7 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

7 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

4i 7/2/937 B T Evlenecek kız ve erkeklerimize b;'ralıı';. Vilâyetimizde;her ikisi- nin sayısı yakındır Kadını eksik olan kazaların ba- şında İzmir ve | Mecnun isen ey Sana Leyla İki gün var ki, sabahçı bir Tefikimiz, Yeni Foça'da erkek- lerin kızlardan çok fazla ol- duğunu, Ödemiş'te ise kızla- ©a erkeklere nazaran daha Yüksek bir rakam gösterdik- lerini yazarak içtimal bir hâ- dııe karşısında bulunduğumuz ini ileri sürüyor.. Ayni re- fikimize göre, Foça'lı biriki delikanlı, idarehanelerine baş Vurmuş. Ödemiş'ten de Mus- tafa namında bir vatandaş da mektub yazarak — Ödemiş'in Vaziyetini bildirmiş.. Foça'ya aid haberin intişar ettiğinin ertesi gün Foça'dan 8elen münevver, zeki ve zarif bir. dostumuz, gülerek bize şun- ları söyledi: — Yeni Foça'dan İzmir'e gelib de gazete idarehanele- Fine bunu söyliyen delikanlı- larımız, herhalde neş'eli, ha- Yatın zarafet cihetine — bile- tek ve bilmiyerek ayak bas- miş delikanlılara benziyorlar. Belki evlenmek istemiş de kız bulamamış olabilirler. Fakat bizim bildiğimiz, “Âşıka Bağ- dat yakındır,, bünü unutmi- yalım bir! Yeni Foça'dan olmazsa, Es- ki Foça'dan olur, oradan da Olmazsa ver elini Menemen, Oradanda mı boş çıktınız; ver elini Dikili.. Meşhur bir gazelden - hatı- tımda kalan şu beyti söyliye- Yim: Bülbül olana göncei rünü m — bu- lunmaz. Mecnun isen ey dil sana Leylâ m bulunmaz! Fakat anlaşılan, bizim deli- lılar, sizin gazetede yazdı- ğinız gibi, kendilerine İzmir- den, daha modern, daha şe- lıl'lı kız bulmak arzu etmiş olacaklar ki, bu süretle bir Teklâm yapmağı unutmamışlar.. tuvaffak ta olmuşlar zahir.. akat a canım, bu iş, öyle Uzun uzadıya kız muhaceretine, Düfus aktarmasına sebeb ola- bilecek bir hâdise - değildir. dolu'da zaman zaman, bu Zibi şeyler olür ve yakın, ı“’lllıu köylerden, kazalardan alınıp verilir. _Filhıl:ikı kariimizin dediği gibi, Anadolu'da evlilik çağın: aki kız ve kadınları fazla VYeya eksik olan köyler, diğer n koy ve kazalarla müna- tesis ederek müvazeneyi k'flılıı» Köyler vardır ki, ge- n ve kızlarının Menemen var! y dil mı bulunmaz? tir. Maamafih biz, vilâyet da- hilinde kazalarımızda mevcud kadın ve erkek miktarını kar- şılaştırarak bu mevzuu, fanta- ziden, aktüalite bir iş olmak- tan kurtarmağı daha faydalı gördük.. Rakam bu mevzuun en kuvvetli mesnedidir. Bütün vilâyet içinde Erkek Kadın Bekâr 145445 — 102854 Dul 5361 44384 Boş 1440 3675 Yekün 152246 — 150913 Görülüyor ki, 927 nüfus tah- ririne nazaran, İzmir vilâyeti içinde erkek ve kadın arasın- da ancak (1200) küsur gibi çok küçük bir erkek nüfusu fazlalığı vardır. Burada gördüğünüz (Dul) tabiri, erkek veya kadınları ölmüş olanlara aittir. Harpler- deki Türk erkeğinin fazla vefi- yatı yüzünden 927 tahririnde 5361 dul erkeğe karşı 44386 gibi yüksek bir rakam arzet- miştir. Fakat bekâr erkeklerin fazlalığı dolayısile gene teva- zün hasıl olmuştur. Yani vilâ- yet içinde müvazene vardır. Fakat bir de evlilik çağını hesab etmek lâzımdır. Hiç şüphesiz izdivac 20 - 45 ya- şında olur. Tesbit ettiğimize göre, 927 tahririnde bu yaşta bulunanların rakamı şudur: 108471 erkek, 100677 kadın. Yani izdivac çağında bekâr dul ve boş erkek sayısı 8 bin gibi bir fazlalık göstermektedir. Unutmamak gerektir ki, bu rakam 927 senesine aitlir. Gelelim 935 nüfus sayımı- nın sonuncuna: Vilâyet dahilinde erkek 304628 kadın 291450. Yâni erkek daha artmıştır. Aradaki fark, , erkek lehine (13000) küsurdur. Merkezlerde Erkek Kadın Foça 1648 972 Menemen 9142 — 4864 Torbalı 1014 921 Urla 4561 — 4265 Tire 9943 10372 Karaburun 1398 — 1433 Ödemiş 9163 — 9557 Çeşme 1957 — 1947 Seferihisar 2928 — 2008 Dikili 1908 1517 Bayındır 4681 — 4950 Kuşadası 2967 — 2876 Bergama 7822 — 7017 Kemalpaşa 1866 — 1753 İzmir merkezi 87818 82728 Gonıluyor kı. Odenuı. Bı- San ’atkârlar Bir ressam dastum, boyar larla, fırçalarla muhat olarak kara -kara düşünüyordu. Be- nim, atölyeye girdiğimi duy- madı. Önünde yarım kalmış bir tablo vardı. Çok nefis yapılmış kuru bir ekmek par- çası gözüküyordu. Doya -doya seyrettim, Nasılsa ayak sesimi duydu ve başını çevirdi; çok yorgundu. — Bu ne, dedim! — Son eserim -dedi- ismini bile buldum. — Ne isim verdin ona? — İdeal!.. — Peki, şimdi ne düşünü- yordun! — Tablonun geri tarafını... Şu ekmek parçasının önüne zeytin mi koyayım, peynir mi koyayım diye düşünüyorum. — Canım, bunlardan her- hangi birini koyuver, ne çıkar?| — Öyle değil.. Ben bir gün ekmek peynir, bir gün de ekmek zeytin yirim. Bu tablo benim idealim olduğuna göre, hangisine hakkı tercih vere- bilirim? .. Bir şâir tanıyorum, hem de zararsız bir şâirditi.. Dün kendisine rastgeldim. Selâmlaştık ve konuşmağa baş- ladık: — E, şâir, ne vâr yok, yeni eserlerin var mı? — Var amma, piyasa ma- tar olacak şeyler değil.. — Neden? — Aşk, tabiat, çiçek, rüya ve saire namına - birşey yok içlerinde. — Bak, şiirlerimin başlık- larını okuyayım da anlarsın: Dostum, bunu müteakip ce- binden küçük bir defter çı- kardı ve yeni şiirlerinin isim- lerini okumağa başladı: * Pantalon parçaları , “Ge- celerde diş ağrısı . “ Yorga- nımin yanık kılıfi,, “Denizlere karşı açlık, * Fırın ve ideo- loji, “Tütün balığının bel ke- miği,, “Islak şapka,, “İncir ra- kısı, “Bir yaka düğmesi an- yorum..., Şâir dostum; — Daha okuyayım mı -dedi- ister misin!. — Yeter, yeter, anlaşıldı.. — Hayır, birkaç tane daha söyliyeyim: * Palavracı , “ Bakla falı , *Kahvehane âlimi, fakat bun- lar, hayata daha uygun şey- lerdir, muayyen tiplerdir hal.. Çimdik tesna olmak üzere bütün kaza merkezlerinde erkek fazladır. Çeşme tıpa-tıptır. Ancak Me- nemen merkezinde erkek ade- di, kadının iki misline yakım- dır. Keza İzmir'de de erkek fazlalığı 5 bine yakındır. Nahiye ve köyler Bu kazaların nahiye ve köy- lerine gelince, onlarda da va- ziyet şöyledir: Erkek — Kadın Foça 3131 2815 Menemen 11960 11052 Torbalı — 7423 7024 Urla 4905 3390 Tire 10946 — 11458 Karaburun 2203 2248 Ödemiş 33556 — 36703 eşme 4022 3891 eferihisar 1928 1875 Dılıh 3662 3372 iyındı 9221 9716 Köy kalkınma programları Muhtarlar değişse bile hareket durmıyacak Program geniş tutulacak ve her ihtiyacı karşılıyacaktır Köy kalkınma programları- nın 937 yılı başında yürütme yerine geçirilmesi hakkında Dahiliye vekâletinden vilâyete bir tamim gelmiştir. Bunda deniliyor ki: 1 — Bölgeler durumuna göre hazırlanması - bildirilen beş yıllık kalkınma program- larının 937 başında yürütülme yerine geçmesi muvafık görül- düğünden bunlara aid hazır- hıkların sür'atle bitirilmesi ge- rektir. 2 — Programların bilhassa köy şahsiyeti mâneviyesinin değişmez çalışma plânı halin- de harzırlanması ve sonradan duraksamalarına ve tadil tek- İiflerine yer bırakılmamak üze- re kanunların buyrukladığı iş- lerden — yapılabileceklerin ve yapılmasında zaruret bulunan- Jarın mutlaka programda yer alması gerektir. İşler, yıllara taksim ve sütunlarında aydın- latılırken en önemli noktala- rına kadar sarahatli yazılma- sına, imece, ayniyat, iş ayları ve çalışma yollarının da iyi bir hesap ve isabetli bir tahminle programa — geçmiş olmasına özen verilmelidir. Bu hazırla- mada köy heyetlerinin en bü- yük duyarlık ve ilgi göstere- cekleri nokta, herhangi bir Muhtarın bu programla yeni bir araştırma ve açıklamıya ihtiyaç duymadan çalışabilme- sini temindir. Muhtar değişse bile, yeni muhtar tecrübelerin yarattığı en uygün çalışma tarzlarını, en doğru hesabı duraksamasız burada bulabil- melidir. O kadar ki, söz gelimi ye- ni köy heyeti işe başladığı ayda programa göre bölgesi pazaryolunda, yatı pansiyo- nunda, gelir kaynaklarını art- trmadan ve buna benzer köy işlerinde çalışmak zorağında kalıygrsa, ötedenberi bu iş üzerinde çalışmış gibi sarsın- tısız yürüyecek yolu kendile- rine açıkça gösterebilmelidir. 3 — Bunun içinde program- lar gesinleşmeden nahiye mü- dürleri hazır olduğu halde kaymakamların bölge köy hey- etlerile yapacakları görüşme- lerde, hazırlanan esasları bir daha gözden geçirmeleri bun- | ların bölge ihtiyacına, ekonomi durumuna, köylünün ödeme Kuşadası — 5720 5449 Bergama 20517 21982 Kemalpaşa 10776 10560 İzmir — 26084 — 23265 935 tahririndeki nüfus ne- ticesi esas tutulacak olursa denebilir ki, bilhassa İzmir ve Menemen'de, bunların ardın- dan da Torbalı, Urla, Seferi- hisar, Dikili'de erkek daha fazladır. Foça'da kaza heyeti umumiyesi itibarile erkek faz- lalığı 1000 rakamındadır. Menemen kazasında kadin adedi, erkek — arkadaşından 5000 fazlalık göstermektedir. Fakat heyeti umumiyesi iti- barile vilâyet nüfusunun 304628 erkek, 291450 erkekten ibaret olmasına nazaran, telâşı mu- cip hiçbir şey yoktur. İşin fantezisi daha galib — olsa EEE a öi B eei e heit B İğeiniyyi eeei lieaka ae iere e lmediğekrkü ni ——i bi k hca ihraç maddelerimiz, sekiz | yeteneğine uygun olduğu ve İ şahıslarla değişmiyecek surette tesbit edildiği — anlaşıldıktan sonra karara boğlanması ye- rinde bir iş olacaktır, 4 — Köylerden alınacak bu programların nahiye ve kaza- larda seterberlik — takvimleri gibi iş takvimi şekline konul- masına ve burada her aya aid işlerin gayet kısa olarak çalış- ma şekillerile görünmesine dik- kat olunaçaktır. Bu (Beş yıllık köy kalkın- ması iş takvimi) üzerinde kay- makam ve nahiye müdürleri köy çalışmalarını günü gününe ve sıkı bir araştırma ile takib ederek bu çalışmaların hassas bir nazımı olmalıdırlar. Köy heyetlerine yerinde ve zama- nında yapabilecek öncülükler ve valilerin değerli murakabe, sık teftiş, .kuvvetli - tedbirleri şüphe yoktur ki bu büyük dâvânın biricik muvaffakiyet sırtı. olacaktır. $ — Vekâletçe de kalkınma işi önemle takip olunacağın- dan bu kalkınma iş takvimi ile programların en kısa bir zamanda Vekâlette bulunacak surelte postaya verilmesini ve gereğinin köy idarelerine ka- dar tebliğini rica ederim. Bir aylık ihracatımız Yedi milyon liradan fazla tutuyor.. Şehrimiz ticaret odası, ikin- ci kânun ayı zarfında limanı- mızdan muhtelif ecnebi mem- leketlere ihraç edilen mahsu- lâtımızın miktar ve kıymeti hakkında bir rapor hazırla- mışlır. d Burapora göre, geçen ikin- ci kânun ayındaki ihracatımız 7,412,297 lira kıymetindedir, En fazla kıymeti olan baş- yüz doksan üç bin 218 liralık üzüm, 127,447 liralık incir, 4,686,699 liralık tütün, 284,588 liralık palamut, 119,629 lira- hk zeytinyağı, 119,296 liralık arpadir. | din Adeseme çarpanlar Kadın kalbi... Kadın güzeldir, kadın erkek için vakıa herşeydir; fakat ka: dın için zehirli çiçektir diyen ler kadını vefasızlık timsali sayanlar da pekçaktur. Ben, bu hususta bir karar verecek değilim, sadece ade- seme çarpan bir hâdise hikâe yesini nakledeceğim: Yotland deniz muharebesi- nin kahramanı amiral Beti şu hatırasını nakleder: *Bundan çok seneler evel, Coebelüttarık'ta bulunduğum si. ralarda genç ve güzel bir kar tanıdım; Nazik, güzel, mültefit ve,.. Çok ince hisli; hattâ çok merhametli... Bu genç kadının memleketin en cins ve en kıymetli soyun- dan iki köpeği vardı; küçük, sevimli, güzel ve kıvırcık tüylü; sonra da çok oyuncu, çok so- kulgan ve çok zeki hayvan- cıklar. Güzel kadın bu güzel kö- peklere çok düşkündü; bunları çok sever, gece ve gündüz yanından ayırmazdı. Her saadetin bir sonu ol- duğu gibi, güzel kadın ve gü- zel köpekler saadetinin sonu feci olmuştur: Köpeklerden birisi, tabit bir hastalık neti- cesinde ölmüştür. Sevgili köpeklerden birisi- nin ölümü, güzel kadını son derecede müteessir etmiş, ba- yılmakları ayılmalar, asabi buh- ranlar takip etmiş, fakat bir- denbire garip bir sahne sür- prizi olmuş ve güzel kadının gözlerindeki sıcak yaşlar ku- rumuş yüzünde bir sevinç göl- gesi dalgalanmış ve: — Bana kürkçümü çağırınız! Demiştir. Ve... Biraz sonra gelen kürk- çüye de: — Ne olduysa oldu, sevgili köpeğim üldü. Bundan aynl- mak bana pek güç geliyor, derisinden bana bir boyun atkısı yapınız.. Demiştir. Kürkçü köpeğin — ölüsünü gözden geçirmiş ve sonra: — Fakat.. Çok güç olur! Demiştir. Bayan, hiç düşünmeden, hiç tereddüd etmeden: — Şu halde ikindi köpeği de öldürünüz, ikisinin derisin- den yapınız!. Demiştir., Nasıl? Kadın vefasına bun- dan büyük bir delil mi olur? F. Benlioğlu W Izmir Yün Mensucatı Türk A. Şirketinin Halkapınar kumaş fabrikası Tarafından mevsim dolayısile yeni çıkardığı kumaşlar Zarif HATSALLICI Yeni yaptıracağınız elbiseler için bu mamulâtı tercih ediniz Birinci kordonda 186 numarada ŞARK HALI T. A. Ş, Mimar Kemalettin caddesinde FAHRİ KANDEMİROĞLU Sağlam Satış yerleri: Ve ucuzdur OAYA İZMİR [Pamuk mensucatı Türk Anonim Şirketi Şirketin merkez - ve fabrikası : Yerli pamuğundan At, Tayyare, Köpekbaşı, Değirmen, yik ve Leylek markalarını havi hernevi kapot bezi İzmir'de Hıllapmırdı&h eylemekte olup malları Avrupa'nın ayni tip mensucatına faiktir. Telefon No. 2211 ve 3067 3 1Felgra İ — G admı ayrak İzmül KA MA Vd ğ =£ 4 K E i yi