27 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

I « Sayfa 2 DÜŞÜNDÜKLERİM: Sokak Terbiyesi Ve Genç Bir karlimden mektup aldım. Hul Ailesile birlikte otobüse biniyor. Yolcular arasındaki dört beş “tepli bir şarkı söylüyorlar. (Bu şarkının ilk musrar “Eminem, Emınem, güzel Eminem..,, i kü elinizdeki beyaz küğıdı bile Nihayet, mektup sahibi ka: biraz nezahet Sen mek- şudur: İkinci msrasm ya utançtan kızartır..| Bu rilm, mekteplilere biraz nezaket, misin bunu yapan tavsiye ediyor Dört mektepli müsveddesi genç açıyorlar ağzım — ve — besi müvacehesinde, zavallıya, zov- en kaba cevapları veriyorlar. O, otobüsten iniyor fakat sözde mektepliler ayn tinden ayrılmıyorlar. tulüş yeri oluyor. Eminim ki, bu hâdi pimizi düşündüren diğer bi wile terbiş dılar atarak peşler mülteca, bir. kur- e terbiye mefhumları üzerinde he- halkazıdır. — Aralarında ipi kormış, ruhlarına sokakların süfli ve pit kaldınm- kalp bir akı biç - süp ©k hâdiselerin bir gibi keremitliklere Türk 1 m da ebedi tard dam- r bulunan bu tipler, — Türk gencinin kendi hakiki ve manevi gasını yemiş biçarelerdir. Ahlâk ve terbi; şartları olduğuna göre, bunlardan mahram kalan Bir mektepliyi, evvelâ ailenin, sonra mektebin ve vere kovalaması iktiza odiy dir? Sokaklarda bir « ile konuşan bu löbali, bu ere mahlükların karmalı ve mektep denilça yüksek mücs: dir. Esasen onların mekteple irtibatları, şeyde değil!. plisinin, insanın — ve — insanlığın ilk daha sonra cemiyetin köşe-bucak, kapı pen Bir ne hazi ba; adece bu kaskettedir, — baş ORHAN RAHMİ GÖKÇE Devlet Demiryollari Ta- rifesinde Değişiklik İdare, eşya ve yolcu tarifesinde yeniden tenzilât yaptı. Ankara, (Hususi muhabiri- mizin mektubu) — Devlet de- miryolları idaresi bilhassa ti- cari icapları gözönünde bu- lundurarak, son iki ay içinde eşya nakil tarifelerinde esaslı Asgari hamule miktarı ve- " değişiklikler yapmıştır. Her | rilecek kapasitesinin — hareketi; tarifeleri biraz daha | 2- 3 üne indirilmiştir. Taşı- ucuzlatmak ve halkın menfaa- | ma ücreti 100 - 500 - kilomet- tine doğru bir adım daha at- | relerde * 3.7 -20.9 indiril- mak demek olan idare, miştir. Bu tarife Samsun-Çar- zamanda, bu tarife değişiklik- | şamba demiryoluna da teşmil — derile halkın gezme, memleketi | edilmiştir. Böylelikle tenzilât — tanıma gibi müsbet hareket- | yekünu — *» 39.3 € varmakta- © lerini teşvik ve mevsimin hu- | dır ki, zaruri ihtiyaçlardan biri — susiyetine göre tatilden fayda- | olan odunun satış fiatinde — danma imkânlarını vermekte- | bir ucuzluk temin edecektir. — dir. Hepsi bir araya toplan- | Eşya tarifesi: O dığı zaman, yalnız halk ve Yalnız” İzmir'den: Denizli, memleket için işliyen bir mües- | Alaşehir, Soma istasyonlarına / şesenin örnek hüviyetini vı ve bu istasyonlar arasında bu çalışmadan bazı misaller | bulunan herhangi bir istasyo- şunlardır: na taşınacak eşya için; 1-100 Yumurta tarifesi: kilometrede sınıf farkı göze- Milli mahsyllerimizin ve ih- | tilmeksizin ton başına maktuan “racat maddelerimizin en de- | 3 kuruş ücret alınacaktır. İz- — gerlilerinden biri olan yumur- | mir'den dahile taşınan bakka- tanın taşıma ücretleri yüzde | liye ve tuhafiye, manifatura ve -27 ye kadar indirilmiştir. petrol gibi ithalât eşyasının Bu tedbir, dış puularz naklinde böylelikle yüzde 54-9 Maliye Bakanından bir üstün- | bir ucuzluk temin edilmiş ol- Tük temin edecek kadar ehem- | maktadır. O myyetlidir. Tariferin hem va- | Kok kömürü, pancar, on dolusu, hem de parça | Kereste, küspe, çiğit nakliyat için muteber olması- | Tarifeleri: da nakil işinde sür'at ve ko- Bu eşya tarifelerinde asgari laylık vermektedir. 10 ton şartı kaldırılmıştır. Yeni — Sörgl tarifesi: tarife ile verilecek vagon ka- — Türkiye içinde ve dışında ikisi asgari açılacak sergi ve müzelerde | hamule olarak kabul edilmiş- hir edilecek yerli ve ecnebi | tir. Kapasitesi 15 tondan az — güzel san'at eserleri için esas | olan nakliyatta fiat ucuzlatıl- e üzerinden yüzde 70 ten- | mıştır. Halka müsavi şartlar t yapılmıştır. Teşhir için | içinde vagon vermek ve boş tasyonlarda duracak vogon- | vagon nakliyatınin önüne'geç- dan yüzde 50 tenzilât ta- | mek bakımından pratik ve alınacaktır. Sahiplerine | halktan yana bir tedbirdir. ait vagonlar için taşıma ve |Değersiz maddeler tarifesi leme ücretlerinden yüzde Yeni yapılan bir tarife ile — 10 tenzlât yapılmıştır. demir, font, çelik, çinko, te- — Bu tarife ile idare: inkılâp | neke hurdaları ve bunlardan — Türkiyesini memleket dışında | mamül eşya hurdaları taşıma nitma imkânlarını —genişlet- | fiatleri uzak mesafelerde indi- ve milli kültürümüze | rilmiştir. Boynuz, kemik, hay- h tesirler yapacak olan | van tırnaği, deri, kösele, kul- 'at sergilerinin artmasına | lanılmış kâğıt ve saire yüzde t etmektedir. 27-36 ucuzlatılmıştır. D Eskisine göre daha olgun- laştırılmış ve genişletilmiş olan bu tarife ile sanayileşmeğe yüzde 40 - 50 tenzilat —yapıl- mıştır. Bu arada tenzilâtlı aile biletlerini şükranla kaydetme den geçemiyeceğim. Odun tarifdsi: vagon ayni pasitesinin üçte K b | olmuş, ANADOLU, l Telgraf Haberler l Montrö konferansında Ak- deniz işi de konuşulacak. —— . ——— Litvinof;, Boğazlar mes'elesi müzakere edilirken eski Rus delegelerı gibi konuşmuştur. İstanbul, 26 (Hususi wuha birimizden) — Montrö'den ge- len haberlere göre, lar konferansı, boğazların tah- kimi hakkındaki talebimizi ka- bul ettikten ve bu hususta karar- verdikten sonra, Akde niz paktı mes'elesini görüşmek üzere Akdeniz konferansı şek- linde toplanacaktır. Ankara, 26 (Hususi muha- birimizden) lanan boğazlar konferansında verilen kararları müzakere için Kamutayın fevkalâde içtimaa çağrılması muhtemeldir Paris 26 (Radyo) — Mont- konferansının üç günlük hulâsasını yapan diplomatik alâkadar boğazlar rö mesaisinin Havas ajansının muharriri, — başlıca devletlerin vaziyetlerinin belli 60,000 — Montrö'den tap- başlıca alâkadar devletler ,va- | ziyetinin şimdi açıkça ifade edilmiş bulunduğunu kaydet- mektedir. Türk projesi, Ankara ve Moskova hükümetlerinin Ka- denizde - sahil kapamak maksadile boğazlardan geçme | serbestisini tahdit etmek ist dikleri tesirini " katiyetle mektedir. M. Litvinof 1922 - 23 teki Rus delegeleri gibi konuşmuş- tur. Filhakika Litvinof ?girişi kapalı ve çıkışı sâhil bulunan devletlere serbest olması lâ- zım geldiği karadenizin hususi vaziyeti gözetilmesini istiyen eski Rus ananesini müdafaa ı)lduğunu ywıvm Muharrir: Türk - projesi, Ankara ve Moskova hükümetlerinin laşmasile tamamen kabul edi- lecektir. Sovyetler, ov sahili memleketlerinin Boğaz- | radenizi, bu İrdki hati ge geçirilme” | DN devkeleü sini — istemiştir. M 922-23 deki Rus i konuşmuştur. an- Karadeniz Litvinof, delegeleri Ve Rusya- hususi vaziyet nin gözetil- istiyen eski Rus an- anesini müdafaa etmiştir. M. ver- nın mesini Titulesko da Litvinof'un ileri sürdüğü likri kabul etmiştir. Diyar. Montrö, 26 (A.A) feransınlik Kon- üç gününün mesa- | M. Titulesko bu nokta na- zarı tamamile tasvip elmiştir. isini bilksa eden Havakajanı sının — diplomatik — muhabiri | —eti 4 »» » Çü — — Kişilik Arap' Kuvveti —a a— Yahudi'ler aleyhine faali yete Seçti. Yeni müsademeler oldu. İngiltere müstemlekât nazırı beyanat yaptı. Kudüs, 26 (Radyo) — Dün akşam üzeri bir müsademe Arap'lardan 3- kişi maktul ve 20 kişi mecruh düşmüştür. Hükümet bütün gazetelere sansör tatbikine karar ver- miştir. Yafa civarında bazı hadisc- ler olmuştur. Kudüs'te şimdiye kadar harekât, Şerianın garbinde ol- makta idi, Şimdi, Maverayı Şeriada 60 bin kişilik AHE kuvvetleri Filistin'e — geçerel Araplâra yardıma hazırlan- mıştır. Dün 200 kabile şeyhi tara- | fından Amman'da bir içtima yapılmış, — İngilizlere - Filistin araplarının mütalebatının ka- bulü için on gün mühlet ve- rilmiştir. *Bundan sonra Şeri- a'da da isyan çıkacaktır. Şe- ria'da silâh taşınması yasak edilmiştir. Kudüs, 26 (Radyo) — Fi- listin'de gergin vaziyet devam etmektedir. Araplar, Kudüs su yollarını harap — ettiklerin- den dün Kudüs susuz kal- miştir. Kudüs, 26 (Radyo) — Nab- lüs civarında büyük bir mü- sademe olmuş - İngiliz'lerden bir küçük zabit ölmüş, Arab- lardan altı kişi maktul ve dört kişi mecruh düşmüştür. Londra, 26 (Radyo) — Avam kamarasında müstemlekât ba- kanı M. Horsbi Gor: — İngiltere; Filistin'de Ya- hudi ve Araplar arasında! müsellâh ihtilâf nihayet bul- madan hiçbir teşebbüs ve ha- rekette bulunmıyacaktır. İngil- tere hükümeti: Filistin'in müs- takil ve serbest bir memleket nakline imkân vererek tekrar mamül hale konulması ve do- layısile de değerlenmesini teş- vik ediyor. Modern ziraat ha- yatında büyük bir ehemmiyeti olan hayvan gübrelerinin ta- şıma ücretlerinin indirilmesi de hepimiz için faydalı bir ted- olacağı hakkında man ve hiçbir vermiş değildir. Ayni suretle Filistin'in Yahudi diyarı olacağını da - kimseye ' devam « Habeşıstan’da vaziyet Bazı Raslar dehalet ettiler. Bol yağmur yağıyor Adis-Ababa, 26 (Radyo) Dün mareşal Graçyani'nin önünde ras İmrn, ras Abedi ve ras Mongora dehalet etmiş- ler ve sadakat yemini yapmışlardır. Bunların verdikleri habere göre bir zamanda iltica edeceklerdir. Cima sultanı da Adis-Ababa'ya ve dehalet etmiştir. Asmara'da büyük yağmurlar başlamışlır zeriyat faaliyeti hararetle devam elmektedir. M'Petreti şarki Afrika hidiv hiçbir za- kimseye vadetmemiştir. Vaziyet ancak İngiltere'nin — Filistin bir manda hakkı vardır, bu vazileyi yapmağa devam edecektir. Demiştir. söz | şudur: üzerinde Arap ve birçok rücesa daha - yakın maiyeti ile birlikte gelmiş Bütün Tigre'de muavinliğine tayin edilmiştir. Yunan ordusunu Anadolu'ya gönderen İngiltere imiş. İstanbul, 26 (Hususi muhabirimizden) Jurnale D'İtalya; Taymis gazetesine hitaben yazdığı bir makalede “Habeş mes'elesi İtalya için dahili bir mes'eledir. İngiliz lerin, Akdeniz'de ihtiraslı bir devlet vardır, diye Türkiye'yi aleyhimize çevirmek istedikleri anlaşılıyor. Acabe Türkiye, Yunan ordularırı Anadolu'ya yollayanların İngiliz'ler olduğunu unuttular mı”,, Diyor. “ELHAMRA ve-e 5n İzmir'de 3üncü ve son program BUGÜN Pr. Zati Sungur Akıllara durgünlük veren harikalı fenni fecrübelerle dolu üçüncü “son programına bugün başlıyor. Göstereceği çok mü- him tecrübeler arasında; Bir gölgenin hayata gelişi ve Esrarengiz Bavul Tecrübeleri herkesi hayretler içinde bırakacaktır. İzdihama meydan vermemek için numaralı biletlerinizi şimdiden aldırınız. Bugün ve yarin saat 5 de matine Talebeye tenzilât vardır. FİYATLAR: Hususi 100, birinci 75, salon ve balkon 50 kı wîln' 27 /6/ 936 Bi ı Küçük Haberler General Gömböş: Peşte, 26 (Radya) — Gene- râl Gömböş, 6 haftalık bir mezuniyet almış ve vazifesine ancak Ağustosun iptidalarında dönecektir. Amele sevkiyatı Napoli, 26 (Radyo) — 700 yeni amecle Toskanya vapuru ile Afrika'ya gitmişlerdir. Macaristan ticareti : Peşte, 26 (Radyo) — Ma- car maliye bakanı, Roma iti- lâfı ve Macar - Alman ticaret itilâfı sayesinde Macaristan ha: Kci ticaretinin arttığını söyle miştir. Satılık saray: Londra, 26 (Radyo) — Bu- kingam sarayına 15 milyon sterlin kıymet takdir edilmiştir. Saray satıldıktan sonra, büyük bahçesi umumi park - haline getirilecektir.? Hindenburg balonu: *Londra, 26 (Radyo)— Şarka doğru giden Hindenburg ba- lonu, Antonya civarında bir İngiliz. gemisinin — üzerinden uçmuştur. Alman kruvazörü: Dançing, 26 ( Radyo ) — Layipziğ adındaki Alman kru- vazörü buraya gelmiştir: Malta Şövalyeleri ianesi: Roma, 26 (Radyo)— Maâlta Şövalyeleri konseyi İtalya hü- kümetine Adis-Ababa'da bir cüzamhane vücuda getirilmek üzere mühim bir miktar iane vermiştir. İsveç Bahriyelileri Varşova 26 (Radyo) — Po- lonya bahriyelilerinin ziyaretini iade için iki İsveç harb gemisi Gıdinya limanına gelmiştir. Buğday istihsalâtı Roma, 26 (Radyo) — Bey- nelmilel ziraat enstitüsü, — Bu- sene cihan buğday istihsalâtını 416 milyon kental tahmin, et- mı:ku—dir Sıhhıye vekili Orta Anadolu'da seyahate çıkıyor.. Ankara 26 (Hususi muha- birimizden) — Sıhhiye Vekili Refik Saydam, muhacir ve is- kân işlerini tetkik için orta Anadolu'da bir seyahat yapa- caktır. Şeker Ve pamuklu men- sucat ucuzlıyacak.. :İstanbul, 26 (Hususi muha- birimizden) — Şeker ve pa- muklu — mensucat — fiatlerinin ucuzlatılması için İktisad ve- kaletince yapılan tetkikatı bit- mek üzeredir. Muallimlerimiz Rusya'ya gidecektir Ankara 26 (Hususi muha- birimizden) — Kırk kişilik bir muallim kafilesi, Sovyet hü- kümetince Rusya'ya davet edil- miştir. Gönderilecek muallim- leri vekâlet tayin etmektedir. Macar takımı İstanbul'a geldi İstanbul, 26 (Hususi muha- birimizden) — Baçkay Macar takımı şehrimize geldi. Yarın ilk maçını milli takımımızla yapacaktır. Hava faciası Londra, 26 (Radyo) — “ikinci hava fılosunı mensup