29 Mart 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

29 Mart 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

MİNNU — Saytı ü Venizelos Bize Karşı Bal- Osmanlı bükümetlinin meşru- tiyetl ilânı, müfrit bir milliyet perverlik cereyanı uyandırmıştı Jon Türk'ler, çok karışık milli sereyanlar özerinde tutunan bir İmparatorluk içia — şiddetli bir Türk * milliyetperverliği siyase tHal seçmiş bulunuyorlardı. O kadar ki Girid'li meb'asların, Girld nâmına Yanan — meclisi Meb'asanına — girmelerini — Os manlı hökümeti bir ilânı harp tolâkki edeceğini resmen bil. dirmişti. Bü cereyan ve şekil altında bir Osmanlı — Yanan mukare- neti hlssen mümkün değildi. Halbuki iki devletin o zaman için en ziyade muhtaç olduğa böyle bir Ittifaktı, İkinci yol, Osmanlı hükü- metl aleyhine Balkanlar hırla- tiyan — devletlerinden bir veya birkaçı ile fttifak idi, Bu fikir ve siyasi meslek Yunanistan — için yeni birşey değildi Venizelos'tan çok za man evvel bu yolda bazı teşeb büsler yapılınıştı. Bunların en marufa ve en feci netice vereni H, Trikopi sin başvekil olduğu sırada yap tığı teşebbüstür. Bu sırelarda Bulgaristan başvekili Stanbolof idi. Trikopls, İstanbolofa Osmanlı hükümeti aleyhine tedafüi ve tecvüzi bir İttifak teklif etmiş ve bu teklif etrafında epeyce müzakereler yapılmış ve Yunan hükümetinin bu hususta ne İs. tediği ve ne beklediği tamamlle tesbit edilmişti. Fakat İstanbo- lof; Yunman 'hukümetinin Os- manlı hükümeti aleyhinde aa Bıl esaslar dahilinde fttifak tek. Hf ettiğini bütön vesikalarile Babiıâliye bildirmişti. İstanbolofan garip hbareketinin sebebi me idi. Evvelâ, İstanbo- lofan Babiâliye ba suretle hu- lüs göstermekle, Rameli'de iki büyük kilisenla Fener patrika- mnesinden rabıtasını keserek Bal ger Eksarhlığına iltihakına mü esade — almış Balkanlarda Bulgarlar lehine ve Yunanlılık aleyhine bazı İmtlyazlar temlo etmişti. İstanbulof'an bu maddi isti fadeden başka bu hareket, Bul gar milli siyasetine faygun 1di! Bulgar milliyetperverleri, mu- abedelerin çizdiği Bulgar hu datları haricinde, Balkanlarda ve kan Harbini Nasıl Açtı? Stanbulof, Yunan'lılarin Osmanlı'lar Aleyhine Ktifak Teklitini Babıâl$'ye Haber Verdi., ———0 geviş bir Bulgar'lık nüfuz ve mevcadİyet sahası tasavvr edi- yorlardı, Ba saha: Bütün Trak ya ve makedonya'yı ve hattâ Arnavat'lağa kadar olan uraziyi şemli, yan! bütün Balkanlardan mürekkepti! Halbuki buralarda Yanan | blık şiddetle alâkadardı; Sırp ların müddelyatı verdı; — Arna vutların İstedikleri şeyler mev- cuttu! Bulgar hükümeti, Avrupa devletleri nezdinde de bn da valarını hakikat gibi, milit ve meşra bie hak gibi az veya çok kabal ettirebilmişlerdi. Çarlık Rusyası, Rümeli'nin Osmanlı hükümeti elinden ta- mamile Islavlık lebine karamıl: ması İçin defalarca harb açınış, Romen, Sırp, Karadağ ve Bul garlar için Babaali'yi mütema diyen ezmiş bir devletti. Yanan İstiklâlinde bile ön ayak olan çarlık — Rusya'sını tabrik eden ancak ,,Panslâvizim,, siyaseti ve İhtirası idi. Yunan hükümetinin, Fener patrikha- nesile birlikte İslövlik içinde erimiyeceğini birçok tecrübe- lerle anlıyan çarlık İdaresi, da- ha ziyade Balkan — İslâv hükü metlerini himayeye başlamıştı. Balgarlar, -itiraf etmek l4 zımdır ki- bu devirlerde Av- rupa'yı kazanmak — husosundu Yanan'lılardan çok İyi ve mu- vaffakıyetll bir siyaset takip etmekte İdiler, Berlin muahe- desinde İyi bir netice elde etmiş ldiler, buna rağmen Ayastafa- nos'a (Şimdiki Yeşilköy)e kadar olan hududu almadıkları için kendilerine acındırmağı — bili. yorlardı. Avastarya'nın — Solü- nik'e İnmek, Almanya'nın bü tün Osmanlı topraklarına sahip olmak ihtiraslarına âlet oluyor görünerek bu İki devletin de fazla müzaheret ve dostluğunu temin etmekte idiler. —İ3-— Venizelos iş başına geçince Trikupls'in ademi muvaf fa: kıyeti, Yununistanda çok elim ble teessâr uyandırmıştır. Esa- sea Yunanlılar, Fener patrika: nesinin manevi nüfazu altında Bulgarları dinen aforozlanmış, merdat ve menfat görmekte idiler. Ba'garların mustakil bir eksarlık yapması, Yananlılık Bi- zansından kala gelen ortodoks luk aleyhine en affedilmez bir taarruz ve kötülük telâkki edi- liyorda. Çar'ın Mavi Şeytanı BH Yakın balunuyoroz, demek |Çmemleket halkının ağrında bir oluyor. Hele muhitlmizde Hes prenslerinin ölmesi beni düşün- dürmektedir. Çünkü bunlar im paratoriçenin akrabalarıdır. ve büdiseleri bhaber almaları da çok mümkündür. Mektubumu Zpostaya vereceğim Hırada ikinci bir mektap daha geldi; müma- nastime rağmen Katya bu mek. tubu da aldı. Katya, bu mek.- tuplara bana hiçblr şey söyle- meden cevap veriyor. Ne yazı- yor, hiçbir şey bilmiyorum. Bu destan olmak üzereyiz. Nasıl bir yol tatacağımı bilemiyorum. “Roham,. ** “Lülzin, bizi şu bolunduğu- muz vaziyetten de ayırmağı dü şünmekte olmasnından korkuyo- ram. Almanya'yı Rusya'ya çok yakın buluyor; sizin bana mek. tup yazmanızı ve benlim cevap verdiğimi görerek küfl derece- de bedbaht olmadığıma hükme- diyor. Şimdi de beni Napoliyo İstanbolofan — cidden — garip olan fakat kendi menfeatlerine çok oygün bulunan bareketi, ba hareket neticesinde İkl met repolitik — dulresinin patrikane Düfasundan kurtulması, Yuna- nistandaki Bulgar aleybtarlığını szam| bir dereceye çıkarmıştı. — Sonu Var — Silâh taşıyanlar : Yangın yerlerinde gezen sa bıkalılardan Arnavad Hasanın üzerinde bir ustura, Tilkilik'te Ali oğla Mehmed'in üzerinde bir bıçak bulunmuştar, Nâra atmak Bayraklı'da Salhenede İbra him oğlu goför Talât sarhoş olduğu halde sokak uralarında DürA attığlından totulmuştar. Dövmek : Konak önünde takılde şoför Aptallah oğla Yusuf'u döven toför Murtaza oğlu Mehmed yakalanmıştır. Esrar satarken: Güzller ceddesinde Kapılar mevktinde kebapçı Ali — oğlu Arif esrar satarken — totulmüş ve üzerinde bir de bıçak bu- lunı alınmıştır. Soğan çalmış : Alsancak'ta Burnava cadde- sinde bakkal Emin oğla Mus tafa'anın dükkünından bir çaval soğan çalınmıştır. Memura hakaret Kuvaklıpınar caddesinde otu ran Alı oğla kasab Hasan; ka- çak bayvan bulunan — eviüde araştırma yapmağa giden bele- memurlarına bakarette bulun- duğundan hakkındu — tahkikata başlanmıştır. Para hırsızlığı: Tepecik'te zeytinlik mevktin- de oturan Halil kızı Zehra'nın oda pençeresinden giren bir bırsmız tarafından 16 İlra parası çalınmıştır. Polisin vazifesine müdahale: İsmet paşa bulyarında Rira oğla Bektaş sarhoöş olduğu hal- de nokta memurunun — yanına gitmiş, orada bir mes'elenin ballini İsteyen — Hüseyin'den alacağı olduğunu — söyleyerek münakaşaya başlamış ve polisin vazifesine müahale etmiştir. Para çalmış: Karşıyaka'da Soğukkuyu'da tzamvay abırında yatan Meh. med oğlu İbrahim, bir odada yattığı arkadaşı Ömer oğlu Ah med turafından yatağı altından beş İlrasının çalındığını zabıtaya şikâyet etmiştir. götürmekle tehdit ediyor. Buna madmazel Trepöyü göndermek kolayını bulamaz mısınız? Beni iyi tanıyan ve benli sizden ayır mak İstemiyen tek İnsan bu kadındır. “Kötü Insanlar bizl unuttuk. ları zaman yanınıza dönmekli- gime müsaade edecek misiniz? Ben sizi ne gündüz, ne gece aklımdan çıkaramıyorum; - ak- şamları uykoya yatarken sizla için; sabahleyin de uyanırken sizin ve aziz Ruasya için allaha dan ediyorum. Siberya'ya git- meği, Napoli'ye gitmeğe tercih ederim. Siberya'da hiç olmazsa Bizin tasvirinizi göreceğim ve Rusça görüşüldüğünü — duya- cağım.. “Sizden ayrılmış — oluakla, düşmanlarınızı ellâhsız biraktı- ğımı amabilir miyim? Size kar- Üzüm satışları: Ç. Albıcı K. 158 M.j. Taran. © 59 KA Kâz. 13 84 Üzüm kuru. il 21 j. Taranto 12 14 L Rasih 11 3 S, Süleyma. 13 289 Bugünkü satış 500759 Dünkü yekâün 605048 Umum — “ Zeytinyağı satışları; Kila Alıcı K &. 28200 M, alıcı 36 75 Zahire satışları: C. Cinsi 80 Ton Buğday 150 Buğday 40 Arpa 100 Akdarı 20 Yalaf 4 760 B. Pamuk — 41 50 50 Bi H :e 41 50 50 Bugün çube kitebetine not ettirilen ve henüz vizltası ya- plmamış olan pemuk satışları. 912 B. pamuk 42 42 30 H. pamuk — 42 42 Eczaneler 50 25 S. 50 50 75 b 50 50 50 50 K. 6 6 4 5 Bu akşam Kemeraltında Hi ll, Ki Santo, Keçeci lerde Yeni İzmir, — İrgatpaza rında Asri eczancleri açıktır. Kaçakçıîkla Mücadelemiz ——— Ankara 28 (özel) — Güm rük mühafaza teşkilâti son bir hafta zarfında biri ölü, 50 ka: çakçı — yakalamış; 5118 — kile gümrük, 2158 kilo inbisar ka Ççağı, 102 kilo esrar, 1126 Tüark Hras, 140 defter elğara kâğıdı, iki mavzer ve kırk ka: çakçı bayaamı ele geçirmiştir. Ingiliz kralının neşrettiği bir irade Londra, 23 (Radyo) — Lon: don Jarnal, kral sekizinci Ed vard'ın bir iradesini meşretmiş tir. Bu iradede valdel krali Mari, büyük Britanya Grand metri ilân edilmiştir. Pren Do- gal bu rütbenin Grand Krvası idi Kraliçe Mari halen hiçbir fogiliz kadının'n alamadığı en yüksek rütbeyi almış — bulün- maktadır. Ingiltere-Sosyete ve Belçika neye benziyor? Brüksel, 28 (Radyo) — Şarl le Ruva güzetesi: “Uluslar soayetesi, bir İngiliz sosyetesinden başka birşey de- gildir; bu sebeple Belçika da bir Togiliz müstameresi adde- dilmektedir.,, Demektedir. gı bir. salkasd ihtimali düşün- cesi beni çıldırtıyor. “Rusya'ya döndüğüm vakit, sizi tehdid eden bu ihtilâlci- lerin nezdine gitmek müssade. eai bana vermeniz lâzımdır. Kendilerile görüşeceğim. Onları mağlüp edeceğime eminim, on- lar da sizi seveceklerdir. Sizin ne kadar iyi, ne kadar adil olduğunuzu onlara öğreteceğim, Rusya'yı ancak sizin kurtarabi. leceğinizi onlara hsbat edeceğim. Eğer aykırı düşünen bir takım Rus'lar versa, bunlar hiç şüp hesiz ehi tanıyamıyan ve bil miyen kimşelerdir. Ben, bütün elbanın sizi, benim tanıdığım gibi tanımasını İstiyoram. Na olurta Olsun, bana yazınız. Eğer gizden mMektapsoz kalırsam, çok yakın Dbir zamanda öleceğim emin olabilirainiz, Mart >29 NMN N Bugün “Altay'lal|Izmir- spor Karşılaşacaklar! Ve Bu Karşılaşma Şampiyona Ne- ticesi üzerine De Tesir Yapacak Bogün Alsancak sahasında ikinel devre İikinin en mü- him haftalarından birini daha geçireceğiz. Sast 15 de Altay İzmirspor - takımi karşılaşa cak ve Altay takımı oyunü kazandığı takdirde şampiyonla ğa doğeü en küvvetli adımı atmış olacaktır. Altay çimdiye kadar oynadığı! bütün oyunları kazanmış ve ancak birinci dev rede İzmirapora karşı İsabetsiz bir. kadro tertibi yüzünden 2-0 mağlüp olmuştu. Çok ele: mana malik olmasına rağmen her nasılsa, bu kulübün birinci takımı İstikrar kesbetmiş bir kadroya malik olmakta berde yamdır. Nitekim geçen haftada De- mirspor takımına karçı da za: yıf bir kadro ile çıkmıştır. Ta kım amümiyet İtibarile fona oynamış, neticesi de fona ol mamış ve birinci deyrede 80 gibi büyük farkla yendiği De: mirepor takımını bu oyunda büyük bir zorlakla ancak 2-1 yenebilmiştir. Altay şampiyona daki mevkilni sağlamlaştırmak bugün İzmirspora karşı mu- vaffakıyetli bir oyun oynamak mecboriyetindedir. Oyuncalar- dan Şökrü de Kayseri'den gel miş ve arkadaşlarına iltihak etmiştir. Öyle zannediyoruz ki, Altay bügün en kuvvetli bir şekli ile ve belkli de göyle çıkacaktır. Cemll, Fuad Z. Ali, Hilmi, Enver, Mehmed, Basri, Şükrü, Vahap, İlyas, Emlo; Ba takdirde Altay'ın verimli bir oyan oynıyabileceği tahmin ediliyor. İzmirspor'a gelince K. S. K. l6 en son — yaptığı maçı kaybetle beraber İzmir'in en Iyi takımlarındandır. Ve bugün de çetin bir. Imtihana girecek. tr. Liklerin bidayetindenberi iyi oyan oynamağa çalışan İz. mirspornn gönç takımı bir iki mağlübiyetine rağmen hiçbir zaman İnkâr edilemez. Her bakımdan bugün Altay- la yapacağı — karşılaşma — çok önemli e heyecanlı olacaktır. İki takımın puvantaj vaziyetini gözden geçirecek olursak anla- mz ki İzmirspor takımı K.S.K. maçımı kaybettikte şam- Sizin Katyanız,, . .. Nupoli : Nisan, 1867 “Aziz Miba! “Sana bir sürü daha derd: lerden babhsatmekten artık kor- kuyorum, fakat derdlerimi son den başka dinletecek kimim var? “Ba Napoli — seyahatinden Katya için ümidlerim çoktuş bu kızı aklı selime irca edebi- leceğlmi sanıyordum. Ben de “genin gibi İtalya'nın tabli gü zelliklerinin Katya'nın rahunda yeni bir devir cağını umuü yordum. Onu avütmak - İçin elimden gelen herşeyi yaptım. Napoli sarayına takdim ettim, birçok balolara davet edildi; İngiliz sefiri bile kendisini müsamerelerine davet etil. Bua cemiyetlerde çok İyi bir mevki piyonluktan — epayce — azaklay mıştır. Fakat Altay da şampi olabilmek için bugückü maçla beraber deyre bitine-ya kadar oymıyacağı bütün oyun ları kazanmak mecburiyetinde- dir. Aksi takdirde Altay'da de- receleri İzmirsporla bir araya elgecek ve bu süretle İzmir şampiyonluğu Altınorda ve K. S. K. takımları lacaktır. Bu maçtan evel Altınorda- Burnava ve K.S,K. - Şarkspor takımları karşılaşacaklardır. Halk sahasında ayni kulüp- lerin B tokıimları — karşılaştık- tan sonra halkevi takımlarının Hikloğ devam odilecektir. Mektepliler Liki Dün Halk sahasında mekteb- Mler İiklerine devam edildi. Jik oyunda Ticarat Lisesi, Zira- at mektebine karşı 10 — kay- betti, Kavvetli elemanlara — ol. makla bereber, muhacimlerinin aolaşamaması bu neticeyi verdi. HBalbuki ikinci devrede tama- mile bâkimdi. İktaci karşılaş: mada San'atlar mektebi takımı ortamekteb takımını 42 yendi. Heriki devrede de San'atlar hâkim oynadı, Birinci devre L1 berabere bitti. İkinci devrede Karşıyaka'nın - bir. gö- lüne mukabil San'atlar, birlel penaltıdan olmak üzere üç gol çıkardı. ı'xlmanya, Eden- den Saruyor.. — Baştarafı Ici sayfada — manya — tarafiından — olursa, Tagiltere devleti mukablil taraf ta, Fransa tarafından vukna gelen tçcavüzde de Almanya tarafın- da mevki alacaktır. “Lokarno paktı, Frunsa ve Belçika — hudatlarımı — ayırma- mıiştır. Tanbhüdümüz yalnız bu hu- dutluradır, başka budutlara karşı hiçbir teahhbüdümürz yaktur. Covabımı vermiştir. Londra 28 (Radyo) — M. Eden harlciye dalresinde Fran- sa'nın Londra sefirini kabul etmiş ve Alman mürahhası ile yapınış olduğu bütün müzake- releri, Alman itirazlarını - ken- disine bildi. itir. yon arasında ka- kazandı. Katya'nın bosta kalbi için güzel fırsatlar zuhur et- medi değil! Katya bunları ne- zaketle kabul etti, fakat biçbir kıymet vermediği aşikâr Idi. Bundan başka, şehrin en çık ve kibar ve gösterişli gençle- rile birlikte at gezintileri ha- zırladım, fakat tam çıkacağı. mız sırada Rusya sefirinin|Kat- ya'ya Çarın yeni bir mekta- bünu ve siyah havyar ve salre- den mürekkep bediyelerini ver- mek üzere bize gelmesi işleri yeni baştan bozdu. Mektupta ve paketlerde neler olduğunu bilmiyorum; çünokü bunlardan bana hiçbir şey göstermemekte ve bildirmemektedir. Büyük bir ümidalzlik içindeyim. Bize bu kadar masraf ve zahmete, bilhassa birbirimizden uzak düş (Sonu var)