27 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

27 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

25 g Birinci Fransova BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Şemseddin Bel Bir köylü Kralı gördüğü vakıt insana benzetmiş ve hayretler içinde kalmıştı. Güzel Mari Goden, birinci Fransova'nın odasında onuncu Leon'un vermiş olduğu hari- kulâde elması hayretle seyre- diyordu. Ve: — Bu kilise adamları kadın ruhunu - ve kalbini ne kadar iyi bilirler! Dedi, Sonra, kralın bıyıklarını çe- kerek: — Zatıhaşmetmaabları Par- me ile Plezensi Papâ'ya bıra- kıyorsunuz değil mi?. Diye sordu. — Aslal — Yaşasın benim güzel kralım! Alınan birşeyi hiçbir vakit iade etmemek lâzımdır. Ben de böyle- yapacağım... Fakat, şu sırada papanın kud- ret ve nüfuzu o kadar genişle- miştir ki.. Eğer... — Güzelim, rica ederim bir söz daha söylemeyiniz. Tebaa- min kendisine gönüllerinden kopan ianeyi vermelerine mani olmıyacağım. — Fakat kazandı- ğim — topraklardan bir. karış bile kendisine iade etmiyece- ğim, yoksa... Siz mukaddes pederin bir vekili misiniz?. Evet, bu kadın kısa bir zaman içinde belki onuncu “ defa idiki Parme ve Plezans- tan bahsediyordu! — Yemin ederim ki böyle bir vekâletim yoktur! — Bir kadının da yemini olur mu hiç?. — Kadınların yemini yok- sa., Sözlerinin de kıymeti yok demektir. Beni dinleyiniz, Sir: Çok beğendiğiniz Rafael, beni yeni bir tablosuna model itli- haz etmek istiyor. Bununçün, sizin buradan azimetinizden sonra ben burada kalacağım. Kral, güzel ve cazib kadına dikkatle baktı ve: — Ey kadın.. Ey kadın! Sizi Meryem tasvirine model tutacak — ha... Ve - tapılanları da şeytana uyduracak, de- ğil mi?, Dedi. .. Birinci Fransova, bir defa daha Bolonya'da kıskanç ve zalim İngiliz kralı sekizinci Hanri'le sulh peymanı yaptı. Fransova, Leonar de Vinçi yi Fransa'ya gönderdi. Kendi- sine 700 Ekü tahsisat, yanın- Gadür'bir ikamsizük 'verdi. Bundan sonra ordu kumandanı Burbonu Milâno - valisi tayin etti. 13 Şubatta, iki kişi relaka- tile, Alp'leri gene aştı ve an- nesinin, hemşiresi Margarit'in ve kraliçenin yanına döndü. Dördü birden Sen Bom'a giderek büyük günahkârlıktan en büyük Aazizeliğe geçmiş olan Mari Madlen namına ne- zirlerini ifa ettiler. Ve bir ve- liahd ihsan etmesi dua ve ni- yazında bulundular. -— 9 ökae. Metr Krüş Martta Marsilya'da büyük şenlikler yapıldı. Kral, halkın ve köylülerin iki tarafta diz çökmüş - olarak — bekledikleri süslenmiş yoldan geçti. Kral görmekle büyük bir an bir köylü: sıl görüyorsam, kralı da öylece gördüm. Yüzü tıpkı insan yü- züne benziyor; benden de daha iri ve uzun değildir. Ben ken- disini Sen Heler çan kulesi kadar uzun sanıyordum. De- mekten kendisi alamadı. Genç kızlar, güzel şarkılar ve şiirler okuyarak krala çiçek buketleri verdiler. Kral, Eks, Arles, Taraskon, Avinyon ve Valans'tan geçti; tebaasının alkışlarına tebes- sümler saçtı. Bazı yerlerde sert, kaba köy- lülerin beylerini kabul etti; kendi kendisine: — Bu tehlikeli mahlükatın kalbini elde etmek - lâzımdır. Diye düşünüyordu. Sefirler, mek ve saklatmağı âdet edin- miş ecdadı hilâfına olarak'ken- disini tebaasına göstermek için dolaşan bu serseri kralı bul- mak için peşi sıra koşuyor- lardı. Zafere pek haris - olan bu kraldan dolayı da endişe edenler yok değildi.. Fakat hangi kral, daha 20 yaşında olduğu halde tahta böyle mühım bır zaferle otur- muştu. Bu daima dolaşan, bayram- lar, şenlikler icat eden bu Fransova'nın arkasında ikinci bir Fransova daha vardı ki, bu ikinci şahıs çalıştığını hiç bir kimseye göstermeden 'bir çok işlerle meşgul ve devle- tin idaresine bakmakta idi. — Sonu var — ZABIİTA: MUREUURALAC K ADK Nara atmak Gaziler caddesinde sarhoş olarak nara atan ve herkesin rahatını bozan Ahmed oğlu Tevfik yakalanmıştır. Eve taarruz Kemer'de Yeni mahallede sarhoş olarak Kerim kızı mak- bule'nin evine taarruz eden ve kendisini tutmak - istiyen bekçiye hakarette bulunan Sa- dık oğlu Ali yakalanmıştır. Para çalmak Evvelki gece hapisane kar- şısında bakkal Mustafa -oğlu Ziya'nın dükkânında çırak Davi'nin meşguliyetinden isti- fade eden Vehap adında biri, tezgâh üzerinde bulunan iki Tira ufaklık parayı alıp kaç- mişlir. 120 Lira çalınmış Çorakkapı'da Şark otelinde yâtan Emin oğlu Şerif, yasdık altına bıraktığı 120 lirasının Mustafa oğlu Hüseyin tara- fından çalındığını zabıtaya şi- kâyet etmiştir. Hüseyin tutul- muş ve üzerinde 46 lira bu- lunmuştur. Tahkikata devam ediliyor. Hırsızlık Asmalımesçit'te birinci Hacı Süleyman sokağında Şehver ile birlikte oturan Ahmet kızı Mihriban'ın tütün mağazasında çalıştıkları sırada evlerine gi- ren hırsız tarafından bir manto ve bazı eşya çalınmıştır. Sarhoşluk Başdurak'ta Alipaşa mey- danında sarhoş olarak nâra atan ve bekçiye taarruz ve hâkaret eden arabacı Meh- ÇUT YT ğla memleketini gör- | Bir Ses Daha! —a . —H Reis Çekilmelidir, Diyor. Burnava'da eczacı Osman Acun'dan bir mektup aldık, Kariimiz bu mektubunda, Bur- nava belediye reisinin vaziye- tini mütalea etmektedir. Hu- lâsası şudur; Anadolunun hak- h neşriyatı Burnava'lılara bir şifa iksiri tesirini *yaptı. Lâ- zım gelirse, yıllarca bakımsız kalan bu güzel Burnava'nın belediye reisinin istifasını da bekledik. O cevap verdi, eser- | leri ile iftihar ettiğini bildirdi. Buna yüz kişilik münevver bir Burnava kitlesi karşılık verdi. Filhakika bu devede kulak derecesindeki işleri ileri sür- mekte ne mana vardı? On yıllık eser, Burnava'da, büt- çeye göre o kadar azdır ki, kasaba için zavallıdır, dene- bilir. On yıldır. makamında sabahtan akşama kadar kal- dığı günlerin sayısı sayılabilir. İdart muamcelelerin zaman za- | man arzettiği karışıklık yüzün- dendir ki, iki tahsildar hapis- hanelerde yatıyar. Belediye reisi bu şehri bir gün sokak ihtiyaçlarını görmüş müdür kil Bir sinema vardı, yaşatılama- dı. Bir gençlik teşekkülü var, yardım göremiyor. Bu nasıl kasabadır böyle? Eskiden bir bayram uçurt- ması yapılır, binlerce kişi ğe- lir, Burnava'yı görür kasaba da faydalanırdı. Bu da yavaş ya- vaş sönmedi mi? Mevcut ner- giz bahçesine gelecek ziyaret- çlır için bile doğru dürüst bir yol yoktur. Nafıa Vekilimizin teşrifinde istasyonun şehre yaklaştırıl- masını temin etmek gibi gü- zel bir fırsat vardı. O da ka- çırıldı. Otobüste gidip-gelme ise 25 kuruş.. Fakir halk, mü- temadiyen bu parayi ödeyor. Havaiçi zaruriye bahalıiığına ise diyecek yök. Yapılmış eserlere — gelince, iptidai sistemde bir pazar ma- halli, pis, bakımsız, elektrik- siz aptesthane, Parka gelince, hiçbir fevkalâdeliği yok.. Ka- nalizasyon vesaire, bunlar o ka- dar küçük: işeylerdir. ki, 'meve zuubahsetmeğe değmez. Be- lediyenin hem binası, hem de çalışan bir reisi yoktur. Şehir haritası dahilinde bir imar ve inşa ceryanı açılmamıştır. Be- reket versin, neşriyat başladı da hamur ekmekten — kurtul- duk. Burnava - belediye - reisi istifa etmekle en doğru işi iş- lemiş olacaktır, Nazilli'de bir konferans Nazilli'den yazılıyor: 22 /6/ 936 pazartesi günü a 1 evimizin toplantı ye- rinde İstaribul yedek - subay okulu havacılık öğretmeni Nuri Kızılkanat tarafından Istanbul hava kurumu adına ( Havacı- lığın tarihçesi ve havacılığımız) hakkında bir konferans ve Halkevi sekreteri - tarafından bir de konser verilmiştir: Konferansı alâka ile dinlen- miştir. Turkuvaz - barında, çalgıcı Nesim, zabıtaya müracaatla bar sahibinin kayın biraderi İbrahim tarafından dövüldü- ğünü şikâyet etmiştir. Bunun sebebi birikmiş olanfalacağını Turkuvaz barında bir vak'a JADOLU, Burnava'dan — (Anadolu Mektupları: Uşak'ta Sevinç. Şeker Fabrikası Çalışacak. Ankara'dan Emri Geldi. Fabrikadan bir görünüş Uşak, ( Hususi ) — Geçen yıl çalışmıyan Uşak şeker fab- rikasının çalışmasi için büyük- lerimiz yanında girişmeler ya- pilmak üzere esnaf ve halk müesseselerince seçilen heyet Ankara'ya giderek ilgili zevat ve ekonomi bakanımıza Uşak'ın istek ve dertlerini anlatmış, çok büyük bir hüsnü kabul ol A üeml | * Tei Ekonomi Bakanımız Celâl Bayar'ın Uşak şeker fabrika- | sının çalışması yolundaki emir- lerini telâkki eden heyet du- rumu tel yazısile Uşak'a bil- dirmiş ve Uşak bir bayram günü yaşamıştır. Şeker fabrikaları genel di- rektörü Kâzım Taşkent'le, şe- ker fabrikaları idare meclisi reisi ve İş bankası genel di- rektörü Muammer Eriş ve di- ğer ilgili zevatın yollanan hey- ete karşı gösterdikleri yardım ve kolaylık sevinç duygularını mucip olmuştur. Endüstri bakımından büyük bir değeri olan Uşak'ın şeker fabrikasının çalışmasile değe- rini bir parça daha artıracağı ve genel faydaların belireceği tabitdir. Çiftçi, halk, işçi ve diğer esnaf, fabrikanın çalışmasile faydalanacak ve bir gelişim baş baş gösterecektir. Fabrikanın çalışması haberi yüz beş bin nüfuslu Uşak kazasına yıldırım bızıyla yayılmış ve köylü ve şehirli bayram yapmıştır. Bu yıl mevsimin yağmurlu ve iyi geçmesi pancar ürünü- nün istenildiği şekilde büyü- mesini ve verim alınmasını sonuçlandırmıştır. Tarlalar pan- car ürününün yeşilliği arasına bürümüş bir durumdadır. Türkiye'de şeker sanayiinin doğmasında büyük emeği olan Uşak'lıların fabrikanın çalış- ması yolundaki istek ve dilek- leri yerinde idi. İstikbal neler gösterebilir? Necaşi Bugün Cenevre- de Söz Söyliyecek! —Başı T inci sahifede— mektedir. HBavas ajansanın Londra muha: birinin — öğrendiğine göre, Lord Eden'in verdiği bu teminatı, ulus: lar sösyetesi konseyinin yalnız bu defaki toplantısı için olup: istikbale de şamil değildir. Bu teminatın İngiltere'nin mustakbel hattt hare- ketine delâlet etmiyeceğini, Havus mührbiri, — istihbaratına —atlen bi dirmektedir. Londra 26 (Radyo) — Habeş veliahdı. Arşidük ile kardeşi Dük Harar ve kım prenses Tsahi dün akşam Sutamptona — vasıl olmuşlar- dır. Necaşi — İsviçre'de bulunduğu müddetçe burada kalacaklardır. Londra, 26 (A.A) — Habe- şistan sefareti, Necaşi'nin ge- çen salı günü M. Eden'le yap- mış olduğu görüşmenin iki sa- at devam etmiş olduğunu bil- dirmektedir. Bu görüşme es- nasında imparator, İngiltere'nin Mijletler cemiyeti -mukavele- namesine riayet edeceğine ve Habeşistan'ın ilhakını tanımı- yacağına dair teminat almıştır. İmpıralor, İngilkre'nin zecri tedbirlsrin — kaldırılması — için vermiş olduğu karardan dolayı hayal inkisarına uğramış oldu- ğunu söylemiş ve M. Eden'e zecri tedbirlerin kaldırılmasını Milletler cemiyeti nezdinde protesto edeceğini beyan et- miştir. İmparator, mütecavize karşı Milletler cemiyeti mukavele- | namesinin derpiş etmekte ol- nılmasının ve bu tedbirlerin büyük ve küçük Milletlerle cihan sulhu için yegâne em- niyet zımanı olduğunu ilâve etmiştir. Londra, 26 (A.A)— Habeş sefaretinin M. Eden'in Neca- şiye İngiltere'nin İtalya tara- fından Habeşistan'ın ilhakını tanımıyarak eski Habeşistan'ı tanımakta devam edeceği yo- Tunda teminat vermiş olduğu- na dair olan tebliği münase- betile Havas ajansı muhabiri bu teminatın yalnız 27 Hazi- ran tarihli asamble toplantı- sına şamil olup istikbale raci olmadığını istihbaratına atfen yazmakladır. İmparatora verilmiş olan te- minat Habeşistan - tebliğinin farzettirmeğe — uğraştığı — ğibi hiçbir zaman İngiltere'nin Ha- beşistan'ın tanınması mes'ele- sinde İngiltere'nin müstakbel hattıhareketinin ne olacağına delâlet etmez. Belçika'daki grev Brüksel, 26 (Radyo) — Ma- den amelesinin grevi bugün nihayet bulacaktır. Macar ve Alman nazırları Yunan'istana gidecekler Atina, 26 (Hususi) — Gö- ering ile Göbes; geçenlerde Berlin'e giden Atina belediye reisi Koçyas'ın davetini kabul ederek, Olimpiyatlardan evel ıYı_ıııım'i_sinşı ziyaret edecekle- Bakanımız ve P. Genel iceli Sekreterimiz — .. —Baştarafı 1 inci yüzde— valileri olduğuıhıldc Namaz- âh'taki eski İzmir hılrığı' Şcrinc ğgiderek yapılan işleri tedkik etmişlerdir. i Müze müdürü Selâhiddin | Kantar, kendilerine - izahat vermişlerdir. Vilâyet ve belediye büdce- lerinden beş bin lira ayrıla- | rak hafriyata sarfedilmesi ve fuvarın açılma zamânına ka- dar bu işin bitirilmesi ve meydana çıkarılacak eski eser- | lerin panayır> münasebetile şehrimize gelecek olan sey- yahlara teşhir edilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Hafriyatın altından geçen memba suyunun da Kültür- parka akıtılması ve parkın bu su ile sulanması muvafık görülmüştür. Alacağımız ted- birleri sosyete- teye bildireceğiz.. —Başı 1 inci sayfada— bulunarak, Bulgaristan'ın sulh mu- ahedeleri ve — milletler - cemiyeli paktı ile elinde tuttuğn emniyet garantilerinin — idamesini — istihdaf eden formüller — üzerinde kendi noktat nazarını bildireceği hakkın. da ihtiraz kaydı koymuştur. 10 uncu madde hakkında hiç: bir iliraz dermeyan — olunmamıştır. 11 inci madde üzerinde İngiliz, Türk ve Fransız heyetleri arasında bir fikir teatisi cereyan etmiş ve — bu madde boğazların - emniyeti ile —— İDün Akşam hava seyrü seferinin menfeatlerini — uzlaştırmak üzere teknik komiteye bavale olunmuştur. 12 ve 13 üncü maddelerde kos — miteye havale olunmuştur. Başkan, — — konferansın — mükavelename projes — sinin ilk kırastını semereli bir u- rette bitirmiş - olduğunu müşahede etmiş, işlere nihayet — verilmediğini ve komitclerin fasaliyetleri lüzümu — kadar ilerler ilerlemez umumi içli- malerin yeniden başlıyrcağını bil. — — dirmiştir. Konferans, M. Politisin — başkanlığında kurmuştur. Önümüzdeki celse tari- hi genel sekreterliğin daveti ile teshit olunacaktır. Konsey Üzeri Toplandı. —Başı 1 inci sahifede— Paris'te M. Edenin Fransız ricali ile olan muhaberesinden — daki beyanatından bahsetmek- tedirler. ğ Deyli Telgraf: Fransız - İngiliz mi efkârı, Cenevre'deki - kı içltimama takaddüm — etmiştir. — Vaziyet çok sağlamdır. İstikbal, bu müşareketi ef- kârdan çok - istifade edecek ve sulh ümitleri artmıştır. ya'nın Habeşistan işini b boş olarak yapmış - oli Uluslar sosyetesinin sarsmıyacaktır. Demektedir. İngiltere - Mısır Londra, 26 (Radyo) — giltere'nin — Miısir. £ komiseri Sir Lamison yeni direktiflerle Mısır' reket edecektir. İngiliz - Mısır mü: yeni esaslar d d T ani, ee te ae