24 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

24 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

23 Nisan Çok AE;_ordu. Eskişehir,Ta- kımına 2-1 Mağlüp Oldu Hakem, Takımımızın Bir Sayısını Saymadı. Misafir Kaleci Iyi Oynadı. Eskişehir. Demirepor takımı dön Alsancak — sahasında İlk tmaçını Altınordu takımile yap- ti ve oyunu 21 kezandı. Bü maçtan evvel çocuk — bayramı mMünasebetile şehrimize gelen Aydın Ortamektep takımı Baca Ortamektep takımile karşılaştı. Buca takımı deha — oyunun İlk dakikalarında hükimiyeti eline aldı. Ve birini İsmell — ikisini Salım ve birini Hasan olmak üzere arka arkaya dört gol aitı ve devreyi 4 O galip bitirdi. İklaci devrede Aydın takımı dabu canlı oynadı ve — Bucalı lara iki gol attı. Fakat Buca bların yeni üç gölüne mâni olamadı. ve Buca orlamektebi 72 kazandı. Sıra Altınorda - Eskişehir De mirspor maçına gelmişti. Hu kem Göztepe'den İsmali.. Ev velâ Demirsporlular — arku: Altınordu. takımı alkışlar ara snda sahadan çıktılar. Takdim merssiminden ve bayrak teatl- sinden sonra tribünlerde bulu: ban Şerk sanayi müuzikası İs tiklâl marşını çaldı ve ayukta dinlendi. Oyun Altmordu'nun müda fassında (kırılan Demirespor'lı ların bir akını İle başladı. Beş dakika kadar Demirepor'lılar Altınordu nısıf sahasından ay- rılmadılar. Fakat — hazırlanan vaziyetlerden de — İetifade ede: mediler. Bu dakikadan devre nİn nihayetine kadar oyun gol. soz, çok ağır ve kismen De. mirspor'an — falkıyetl — altında geçti. Birinci devrede çok cansz ve lezzetsiz geçen oyan ancak ikincl devrenin sonlarına - doğ: ra canlı ve seri bir şekil ala bildi. Demfspor'ldar daha İlk dukikalarda çok seri bir akın yaptılar ve sol açıkları ayağı Nle birinel golü kazandılar. Sol açığın şuta cidden mükemmel tatulamıyacak kadar — küvvetli idi. Bu göle Altınordu 11 nci dakikada Sald'in ayağıle muka bele eti 500 Bondan sonra Demirspor ta kımı daha atak oynamağa buş ladı. Ve 15 incf dakikada eski KSK.lı İsmall'la vuziyete düşen Altınorda mapğ: lâbiyetioden kurtulmak için var kuvvetile bücama geçmiş İse de Demirspor müdefsamn İşl yer tutuşu İle vaziyeti kurtarıyordu. 28 loci Dakikada Süleyman, boş kualan Demirspor — kalesi önünde mubakkak bir gol ka- çırdı. Topü avuta — attı. İzmir- iller bu dakikadan devrenin 40 mc: dakikasına kadar tama mile hâkim bir oyaa oynadılar bir de gol çıkardılar. Hekem lemail bunü saymadı, — ofsayd telâkki etii. Ka tamamlle yanlıştı. Oyünün sonüna - doğrü - iki tarafın yaptığı hücumlar neti cesiz kaldı. Demirspor kalecisi, kendini tehlikeye atarak oyandı ve kırk dördüncü dakikada Altınordu la mubacimlerin ayağına atılarak muhakkak — bir goölü kurtardı ve takımını 21 galib olarak sabadan çıkardı. Beşiktaş Mubatızgücü ile 1-1 berabere kaldı İstanbul, 23 (özel) — Bugün Beşiktaş ve Mubafıngücü ura- sında yapılan fatbol maçı, iki tekımın da yaptıkları birer gol: le beraberlikle neticelenmiştir. Oyunun heyetl umuümiyesinde Beşiktaş takımının bâkim oy- görülmüştür. Fakat Ma- bafızgücü takımı da — güzel an: laşmış ve yorulmadan — güzel bir oyun vermi Ispanya'da seçim Madrid, 23 (Radyo) — Son baberlere göre Cumurrelsliğine M. Katare Roga da namzetliğini koymuştur. — Başı | inci sahifede — yerlerde program yerı yarıya iptal edilmiştir.| Tören yerlerine, en yakın mektebler talebeleri toplanmış- lardı. Cumuriyet meydanında: Sant onbuçukta askeri muzl kanın çaldığı — İstiklâl — marşile törene başlandı. Burada Uselerle oörtamektepler ve enetitü, san'at ve müoallim mektebleri — talebe ve İzcileri ve bu civardaki ilk mektebler talebesi yer — almış lardı. Saygı ile diblenen — istiklâl merşından sonra İlse son emnif talebesinden Vacit Erkun Ata türk'ün beykeli önünden bir töylev vermiştir. Söylev yudur: Güneşli Egemizin güneş halkı! Bagün Türk'ün, tarih sebile lerinde ölmez takkamlarla ya zılan 23 Nisam, Içimizde taşan sevinçlerin, gororlerin bütün #ellliğile kutlayoroz. Erzurum ve Sıvas toplantılarından sonra tarihte kasırgalarla boy ölçüş müş, günceşlerle yarış etmiş olan büyük Türk varbğının acun uluslarına — var olduğunu — ve delmea var olacağını bugün hay kırmıştır. Bondan sonraki asır. larda kâlnatı - oyuncak yapmış olan kocu Türk camlası, ber gögreyişi gibl gene acuna: — Ben vatım! Diye bağırmıştır. veya bağı racaktır. En son misali İşte 23 1920, işte 29 teşrim 1923... Heplmiz de biliyoruz ki 23 nlsan İlk halk meclisimizin ku: rulduğu gön ve nihayet 29 teşrla Cumuriyotin Hân edildiği gündür. Ba, öyle bir başlayış ve öyle blir sona erdiriş ki bir tariht Mete'ler, Atillâ'lar, Timur'lar ve Atatürk'lerle dola olan — bir alusa akıl hocalığı yoprrak, “tarih — sahilelerinden — silmeğe yeltenenler, bu nurlu mucize: nin nasıl başlayıp Dasıl — bltti. gini kestirmekte aciz kaldılar. Çünkü ba mucizeyi Atatürk denven bir devrim — peygamberi ve Türk milleti denen birçok asil rahların toplaluğu — yarat. mıştır. Bundan sonra da — olu- sumuz böyle mücizeler yarata- Fenerbahçe Hakova Ta- kımına 5- Istanbul, 23 (Özel) — Bugün Viyan Fenerbahçe takımı karşılaşmış ve Viyana t miştir. Fonerliler talihsiz. bir oyun oynamı iki mükemmel şatu, direğe 1 Mağlüp. amı 5 - 1 galip gel dır. — Niyazl"ı çarparak gerl dönmüştür. Fakat ça da mühakkaktır ki, misafir takım teknik ve sür'at itibarile ba kikaten Avrupa'nın en yöksek takımlarından birl olduğunu gös- termiştir. p4 yordum. — Tam bir milyon kız, se Çain sarayında nedime olmakla sandetin en vüksek derecesine Uvarır; fakat Katya'ya bu iş bir zevk veremez! Katya, çayı İmparatora — ve: rirken: — Zevk veremez mif. Kat ya'yı ba altın kafese koymak fikrine kakılmaklığın mümkün mü? Bu kafeste sen de bed babtam, — sıkılıyorsün.. - Bende ml orada senin gibi olayım? . — Koatya, sevgilim.. Ben tenin esaretini hiçbir vakit dü şünmedim. Senin gözel rengini eltın kafeslerde toldurmak İşte mem, Fakat dün geçon hâdlse lerden tabli haber değilein. Şövalof'ten senin de bildiğin şekilde kurtoldam. Çünkü bu adamın senin amanız bir düş manın olduğunu anladım, Ve kendisini Londra'ya kedar def etmekte bir dakika bile tered düd göstermedim. Şimdi, bu budala Potopov yerine geçmiş bulunuyor. Senin de dediğla gibi berif Potopuf'dur! Fakat fena bir adam — değildir. Düş- madlarım mütemadiyen sulkasd fcad ediyorlar. Banlar iki cep helidir; bir taraftan tedhişçile: rin solkastları vardır ki, hakl- kidir ve tehlikelidir. Fakst bori taraftan — zabıtanın — tovchhüm ettİğİ sulkastlar vardır ki bun lar ancak beni herkesten uzak bulundurmak, bherkesten, her. geyden korkutmak — için İcad edilmiş şeylerdir. Ah. Katya. Hayat eldden gariptir. Herifler beni kör, budala seniyorlar. / Biçbir şey bilmiyorum, hiçbir şey duymu yorom savıyorlar!. Hepslini bi Üyorum, Fakat buünlar gene ebemmiyetsiz şeylerdir! Ben hiçbir kimseye İnanma: F A caktır ve yaratacağız. Blnlerae saygı değer yurddaşlar! Erzu rum ve Sivas kongreleri 8e mesiı kara bulutlarla kaplı bir | vulusan içinde parıldayan ve gittikçe büyüyerek Ankara'ya doğru koşan birer yıldızdı. İşte bu yıldız bagün Anka- rada yeni bir. güneş — oldu. Göklerimizde uçuşarak - yuordu muza parça parça baykuş yu yuvamnna dondürmek - İstiyenler 93 nlsanımızın Anka saçtı , zalimleri öldüren — ışıkları altında ulaldılar, kayboldular ve nihayet mahvoldalar. — Bir aşık ki, başlayışta — Atatürk — is minde bir deba nümünesl, bi. tişinde Mehmetçik namında bir çelik yay var. Öyle bir çelik yay ki kana susamış aç kurtla mın bütün geya ve kinlerini bir kökreyişte karşıdekl deniz da boğda Biz Türk'ler öyle bir mille- z ki, yıldırımlar, balnlere İânetler yağdırırız. ve yağdırıyoruz. Boynunda boğum boğum İstibdad halkalarımı ta şıyan bir Türk tasavvar edile mez İşte onun tunçtan bir misali İzmir'imizin sahillerinde göklere bütün başmeti ile yük seliyor. Ona fena niyetlerle el İstiyenler, söz söyle mek İstiyenler, onun küldat durdakça bekçlsl olacak — ilâhi bir gençliğin gadebine uğoya: c« lardır. Banon dalma böyle olacağını acunun her ulusuna, ber ferdine, ayrı ayrı bir Türk genci aıfatile baykırıyorum ve ve haykıracağım. Ey tarihlerde çığlar — yarsta rak baksızlıkları ezmiş, mede niyetlere medeniyet örnekleri yaratmış büyük ırkımın bugün- küâ neeli! Bugün 23 Nisanı, yarın bir 29 Teşelale bitiren bir ulusun evlâtları olmakla bahtiyarlığı- nıza — bahtiyarlıklar — katalım. Çünkü yarın kim bilir kaç Mete, kaç Atillâ; keç Timur ve kaç Atatöürk yaratacağız. Bunu gençlik Hâhiliği, acun ölmez varlığı temin edecektir. Buna İmabinıt ve — İnandırınız. Bunu bilerek millf gururumuzu okşayan sevinçler düyalım. Genç arkuadaşlarım; Sözlerimi bitirmeden evvel Türk'lüğümün bava verdiği en yüce hak içinde kaynayan bo ralar, fırtımnalar yaratıyor. He- pimizde biliyoruz Ki Türk in- kılâbının, Türk cumuriyetlaln ve nibayet Türk ulusal toprak. larının kâlnat kaldıkça bekçi- leri olucağız ve yarının — elişle rini biz ayd nlatacağız. Şa balde bütün Tüârk ulu sona devrimin en nezih, en zalimlere mak - zeruretindeyim. — Hiç bir kimseye itlmadım yoktur. Yal- DIZ sana İtimad ederlar. Sen benim en gizli sırlarıma bile yakıfan, sen benim en büyük teselli vasıtamsın.. - Sen de ol masan.. Ben me olurum, ne yapardım?. Bünun için, düş manlarım, beni senden ayır- meğa fevkalâde bir ehemmiyet veriyorlar. Benl bu suretle te- söllisiz, atlnatgüâbaz bırakarak kendi arzalarını — tetbik arzu sunpdadırlar, İşte ben, seni hepsinin İna dına daha ziyade yanıma slmak İstemiştim. Kocaman Poutopuf, bu maksadımı sana anlatamadı! Bizl ebedi surette ayırmak İste diler, ve bâlâ İstiyorlar, Katya bunu farkediyor musun?, Ben de bilmukabele seninle daha | gin.. temiz bavasını teveffüs cttiren bugünleri en medevi lerdan daha algün bir boluşla yarstan Mehmetçik ve Ata türk'e binlerce — yükranlarımızı gönderelim. Ve gönderirken acuna atalarımızdan gelen gür bir sesin verdiği gücle haykı ralım, Yeşanın yıldırın bakışlı çelik vücüdla Mehmetçik, ya şasın atasından ulu, olusundan ata bir Türk: Kamâl Atatürk! Gür bir sesle söylenen ba sçylev, yeryer alkışlanmıştır. Bunu, Gazi lik mektebi tale bealnden Kemale'nin 23 nisan mansamesl ve Erkek — muallim mektebi birineci #&ımf talebesin den Muammer'in 23 — nlsan hakkındaki uzun bir söylevi takibetmiş, Şehld Feti buy mek: tebl talebesinden Küçük Vedad (Sakarya) manzumesini okumuş, gene ayal mekteb talebesinden zeybek kıyafetinde Ali (Gaziye) manzümesioi —gözel — jestlerle okuyarak alkışlanmıştır. Bunlardan sotra Şehlt Fethi bey mektebi talebesinden milit kıyafetler gelmiş olun - kız ve erkeklerden on kişilik bir grup heykelin kaldesi üzerinde ve etrafında mili$ rakslar oynan. mış, rondlar yapılmıştır. Çok ulkışlanan bü raekstan sonra Ravzal İrfan mektebi ta: lebesinden beş yaşında küçük Kâmrav; çok sevildiği için bir kaç defa tekrar etiirilenm bir manzume okumuş ve alkışlan mıştır. Töten, “cumuriyet — marşile sona ermiş, bütüa talebe, hey kel önünden bir geçit resml yeparak mekteblerine dağılmış lardır. Hükümet havlusunda: Buraya yakın ilkmektebler talebeleri toplanmışlardı. Ülkü mektebi talebesinden — Ayhan, 23 ulsanın ne demok olduğunu izah eden bir söylev vermiş ve muhtelif mektebler — talebesi sıra İle roydlar, millt dacalar yapmışlar, mundolinle bahar şerkıları - söyliyerek — dağılmış: lardır. Gözelyalı ve Hşrefpaşa — pa- zaryerlerinde ve Basmabane de Altmparkta gene bu - şekilde tören yapılmıştır. Geceki tenvirat; ve müsamereler Şehirdeki büyük müceseseler, resmi binalar gece elektrik ve havagazı ile fevkalâde - blr ge- kilde tenvir - edilmiştir. Muh- telif mekteplerde ve halkevinde müsamereler verilmiştir. Mek: tepler bugün ve yarın da — ta- dildir. Hükümet dalreleri bu- gün açıktır. Sinemalar: mucid fazla birleşmek, seni daha ya: kınıma almak İstodlin. Maksa- dımi İyi anla. Ve Allabın bü- yük udına seni temin ederim ki teklifimi kabal ettiğin için biçbir zaman pişman olmuıya- caksn. Eğer kabul etmezsen bile, söylemeğe lüzüm — yoktur ki bon hergün seni ziyarette devam edeceğim. Fakat, beni beklediğin bu kepımın önünden kanlar içinde rohsuz bir cese- din geçebileceğini de mubakkak addetmelisin! Katerin, bıçkırıklarla — oğla: mağa buşladı. Ve başını sevgi llslnin göğsüne daşayarak:” — Şu halde.. Bu şerefalaliği kabal lâzımgelecek! Dedi. — Şerefelzlik mif, Katya'cı- Ne demek İstiyorsun?. ' Güzel Geçti e. - Bugün çocuklara - çebrimisli muhtelif sınemalarında öğledel evvel parasız filimler — gösterl" lecektir. Hangi mektepler 14" lebesinin saat kaçte, bangi # nemada bulunacakları, evvelet mekteplere bildirilmiş olduğun" dan ona göre hareket odile cektir. Burnaya'da: Burnava, (Hususi) — 23 Nİ san Burnava'da çok güzel bir törenle katlalandı, Sabableyin eeal 9 da Camuriyet alanındt Atatürk'ün unıtı etrafında 57inel Tüm komutanı General Rislm Aktuğu, komunbay Şefik E.ol. şarbay Febml Yığın, parti bağ kanı Ceomal Kavukçu, Zirset müdürü Hilmi, Eastitâ müdürü Nibad, Zirset, Kars, 9 Eylül, Bilâi, Fransız oküllerile Yetlm çocuklar bakımyurdu, Kımlayı Gençler birliği ve parti ocak üyeleri ve bütün Burnava balk! toplandı. Geveral Rasim çocuk: ları sevdiler, hatırlarımı sordü" lar, İstiklâl m söylendi ve çocuklar Atatürk'ân anıtı önün: de manzomeler okuduler, Kart$ okulundan Mekin Kutucu'nun kısa söylevi ve şilri çok güzeldi. Komunbay Şefik Erol da ve" ciz bir hitabede bulundu. Ko" mubobayın hitabesladen sonru belediya ta: lan hazırlanmış olan 1200 paket geker mek" tepli çocuklarla bütüo yavruları dağıldı. ve meraslme son verildi. Ankara'da : Abkara, 23 (Özel) — Milli Hâkimiyot bayramı şehirde te zabhüratla katlulanmıştır. Stad: yomda on binlerce balkın!önün. de mektepliler meraslın yap' mışler, söylevler - vermişlerdir. Merasim başlar ve biterkel Tatiklâl marşı söylenmiş, talabe: god içmiştir. Merasimden sonra talebo, İstasyon ve Anafartaler erddesinden geçerek ulüs mey" daoina gelmiş, zafer Abidesine çelenk koymuştur. Üç tayyare' den mürekkep bir filo; bayrat yapan çocuklar üzerinde uçuş" lar yapmıştır. Istanbul'da bayram Istanbul 23 (Özel) — Bakl miyetl milliye bayramı; şehrlf birçok semtlerinde törenle kul” Inlanmıştır. Milli Talebe Birli: ginden bir gürüap, ellerinde bayraklar oldoğu halde İstiklâl marşı söyliyerek şehrin cadde" lerinde — dolaşmışlardır. — Gect halkevi Ile mekteplerde müsü mercler verilecektir. Turist kongresi Roma 23 (Radyo) — Yarıp beynelemnilel tarlet kongresi 00 beş devletin — İştirakile uçılar caktır. Katya'cığım, gönlümün bir 16 nesl olduğun gibi sarayımı! en yükseği sen olacakam!. Se ray, seni kabule hazırlanmıştır: Ve bev, dalrenin seni — bekle” diğini haber vermeğe geldim: Benim dalremin — yanındadı! İmpuratorlçenin hastalığının bt ni adeta dol bıraktığı zamat" danberi, benim dalremin yanınd* bir kimse yer almamıştır. Vakıs, bu vaziyeti ne sef katedin, ne de ben. Fakat eşki” mizin İcabatı bizi böyle bart?” kete febar etmektedir. Cesaref ve dirayetimiz ilerlelni — hüsel netlceye bağlıyacaktır! Katytı sen ücnlmsint neden korkuyof” son hâlâf. Ben, artık meyvi olmuyan allenin yerlei — alatf sayılırım. Benim yanımda debi — Sonu Var — ee e. ve