7 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

! . i di Sayta 4 Manisa'da köycülük ha- reketi ve imar işleri — —a c ae — Manisa gençleri bugün Çatalköp- rü köyüne gideceklerdir KaT Manisa Valisi Lütfi Kırdar dağcılarla bir arada ve Manisa'nın münevver bayanları Muradiye köyünde köylü bayanlarla hasbihal ederlerken Manisa, ( Hususi muhabiri- | mizden ) — Manisa Valisi Lütfü Kırdar, köycülük hare- ketlerine büyük ehemmiyet vermektedir. Beş yıllık köy kalkınma programı hazırlan- miş. va tasdik için Dahiliye Vekâletine gönderilmiştir. Haf- tada veya on beş günde bir köylere gezintiler - tertip edil- mekte, köylünün dertleri öğ- renilmekte, lâzım gelen ted- bitler alınmaktadır. Bütün Ma: nisa münevverleri, Vali Lütfü Kırdar'ın ntrafında toplanmış- lardır. Geçen hafta Muradiye ve Horoz köylerine bir gezinti tertip edilmişti. Bu hafla da Turgutlu'nun Çatalköprü kö- yüne * gidilecektir. " Seyahata Komutan generalı Rıza Artün- kal ile Albay İsmail Hakkı Alpan ve dağcılık sporu üye- lerinden yüz genç iştirak ede- cektir. Köylülere bağcılık, sihhat ve spor mevzulu konferanslar verilecektir. Köylülerin, geçen hafta ol- düğu gibi vali Lütfü Kırdar'ı ve etrafında toplanan Manisa münevverlerini bararetli teza- Badk karşılıyacakları 'şüçhç sizdir. Vali Lütlü Kırdar, kısa bir zamanda muhitte çok se- vilmiş ve muhtelif işlerde bü- yük muvaflakıyetler elde et- miştir., Yeni bir parti binası, adliye sarayı, Kızılay binası inşası, Halkevinin genişletilmesi için plânlar bazırlatılmıştır. Büyük ve yeni bir park vücuda ge- tirilmek üzere işe başlanmıştır. Burada bir de çocuk bahçesi tesis edilecektir. Âsarıatika işlerine ehemmiyet verilmekte, bir müze tesis olunmaktadır. Halkın istifadesi için İzmir- de olduğu gibi bir de (Milli kütüpbane tesis edilmek üze- redir. Teşkil edilen bir komite, işe başlamıştır. Esrar bulunduamak Mumcu caddesinde Hasan oğlu sabıkalı Hüseyin elinde 6 parçada bir gram esrar bu- lundağu sivil polis memuru Hasan Fehmi tarafından gö- rülerek yakalanmıştır. Hırsızlık Limanda bulunan Galata vapuru ikinci kaptanı Ömer oğlu Ahmed polise müracaat ederek vapurda - çalışan Çi- mento Mustafa adındaki şah- sın 8 metre kadar kurşun bo: rusunu — çalıb kaçtığını iddia ettiğinden failinin yakalanması için takibata başlanmıştır. Alet çalmak Tepecik'te Kabramanlar'da 90 cı adada brinci sokakta oturan Mehmed oğlu Cumhur ayni evde oturan Hasan oğlu Mustafa'nın 1 çekiç, ! wa İra: ka, 1 mala, 1 destre, 2 kese- rini çaldığını şikâyet ettiğin- den yakalanmıştır. Eşya ça'mak Eşrefpaşa'da 2 inci çıkmaz- da Sabri karısı Hatice'nin bir hafta evel çalınan eşyasının Ahmed oğlu Kadri tarafından çalındığı iddia ve şikâyet edil- diğinden yakalanmıştır. Tahkir Karşıyakada Alaybey Gü- naydın sokağında oturan Ab- di oğlu Selim, Süleyman kızı Sıdıka'yı tahkir ettiğinden ya- kalanmıştır. Otobüs kazası Doktor Mustafabey cadde- sinde 410 sayılı otobüs şoförü Mehmed oğlu Nuri - idaresine deki otobüsü Hulüsi kızı 40 yaşlarında Mediha'ya çarptı- rarak yere düşürdülmesinden yakalanmıştır. Kıymetli urgan Alipaşa meydanında şoför muavini Hüseyin oğlu İbrahim S sayılı otomobiline eşya yük- Jemekte iken 12 lira kiyme- tnd bir urganı belirsiz hırsız tarafından çalındığını şikâyet ettiğinden tahkikata başlan V mıştır. Üçüncü muhakeme Nisanda Moskova'da Stalin aley- hine nümayiş mi olmuş? Nümayişçiler dağıtılırken 15 kişi ölmüş ve 40 kişi yaralanmıştır. Londra, 6 (Radyo) — Moskova'dan alınan haberlere göre Moskova'nın amele mahallelerinde çıkan hâdiseler, Stalin aleyh- tarı bir şekil arzetmiştir. Talebenin bir nümayişinde de Stalin aleyhine sözler söy- lenmiştir. Talebeyi peo kuvvetleri dağıtmış 15 kişi ölmüş 40 tan fazla kimse de yaralanmıştır. Üçüncü muhakeme de Buharin, Rikof ve rüfekası muhake- me edilecektir. Muhakeme Nisanda başlıyacaktı Londra, 6 (Radyo) — Morning Post gazetesine göre, Rus- ya'da vaziyette tahavvül yoktur. Yalnız Stalin ile ordu ara- sındaki ihtilâf berdevamdır ve Stalin orduyu şüpheli. anasır- dan temizlemekte berdevamdır. Üniversiteler arasında Stalin'e karşı mektedir. Nâ'nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı Nakleden : F, ğ Banh'oilu H bahsettiğimiz — veçbile yazılı bir vesika olmamakla beraber bu husustaki rivayet ve halk ağzındaki —ananevi masallar çok kuvvetlidir. Birbirini — şa- yanı hayret şekilde takviye eden ve bilhassa bu — muhit- lerde sakin putperest kabileler şelleri — tarafından evlâddan evlâda naklolunan bu rivayet ve masallara göre Atillâ or- duları Tuna ağızlarına doğru mlelacele çekilirlerken — dört büyük hazine terketmişlerdir. *Bu dört hazine Hün hü- kümdarı ve - kumandanlarının Mafm l S deeri AA b b BAD c b ada harblarda tapladıkları yükte hafif - pahada ağır - kıymetli eşyadan mürekkeptir. Altın çubuk, halka ve muhtelif eşya kıiymetli taşlar, kiymetli mü- cevherat demirden — sağlam kasalara konmuş ve bu kasa- ların ber birisi, sekiz kuvvetli at tarafından çekilen araba- ların tam yükünü - teşkil et mişlerdir. “Bu kasalar dört müsavi kısma ayrılmış ve her kisım derin çukurlara saklanmış ve bunların muhafazasına Atillâ ordusu kumandan ve ruhani- lerinden mürekkep muhafızlar bırakılmıştır. Atillâ'nın verdiği direktif üzerine bu muhafızlar. bu hazinelerin bulunduğu ye- rin üzerinde müstahkem bir mâbed ve etrafına da aşılmaz hendekler — yapmışlardır. Bu muhafızlar, Hün'lerin ikinci bir istilâ hareketine — kadar hem kendilerini hem de muha- fazalarına emniyet edilen de- fineyi müdafaa edeceklerdi. “Atillâ, bundan çok az zaman sonra Tuna üzerindeki sarayında, İldiko ismindeki çok genç kızla zifafa girdiği ece ölünce definelerin muha- azları kendi başlarına kalmış- lardır. Bir kısımı da hazineleri paylaşarak dağılmışlardır. “Bu masal ve rivayetler bu dört delinenin yerlerini" kat'i surette — göstermemektedirler. | ANADOLU Siyasi mdsteiarlıhlar Başvekâlet, müsteşarla- rın adedini;tesbit ediyoOr Bu akşamki program Siyasi müsteşarlar, meb'usluük)tahsisatın- dan başka ayda ikişeryüz;lirağalacaklar Bi Büyük Millet Meclisi Ankara 6 (Hususi) — Pa: zartesi günkü toplantında, teş- kilâtı esasiye kanununun, dev- let dairelerinin Vekâletlere tefriki ve siyasi müsteşarlıklar teşkili hakkındaki maddesinin değiştirilmesi için hazırlanan kanun lâyihasınt — müzakere edecektir. Kanun lâyihası son şeklini almış, şu suretle tanzim edil- miştir: 1 — Devlet daireleri, biri başvekâlet olmak ve adedleri enikiden az ve onaltıdan faz- la olmamak üzere vekâletlere ayvılır. “Devlet vekili, denilen vekâletsiz vekiller de bu ade- de dahildir. 2 — İcra Vekilleri heyeti- nin kaç vekâletten terekküp edeceği, her kabine teşkilinde başvyekil tarafından gösterilen ve — reis'cümhurun — tasdikine iktiran eden kabine azasına göre taayyün eder. B — Siyasi müsteşarların İcra vekilleri heyeti içtimamna iştiraki, Başvekilin — davetile olur. Vekiller heyetinde reyleri istişaridir. 4 — Siyasi müsteşarların adedi ve hangi vekâlet işle- rinde vazife görecekleri Baş- vekil tarafındân tayin edilir ve kararnamesi ona göre tanzim ve tasdik olünur. Lüzumuna göre bir vekâlet için birden fazla siyasi müsteşar seçile- bilir. $ — Siyasi müsteşarlar, ge- rek Başvekilin ve gerek bulun- dukları vekâlet vekillerinin ken- dilerine tevdi ettikleri muayyen işlerden dolayı şahsi mes'üli- yet yüklenmiş olurlar. Ancak bu işlerden dolayı Vekillerin B. M. Meclisine bir soğukluk hissedil. | karşı siyasi mes'uliyetleri ta- mamen bakidir. Fakat Atillâ'nın bu dört defi- neyi muhafazaya memur ettiği kumandan — veya - ruhanilerin isimlerini zikretmişlerdir “Hün'lerin eski âdet ve hayatları hakkında bana mü- him —malümat vermiş olan Macar âlim ve ihtiyarlarınca bu dört define başmuhafızla- riyin isimleri şunlardır: Hak- cos, Bereziç. Voroşmarç — ve Torelvoş.. Piyer burada oturduğu yer- den sıçradı ve: — Ne?.. Nce dediniz? — Torelvoş.. Kısa bir süküt oldu. sükütu bozarak: — Anladın değil mi?, Mavi gözlü, esrarengiz kız — tarafın- dan bu sabah söylenmiş olan isim,. Dedi. Lük 6 — Mensup oldukları hü- kümetin toptan istifa veya 18- katile, siyasi müsteşarların va- zifeleri de nihayet bulur. An- cak, bir vekilin münferid isti- fası veya ıskatı, o vekâletteki siyasi müsteşarın da çekilme- sini intaç etmez. 7 — Siyasi —müsteşarların vazile ve mes'uliyetleri, umu- mi sürette ve mes'ul - vekilin direktifi dairesinde, vekâletle- rin bütün işlerinde vekile yar- dım etmek, idaresi kendilerine verilen muayyen — vekâlet hiz- metleri hakkında icabeden ka- rarları vermek, vekâletin B. M. Meclisindeki işlerini vekil. ler namına takip ve intaç ey- le. ek, vekillerin muhatap ol dukları suallere vekil namına cevap vermekten ibarettir. 8 — Siyasi — müsteşatların vazifelerinin dudud, derece ve nevileri, icra vekilleri heyeti tarafından ayrıca bir kararna- me ile tayin olunur. 9 — Siyasi müsteşarlara | meb'uslu tahsisatına ilâve ola- rak ayda iki yüz lira tahsisat verilir. Güreşçilerimiz Finlândiya'ya gidiyorlar İstanbul, 6 (Hususi) — Milli güreş takımımız, gelecek hafta Finlândiya'ya gidecektir. Fin- lândiya güreşçileri ile yapaca- ğimiz bu temaslara büyük ehemmiyet verilmektedir. Deniz işçileri Deniz işçileri birliği heyeti umumiyesi dün akşam topla: nacaktı. Ekseriyet hâsıl olama: dığından kongrenin önümüz- deki Cumartesi günü toplan- ması kararlaştırılmıştır. — Kızın babasının ismi.. — Evet... — Hayret. Kitabı okumak- ta devam eder misiniz? — Faydasız bir iş olacak. Çünkü fasıl burada bitiyor. Bundan sonraki fasıl Atillâ- nın ölümünden bahsediyor. — Belki bu kısımda da dört definenin yerinden bah- seder. — Belki,. Bunu anlamak ta güç olmıyacak; çünkü bu fa- sıl sadece altı sahifedir. Lük; arkadaşı ve makinisti- vin hayretine ehemmiyet ver- meden kitabın son yaprakla- rını da sür'atle gözden geçir- di ve sonra: — Hayır.. Bu hususta biç bir şey söylemiyar! Dedi. Pi Istanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12- 30-14 halk türküleri, havadis- ler; plâkla hafif musiki, ak- şam> neşriyatı: Saat 18,30 var- yetc musikisi, 19,30 konferans, 20 Müzeyyen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi, 20- 30 Ömer Rıza tarafından Arab'ça havadisler, 20,45 Bel- ma ve arkadaşları tarafından Türk musikisi, 21,15 stüdyo orkestrası, 22,10 Ajans ve borsa haberleri, 22,30 plâkla muhtelif parçalar. Henüz cevap gelmedi Londra 6 (Radyo) — Tâli ademi müdahale — komitesi, kontröl hakkında karar - ver- mek üzere bugün yapacağı toplantıyı gelecek haftaya bı- rakmıştır. Çünkü bu hususta devletlerden henüz cevaplar gelmemiştir. Karısını döğmüş Tilkilik parkında Giridli kasap Ali Kadri karısı Hay- rünnisa'yı tokatla dövdüğün- den yakalanmıştır. Pamuk hastalıkları ile mücadele Ziraat Vekâleti, bu yıl mez- ruata ârız olan hastalık ve haşaratla geniş mikyasta mü- cadele edecektir. Bunun için tahsisat ayrılmıştır. Vekâlet 1000 ton asend dö şo 1 Ar- senkiyeti kils ve 20 tane mo- törlü püskürgeç satın alacak- tır. Bu motörler, zebirli ilâç- larla ve kükürt püskürtülme- sinde kullanılacaktır. Alınacak Arsenad dö şodan 800 tonu Adana ve 200 tonu İzmir havalisinde — mücadele işlerinde sarfedilecek — ve bil- hassa pamuk mıntakalarında kullanılacaktır. Mahsüllerimize zarar veren domuzların imhası için mü- cadeleye her tarafta ehemmi- yetle başlanmıştır. Vilâyet çiftçi ve köylülerinin bu sene 7000 domuz telef etmeleri - şarttır. Şimdiye kadar 1102 domuz telef edilmiştir. 7000 den fazla telef edilecek domuzlar için köylüye para mükâfatı verile- cektir. Memnu mıntakalarda bulunan domuzlarla da müca- dele faaliyetine geçilmek üze- redir. — Torelvoş.. Dedi. Lük te: — Gisel dö Torelvoşl. Diye ilâve etti ve kitabı dolabın içine fırlattı. Piyer'e: — Azizim, dedi, bu define- ler ister olsun, ister olmasın, şatonun bu masallarla alâkası vardır. Torelvoş muamması, esrarı da ancak bu cepheden halledilecektir: Bir de- Gisel var, anladın mı? Dedi. — Evet müsyü, anladım. — Pekâlâ.. Haydi faaliyete, hem de sonuna kadar! Atillâ- nın hazine bekçilerinin dirile- rek bu Torelvoş'un kumanda- sı altında bize hücum ede- ceklerini sanacak değiliz ya..