimi yapılarak mhafirler şehre gir- diler. Saat 20 ye kudar İstira- battan soora saat yirmide w yın ordu evi ve uray Salonun- da verdiği şölende bulandalar. Andan sonra urayın mlsafir- lerln — emirlerine — tahsls ettiği otomobil ve arabalarla gülyağı, İplik fabrikalarını gezdiler. Sast 21 de Halkevinde 've rilen müsamerede Başbakanımız olmak üzere 1000 kişi bulun dua. Gece yarısından sonra tren ler birer birer ayrıldı. Sabaha karşıİzmir, Aydım ve Denizli kurullarının özel katarları da w bareket etti. Denizi! kuralu Goacalı'dan ayrıldı, İzmir'li misafirler Na- zilli ve Aydın İstasyonlarında partl ve Halkevi erkânile balk tarafından selâmlandı ve oğur: landı, Bayia $ |Sağlık Bahisleri: lAğrısız Doğurma, Bavyet baunından; Son şamanlarda Sovyet Sıh hat halk kamiseri M. Kaminekinlı başkanlığında Tıbbi Konseyle Savyet'ler lavta ve nisalyo uz: meanlar kuramu ve en büyük doktarler içtimgi yapılmı y tlmada son yıl zarfında varılan Sverdolof mıntakasında uğrısığ yapılan doğumlar mea'elesi may: züubahe oldu. Sverdlof Lavtu Nisalyo Kas: dtünün direktörü Prof. Lurya doğam ağrılarını mühtelif — va f zararsız uyuşturucu maddelerla b 6 kestirmek usulünü yalmız şa, hirlerde değil, mıntaka haatane: lerinde ve kolboz doğum evle- M rinde de büyük muvaf fakiyetla tatbik — edildiğini — söylemiştir. — — | Prof. Larye ezeli fatiraptan kur- 4 tuluş ve analığa sevlüç bahşe- denlere İşçi ve kolhos kadım: larının minnet ve şükran dolu mektuplarım İçtimada okumuştur. M. Kaminskiy, Sverdlof Le: ta Nisalye enetitüsünün v Av- rupa'da sucak zengin kadınlar hakkında tatbik edilen ağrımız doğumları — fakir ve — çalışan halk — kütlelerine teşmil eden ptofesör Lurye'ala hizmetlerini ve bu tarz doğurtmanın bütün cumuriyete tatbik edilmesi lâ- zmgeldiğin! kaydetmiştir. Âlimler - konsteyi, — ebelerin doğumlarda - kullanabilmelerine müsaade edilmiş olan uyuştu. rücu — İlâçları — tespit — ettiktem sonra, yalnız doktorlarin — kul- lanabilecek İlâçler Üstesinl ay: Tıca yapmıştır. Bazı, henüz te. ferrastile tetkik edilmemiş, ec: r üzerinde İlmi tetki zi endstitülerinde İncelemeler ya- pilmasına — doktorlarla — ebelar için ağrısız doğurma hakkında bir kitap bastırılmasına katar yermiştir. Troçki Hasta Oslo, 28 (Radyo)— M. Troç- ki ağır hastadır. Sayfiyesinde bir dostanaun evine göç etmiş tir. Başında doktorlar bekliyor- lar. — Çarlık idaresl tarafından vaktile Siberya'ya sürüldüğü sı- rada Malarya almıştı. Şimdiki bastalığı bu hastalığın nükset- mesidir. Canı tehlikede değil- dir. Diğer bir habere göre M. Troçki'nin hastalandığı haberl asılazdır. Borçlarını Unutmuşlar! Vaşlagton, 28 (Radyo) — Ayan azasından Bor, İngiltere, Fransa ve diğer devletlere bü: cüm etmekte — ve silâhlanma içla milyarlar sarfettikleri hal- * de, Amerika'ya olan borçlarını anutmuş — bülünduüklarımı yaz- maktadır. Küin Mari vapuru Londre, 28 (Radyo) — İn, giliz'lerin — yeni yaptırmış ol- dakları dünyamu en büyük ve seri vapura (Küln Marj) kızak: tan ladirllerek Taymls vebrin: den geçerken İki yerde karaya oturmuştur. Müuayene — edilen yapurun — kaburga ve omurga: sında hiçbir hasar olmadığı su laşılmıştır. Vaporun bozulan pervaneleri yerine yeni pervanoler takılmış ve tecrübesi — yapılmıştır. Yenl pervanelerin; vepurun sür'atini artıracağı anlaşılıyor. Londra Gazeteleri Londra 28 (Radyo) — İvgi- llz gareteleri, Almanyanın va ziyetini hoş görmemekte ve musriz - bulüvmaktadırlar,