24 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

24 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

AAA Sayfa 4 Aydın Mektubu: Işık Söndürme Tecrü- |Italyan'lar Adis- Ababa- besi Iyi Geçti. Z. Kredi Kooperatifi Kongresi Toplandı. Netice Muvaffakıyetlidir Aydın 21,4,936 dün akşam Aydında işık söndürme dene mesl yapıldı. Deneme sast 20,30 dan 21,80 e kadar sürdü. Yük sek binaların Gstlerine minu Telere ve şarın dışındaki yük sek tepelere çıkan alakadarlar itik görünüp — görünmediğini kontrol — ettiler. İlbayımız da otomobille bütün şarı dolaşa rak kontrol etti. Deneme bü tün helkımızın yakın — ilgletle Mmuvaf fakıyetle başarıldı. İzmir'e gezinti: Aydın Kızılay kurumü 9 ma yısta İzmir'e bir gezi yapacak tır. Bunun içio Devlet demir yollarından 600 — kişilik bir tren temin — olunmuştur. - Gezl Neztlli'den İzmir'e olacaktır. Aydın'ın Zirast kredi koo Peratifi amümi beyetl dün Halkevi salonunda başkan Neş'et Akkor'un — beşkanlığında — top landı. Bo kongrede saylavımız Menderes te bulundu. — Koope- ratifin 2836 sayılı kanuna İa tbakı İttifakla kabul edildi. Okunan va İttifakla onayla Ban yönetim kurulu ve mura kıp raporlarına nazaran koope ratifin ortuk adedini bir yılda 174 ten 181 e çıkmış ölen ve gidenler çıkarılarak 160 şı kal mıştır. Tashhüt —olunan — sermaye 31840 Iira olap ölen ve glden: lerloki düşülmüş 31120 ol muştor. Tebsil olanan âdi ser mayesl 14841 liradan 16524 Hcaya, ihtiyat sermaye de- 3081 Hradan 3277 İliraya çıkarıl mıştır. Yüzde 10 mecburi ta tarrof yekünu 9395 İlrayı bal: muştur. Geçen yıldan - bu yıla devredilen alacak 6680 lira, bu yıl yepılan iİkrazat yekânu da 16819 İlradır. Bir. yılda 2927 lira kür edilmiş, bundan Mmasraf ve İhtiyat sermuye ay- rılarak — 1194 İira ortaklara falz olarak dağıtılmıştır. Kooperatlfin - bugünkü da romu şudur: Tahsli edilmiş sermaye 16524 falzleri 2590, yüzde 10 lar 9395 bunun faltleri 1530 ki 30,049 lira parası vardır. Üç yıldır bankadan on para alma- dan ortaklarına yardım — etmiş, 1000 Hra parasını da- bir. yıl müddetle bankaya yatıtmıştır. Rakamların belâgatı, marakıp Taporunda denlidiği gibi idare meclisinia yi — çalıştığını — ve çok muvaffak olduğanu göste- riyor. Başkan avukat Neş'et Akkor'a ve arkadaşlarını kat: lalarız. Yeni idare heyetine; Tokrar avakat Neş'et Akkor, uavakat Osman Bilgi, Çifiçi Mustafa Sereyköylü, yedeklere — eczacı Şevket, bahçevan Ahmet, mu rakıpliklere de Zeki Başaran ve Münir seçildiler. Büseyin idam edilecek! Kararı verildi Aydın (Hosusi) — — Bozdo gana bağlı Alamad köyünden Baharı, aynl - köyden - Veli'nln 140 Hirasını çaldı diye kardeşi Hüzeyin'in İşkence ve - tazib ederek fecl bir gekilde öldür düklerini yazmıştım. Bu elnayetin muhakemcel Aydın Ağırceza mühkemesinde görüldü ve dün bitirildi. Ge- nel savaman Şükrü Hüseyin'in ölüm cezamına — çarptırılmasını suç ortakları mabpus — Vell ile terbest olarak mahkemesi gö rülen Ali'nin beraetini — İatedi. Avukatların müdafaasını de din- leyen mahkeme heyeti Hürse yin'in ölüm — cezasına karar verdi. Veli ve Ali'yi de beraet ettirdi. Aydın Ağırceza mahkemesl heyetine verdiği kararlardaki feabetinden ötürü tüze bakan lığınca gönderil miştir. Aydın (Husasi) — Aydın Halkevi Belkiş piyesini hazır ladı. Bunu 238 — Nisanda temsil edecektir. Dün akçşam bunun repete generali yapıldı. Bu tec rübede saylavımız Adnan Men- deree, İlbayımızın eşi Necmiye Günday ve birçok münevverle rimiz bülandu. Gösterit kolu her bakımdan çek — muvaffak olda, Şefik Büsayin de keman ve piyano ile bir konser ve- rerek garb müsikisinden par- çalar çaldılar. M. Flandenin temasları Parla 23 ( Radyo ) — M. Flanden bugün âyan hariciye encümeni rolsi M. Hanri Be rabjeyi kebul etmiştir. Ba mü dâkatta barici elyaset üzerine müdavelel efkârda — bulunul muştar. takdirname CASUSLAR ARASINDA HARP hiçbir barekete vledanının razı #lanyacağını da söylemiştir. Bu beyanatın ne derece mü.: tssir olduğanu bilmiyoruz; fa kat bâkimlerin kısa bir müza: kereden — sonra profesörü beş Ve metmazel — jorjey'i de üç tene kürek cezasına mahküm *tmlşlerdir. Fakat bu mahkümiyetton bir küç gün sonra; gerek profesör Ve gerek matmezel — “Yüksek Seriyeli diplomat,, olmak İtl- bürlle - affedilmişlerdi. — Esasen her ikisi de tevkifhaneye sev. kedilmiş değildiler; bir — kışla: Tn hasusi bir - deatresinde bu- * .. Bu hâdisenin siyasi kıymetl de şa olmuştar: — Profesör - ile kütibi matmazel Frausa'da mev- kuf maraf bir İtalyan — casasa tahliye etmiştir. ı'o Fakat, bu profesör gibi birçok vetanperverler vardır ki, mem leketlerinin müdalaası için ca susluk etmekte ve etmişlerdir Bonlardan pekçoğu, kurşana dizilmiş veya zındanlarda Inle mektedirler. Banlar, para için casosluk edenlerden, beynelmi- lel rilerden değillerdir. Fa- kat buolara acıyan, bunlardan bahseden bile yoktar. Adia-Aubayu giden yollar hep bozuldu dan Çok Uzaktadırlar. Bir Habeş Baskınında G. Graçyani Vuruldu, Ağır Zayiat Verdi. Istanbul; 23 (özel) — Habeş membaları, şimalde bir mavaf fakıyet kazandıklarını, cenvpta da generel Graçyani'nin yara lanmasile neticelenen bir bas: kın yaptıklarını bildiriyorlar, Istenbül 23 (özel) — Ttal yan Babeş harbı. hakkında &06 gelen haberlere göre — Habeş küvvetleri, — şimal cephesinde mübim bir muvaffakiyet ka zabmışlardır. Cenub cephesinde de Hubeşler, cenub cepheel Ital yan ordulari komandam gene- ral Grazyanl'nla yaralanmasını inteç eden bir. basain yapmış. lardır. Adis-Ababa, 23 (B R) — Ia giliz seyyar. hastahancel, Selâ. mo'da Debredarhan — şimalinde mütbiş bir barp başladığı için yaralıları tedavi etmek Özere bu İstikamete acele bir yardım kolu göndermiştir. Röyter ajen sı; bükümet merkezinin Adlı Ababa'da kalmasına — kacar ve rildiğini huber veriyor. 22 (A.A) — Erlitre menbelarından gelen haberlere göre Grazlani - ordüsunun sağ Sasabaneh ve 1 geçerek Harrar ve Cldika — istikametlade — ileri yürüyüşlerine devam etmektedir. Masmafih şiddetii yağınarlar tekrar — başladığından bu İlerl yürüyüşün — tevakkaf — etmesi muhtemeldir. Şimal cephesinde Eritre men: balarından biçbir. haber vertl miyorsa da bu menbalardan te reşşah eden bazı şaylalara göre bazı Ttalyan İlerl müfrezeleri Desmste'den giden yollarden biri özerinde — Adle - Ababa'dan 80 kilometre uzakta bulunmaktadır. Habeş menbaları bu şaylaları kat'i olarak tekzip etmektedir. Habeş'lerin şimdi Adis Ababa yola üzerinde dağlarda üç bin metre İrtifada bulunsn bütün geçlileri dinamitle — tahzip et mektedirler. Bu tahrip edilen geçliler - Adle- Ababa'dan 150 kilometre — mesafededir. Daha şimdidem yol namına hiçbir şey kalmamıştır. Bünden başka — infilâklarla saların cereyanları değiştirilmiş ve bu yollar kapatılmıştır. Bandan başka Habeş'ler ge çilebilir mahiyette alan bütün yerlere kayalar doldurmuşlar ve bunların arkasında mitralyöz yuyı 2ırlamışlardır. Profesör Eda de esas itiba rile bu sınıftandır; kendisi Fran #2 harbiyeslode bir - profesör olmak itibarile, cesasluk mec buriyetinde olmeayan bir adamdı. Verdiği dersleri daha — ceneli yermek, ne zaman — olea — Nis, Korsika, Tunus mes'eleleri yü zünden Fransa ile müsellâh bir ihtilâfa düşmesi muhtemel bu. lanan bir devlet hudad topog- rafyası özerinde filen tetkikat yapmağı çok faydalı bulmuştar. Bir vakitler — Nakolyonun kabramanlıklarına sahane — olan yerlerde yapılan ba tahkikat profesörün hayatına bile malola bilirdi. Bundan başka, maruf Aylaş tayn İle birlikte Almanya'dan çıkarılmış yahadi profesörlerin. den birlel daha Franse'da ikinci büro hesabına çalışmaktadır, Bu | bilen birkaç sırrı da çok dela | de Istibbaratla — uğruşmazlar, İtalyan teyyareleri bu mev zileri şiddetle bombardıman et- mekte ve gördüğü en ufak Habeş tecommülerini mitrelyöz ateşine tutmaktadır Royter Ajensının Adis Aba ba'daki — muhabirinin bildirdi. gine göre Ttelyan'ların yaklı makta olduğu haberlsin — çeyi olması üzerine şehirde — çıkan panik vellahlin avdeti özerine zall olmuştur. Banun en büyük delili boğün Cibuti'ye hareket eden trevde kalabulık olmama. tıdır. Ba trende gidenler arasında Habeşlstan'a yardım etmek İçin buraya gelen Amerike'lı zenei lerin sonuncüsu — tayyareci Ro benson, Amerikan ataşemilteri yüzbeşı Mend ve Hollanda Kı. zılhaçından doktor. Belmontl vardır. Adis Ababa'da — şimal cephe. sinde Habeş'lerin kozandığı bir müavaffakıyet bakkında şu taf #ilât verlmektedir: Desale'den Adls Ababa'ya pt den başlıca - yolün bir. takım girlit uçaramlardan — dolaşarak geçtiği Tırvabir dağına İtalyan. lar birbiri arkasından hücam larda bulanmuşlardır. Vellshtın muhafaza kıtaatı üç defa bu hücümları düsküstmüş ve gece olunca geçilmesi hemen hemen imkânsız olan keçi yollarınden dağı aşarak İtalyan küvvetlerini gerilerinden vurmuşlardır. İtal yan'lar mühim — zaylat vererek kaçmışlardır. — Bilr telsiz İetaa. yonu ve birçok tüfek ele geç miştir, İtalyan — tayyareleri — bagün Ankober üzerinden açarak be: yannameler atmışlardır. Bu be- yannamelerde Ankober'in iki gün İçinde kurtarılacağı bildi. rilmekte ve Gallo halkı İtal yan lsra mukavemet etmemeğe düvet olvnmaktadır. Solyadis Çiftliği Topraksız köylülere taksim edilecek Ankara, 23 (Özel) — Maliye Vekâleti İle ziraat bankası ara: sında Aydın vilâyetladeki Sof. yadis çiftligi arazlsinin toprak" &z köylülere dağıtilmasi için yapılan görüşmeler, köylünün lebine neticelenmiştir. Ba Çiftlik arazisinin, köylüye dağıtılması için Maliye vekâle tine — verilmesini Zirsat ban: kı bul etmişt Profesörün kimya işlerlnde vu- kuf ve ehliyeti çok 'büyüktür. Her tarafta, ber clns ve — mil letten her emıf ve — meslekten binlerce casas çalışmaktadır. Bir barbiye vekili baklı ola rak: — Beyhude uğraşıyoruz; a keri bir sır yoktür, bir srrı saklamak İmkânı da — kat'i su- rette mevcud değildir. Demiştir. bakanlarından — M. Dö Fresline de; — Askeri sırların meveudi. yeti mi? Bu kader içli ve dışlı cesusun — çalıştığı bir. de böyle birşeye taanmak - gülünç olur! Demiştir. Yalnız casuslar olsa, gene İyi. Fakat her hemen millette birtakım hr danilee yetişmekte- dir. Büyük gayretlerle saklana- Nisae — 26 MÜĞ Italyantar çektikleri Müş külâtı Itiraf Ediyorlar. Habeşler bir mukavemet noktasında toplan: dılar. İtalyan'lar 3 defa püskürtüldü, — Roma 283 (A.A) — Mareşal Badoğllo resmi - tebliğinde bü tön Somali cephesi boyanca tayyarelerin düşman — cephesini bombardıman ettiklerini ve ge neral Vardes kolanun, 600 de- velik bir erzak kervanı İğtinam ettiğlni bildiriyor. Diğer kohar, Dar vadislnde Şeçkofa gelmişlerdir. Roma 23 (ALA) — Afrika dan gelen haberler, tekmil ce nub cephesinde yağmur ve fır hüküm sürdüğünü, bu yözden zırblı otomobil ve tay yarelerin — faaliyeti güçleştiğini blldiriyor. Bonunla beraber cenub cep beslüadek! Itelyan Heri bareketi devam etmektedir, Roma 23 (Radyo) — Gene ral Graçyani, bureketleri — bazı tayyareler ve bazı otomobil tle tekibetmektedir. Bugün — kervan — yollarının bombalanmasına — başlanmıştır. Vuarre'de, Dakabur'an şarkında teyyareler bir benzia deposunu tabrib otmişlerdir. Gondar'da Dezyak Teodoros Talyan'lara teslim olmuaştur. Mogadleyo 23 (R. H.) — Royter #jans - bildiriyor: Ozu den cephesinde Libya kıtasının ilerl kolur Gevgaba'da Habeşle kargı bir mıştır. Ba berpta Habeşlerden 3000 fölü — sayılmıştır. Bütün ağır ve hafif makineli tüfek leri bırakan Habeşler kaçıış laadır. Ordünün — kisanı :küllisi çalılıklar arasında ric'ata devam ediyor. İtulyanlardan bu harpta yaralı ve ölü 27 kişidir. Yerli kolün kisımı — külliei Dagabur Hlerlelinde, — merkez kolü da Ovaramadın 30 metre cevu bundadır. Roms, 23 (RH.) — Ceannp cephesinde şiddetli yağmur ve fırtınalar, telsiz muhaberesi faa' yetl İle tayyare — uçaşlarını dardurmuştur. Adis-Ababa 23 (Radyo) — HBabeş hükümetl bütün kuvvet- lerini Salamada toplamaktadır. Bürada son ve kat'i bir mubha zebe yapılacaktır.. Ba — mevzl bin metre yükseklikte bir — te- pedir Dalama ovasına hâklın ve Adis Ababa — yolunü — müdafaa etmektedir. Roma 23 (Radyo) — Gene ral Graçyani'nin ordasu meto dik bir şekilde ilerlemekte, fakat birçok — yerlerde durmak mecbariyetinde kalmaktadırlar. muzaf feriyet kazan bir bsin toptas ulıyor ve düş manlara veriyor. Halnlerin düşmanlara — yap tıkları hizmet —ber zaman İçin casaslağu meslek İttihaz etmiş olanların hizmetlerinden — çok büyük olmuştar. Büyük barplerlo meğlübiyet tebebleri araşlırılırsa, casuslar- dan ziyade mağlüb ordmnan içinden çıkaa bir veya birkaç balnin bu mağlübiyeti hazırla dikları görülür, Entellicens — servlel, rata en fazla ehemmiyet ver- mekle beraber, hemen her memlekette keodlsline — blamet edecek hainler şebekesi de ha zırler. Ve İoğgiltere ekseriya bu sayede kanli bir barbe mübtaç olursa> birçok menafi elde eder. İngiliz casurları, va Yetiliba- MÜrer Zdi Tayyarelor de yağımur ve bu: latlar yözünden Ffesliyetine de. vam edememektedirler, Bütün seller akmağa başlamış dereler taşmış bulunmaktadırlar, Adis Ababa, 23 (Radyo) — Adis-Ababa'ya şimalden İlerle: mekte olan bir İtalyan firkası Vara Hello'da Adis Ababa 250 kilometre mesafede Habeşlerla büyük vo çetla bir. barbe tu- tuşmuştur. Habeş —mubaripleri Halyanları üç defa püskürt müşlerdir. El'ırak Boğazlar hakkın- daki teşebbüsümüz için neler yazıyor?... İstanbul, 15 (Özel) — Bağ. dat'tan bildirildiğine göre El'ırak gazetesi, Türkiye'nin boğazların tahklni hakkında mohtelif dev. letlere verdiği notaden bahset- mektedir. — Gazetedoki — yazıda dentliyor ki: “ Türkiye'nin boğazları tabı kimi davesı, bir çeref ve em, viyet davasıdır. Bu baklı dava için Türkiye, diğer bazı dev- letlerin yaptığı - gibi mushede- leri yırlıp Şatmadı, — dirayet ve kiyasetle ket ettl Ba rüşt ve kiyaset, İogiltere büküme- tince de kabul ve tesdik edil- mlştir. Türk'ler haklı ve talep leri merudur. Ingiltere'de Maden ocaklarında teci bir koza oldu.. Londra, 23 (R. H.) — Ha Hfaks madenlerindeki — kazada on gün yıkılaan maden - ocağın- * da kaldıktan sonra Arık, Ro: betson, Musli ve madam Ko sia de ba sabah kurtulmuşlar- dır. Robertson ve Kading çok zayif ve dermaasızdırlar. — Ma: den civarında kuralan — çadıra yürüyerek gltmişlerdir. Doktor- lar, kuzezedelerin manevi kuv vetlerinin bu kadar tağlam olu. şona bayrandırlar. Alt — tarafıa ölülerin cesedleri serill — bulu nuyor. Ölülerden — Molidin ce- sedi de bogün kuyudan — çıka: rılmıştır. Romanya'da seçim Brüksel, 23 (Radyo) — Se' nato saylavlar kurulana dağı' tan krülin emircamesi neşre' dilmiştir. Yeni seçim 28 Mar yısta yapılacak ve yeni senato meselâ Lâvrens'in yaptığı aibi Arabistan'da korkunç bir feset şebekesl kurarlar. Harp olabilir, bu fesad ye- bekeleri içeriden — İngiliz'lerin zaferlerine yardım ederler, Ve buonn içindir ki, clhanın en korkonç #iyaseti, İngiliz siyase- ildir. İogiliz slyaseti, karanlıkta vurao, Öldüren kesklia ve ze birli bir silâh demektir. Togiliz casosluğanı nglliz ordu ve donunmasından ziyade Tagiltere'nin elyasetl İstifado et mektedir. —00 — Ba akşam Kemeraltında İt. tihad, Güzelyalı'da Güzelyalı, Irgetpazarında Asri, İkiçeşme. lik'te İkiçeşmelik ve Alsancak'ta Jesüt Hürdü easitdöik öDK , Ti