15 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

MÖ S A * aa anaa A CA LAT TOMLAZ LAT N DA GE SA L Madrid semasında üç âsi tayyare düşürüldü « Başı T inci sahifede - Katalonya böyle - hareket ederse Rusya İspanya'yı gayri kabili infikâk Rus arazisinden addedecek ve daha fazla yar- dım gösterecektir. Mareşal Varoşilof'un «dediği gibi Rusya - İspanya işlerinden artık el çekemiyecektir. Çünkü aksi surette hareket Rusya'nın haysiyetini kıracaktır. Büyük harb devam ediyor.. Kalavera Delârena, 14 (Rad. yo) — :Madrid'in cenub ve cenubi” garbisinde büyük bir harb devam etmektedir. Âsiler milislerin Esküryal'da bulunan milislerle irtibatlarını. kesmiş- lerdir. Harekâl kat'ileşmiş Seville, 13 (A.A) — Radyo ile neşredilen bir tebliğde as- keri hârekâtın dün biraz kat'i- leşmiş olduğu bildirilmek!! Hükümet kuvvetlerinin Mıdrıd cenubundaki bütün taarruzları püskürtülmüştür. General Mo- la'nın kumandası altındaki kuv- vet Eseurial mıntakasında iler- lemiş ve birçok esir almıştır. Diğer cephelerde tâli derece- de ehemmiyetli müsademeler olmuüş ve oralarda da hükü- me kuvvetleri püskürtülmüştür. Büyük taarruz Madrid 14 (AA) — Hü- kümet kuvvetlerinin büyük ta- arruzu dün başlamıştır. Büyük erkânıharbiye tarafından ya- pılmiış olan - plâna tevfikan cumhuriyetçi kavvetler yavaş fakat mukavemet edemiyecek bir surette ilerlemektedirler. “Kaballeronun teftişleri Madrid 14 (AXA) — M. Largo Kaballero merkez cep- hesini -ve ezcümle Aranhuecz Sesenave. Valleskas bölgele- rini teftiş etmiş ve erkânıhar- biye reisleri ile görüşmüştür. Kıtaat kendisini şevk ve he- yecanla ı!kışlımışur Hükümet küvvetlerine iltihak edenler - Valansiya 14 (A.A) — Si- afara Alcubuerra cephesinde SD0 âsi asker ve zabit şilâh ve cephanclerile birlikte hü- kümet-kuvvetlerine iltihak et- miştir. Bir Sovyet gemisi neler götürmüş. “Valansiya, 13 (ALA) — öĞİRöN'adli Sovyet gettisi Var lansiya limanına 22 bin çocuk elbisesi 2487 ton buğday 100 ton un, 43 ton morina balığı ve 50 ton hamur işi ve reçel getirmiştir. Milislerin muvaffakıyeti Madrid 13 (A.A) — Havas Ajansı muhabirinden: Resmi olmyan bir memba- dan öğrenildiğine göre hükü- met kuvvetleri dün Getafe ile cıvarındaki — bağı kasabaları zaptetmişlerdir. Hükümet tayyareleri âsile- rin üç bombardıman. tayyare- sini düşürmüşlerdir. Hükümet kuvvetleri Siguenza civarında birkaç kilometre - ilerlemişler- dir. Hariciye Nazırı M. Dal- vayo ve Adliye Nazırı M. Gracia Oliver dün Valansiyı dan buraya gelmişlerdir. İki Nazir vaziyet hakkında M. Largo Kaballeroya Bir rapor vermek üzere Madrid müda- faa komitesi erkânı ile görüş- müşlerdir. Asilorın bir kararı <n İA A ko'nun madeni parayı toplı- yarak ihraç edenler aleyhinde 5000 - peçete'den 50,000 pe- çeta'ya kadar para cezâsı ile ayrıca hapis cezası derpiş eden bir kararname neşretti- gini bildirmektedir. Bu suretle peçeta'nın kiy- metten düşmesinin önüne ge- çilmek istenmektedir. Âsiler yarım mil kadar ilerlemişler, Toledo, 13 (A.A) — muhabirinden ; Sular kararırken Casa De Campo - ormanında bulunan nasyonalistler: şiddetli bir mü- harebeden sonra Manzanares nehrine doğru ve takriben ya- rim mil ilerlemişlerdir. Fakat hiçbir noktadan bunları geçe- memişlerdir. İstanbul, 14 - (Hususi) İspanya'da hükümetçiler lehine bir vaziyet vardır. Hükümetçi- lerin; büyük taarruzları devam- dadır. Cuma sabahı, dört kilo- metre ilerlemiş bulunuyorlar- dı. Âsiler tanklarla hücuma kâlkmışlar; fakat hükümet kuv- vetleri tarafından el hambe- relerile karşılanmışlar ve tank- lar tahrib edilmiştir. Bunu ikinci bir hücum takib etmiştir. Fakat âsiler bu defa da püs- kürtülmüşlerdir. Bunu, milis- lerin mukabil taarruzu takib etmrştir. Havas muhabirinin bildir- diğine -göre, Cuma günü 10 âsi tayyaresi Madridi bom- bardımana - gelmiştir. Bunun üzerine 15 hükümet avcı tay- yaresi kalkmış, bunlardan bi- vtini düşürmüş, diğerleri — kaç- mıştır. Bir tayyareci de para- şütle atlamıştır. Akıbeti meç- huldür. Âsi tayyareler gelirken halk, kâmilen tahtezzemin sığınak- lara çekilmiştir. Biraz sonra 12 tayyare daha gelmiştir. Halk beyecanla hükümet tay- yarelerinin müdafaaya geçme- sini beklemiş vetam bu sıra- da filolar da yükselip müdâ- faaya başlamıştir. Havada — 400-2000 metre arasında akrobatik bütün ha- rekâtı yaparak uzun müddet müsademeler olmuş, iki âsi tayyare daha düşürülmüştür. Halk, âsilerin kaçışını büyük bir zevk ve heyecanla seyret- miştir. Halkın maneviyatı çok yükselmiştir. Mütbiş hava muharebesi oldu. Madrid, 14 (A.LA) — Per- şembe günü nasyonalist as- kerlerin yaptıkları tazyik bil- hassa şiddetli olmuştur. Fa- kat Cuma sabahı — mukabil taarruza geçen hükümetçiler Estramadur yolu cephesinde 4 kilometre ilerlemişlerdir . Diğer hükümet kolları da U- sera mıntakasında düşmandan birçok top zaptetmişlerdir. Nasyonalist kuvvetler hücum tanklarının himayesi altında son derece şiddetli bir taarruz yaparak Escobar - tarafından kumanda edilmekte olan hü- kümet kuvvetlerine saldırmiş- larsa da Asturi maden ame- lesi el bombalarile ve dina- mitlerle Franko askerlerini ge- ri çekilmeye — mecbur etmiş- lerdir. Bu cephede daha sonra vukua gelen birinci bir taarruz- da püskürtülmüştür. Mukabil taarruza geçen mi- lis kuvvetleri düşmanı kendi sinarlarina badar tabin atmiz- Royter Bugün Altay - K. S. K. maçı var! Bugün öğleden sonra halk sahasında önemli müsabaka- lar vardır. Saat 15 te Altay- K.S.K. karşılaşacaklardır. Al- | tay ve K.S.K. İzmir'in en eski kulüpleri Karşılaşmaları alâka ve heye- | can uyandırır. K.S.K. takımı 35 lik maçlarında İzmir ta- kımlarile yaplığı bütün Hüsa- | bakalarda k mevcüdiyet | göstererek puuniaıın başına geçtiği halde bu avantajı id- mansızlık yözünden muhafaza edememiş ve iki hafta evel Altınordu'ya mağlüp olarak şampiyonluğu rakip takımına vermiştir. Oyuncu noktai na- zarından da pek şanssız olan K.S.K. n kuvvetli ve idmanlı bir kadroya malik olan Altaya karşı bugün alacağı neticeyi daima yüksek görmek; bütün sporcuları âlâ- kalandırır. mmca Havas muhabiri, düt sabah 10 Nasyonalist ve 15 hükü- met tayyareşi arasında yapılan büyük bir hava muharebesinin şahidi olmuştur. Franko kuv- vetlerine mensub —on tayyare saat sekizde Madrid üzerinde görünmüşlerdir. Bu tayyareler Madrid'deki hava ateşlerinin tesirinden uzak durmak için çok yükseklerde dolaşmakta idiler. Şehir ahalisi bunları gö- rünce yer altında yapılmış olan melecelere kapânmıştır. Hükümete mensub 15 avcı tayyaresi derhal yükselmiş ve düşman ile harbe tutuşmakta gecikmemiştir. Düşman ve hü- kümet tayyarecileri fenni bü- tün maharetlerini ve cambaz- lıklarını bu 400 ile 2000 met- re arasında cereyan eden şiddetli — muharebede — ayrı ayrı göstermişlerdir. Melce- lere kaçmamış olan binlerce halk-bâazen bir taraf bazen diğer tarafa müsaid olan bu hava muharebesini heyecan içinde takibetmişlerdir. - Bir- denbire tayyarelerden birinin kanadı ve dümeni kırılmış ve tayyare yıldırım gibi bir sür- atle yere yuvarlanirken pilotu paraşütü ile kendini yere at- mıştır. Bu pilotun akibetinden haber alınmamıştır. Az sonra ayni şerait dahi- linde bir ikinci tayyarenin de düşürüldüğü görülmüştür. Öğleden sonra saat 15,30 da gene çok müthiş bir hava muharebesi ceryan — etmiştir. Tamamile açık olan semada birdenbire üç büyük bombar- dıman tayyareei görülmüş ve Madrid bataryaları tarafından şiddetli bir ateş açılmıştır. Bir çeyrek saat sonra ayrıca 10 tane düşman avcı tayyaresinin de Madrid üzerinc geldiği gö- rülmüştür. Ahali cumhuriyetçi tayyare- lerin de meydana çıkarılma- larına intizarda iken gene on kadar hükümet tayyı de düşmana karşı gitti korkunç bir azim ile mitral- yöz ateşi altına alındığını gör- müştür. Bir saat kadar Madrid aha- lisi müdhiş bir hava harbına şahid olmuş ve ikinci bir cum- huriyet zaferine kavuşmvştur. Filhakika bu savaş neticesin- de düşman tayyarelerinden ikisi düsürülmüş ve diğerleri Türk çocuğu göklere el uzatmıştır —ai » © « gnn — - Başı | inci sahifede - huriyete — ve'vatana sadakat andı içmişlerdir. tayyare komutanı recilerimizle Türk ha- mu erkânı ve subaylar ve halk bulunmuşlardır. Ev- velâ İzmir Türkkuşu üyelerin: den Celâl Atılgan, müteekki benigene Türkkuşu talebesin den öğretmen Makbule Emil birer hitabede bulunmuşlar- dır. Makbule - Emil demiştir. ki: —İİk hızını Cumhuriyet ışık- larının yönettiği yolda bulan Türk'ün tayyareci kızı, yüce ülküsü ardından koşarken hiç birşeyden korkmadığını, ama- cına ulaşmak içih mekten bile çekinmediğini pat etmiştir. Eribel Sayın Şe- hid! Ne mutlu sana ki tarihin bu şerefli sahifesi seninle baş- ladı. Ne mutlu senin ardından koşacak olanlara,.. Alkışlanan bu hitabeyi uçman üyelerden öğretmen Naciye tarafından şehid Eribe için yazılan bir manzumeyi üyelerden Meliha Ünsal okudu. Türkkuşu uçucularından Şe- fik Ongunun hitabesi de çok vecizdi ve çok alkışlandı. Şes fik Ongun hitabesinde ezcümle demiştir kit — Bu aziz ölü ilk kâadın şehidimiz Eribe'dir. O, tam manasile kahramanlık timsali idi. O, göklerin sevdalısı, ha- völöriğtüşilki tüi Buzbava ço cuğunun en büyük eğlencesi uçmak, bulutlarla oynamaktı. Arkadaşlar! O, boşluklara ka- yan bir yıldız gibi göklerden, &ramızdan cbediyete âktı, fa- kat gençliğin kalbini dağlı- yarak.. Ey yaşıyan ölül Senden al- dığımız hizla yürüyecek, yük- selecek, yarın bu vatânın mü- dafaası vazifesi omuzlarımızâ yük Yördün somalarım örten birer çelik kanad ola- cağız. Büyük atamız. yarını ize emanet etti, bu vazifeyi iyetle yapabilmek için yur- 'a göz dikenden her ci- Merasimde ezcümle dince amcası Vecihi liğin kalbi ta: Müştür. İhtifalden lerimiz, Atatürk'ün gösterdiği hedefe varmak için andiçmiş- lerdir. Andiçme münasebetile lise son sınıfından Namik Öz- can veciz bir hitabede bu- lunmuş, izciler önlerinde mu- zika olduğu halde İsmetpaşa bulvarından çarşıya çıkmışlar, şehri dolaşarak tezahürat yap- mışlardır. Ödemiş (Hususi) — Pazar günü Ödemiş'lilerin orduya armağan ettikleri IV üncü tay- yareye ad konma töreni ya- pılacaktır. Ödemiş'lilerin aldı- ğı IV üncü tayyareye “Boz- dağ,, adı verilecektir. Bu yıl Ödemiş çevresinde tütün ürünü çok iyidir, tütün satışı da yüksek düzeyde ya- pılmaktadır, çiftçilerin durumu çok iyidir. Bu yıl fitre ve ze- kât verimi, geçen yıllardan daha yüksek olacağı oranlan- maktadır. Onun için Ödemiş'lilerin yakında orduya V inci tayya- reyi armağan edeceklerini şim- diden söyliyebiliriz. Ödemiş'lilerin gösterdikleri yüksek — fedakârlıkları ne ka- sonra yeni izci- Ingiltere müdafaa plâf nın gecikmesi —-Başı | inci sahifede— Filistin'deki “zorluklar ve İs- panya karışıklıkları çalışılan en mühim mes'eleler arasında yiyecek, içecek Vve ham madde ihtiyacının temini, sahillerin ve limanların hima- yesi ve deniz tecimi için aâlı- nacak tedbirler. Müdafaa programını sür'at- le tatbik ve bunu ihtiyaçlara göre tadil edeceğiz. Fakat bâzı mahfellerde derpiş edil- diği gibi başdöndürücü bir nisbet dairesinde hareket ede- rek endüstri ve tecim faali- yetini sekteye uğratmanın ye- rinde olmayatcağına kaniim. Bununla beraber ben ve ar- kadaşlarım, tatbikine başla- dıiğımız programı — ikmal| için yeni tedbirlere lüzum görür- sek icabeden salâhiyeti iste- mekte tereddüt etmiyeceğiz. Müdafaa programımız iyi tes- bit edilmiş ve tatbiki heyeti umumiyesi — itibarile iyi bir şekilde ilerlemektedir. B. Baldvin yeni tayyarele- tin plânda derpiş edilen adet- te inşasında Vukubulan küçük bir gecikmeye işaret ederek bunun yeni — tâyyarelerin her cihetçe mükemmel ve faik bir surette olmasından ileri gel- diğini bildirmiş ve demiştir ki: — Hükümet müdafaa pro- gramının ikmaline azmetmiş olmakla beraber bütün Avrupa memleketlerinin silâhsızlanma- yı ve bilhassa hava silâhsız- lanmasını derpiş ettiklerini gör- meyi her zamandan ziyade hararetle arzu etmektedir. M. Baldvin sözlerini şu su- retle bitirmiştir: Bütün gayretlerimizi bütün devletlerle anlaşmayı ve barışı istihdaf edecek ve fakat ayni fzamanda kendi müdafaa ve haysiyetinden iba- ret olan büyük vazifeye müte- veccih olacaktır. Gayretleri- mize bir dakika bile fasıla vermiyeceğiz. Zira biliyoruz ki bütün mem- leketler bizim harb için hazır olduğumuza kani olmadıkça barışın muhakkak - olmasına imkân yoktur. Bunun üzerine M. Çourçil söz alarak Alman hava kuv- vetlerinin enaz 1500 — harb tayyaresini bulmuş olduğunu, yani İngiliz hava kuvvetinin Almanya'nınkine üçte iki nis- betinde faik bulunduğunu Lil- dirmiş ve M. Baldvin de şu cevabı vermiştir: — Elimizdeki iyi malümata göre M. Çurçil'in Alman bava kuvvetleri hakkındaki iddiası çok mübalâğalıdır, Londra, 14 (A.A) — Har- biye bakanlığından bildirildi- üzerinde ulusumuzun ğine göre Londra mıntakasının hava müdafaası için Teşrini- evvelde teşkil edilmiş olan kıt'alardan maada ayni iş için yeniden üç batarya ile yedi bölük teşkil olunacaktır. Londra, 14 (Radyo) — Mu- halefete “mensub — gazeteler, Baldvin'e şiddetle hücum et- mektedirler. Bu gazetelere göre Baldvin silâhlanmakta çok geç kalııştır. İngiltere bundan evel silâhlanmak mecburiyetindeydi. L " 15/11/936 da tayyareye ad konma töreni münasebetile "Bozdağ,, tayyaresi Ödemiş üzerinde uçuşlar yapacak, gü- zel Ödemiş'in ufuklarında Öde- mişlilerin — özverilik - sembolü | busustaki mevküni iyi bi ı5’ıı/935 Deyli Herald diyor ki: *“Hükümetin harici ve © siyaseti tenkide lzı)ıkkıf tere hükümeti, tam mâf silâhlanmak - için quım parayı çok büyük g bulacaktır. Deyli Ekspres de yazmaktadır. "M. Baldvin İngiltert silâhlanması lüzümunu *© " | j d idi. Buna rağmen çok $' b1<|.ımvştıı eti Macaristan - inkil hayale uğra - Başı T inci sahij rantı arazi istatülerinin değ? ceğine dair bir güna telmib Tunmamıştır. Bu mehafil AvW ile İtalya'nın — Macaristan'ın " silâhlanma — hususunda meli müzaheret etmekte — olmal dolayı memnaniyetlerini İ mektedirler. Ancak daha cöi ticelere intizar ediyorlardı. Burada İtalyan imparstf nun tanınması bekleniyord! mehafil tebliğde Almanya' tesllik olan intizari kayd & ya'nin — Avustarya mes'elerinde huzursuzluktan ı.ı.ı..».. mütalcdâı ilşri sılnl] dir. Bu mehafil İtalya il€ ristan arasındaki — ticaret W betlerinin İtalyan lireti kıy düşürülmesi yüzünden hali muş olduğuna beyan etmek Resmi mehaf'il Viyana rans netayicinin memnuni) yan olduğunu çönkü üç mefif arasındaki dostluğun * kuvtel bulunduğunu beyan etmekt Fransanın L nötamıza verdiği İi cevapta, neler — Başıl inci sahife İskenderun ve Antal idare şekli mes'elesi, Suriye'nin idare — şekli suürette — körarlaştıktân müzakere edilebilir. C de Milletler cemiyeti toj münasebetile Türk ve delegeleri -arasında müzakerelerde bu mes'elt rinde hiçbir karar vcu! N idare şekli teşekkül sonradır ki, Fransa ve hükümetleri ıskenderull" * takya mes'elesini gö ceklerdir. Vekiller heyeti top' Ankara, 14 (Hususi birimizden) — Vekiller bugün — Başbakanımız İnönü'nün riyasetinde narak İskenderun ve Plp ya'nın idare şekli hakkf'iğ notamıza Fransanın —V cevabi. nota üzerinde müzakerelerde — bulundu: müzakerelere büyük ehetf veriliyor. —— DOR Üzüm satışlar! Ç CA Aliçı FKS 331 S. Süleyma. 11 75 144 M. ). Taran. 10 50 80 J. Kohen — 14 70 H. Güneş 12 | 47 T. Erman 11625 43 K.Kâzım 15 39 İnhisar ida. 10 36 Vitel 16 36 S. Emin 13 25 25 S. Gomel — 14. 20 S. Bayazit 11 25 10 ). Taran. ha. 11 10 Alyoti bira. 16 89