28 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ğ ğ n n ıi | j HL 2 Alman M Sayfa illetine Fihte'nin 16 Hitabe II Yeni eğlitimin temel ve genel prenalbleri (Temel prensibler; — ahlâkta, sözde kelmayıb tatbik etmek: korü — âlim değil, ilerlemeğe hamle veren adamlar — yetiştir mek) Bu hitabelerde, yenl bir eğe Üm vatıtası İle milliyetin yeni den pasıl yapılabileceğini bura ,da olan sizlere doğrudan — doğ ruya ve bütün ulusa da sizlar vantası ile anlatacağım. Bu pe- dagoji hem asrımızın, hem de ulusumuzun — vasıflarına uygun olacaktır. Bu yeni eğltim plânı, önce den bu aasıfları ve münasebet leri izah edilmedikçe anlaşıla maz. Fakat ilk önce ben size bu eğitlm plâmnının, zaman ve mekân ile ilgisi olamıyan, ki sımlarımı anlatayım: Bu — bit benin ve bundan sonra birkaç bitabenin (4 5 6 7) konuları bu olacaktır. 1 — Öne sürülen plân, ta- mamen yenidir. Ba ulusal eğt tim, — hiçbir. ulus — tarafından kullanılmış — değildir. Bundan evvelki bitabede bu zamana kedar başvarulmuş olan eğltim den bahsasttim. Onda talebenin nizam ve ahlâka, İyiden iyi teşvik edildiğini söyledim. Am- ma bu teşvikler, tamamen baş- ka bir terbiyo İtiyadı — tesirl altında kalmış Insanlara hiçbir fayda vermez. Yeni pedagoji, emin ve aldanmaz prenslblere dayanarak, — talebelerin — nanl hayat yaşamaları gerekli oldu guna anlatacaktır. Bötün eki eğitim taraftar: ları bana şöyle itiraz edebi lirler: *“Bilr terbiye,, çocuğa doğra yoln — göstermekten buna kuvvetle teşvik etmekten başka ne yapabilir? Eğer bu - nasihat ve teşvikleri dinlerse ne âlü. Dinlemezse ne yapalım; kendi batası,.. Çocuk — hürriyet irade İyesldir. — Hiçbir. eğitim oDU zorlıyamaz ,, Benlm nasıl bir eğltim İste diğimi İyi anlatabilmek — için bu itiraza karçılığım şudur. ki: Çocakta hür İrade var demek ve ona güvenmek, eceki eğitimin en büyük hatası ve kendi za fimin ve hiçliğinin apaçık bir İtirafıdır. O kadar uğraşmadan — sonra — dradenin hölâ bür, yânl iyilik İle fenalık arasında — ki n kalacağını kabol etmek — nanl olabilic? Eger böyle ise ba eğitim iradeyi — teşkil — etmeği ve ve — İstemiyor veya teşkil edemiyor — demektir. Daha fenası, bunun dekânsızlığını da ilân - ediyor. — Halbuki irade demek, İnsanın tâ kendisi demektir. İradeyi teşkll edemiyor demek, İnsanı — beşkil edrmiyor, demektir. — arasnından birini etmenin Yonl eğlitim ise böyle İrade bürriyetini kökündea — söküp atacak, ve yerine karar verib tayin etmeği, zıd olan ikl şey im: edecektir. iradeye kânsızlığını — ikame İşte ancak böyle bir güvenllebilir. Her kültür, muayyen ve müstekar bir tip teşkilini erek edinir. ve terbiye ettlği çocu: - gun, bundan başka türlü ola — mamasını İster. — Yoksa o bir. eğitim değil, Hitabeleri Çeviren: güyotl olmuyan bir oyun - olur. Eğer erek edindiği tipi teşkil edemiyorsu ©o eğitim, bherhalde vakıt birşeydir. İyiyi Istemek ve İyl yoldan gitmek İçin daha nasibat ve teşvike muhteç olan kimsede, henüz sağlam — ve müstakar bir İrade teşkil ede miş olup bu yolda mümareseler yapıyor, demektir. Bilâkle Ira: desl teşekkül etmiş ve müstakar bir bale gelmiş insan İse, ebe diyen, İstediğini İster ve her zaman ve ahvalde, şimdi İste: diğinden başka türlüsünü İste mez. Bu fasan bürri yeti eriyerek, öyle İstemek za rüreti halini almıştır. — Şonu Var — M. Rahmi Balaban frade Normandi Vapurunda yapılan tadilât Paris, 27 (Radyo) — Nar: mandi vapurona büyük tadilât yapılmıştır. Vapnran ortasınde büyük bir salon ilâve edilmiş ve birinel mevki kamaralarının hepslnde telaiz telefon vazedil: miştir. Her yolcu, seyahat ee nasında bütün dünya İle konuş mak İmkânını bulacaktır. Bavre, 27 (A.A)— Norman dle yolcu vapuru bugün tamir- den çıkacaktır. Ba tamir, geminin fazla sü ratlo bareketinde vüküs gelen sarsınlıları İzale içindir. Nor- mandi veporu salı günü atlan- tik denizlude tecrübe seferleri yapacaktır. Karar bugün Dolaplıkuyu'da Büseyin'i bı: çakla öldüren kutaca Fehmi'nin muhakemesine dün ağırcezada devam — edilmiştir. Mat an vekili müdafaasını yapmış ve dava, kararın tefbimi için bu! güne bırakılmıştır. Izmir'deki Alman'lar Şehrimizde bulanan Alman kolonisinin 1 Mayısta umami bir tenezzüh tertib edecekleri ve sabahtaa sast 15 © kadar Buce'nın Kozağaç mevklinde eğlenecekleri haber alınmıştır. Fuvar komitesi Fuvar komditesi, dün şarbay doktor. Behcet Uz'un başkan hığında toplanımış ve favara ait bazı kararlar almıştır. Idare heyeti YVilâyet idare heyetli dün ak- şam Vali Fazlı Güleç'in baş kanlığında toplanmış, biriken İşleri çıkarmıştır. Belediye ve otobüsler. Belediyenin kordonda İşlete ceğl otobüsler için belediye re- isliğine birçok müracaatlar vu. kubalmuştar. Belediyece; satın alınacak otobüslerin münakasa şartoamesinin — hezırlanmasına başlanmıştır. Belediye; kısa bir samanda otobüsleri aat larak işletmek kararındadır. Dr. Ekrem Hayri Epeyce zaman evel tedavi için İstanbul'a gitmiş olan Dr, Ekrem Hayri, evelki gün şeh- rimize gelmiş ve eskisi gibi has- talarımı kabul ve musyeneye bıılııııı;ııı. Aziz doktoraumuza «Hoşgeldin, geçmiş olsan » deriz. Nisan 27 DNUKUN |Gun n Telyazı Haberleri Arab Çeteleri Çiftlikleri Ateşe Veriyor Bütün Yakın Şarkta Yahudi Mallarına Boykot Var.. |hitaben bir beyan- Kudüs, 27 (Radyo) — Havur Aşrab çetelerinin Nasra ve Delstanu kücum ederek birçok çiftlikleri # muhabiri Telaviv'e sığınmak üzere gelen Yahudi'lerin on- blal bulduklarını haber vermektedir. Yahadi makamatı bunların İstirahatlerini temin İçin lâzım- gelen tedbirleri almıştır. Son yangının zararları 1V bin İngiliz Hrasıdır. ateşe verdiklerini söyle- biyor. Arab'lar, grevl genişletmeğe ve yalmız Ellletin'de değil, bütüd yakın çarkta Yaehadi malla- rına karşı boykota karar vermişlerdir. Kudüs, 27 (Radyo) — Fillatin yevkalâde komiser Sir Artor Vaşop, bugön Arab İlderlerini nezdine davet etmiş ve cebri hareketlerle İngiltere'ye hiçbir şçey kabul ettiremiyeceklerini ve bâ- diselere nihayet vermezlerse kendilerini mes'al addedeceğini söylemiştir. ——— 44 gea — —— Eskiler mi Tazeleniyor? Yusuf İzzettin öldü mü, intihar Bir Çantanın Içinden Çıkan Çakı ve mı etli? Evrak Mes'eleyi Tazeledi.. İstanbol 27 (özel) — Geçen sene yanan adliye sarayının ema- net dalresinden kurtarılan eşyalar arasında, Sultan Aziz'in oğlu ceki vellaht Yusaf İzzettin'in ölümü — büdisesile alâkadar bir çanta bulunmuştar. Ba çantanın içinden bic çakı çıkmış ve bir evrak ta boulunmuştur. Ru suretle ölümün bir cinayet olduğu manası çıkarılmaktadır. Maamafih bhâdiseyi bilenler, Yu- sof İzzettin'in İntihar ettiğini eöylemektedirler. Cumuriyet Bankamız Son Sene içinde Plânçosunu2097000 Lira Kârla Kapadı.. Ankara, 27 (Özel) — Camurlyet Merkez Bankası umumi he yeti toplanmış ve bankanın vaziyotini! tetkik etmiştir. Banka busene iki milyon doksanyedi bin llra kâr temin etmiştir. Hissedarlara yözde altı temettu verilmesi kararlaştırılmıştır. Hâlâ tetkik ediliyor Ingiltere, Almanya'ya Sual Listesini Veremedi. Bir General, Artık Almanya'ya İti- mad Etmemek Lâzım, Diyor. Londra, 27 (Radyo) — Al manya'ya Londra piyesasında bir İstikraz akdi müsaadesi ve rildiği hakkındaki çaylalar tek- zip edilmiştir. General Haldey : “İngilizle- rin bir kısmı, benüz Almanya He snlaşmak İmkânı olduğu kanaatini, yarım asır evvelki zihnlyetini takip etmektedirler. Almanya bakkındaki telükkile- rimiz değişmiştir. Çünkü Al manya'nın — siyasetine — itimad kat'iyyen calz değildir. Abhar bir devlete, Alman nok tal nazarlarının bükimiyetini tasvip etmek artık mümkün değildir. Hükümet bu (bususu nazarı — İtibare almalıdır.,, Do mektedir. Paris 27 (Radyo) — Lord Eden, Vincent'ten Londraya dönmüştür. M. Eden Almanya'ya verlle cek sosl İlstesinin tetkiki — ile İştigal etmektedir. Fransanın Loodra seflil M. Kurben evrelki gün Hariye bakanlığına giderek Fransanın poktal nazarını bildirmiş — ve bu ün de Belçika sefiri Lord Eden'e hükümetinin — noktal nezannı bildirmiştir. Berlin, 27 (Radyo) — Ia giltere hükümetinin Almanya'ya vermek üzere hazırlamakta ol doğa saal — istesinin bu bhafta sonundan evvel verilmiyeceği anlaşılmıştır. a O Bu sual İlstesinin, ancak ba bit almak için verileceği sanıl maktadır. Londra, 27 (Radyo) — Deyli Meyi, Alman — teklifleri — etra fında Togiliz enallerinin — kısa 'olacağını ve müzakerelere biran evvel başlanarak bir azlaşmaya varılması İsteneceği anlaşılmak- tadır. İngiltere'nin —amacı, Al: mabya'nın da İştirakile bir lo- karno konferansı toplamak ve Milletler cemiyetl esas — olmak üzere müzakerelerde bulunmak. tır. Müstemleke talebi de mev: gaubahla olacaktır. Avukatlık Mütekait adliyeciler çalışamıyacaklar. Ankara, 27 (Özel) — Adliye bakanlığının — bazırladığı — yenli avukatlar kanunu lâyibası ba günlerde Kamntay'a verilecektir. Yeni kanuna, mütekait adliye ellerin badema avukatlık yapa mamaları bakkında bir kayıt konacağı söyleniyor. Sir Samuel Hoar gene nazır oluyor.. Londra, 27 (Radyo) — Mor: ning Post gazetesine göre Slr Samael Hoar'ın tekaütlüğünü istiyen amiral Lord Montel'in yerine geçeceği anlaşılmıştır. Sir Samuel Hoar bu teklifi şimdiden kabul etmiştir. Eski Bir Edibi- mizi Kaybettik.. ge Sami pş. zade Sezai öldü. Ankoara, 27 (Özel) — Namık Kemal zamanının edibi ve ta Dinmış simalarından olan Sami puşya zade Sezal bugün vefat etmiştir. Edibin cenazesi yarın (Bogün) kaldırılacık ve büyük tören yapılacaktır. —Gazeteler, merhum şeirlu. hayatımı — yaz- maktadırlar. Yakın Şarktaki Hâdiseler.. Hicazda bir komitece mi idare ediliyor? Londra, 27 (Radyo) — İn- giliz gazeteleri, yakın şarktaki yeni hâüdiseler özerine bükü- metin pazarı dikkatini celbet- mektedirler. Bu gazeteler, Arep bareket ve heyecanınin Hlcaz krallığı dehilindekl merkezi bir komlte tarafından İdare edildiği kansa- tiadedirler. Yeni vali muavinlikleri Ankara, 27 (özel) — Dahl- liye Vekâletinin bir lâyiha ha zırlıyarak 19 vilâyette vali mu- avinliği ihdas edilmesini —İete yeceği bildiriliyor. Ufuklar Karabulutlarla örtülü. Viyane, 27 (Radyo) — Avus torya beşbakanı M. Şuşolng, (Baden) de önemli bir söylev vermiİş ve siyasi ufukların, kara ledikten sonra, Avusturya'nın temellerini sarsacak mübhlm bir hacrekete hazırlanmakta olduğu no ve bu mücasebetle Avus turyalıların — dikkatli olmaları lüzim geldiğini söylemiştir. Habeşli Prenses — — Dünya kadınlığına name neşretti. Adis Ababa, 27 (Radyo) — Necaşinin 17 yaşındaki kızi Prenses Tayi, dünya kadınlığına hitaben bir beyanname neşret- miştir. Prenses bu beyanname slade diyor ki: “ Eğer İasaoiyet İtalyan or dularının memleketimizi istilâ ve zehirli göz kullanmalarına müsande — ederse, — medeniyet mahvolacaktır. Ben sİze yalva Tıyorum, bütüo nofozlu çahılara yazınız ve hem de bunda acele ediniz; müdabalelertol İsteyiniz. Banlar iaffiallerini bildirecek olurlarsa vaziyet değişir, Millet- ler cemiyeti gez stoklarını tah- dit edebilir. Ve hakauz yere ezilmeyiz 18 ler komitesi der- hal toplanmağa davet edilerek Italya'ya ellâh Ihraç edenlere mani olabilir. Bize yardım ediniz. ,, O. Çemberlayn Macar devlet ricali ile konuştu. Budapeşte, 27 (Radyo) Sir Osten Çemberlayn bugün başbakan general Gömböş ile bir saat kadar görüşmüş ve müteakiben saltanat nalbi aml: ral Hortl tarafındun — kabul edilmiştir, Beynelmilei Salibiahmer.. Zehirli gazlar sua- line cevab veriyor.. Roma, 27 (Radyo) — Ce- nevre'den haberlere göre, önüçler komitesinin Salibiah- merden zehirli gazlar hakkın- daki sualine beynelmilel Sall- blahmer heyeti relal profefesör Uber noktal nazarı bildirmiştir. Bu cevapta: «Beynelmilel Saliblahmer he- yeti beynelmilel ve içtimai bir teşekküldür; yalnız hbasta ve mecruhlara ve esirlere yardıma bakar ve buna taailük eden İşleri yapar. Siyasi Burette ça- lışmaz, nizamnamesl mucibince #iyasi kadrolar dahilinde çalış masına da İmkân yoktur. Bu sebeple mühtelif alyasi ve ar- keri mes'eleler hakkında fikir beyan edemeylz.* Demlştir. ELHAMRA SINEMASI Bugün Daydak doaymadık demeyiniz Yalnız 25 Kuruşla 1 — Düsyanın en büyük tenoru Şaheserler şebeseri iki bü yük film birden ve Karuzo'dan #sara ea tatlı sesi Benjamino Gigli ve Magda Sehneider UNUTMA BENI 2-KAN LEKESİ Türkce sözlü muazzam dehşet ve heyecan filmi PARAMUNT JURNAL, CANLI RESİMLER ve BERLİN ORKESTASI TARAFINDAM SENFONİK KONSERLER Bu eşsiz programdan herkesin İstifade edebilmesi için saat yediden itibaren birlnci mevki 25 kuruştur SEANSLARA DİKKAT: 3 de ve 7de Kan Lekeeli, 5 de ve 9,15 de Ubutmua Beni