23 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

“Ru Aman gazetelerinin iddiaları sya, garp hududunda ünü - tecavüze mi hazırlanıyor Rusya radyo- — Alman matbuatının hücumları, Fransız-|SUnun neşriyatı — Rus ittifakını bozmağı istihdaf ediyormuş Almanya Sovyet Rus yecana düşürmek ve Mosko-| ya'ya bir nota verdi' | Berlin, 22 (A.A) — Havas — Ajansı bildiriyor: Ecnebi mahafil müsellâh bir | Sovyet tecavüzü — iddialarına karşı ani ve şiddetli matbuat i — mücadelesinden az çok müte- — hayyirdir. Bu mahafilde deni- — liyor ki: Şimdiye kadar Alman mat — buati komünist propaganda- O sına karşı çıkışmakla iktifa — ediyordu. Bugünse gazeteler — Sövyet Rusya'nın garb hudud- ları üzerinde hararetli bir su- — Tette tecavüz — hazırlamakta bulunduğunu #iddia ediyorlar. Bazı gazeteler Rusya'nın Fenlandiya hududları boyunca şimal buz denizinden Lenin- grada kadar kışlalar inşa et- — tiğini yazıyorlar. B Ayni — gazeteler Moskova tarafından başlanan dünya ih- tilâline karşı bir ehlisalip ha- zırlamak için medeni millet: — leri davet ediyorlar. Berlin, 22 (A.A) — Ecnebi — mahafili Almanyanın bir hudut — üzerinde kışlalar yaptırmağa - , telmih etmekten çekinmesi lâ — zimgeldiği zira bizzat Alman- /— ya'nın 7 Mart 1936 danberi “Ren arazisinde kışlalar ve / diğer askeri inşaata hararetle — devam ett'ği mülaleasındadır. — Bu mahafilde söylendiğine göre, Almanyanın Baltık deni- — zindeki babri hazırlıkları en — büyük bir faaliyetle idare edil- mektedir. Bazı siyasi müşahit- — der diyor kı: ı “Alman matbuatının Rus- ya'ya karşı ani hücumları Rus — Fransız ittifakını bozmayı is- — tihdaf eden Alman diplomasi- sinin esaslı hatları dahilinde- - dir. Hitler Almanya'sı şimdi - İngiliz ve Fransız efkârı umu- — miyesinden bazı hizipleri he- OEEE SEZLUT MA AA S K — İ— İstanbul'da Dolmabah- — çe sarayında açılacak olan — üçüncü büyük Dil kurultayı — Münasebetiyle 24/8/936 Pazar- — tesi günü saat 13 te halke- — vinde bir tören yapılacaktır. —— 2 — Tören halkevi müdürü — Hüseyin Avni Ozan'ın bir Dil ünkılâbı hakkında ki söylevile — başlanacaktır. 3 — Bölge san'at okulu k _xTürkçe öğretmeni İrfan Hazar — eski ve yeni Dil hakkında bir — konferans verecektir. — 4 — Avni Ozan Dil hak- B kında yazdığı manzumesini — okuyacaktır. 5 — Ankara dil, tarih coğ- safya fakültesi talebesinden — bayan Mukadder - tarafından — bir söylev verilecektir. — 6 — İzmir Muallim mekte- bi mezunlarından Raif Altıok - larafından bir manzume oku- — nacaktır. 7 — Söylevler bittikten son- — Fa saat 14 de dil kurultayı — açılma törenine ait söylev rad- — yodan dinlenecektir. Ve bi- — Finci günün törenine son veri- — lecektir. --8 — Akşam Halkevi bah- — çesinde umuma ait olmak üze- — ge (Danslı açık hava konseri) — verilecek, konsere — başlamaz- Odan evel dil bayramının bü- — yüklüğü hakkında ufak bir — hitabe yapılacaktır. Konserler — dört gece devam edecektir. Es | va'nın ihtilâlci - temayüllerine karşı itimatsızlık hissiyatı uyan- dırmak için İspanya hâdisele- rinden istifade etmektedir. Diğer bazı müşahitlerin tah- minine göre, bu matbuat hü- cumu Vilhem Strase tarafın- dan değil Nasyonal Sosyalist partisi tarafından idare edik mektedir. Ve Nuremberg Na- zi kongresinin açılması arefe- sindekine mümasil bir hava yaratmağı istihdaf etmektedir. Berlin, 22 (A.A) — Volki- şer Beobahter ve Berliner Ta- geblatte gazeteleri bu sabahki nushalarında Moskova'da ya- pılan Alman teşebbüsnü bi- rinci sayfalarında büyük harf- lerle tefsir ediyorlar. Volkişer Beobahter şöyle diyor: Bu teşebbüsler çok gara- hatle gösteriyor ki, Almanya bolşevizmin devamlı tahrikâ- tını ve M. Hitler'le onun hü- hükümeti hakkındaki mütema- di küstahlıklarını mukabelesiz kabul etmemek azmindedir. Eğer Madrid ve Moskova me- deni milletler gibi bir hattı hareket takibine kabiliyetli de- gillerse Bolşevik'ler başka türlü bir ders almalıdırlar. Berliner Tageblatte yazıyor: Temenni olunur ki bu te- şebbüs hayırlı bir ikaz teşkil etsin. Avrupa Moskova rad- yoları bu Alman neşriyatının manasını anlasın. Ve bu teşeb- büs ilk ihtar dinlenmezse alın- ması Zarurileşecek esas olsun. , Fransa'da Üç Eylülde sulh için İNümayiş yapılacak. Paris, 22 (Radyo) — Sulh "için yapılacak olan toplantılar üç Eylülde başlıyacak ve üç gün devam edecektir. İcra ko- kot imzalarile bir beyanname neşretmiştir. Esaslar şunlardır: 1— Muahedelerin tanınması ve gayrikabili taarruz addedil. mesi, 2 — Silâhlanmanın azaltıl- ması, 3 — Sösyetenin takviyesi ve kuvvetli bir hâle getirilmesi, 4 — İhtilâfları menedecek mütekabil tesanüd — esasının takviyesi, Bu toplantılara dünyanın her tarafından gelecek murahhas- lar iştirak edeceklerdir. Kaçakçılık Ankara, 22 (A.A) — Ge- çen bir hafta- içinde gümrük muhafaza örgütü 49 kaçakçı, | 1292 kilo gümrük kaçağı, 303 kilo inhisar kaçağı, 19 altın lira, 163 Türk lirası 2 tüfenk bir tabanca, 55 mermi 821 defter sıgara kâğıdı, 247 keçi, koyun ile 40 kaçakçı hayvanı ele geçirilmiştir. Merkez Bankası Hisse senedleri... İstaubul, 22 ( Hususi ) — Cumuriyet merkez - Bankası hisse senedleri 80 lira olarak tespit edilmiştir. tedbirlere | —a ae Berlin, 22 (Radyo) — Al- manya'nın Moskova sefiri Sov- yet hariciye komiserliğine bir nota vererek, Sovyet radyola- | rında ikinci Rayiş hükümeti aleyhine yapılan tahrikâtçı neş- riyata nihayet verilmesini iste- | miştir. Almanyaının Madrid lahatgüzarı da, kısa mevceli radyo — istasyonlarından Al- mas- ; | manya aleyhine yapılan neşri- yatı, İspanya hükümeti — nez- | dinde protesto etmiştir. Mısır heyeti Londra, 22 (Radyo) — Mı- sır'la İngiltere arasında imza- lanacak olan muahedeyi Mısır adına imzalıyacak Mısır heyeti, bugün buraya gelmiştir. Heyet, başvekil Nahas pa şanın başkanlığında bulunmak tadır. Mısır heyeti, yarın (Bugün) Lord Eden tarafından kabul olunacaktır. Bremen Vapurunda bir arbede oldu. Nevyork, 22 (Radyo) — Bremen adındaki Alman va: puru, buraya gelmiştir. Vapur limana girmeden evel yolcular arasında şiddetli bir olmuş ve vapur mürettebatın- dan 8 kişi ağır surette yara- lanmıştır. Zabıta, 12 kişi tev- kif etmiştir. Bunlar arasında 4 kadın mevcuttur. Filâdelfiya'da da bir arbede olmuş ve komünistler, İtalyn konsoloshanesi önünde nüma- yiş yapmıştır,. Yaralananlardan üç kişi hastaneye yatırılmıştır. İstanbulitfaiyesi mitesi Lord Sesil ve M. Piyer- iİldüncü Yıldönümü | kutlulandı | — Istanbul, 22 (Hususi muha- | birimizden) — İstanbul - itfai- 1düncü — yıldönümü kutlulanmıştır. — Eski tulumbacıların yesinin bugün zamanlardaki koşuşları ve (yangın var) diye bağıran — bekçilerin — hayatı canlandırılmış ve yeni itfaiye teşkilâtımıza mensup neferler | bir geçit resmi yapmışlardır. |İş kanunundan Kurtulmak is. | tiyen müesseseler.. | — İstanbul 22 (Hususi) — İş kanunu hükümlerinden kur- tulmak için kaçamak yollara sapan bazı müesseseler hak- | kında İktisad. Vekâleti - tetki- kat yaptırmaktadır. Fransa'da grev Paris, 21 (Radyo) — Mü- | esseselerle — fabrikaların — bir kısmı, ameleye karşı taahhüt ettikleri şartları şimdiye ka- | dar yerine getirmediklerinden, | amele grevi yeniden başla- mıştır. ! Mon Belyar'daki greve niha- yet verilmiştir. Yalnız berber- ' lerin grevi devam etmektedir. xa ANADOLU ee Londra'ya vardı arbede | n İngiltere bir formül hazırlıyor. 22 Londra, 22 | Deyli Ekspres gazetesine göre, | Avam kamarası - hariciye ko- âsı bu hafta M. Baldvin'in riyasetinde ve baş vekâlet dairesinde- toplana- caktır. Bu içtimada yeni bir sulh plânı vücuda getirilecek ve bilhassa Lokarno esası tesbit edilecektir. İçtimada müzakere edilecek şekle göre Uluslar sosyetesi mitesi Yunanistan'da f_'_gşizıâllzg_ııçlylleri Milletler cemiyetinde esaslı tadilât yapılacak. Sosyete muhtelif şubelere ayrılacak, her şube miıntakavi bir mahiyet alacaktır. ÇRadyo) — |4 mühim bir tahavvüle tâbi ola- caktır. Bu hususta şimdilik ketumiyet muhafaza ecdilmek- tedir, İngiliz plânına göre Uluslar sosyetesi — muhtelif şübelere inkisam edecek ve bu şübeler mıntakavi bir vaziyet alacak- tır. Bu şekil, münferid: sulh mukaveleleri demektir. Uluslar sosyetesi bundan böyle Versay mukavelesinden ayrı addedilecektir. 'Metaksas, komünistleri tevkif ettim İstanbul, 22 (Hususi muha birimizden) — Matbuat mü- messillerini kabul ederek be yanatta bulunan Yunan baş | vekili Metaksas : — Komünistleri - tevkif et- tim, sıra şimdi Venizelistlere geldi. Demiş ve faşizme | olduğunu söylemiştir. Yunan başvekilinin beyanatı Yunanis- tan'da büyük bir heyecan uyandırmıştır. Vaziyet çok na- ziktir. Atina, 21 (Radyo) — Yu- nan hükümeti, yeni bir kam biyo kararnamesi neşretmiştir. Bu kararnameye göre, 8 gün zarlında bankalardaki Tarımı bildirmiyenler, tarafından — şiddetle edileceklerdir. taraftar para- kümet tecziye bankalardaki mevduatın, hü- kümetce zabtedileceği hak- kındaki haberleri tekzib eyle- miştir. Atina, 21 (Radyo) — Pire, Atina ve- Selânik'te, tayyare bambardımanından — tahafluz için raltlı mahzeni inşa edilmekte- dir. Meydanlıklarda ve şimen- düfer istasyonlarında inşa olu- nan yeraltı "mahzenleri, doğ- rudan doğruya hükümet tara- findan inşa olunmuştur. Atina, 22 (Radyo) — Bü- tün esnaf, yarın (Bugün) bay- raklarla meçhul asker âbide- sine gidecekler ve büyük te- zahürat yapacaklardır. Bu va- ziyet, Yunanistan'da yeni bir faşizm teşkilâtına başlandığını göstermektedir. İtalya ile tica- ret muahedesi. İstanbul, 22 (Hususi) — Ankarada cereyan eden müza- kereler neticelenmiş ve eski Türk-İtalyan ticaret muahede- si üç ay daha temdit edilmiş- tir. Bu eski muahedede hiç- bir değişiklik yapılmamıştır. Başvekil " general Metaksas, | halkca alman tedbirler | çoğalıyor. Her evde birer ye- | sıra Venize- listlere geldi, diyor.. —— . —— .—— 'Yunan başvekili, Faşizme taraftar oldu. ğgunu söyliyor. Nazırlar meclisi üç saat süren uzun bir toplantı yaptılar. D Atina, 22 (Radyo) — Yu- nan nazırlar meclisi, bu gece fevkalâde bir toplantı yapmış ve üç saat devam eden uzun bir müzakerede bulunmuştur. Bu toplantıda tütüncülere yar- dım edilmesi kararlaştırılmıştır. İdhalât Kontrol edilecek İstanbul, 22 ( Hususi ) — Gümrük ve inhisarlar Vekâ- leti, idhalâtı kontrol için bir proje hazırlamaktadır. Cim Londos meydan okuyor.. İstanbul 22 (Hususi) — Ati- nada bulunan Yunan pehli- vanı Cim Londos, İstanbul festivali heyetine bir telgraf göndererek güreşmek için ne j | j ! zaman gelmesi lâzım geldiğini | sormuştur. |Ortaokul |öğretmenliği Ankara, 21 (AA) okul öğretmenliği için Orta Gazi yapılan sözlü imtihanlar bugün bitti. İmtihan neticeleri kültür direk- | törlüklerine bildirilecektir. Bu imtihanlara ilk mektep öğret- menlerinden 379 kişi iştirak terbiye enstitüsünde eylemiştir. | Yeni maliye teşki- lâtı kadrosu İzmir yeni maliye teşkilâtı, önümüzdeki ay içinde ihdas edilecektir. Yeni teşkilât, muk- tedir va genç maliye memur- larile yapılacaktır. Yeni — ma- liye teşkilâtından birçok fay- dalar beklenmektedir. İzmir varidat tahakkuk mü- fettişi Abdullah Zorlu Aydın varidat müdürlüğüne ve yeni şube tabakkuk baş memuru Turgut, Sivas varidat müdür- lüğüne tayin edilmişlerdir. Tamin emirleri yüksek tasdika iktiran - etmiştir. R S'yfı-î U VKSA | elgraf Haberleri Kuru üzüm rekoltesi ——1.0. 5—— 65 bin ton olarak tesbit edildi. Ankara, 22 (ALA) — Evel- ce resmi komisyon tarafından tahmin olunarak neğredilen kuru üzüm rekoltemizin son aylar zarlında husule gelen hava tebeddülâtı - dolayısile evelki ilk tahmin olan 77,000 tona nisbetle yüzde onbeş noksan olduğu — anlaşılmıştır. Bu vaziyete göre, 1936 kuru üzüm rekoltesi 65 bin ton he- sab edilmektedir. Yeni mah- sul piyasası #İzmir borsasında 20-8-936 da açılmış ve o gün 3 bin çuval kuru üzüm satıl- mıştır. İngiltere Kralı Jakinto'ya Hareket etti.. Korfo; 22 (Radyo) — İngil: tere kralı 8 inci Edvrad, bu- banyo al- dıktan sonra Yunan kralının malikânesine dönmüştür. Kral, akşam üzeri yatla Jakinto'ya hareket etmiştir. Alina, 22 (Hususi — Ga- zeteler, Korfo'ya gelen Yunan kralının büyük mikyasta fo- toğraflarını — neşretmekte — ve “hoş geldin,, demektedirler. Katimerini gazetesi, Yunan ulusunun; — kral sekizinci Ed- varın şahsiyetinde bütün İngi- liz milletini selâmladığını ya- zıyor. Futbolcularımız Sirkeci'de tezahü- ratla karşılandılar. İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden ) — Yukarı Silez- ya'da bir maç yapan futbul- cularımız, bu sabahki Semp- lon ekspresi ile şehrimize gel- mişler ve Sirkeci istasyonunda karşılanmışlardır. Karşılayıcılar arasında Sü bakanı G. Kâzım Özalp'ta bulunmakta idi. Boğa güreşçisi ölmedi mi? Cadiks, 21 (AA) — Kur- şuna dizilmiş olan boğa gü- reşçisi Domingo Ortega'nın Cebelüttarık'a iltica etmiş ol- duğu hakkındaki haber yalan- lanmaktadır. Uruguay hükümetinin tavas- sut bakkındaki teklifine ce- vab veren Amerika hükümeti, Avrupa işlerine karışmak is- temediğinden bu teklifi kabul edemiyeceğini bildirmiştir. Brezilya hükümeti böyle bir tavassutun — âsilere — muharib sıfatını vermek ve öyle - tanı- mak demek - olacağı - fikrini ileri sürmüştür. Londra, 22 ( Radyo ) — İngiliz hükümeti Ispanya'nın Londra sefirine verdiği bir nota ile — Iskanya'nın kendi sahillerinden geçecek - vapur- ları taharri talebine razı ol: mamıştır. Çünkü bu harp ya- bancı iki devlet arasında de- gil, fakat dahili bir harpta böyle bir hal vukuunda İn- giltere kuvvet — istimal ede- cektir. Burgoz, 22 ( Radyö ) — Burada bir Aragon bataryası teşkil edilmiştir.