23 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

23 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

4 Sıy|ı6 —Başı T inci salıl]ede— Bir konferans toplanacağı doğru değil Paris, 22 (AA) — Fransa hükümetinin İspanya işlerine ademi müdahale müzakeratını tacil etmek üzere bir konfe- rans toplamağı düşündüğüne dair çıkan haberler salâhiyetli mahafil tarafından ne teyid - nede tekzib edilmektedir. Hükümet mahafilleri bu fik- rin henüz kat'ileşmemiş bir projeden ibaret bulunduğunu söylemektedirler. Röma, 22 (A,A)/ — Siyasi mahafil M. Ciyano tarafından M. dö Şambrun'a verilen nota hakkında memnuniyet beyan etmekte ve bu notayı İspan- ya'nın dahili işlerine ademi müdahale hakkında Fransiz plânının tatbik mevkiine kon- masını temine hadim olacak bir unsur telâkki ettiklerini söylemektedirler. Bu mahafiller İtalyan nota- sına beynelinilel normal müna- sebetlerin ihyasını ve beş Lo- karno devleti arasında yapı- lacak konferansın ihzarını ko- laylaştıracağını — ilâve etmek- tedir. Müzakereler durdu Berlin, 22 (Radyo) — Ka- meron hâdisesi hâsebile A manya- hükümeti” * Fransa ile ademi müdahale esası üzerin- deki talik et- miştir. müzakeratını Paris gazetelerinin neşriyatı Paris, 22 (Radyo) — Paris #gazeteleri, İtalya'nın — cevabı etrafında neşriyat yapmakta ve bu cevab ile büyfük bir manlin ortadan kalktığını yaz- maktadırlar. Yalnız Kameron hâdisesini Almanya'nın istis- mar etmesinden memnun gö- rünmemektedirler. Fransız hariciye nazt faa- liyette Paris, 22 (Radyo) — Pa- ris'te bilbassa hariciye maha- filinde büyük bir faaliyet ve heyecan .vardır. M. Delboş, bu sabah; Fran- sanın Bükreş sefirini — bir Çskoslovakya'nın Paris - sefi- rini ve Fransanın Londra se- firi M. Koryeti, Lehistan'ın Paris sefiri M. Lokakoviçi kabul etmiştir. Son yirmi dört saat içinde çok mühim hâdiseler çıkmış- tır. Bunlar - ikiye ayrılabilir, birinci İspanya mes'elesinin had bir devreye — girmesi, ikincisi de Alman diplomasisi- nin oynamağa başladığı roldür. İspanya'daki — dahili harp etrafında Fransa'nın teklif et- tiği ademi müdahale nazari- yesi umumi bir hüsnü kabul görmüştür. Iuly.ı. bazı kuyud ihtirazına dermeyan etmekle beraber ademi müdahale esa- sını kabul etmiştir. İtalya'dan başka Belçika, İsveç ve Çekoslovakya - gibi silâh ve mühimmat ihraç eden memleketlerde Fransız noktai nazarını tasvip etmişlerdir. Lizbon hükümeti de ayni teminalı tahriren vermiştir. Fransız siyaset âlemi, şimdi ademi müdahale davasında İtalya'dan endişe etmemektedir. Ademi müdahale teklifi va- kıa bati bir seyr takib, fakat umümi bir muvalakat havası ıçındc iyiliğe doğru etmektedir. Katalonya — kuvvetleri — ku- mandanı M. Kazanovya'da irad- ettiği bir nutukta bazı dev- letlerin âsilere yaptıkları yar: inkişaf dımdan bahsetmiş ve bunun hitamını — beklediğini — söyle- miştir. Şimdi, Sovyet Rusya'nın tahriri cevabı beklenmektedir, ve bu cevab geç kalmıya- caktır. Fakat — Almanya'nın tahriri cevabı etrafında ciddi endişeler vardır. Kameron mes'elesi üzerinde Hitler hü- kümeti fazla durmaktadır. Alman tayyaresinin Madrid- de müsaderesi de Almanya hükümetini menfi düşünmeğe sevkeden bir hâdisedir. Alman gazetelerinin neşri- yatı çok şiddetlidir ve İspan- ya'daki hâdiseler dolayısile Rusya aleyhine neşriyat yapıl- maktadır. Lizbon, 22 (A.A) — Hari- ciye nazırı M. Monteiro Liz- bon'daki Fransız elçisine ade- mi müdahale tekliflerine veri- len Portekiz tahriri - cevabını tevdi etmiştir. Bu cevaba Por- tekiz hükümetinin mülâhaza- larını ihtiva eden bir vesika raptedilmiştir. Londra, 22 (A.A) — Daily Herald gazetesi Ispanya işle- rine ademi müdahale hakkın- daki Fransız plânımın — İtalya tarafından kabulünü Fransa- nın tazyikine atfediyor. Ve M. Leon Blum'un bütün Av- rupanın şükran ve, sitayişleri- ne liyakat kazandığını yaza- rak diyor ki: Bu büyük müşkülât şimdi Almanya - tarafındadır. M. Hitler bir çocuk gibi, bir kötü Avrupalı gibi hareket etti. Eğer İspanya Kameron gemisini araştırmak — suretile küçük bir gaflette bulunduysa Almanya general Franko'ya tayyare, tayyareciler gönde- rererek İspaya — hükümetine karşı büyük bir cinayet irti- kâp etmiştir. Londra, 22 (A.A)— Royter ajansı İtalya'nın İspanya işle- rine ademi müdahale hakkın- daki Fransız plânma iştirak ettiği havadisinin Londra dip- lomasi mahafilinde bir inşirah uyandırdığını bildiriyor. Fransız diplomasisinin bu suretle şayanı kayd bir. mu- vaffakıyet elde ettiği kanaatı beslenmekte ve büyük Britan- ya'nın Fransa'nın teşebbüsle- rine müzaharette bulunmak hususunda hiçbir. zahmetten çekinmediği israrla söylenmek- tedir. Kamerun hâdisesine benzer hâdiselerin tekerrürü mevcud olmakla beraber umumi kana- at Avrupa devletlerinin İspan- ya dahili işlerine müdahale- deki vahim tehlikeyi anlattık- ları merkezindedir. İspanya işinden doğan bey- nelmilel buhranın pek ziyade hafiflediği ve bugün bir nik- binlik havası mevcud olub bu havanın Sovyet Rusya'nın son zamanlarda İspanya harbı hak- kında resmen ihtiyatkâr bir süküt muhafaza etmesi dola- visile arttığı söylenebilir. —— Öi ANADOLU Italya Fransız no- AsılerSaragosada - tasınacevab verdi.bozguna uğradılar — Başı 1 inci sayfuda—- hakkındaki suale de M. Giral şu cevabi. vermiştir. “Bu vapar İspanya suların: da durdurulmuş ve Kadikşe petrol nakletmekte olduğu — görülmüştür, Petrol ithxli yasak olduğundan Ka- meron vapuru kaptamna geri dön- mesi sÜylenmiştir.,, Madrid, 22 (A.A) Hükümet ve âsiler son zamanlarda âdet ol- duğu Özere her biri kendinin talit bazı muvaftakıyetler — kazandığını Ba — haberler Mühim etmektedirler, ni naksetmektedir. müsademe haberi verilme- Gordoba'nın hükümet kuvvet- leri tarafından zaptı. haberi teyid Dahiliye nazırı mi- Mangada — kumandatındaki kolün Ternel mıintakasında - ilerle- ve evelki gün Navalperal zaptettiğini baber vermek- tedir. Âsi kolları Saragosa ve Cou- uğratıl. edilmemiştir. ralay pe bölgelerinde bozguna maşlar ve ağır zaşint ven şlerdi tiği bir haberde ceplesinde âsil Katalon — ka 28 kamş bir bane iğtinam - eylediklerini b miştir. Navalperal ve Badajoz ci- varında di kuvvetleri dağıtılmıştır. Madrit, 22 (AA) — Gua- dalupe cephesi yakıninde ya- ralanan Havas Ajansı muha- biri B. Lelorrainin sıhhi vazi- yeti endişe verici mahiyette değildir. Vaşington, 22 (A.A) —Ha riciye nezareti İspanya'ya harb malzemesi satışı hususunda hükümetin nasıl bir durum alacağını soran mühimmat fab- rikacılarına - bu gibi satışların Birleşik Amerika'nın sıkı bita- | raflık siyasasına uygun olima- ' dığını bildirmiştir. Haticiye mezareti bu. kabil taleplerin pek - fazla olmadı- ianı ilâve etmiştir. Madrid, 22 (A.A) —Royter Ajansı muhabiri -bildiriyor: Madrid'e gelen ve henüz teyid — edilmiyen — haberlere göre, Cordona şehri hükümet kuvvetlerinin eline düşmüştür. Paris, 22 (Radyo) — Şim- diye kadar İspanya |hüküme- tine sadık kalmış olan (Ma- laga) istihkâm kuvvetleri, bu- gün isyan bayrağını çekmiştir. Yollarda kanlı muharebeler oluyor. Paris, 22 (Radyo) — Bazı Fransız gazeteleri, (Erkrans) kumpanyasına mensup tayya- relerle Fransa'dan İspanya'ya komünist nakledildiğini yaza: rak şikâyet ediyorlar. Cebelüttarık, 22 (Radyo) — (Küin Elizabet) zırhlısı, Mal- ta'ya müteveccihen bugün bu- radan hareket etmiştir. Cebelüttarık, 22 (Radyo) — Amerika tayyarecilerinden is- mi gizli tutulan bir miralay, İspanya âsilerine arzı hizmete hazır. olduğunu - bildirmiştir. Bu adam, maruf zenginler- dendir. Barselön, 22 ( Radyo ) — Katalonya reisi M. Kazanova, İspanya'daki - dahili isyanın, çok çetin ve sürekli olaca- ğını söylemiş ve Katalonya- nın, bu isyanla alâkası olma- dığını beyan eylemiştir. Paris, 22 (Radyo) — vagon mühimmat, Endı)dııı hududu geçmiştir. Bunlar Mad- tid hükümetine verilecektir. Fransa'da yollarda İspanyol er bir takım hükümet “komünist ve “amelesi menlaa- tine iane toplanmaktadır. 100 Belçika'lı komünist Madrid kuvvetlerine iltihak etmişlerdir, Paris'te amelenin bir kısmı fabrikalarda İspanya komünist- leri menfaatine geceleri çalış- mağı kabul etmişlerdir. Meksiko, 22 (Radyo)— Mek- sika hükümeti Urugvay hukü- metinin teklifi üzerine İspan- ya dahili harbine nihayet vermek için tavassulu kabul etmemiştir. Meksika hükümeti, Madrid hükümetine - tayyare, mühimmat, silâh ve para ve asker vermeğe hazırlanmıştır. Cebelüttarik, 22 (Radyo)— Lalinca cephesinde Marksist kuvvetler Malaga'ya — doğru ric'at etmektedirler. 30 dan fazla tayyare Afri ka'dan İspanya'ya asker taşı- maktadır. Dün 2000 yeni kuv- vet hava yolule nakledilmiştir. Lizbon, 22 ( Radyo ) — Koroni radyosuna göre, lere mensup Almirante Çer- vera kruvazörü tamir için Ferol'e gelmiştir. Sefinenin hasaratı azdır. Burgos, 22 ( Radyo ) — General Ma'a Kaslil'de neş- rettiği bir beyandamede ko- hesaplaşmak za- ğini bildirmiştir; karşı en küçük bir mdrhamet gösterilmiyece- Bini 'de! beyannamede hatle zikretmiştir. Paris 22 (Radyo) — İspan- yanın Paris sefareti müsteşarı M. Kastilyonun hudud harici edilmesine karar verilmiştir. Henday, 22 (Radyo) — Mil- liyetperver Basklarla hükümete taraftar Bask halkı arasında bir itilâf imza edilmiştir. Bu itilâfa göre Biskay ve Gipüs- kua eyaletleri bitaraf kalacak- lar ve dahili harba iştirak et« miyeceklerdir. Sevil 22 (Radyo) — Gene- ral Frankonun karargâhı umu- misi — Burgostan Valadolide nakledilmiştir. Bu hâdise Mad- rid üzerine yeni bir taarruz işareti addedilmektedir. Sevil, 22 (Radyo) — Ge- neral Gepo Dolyana neşret- tiği bir tebliğde halktan top- lanmış olan — silâhların birer sened mukabilinde sahiplerine işde edileceğini bildirmiştir. İrun, 22 (Radyo) — Hükü- mete mensub milisler mevzi- lerini muhafaza etmektedirler. Vaziyette hiçbir tebeddül yok- tur.. Dün akşamdan itibaren top ateşleri gene başlamıştır. Espana kruvazörü de İrun kalesine ateş açmıştır. DA BK ÜSEX YA Selânik Beynelmilel Fuarı Ziyaret ediniz. 6-26 Eylül 1936 GKDK Mücellit | Ali Rıza Yeni Kavaflar çar- şısı No. 34 üsi- erle ma: gel Komünistlere sara- | | işine 23 Salihli şarbaylığından: Elli lira ücretli urayımız baytarlığı münhaldir. uray başkanlığına müracaatları ilân olunur. 21 Devlet demiryollarından: Halen haftanın dörder günü İzmir - Bandırma - İzmir sında işlemekte olan 1208-1207 numaralı muhtelif trenle!t İzmir Fuvarı münasebetile 27 ağustos 936 dan 27 dahil eyi 936 ya kadar her gün işliyecekleri muhterem halka ilâf| olunur. 105 İsteklilerifi 23 25 Zi Ş Milli Emlâk müdüriyetinden: ğ S. No. Lira 421 Burnava Türkmen S. 59 eski 31 taj No.lu ev 200 0 438 Buca eski karoça yolu yeniyıkık kemer paradiso Buca caddesinde 56 eski 1 yeni No. lu 919 met- re murabbaı tarla : Bayraklı taksim S. 18 eski ve taj No.lu ev Bayraklı Mahmut B. S. 6 taj No.lu ev Alaybey Şadiye yeni şehit Cemal S. 25/27 eski 23/1 kapu 23 taj No.lu evin 3/20 hissesi Bayraklı Burnava caddesi 32/34 eski 26/28 taj No.lu dükkân ve ev Yemiş çarşısında 49 kapu 45 taj No. lu ve sağır S. 46 eski No.lu mağaza 1000 O Burnava Türkmen S. 16 eski ve lıı No. dükkân 100 00 Mersinli Halkapınar Burnava C. 8 eski 14 taj No. lu kahvehane 300 00 453 Alsancak Şahamet S. 16 eski 14 taj No.lu ev 75 O0 Yukarıda yazılı emvalin mülkiyetleri peşin para veya ikinci tertib tasfiye vesikasile ödenmek üzere on beş gün müddetl artırmaya konulmuştur. İhalesi 7/9/936 pazartesi günü saab 16 dadır. Alıcıların Milli Emlâk müdüriyetine müracaatları.8 Menemen urbaylığından: Su projesi eksiltmesi Menemen kasabasına getirilecek su için talimatnamesi mu cibince tanzim kılınan şartnameye göre projesinin tanzimi talip zuhbur etmediğinden eksiltme müddeti on gün B/936 tarihine rastlayan salı günü saat 11 de 102 25 00 50 0l 50 00 439 440 442 150 443 350 Ol 445 449 452 uzatıldığı ve 25/ icra kılınacağı ilân olunur. Bergama belediyesinden: Her sene çalışması mutat olan Bergama hayvan panayıri bu sene de 14/9/936 da açılacağı ve umumunun istirahatinif 23 30 7 505-103 mücmmen bulunduğu ilân olunur. Cumuriyet kız enstitüsü v ) Akşam kız san'at okulu tale be kaydına başlamıştır; İ Enstitü kabul şartları: Akşam okulu kabul şartları: l 1-—Türk tebaasında bulunmak — 1.—13—45 yaşında bulunmak 2—İlk okulu bitirmiş olmak 2.—En az ilk mektep üçüııcn' sınıf veya Millet mektep- leri B. şubesini bitirmi; olmak 3,—Türk tebaasında bulunmi Getirilecek belgeler: A.—Tahsil kâğıdı B.—Hüviyet cüzdanı C.—6 adet 4.5—6 boyıındı fotoğraf | 3—13 yaşından küçük ve 16 dan büyük olmamak Getirilecek belgeler: —İlk okul diploması B.—Hüviyet cüzdanı C.—6 adet 45—6 boyunda fatoğraf D.—Aşı ve sıhhat raporu D.—Aşı ve sağlık rıponıi* Kayıt hergün Göztepedeki Enstitüde saat 9 dan 17 ye kıdıf yapılır. d 23 D. 2729 76 ________________________J İzmir Sahil Sıhhiye Merkeıi baştabıbhgmden. — Kuşadasi kazası sahil sıhhiye idaresinin önünde yıpH lacak rihtim ve bahçe divarlarının - inşası İzmir Nafiâ müdürlüğünde tasdik edilen keşifname mucibince 1072 lira 2 kuruş bedelle ve 19-8-936 tarihinden itibaren 15 gün müddetle açık eksiltmeye konulmuştur. Bu inşaata aid proje ve şartnameler Kuşadası Sı.b sıhhiye idaresi memurluğunda bulunmaktadır. | Eksiltmiye iştirak edebilmek. için şartnamede yazıli evsafı haiz bulunmak ve eksiltme başlamazdan ev keşif bedelinin *07,5 nisbetindeki pey akçesinin yatıt rılması mecburidir. ] Eksiltmeye gırecek taliplerin kanuni ikametgâhı gö$' termeleri ve hu işi yapabileceklerine dair nafıa ma' dürlüğünden alınmış vesika ibraz etmeleri lâzımdır. İhale 3 Eylül 936 tarihine rastlayan Perşembe 3 saat 15 de Kuşadası kazasının Lianaki mevkünde kâ! sahil sıhhiye binasında yapılacaktır. Talip olanların yukardaki şartlar dahilinde ve gocî len günde Kuşadası Sahil sıhbiye idaresi memurlu; müracaatları ilân olunur, 19 23 28 2