26 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

26 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

H Bi l erlın Mektubu erlin'de gece hayatı ve sokakta görülenler. ı polisi nasıl bir tij tiptir ve nasıl çalışır? — Berlin, (Hususi) — Altmış | milyonluk Alman camia- sının siyaset, ilim ve san'at merkezi olan Berlin hakikaten nlatılmağa değer bir şehirdir. Elimden geldiği kadar muh- if mektuplarımla bu şehri / Size tanıtmağa çalışacağım. - Hepimizin Avrupaş ehirleri hakkında, aşağı yukarı isabetli 1 irleri vardır. Ben de duy- luklarım, okuduklarım şeyler- 'den kafamda tasarladığım bir “Berlin, le buraya — geldim. - Trende Berlin'e doğru yaklaş- tıkça, gözümün önüne muaz- m bir istasyon getiriyordum. Şimdi bir parça sonra Berlin istasyonuna gireceğim diyor- dum.... Ufak tefek beşer da- aralıklı birkaç istasyon- da durmağa başladık. Yolcu- lar birer birer iniyorlardı. Ben lleyecınlı hâlâ “Berlin,, yazılı “ kocaman istasyonu bekliyor- dum. Bu küçük durakları da €ivar köylerdir, diye yakıştırı- rdum. Nihayet kompartı- | —manda yalnız kaldığımı göre- A yarım yamalak Fransız- cam ile biletçiye “Berline ine- -ceğim, dedim. Berlin'i meğer Fransız şivesi ile teleffuz et mişim. Biletçi alık, alık yüzü- “me baktı. Alman'lar bir kelimeyi ken- di şivesi ile teleffuz edilme- — dikçe kat'iyen anlamazlar. Ber- lin diye ikinci hece uzatılmalı ki anlaşılsın. Nihayet yazarak /— derdimi anlatabildim, ve mü- — teakip istasyonda indim. Pek sukutu hayal, Hani tasarla: Odığım muazzam istasyon.. — — Nafile. Berlin bu mu imiş. — Diye dudaklarımı büktüm... Meğer sonradan öğrendim ki,bu mııyonlır şehrin birer mahallesi imiş. Buradan şima- © le, şarka, garba, cenuba - gi- den büyük ekspresler de ge- çiyor, şehrin içinde işliyen elektrikli trenler de iki daki- /— kada bir muhtelif istikametlere — hareket ediyorlar. Hareket es- — nasında düdük öttürme telâşı — filân yok... Muayyen zaman |— geldi mi sessiz, sadasız he- — men kalkıveriyorlar. Arkadan mendil sallıyan teşyiciler de /— görünmüyor. Gidecek olan ba- — vulunu alıp çıkıyor. Bir hattan şehir treni ile işine veya mek- tebine gidenler inip binerken, diğer hattan “ Paris'e , veya *Viyana,ya, ne bileyim, daha “uzak herhangi bir yere giden- |ler veya gelenlerde işliyor: Hep ayni soğukkanlılıkla... Hakikaten insan her gün “bu beş dakikada bir muhtelif —gzak merkezlere kalkan tren- |leri gördükçe seyahat heyeca- 'nini kaybediyor. Mesateler ya- kınlaşıyor. Kendisi de oralara “hemen gidiverecekmiş gibi ge- — liyor. — Berlin tamamile hendesi bir şehir. Kaybolmanın imkânı O yok. Fevkalâde temiz, geniş, — birbirine Amut Asfalt cadde- 'ıet. Geceleri bu caddeler, elektrik ışıkları altında birer — mehire benziyor. Her sokak — başında sokağın ismi ve o ıohlnıu evl:rm numaraları taza öa a Tei treni, otobüsler, tramvaylar şehri birbirine bağlamaktadır. Her vasıtai nakliyenin durak yerinde, hattın muazzam bir plânı vardır. Kimseye birşey sormağa lü- zum yok.. Bu plânlara bak- mak kâfi. Maamafih herhangi bir müş- külünüzü — halletmeğe - Berlin polisi amadedir. Otomatik ışık- larla idare edilmiyen dört yol “ağızlarında veya herhangi bir yerde rastgeleceğiniz — polis kendi başına bir tiptir. — İri, yarı, sevimli, fevkalâde temiz üniformalı, güler yüzlü.. Al- man'lar.. Bir sokak mı sora- caksınız. Size derhal bir riya- ziye formülü söyler gibi ez- berden gideceğiniz yeri söyler. Bir sinemaya gitmek istiyor- sunuz, filim seçmekte müte- redditsiniz, öyle mi, polise so- run... Tavsiyesi yabana atıl- maz. — Ekserisi İngilizce ve Fransızca bilir... Polisler tamamile askeri bir terbiye görmüşlerdir. Ata bin- me, motör idare etme, silâh atma talimleri yapmak mecbu- riyetindedirler, Karakolları bir kütüphane intizam ve sükünu ile çalışır... Muntazam fişler, mahallelere veya isimlere göre tasnifler... Dörtyol ağızlarında veyahut ta mühim geçidlerde, vesaiti nax- liyeyi ve yaya geçenleri renkli ışıklar idare eder. Yanan kırmızı - tehlike ışı- ğına dikkat etmeden karşı ta- rafa mı geçtiniz; eyvah, iki mark cezası var, Polis hemen yaklaşır ve hiç birşey söyle- meden makbuzu keser. Siz de birşey söylemeden iki mark cezayı Verirsiniz. İtiraz eder- seniz, bir mislini daha vermek mecburiyetindesiniz. Fakat kork | mayın ecnebi iseniz, mes'ele kolay. Polis sizi zaten haliniz- den fark etmiştir. Gelir ecnebi olduğunuzu bir kere de sizden öğrendikten sonra, yarı güle- rek, yarı ciddi başparmağını * Seni gidi senil! , Gibilerde, fakat bizimkinin aksine olarak ufki bir şekilde sağa, sola sallıyarak sizi uğurlar. İlk zamanlarda insan kırmı- zıyı, yeşili pek farkedemiyor. Hemen geçenleri gördü mü sürüye katılıveriyor. Burada daha hiçbir insan eserinin önünde hayret edip donmadım. Çünkü hepsini memleketimde gördüm, Fakat, maatteessüf tek olarak... Geniş asfalt caddeler mi, bizde de var.. Fakat kaç tane? Büyük ırmımınlır mı, biz- de de vari Fabrikalar mı, bizde de var! Tiyatrolar mı, bizde de var. Fakat gönül istiyor ki, nü- munelerine malik olduğumuz bu eserler, memleketimizi baş- tan aşağı kaplasın. L. Aksel Sabıkalı Hasan tutuldu. Bozyaka'da Hasan tepesin- de oturan Hüseyin karısı Şa- kire'nin evinden 10 lira kıy- metinde eşya çalan sabıkalı- lardan Hasan — tutulimuştur. Hasan'ın 16 evden eşya ve ınlııılmwhr Tılı- | | ANADOLU retle halledildi — Başı Tinci sahifede — yük sevinç uyandırmıştır. Türk ahali, yirmidört saattanberi bayram yapmakladır. Cenevre, 25 (ALA) — Fransız matbuatı umümiyetle — nikbindir. Bazı Paris gazeteleri mes'eleyi ta- mamen bitmiş gibi gösteriyorlar. Burada Türkiye heyeti malız. filinde öğrendiğime göre bazı ea larda itilâf görülmemekte ise de müzakere henüz devam — etmekte- dir. Ancak Pazartesi veyahud Salı günü metice hakkında bir fikir edinmek mümkün olacaktır. Cenevre, 24 (A.A) — Ana- dçolu ajansının muhabiri bildi- riyor: Bu sabahki Jurnal Dö Ce- nevre — gazetesi — İskenderun mes'elesi hakkında şunları ya- ziyor: * Dünkü, cumartesi günkü konsey içtima devresinin bel- ki de en mühim günü olmuş- tur. Müzakereler de bir dönüm noktası teşkil etmiştir. Sancak mes'elesi hakiki bir terakki göstermiştir. Türk'ler ve Fran- sız'lar dün gene 19 da müte- kabil anlaşma projeleri teati eylemişlerdir. İki heyeti mu- rahhasa sonra saat 12,30 da mezkür iki projeyi telif etmek üzere Milletler cemiyeti genel sekreterliğinde bir toplantı yapmışlardır. İsveç Hariciye Bakanı Sand- ler ve İngiliz Hariciye Bakanı Eden'in de hazır bulunduğu bu toplantıda esas itibarile bir anlaşma elde edilmiştir. Delbos ile Viento tarafın- dan tevdi olunan metinler Ankara hükümetinin tasvibine arzedilmek üzere bir anlaşma çerçevesi yapacak sürette ol muşlardır. Bu anlaşmanın esas hatları şunlardır: 1 — İskenderun ve Antak- ya sancağı Milletler cemiyeti- nin garantisi altında ve Suriye devletinin kadrosu içinde ken- di dahili işlerini tamamle müstakil olarak idare ede- cektir. 2 — Sancak'ın teşkilâtı esa- siyesi bilhassa Milletler cemi- f'elının kontrölü ve ekalliyet- lerin himayesi hakkındaki ah- kâm tanzim olunacaktır. 3 — Bir Türk - Fransız askeri anlaşması, Soncağa ha- riçten vukubulacak - bir taar- ruza karşı teminat altında bu- lundurulacaktır. Bundan başka Sancak askerlikten tecrid olu- nacaktır. Beynelmilel mahafilde Av- rupa'nın - teskininde kuvvetli bir unsur teşkil eden bu an- laşmadan dolayı memnuniyet beyan olunmaktadır. Cenevre, 24 (A.A)— D.N.B. ajansı bildiriyor: Türk ve Fransa mümessil- leri İsveç hariciye Bakanı ve konsey raportörü Sandler'de hazır bulunduğu halde uzun bir müzakerede — bulunmuş- lardır. İskenderun meselesinde esas itibariyle bir anlaşmıya varıl- mıştır. İskenderun Sancağına milletler cemiyetinin nezareti altında idari bir muhtariyet verilmektedir. Hukuki teferruat hemen tesbit olunacaktır. Cenevre, 24 (AA) — İyi malümat alan mahafilde zan- nedildiğine göre İskenderun hakkında Türk ve Fransız he- yetleri arasında elde edilen anlaşma şu esasları ihtiva et- mektedir: 1 — Sancak Milletler cemi- ü dahili işlerini tam bir istiklâlle idare etmek hakkına malik olacaktır. Fakat siyaseten Su- riye devletinin kadrosuna da- hil bulunacaktır. 2 — Sancak'ın kendi par- lâmentosu ve hükümeti ola- caktır. Sancak kendi Teşkilâıt esasiye kanunlarını bizzat ken- disi tanzim etmek hakkımı ha- izdir. 3 — Sancak askerlikten tec- rid olunacak ve halkı askerlik hizmetine tâbi tutulmıyacaktır. 4 — Türkiye ile Fransa, Sancağı her türlü tecavüze karşı müştereken garanti et- mektedirler. Cenevre, 24 (A.A) — Türk ve Fransız heyeti murahhasa- larının eksperleri - İskenderun sancağı mukavelesinin - tefer- ruatını tanzim etmek üzere raportör Sandler'in riyaseti altında toplanmışlardır. Sancak askerlikten tecrid olunacaktır, İskenderun'a bir Milletler cemiyeti komiseri tayin olu- nacaktır. Bir Fransız - Türk — askeri komisyonu Sancağın emniye- tine nezaret edecektir. Sancağın muhtariyeti hemen hemen tam bir istiklâl dere- cesinde olacaktır. Suriye hükümeti yalnız ha- rici siyaset mes'elelerinde bazı salâhiyetleri olacaktır. |Jurnal'ın bir |Münasebetsizliği.. Paris, 25 (A.A) — Cenev- re'de İskenderun sancağı hak- kında hasil olan anlaşmadan bahseden Jurnal- gazetesi bu hal tarzının müstakbel Suriye devleti içinde bir devlet tesis ettiğini ve Suriye'nin Arap olmıyan diğer unsurlarının mu- talebelerine yol açmakta ol- duğunu bildiriyor ve diyor ki: Fransa bu sistemle nazari bir Suriye birliği ile fili bir ayrılık karşılığını idame ede- cektir. Bu hal bir Türk tahak- kümünü ve Türkiye ile Arap Suriye arasında anlaşmazlık- ları intaç edecektir. Pazar günkü maçlar Faod'dan gayri bütün takım canla başla çalıştı ve galibi- yeti bihakkın kazandı. Halk sahasında ayni kulüp: lerin B takımları karşılaştı. İlk oyun Göztepe-Altınordu takım- ları arasındaydı, maçı - Altın- ordu küçükleri 4.-0 kazandılar. Buca-K.S.K maçında Buca ta- kımı seremonile kazandı. Bundan sonraki maçlarda Altay 51 Egespor'u, Demir- spor da 1-0 Burnava'yı yen- diler. Kolu kopmuş Makine temizlenir- ken bir kaza oldu.. Halkapınar iplik fabrikasın- da amele Ahmed kızı İsmiüe, bali faaliyette bulunan maki- neleri temizlemekte iken sol kolunu makineye kaptırarak yaralanmış ve tedavi için Al- sancak Sıhhat yurduna kaldı- rılmıştır. Yapılan tahkikatta bu ma- kinelere nezaret eden ustabaşı Emin kızı Sabriye tarafından çalışmakta — olan makinenin temizlemesi için ismiyeye emir verildiği anlaşıldığından Sab- riye hakkında. tahkikata baş, den; 26/1/937 Ni Milli dâvâmız hüsnüsu- Hava Kurumu Izmir şubesin- Kurban bayramında İzmir ve İzmir'e bağlı kamun ve köy- ler halkının kurumumuza bağışlıyacağı sakları 25/1/937 den ayrı âyrı kurban derilerile bar- satışa çıkarılmıştır. Kat'i iha- leleri 15/2/937 pazartesi günü saat 16 da yapılacağından is- teklilerin şeraiti görmek ve fiat vermek için hergün karşılıklı artırma için de ihale günü saat 15 te şubemize uğramaları ve İzmir'e bağlı ilçe şubelerile İzmir civarındaki il ve ilçe şube- lerinin deri ve barsak şartnameleri dahi getirilmiş -bulundu- ğundan isteklilerin bu şubeler bilecekleri ilan olunur. şeraitini de şubemizden göre- 26 2 9 251 Düzeltme Gazetemizin 21-birinci kânun-937 tarihli ve 7124 No.lı nüs- hası 7 inci sahilesi 1 ve 2 sütunlarında intişar eden İzmir Milli Emlâk Müdürlüğü ilânının birinci satırındaki ibarenin “Alsan- cak Mes'udiye Burnava caddesinde 82 eski 84 taj No. lı ,, deneceği yerde sehven yalnız Alsancak Mes'udiye caddesi 82 eski 84 taj No.lı olarak çıktığı görülmüştür. İşbu sehv tashih olunur. 258 Uşak belediye reisliğinden; Belediyemizin açık olan fen memurluğuna istekli olanların müracaatı ilân olunur. Taliplerin diplomasını hamil ve musad- dak şehir plânını tatbika muktedir bulunmaları şarttır. Makine elektrik ve su işlerinden anlayanlar tercih olunur. evrakı müsbitenin eklenmesi lâzımdır. Yankesicilik Tepedik pazarında Ahme! oğlu Demir Ali, Şaban oğlu Yaşar ve Rasim oğlu Salih pazardan erzak almağa gelen Ahmed oğlu Nazif'in cebinden yankesicilik suretile altı buçuk lirsını çaldıklarından yakalan- mışlardır. Akhisar icra memurluğun- dan: Bir borçtan dolayı paraya çevrilmesine karar verilen Ak- hisar'ın Beyoba köyünde Os- man suguüdü mevkiinde iki parçada 3530 M. M. bağ ve ayni mevkide bir hektar 450 M. M. tarla ile saz oba Os- man kırı mevkiinde bir hektar 1875 M. M. tarla bir ay müd- detle açık artırmaya çıkarıl- mıştır. İhalesi 25-2-937 Perşembe günü saat 15 de Akhisar icra dairesinde yapılacaktır. O gün muhammen kıymetin *6 75 ini bulursa ihale bulmadığı tak- dirde müzayedeye 15 gün de- vamla 11-3-937 Perşembe günü ayni saatta her kaça çıkarsa kat'i ihalesi icra kılınacaktır. İşbu gayri menkul üzerinde bir hak iddiasında bulunaalar varsa 20 gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte dairemize müracaatları aksi takdirde hak- ları tapu sicilince sabit olma- dıkça paylaşmaya giremezler. Harcı dellâliyesi alana ait satış peşindir. Açık artırma varakasının 15-2-937 tarihin- den itibaren alıcılara açıktır. Fazla malümat istiyenlerin ic- ramıza müracaatları -ilân olu: nur. 246 Edremit hukuk hakımlığın den: Edremitin Kııılkeçılı K. Raşit kızı Dudu ve Güre K. Cevriyenin müddeialeyh Ed- remidin Güre köyünden Ha- san oğlu Halil aleyhine açtık- ları men'i müdahale ve zeytin mahsulü davasının görülmesine tayin ve müddeialeyha çıkarı- lan davetiye arkasına dava olunan Halil iki sene — evvel köyden gidip halen nerede olduğu belli olmadığı İzmir taraflarında bulunduğu meşru- hatı ile bilâ tebliğ iade edil- miş olup ilânen tebligat icra- sına karar verilmiş ve muha- kemelerinin bırakılmış bulunduğu 4/3/937 perşembe günü saat onda — müddeialeyh — Halilin bizzat veya bir vekil gönder: mesi göndermediği takdirde muhakemenin gıyabında devam edileceği davetiye makamına kaim olmak üzere ilânen teb- Müracaata 26 28 301 253 İzmir belediyesinden 1 — Senelik kirası yetmiş lira bedeli muhammenli üçüncü Kahramanlarda - Selânik soka- gında 28 sayılı bahçe ve kuü- lenin bir senelik kirası başkâ- tiplikteki — şartname - veçhile 2-2-1937 salı günü saat onal- tıda açık artırma ile ihale edi- lecektir. İştirak için beş lira- hk muvakkat teminat makbuzu ile söylenen gün ve saatte en- cümene gelinir. 2 — Senelik kirası 45 lira bedeli muhammenli Damlacık caddesinde hastane karşısında 4/1 sayılı deponun bir senelik kirası başkâtiplikteki şartname veçbile 2-2-1937 salı günü sa- at onaltıda açık arttırma ile ihale edilecektir. İştirak — için üçbuçuk liralık muvakkat temi- nat makbuzu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. 3 — Senelik kirası yüz lira bedeli muhammenli mezarlık başında 2/1 sayılı barakanın bir senelik kirası başkâtiplik- teki şartname veçhile 2-2-1937 salı günü saat oraltıda açık artırma ile ihale cdilecektir. İştirak için yediyüz elli kuruş- luk muvakkat ieminat mak- buzu ile söylenen gün ve sa- atte encümene gelinir. 4 — Havagazı fabrikası için başkâtiplikteki şartname ve ilişiği cedvelde cins ve mik- tarı otuzaltı. kalemde - yazılı deve boynu, T. nipli, dirsek ve saire alınacaktır. Açık ek- siltme ile ihalesi 29-1-1937 cuma günü saat - onaltıdadır. Hepsinin bedeli muhammeni dörtyüz doksan bir lira dok- sanbeş kuruştur. — İştirak - için otuzyedi liralık muvakkat te- minat makbuzu ile söylenen gün ve sâatte encümene ge- linir. 14 19 22 26 117 Beher metre murabbat yir- mi kuruştan 88 sayılı adanın 6633,20 metre murabbaındaki 1 ilâ 95 sayılı yetmiş parça arsalarının — baş kâtiplikteki şartname — veçhile açık artır- ma ile ihalesi 29/1/1937 cu- ma gününe temdit edilmiştir. Hepsinin bedeli muhammeni bin üçyüz yirmi altı lira — alt- mış dört kuruştur. İştirak için yüz liralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat — mektubu ile söylenen gunde ve ıııt on M