18 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

18 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ANADOLU gaa NOT DL T MKT ST AM NMT ÇÜ TTT — " İganya hakkında verilen F:_r__ağ Man'sa da Devletler, denizden veBayram müna- karadan İspanya'yı kon-sebetile güreş- . Sayfa 6 Çarihten Yapraklar Duşman içinde X a K Pazar günü genç Türk casusları.. — Köprü başında a Âvusturya za- bitleri arasında birkavga çıktı vüb Öi 5e — E, ne var sana kalırsa? — Bizimkiler henüz Şebeşe girmediler ve daha ileride | kanlı muharebeler geçiyor Ah- | med.. Baksan a, karşı cihetten arabalar içinde, ordu gerisine doğru yaralılar geliyor. Veli'nin hakkı vardı.. İmpa- rator esasen oraya gidiyordu. Ahmed bir aralık; — Bak bak, dedi, beş on atlı geliyor ve herkes onlara yol açıyor,. Veli yumruğunu sıktı: — İmparator -Diye mırıl- dandı- imparatorun ta kendisi! Uzaktân yüzünü iyice göre- mediler. Fakat binlerce süvari; — Yaşa imparator! Feryadımı Basınca, hüküm- lerinde yanılmadıklarım anla- dılar. İmparator, bu tezahürata hiç aldırış etmemiş, başını çe- virip bakmamıştı. Arkadan sö- kün eden süvari alayı, başı bozuklardan, gönüllülerden mü- teşekkildi. — Haydi Ahmed, çekile- lim. Bünlar asker değildir, in- tizam, asayiş bilmezler. Süvarilerin bir kısmının kı- yafetleri, aşağı-yukarı, kendile- rininkine benziyordu. Ormanın ağzında bir ağacın dibinde oturdular. Saatlar geçiyordu. Süvarilerin yürüyüşü hâlâ de- vamdaydı. İki genç casus, ka- rınlarını sıkı sıkıdoyurdular. Veli düöşünceli olduğu zamanlarda yaptığı gibi, kaşlarını kaldır- mış, dudaklarını sarkıtmıştı. — Ne düşündün Velif: — Birşey yapamadık be Ahmed!. Sanki'uğursuzluk için- deyiz. — Yok camm, öyle olsaydı, çoktan mezarı boylardık.. Ay doğuyordu. Koyu mavi gök üstünde ay bu akşam, dolgun,- parlak ve altından mamül tam bir dİaire halin- deydi. Ovaya dökülen ışıklar altında düşman süvarisinin kı- lıçlarının parıltısı görülüyordu. Yol istikametince kalın bir düman dalgası vardı.. Irmak derin bir uykuya dal- 2mış gibi, sessiz yatıyordu. Süvariler, nâra atıyor, şarkı söylüyorlardı. — Hâlâ başıbozuk herifler, uydurma süvariler! — Evet, istersen köprüye doğru gidelim.. — Pekil — Hayvanları da alalım, belki oradan başka bir yola saparız. — Hattâ mümkünse, ordu- ya iltihâk etmenin çaresini bülahım ve serdara, impara- torun beklediği imdadın gel- mediğini söyliyelim.. Atlarını yedeklediler, ağır ağır ilerlemeğe başladılar. Gü- zel bir gece idi. Fakat hava biraz soğuktu. Eylül ayı ora- larda soğuk geçer. Tam köp- rünün başına - varmışlardı ki, kalabalıktan geçemiyerek dur- dülar. Bu sırada, gönüllülerin ara- sından, üniformalı birkaç has- sa süvari zabiti ile arkaların dan kazan nabar aürültü. radan de belli idi ki, adeta onları ite-kaka Milis süvariler de onları tepe- den tırnağa kadar küfüre gö- müyorlardı. Zabitler, tam hizalarına gel- mişlerdi. Birisinin atı sürçtü, kapaklandı ve zabit te yuvar- landı. Veli bir sıçrayışta za- biti kucaklayıp kâldirdı. Za- bit, evvelâ bir küfür savurdu, sonra karşısındakine baktı. — Aşkolsun »be, köylü de- likanlı -Dedi- çelikten mi ya- pıldin, bu ne kuvvettir böyle! Diğer zabitler, kahkahalarla gülüyorlardı. İçlerinden. biri: — Hakikaten -dedi- insan değil, dev kurtu sanki.. Ver bir bahşiş eline.. Zabit, bir altın çıkardı, verdi. — Siz burada ne yapıyor- sunuz? — Eflâk köylüsüyüz. Köy köy dolaşıyor, öte-beri alıp satıyoruz. — Peki, orduya neden ma- aşlı gönüllü girmediniz? — Bir kolayını. bulamamış- tık.. — Bu varil gibi ne var? — Rakı, şarap! Zabitler, hep birden; — Ne?. -Diye bağırdılar şarapl.. Rakı ha?. Ne güna durüyor da içmiyoruz. Al de- Hkanlı sana bir avuç altın. Bu içkilerin hepsi bizim.. Zabitler, bir sıçrayışta atla- rından — indiler. Ceplerinden birkaçar altın çıkardılar, Veli- ye uzattılar. Ve onun kımılda: masına vakit kalmadan varil- leri indirdi, musluklarını açıp semerin üstündeki maşrabaları uzattılar.. Veli Ahmed'e bak- tı, Ahmed, omuzlarını silkti.. Zabitlerden biri, neferlere döndü: — Şu atları, kenara çekin bakalım, bizim pek acelemiz yok!. Neferler, etleri kenara çek- tiler. Gönüllü süvariler, bura- ya gelince bir az duruyor, dikkatle bakıyor ve hâssa za- bitlerinin harıl-harıl içki içtik- lerini görünce dişlerini gıcır- datıp başlarım sallıyorlardı. kendileri yorgunluktan biter? ken, onlar, saraya mensub zabitler oldukları için kafayı tütsüleyorlardı! Ay, artık büyük ve muhte- şem bir avize gibi tam gök kubbenin üstünde sallanıyordu. Bu aralık, gönüllülerin' ba- şında giden bir zabit onlara yaklaştı. Onun da arkasında yirmi kadar nefer vardı. Hâssa zabitlerinden en yaşlı olanını selâmladı: — Bana da bir bardak şa- rap veya rakı lütfetmez misiniz? Zabitler hepsi birden sırt- larımı çevirip duymamazlığa geldiler: —Size söylüyorum efendiler! En genç olan ve en kaba- dayı, en cüretkâr görünen hâssa zabiti başını çevirdi, kaşlarımı --tarak. — Siz kime hitab ediyorsu- şeylerde ilerliyorlardı;” 10 Bin metre kros bi- rinelliği yapılacak. Pazar günü, Buca at koşusu alanı civarında, 10 bin metre bölge Kros birinciliği yapıla- caktır. Bu müsabakaya kulüblerde kayıtlı sporcularla — kayıtsız olanlar ve hattâ kulüblerle hiç alâkadar olmıyan sporcu- lar iştirak edebilecektir. Her kulüb veya teşekkül bu müsabakalara üç kişilik takımlarla iştirak edecektir. Üçten az müsabık - ile iş- tirak eden kulüp, takım tas- nifinde derece alamaz, ferdi tasnife dahil olür. Hava şartları ne olursa ol- sun müsabaka geri bırakılmı- yarak yapılacaktır. Balkan antantının hattı hareketi — Başı T inci sahifede — Atina, 17 (A.A) — Atina ajansı bildiriyor: Bütün gazeteler balkan mu- rahhas heyetleri reisleri şere- fine verilen ziyafette Elen baş- vekili Metaksas ile balka an- tantı konseyi reisi Yügoslav başvekili Stoyadinoviç arasın- da teali edilen nutukları ha- raretle alkışlamakta ve çok iyi bir surette tefsi etmektedirler. Bükreş, 17 (Radyo) — Bü- tün Bükreş matbuatı Belçika konferansından — ehemmiyetle bahsetmektedir. »Nim resmi Vitovil gazetesi: “Yarım asırdanberi — cihamı işgal eden Balkan mes'elesi artık bitmiş ve balkanlar şim- di arzın en sakin ve asayişe malik bir kısmı olmuştur. ,, Demektedir. İstanbul 17 (Hususi) — Yu- nan Kralı İkinci Jorj, konsey müzakereleri bittikten sonra Türkiye, Romanya ve Yugos- lavya delegasyonları — şerefine sarayda bir ziyalet vermiştir. Bu ziyafette bütün sefirler ve siyasi rical hazır —bulun- muşlardır. Belgrad, 17 (Radyo)— Ati- na'da toplanan Balkan antantı hariciye vekilleri konseyi me- saisini bitirmiştir. Konseyde Yugoslavya-Bulgaristan antantı hakkında Milan Stoyadinoviç beyanalta bulunmuş, İspanya meselesi ile İngiltere - İtalya arasında akdolunan Akdeniz centilmenle, mukavelesi, bun- dan sonraki vaziyet ve Bal- kan devlrtlerile İtalya arasın- daki münasebatüzerinde gi şülmüş, mühim kararlar alın- mıştır. Balkan devletleri ara- sında tam bir ahenk mevcuttur. Lindberg Bağdad yolunda Kahire, 17 (Radyo)— Tay- yareci Lindberg ve karısı, bu sabah tayyarelerile Bağdad'a hareket etmişlerdir. Yabancı zabit, çok hiddet lenmişti: — Kime olacak, karşımdaki adamlara! Rica ile 14f anla- mıyan saray zabitlerine Genç zabit — Vay -diye haykırdı- ha- kâret ediyor. Sana cevab ve yahud şarap vermiye mecbur- muyuz biz? Sen bizi meyha: neci mi zannettin — Parasım — verebilirdim, satıcının da keyfine karışacak değilsiniz ya! e trol altına : alacaklar. İspanyaya gönüllü, muhımmat göndereıı. ler için hususi tenkil tedbirleri alınacak. Başı | inci sahifede - &nn — Sevil'den bildirdiğine göre General Franko'nun deniz kuvyet- leri Marsilya'dan bareket ettiği bil- diyilen Dabesa gemisini saptatmiş- lerdir, Gemi 5200 ton — ağırlığında harb mülzemesi ve mühim miktar- da nikel ve bakır yüklü idi. Valamsiya hükümeti — besabına seyahat etmekte olan bu geminin içindeki eşyamın 30 milyon peçata kaymetinde bulunduğu tabmin edil. mektedir. Londra, 17 (A.A) — Elçi- ler komitesinde elde edilen anlaşma İspanya'ya gönüllü gitmesinin men'ini ve kontrol plânının ana hatlarını derpiş etmektedir. Gönüllü sevkiya- tanın men'i önümüzdeki — cu- martesiden itibaren tatbik olu- nacaktır. Kontrol plânının ise 6 martta tatbikine geçilecek- tir. Bu plân mucibince İspan: ya'ya silâh mühimmat ve gö- nüllü gitmemesi için karadan ve denizden bir kordon tesis olunacaktır. Salamank; 17 (Radyo) — Âsi idarenin resmi bir - tebli- ğine göre Leon eyaletinde ve Oviyedo yolunda milisler mü- teaddid hücumlar yapımışlar fakat ağır zayiatla püskürtül- müşlerdir. Madrid cebhesinde âsi kuv- vetler el bombaları ve süngü hücumu ile müstahkem Rolile- do mevkini almışlardır. Âsi- lerin eline 8 bomba endaht topu geçmiştir. Zarama nehrinin sağ sahili- ni âsi kuvvetler milislerden temizlemişlerdir. Milislerin Vil- la Del Riyoda yaptıkları bir taarruz defedilmiştir. Âsi tay- yareler dört milis tayyaresi ü irmüşlerdir. A & 17 (Radyo) — Fransa hükümeti; neşrettiği bir tebliğ Çile, İspanya'ya g'decek gönül-; lü hakkındaki tedbirleri izah etmiş ve gönüllü — toplıyan idarehanelerin — kapatıldığını bildirmiştir. Fransa hükümeti hududlardan gönüllü sevkine Imeydan birakıla amasınmı - da ayrıca emretmiştir. Roma 17 (Radyo) — Mar- silya'dan bildiriliyor: Dün akşam bir İspanyol vapuru silâh ve mühimmat yüklü olarak Barselon'a hare- ket etmiştir. Bir Fransız tayyaresi To- lon'dan Katalonyaya gitmiştir. Bundan başka 300 otokar da İspanya hududuna sevkedil- miştir. Salamank, 17 (Radyo) — General Von Payel, Alman- ya'dan İron'a vasıl olmuş ve âsi hükümet erkânı tarafından merasimle karşılanmıştır. Salamank, 17 ( Radyo ) — Arama cephesinde toplanmış büyük âsi kuvvetleri Valans yolu üzerine yürümeğe başla- mışlardır. Bu kuvvetler, Mad- rid'i tamamile ihataya me- murdur. Âsi kuvvetler mahafiline gö- re Madrid'in cemnubunda bü- yük ve kat'i bir muharebe muhakkaktır. Londra, 17 (Radyo) — Deyli Herald gazetesinin neş- rıyıtmı göre Frımı huln'lneh aei dikkat ve alâka ile takib et- mektedir. Fransa, bu hâdiseleri Afrika yolunun emniyeti ile alâkadar görmektedir. Londra, 17 (Radyo) — İs- panya işlerine ademi müdahale komitesi dün geç vakit top- lanmış ve 20 Şubatta gönüllü ve mübimmat gönderilmemesi kararının tatbikine karar ver- miştir. Bundan başka, kontrol kararının tatbiki için 6 Mart tesbit edilmiştir. Gönüllü sevkine nihayet ve- rilmediği takdirde Fransa'nın İspanya'ya iki fırka asker sevk ederek İspanya işlerine 15 gunde “nihayet yereceği hak- kındaki haberler dedi-kodulara “sebeb olmuştur. İtalya'nın Londra sefiri M. Grandi de böyle bir. ihtimal takdirinde İtalya'dan iki değil 60 fırka asker sevkedileceğini söylemiştir. Madrid, 17 (Radyo) — Hü- kümet kuvvetleri bütün cephe- lerde umumi taarruza geç- miştir. Gelen ilk haberler ihti- lâlciler aleyhinedir. Avilla, 17 (Radyo) — Bir âsi kolu Hargella kasabasına bülçiny mevzilere - yerleşmiştir. Bu mıntakada Franko kuvvet- leri, yüzden farla cesed gör- müşler ve esir edilen — birçok İspanyol'u hapsetmişlerdir. Talevera Dolareyna, 17 (Radyo) — Hara mıntakasında hükümet kuvvetleri, âsilerin taarruzlarına şiddetle muka- belede devam ediyorlar. Âsiler şiddetli muharebe ile hükümet kuvvetleri — elindeki — araziyi adım adım zaptetmeğe çalışı- yorlar. Harb, çoak çetin safha- lar göstermektedir. Âsilerin tayyareleri, — cumhuriyetçilere zayiat verdirmiştir. Berlin 17 (Radyo), — Al- manya Dahiliye Nezareti, gö- nüllü olarık İspanya'ya git- mek istiyeceklere — pasaport verilmemesini sureti kat'iyyede emretmiştir. Paris, 17 (Radyo) — Mad- rid'den alınan baberlere göre, ihtilâl orduları, şehrin cenu- bunda şiddetli bir taarruz yap- mışlardır. Taarruz eden kuv- vetler arasında bir Alman bö- "lüğü vardır. Paris, 17 (Radyo) — İt Yunkers harp tayyaresi, 36 keşif tayyaresinin yardımile ler yapılacak. 1 — Kurban bayramı üçün- cü gününe tesadüf eden 24- âubat-')n in | günü saat: 10 a başlamak — ere Manisada tertip edilen meraklı ve he- yecanlı meşhur pehhvanlınn güreşi, deve güreşi, koç dö- ğgüşmesi, cirit vesaire eğlen: celer yapılacak ve - aşağıdaki program tatbik edileceğinden pehlivanlar ve deveci, koç sa- hipleri en geç olarak Şubat- 22 inci günü heyeti tertibiye- ye müracaatları. 2 — Deve güreşi: Birin- ciye: 40 lira, İkinciye 30 lira, Üçüncüye 10 lira. Koç: Birinciye: 5 lira, İkin- ciye 3lira, Üçüncüye 2 lira. Pehlivan güreşi: Başa 80 lira, Baş altına 50 lira, Or- taya 25 lira, Deste 10 lira. 3 — Cirit, Zeybek, Kal- kan oyunu, Futbol, Eğlence oyunlarıdır. Kayıp Aranıyor.. Seferberliktenberi kaybol- duğu halde 1935-senesinde Musa Ağanın oğlu Hasan tarafından Tire'de görülmüş olan Langaza muhacirlerin- dev (Saraçlılı Süley- man oğlu Salih'i ) hem- şiresi Emine aramakladır. Gören ve bilenlerin insa- niyet namına aşağıdaki ad- rese malümat vermeleri rica olunur. İzmir'de: Şehitler caddesin- de Sepetçi sokakta 2 No.lı hanede kız kar- deşi Süleyman kızı Emi- nc, Salih'in kızı Şaziye milis hava kuvvetlerine taar" ruz etmişlerdir. Milisler, bu tayyarelerden üçünü düşürdük- lerini iddia ediyorlar. Paris, 17 (Radyo) — İspanr ya için tatbik olunacak kont- rol şekli etrafında hâlâ kat'i bir karâr verilmiş değildir. Fransa; bu kontrolün, muhte- Kt teşkilâtla yapılmasını teklif ettiği halde diğer devletler bunu kabul etmemişlerdir. Rusya'nın kontrole - iştirak etmesi — hakkındaki - talebinet gelince, bunu, bütün devletler reddeylemişlerdir. Son gelen haberlere göre: Portekiz hükümeti, kantrole iştirak etmek istememekte 15“ rar ediyor. Bu ısrar temadi ederse, İngiltere — hükümeti: | Portekiz aleyhine bir karâf alınmasına yanaşmıyacak V€ belki de kontralden vazge” çecektir. Türk Anonim Şirketi Şirketin merkez ve fabrikası : Yerli pamuğundan At, Tayyare, Köpekbaşı, İzmir'de Halkapınardadır- Doyirmen, Ge“ yik ve Leylek markalarını havi hernevi kapot bezi ü eylemekte olup malları Avrupa'nın ayni tip mensucatıl faiktir. Telefon No. 2217 ve 3067 Telgraf adresi Bayrak İzmir ERıi Ucuz Satılık Fidanlar En iyi damızlıklardan aşılanmış meyva (fidanları (15-10) çok iyi bakılmış aşısız ve gürbüz. fidanlar (5) kuruştafi satılmaktadır. Toptan mübayaa olunduğu taktirde ayrıcâ 96 10 tenzilât yapılacaktır. İstiyenlerin İzmir'de Başdı rak'ta İmam hanında Sebze ve Meyva - satış ooperat!