26 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 2 -a | : | | $ — anlatıyor: Bir ana mahkemede s 'Bu serlevha, aşağı yukarı, hâdiseyi bilmiyene bile, birşeyler Zavallı bir ana, yavrusunu öldürmüş olsa gerek.. — Hakikatte böyle: - öldürmüş: Sebeb: 1 — Çocuk piçtir. etmemiştir. 4 4 — Kadın aç kalmıştır. Kadıncağız, yavrusunu denize atmış ve 2 — Çocuğu yuva almamıştır. | 3 — Kadını, çocukludur, diye hiçbir ev hizmetçiliğe kabul |beş yıl içinde mektebe kavuşa- : Kanun âdildir. Fakat yalnız kanun değil, cemiyetin de âdil — olması lâzımdır. Hâdiseyi tepe takla getirirsek varacağımız — metice şudur: Eğer bu kadın aldatılmamış olsaydı, eğer bu çocuğu bele: — diyenin çocük yuvası kabul etmiş bulunsaydı, eğer o kadın- — cağızın sefil, perişan bir halde başvurduğu kapılar; k l Diyerek - yüzüne — Kucağındaki taşıdığın piçle seni alamayız, kapanmasaydı, ve efer o zavallı, aç ve | sefil kalmasaydı, acaba o kadın bu cinayeti irtikâp edecek k miydi? Etmiyecek miydi? Hukukçular buna “Esbabı muhaf- — fefe,, diyorlar. Onu anlamam.. Ben cemiyetin bu faciadaki mes-. uliyet hissesine işaret etmek isterim.. Bu kadım, yakalanımış — bir bedbahttır. Ya ayni günahı işleyib de görülenler ve yaka- Tanmıyanlar, ya çocuk aldıranlar nerede? Ve bu hâdisenin — cemiyetteki müsbet tezahürü ve intibahı ne ile sabittir? Saime Sâdi Kadınsız adal Hind denizlerinde bir Ko- — kas adası vardır; Bu adada beyaz ırka mensup on insan, | fakat hepsi de erkek - olarak on kişi vardır. Fakat bunların idaresi altında da 30 kadar Çin'li vardır; bunlar da hep erkektir! Adaya hâkim olan on beyaz, kadınların bu adaya ayak at- malarını en şiddetli bir şekilde yasak etmişlerdir! Bu adaya en yakın memle- ket 2700 kilometre mesafe- dedir! Kitap seçtiren sebepler! İskandinavya'da bir gâzete “Okuduğunuz - kitapları — size seçtiren sebepler nedir?, Diye bir anket açmıştır. Anketin neticesi sıra ile şu olmuştur: 1 — Edebi tenkitler, Dost tavsiyeleri, Propağandalar, — İlânlar, — Muharrirlerin şöhretleri, Yılbaşı kataloğları, Kitapçıların tavsiye ve kendi ve işareti, 8 — Kitabın hacim, harici şekil ve kabı. En... Yaşlı talebe! Haber verelim ki, bu en yaşlı talebe bir kadın, daha doğrusu 85 yaşında hiç evlen- memiş bir kızdır. ve adı Edit Haton'dur! Bu kadıncağız. bu kadar yaşlı olmasına rağmen İngil- | tere'nin York şehrinde serbest derslerin hepsini, hem de bü- yük bir dikkatla takip eder. Bü kadıncağız, acaba, ne ve kimin için ders öğreniyor?.. Bir köpeğin hareketil! Birleşik Amterika'da Nev- | Haven şehrinde çok garip ve şemsalsiz bir hâdise olmuştur: | Sabibi bulunmıyan bir kö- pek, bir gün bir otomobil tarafından ezilmiştir. Hayvan- cağız, otomobilin altından kalk- tığı zaman belinin — kırıldığını Kicenimis' ve eürüna eürüna Köpek bastane doktorlarının ayaklarını yalayarak tedavisini rica etmiş ve doktorlar da bu zavallı fakat çok hisli hayvan- cağızı iyi. ve... Hastaneye de misafir - olarak kabul etmişlerdir. daimi Calman mücevherat Bir kutu içinde muhafaza ediliyor Bandırmada Edincik nahi- yesinde bir evden 1200 lira kıymetinde mücevherat çalan ve şehrimizde yakalanan Saim bu mücevheratı, zengin - bir adam olan Ahmedin evinden çaldığını itiraf etmiştir. Dün akşam, hakkındaki tah- kikat evrakile zabıtadan müd- deiumumiliğe verilmiştir. 1200 liralık mücevherat, bir kutu içine konulmuş ve — kutunun üzerti mühürlenmiştir. Tekaüd edilenler Menemen Tuzculu köyü öğ- retmeni Feyzi ve Narlıdere baş öğretmeni Raşid tekaüde sevk edilmişlerdir. Öğretmen tayinleri Trabzon Kültür dirktörü Said Nazif İzmir erkek lisesi Fran- sızca öğretmenliğine, açıktan Haydar Efez müzesi memurlu- ğuna tayin edilmişlerdir. Bugün doğacak çocuklar.. Bogünün sabahı, korkulu ve || xâbuslu rüyalarla geçen bir gere- den sonra oldukça iyi başlıyacak: vr. Bugün için dikkatli — hareket meeburidir. Vaziyet öğleden sonra daba iyileşecektir. Büyük — işlere teşeb. büs için bugün öğleden sonra çok müsaiddir. Bugün doğacak çocuklar çok zeki olacaklar ve daima kendi- lerinden büyüklerle temastan höş- Tanacaklar ve başlarından büyük işler görebileceklerdir. Bugün do- ğanlar, hayatlarının #onuna kadar ne kadar muvaffak — olurlarsa ol SD İA ea Cd B ANADOLU yAEHİR Mektepsiz Köy kalmıyacak ——— Tamamlanmak üzre Vilâyetimizin bütün köyleri caktır. Bunun için beş yıllık bir proğram hazırlanmakta ol- duğunu yazmıştık. Kültür di- rektörlüğü tarafından hazırlan- makta olan bu proğram, ya- kında ikmal edilerek vilâyete verilecek ve Vilâyetten Dahi- liye ve maarif Vekâletlerine gönderilecektir. Beş yıllık mektep inşaatı programına göre, her köy mek- tep hissesini alacak, beş yıl sonra Vilâyetimizde mektepsiz köy kalmıyacaktır. Birinci derecede mektep in- sası lâzım gelen köyler, prog- ramın ilk yılında yapılacak, çocuğu az olan küçük köylerde, birkaç köy arasında bir mek- tep inşası suretile ihtiyaç te- min edilecektir. Oda meclisi dün toplandı. — bi d 937 büdçesi görüşül- dü, yeni seçim yapıldı Şehrimiz ticaret ve sanayi odası meclisi, dün saat 15 te oda konferans salonunda reis Hakkı Balcıoğlu'un riyasetinde toplanmış ve odüya aid bazı mes'eleler üzerinde görüşme- lerde bulunmuştur. " Meclis, odanın 937 senesi büdçesini aynen kabul etmiş ve 936 blânçosunu da tetkik ile tasdik eylemiştir. Odanın 936 büdçesi 48 bin lira iken, 937 büdçesi 6 bin lira fazlası ile 54 bin liradır. Memurlardan bazılarının maaş- larına zam yapılmış, 937 - İz- mir enternasyonal — fuarında odanın büyük bir pavyon inşa etmesi için 10 bin lira tahsi- sat koymuştur. Bu para, lü- zum görüldüğü takdirde iki misline çıkarılacaktır. Meclis, büdçe müzakerele- rini bitirdikten sonra, riyaset divanı seçimine geçilmiş ve Hakkı Balcıoğlu birinci reis- liğe, Şerif Remzi ikinci reisli- ğge, Mazhar İzmirlioğlu birinci, Nuri Çolak ikinci reis - vekil- liklerine seçilmişlerdir. Mua- melât müfettişliğine Aşkı Naili; hesabat müfettişliğine de Şük- rü Cevahirci intihap edilmiş- lerdir. Odanın yeni idare heyeti şu zevattan müteşekkildir: Şerif Remzi, Şükrü Ceva- hirci, Aşkı Naili, Kâzım Kır- kağaçlı, Şerafeddin Serbesoğlu. Yeni seçimde kazanan ze- vatı kutlularız. Fuar Odaların Wı . di . 'iştiraki istendi. Fuar için bütün ticaret oda- larına bir tamim gönderilmiş ve 20 ağustosta açılarak 20 eylölde kapanacak olan fuara her vilâyetin ve - ticaret oda- sının iştirak edeceği . bildiril- miştir. Şimdiden oda büdçe- Terinde fuar için tahsisat ay- mılması istenmiştir. Fuarın enternasyonal sahada HÂBERLERİ (Urla'da otomobil5içinde bir cinayet oldu Beş yıllık proğram Sarhoşluk yüzünden—çıkan kavgada Ali kurşunla arkadaşı Mehmedi öldürdü Evvelki gece Urla'da bir cinayet Ali adında , otomobil içinde arkadaşı tütüncü Mehmedi — tabanca kurşunu ile yaralıyarak öldür” müştür. Cinayet hakkında al- dığımız malümat şudur: Ali ve tütüncü Mehmedle üç arkadaşı, gece Urla'da bir yerde içki içerek sarhoş ok muşlar ve sonra bir otomobile binerek Urla-İskele şosesini takiben Urla iskelesine gitmek üzere yola çıkmışlardır. Otomobil, Urla içinden çı- karak bağ küleler bulun- duğu sahaya geldiği sırada otomobilin içinde Mehmed'le Ali arasında bir kavga çik: mıştır.. Bu kavga esnasında Ali birdenbire tabancasını çek miş; Mehmed'e ateş etmiştir. Şoför, silâh sesini duyunca otomobili durdutmuştur. Meh- med, fena bir yerinden yara- lanmış olduğu feryada başlamıştır. Şaför, otamobilde bir kişi olmuş, için nin yaralanmış olduğunu gö- | rünce derhal otomobili geri Tuzla filmi ve e Çamaltı'nda enteresan bir fi- lim çevrilmiştir.. Gümrük ve İnhisarlar Vekâ» leti, Çamaltı tüuzlasm filme çektirmiştir. Bu filimde, tuzun nasil istihsal edildiği ve ne suretle hazırlandığı bütün te- ferruatile görülmektedir. Filim gösterilirken, Tuzla müdürü Sezai'nin izahatı da dinlenmektedir, Vekâlet bu filmi memleketimizdeki sine- malarda ve mekteplerde gös- tertecek ve birkaç kopyasını da yabancı ülkelere göndere- cektir. Sofra tuzu Fabrika faaliyete geçti Islah edilmiş olan Çamaltı tuz fabrikası faaliyete geçmiş ve ince sofra tuzu hazırlamağa başlamıştır. Yarımşar ve birer kiloluk paketler halinde bulu- nan sofra tuzları, yakında sa> tışa çıkarılacaktır. Radyolarda parazite karşı Kondasotör koymiyanlar | cezalandırılıybrlar Belediye, radyolarda parazit | tevlit eden bütün motörlere ve molörlü vesaite kondasotör taktırtmağa ve bu âlâtı kul. lanmıyanlar hakkında takibat yapmağa karar verimiştir, dün ilk dela olarak beş kişi ceza- landırılmıştır. Kızılay ameleye sı- cak yemek veriyor. | | yetini esasından değiştirmiye müs Kızılay, Halkapınar'daki pa- | muklu mensucat |fabrikasında çalışan amelenin sıcak yemek yiyebilmelerini temin için bu- rada bir aşevi açmışlır. D fabrikada ilk defa olarak sıcak yemek yimişlerdir. Bun- dan sonra muntazaman her çevirmiş ve Urla eczanesine götürerek önünde durmuştur. Yaralı cczaneye sokularak pansımanı — yapılmış ağır vaziyette olduğu görül- müş ve İzmir memleket has- tanesine nakli için İzmir'den sıhhi imdad otomo- bili istenmiştir: Fakat iki dakika sonra yaralı ölmüştür. Katil Ali, Urla za- bitasınca yakalanmıştır. Meh- ise de telefonla med'e atılan kurşun, vücudun- da kaldığı ve Urla - hükümet tabibi de rahatsız bulunduğu için şehrimizden Adliye tabibi istenmiş ve dün sabah Adliye tabibi Urla'ya gitmiştir. Cinayetin sebebi hakkında şehrimizdeki alâkadarlara he- nüz tafsilât gelmemiştir. Fa- kat sarhoş'luk yüzünden oldu- ğu tahmin edilmektedir. Meh- med'in yarasının — neresinde volduğu da öğrenilememiştir. | İçib sarhoş olan beş kişinin | Urla'dan otomobille gece vak- ti nereye gitmek istedikleri de anlaşılamamıştır. Yugoslavya- Bulgaristan yakınlığı... b dd ÖL -"Bıış; J inci sahifede | Bagünkü Yugoslarya'nın hakiki bâ- Disi ve şimdiki başvekilin hem fırka relsi, hemı siyaset hocası olan meşhur - Pasiç'in bine umumt harbın sonunda bırakan riyaset ettiği ka. Bul. bir eenub le getirmiye muvatfak oldu. Fakat şimdi — Yu: göslavya ismini taşıyan bu hükü- met Jdahilinde de bakiki bir İslâv ittihadı terin edilememişti. Sırb'lar Milleti kolacakları ta- Bel- bir. hükümet dardı. Halbuki m'ler Yogoslavşa bilâkir yarın Bolgari gelib — iltihak edebileceği Sırb'lardan, Hırvat'lar. dan ve Sloven'lerden mürekkeb bir “ Federe hükâmetler comlası ,. türetinde anlıyorlardı. — Bugün bile hâlâ Yugoslavya'da bu üç ansur arasında devam eden ihtilâfın ba- kiki sebebi budur. Cenab |. lerinin şeklinde hid ve herşeyi bi yekpare geklinde tefsir e mami grad'a Hıevat'larla ittihadım tan'ın da - serbestçe vları — hakkındaki bu kısa tarihçe Bulgar'ların olenn, hların olaun dün imza- uk muabedesine “Ebedi,, | uzun bir çin bukadar kıymet — verdiklerini izaha kilayet eder sanırım. — Bul: gar'lar Yugoslavya'lıların her nok- 'ai nazardan faik vaziyetleri — kar- şısında cenab - İslâv'ları ittihadını tesis ve ikmal etmek şeref'inin ar- tk ” kendilerine aid olamıyazağını teşlim etmişler ve cenub- İslâv'ları | ittihadına dahil olabilmek için ilk adımı bu muahede ile atmışlardır. Heriki tarafın da bol-bol kullan: diği * Ebedi ,, tüâbiri işte bunu anlatmıya çalışmaktadır. Maamafih Balkan'ların — vuzi- teid bülunan ve birçok menfaatleri ihlâl edecek olan, böyle bir ittiha: dın hakikaten busul bulması daha ana, ne kadar devam edeceği mülüm olatyan bir intikal | devresine "muhtaçtır bir hakikat varen © da bu müahede ile Bulgaristan'ın Bugün için | ’fq;[gr Karşıyaka va- purlarının hali.. Dün sabah Karşıyaka'dan saat sekiz ve sekiz buçukta hareket eden vapurların izdi- hamı, pek haklı olarak halkın şikâyetini ayuka çıkardı. Saat sekiz seferine, Çankaya vapuru, epice bir cesaretle yalnız başına gelmişti.. Kapı- lar açılırsaçılmaz, müdhiş bir yolcu dalgasi vapura aktı ve göz açıp kapayıncıya kadar her taraf doldü. İskeledeki memurlar -ne yapsınlar, on- lar da haklı - kapıları kapa- dılar. Yüzlerce yolcu ve talebe, yüzlerine kapanan bu kapıla- rin dibinde hiddet ve asabi- yetle feryada' bışladılar, zorla içeri girmek istediler. Polis geldi, bu halkı, teskin etti. Sıra, buçuk vapuruna geldiği vakit, yolcu kalabalığı büyük ve göz dolduran bir şekil al- mıştı. Nitekim » vapur da bir hamlede doldu. Herkes ayaktaydı. Müdhiş soğuğa rağımen, yer bulamıyan yolcular, vapurun iki tarafında ve güvertede “büzülmüş, yer almişlârdı.” Vapur, ağır - ağır, taşıdığı yükün altında âdeta büsbütün köhneleşmiş gibi ilers liyerek yolcuları nihayet Pasa- port ve Konak iskelesine çır kardı. Bir taraftan sağlık mücade- lesi yapıyoruz, Bir taraftan mekteplilerin bulunduğu seferlere ehemmi- yetten bahsediyoruz. Bir taraftan da vatandaşların selâmetlerini ileri süörüyoruz. İyi hoş amma, bu iki vapurda ülen ahval, şu üç başlı mücadele ve gayrete uyuyor- mu, uyiniyor mu? İçeride herkes ayaktadir ve hava berbatlaşmıştır. Dışarıda ise keskin soğuk ve rüzgârda bol-bol grip teneffüs edilmek- tedir. Mektebini kaçıran, işine, gücüne yetişemiyen yolcuların hali de başkal. Bir taş daha atmakla kolu- muz yorulacak değildir. Elve- rir ki çaresi bulunsun! Sapan İzmit ve Derince Te D Limanlarına uğrıyan ecnebi vapurlar. Derince ve İzmit limanlarına uğriyan ecnebi vapurlar, evelce Milli Müdafaa Vekâletile genel kurmay başkanlığından müsa- ade istihsal etmeğe mecbur tutuluyorlardı. Bir kararname ile formaliteler azaltılmış, yal- nız İstanbul deniz Ticaret mü- dürlüğüne müracaat etmeleri lâzımgeleceği alâkadarlara bil- dirilmiştir. züm kongresi Ankara'da toplanacak olan üzüm kongresine, İzmir Ticaret odası namına kâtibi umumi Mehmed Ali Eten iştirak ede- cektir. sekiz fmaosar ederek dolambaçlı bi dan Balkan — itlihadına — girı mandır. Bu bâdise sülhu seven millet- ler için ve bu meyanda — bilhassa bizim için memauniyetle karşılan: ması lâzimgelen mes'ud. bir hâdi: sedir. Bugünün hakikati budur. Cenab İslâv'larının tam ittiha: l1 keyfiyetine gelince bu öyle ueak bir hayaldir ki şimdi onunla iştiznle kalkışmak abes olur. Ha günün kendi endişesi — kendisinı