5 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

C ye gözlerimizi saran mavi kubbede cam içinde; basbayağı gaşyoldum., — Ne mutlu Türk'üm diyenc! Diye mırıldandım. mizde, gündüzümüzde, mezarlarına ve tarilimizin en caki, diye, STT CŞT UŞAT T Evlenme yaşı! Amerika'da yirmi yaşında bir delikanlı kendisinden 11 yaş daha küçük bir kızla ev- lenmiş; ve düğün hediyesi ola- rak zevcesine bebek ve oyun- “cak hediye etmiş! Böyle haddi nizami ve had- di tabilden aşağı yaşta evle- nenler Amerika'da — çoktur. 1935 te Grap Orşard ismin- de bir. kızcağız 11 yaşında evlenmiş ve...nikâhından dört ay sonra bir kız. çocuk do- ğurmuştur. Böylece, vaktinden evvel akdolunan nikâhların hepsi- nin de bir zarurete müstenid olduğunu kabul etmek lâzımdır. Namuskârane bir hareket Fransız gazeteleri Rene Du- ay isminde bir mekteb tale- besinin sokakta bulduğu 7857 frangı hemen karakola verdi- gini yazıyorlar ve bu hareketi alkişlıyorlar! Vakıa fena bir hareket de- ğil; fakat biz bunun hiçbir fevkalâdeliğini görmüyoruz. Biz- de, hemen her gün genç veya ihtiyar birçok kimseler bul- dukları para veya kıymetli eş- yayı ya sahiplerine yahud ka- rakollara - vermektedirler. Bu hâdiselerde ekseriya nazarı dikkati celbeden kayıp para veya eşya sahiplerinin namus- kâr buluculara karşı göster- dikleri fevkalâde hasisliktir. Fransız gazeteleri de bu 7857 frank sahibinin parayı bulup karakola teslim eden çocuğa ne verdiğini yazmamaktadırlar! Çelik kuş yuvası... Arab'lar demir gömlek gi- yerler, muharipler ve harb se- fineleri çelik zırhlarla muha- faza altına alınırlar. Şu halde bir kuş yuvasının çelikten ol. ması neden garip olsun! Evet, İsviçre'de Solür tarihi tabil müzesinde hâlâ çelik talaş ve tellerden yapılmış ve tabili bir küş yuvası — vardır. Bu yuva, çelik tornalarından çıkan uzun ve kıvrik çelikler ve saat fabrikalarından atılan SS SŞD Ç SS AŞ ŞNO TÇ NİN IA V ŞN YA eee - prmor eee e N KP C kırık saat yayları ile yapıl- . mıştır. Zavallı kuşcağız; yuvasını — kimbilir hangi hesaplara isti- naden çelikten yapmıştır?, Fa- — kat bilhassa bu çelikten yuva, ——— Anadolu'da yakında-uluklarımızda bin çelik kanatlı'kartal uçacağını 15000 Türk hava yıldızının doğaca- fam okudüğum vakit, bugüne erişmenin manevi ve millt zevki ve heye. Alnımızın terli, bahtımızın feragat ve fodakâr dolu, hayatımızın sou birkaç yıl içinde sıkıntılı geçmiş olmasnını rağmeo, kuskuru toprak üstünde yükselen bu kudretli, bu yeni yurdun «Bizim için ve tamamen bizim oluşu» keyfiyeti, bana herşeyi unutturdu. doğum anında ananın geçirdiği ıstıraplar içinde doğururlar.. Vatamın gü, zel, kuvvetli, mes'ud, müreffeb, medeni ve herşey Oluşa — mütemadiyen, gekilen zahmetler, dökülen alın teri, akıtılan kan, yorulan kala, sarfo- dilen enerjilerle mebsuten mütenasipür,Tıpkı evlâd yetiştirme gibi.. Vatan bir anadır, Fakat yalnız bir bakımdan vatan evlâd, millet ise hem ana, ham babadır. Vatan, her ikişinin fedakârlığını, vazifesini ken- di üstünde toplar. 15000 hava yıldızı, bol bir mur yağınuru — gibi, gece- bizim hayatınızdan — başlıyarak — ecdadlarımııın Milletler, vatamı, bir en karanlık köşelerine kadar ışık yerecektir. Bu vatan, bir dehânın plânı ile başladı. Mimarlar, san'atkâr- lar gibi başına çöktük, dürmadan İşliyoruz. Güzel olsun diye, tacihi varlığını ispat etsin diye, hakkına erişain Bizimdir, bizim kulmalıdır ve kalacakır, diye! Saime Sâdi kuşcağızın yuvasının rahat bı- rakılmamasına sebep olmuştur; buna şüphe yok! Çin'li Amazonlar! Sanghay'da çıkan “Şang- hay Nipon, gazetesi, Çin'in Şansi eyaleti hükümet reisinin vilâyet dahilindeki kadınlar- dan arzu edenlerin askeri ta- limlere iştirak edebileceklerini ilân etmiştir. Bir vakitler cinsi lâtif ve zarif denilen kadınların asker- liği davası, görülüyor ki tâ Çin'de bile hissedilmek — üze- redir. Harbler tamamen tahrip- kâr bir şekil almıştır. Bu se: beble yeni harblerin, arz üze- rinde erkekleri azaltacağından korkulmaktadır; Kadınların as- kerliği hem erkeklerin harb yüzünden zayiatını azaltacak ve hem de harb tahribatı er- kek kadar kadın cinsi üzerin- de de ayni derecede olacaktır! Parasız nakledecek Fratelli Şperco acentasının temsil ettiği Svenska Orient Linien İsveç vapur şirketi İz- mir Enternasyonal — Fuarına rağbeti artırmak için şimal limanlarından teşhir edilmek üzere Fuara gönderilecek ve Fuar kapandıktan sonra yer- lerine iade edilecek eşyaları parasız nakledeceğini Fuar komitesine bildirmiştir. K FOK yi FERP N YS N Bugün doğacak çocuklar.. Yıldızlar bu sabah bizi bü- yük bir tereddüd içinde bıraka- caklardır. Bugün sabahleyin uyu: mak daba iyi olacaktır. Özleden sonra ticari işlerde muvaffakıyet ihtimali vardır, fa. kat hissi ve kalbi işlerde vaziyet böyle değildir. Aşk facialarından korkulmalıdır. Bugün doğacak çocuklar va. sat kabiliyette olacaklardır. Bu ço cukların mes'nliyetsiz alışverişler de kullamılmaları lüzımdır. Çünkü başka bir kabiliyet gösteremiye- ceklerdir. Bugün doğan kızlar, tuvalete ve tüvalet israflarına düşkün ola- caklar, Takat ailelerine merbut ve sadık kalacaklardır. Tn a M ANADOLU YEHİRHABERLERİ Elektrik kilovat İncir satış kooperatifleri teşkil ediliyor Bu teşkilâta ittihad ve kredi Roo- peratifleri ortakları girecekler ücreti Belçika'dan, ne ka- dar tenzilât yapıla- bileceği soruldu Elektrik - kilovat - tarifesini tedkik etmekte olan komisyon çalışmalarına devam etmekte- dir. Şirket müdürü, şirketin Belçika'daki merkezi idaresine bir telgraf çekerek, tarifede ne mikdar tenzilât yapılmasının kabil olduğunun derhal, bildi- rilmesini istemiştir. Belçika'dan gelecek cevab, şirketçe komis- yona bildirilecektir. Şehir turu yolu Belediye reisinin teftişleri. Belediye reisi Bay Dr. Beh: çet Uz, dün Değirmendağı mahallesinde ikmal edilmiş olan İzmir tur yolu ile şeh- rin muhtelif yerlerinde devam eden teşcir faaliyetini, Karşı- yaka'da Çocuk yuvasını ve sıtma mücadelesi işlerini tef- tiş etmiştir. Balkan devletleri ticaret odaları kongresi Geçen sene Yugoslavya'nın Bled şehrinde toplanmış olan Balkan antantı iktısadi konse- yi; Romanya'nın teklifi üze- rine, Balkan devletleri arasın- da bir ticaret odası teşkili için, mevcud ticaret odaları mümessillerinin — iştirakile bir kongre toplanmasını kararlaş- tırmıştı. İktısadi konseyin bu - kara- rını tatbik mevkiine koymıya çalışan seksiyon, odalar kon- gresi için hazırladığı bu rapo- Tü şehrimiz ticaret ve sanayi odasına göndermiş ve bu hu- sustaki mütaleasını sormuştur. Parti Türkkuşu pğretmenlerine ziyafet verdi Türkkuşu filosu ile Ankara- dan şehrimize gelmiş olan tay- yarecilerle Türkkuşu — öğret- menleri şerefine dün akşam Fuar gazinosunda 90 - kişilik bir ziyafet verilmiştir. Ziyafeti İzmir Parti başkanlığı ver- miştir. Vali ve Parlti başkanımız Bay Fazlı Güleç ile koumutan General Bürhaneddin, belediye reisi doktor Bay Behçet Uz, tayyare komutanı, daireler di- rektörleri , — tayyarecilerimiz , Türk hava kurumu İzmir şu- besi müdürü ve idare heyeti üyeleri, Türkkuşu İzmir üye- leri ve gazeteciler bulunmuş- lardır. Ziyafet, samimi hasbı- hallerle geç vakte kadar de- vam etmiştir. Adliyedeki yangın Mahzen memuru mah- kemeye verildi. Geçenlerde, Adliyenin kalo- rifer dairesinde yangın çıktı- ğını ve derhal söndürüldüğünü yazmıştık. Yapılan - tahkikat neticesinde, yangının, mahzen memuru — ve kaloriferi idare eden Bay Fehmi'nin dikkat- sizliğinden — çıktığı anlaşılmış ve Asliye ceza mahkemesine verilmiştir. Yeni kooperatif teşkilâtı hak- kındaki kanuna göre üzüm mıntakasında - teşkil edilecek üzüm satış kooperatifleri gibi İncir mmtakasında da İncir satış kooperatifleri teşkil olu- nacaktır. İncir satış koopera- tili, teşkilâtı heyeti umumiyede tasfiye kararı verilmiş olan Aydın incir kooperatifleri itti- hadının bütün üyeleri ile incir yetişen yerlerdeki zirai kredi kooperatiflerine dahil olan or- takları içine alacaktır. Üüzüm satış kooperatifinin olduğu gibi incir satış koope- ratifinin de (Birlik)i İzmir'de bulunacaktır ve dönen bir şa- yiaya göre üzüm ve incir satış kooperatifleri birlikleri Tariş üzüm kurumu idaresinde ola- caktır. Alâkadarlardan malü- mat istedik. Bu mesele hak- kında söz söylemeğe - salâhi- yetleri olmadığını söylediler. Tasfiyesine karar verilmiş olan incir ittihadı, muhtelif yıllarda rekoltenin yüzde 18- 35 nisbetinde incir işlemiş ve satmıştı. Son zamanda teşki- lâtına dahil olan imalâtaneler- de işliyerek sattığı inc'ir mik- tarı yüzde 18 € düşmüştü. Haber aldığımıza göre, itti- hadın Ödemiş ve Ortaklar'da bulunan bina ve tesisatı da incir satış kooperatifleri teşki- Bir ayda İzmir'lilerin yidik- leri et mikdarı Şubat ayı içinde İzmir bele- diye mezbahasında 693 kara: man, 2291 dağlıç koyunu, 55 keçi, 4008 kuzu, 20 oğlak, 79 manda, 408 öküz, 394 inek, 173 dana, 9 malak, 13 deve, 11 domuz olmak üzere 8154 baş hayvan kesilmiştir. Ayrıca kesilmiş olarak mezbahaya 392 baş hayvan getirilmiş ve mua:- yene edilerek satışlarına mü- saade edilmiştir. Ödemiş'te Ödemiş belediye mezbaha- sında da 63 dağlıç koyunu, 47 keçi, 392 kuzu, 11 manda, 39 öküz, 84 inek, 23 dana, 1 malak ve 1 deve olmak üzere 664 baş hayvan kesil- miştir. Burnava'da Bir ay içinde Burnava be- lediye mezbahasında; 32 ka- raman, 25 kıvırcık, 11 keçi, 246 kuzu, 100 oğlak, 1 manda, 19 öküz, 18 inek, 43 dana, 3 malak olmak üzere 494 baş hayvan kesilmiştir. Yumurta konten janı.. Türkofis başkanlığından şeh- rimiz Ticâret odasına gelen bir tel yazısında, Avusturya- nın Türk yumurtalarına vermiş olduğu kontenjanın Mart niha- yetine kadar temdid edildiği bildirilmektedir. Vilâyet umumi meclisi Vilâyet umumi meclisi bu- gün saat 15 de vilâyet salo- nunda toplanacak, vilâyetin varidat bütçesini müzakereye başlıyacaktır. lâtina satılacaktır. İttihadın Almanya, Amerika ve İsviçre'de satış teşkilâtı çok kuvvetlidir. -İngiltere ve Fransa'daki teşkilâtı da o ka- dar mükemmel olmamakla be- raber iyidir. Bu memleketler- deki teşkilât ta genişletildikten sonra rekoltenin 96 45-50 si nisbetinde incir satış ve ihra- cını kolayca başarmak, yeni teşekkül için basit bir iş ola- caktır. Yalnız incir satış koo- peratifinin işleteceği incirleri İzmir'den başka Ödemiş ve Ortaklar'da işlemek - için de tedbir alınması - şimdiden dü- şünülmektedir. İacir rekoltesi vasati olarak yılda 300,000 çuvala baliğ olmaktadır, bunun - 100;000 çuvalı hurda olduğuna göre mütebaki 200,000 — çuvalı iyi kalitedir. Rekoltenin yarısı yeni satış teşkilâtı tarafından ihraç edildiği tâkdirde incir piyasasının daimi surette sağ- lamlığını temin etmek mümkün olacaktır. Söylendiğine göre Tariş üzüm kurumu, üzümde olduğu gibi incirde de nâzım- hk vazifesini görecektir. Salış kooperatifleri teşkilâ- tının Nisan ayı içinde vücude getirilmesi için şimdiden tet- kikler yapılmakta olduğu ha- ber alınmıştır. Kauçuklu ayakkabı Çekoslovakya' dan 10 bin kilo gelecek Türkofis merkezinden şehri- miz Türkofis şubesine palamut ve palamut hulâsası ihracı mu- kabilinde ve hususi takasla ithal edilmek - şartile ve bir defaya mahsus olmak üzere Çekoslovakya'dan — kauçuklu ayakkabı gelecektir. Konferans Teşkilâtı esasiyemizde ya- pılan tadilâta dair olacak Konya saylavı Bay Ali Riza Törel'in, cumartesi günü Hal- kevinde vereceği konferansın, Hatay temel yasası hakkında değil, teşkilâtı esasiyemizde son defa yapılan mühim ve feyizli tadilâta dair olacağı matbaamıza bildirilmiştir. Göçmenlere Verilecek arazi istimlâk Ediliyor Torbalı, (Hususi) — Gele- cek sene buraya iskân edile- cek göçmenlere tevzi edilmek üzere, bin dönümlük ve Tri- yanda, Torbalı ve Cumao- vası arasında bulunan ve yir- mi beş bin dönüm tutan Be- leriç çiftliklerinin istimlâki ka- rarlaştırılmış ve istimlâk mua- melesine başlanmıştır. 'Köyün elektrik makinesi bozulduğu için, iki gecedir her taraf ka- ranlık içindedir. İzmir'den ge- len bir usta, makineyi tamir ile meşguldür. 'Vapurlarda İşçilerimiz.. —e » 6 e— Akşamın saat altısı. Konak iskelesinden vapura bindik. İkinci mevki, derhal doldu. Zaten avuç içi kadar yer..Pa- saport'a geldik. İşçi kadın ve erkeklerden bir parti daha geldi. Onlar da sığıştılar ve hep beraber, bir hayli sıkış- tılar. Yer bulamıyanlar, va- purun yan - taraflarına seri- diler. — Acaba -diye düşündük- üst güverteye muşamba min- derleri attılar mı ki, orasını birinci mevki diye tutuyorlar? Çıktık, baktık, ne gezer: Kupkuru tahta! Vapur Alsancak iskelesine gelince, buradan da eskisinin iki misli ikinci mevki müşte- risi bindi.. Yarısı ayakta, ya- rısı merdivenlerde ve pis ze- min üzerinde mevki (!) aldı- lar. Gelen çiğnedi. Geçen çarptı. Toz, toprak, tükrük, ayak çamuru ne varsa, üstle- rinde toplandı. Hiç ses çı- karmadı zavallılar. Karşıya- ka'ya geldik: Sanki haklarının çiğnenmiş olmasından veya kendilerine hürmet edi'reyişinden hiç haberleri yoknuş gibi, hattâ gülüşerek, konuşarak vapur- dan indiler, evlerine dağıl- dılar. Evet, Türk işçisi, vakarlı- dır, kolay kolay şikâyet et. mez, çalışkandır, - sessizdir amma, bizim de bilmukabele ona hürmet etmeğe, ona hak- kını vermeğe borcumuz yok mudur? Bizim - bildiğimiz; — ikinci mevkide yer bulamıyan yol- cuya, birinci mevkide yer göstermek şarttır. Bu, nakil vasıtalarında bir teamüldür. Yoksa, onun yerde, merdi- venler arasında oturmasını veya ayakta durmasını, rüz- gârda, ayazda tiril tiril titre- mesini hiçbir akıl, hiçbir idare ve iş mantıkı tecviz edemez. Kaldı ki, güverte gene ikinci mevki vaziyetin- de idi ve boştu. Bu vatan- daşlar orada oturtulamaz mıydı?. Biraz insaf, biraz merha- met yahul Sapan Sivrisinek müca- delesi Turan, Bayraklı ve Gözte- pe'de de evlere mazot atılacak Belediyece, Sivrisinek mü* cadelesine büyük bir faaliyetle devam edilmektedir. Karşıyâ” ka'da Belediyenin bu iş içif ayırdığı memurlar, her gün mâ halle mahalle dolaşarak evlerin lâğımlarına ve su birikinti yer” lerine mazot atmakta ve parâ' sını almaktadır. Belediye Reisi Dr. B. Beh” çet Uz, dün sabah Karşıy$” ka'ya giderek bu iş üzerinde tedkikatta bulunmuştur. Bu yıl Sivrisinek mü sinin daha geniş mikyasta yâ” pilabilmesi için, Bayraklı, Ter ran, e, Halkapınar Göztepe semtlerinde de, Kâ” şıyaka'da olduğu gibi her €€ mazot dökülmesi ve bi için ayrı kollar - teşkil ması kararlaştırılmıştır. Yerlere tükürenler U Yerlere tükürdüğü gö Ş 15 kişi, Belediyece cezalandı Ti *