28 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

n le © b Ihtiyarlık Yamanlar Dağımn vibayet yar İIZmir Limanını taktan kalkabildiğini evclki gün geç vakit haber aldım. Henüz İz: mire inmemişti. Gene Karşıyaka'yı boylamak üzere iken, pasaport ie- kelesi önünde ansızın — kendisile karşılaştım. Sevincim tonsuzdu. İlk önce birbirimize birşey söyliyemedik. Yal- nıx, üstadın ellerini ellerimin içinde buldum. Bu eller, onbeş gün içinde ne çebik değişmişliz. Sarı ve gev- şek derinin kapladığım uzua ve ensiz patmaklara korku ile bakı- yordum. Dostum bu bakışımı fark etmişti: — Ne çabuk — depişiyoraz, de- il mi? (Diye söze baçladı; evet ne çabuk.. Dün sabah aynada, eni: konu kendime baktım. Porsuyau ve gittikçe limon rengini alan yü- zümden işe başladım: Bu yüz, tam yirmi yıl önce biçte böyle değildi. Derisi gerğindi. Rengi pem- peydi. Yanaklar, ağzın içine doğrm kendilerini koyvtermemişlerdi. Bil. hasaa, gimdi çıplak olan başım evelce gür ve siyah saçlarla kaplıy diş gözlerim yıldızları arar, yıl: dızlara bakardı. Bugün ise, toprağa bakıyor ve toprağı arayor. Aynamd önünde biroz göğsü mü de açtım. Nerede o eski göğ- süm! Dipdiri adalelerim ve belimi, bacaklarımı — kaplıyan sert etlerim! İğrendim kendi kendimden doğ: rüsü, Hastalık çok berbad. çey. Bunua üzerine yaşlılığı da korsan manzara pek — çirkinleşiyor. Ah gençlik! Ah kadrü kiymetini — bil. inediğim dinç ve sık — adalelerim! Porsumamış ve solmamış vücudüm! Kalkık başım! Bir ceylan sür'atile caddeleri ve sokakları arşınlıyan çelik bacaklarım! Üstad, burada durdu. Yanımız- dan geçen genç ve gözel bir baya: na büyük bir hayranlıkla baktı. Elile bana işaret etti: — Yirmi yıl sonra o da be. nim gibi olacak; dedi. Ooun da gu harikulâde cildi ve vücudunu saran çu harikulâde kıvyrımlı eti porsuyacak, limon renğini alacak, © da geçecek bu dünyadan... Tekrar sustu. — Tahmil tahliye- nin önündeki kahveden bir adrce sordu. Sonra, gene başladı: — Biliyor musun? En üzüldüğüm şey zihin hayatımızın da vücudumuzla birlikte cskimesi keyfiyetidir. Muhakkak; aşklarımız, ihtizaslarımız, heyocanlarımız, mu: hekemelerimiz hulâsa bütün ruhi hayalımız, uzviyelimizin eskimesile mütenasiben bir ecskime devresi geçiriyorlar. Eskiden İzmir'in guru: buna - bayılırdın. Bügün ise hak: mağa tabammül edemiyorum. Es- kiden güzel bir polkayı duyar duymaz, yerimde duramaz hemen zaplamıya başlardım. Bugün ise, polka havam beni esaetiyor. Heye: camlarım — nasırlaşıyor. Gençlerle konuşmaktan — bikiyorüm. — Onları dalma küçük — görüyorum. Eski muhayyele kuvyetimden şimdi eser yok. Eskiden şaheser telâkki etti. Rim kitaplar, bügün bana pek aptalca görünüyorlar. Ey yıpranmı: yan zihin hayatı! Ey genç mahay. yile! Ey genç heyecanlarımız! Ey en gözel, ea ihtiraslı zevklerimiz!. Hayatı yapan Ve yaratan elbette sizlersiniz.. Sevgili dostum güç nefes ah: yordu. Yazıhaneye varıncaya kadar durmadan — söyledi. Ocu nasıl tee- kin edebilirdim? Hastalık zavallıyı öyle bir hale koymuşta ki, ben bile önünde sarsalmıştım. — Binaen. aleyh her hasta gibi o da bugün dünyayı kara görüyor; ihtiyarlığı ve geçirdiği hastalığı, kendisini kara bir ruh bubramına sürükliyorda. Kıymetli çiçek tohumları Belediyenin Almanya'ya 1 marladığı mütenevvi ve kıy- metli çiçek tohumları gelmiş tir. Bunlardan yetiştirilecek çi- çeklerle parklar söslenecektir. Favar zamanına kadar yetişti. rilerek favarın süslenmesinde de kallanılacaktır. çok | Tedkik Için. — .—— Istanbul'dan şehrimize bir heyet geldi. Limanımızda - yapılacak mo dera toslsat için İktisat vekâle- tince tedkikata memur edilen vekâlet baş müşaviri Fon Der: porteo He İstanbul liman İşleri umum müdürü Ravfi, Ege ,va porlle gelmişler ve dün pazer günü — şehrimize Timan — işleri müdürlüğünde tedkik meşgol olmuşlardır. Ma He İstanbul İlman İş limenin amum lerle tehessin leri amum müdürü; bütün tesisatını, ihtacat vaziye tini, gümrük depolarını ve yenl projeye göre liman İnşa edil mesi İâzım gelen Oalkapınar ve Şehltler tarı cak İstasyonundaki antrepo ve depolarını — gezecek, — tedkikler yapacaklardır. Limanda yapılacak yeni te alsat, bu tedkikattan sonra ka larını, Alsan rarlaştırılacaktır. Bergama'ya W 6 vgu Gezinti., Taring ve otomobil kulübü nün, haftalık seyahatleri başla mıştır. Bu hafta, İlk seyal Bergama — harabelerine yapıla caklır. Turing kulüb azaları, bir veya ikl otobüsle Pazar sabahı Bergema'ya gidecek, âsa fatlkayı, müzeyl — gerecekler, akşama döneceklerdir. Turing kulüb, yakında Değirmendere nehiyesinde Ağa çifiliği ile TI. re'nin Kaplandere'sine birer ve- yahat tertib edecektir. t Hava Şehitleri Ihtifali Günü. Her yıl, ikinci kânünun 27 sinde yapılan bava - şehit- leri ihtifali, kışın en şidderli zamanına tesadüf ettiğladen 15 mayıs tarihioe -birakılmış- tır. Ihtifal her yıl bu tarihte yapılacak ve şehitlerimize çe zeflerile mütenasip daha par- lak ve büyük tören yapınak imkânı elde edilmiş olacaktır. Haber aldığımıza göre, şim didep bava koramua ve bir: çok müceseseler, İhtifal için hazırlanmaktadırlar. Belediye zabıta memurları imtihandan geçirilecek Ka reızaka’dn bir konser Suyfa » 'mum Düşündüklerim... üzüm Kurumu Kör Talebenin Başarısı |üzümlere Çok Büyüktür. Sağır, dilsiz ve körler enstitüsünde yapılan im- müşteri buldu.. Avrupa'ya tetkik seyahatine çıkan üzüm kuramn müdürü İsmeli Hakkı Veral; Romanya, Avustorya, Macaristan ve AL tihan ve verilen konser büyük tesir uyandırdı. wanya'yı gezmiş, bu yerlerde Belediye zabıta temorlarını, halka daha faydalı — olabilecek şekilde yetiştirmek İçin üç ay devam etmek üzere bir. kurs açılmasına belediye - relsliğince karar verilmiştir. Kurstan sonra belediye' zabıita memurları, İm- Ubana tabi tatalacaklardır. İm Hbanda kazanamıyadlar — tasfl: yeye tabi - tatalacaklardır. Bu kursta lik iki dersi belediye relsi doktor Behçet Üz vere- cektir. (Halk ile belediye me- murlarının — temasları nasıl ol malıdırz?) dersin — mevzündür. Diğer — deri belediyenin diğer şefleri — tarafından Hle verilecektir. “Tan,, İstanbul'da çıkan “Tan,, ge- zeteşi İki yaşına basmıştır. Re- fikimizi kutlalar vo çalışma- sında muvaf fakiyetlu! dileriz. Bıra 1 — Davetliler konseri dinliyorlar 2 — Konseri veren çocuklar Pazar günü, Karşıyaka'da sağır, dilsiz. ve körler mücsse- tesinde kör talebe tarafından bir konser verilmiş, davetlilerin derin tehasaüsleri ve - büyük takdirleri İle kurşılanmıştır. Könserden evel müessesenin teknik mesalsi hakkında talebe özerlade tatbikat yapılmıştır. Devetliler bu tatbikatı ile alâka takip etmişlerdir. Sağır ve dil- sizler üzerindeki sen temrinleri Ho gramer ve umuümi bilgi mefhumları üzerinde geçen bu tatbikat, 6 dilsiz çocağun muh telif derslerden — İmtihanlarile blti. Bu arada bir dilsiz çocuk bir sobifelik — bir kırmat parça> sını, normale yakın değil adetâ normal denecek derecede oku- mağa müvaffak oldu. Ve çid detle alkışlandı. Bu sene me- zün olaa 6 sağır, dilsiz taleba: nin mühtelif san'at şubelerinde yaptıkları eşya teşhir. - edildi. Bunlardan üçü — maraogozdu. Kalfa derecesinde diploma al mışlardı. — Birlsl çok zarif bir gerdarop, diğeri kübik bir ko midlo, üçüncüsü yuvarlak bir orta masası yapmıştı. Buplar, herbangi bir mobilye — mağaza: sında teşhir. edilecek nefasette eşya idl. Diğer bir çocuk ta terzidir. Bir kostömün muhtelif çarpa- larından — bazırladıkları ve ter- giliğin muhtelif elişlerini gös- teren koumaşları siyah tahtada iğaslenih teşhir ediliyordu. Ba çocuk ta ölçü, biçki ve diki şinde muvaffak olub - diploma almıştır. Diğerleri vakış ve di kiş şübesinden mezun edilir. Teşhir ettikleri muhtelif eşya, alâkeyı uyandırıyordu. Bundan soora muzik — şubo: sladen mezun bir kör kız ta lebenla — İmtihanı — yapıldı. ve hayretle karşılandı. Bu kızcağız, bir normal lişe mezunu dere cesinde şeyler öğrenmişti. Oku- mak, yazmak, umumi malümet, Fransızca ve Alınanca gramerle beriber tercüme ve konserva- tuvar programı İle hazırlanmış muzik nazariyalı vesalro.. kızcağızlar, bir kabartma no- tayı sür'atle okayuşa bararetle alkışlandı. İmtiban — bittikten sopra, allı keman, iki flüt, bir viyolonsel ve üç piyano talebe #oden mürekkep konser takımı, İstiklât marşını çalmağa başladı. Bunların hepsi de gözlerinden mahrom biçarelerdi. Marş uyak- ta dinlendi ve programa geçildi. Rossta bir. — operasından uzun bir paça dinlendi ve bu. nu, piyano talebesinden birinin çok slkışlanan salosu takibetti. Bunu Bellini'nin La Somnam- bol operası takibetil Davetliler büyük bir heye- can İçindeydiler. Gözlerini meç- hullere ve kendi İclerine dike- rek yaylarını çeken, — tuşlara dokunan talebenin — manzarası ve yükselen muntazam, güzel sesler, davetilleri anlatılmaz bir takım bhisler içinde sürükliyor- da. Konser tam bir âbenk içla- de geçiyordu. Bonu küçük flü. tstin çaldığı bir sobo İle kü çük bazı purçalar ve en sonra, çok sansasyonel olan — birinci kemanın yalnız çaldığı Mozart'ın dokuzüncu — sanatı takip — etti. Salon sürekli alkışlar içindeydi. Bondan sopra kör — talebeden Şemelddin'in — bestelediği Ra- mance dinlendi ve davetliler, bunu göz yaşlarile karşıladılar, Konser saat 18 de bitti. Va Hmizle, şehrimizde bulunan bazı saylavlar, doftordar, &ıhhat mü | maştuür. Berlin'den sıra usulü #züm kuramunun elindeki üzüm- lerden bir kısmına müşteri bal. Londra'ya geçecek “ve seyahatı daha bir ay ozayacaktır. Halkevi avcılarımızın bir sürek avı. Hulkevli avcıları pazar günü partl başkası Yozgad . saylavı Avni Dağan'ın da İştirakile De- girmendere nahiyesi — olvarında bir sürekavı yapmışlardır. Sa- rek çok zevkli vo enterasan ol muştur. 14 domüz telef edil. miştir. Bunlardan ikisini bizzat Avni Doğan vurmuştar. Kamyonlarda Yakın vilâyetlerle kazalara işleyen kamyon sahibleri, dün belediye releliğine müracaatla, evvelce banlarda terbik edilen sıra İle bareket usulünün yenl- den İhdasını İstemişlerdir. Bu yüzden kemyoncular — arasında bezı hüdiseler olduğunu de ha- ber vermiş olduklarından be: lediye, yapacağı tetkikat netl. | cesinde sıra usülünü tekrar ih das edecektir. Kesilen deriler Kasaplık hayvanların — kesil diği sırada acemi bazı yüzücü ler tarafından derilerin delin mek turetile sakatlandıkları gö rülmektedir. Zirsat Vekâletin. den düo baytar müdürlüğüne gelen bir emirde; iyi yözme bilmiyenlerin hayvanları yüz mekten menedilmeleri, devam etmekte olan bu halin önüne geçilmemek suretile dış piyası- larda derilerimizin revacına ma ni olandağa bildirilmiştir. Şoförler Imtihandan geçirilecek Belediyece bütün şoförlerin yeniden tasfiye Imtibunma tâbi totulmaları — kararlaştırılmıştır. İmtihanlara bir hafta sonra başlanacak ve ba — imtihanda kazunamıyanlarla sabıkulılar İş- ten menedileceklerdir. dürü, birçok — doktorlar, avn kat ve mualllmlerle güzide bir kalabalık ta hazır bolunda. Mücesesenin yüksek blr tek. niğe ve İhtisasa İstinad eden muvaf fakıyeti direktör doktor Necati Kemal Kip'in çalışma- larından doğan — eserler, takdir vo tebriklerle karşılandı. TAYYARE INEMASI TELEFON 3151 Harp sonu-hürriyet ve insan midesi.. Gittikçe müspetleşen, glttikça riyazi — kanunların, hendesi öl: çülerin — kat'iyetine doğra bir kala abenği kuraun ve zaman geçtikçe — maddileşen — şimdiki fosan — tipi, aşağı yükarı — oto. matik bir maklae olmuğa yüz totüyor. — Yaldız İosan değil, cemiyetler bile bugün, kurul. muş bi- makinenin hendesi İn. tizamı İçine alınmakta ve fert. ler, ba büyük cihazın berhengl bir noktasında dalma eynl şa- kilde İşliyen ayat bareketleri mubafaza ve İdame eden, İra desiz, battâ — şoursüz - olarak orada yer al.p İş gören birer slet, birer vasıta, birer parça olmaktadırlar. Bu makine meo deniyetin, müspet tekniğinin ve renlitenin kat'i, sert blr Htişi olmakla beraber, ayol zx muanda harp sonu cemiyet ni- zemlarının bir zararet, bir İh: tiyaç olarak icat ettikleri va ziyettir. Ba topla ve değişik nlzamı hareketin — öte tarafında, — yir- mlaci asrın bir embalaj kol: leksiyonu halinde sakladığı ve örüüğü bazı — hakikatler de vardır: Meselâ fordi hürriyet, mese- 1â ferdi kafa bareketleri, ma selâ mesclâ edebiyat, ve İlh.. Vasıf larından.. Bütün bunlar, çöyle bir ifa- de de toplanıyor: Harp sona nizamı, artık ka: fayo, rtoba, şuura, yüksek köl. töre, hatiâğ edebiyat — vasfına dayanan bütün varlıkları ve kavvetleri, kuyıtsız, şartaz, bür varlıklarından, dizgin ve kon: trol kabal etmez, yâcl bütün kuvvet lâhlarından tecrld ederek, onları, müşterek bir cemiyet dalresi içinde, kendi ana disiplinlerine bağlamakta- dır. Daha döğrosü, — onları ör. ganize etmekte, muayyen - fel- sefe ve ölçülerle kafaların aşıl hürriyeti, muvakkat bir müd. det için mevkilal bu ahenge, bu disipline bırakırken, bizde yo esaslı nokta göze gu conlı çarparı Bugün ekmek bakkı hürri- şet hakkından dabha yüksek ayardu bir cevher olmuştur ve geniş balk kütlelerinin telâkki. #i de bilhassa bu yolda fakişaf etmektedir. Arada bir mübadele yapılsa, ekmeğini bhürriyetle de- gişecek tek ferd bulanmıya caktır. Mide ile kafa arasındakl bu korkunç münasebeteizliği de, barb sonu bâdiselerinln bir illeti olarak kabul etmek lâzımgeliyor, Orhan Rahmi Gökçe Yeni durak yerleri Kordon ve Gözelyalı batla: zında İşliyen otobüsler İçin gi- diş ve gelişlerde lüzüm ve ih: tiyaca göre yeniden bazı dürak yerleri teşbit edilmiştir. Bugündan İtiba- ren 2 Film Herkesin sevdiği, herkesin alkışladığı İki yüksek, İki sevgili yıldızın iki gözel filmi T- Hücum Filosu Jack Holt tarafından büyük bir kudretle temsil edilen hava tehlikesini ve tayyarecilerin kahraman- hıklarını gösteren büyük Film 2 - Bir Aşk Hikâyesi Güzel Macar yıldızı Magda Sehncider'in içten gelen bir ilgi ile oynadığı şaheser Ayrıca Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri erenm Bu buftanın seans saaileri: Hücam filosu 15—18,15 —21,30. Bir aşk hikâyesi 16,45 — 20 Cumartesl ve pazar günleri 13,30 da bir aşk hikâyeslle başlar. DİKKAT: Çocuk hftası münasebetile bu hafta ber gün ve har seansta çocuklara duhuliye 15 kuruştur ni üeüi D eli ÜÜ D Düi KA