3 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

L ,, -.î Te ziç e — hdi b —O DK * ı S SNĞ lll Sayfa & Avrupa ve İngiltere ne yapacak? Japonya Pasifikte En Büyük Devlet Olmustur. *Habeşistan'ı, Hitler'i Bırakınız. Ja- ponya'ya Dikkat Etmelidir.,, Bunu Bir Ingiliz Gazetesi Yazıyor. Japon Başvekili M: Hirota halkı selâmlıyor.. Dally Ekepres'te Frank Oven yazıyor: Gözleriniz! çevirinliz : Orada herşey bitmişlir ve artık perde İndirilebilir. Hitlerle de meşgal olmıya he, biç olmazıa — şimdilik, Krupp'un imalâtına fasılasız ça- lışmasına rağmen, Almanya'nın kâfi derecede topu yoktur. Japonya'ya dikkat edelim. Japooya, borca gömülmüş ve her ne bahasına olursa olsun para edinmek Vüzumunu hisse- den dam vaziyetindedir. jsponya, ya memleketler ve pa- zarlar — fethedecek cektir. Japonya'nın nüfausu 64 mll. yondur. Ve senede 800 — bin Habeşlatan'dan veya — Ööle: kişi artmaktadır. Zaman za toan — japonya'yı harab eden dehşetli zelzeleler bile (19238 zelzelesl 99 bin kurban ver mişti) nüfasün bızlı artışını durdaramamaktadır. jspon adaları dünyanın en kesif nüfusuna maliktir. Ekile bilir toprağın bir mil —murab bar üözerinde 2774 kişi otur maktadır. Bu miktar İagilte: re'de 2170 ve Birleşik devlet. lerde 229 dur. Bütün başka memleketlerde boş birakılan — topraklar bile jsponya'da ekilmektedir. Bunlar, değ - sarllı ta- raşa çeklinde — sıralanınış — ve Jakon köylülerinin asırlaca sü- ren gayretlerile bereketli yap mıya müvaffak oldukları küçük çiftliklerdir. B KATYA Çar'ın Mavı Şeytanı Japon balkının yarısı — bülü toprak verimiyle geçinmektedir. japon'lar namıl yaşarlar, İşte yabancıların hayret ve takdirine mevzu olan budür. Bu, yüksek bir medeniyete sahib ve vakur milletin sadeliğini görünce İnsan hayrete düşer ve japon devle tHoln üzerine İstinad ettiği alle hayatı ve dürüsilük hakkındaki mükemmel japon telâkklsini takdirle karşılar. Japonya, minüskül çiftlikle rile toprağından alabileceğinin azamisini almıştır. Bataklıkları, boş toprakları yoktur. Mahsu- lânün yarısını pirleç teşkil eder ki ekimi buğdaydan faz laya mal olur ve ondan daha gıdalıdır. Japon pirinç mahsalü, ayoi toprak özerinde Bindls tanda alınan — mahsolün üç mlslidir. Japom toprakları bundad faz lasını veremez. Bununla bera: ber nüfus arlışı ayoi vazliyette kulmaktadır. Japonya -ölmemek için Italya ve Almanya gibi değli — hakikaten — genişlemek ihtiyacındadır. Bu mesele karşısında Avropa ne yakacaktır? Ve İngiltere ne yapacaktır? Çünkü onu biz kendimiz yetiştirdik. japönya, asurlardanberi uyuyordu. Bütün tarihi zarlında yalmız ikl defa yabancı topraklarını Jetilâ etti. 1853 den 18638 e© kadar, birdenbire, * Barbarların kara gemileri ,, japonya'da büküm süren sükünu bozdu. jspooya taildedi. Yabancı askerler pon tokraklarına indiler, — Yayl eiB'İ Corç koyacağız! yi Dedi. Bu, herikisinin kararı idi. Sen Corç, İmparatoran İlk defa olarak — Katerin'i Mazorka'ya kaldırdığı salonon İsmi tdl. Hanedan arasında vaziyet, Bir Romanof ve bir Dolgo rüki'den doğan bu çocuğua nasıl ye İçtimsi bir sılat verilecekti?. Bu çocak damarlarında Rus en yüksek İki allesinin kanına malik olduğu halde, teamül veçhile ne babasının alle Tâkabımı, ne de annesinin aaalet Önvanım alamazdı. Aleksandr kendi kendisine: “— Adms Corç, toprakaız Corçt,, Diyordu. Putapov da İmparatorun emir. lerini bekleyib, durüyordu. Bu çok heyecanlı ve ıstıraplı, oykusuz geçen, İmparator Alek- sandr. sabahin esat sekizinde (ARKBOLU| Habeş Imparatoru Memleketini Terketti. ——-... — Başı 1 inci sahifede — Alınan haberlere göre, Fran- sa hükümetl Necaşi'nin Cibu t'den geçmesine karşı biçbir İlrazı — olmadığını, ancak bü şehirden mümkün olduğu ka dar sür'atle Aayrılmasını - arzu etmekte büolundağanu — bildir miştiştir. Zira kendisinin em niyet ve selâmetini temin için hiçbir hazırlık yapılmış değildir. Gene öğrenildiğine göre, İn- giltere bükümetl bir İogiliz barp gemlelne Necaşi'yi — Filis tine götürmek üzere bemen Cibotl'ye bareket etmesi için emir vermiştir. 2 ( Radyo ) — Ha beşletna'dan alınan son haber- lere göre Ttalyan — küvvetleri Habeş baytehti. önünde bulun maktadır. Bu vaziyet büyük devletler kabinelerinin bilhassa Ingiltere Hariciye bakansığının nazarı dikkatini ebemmiyetle celbet miştir. Parta, Togtltere'nin Habeş — sefiri Sir Barton, vaziyet hakkında Londra'ya mofassal bir repor göndermiştir. Bu raporda, Necaşi ile allesi efradının bu gece Adis Ababa' dan Cibati'ye hareket ettikleri bildirilmektedir. * Necaşinin hareketini mü teakib paytabta birçok çirkin hüdlseler olmuş, bir takım çe- teler yağınaya buşlamış, — etraf- tan mütemadiyen silâh — sesleri gölmektedir. “EBenebi devletler — tebenları sefarethanelere iltlca etmişlerdir. ve bülen emalyet altındadırlar. *“Şa saate kadar kanlı - bir hüdise kaydedilmemiştir. Neca- şinin allesi efradı ile hareketl geyet âol olmuştar, Necaşi, ha reketini benimle — anlaştıktan sonra kararlaştırmıştır.,, denlil- mektedir. Londra, 2 (Radyo) — Neca- UA DENAAEETLAETEN UN KEN e YERCYEUA ve okla ellâhli jepon askerle: rile karşılaştılar, İşte çgimdi Ha beşletan'da böyle medenileşti- rilmektedir. Japonya bu deflala altında kalmadı. Medeni oldu. Seksen sene İçince, beyaz — milletlere yeşlştiği, Tagiliz modellade bir donanma, Prosya usülünde bir ordu, ve Amorikan sistemi üze. rinden kopye eellmiş bir eko: nomik sistem yarattı. Tosanlığın tarihi esnasında buna benzer birşey asla görülmemiştir. Bugün Japonya pasifikde en büyük devlettir. Ya yarım? İşte bütün mes'ele burada. kendi dafresine geçil. Uyku- suzluğana rağmen gözüne biran uyku girmezdi. Çünkü oğluna ne İslm, ne Ün vereceğini bir türlü kestiremiyor ve ba müsmma, zibnlni şiddetle İşgal ediyordu. Corç'a, annesloln fsmlat, prene Dolgoruki üavanını vermek hiç doğru olmiyacek ve bu Katya için balk arasında dedi kodu- lara sebep olacaktı Birden, gözel “metreeinin sol gün dudaklarından — çıkan bir kelimeyi tahattür etti, “Yurl,! Yuri, helk ve köylerde Cor cun küçük çocuklara muhens muhatfef şekli 1di. İmparator, Katya'yı, çocuğu sever ve gök süne basarken: - Benlem güzel Yuri'ciğim! Dediğlnl daymuştu. -— şiofo Adis Ababa'yı aDi olurak terketliği baberi son mukave met bekleyen Londra efkârı umumiyesinde derin bir hayret uyandırmıştı!. Bu hâdiseyi Londra'da hek- leyen ve uman yoktü, Bekle- nen sadece - payltohtin sukutu, fakst mukayemetin devamı idi. Bu hâditenin ne netlceler vereceği hakkında Londra e- yasi mehafili hiçbir. mütalea ve fikir. dermeyan etmemek- tedir. İngiliz tebeasının emniyeti temla edildikten sonra Müsyü Barton Loudra'ya hareket ede cektir. Londra 2 ( Radyo ) — M Edes Adis Ababa'da — vaziyetin aldığı yenl safba üzerine bugün akçam özeri haerlelye dafresla den hiç ayrılmamış bu hususta geled haberleri almış ve tetkik ile meşgol olmuştur. Adis Ababa ile telsiz telgraf muvarsalası — kesilmiştir. Yalnız İngiliz sefarethanesi telsizi İn- giltereyi alâkadar eden haber: leri vermektedir. İngiliz sefa retbanesinin son verdiği haber lere göre vaziyet neziktir. Habeş hükümetinin Londra siyasi mümesslli Necaşlnla Ha beşistanı ve paytahtı terketilği hakkında henüz hiçbir haber almuamıştır. Habeş sefiri Der. Marten: — Habeş Imparatorloğunun uğtamış olduğu büyük felâkete rağmen — uluslar sosyetesi aza sından olmak hbakkı bakidir ve devam edecektir. Demlştir. Diğer bazı baberlere göre, Necaşi allesi efredile — birlikte Togllterenin Adis-Ababa sefiri İle anlaşarak Kudüs'e gitmeğe kurar vermiştir. İngiltere'nin Habeş - sefaret: hanesl gayet Iyi muhafaza edil. mekte ve Bsefarethane birçok dikenli tel örgüleri Ve İhata edilmiş ve bia kişiyi Istlab etmektedir. Sefarethanede kâfl derecede su ve yiyecek mevcuttur. Londra 2;(Redyo) — Radyo ojansının son saatte aldığı ha- bere, göre — 40,000 Italyan ae keri dün akşamdanberi Adis Ababa'nın — dışında — toplanmış ve şehire girmek için Mareşal Badogllo'nün — emrini bekle- mektedirler. Bu 48 ösetlik teehbür, Ha- beş hükümetinin gizilden mu rahhas göndererek bir mütare ko akdini teklif etmiş bulun- masından neş'et etmiştir. Maa- mafih bu müzakerenin şehrin İşgali şarlarım tesbit için yapıl: Aklıma gelen bu iİki heceden mürekkeb kelime, İmparatorun zihulal işgal eden büyük muan mayı balle kifayet etti. Bir Ukaz (Ferman) çıkaracak - ve Yurlyeyeki ünvanını ve prens Hk verecekti. Heraen şunları yazdı; <ÂN şüraya Ukaz! “Yeni doğan Corç Aleksan droviç Yuriyeveki'ye asalet Go vanımı ve hukuüküunu — bahşe- derim. Aleksandr,, İmparator ellerini birbirlye vardo; bu, yaveri çağırmak demekti, ve hemen İçeri giren yaverlne: — Genoral Potopov'a boraya getlriniz! Dedi. Polls müdürü de, Imparstor bütün ge- gibi çakır keyifti; Adis-Ababa'da 40 Bin ecnebi, Ingiliz Himayesindedir.. Lendrs, 2 (H.R.) — Ağle Ababa'daki Togiliz büyük elçi Hiğl 40 bin senebiyi bimuyesine almıştır. Ttalyan'ların — Adls Ababa'ya gelmelerinden — ecnebiler — için hiçbir. tehlike beklenmemek tedir. Izmir belediyesinden: Karşıyaka Yamanlar - suyun dan tesisalı olmiyan — evlerle, İzmirde bulaan lokanta, gezino ve mümatli yerlerle halkında bu nefls sudan İatifade edebil mesi İçin Karşıyake Kemalpaşa eaddesindeki su Hdaresinde fen- Di su doldurma tesisatı yapıl- mış ve 28 4-936 gününden İti baren sa Kapları ve nakliyeleri rlne ait olmak özere : 1-2 Litrelik kaplardan 20 P. 20.25 , * 60 , 25 - S0 . e 3kş. Alınacaktır. Istiyenlerin sözü geçen adrese müracastla su almaları, vzline başlanmıştır. hiple: 3 10 — (1125) dığı da söylenmektedir. Haboş hükümetli murahhar- larını İtalyan ordusuna gönder- meden evvel bütün gece Ne- caşinin başında — müzakerede bulunmuş ve bu müzakerelere bütün rlcal, rühban ve ayan Iştirak etmiştir. Bir kısım mü dafsa teklifinde bulanmuşsa da bunlar — akalliyette — kalmıştır. Ekseriyetin kararı veçhile mü- zakereler başlamış fakat Necaşi Habeşletan'ı terketmiştir. Parle, 2 (Radyo) — Necaşl- nin Adls-Ababa'yı terkederek Cibuti'ye gittiği haberini Fran sa'nın Adis Ababa sefiri bil dirmiştir. Londra, 2 (Radyo) — Dış işler bakanı Lord Eden, bugün öğleden sonra Habeşistan'dan aldığı son haberler üzerine mü: temadiyen meşgul olmuş ve son vaziyeti tetkik eylemiştir. Londra 2 (Radyo) — Adis- Ababa'da bir anarşi başladığı söyleniyor. Ecaebilerden zarara uğrıyan veya ölen olup olma- diği anlaşılamamaktadır. — Sefa: rethanelere iltica edenler, tam bir emnliyet altındadırlar. Sofa retbaneler, kendi — askerlerinin muhafazasında bulunuyorlar. Sefirler, su, erkzak vesalre zarurf İhtiyaçları daha evel bol bol temin etmiş bolundukların- dan ccnebilerin sıkıntı çekmi: yecekleri bildiriliyor. Nogüs'ün mereye gideceği ve ne yapacağı hakkında henüz kat'i ve doğru bir haber mev- cud değildir. ceyl evde uykusuz - geçirmiştir. Yalnız bu kadarla kulsa, gene iyi. Araba bulumamak, ebenin gelib. gerl gitm al... Gibi bir sürü de — muvaffakıyetsizlikler basit adamcığı derin endişeler içinde kıvycandırıyordu, İmparator tarafından davet edilince, büyük bir kıyamet, bir. fırtına kopacağını sandı. Fakat tehmioi bilâfına olarak güzel yözle karşılandı. İmparator: — General! Dedi. - İşte oğ: Tamun İçtimai mevkildi tayin eden İradem. Son emirlerime kadar bu çocuk - sizin himaye ve nezaretinizde kalacaktır. Fer man da sizde gizli kalacaktır. General, korku ve saygı İle eğildi, İradeyi aldı. Bu, İmpa ratorun kendisine bususi bir L Numaralı Halk düşmanı.. Nevyork, 2 (Radyo) — kago'da çehir baydatlı 1 numaralı Halk düşman! edilen Ayda Karpi uzun tırmalardan sonra — ele tlştir. Izmir fııv:ı-'ı başi hığından : Kültürpark — içindeki meydanında yapılacak ha' su fışkıyalarile — ziya — teri açık — eksiltmeye — konm! Müohammen keşif bedeli #| Uradır.. Ekelitme 6 5-936 şamba günü saat 16 da F diye deiresinde — yapılacı e Proje ve şartnameleri — gör : lstlyenlecin Belediye — deleti) | dekl Fuar Bürosuna müref | 188 Müıa)ede ile Fevkalâde Büyük satış.. Acele yolculak — dolayisli" meayıs 936 Pazar günü leyin asat 10 da — göztepe konağını geçince sahli tara! 868 No, la hunede maraf aileye ait fevkalâde Tüks belyaları — müzuyede satılacaktır. 12 parça kübik kadife takımı, çevizden mamul iki adet dört köşe yemek sası, ve birçok avropa — bel leleri, yonf bir halde markalı 8 Petallı alman P? nosu ve taburesi, Deri bir nepe iki koltuk, Kütü; yeni bir halde Idenl türkçe yazı maklnası, birer buçuk kişilik 2 karyola ma somya, Şifüny' aynalı dolap ve tüvaleti Komodinosa, ceviz şemşiy! slgara sebpaları, Emaya ve termosifon, tek kepula nelı dolap, Singer dikiş el kinası, gayet lüka ve Sabibinin sesi Selon gram nu 48 plâkile, 9 parça kılı: beraber - koltuk takımı, kanspe takımları, düvar # kadife şezlong, nikel iki Hik kesme karyola ma B0tf tekrar 105 ve 135 santli iki direkli karyolalar, boya levhalar, çam - İşl Aşlemeli büyük etejer kitaplığı, ork, — komodli etejer, ayoalı bayü ve ayı semaver, mermerli orta #, behçe kanapesi, poker sası, avizeler, birçok pouıl’ çay ve yemek tabakları ve kırlar, halı, kilim ve & ler vetlre birçok mobilyalfi müözayede suretile — satıl Fırsatı kacırmayınız. a dc Fırsat artırma 68 Va Aziz Şınık Vdi Telefon M teveccühünü İfade eden hareketil! Gizli, hasasi wç denin muhafazası kendisine 18 edilmişti. Aleksandı sorda: — İmparatoriçe bu hüdteed” baber aldı mı?, — Haşmetmanb.. lınpı* A riçe henöz fstirahat ha ler; çünkü dualresinin pııd'ı berin şüyuu üzerine ıl paratorl erkânının her Dİ' ne döşündüğünü bilmek tatif”” rum. Bünun İçin eiz, ojen' vısı şimdiden tahrik ediniz İmperatoriçeye bu ıyllî'ul' diren Kontes Babirineki muştur. — Sonu Var —