3 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

3 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset Ve Aşk Edebi, tariht BEZERRRRR T B r, birer, birer hazır- olanlara — baktı; Söpe ile Prens Napolyon'un göz kırp- ve fıklarını farketti, sözüne devam | — edereki — Her şeyden ııyııı vaziyeti İzah etmeliyim: “& Ağastos 1865 Gosteyn uzlaş B le Dakahkler halledilmiştir. Prosyalı'lar Avus © lorya'ya 15 milyonluk - tazmi Ü matile Lüksembarg - özerinde hak elde ettiler, Şizvig ve Hols: fteyn Avustürya ile Prusya'nın Mmüşterek hâkimiyeti altına kon dular; şimdi, Prusya hariciye bakanı M. Bismark'ın elde edi İen bu netlcelerden hoşnut kal Omadığını haber alıyorum, M Blamark Alman — dokalık — pronelikleri üzerinde bir Heke ,. Monya teşis etmek İstemektedir. © Geçen Teşrinlevvelde - Biyariç — de ki mülâkartta bona hisseder © gibi oldüm. Prosya — krali İle O M. Bismark Alman İttihadım © İstemektedir! Viktor — Üle Kavas'on İtalya — ittihadını * İetediği gibi, bunun İçin bu İki © dövlet arasında bir ittifak ha beri beni bhiç hayrete düşür- mez, Hedef her iki devlet — için de ayaldir! Yalmız hayret ettiğim nokta, İtalya Başveki — inin bu mukaveleyi bana haber — vermeden İmzalamış olmasıdır! Plonplon (Prens Napolyon ) O tesmürle içini çekti. Yeğenl ile vAlplu'ııı berlisinde takip edile — cek alyaszetl üzerinde — arasın Oo daki ihtilâfı bilen üçüncü Na polyon bunu farketmemiş gibi — hareket etti. Faket, Süyo gibi hblııye İtalya barbinden sonra girmiş olanlanları daha ziyade — bağlamak için sözüne devam 'mı. Ve, — Navar'dan sonra — Viktor Bmanool'la imdadına kim koş ta; ben değil mi?. Dedi. Piye Mmonte'nin masaniyeti — mülki rg — yesine tecavüz edildiği takdirde Fransz ordularını — Alplardan geçirmek tehdidini İleri süren — ben değil miyim? — Liyon'da, $ Marmora'ya icabinda - kralinin O yardımına hazır. olduğumu te- mla etmedim mi? Kavor'a, llk defa olarak Paris kongresinde — Fransa'nın, Rusya, Avusturya ve Prusya'nın mu- — rahhaslarının başında yer aldır. ııd olan yine ben değil miyim? Kavor, 1858 de 10 Kânunu- | evvel ittifakım macibolan Plom — bler mülâkatını damı -— Danyes ve Cenevre dağlarından — Alpları klm geçti? Montebello, *Türbiyo, Mogenta ve Solferins - ANADOLU ö —a — Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazgam Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü; Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı — €. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir » ANADOLU Telelon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: | o olağı 1200, At ı,ı.gı 700, Üç K aylığı S00 kuruştur. | | Yabancı memleketler için senelik — abone ücreti 27 liradır, Heryerde 5. Kuruştur, evvel, sİze mes'lesi ve " logilltere, unuttu? niş nüshalar 25 kuruştur. — ANADOLU MATBAASINDA MIŞTIR | riyatiğe k Emanoesl | macera romanı tsimleri birer zafer Tübiyel isimleri midir?. Napolyon söz söylerken kal- veya mağ, kıp otarayor? bazı yamroğile yeşil masa üzerine duruyorda. Mecliste - ekseriyet hak - veriyordu. Prens Napolyon başını sallayor, ademl memnuniyet cösteriyordu İmpsra tor'a Yalnız İmparator sözünü bitirince, ilk olarah Prens Napolyon soz istedi. Ne, — Müömade er, Napolyon! Diye adeta bağırdı. Görüyo rüm ki sen yaptıktarına fazla kıymet veriyorsun. Harbe işti rak etiiğin szaman, Moyenta'dan evvel İtalyanlara Alplardan Ad. lar olan yerleri va- detmiş idin. Ba vadini totma- dın ve zaferden sonra, İtalyam- İmparatoru lar'a, — Avostarya Fransova Jozef'den Villofronka | mütarekeslle olduğun Lom hardiyo'ya vermedin, bu saretle İtalyanlar'ı sukutu ha yale uğratımış İdin. — İtalyanlar seni bu sebepten bir türlü affedemiyorlar! İaparator omuzlarını silkti: — Bazı haller vo vazlyetler, İnsanı tasavvar ettiği hedefe kuadar ilerilemekten menederler. Dedi. Jerom, saklamağa lüzüm görmiyorum: Solferino zaferin dan sopra yarolıların İniltilerini, maktüllerin feci vaziyetl - gör. düğüm zaman, bazı hirilti. ve mırıltılarda. fark ettiğim için, kalbimin sızladığını hlssettim. Başkaelarına hürriyet ve saadet babşetmek İçin Fransızlara ıztı- rep vermezdim, tabill! — Sonu var — Çekoslavakya Dışişleri Bakanı Belgrad'a gidecek! Athen, 2 (A A) Varşova gazetelerinin — yazdığına — göre Polonya Deşişleri bakanı M.Bek Mayıs ayının son 1ö günü zar fında Belgrad'a resmi bir ziya ret yepacaktır. M. Bek 11 Mayısta - topla: nacak olan Milletler cemiyeti konseyinin fevkalâde içtimaını müteakip Bolgrad'a — hareket edecektir. Bu ziyaret vaktiyle Yugos- lavya Dişişleet bakanı M Ma- takoyiç'in Varşova'ya yaptığı ziyaretin ladesldir. : , Amerika'da Hava kuvvetlerine Tahsis edilen para.. Vaşiogton, 2 ( A.R ) Saylavlar kurolu toplanmış, bir milyon dolarlık hava masrafını kabul — etimiştir. ( 73 ) reye karşı 213 reyle yenl dretnotlar ioşasnı kabal edilmiştir. Italyanlar Yürüyüşlerini Durdnamuşlar. Londta, 2 (A.A ) — Adlı Ababa'ya doğru — ilerilemekte olan başlıca İtalya kolu, mü- hendisler tarafından yapılmakta olan bazı tamiratın neticesine İntizaren yürüyüşünü darduar: müştür. Ba, yürüyüşün bugün tekrar başlaması bekleniyor. Atina'da —— 1 p Yaşasın Yunanistan, yaşasın Türkiye diye bağırdılar. * Baştarafı sahifede - edeceğl vaziyöt karşısında Bal kan devletlerinin hattı hareketi, Arnavatlak'taki aekeri faaliyet ve hareketler, I inci ö — mühtelif tetkiki 5 — Balkan'ların cephelerden — vaziyetin vardır. Bogazlar mes'elesi esaa Jtiba rile — balledilmiş — vasiyettedir. Romanya'nın da bu — husüsta muvafakatı bir emirivakidir. Atina, 2 ( Radyo ) — Mo şüjer Deten güsetesi, Türkiye camariyeti Diş İşleri bakanı Dr. Tevfik Rüştü Aras'ın Ati nadan geçmesi münasebetiyle yazdığı bir mokavelede : “ Törkiye diş İşleri bakanı ba defa başka vuziyette ve alılar altında kalmışlır. Fakat Türkiyö ve Yanan hükümetleri noktal nazarlarında —matabıkat | maçvcat bulunmaktadır. *“ Boğazların tahkiml mese- Her iki dev alâkadar et lesine gelince : letin — selâmetini mektedir. Dr. Levfik Röştü Aras'ın bu defa Atina'da yeni bir rejim ve yeni bir hükümet balmştur, demektedir. Atina, 2 (A.A) — Türkiye diş İşleri bakanı Dr. Tevfik Röştü Aras ll de kral ikinci Jorj kabal olunmuştur. İstanbul, 2 (Özel) — Atina'dan bildiriliyor; Türkiye Dışişleri bakanı dektor. Tevfik Rüşdü Arı Jorj — tara- finden kabul edilmiş ve Ata- türk'ün solâmlarını bildirmiştir. Doktor T. Rüşdü Araa, Yunan Başbakanı M, Metakess İle bir: likte Belgrad'a hareket ederken halk: —Yoşasın Yananistan, yaşa- sın Türkiye! Diye bağırınışlardır. İki mem- leket ricali arasında tam görüş ve fikir birliği olduğu anla- gıldi, Türkiye - Yunanistan dost- loğu çok sağlamdır. Yunan gözeteleri, boğazların tahkimi mes'elesinde baklı olduğumuzu yazıyorlar. Istanbal, 2 ( Özel ) — Atina'dan Belgrad'a hareketin den evvel Dış Bakanımız Dr. Tevfik Rüştü Aras Anadolu Ajansının Atina — mubabirine beyanatında. komşu hükümetin Başbakanı ile görüşmelerinde ikl bükümet noktal nazarı arasındaki matabakatin tam bir şekilde tebarüz ettiğini, kralın Iyi kabollerinden çok mütehaş e kaldığını, Krahin — yüktek Idaresinlo, Yunanistan'a saadet getireceğini, — Yugoslavya — ve diğer müttefikimiz. Romanya ile görüş birliği mevcat oldu: ğunu söylemlştir. sant tarafından Yunan kralı Gazeteler, Türkiye - Yunanfstan dostlağuna dalr — hararetli ma- kaleler yazarak - Türk - Yunan dostlağanan Balkan dan daha evvel buşlamış oldu ğgana — İşaretle bü — dostloğan; hiçbir kimse aleyhine olmadığını, Balkan antantının Türk — Ya pan dostlüğunun ehemmiyeten düşürmeyip bilâkis takviye et tiğini, Törkiye'ain, boğazları tahkiım hususundaki noktalna zarının doğru ve haklı olduğu- nu, banu Yunanistan'ın da İste diğini yazıyorlar. Aylıklar Umumi müvazoneden muaş belediye me: Diİsan alav memurlarla murları dün mayıs maaşlarını almışlardır. ve Li0 0 ('ı-mborlııyn düa M. Eden'e tet- kik seyahati etrafında ızulıul verdi TELSİZLE Orta Avrupa'da şımdılık Tehlike Yok- tur, Fakat Dikkat Etmek Lâzım! ŞEin ee licdl Almanya, Avusturyaya Taarruz Etmiyecektir, Teminat Ricali Arasında Da Ihtilâf Yoktur. eTT Verdi. Avusturya Londru, 2 ( Radyo ) — Orta Avropa — seyahatinden — dönen Osten” Çemberlayo, bugün dış hHleri bakanı Lord Eden tara fından kabul edilmiştir. Çom- berlayo, Orta Avropa seyaha tinde bunl — eylediği kansat etrafında Lord Eden'e İzahat Almanya'ya Sorgular. Liste, Yarın, Olmazsa Salı Günü Almanya'ya Verilecektir. Londra, 2 (Radyo) — Alınsaya'ya verilecek saallerin, mutedil bir dille yazılması içla Diş bakanlıktaki okisperler — çalışmakta dırlar. Kabins pazartesi günü toplanıp süalleri tetkik edecek ve #aallere kat'i şeklini verecek, resmen bildirilecektir. Londre, 2 (ALA) - Gazetelerin verdikleri ondan sonra bunlar Almanya'ya haberlere göre Al manye'ya verilecek sual MHstesi kabine tarafından pazartesi günü son bir defa daha gözden geçirildikten sonra en geç salı günü Berlin hükümetine tevdi rdllırrlllr Ispdnya da Dün 3 Hatip Daha öldürüldü Bundan Başka Merkezde de Kanlı Bazı Hâdiseler Oldu.. Madrid, 2 ( Redyo) — Dün 1 maşıs münasebetlle Madrid havallsindo kanlı arbedeler ol- | muş ve iki partl arasında hu sals gelen ihtilâf, mücesif hâ diselene — sebebiyot — vermiştir. Her iki taraftan ölü ve yaralı vardır. — ( Sedil ) de, — söylev vermek İstiyen üç hatip öldü rülmüştür. Madrid, 2 ( Radyo ) — Dün 1 mayıs olmak — münatebetiyle amele partisi, büyük bir nü mayiş yapmış ve Başbakanlık binasının — Önüne gelerek bir heyet vamtasile Başbakan M. Azana'ya bir muhtıra vermiştir. Ba muhtrada ; İşsizlikle mü cadele etmek için bir komlte nin teşkili ve bir. maavemet sandığının tesisi istenmekte ve 1934 de öldürülen amelenin katlilerini bulmak ve tecziye etmek üzere teşebbüsata girlşil mosi, ordüda tensikat yapılması ve bütün — Faşlst teşkilâtının lâğvile mallarının müsaderesi ve slyasal mahkümler — için genel af İlân edilmesi İstemeği Hleri sürülmektedir. Italyan kaynaklarına göre Italyanı Kuvvetleri Şim- di Cicika Ve Harar üze- rine Yürümektedirler Roma, 2 (Radyo) — Şimal ve cenub cephelerinde faaliyette bulanan — kıtalarlardan — başka, reemiğ tebliğlerde biç zikredil. memiş üç yeni kıta, İşgal —ba halarını çetelerden — tathir — ile meşguldür. Yerli bulk elinde en küçük bir silâh bile bırakmamaktadır. General Graçyanl, Ras Desta ordusunu mağlüb ettikten sonra Ras Nasibu'ya hücum etmiştir. General Graçyanl Nogeli'den ve göller miıntakasına — kadar motörlü kıtalar toplamıştır, Bu kıtalar da bu cepheden - İlerle yenek Adis Ababa önüne var muşlardır. Sidrmor Balede halkın silâh ları toplanmaktadır. Adis- Ababı ra, bu kıtalar Sudan ve Geoya hududlurına kadar İlerl haro: Ketlerine devam edeceklerdir. Roma, 2 (Rudyo) — Italyan küvretleri Ras Nasiba cephe- n İşgalloden eon sinde Cicika ve Harar üzerine ilerlemektedirler. Vebip Paşa müdafsa teşki lâtı fenoi vsullerle (Zehirli gaz demek olsa gerektir!) Kırıldık- tan sonora İlalyan'lar 250 kilo metre şimale İlerlemişlerdir. Makfad, 2 (Radyo) — Birçok yerli kabileler teslim olmuştur. Bunlar arasında üç Res da vardır. Boünlar Necaşi t m- da0 yolları tahrlbe ve muka veme memur edildikleri halde dehalet otmişlerdir. Asmara, 2 (AA) — Son haberlere göre İtalyan plştar müfrezeleri, Ad!s Abuba'nın 80 kilometre şimalinde bulunmak tadırlar. Fransa- Amerika Parls, 2 (Radyo) — Fransa Hle Amerika hükümetleri ara sında aktolunan Ucaret — İtilâf namesi Vaşingtoo'da lmza edil miştir. vermiştir. Mumalleyb, şimdilik Orta Avrapa'dan korkülme'li- gımi ve fakat bununla beraber Tagiltere'nin — dikkaetli — olmak lâzım geldiğini söylemişiir. Lord Eden, seçim dairesine gidecek orada — bir söylev verdikten sonra Londra'ya dö- meclisinde ve necek ve nazırlar Almanya'ya verilecek olan nota etrafındaki müzakerelere Iştirak edecektir. Berlin, 2 (Radyo) — Viya na'dan bildiriliyor: Almanya'nın Viyana - sefiri Von Papen, Şaşnig ile son mülükında Almanya'nın taarruz. için hazırlıklarda bulundoğanu- tekzip ettikten başka, “ Aitler'in emrile Almenya hükümeti Avustarya'nın — ballı bazır hududlarına hürmet ede- cektir. Aynli zamanda Âvastar- ya'nın dahili işlerine müdahala edilmemesi de emredilmiştir. ,, Demlştir. Viyana mabafili, ba boyanatı, Almanya ile Avnstarya arasında bir. aolaşma başlangıcı - addet. mektedir. Viyana 2 (Radyo), — Maliye bakamı M. Braker, bir beya- natında: — Starhemberg İle başvekil Şuşalag arasında ihtilâf çıktığı hakkındaki haberler tamamecn yalandır. Kabinpnin iki rüknü arasında tam bir fiklir İttifakı vardır. Avasturya ordüsanun tahşidi hakkında çıkarılan ha: berlerde tamamen asılazdır. Demiştir. Londra, 2 (Radyo) — Avus- tarya'nın Londra - sefiri, “dış bakanlığına giderek, Avustur- ya'nın mecburi “askerlik usulü- nü ihdas ettiğinden İngiltere bükümetini resmen haberder etmiştir. Liberal sistemi Dirilecekler Ne güzel emeller ?! Londra, 2 ( E..R. ) — Ia: giltere'pe Liberalizmin tekrar cenlandırılması — için — Liberal partl taraftarları bir. toplantı yaparak — kararlar — almışlardır. Hazırlanan — yeni — proğramda Milletlee cemiyetine müzaberet, elhanın servet membalarının Bötün mllletlere açılması, mah- reçlerden ber milletin istifade etmesi, — beynelmllel — iktisadi bizlik yapılmam ve spekülâs. yonlara meydan — verilmemesi gibi mühim maddeler vardır. Küçük Itilâf Balkan konferansı akabinde toplanacak.. Belgrad, 2 (Radyo) — Bal- kan itllâfı konferansından sonra Çarşamba günü Köçük - itilâf dış işleri bakanları İçtimsi ya: pılacaktır. Ba içtimada, Balkan lilâfı konferansı müzakeratı ve mu- karreratı etrafında mözakereler yapılacaktır.