24 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

24 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

eB.g u MA ! L y » t ı Çocukların alayı Çocuklarımız, dün vaparlar- da ferman okudular. Çocuk deği', bir cıva deryası, bir çığ- hk tufanı saoki.. Ne polle din lediler, ne biletçi, ne tayfa, na de yolca.. Vapurlar karçılaşınca; — eller uzanıyor, çopkalar karçılıklı çı- karılıyor, karşıdan karşıya; — Hecezey, heyl. Diye bağırıyorlar.. Talih bu, ben de tam ortalarına düşmü şüm.. Seğdan itiyor, soldan yor, çantamı elimden dü türüyorlar, çarpıyorlar, biç ses çıkarmıyorum. Birsz moallim- lik ettim ve çocak denilen bu Bevimli afacanı tanırım, Niha yet bir biletçi geldi. Başladılar onnula alay etme ğe.. Biletçi kızdı, — birlsini ko valamağa başladı. Çocuklar hep birden el çır parak bağırdılar: — Hececey, hey, kedi fa reyi kovalıyor. Diye feryadı bastılar. Biletçi kızardı ve bağırdı; — Kim o bana “Kedi,, yen bakayım? Hepsi sostu. Biletçi — başını çevirince bir kabkaba tufanı yükseldi.. Açıktan açığa eğle biyorlardı.. Bir aralık, mavi göz lâ, başarı olduğu — yözünden belli bir. çocuk yanıma otur du., Çantam elimdeydi. O ayak- larını salliıyorda. - Seğ ayağile, çantama hafif bir darbe vordu ve çantamı düşürdü.. Görmemezlikten geldi. Am ma, jestinde o0 kadar muvaf: fuk oluyordu ki, hayret!. Ho şoma gitmişti doğrusu.. Bir aralık o çocoğun yanı nına başka bir çocuk oturdu. Kulağına birşeyler söyledi. Be- nla haşari; — Ye, gazeteci mi ? dedi, gazeteci bu?, Sonra yanımdan kalktı. - Bir aralık on, önbeş ürkadaşile geldi, bulunduğum yeri sardı. — Eyvah -dedim şimdi fena! Ellerioi — kalçalarına — daya - mışlar, kah kah kab, gölü- yorlardı. — Gazeteci — bizi gezeteye yazacık... Habh bah basasa! — Yeramaz çocuklar diye cek., Hah bah hanaa!. — Babaları, musllimi bun lara bakmıyor mu, diyecek.. Hah buh bhamaa! Artık ben de gülüyordum. — O da bizimle gülüyor.. Hah bah hasas!. Ve bunu söy ler söylemez; Hamsi koydaum tata tavayal Sıçradı. gitti Ha ha bah ba bah hah Ha ha hah ha hsh hah Havaya!.. Gitti de gelmez o kız bu roya.,. Üh... Diye başladılar. Bonu da- tayfa aşağıdan — Ulan ne diye bağırıyor: sunuz. yamurcaklar!. Demeğe — kalmadı, ona döudüler: Bakın da artık şu kel tayfayal! Bize bâyram gününde söz söy- liyen kafaya!. Ha ha hah ha hah hah Ha ha hah ba hab hah Havayal.. Çanı aldım, kendimi bis.: #ettirmeden — vapurdan — indim.. Ah ba çocukluk ahl. Çimdik çocuklar Çeltikler Tali- matnamesi Geldi, Halkın sağlığı için tedbirler alınacak!.. 1936 ekim yılına mahens olmak Üüzere — Sıhbat ve İçil mai Müuavenet Vekâletile Zirsat Vekâleti tarafından birlikte ya pılan çeltik ekim talimatnames! vilâyete gelmilttir. Bu tallmatoameye göre çeltik ekilecek kıt'aların tayla ve Ilâ kolla eklin nından evvel sulamada mılacak — soların - bütün mevslmloda yetip yetmiyeceği esssli sürette tedkik — edilerek suların — salayabileceği — kadar sraziye ekim ruhsatı verilecektir, Sıhbi ve fonnt kontröller temin edilmek için çeltikliklerin da gimik ve münferid sabalarda olmuktan zİyade topluca muay yen sahalara hasrettirilmesi göz önünde bulundarulucaktır. Keslk sulama üsülü — tatbik edilmiyen yerlerde çeltikliklerin şehir, kasaba ve köylerin son evinden İtiberen uzaklığı üç kilometre olacaktır. Kesik sulama usülile pirinç tarlalarını ekmek İstiyenler ald olduğa makama müracast ede- ceklerdir. Çeltik sahaları zirant müdür veya memurları, ziraat odası azalarile beraber — sıtma mücadele mıntakaları — dahilin. deki yerlerde mücadele — relsi veya tabipleri ve mücadele dışı yerlerde hükümet tabipleri ve bulunmadıkları takdirde bele diye tabipleri tarafından esaslı bir şekilde tetkik — edildikten sonra şu noktulara rlayet etmek şartile pirinç ekimine İzin ve- receklerdir: Çeltik ekilecek yerler gü zelce sürülmüş ve muntszam tava balinc getirilmiş olacaktır. Bu tavaların büyüklüğü topra ğın cinsine ve meyline göre olacaktır. Tavaların zemini tamamen düzelttirilmiş olacak ve su bi rikintisine meydan — verllecek et ulak bir çukarlak — bulun- mıyacaktır. Harklar veya ka- na'lar temiz ve düzgüo cidarlı olacaktır. Kenarlarında ot bit- mesine ve ga kkıntısını yavaş latacaktoprak birikintisine mey- dan verilmiyecektir. Çeltik sahasında çalıştırılacak amele ve müstahdeminin mtma- dan korunması için şafi veya vaki kinle, ciblnnik, tel kafes ler ve sıhbi hayetlerce lüzum gösterilecek salr tedbirle çeltik sabipleri tarafından al nacaktır. Bunun İçin çeltik (aahiplerin. den taahhütanme alınacak, bu tashhütnamede ba — şarılara ri- ayet edilmediği takdirde çeltik suları! kösllerek ekimin yok- edilmesine razı olacığı zikre- dilecektir. Bazı deviz kenarlarında ve esir yerlerde olduğu gibl arazisi münhat, fakat bataklık olmayıp soyun akıtılması mümkün ol moyan yerlerde köylere nve ka dar uzakta olarsa olsun hiçbir vüretle çeltik — ekilmesine verilmiyecektir. Vilâyet umum? meelisi Vilâyet umumi meclisi bu gün sant 14 te toplanarak maa ıf ve naha fevkalüde büdoce lerini müzakere ederek mesal Eİnde son verecektir. ŞEHİR HABERLERI Kutuluk Keresteler Dı- şarıdan Getirilecek! Linit Ve Kömür Ocakları Hükü- metimizce İşletilecektir. Zirasat Vekâleti ormadlarımı zi mühafaza etmek - için M, Beornard İsninde bir mütehas ma getirtmişti. Bu mütehassısın bir seneden fazla zemandanberi Türkiye ormuat korumak içia ormanlardaki katlyatın tah. did edilmesini; batta kerest-ye olan 'ihtiyacın bile dışarıden temlo edilmaslini İleri sürmüş tü. Zirmat Vekâleti, ormancılık mütebasrısının — İlerl - sürdüğü fikri tatbike başlamıştır. Fakat özüm ve İncir gibl İhracat maddelerimiz için kutuluk ke- resteye İhtiyaç — görülmektedir Ziraat Vekâleti, ormanları ko romek maksadila, kutuluk ke restelerin bile dışarıdan getiril mesini daha faydalı bulmuştar. Vekâletin bu kararı - üzerine kutuluk kereste ihtiyacı İçin dışarıdan her sene 30 bin metre mik'abı. kerestenlo İtha- llne müssade edilecektir: İkti sad Yekâleti bu mesele üze- riade tetkikler yapmaktadır. Ormanlarımızı korumak için Ziraat — vekâletinin — dışarıdan kereste ihaline müvafekat edişi ormancılığı — kargi — gösterilen bassasiyetl — İfadeye — kâfidir, Pakat ormanları koruma eiya Beti için dışaerıdan kereste ge- tirmek kâfl bir tedbir” ölarak kabul edilebilir mi? Ormanları korumok için berşeyden evvel oda: Telâviv sergisi Filletin'de Telâviv — serglsine bükümetimizin iştirak edeceğini ve İzmir Türkofle merkezi ile tlcaret odası tarafından memle ketimiz mahevllerinden ba sor giye mamuneler gönderileceğini yazmıştık. Mayıs ortasında açı lacak olan bu sergiye Türkiye tlearet ve sanayi erbabı büyük roğbet göstermektedir. Bilhaşsa Sanayi erbabı; bo - sergiye bü- yöük ehemmiyet — vermektedir. Bunun sebebi de Fillstin'le olan tlcaretimizin gittikçe artmasıdır. Filistin ve Suriye'ye Trikotaj eşyası, Çikulata, çeker ve şeker- lemeler — ihraç - edilmektedir. Bunlardan başka buğday ve her nevi hububat ta büyük bir yekün tutmaktadır. — Bilhassa son İkl sene Filistin'de Türkiye buğdayları mühim bir mevki tatmuştur. ya ve Mersin — llmanla: da — Fillstin'e mübim miktarda kereste gönderilmek: tedir. İSINEMASI ve ağaç kömürü yakmak itiyadından kurtalmak lâzımdır. Sobalarda odun yerine maden kömürü yakmak mes'elesi üze rinde Iktısat vekâleti ehemml- yetle tetlklere başlamıştır. Banan için ikloci beş yıllık endüstri plânında bazı kayıdlar balunacak ve Hnlt kömürleri- ni işletilmesine — ehemmiyot verilecektir. Vekâler; memleketin mubte- BE mıntekaslarında haogi - linit kömürlerinden daha ziyade he tifade edileceğloi tedkik enir meğe başlamıştır. Yer altında kalan bu servetten iatifade im kânı temla edilirsa sobaları mızda odün kullanmağı pek ta bli olarak mubdut bir hale ge tirmek mümkün olacaktır. Sömikok fabrikası, golecek genişletmek sa- retile pliyasanın taleplerini te min edecek bir hale gettrile cektir. “Açık Söz,, Tan gezetesi sabık neşriyat müdürü Etem İzzet, İstanbul'an ve Ankara'nın tanınmış - bazı gözeteci ve muharrirlerinin de yardım ve İltihakları İle ba nam altında bir gezete çıkar Dağa başlamıştır. Yeni arkadapımızın neşriyat sahasında — mavaffakıyetini ve vzan ömürlü olmasını dileriz. Şehir Meclisi Şehir meclisi bügün — ssat 16 da toplanarak — belediyenin yeni yıl bütçesini müzakere edecekilr. sene tesisatını Elektirik abone- manları ne diyorlar? Karşıyaka'dan bir karlimiz söylüyor: Elektrik şirketi tabslldarları, muayyen zamanda gelmiyorlar.. Ayın onuna kadar müracastla tenvirat ücretini olmağa mecbur bulundakları balde bazam uyın onbeşinde müracaat ettikleri gö- rülüyor.. Bir asile, tahalldarı beklemek iİçin beş gününü feda edemez, bu takdirde de şirket, “Tediyat yapılmamıştır,, iddla- eile tenviratı keser ve yenlle- mek İçin İki lira Gcret İster.. Hem beklem:k, hem de üs- telik Iki Hlra vermek, bir bayli düşündürücü olsa gerektir. ANADOLU — Şirketin aa zerı dikkatinl celbederiz. TELEFON 83151 Mm. S. Malaterre —— ..0 Kültürel ve Saysal müesseselerimizi Mükemmel Buldu Şebrimizde İçtimei totkikler yapmakta olan Fransa bükü- metinin milletler cemiyetl nez- dindeki murı 6 beyetl sza modan, bükümetimizin değerli misafiri M Selller Malutarre ba sabahki Bandırma ekepresile İstanbul'a gidecektir. Ma. Malaterre'cin — yanında mihmanderi Harlelye — vekâleti memorlarından HBaydar da bu Tonmakı Misafirimiz, dün öğleden evvel Karşıyaka'ya ge çerek Sağırlar, Körler ve Dil sizler mücssesesini, belediyenin çocuk yavasnmı, Burcavada zl- rsat mektebini gezmiştir. Sast onaltıda çerefine - bele- diye ta nn Şebir. gazino sunda bir çay ziyafetl — veril miştir, Zıyalette şerbay doktor Behçet Uz ve refikal Parti beşkanı Yozgat — sayları — Avnl Doğün'ın refikaları ile - birçok münevver kadınlarımız - bulun muşlardır. Ziyalet çok samimi geçmiş ve Mi Malaterre; İzmir tet. kiklerinden çok memnun kal- dığını, kültürel ve sosyal mü esveselerimizle, muasır memle ketler mücaseseleri derecesinde mükemmel bulunduğunu söy lemiştir. Zayafetten sonra Evliyazade Refik'le otomoblille Kısılçalla atkoşusu sahasını gezmls, güzel muozaralı olan ve beynelmilel koşu yerleri mükemmelliğinde bulonan bu yeri çok — beğen: miştir. Esanscıyı Evine Almış.. Parasını aldıktan son- rada yaralamış. Kemer'de Yeni — mahallede oturan Somalı Ali oğlu Hasan, evinde İçki içerken — sokaktan esane satarak geçen Mustufa oğla Hasan Hüseyin'i evine çağırmış, içeri girince — bıçakla tehdid ederek üzerindeki 23 Hlramnı almıştır. Hasan, paraları aldıktan ton ra gene tehdide devam ederek bıiçakla üzerine — hücum etmlş, Basan Höseyin kendisini mü- dafan içia bıçağı ellerile kar- şçılamış, İkl olinla de parmak larından yaralanmıştır. Esanacı kendisini evden dı- şarı atarak doğraca — polle me- murlarına vak'ayı anlatmış ve takib edilen Hasan, bir arpa tarlasında bolunmuş, üzerinde 7 Ura çıkım,; Bugündan İtiba- ren 2 Film Herkesln sevdiği, herkesin alkışladığı İki yöksek, İki sevgili yıldızın iki güzel filmi 1 - Hü SĞi Güzel Macor yıldızı lıklarını gösteren büyük film cum Filosu Jack Holt tarafından büyük bir-kudretle temsil edilen hava tehlikesini ve tayyarecilerin kahraman. ir Aşk Hikâyesi Magda Sehnelder'in içten gelen bir ilgi ile oynadığı şaheser Ayrıca “Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri ea Bu haftanın senne eaatleri: Hücum filosu 15—18,16 —21,30. Bir aşk bikâyesl 16,45 — 20 Cumartesl ve pazar günleri 13,30 da bir aşk bikâyesile başlar. DİKKAT: Çocuk hftası münasebetile bu hafta her gün ve her scansta çocuklara duhuliye 15 kuruştur Sayfa ııımulı Düşündüklerim... Ses ve Söz San'atın hüdüd ve telğkklisi gittikçe genişliyor. Taş ve ağaç devrindeki losan Upi, yözünü ve vücudünu sarsn kılları döka döke, yavaş yavaş bügünkü estetiği bulmuştur. -Herhalda bir maymuna çok — benzediği anlaşılan ilk babamızın sesl da ya derin, ya boğuk veyahud da kulakları yırtıcı ble — vahşetin çığlığı, nârası halindeydi. Nite: kim iptidat milletlerde seslerin mahreçleri hâlâ — mahdüttor, hâlüâ terbiye görmemiştir. Söze gelince, bu da asıl dile tâbi olmakla beraber, konuşun İnssna, onun sesine, rah, dimeğ ve tabit kabiliyetine göre şekli alıyor, Bugön şöz de, scs de, san'atın kuüdreti karşısında ya- muşak, İnbinaya, şekilden şekile girmeğe müsatd şekiller g lardır. Aynı dilin, Iâalattayin konu- şan bir iosan — sesinde alı abenk, müsiki ve çekişle, ko, DuşMasına ve sesine bâkim bir Tosan ağzından uyandırdığı te- sir ne kadar farklıdır?.. Bu, bir scs, bir söz — san'a tidir.. Bit âsab, bir mide, bir kan todavlel gibi, scs te, Böz de içimizin ve şaoramozan — bir clbazında işlene İşlene — gözel, muzik birşey olabiliyor.. Cüm: leye, fikre bir ehenk, bir ton vermek, olbet bir san'attir. Mektepte kırsat ve manzam parçalar okuyan — çocuklar ara sındaki tabli farkı kabul et mekle beraber, - onl. da ya- vaş yaveş me kudar İnkişaf et- tiklerini biliyoruz. Elverir ki, ruhumuzun yüksek ahenginden ona bir. parça, bir guar, bir ağırlık verebilelim., Koncuşmanın — güzelliği, —ba- yetta mükemmel bir kudret olmuştur. İosanın içini hareke- te getiren, dinliyenin — hisleri- vin İstikametini değiştiren bir kuüdret ve küvvetl. Abenkli, tertemiz, güzel bir kabkahade, mubakkak ki san'at vardır. Rohun kendieladen ya ratılmış bir san'at.. Halbukli kabkabav, yarı kıllı dedeleri- mizln korkunç bırıltılarını an- dıranler da eksik değildir. bir çığlık İşltilğimi bu- urlıyorum, Bu, yavrusu düşen bir ananın çığlıdır. Oon, bâlâ kulağımda, uzak ve — eski bir akis balinde İşitirim. Bütün acılığına rağinen o kader gü- zeldi ki, onda ruhun bir Ihti değli, rahan — tâ kendlel vardı.. 0. R. Gökçe Dr. Cevdet Fuad ve Dr. Lütfü Sabri a Hilâlshmer relel emrazı İf — renciye hastanesl baş hekimi doktor Cevdet Fuad İle - sari marazlar hastanesi baş - bekimi doktor Lütfa - Sabri'nin birkaç göndenberi rahatsız. buluvduk. lorını esefle daydük, Güzide doktorlarımıza yifalar dileriz. Gaz Tecrübesi acil 4: profesör, 49 talebe, — |11 hademe yaralandı. Kahire, 23 (Radyo) — Bir gaz tecrübesi cenatında İnfilâk olmuş, 4 profesör, 49 talebe ve 11 ; hademe — zehirlenmiştir. Buolar derbal haştaneye kal: dırılmıştır. Yardıma koşan İtfa: iye nmeferlerinden de — zehirle. nenler olmoştur. PT e e Â