27 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

27 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Bu suali soran adamın sesi tannan ve hâkimiyet ifade ediyordu, Memur bir an durdu, kar- şısındakine dikkatle baktı ve sonra, elini şapasına götüre- rek ve adeta kekeliyerek: — Oh.. Vali.. Vali hazret- leri! Dedi. Evet, bu adam Yovakim Pictri, birkaç ay evvel, M. Buotel'in yerine tayin edilmiş yeni Paris Valisi idi! Vali: — Bu işte. Hangi tarafın mes'ul olduğunu bilmiyorum. siz arabacıların isimlerini dikkat ve itina ile alınız; araba için- dekilerin deadres ve isimlerini almağı —unutmayınız. Benim işim çok aceledir, gidiyorum! dedi, Etuval yolunu tutmuş olan Velinin emirlerini ifa için me- mur evvelâ Pibulet'e: — İsminiz, Matmazel? Diye şordu. — Anois Següre! — İkametgâhınız? — Madam Kora Pcarl'ın nezdinde, Şayyo sokağında oturuyorum! Saat 11 i bulduğu için, Pibulet randevüsuna — biran evvel vasıl olmak müsaadesini memurdan kolayca aldı ve yoluna devam etti. Pibulet'i arabasına almış olan meçhul adam da zabıta memuruna hüviyyeti hakkında şu malümatı verdi: — Adım mı? Karl Stüber; milliyetim? Alman! ikametgâ- hım: Klon Loren sokağında 3 numarada! Dedi. —3— Yüzbaşı Buigemon, mahut dosyayı doğrudan doğruya al- mak için mareşalın yanına girdi. Mereşal Rondon, genç za- biti mutat mülâyimetle kabul elti: Size demiştim ya. Önünüzde sekiz gün var. vakit dar, iş büyüktür. Bunun için bu işi muayyen zaman içinde - bitir- menizi rica ederim! — Elimden gelen her şekil emrinizi yerine getirmek için tatbik edeceğim. — Size verdiğim emirleri tekrara lüzum yoktur. Bu iş- lerden benden başka hiç kim- se haberdar olmıyacaktır. Hay- di; iş başına! Fakaf, genç zabit, her vakit olduğu gibi mareşaldan ayrıl- makta acele göstermedi. Bir ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet — İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk partisi binası içinde Telgraf: İszmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur a Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı; 59 KA geyler beklediği aşikârdı. Ma: reşal Rondon'da bunu anladı, ve: — Daha ne var? ne isti- yorsunuz?. Diye sordu. — Mareşal hazretlerinden bir müsaade istiyeceğim. — Ne gibi?, — Bir düelloda vuruşmak müsaadesi; Mareşal büyük bir içinde kaldı, ve: — Ne düello mu?. Paris'e geleli ancak üç hafta oldu, bu nasıl iş? Dedi. Hanri, bu hadisenin emri üzerinde husule getirdiği fena tesirleri izale için: — Dün akşam başıma böyle bir iş geldi. Ret imkâmı var- mıdı?. Dedi. — Sizi düelloya sevkeden sebep nedir? — Bu hususta birşey sor- mamanızı istirham ederim. — Haydi böyle olsun! hiç olmazsa düelloya davet ede- nin ismini söyleyiniz! Şövalye dö Aldoma! — Hiç şüphe yok. Bu dü- ello bir kadın yüzünden çıkı- yor! Değil mi? — Evet, bir kadin yüzün- den mareşalım. Ve bu kadınla evlenmek niyetindeyim. hayret Bu son cevap, Mareşalı bir az teskin ve temin etti! Han- ri'nin diğer zabitler gibi ba- lolarda tesadüf edilen herkese mahsus kızlar ve kadınlar için düello etmemesini şayanı şük- ran buld. Eğer size taarruz ve teca- vüz edilmişse, düelloyu kabul etmek hakkınızdır. Bununla beraber, bu hadise hiç te ho- şuma gidecek bir hadise de- gildir. Yaralanırsanız size ver- diğim iş ne olacaktır? — Bu neticeyi ben de iztı- rabla düşünüyorum. Fakat kendimi âzami surette müda- faa edeceğim. — Düello ne zaman? — Henüz bilmiyorum. Bu- gün öğle vakti şahitleri kabul edeceğim. — Sizin şahitleriniz lerdir? — Müsaade kumandan Marki kim- buyurursanız dö Goliffe ile yüzbaşı Rap benim şahit- lerim olacaklardır. —Sonu var— Gkkkiü KıSNKAS. 124 M. |J. Taran. 8 9 25 50 İnhisar idaresi 7 ' 10 S. Süleyma. 925 9 25 184 S18271,5 S18755,5 Zahire satışları: Ç. Cinsi K.S. K..S. 100 Ton Buğday 5 7 385 Buğday 5 7 224 Arpa 3503 50| 62 B. pamuk 43 43 50) 2800 kilo p. çekir. 3 25 3 25 45 B. yapağı 51 52 l Nöbetçi eczaneler I Bu akşam Başturak'ta Sıhhat, Karantina'da Eşref, Kemer'de Kamer, Eşrefpaşa'da Eşrefpaşa eczaneleri açıktır, Türk Denizciliği Kamutay, yaz tatiline baş- Lyacağı sırada kabul ettiği üç kanunla Türk denizciliğini geliştirmek yolundaki politi- kamızın devamlılığını temine kıskançlıkla itina göstermemiz Tâzımgeldiğini bir kere daha tesbit etmiş oldu. Bu kanunlara göre, Türkler ve Türk şirketleri tarafından 1940 yılına kadar satın alı- nacak buharlı gemiler - için gümrük resmi verilmiyeceği gibi gene Türk'ler ve Türk şirket ve müesseselerinin Tür- kiye'de yeniden veya mev- cut gemilerin bazı kısımla- rtından istifade etmek sure- tile yaptıracakları buharlı ge- milere İüzumlu eşya ve ci- hazlar - Tabii yerli malından tedariki imkânı olanlar hariç- her gemi için bir defaya mah sus olmak şartile vergi alın- madan geçirilebilecektir. Üçüncü bir kanun da deniz yolları ve Akay işletme ida- relerinin yeniden yaptıracağı vapurlar 1936 senesinden baş lyarak en çok on senede ödenmek üzere 10 milyon li- raya kadar ve gelecek senc- lere sari taahhütlere girişmeye | iktısat vekâletini mıştır. Hudutlarının üçte ikisi sahil ve nüfusunun büyük kısmı da sahili olan bir memleket de- nizci - sayılmak ve şayet bu vasfa İliyakatini kaybetmişse yeniden kazanmak lâzımdır. Cumuriyet hükümeti - tarafın- dan bu gayeye matuf olarak alınmakta olan - tedbirler he- defe doğru yürümekte oldu- ğumuzu göstermektedir. Me- lâ, Marmara denizi limanlarına girip çıkan gemilerin Türklere ait olanları 1930 da, *633,81, 1931 de - *4633'46 1932 de & 34,51, 1933 de * 41,45, 1934 de *6 40,19 idi. Gençlerin deniz mekteple- rine girmekte — gösterdikleri tehalükte bu nisbetten aşağı değildir. 1930 da yüksek deniz tica- ret mektebinden 7, 1934 de ise 22 genç diploma almış, bu iki tarih arasında 12 genç deniz inşaatı tahsili için Av- rupa'ya gitmiş ve bu yıl, dev- let denizyolları idaresi üç gencı yabancı memleketlere tahsile göndermiştir. Dava: Kabotaj hakkı Türk sancağına hasredilmiş olduğu için, ilk önce, kıyılarımız ara- sındaki münakaleyi sağlamak ve sonra, mahsullerimizi yaban- cı memleketlere taşıyacak olan ticaret filomuzu büyütüp bu ihtiyaçları kaışılıyabilecek bir hale getirmek ve bu sırada da, gemi inşaatçılığını teşvik ede- rek memlekçtte bu endüstri- nin de doğup yaşamasına ve nihayet, kendi gemilerimizi kendi emeğimizle kuracak surette getişmesi imkânını ha- zırlamak davasıdır.. Bu son hedefe doğru iler- lerken, gemi inşaatçılığı dola- yisile, memleket dışından ge- tirilecek olanlardan başka bü- tün malzeme bedellerile işçilik ücretleri piyasamıza dökülecek birçok aileler bu sayede geçi- necek, bir takım sanat ve ti- caret şübeleri daha ziyade canlanacaktır. Gemicilik veya madencilik, yahud dokumacılık veyahud şimendifercilik için olsun cu- muriyet — hükümetinin aldığı bütün bu isabetli tedbirlerin sebebi aynidir: Türkiye'nin istiklâl ve refahı... mezun kıl- NADOLU, SON HABER MAT TELCRAF 27 /6/ 936 Ü. TELSIILE Italya-Almanya münasebatı Gittikçe siyasi ve samimi bir şekı! kil almaktadır. İtal 'ya hariciye nazırı Kont Çiyano da yakında Almanya 'ya gidecek! Berlin, 26 (Radyo) — İtalya hava erkâmıharbiye reisi gene- ral Vâle Tempelhof'dan tay- yare ile Alman hava kuvvet- leri müsteşarlarından Fon Mil'le yeni ve askeri Ghadistok tay- yare karargâhma gitmiştir. Bu arada askeri fabrikalarını dv gezecektir. Berlin gazete- leri general Vale'nin bu ziya- retine büyük bir ehemmiyet vermektedirler. Paris, 26 (Radyo) — sız gazeteleri İtalya — yakınlığı hakkında uzun maka- leler neşretmektedirler, Fran- sız gazetelerine göre bu hu- susta faaliyet sahasına geçil- miştir. İtalya ricalinin birisini Fran- ziyaretleri ve bilhassa Kontes | Alman | Ciyano'nun Ren havzasını zi- | yareti buna delildir. Son za- manlarda İtalya hava erkânı harbiye reisinin ren»ral G e î Ciyano da momam Mussolini Hitler'le beraber.. ring'e iadei ziyareti mühimdir. Deveran eden - rivayetlere gore İtalya hariciye bakan! ve Mussolini'nin damadı Kont Alman'yaya bir. bir Fransa'daki Grev Vapurlar ışlemege başladı. Grev- ci sayısı 156662 dir. Paris, 26 (Radyo) — Grev hareketi kuvvetini kaybetmek- tedir. Marsilya'da bu akşamdan itibaren Afrika vapur seferleri başlıyacaktır. Grevin bugün nihayet bulacağı söylenmektedir. Sen havzasında henüz 10,027 amele grev halindedir. Şimali Fransa'da ancak 9000 dir; Marsilya'da 3000 — bahriyeli dün gece toplanmış ve Paris'ten dönen murahhasları dinlemişlerdir. Maamafih gene işe başlamamışlardır. Paris, 26 (Radyo) — Grevcilerden onbin 27 bugün işe başlamıştır. Bütün Fransa'daki grevcilerin şimdi 156,662 dir. amele daha miktarı, Paris, 26 (Radyo) — Grev bazı mahalli grevler istisna edi- lirse hitam bulmuş addedilmektedir. Oran, 26 (Radyo) 2000 tahmil ve tahliye amelesi grev ilân etmişlerdir. Fransa'da Sermaye Ka- çırmak Mes'elesi Ayan meclisi, hükümetin siya- setini tasvip etti. M. Blum gazeteçiler arasında Paris, 26 (Radyo) — Fran- sız meb'usan meclisi bugün akşam üzeri toplanmıştır. Bu içtimada harice sermaye ka- çırmak — meselesi münakaşa edilmiştir. Hükümetin buhususta mec- lise verdiği kanun lâyihasının kabul edileceği. anlaşılmış ve neticede lâyiha ittifakla, 542 reyle kabul edilmiştir. Bundan sonra dahiliye ba- kanı emniyeti umumiye ve ip- tidat tahsil hakkındaki lâyi- haları müdafaa etmiştir. Bir- çok meb'uslar Marsilya hâdi- | seleri hakkında izahat - iste- mişlerdir. Dahiliye bakanı: — Grev uzun sürmiyecektir. Fakat Marsilya ticaret odası birçok hâdiselerin çıkmasına sebep olmuştur. Hükümet va- ziyete hâkimdir. Kan dökül- memesi için herşey yapılmıştır. İşsiz miktarı bir milyon de- gildir; ancak 180 binden iba- rettir. Kabine bu hâdiselerle ya- kından alâkadar olmuş ve uz- laşma için her fırsat hazırlan- mıştır. Demiştir. seyahat yapacaktır. Bütün bunlar, İtalyan—Al- man münasebetlerinin siyasi ve'çok samimi' bir tülha gö çirmekte/ olduğunu göstermek- tedir. Berlin, 26 (Radyo) — Bu gün İtalyan hava ceneralı Valse ile Alman hava bakan- lığı arasında bir hava itilâfı imza edilmiştir. Bu itilâf mu- cibince Alman'ya ile İtalya arasında on sene müddetle hava muvasılasın! — temin et- mektedir. Fransız — matbuatı bu hâdiseye nazarı dikkati celbetmektedir. Fransa'da Yeni imzalanan kanunlar. Paris, 26 (Radyo)— Kabine saat 16 da Elizede cumur rei- sinin riyasetinde toplanmış ve bir saat müzakere devam et- miştir. M. Daladiye, silâh ve mühimmat fabrikalarının mil- lileştirilmesi hakkındaki lâyi- hayı cumur reisine imza ettir- miştir. Bundan sonra, işsizlikle mü- cadele hakkındaki kanun da imza ettirilmiştir. Salı günü kabine bir daha - içtima ede- cektir. Bir infilâk Paris, 26 (Radyo) — Ber- semen'de bir mühimmat fab- rikasında infilâk olmuştur. İki kişi ölmüş, sekiz kişi yaralan- mıştır. Bir muhasip iş arıyor. Ticarethanelerde usülü def- teriye göre defter tutmak ve muhasebe işlerinde çalışmak üzere bir muhasip iş aramak- tadır. Talip olanlar gazetemiz idare memuruna müracaat et- melidirler. Dahiliye bakanının izahatı hararetle alkışlanmıştır. Dahi- liye bakanı, feshedilen cemi- yetler hakkındaki - takrirlere onümüzdeki Salı günü cevab vereceğini bildirmiştir. Paris, 26 (Radyo) — Meb'u san meclisi dün icar ve isticar hakkındaki kanun ile af hak- kindaki lâyıhayı rey işarı ile kabul etmiştir, Paris, 26 (Radyo) — 8 Re- ye karşı 450 reyle Ayân mec- lisi hükümetin harici siyasetini tâsvip etmiştir. # 2 zirl Kal yaz l şen ve  çöl süs I | haş