13 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

| Kahramanlılı sevkıtabiisi İrfan Hazar Geçen gün çıkan “Tapmak sevkitabiisi,, başlıklı fıkramıza sevgili bir doktorumuz ilişti. Cülerek; — Fıkramız pek fantezi kaçmış! dedi. Bu defaki yazımızı “pek fantezi,, yapmamağa çalışacağız, — Yalnız, dokturumuzu da münakaşaya davet etmek üzere, şimdilik Maurice Mae- terlink'in şu birkaç hâdisesini akurlarımızın önüne sunacağız; 1 — Karınca yuvasının içine kibritle toruşturdağum küçük bir çöp attım. Binlerce karınca, gurda burda dağınık bir halde iken ânide bir- Teştiler. Mühtelif kümelere ayrıldılar. Ne yapacaklar diye, bütün dikka- timi toplıyarak onlara bakıyordum. man otün özerine atıldı. tazyikten — sönmüştü, vermişti. İik hamlede birinci kesif küme ya- inci ve üçüncü küme oöna takip etti. Ateş, Fakat bine yakın karınca da çöpün üstünde can 2 — Teremit adım verdiğimiz karıncaların gerek kuvvet, gerek adetçe çok müthiş düşmanları vardır. Bunlar beldelerini korumak için, her türlü fedakârlığı yaparlar. İlk düşman taarruzunda, yuvanın delikle- rindan dışarıya üçyüze yakın karınca fırlar, Düşmana saldırır. Likin düşmanı yenmek için değil, ancak oyalamak için saldırır. Bu oyalayış ematında işçi karıncalar uyanırlar, Yuvanın kapılarını — sım-siki örerler. Zaten yenemiyecekleri sıgğın düşmana, hiçolmazsa bu suretle vatan top rağı çiğnetilmez. Kapıların kapanışı neye mal olur bilir siniz? Uyku- “ dan uyanarak deliklerden ilk çıkan üçyüz kahramanm hayatına, 8 — Kaç defa, arıların harbini seyrettim... Mağlâp tarafın beyleri, wrzun ve kanlı çarpışmalardan sonra, kovanın düşman tarafından zapte- dildiğini görür görmez karınlarım ağızlarile mütemadiyen darbelemeğe başlıyorlar ve hemen yere düşüyorlar. Yaptığım tetkiklerde, bunun tama- Mmen bir intihar olduğuna kanaat getirdim. Muhakkak ki kahlramanlık hissini, insanlar gibi hayvanlar da sevkılabii halinde kanlarında taşıyor lar. Ancak cinslerine göre az veya çok olarak. Milletler de öyle değil midir?... b — bundan Altı sıfır. numaralı bilet! Malüm olduğu veçhile garp- “ta piyango numaraları otoma- — tik makinelerle çekilir. Makine, —dönerken otomatik olarak ve — biribiri arkasına birkaç numara — düşürür, bunlar ilk düşen birleri ikinci düşen onları ve k sonra — düşenler de yüzler ve binleri teşkil ederler. Birleşik “Amerika — büyük piyangzosunun son keşidesinde en büyük ikramiyeyi kazana- — cak olan sonuncu numara üst üste 6 sıfırdan mürekkep ol- — <muş. Yani 000,000! Halbuki _l' piyango biletleri arasında bir, “ki, üç, dört, beş veya altı “sıfırlı hiçbir. bilet yoktur. Bu- O nun için piyangonun tekrar- « lanması cihetine gidilmiş, fa- kat diğer ikramiyeleri kazan- mış olanlar bu karara şiddetle O muhalefet göstermişlerdir. Hakları da yok değil, kör talih insanı iki defa görmez ya. — Maamafih, piyango idaresi yeni keşidede sıfırlı biletler de koymağa karar vermiştir. Ve bu biletlere şimdiden|binlerce — talip 'çıkmıştır. Japon'ların boyu! — Japon'ların boyları malüm ya, birkaç karışı ya geçer, — yahut geçmez! Japon'lar gene malümdur ki / üzerinde Japon'lar kadar ça- “buk artan bir millet yoktur. Japon'lar bu cihetten mem- nundurlar, fakat boylarının — kısalığından çok müştekidirler. — Maamafih Japon'ların bu işti- — kâsı da yakında hükümsüz kalacaktır. — 1905te Japon'ların vasati “boyu 107 santimetre idi; bu: gün Japon'ların vasati boyları - 106,5 santimetreyi bulmuştur. Japon mütehassısları, Ja- pon'ların boylarının muntaza- han artacağını temin etmek- dirler. Şu hale göre birkaç ııır sonra birer küçük dev alini alacaklardır. Lâkap salgını! — Fransız ihtilâlinde, eski Ro- malıların isimlerini yeni doğan çocuklara vermek moda ol- muştu. Son zamanlarda bu moda, İspanyol — Milisleri — arasında canlanmıştır. Milis zabitlerinin birçoğu garip lâkaplar almak- tadırlar. "Saylreusbution- ben bizzat ihtilâlim!, “Satamryel inferno-şeytan ve cehennem, “Yaşa reisl, “Lenin,, ve bil- hassa “Frente Poputor-halk cephesi, gibil. Yeni nezle tedavlsi Peşter Loid gazetesine göre, Viyana'da maruf doktorlardan Bay Englander nezlenin klorür dökalisyom kullanmak suretile çok seri ve devamlı tedavi usulünü bulmuş. Bir Fransız gazetesi ise, *arz üzerinde yeni hiçbirşey yoktur. diyerek Fransa'da ih- tiyar kadınların “kireç kay- mağı, ile nezle tedavi ede- geldiklerin yazıyor! Kireç kaymağı ise, klorür dökalisyomun tâ kendisidir! K YÜRR KUK Vesaiti nakliye hakkında İlbaylıktan: Bayraklı-Mersinli arasındaki yolun tamiri dolayısile bilümum vesaiti nakliyenin bu yolu ta- kip etmeleri yasak edilmiştir. Buralara gidip gelecek vesaiti nakliyenin Burnava yolunu ta- kip etmeleri icap eder. z Bugün doğacak çocuklar.. Bugün güneş ve nepton arz üzerinde bizim için harikalar ya- ratacak; gayri melhuz servetler, muvaf fakıyetler — bahşedecektir. Aşk hususunda da vaziyet ayni olacaktır. — Hayalâttan kendisini ozak tutabilenler için bugün bap tanbaşa — muvaf fakıyet — günüdür. Faal ve müteşebbis adamlar bu- gün ıstırab ve meyusiyet çekmi- yeceklerdir. Bugün doğan çocuklar çok Başsas, hassas oldukları kadar ze- ki ve sevimli olacaklardır. Ât koğularıhda fevkalâdelik 4000 lira ikramiye verilecek Yarış ve ıslah encümeninin 4 nisanda başlıyacak ve dört hafta sürecek olan at yarışla- rından sonra İzmir muhasebei husuriyesinin yıllık ilkbahar at yarışları yapılacaktır. Vilüyet koşu heyeti, muhasebei husu- siyenin koşu programını ha: zırlamıştır. Program çok zen- gin şekilde hazırlanmıştır. Bir günde altı koşu yapıla- cak ve kazanacak hayvanların sahiplerine 4000 lira ikramiye dağıtılacaktır. Hiçbir sene mu- hasebei hususiye koşularında bu kadar yüksek ikramiye dağıtıldığı vaki değildir. (Bü- yük İzmir koşusu) adını taşı- yan halis kan İngiliz atlarına mahsus koşuda birinciliği ka- zanacak hayvan için 1200 lira ikramiye verilecektir. Yarış ve ıslah encümenin kaşularında da mühim ikra- miyeler vardır. Dördüncü ve son xoşuda 1148 lira ikramiye verilecektir. Belediye reisi ee SEE e lRİ Bugün Ankara'ya gidiyor Belediye ve fuar komitesi reisi Bay Dr. Behçet Uz, bu- günkü Afyon ekspresile An- kara'ya gidecektir. Belediye reisi Ankara'da İzmir enternasyonal fuarı için muhtelif makamlar nezdinde teşebbüslerde bulunacak ve İktisad Vekâletince yapılacak mühim — yardım — meselesile alâkadar olacaktır. Fuarın açıl- masına dört ay kaldığı için muhtelif mühim inşaata derhal başlanacaktır. Busene hariçten fuara - işti- rak edecek ecnebi müessese- lere gösterilecek döviz ve pasaport kolaylıkları da şim- diden temin edilecektir. Müzeler müdürü Şehrimiz müzeleri müdürü Bay Salâhiddin Kantar, bugün Selçuk'a gidecek, Efes hara- belerinde tetkikler yapacaktır. Aygırlar Tepeköy'deki aygır depo- sunda bulunan 10 aygır ve 48 eşek Aaygın, kazalardaki aşrın istasyonlarına gönderil: miştir. MAHKEMELERDE:; —CC Ekmek bıçağile öl. dürülen Celâl Keçeciler'de Bay İsmet'in aile evinde sarhoşluk yüzün- den arkadaşı Celâl'i bıçakla yaralıyarak öldürmekle maz- nun Hüseyin oğlu Şaban'ın muhakemesine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesinde baş- lanmıştır. Maznun Şaban, ar- kadaşı — Celâl'i vurmadığını söylemişse de şahitler, — bir odada oturduğu arkadaşı Celâ- Vin sarhoş gelmesinden ve gürültü yapmasından araların- da çıkan kavga sonunda ek- mek bıçağile yaralıyarak öl- dürdüğünü söylemişlerdir. Ba- z) şahitler gelmemişlerdi. Mu- hakeme, bu şahitlerin celbi için talik edilmiştir. Vilâyet umumi meclisinde 937 büdçesi 2,588,314 lira olarak tesbit edildi Bayındır üyeleri, onbir takrir ve- rerek bir rekor tesis ettiler Vilâyet umumi meclisi, dün öğleden sonra Vali Bay Fazlı Güleç'in Yeisliği- altında top- lanmış, Vilâyetin 937 şenesi varidat büdçesi üzerinde gö- rüşmüştür. Bayındır üyeleri 11 takrir vermişlerdi. Riyasete yerilen bu takrirlerde Bayın- dır'ın mektep, dispanser ve sair mübrem ihtiyaçlarının te: mini isteniyordu. Bu dileklerle muhtelif müessese ve daireler direktörlüklerinden gelen ev- rak okunmuş, aid oldukları encümenlere — gönderilmiştir. Bundan sonra bu seneki vari- dat büdçesinin müzakeresine geçilmiş, büdçe encümeni ta- rafından hazırlanmış olan büd- çe izahnamesile — mazbatası okunmuştur. Fasıllar ayrı ayrı kabul edil- miş, neticede varidat bütçesi- nin rakam itibarile bağlanma- mMası ve masraf bütçesinin mü- zakeresinden sonra bağlanması muvafık görülmüştür. Okunan bütçe encümeni mazbatasında verilen izahatta, işlerin lâyıkile ifası için herşeyden evel ha- kikate en yakın bir varidat bütçesinin lüzumuna işaret edi- liyor ve uzun senelerin tecrü- belerinden istifade edilmek suretile varidat bütçesinin, son üç senelik tahsilât vasatileri esasına göre hazırlandığı bil- diriliyordu. Mazbatada şu iza- hat veriliyordu: *“Her yıl değişen dünya ik- tısadiyatı vaziyetine ayak uy- durmak — mecburiyetinde olan memleketimiz ve bu meyanda vilâvetimizde her yıl başka çehre gösteren iktisadi vazi- yetlerin en yenisi dururken dört sene evveline aid vazi- yetlerin vasatisinin esas — itti- hazının da doğru olamıyacağı, binaenaleyh hesabı kat'isi ve- rilen yıl tahsilâtının esas itti- hazı 933 büdçesinin tanzimin- de tahti karara alınmıştır. Buhran sona ererek yıldan yıla inkişafa başladığına göre, encümen, içinde bulunduğu- muz yılın ilk sekiz aylık neti- cesi alınmış olduğundan bu- nunla da mukayese yaparak her hangi bir varidatta salâh eseri olduğu surette ona göre tahminlere girişmeği muvafık bulmuş, mahallin istisnai va- ziyetlerini de ilâve ederek va- ridat büdçenin bu esaslar da- iresinde tanzimini muvafık gör- müştür.., Büdçe encümeni; — varidat büdçesi, daimi encümenin tek- lifinden 10,108 lira noksanı ile 2,588,314 lira olarak tes: bit etmiştir. Bunun 631,400 lirası arazi, 631,000 lirası bina vergisi, 182,800 lirası da buh- ran vergisidir. Mütegayyib eş- hasa ve saireye aid Maliyeden bu sene mahsup olunacak vergi miktarı 150,000 lira, Maliyeden müdevver memur- ların maaş — karşılığı 97,464 lira, 288 numaralı kanun mu- cibince Dahiliye Vekâletinden verilecek masral hissesi 250,314 Na lira, ispirto ve meşrubatı kü- üliyeden vilâyet hissesi 21,500 lira, ferağ ve intikal harçla- rından” vilâyet hissesi 11,100 lira, yol vergisi 350,000 lira, bedeni yol vergisinden tahsilât 57,000 lira, zebhiye rüsumun- dan tahsilât 1700 lira, taşocak- ları hasılâtı 16,000 lira, emlâk ve akar icarı 35 bin lira, Bal- çova ılıcalarının asri bir hale if- rağı için varidatı masrafını kar- şılamıyan — gayri — menküllerin satış bedeli 100,000 lira, halkın eline geçmesi faydalı görülen bağ, tarla, zeytinlik ve buna mümasil gayri menkullerin sa- tış bedeli 40,000 lira, hastane ve dispanserler hasılatı 9,000 Tira, At koşuları hasılatı 6,000 lira, vesaiti nakliye rüsumu 15 bin lira, satılacak eşya bedeli 2,000 lira, harcırah vesaire istidadından 4,800 lira, faiz 7,000 lira, mütenevvi varidat 10,000 lira, vilâyet gazetesi varidatı 5,000 lira, adi teber- rüler 1,000 lira, şaşal suyu varidatı 6,000 lira olarak tes- bit edilmiştir. Umumi meclis, Salı günü tekrar toplanacak, masraf büt- çesini müzakere edecektir. Bir otomobil kazası Bay Cihan ağır surette yaralandı Menemen kazasının Çaltı- dere mevkiinde bir kamyon kazası olmuş, gümrük muhafaza| efradından Mahmud oğlu Bay Cihan, kamyondan atlıyarak yere düşmek suretile başından ve ellerinden ağır surette ya- ralanmıştır. Kaza şöyle olmuş- tur: İzmir belediyesinde mu- kayyet ve şoför Said oğlu Bay Alâeddin'in idaresindeki kamyon, bir mikdar yolcu ile Menemen'e gitmekte idi. Çal. tidere - karakolu — efradından Bay Cihan da bu kamyonda bulunuyordu. Kamyon, karakol önünden geçerken Bay Cihan, kamyonun arka tarafından bir- denbire yere atlamış, muvaze- nesini kaybederek düşmüştür. Bu yüzden baş ve ellerinden yaralanmıştır. Ağır yaralı olan Bay Cihan, İzmir memleket hastanesine getirilmiştir. Me- nemen adliyesince, kaza hak- kında tahkikata başlanmıştır. Modern inekhane ——— .—— — Yerin istimlâkire derhal başlanıyor.. Torbalı'nın Kayas çiftliğinde Ziraat Vekâleti tarafından ku- rulacak olan modern inekhane yerinin istimlâki için keşif ya- pılması vekâletten vilâyete bil- dirilmiştir. Derhal istimlâk muamelesi yapılacak ve vekâletin verece- ği tahsisata göre inekhanenin inşasına başlanacaktır. Burada köylüye, hayvani gıdalardan fenni şekilde neler yapılması mümkün olduğu öğretilecektir. Manisa'da —-a 0 a— Halkevinde seçim yapıldı. Manisa (Hususi) — Halk:- evi iki üçüncü yıllık mesai dev: resini bitirerek yeni yıl için heyeti idare seçimine geçmiş. tir. Bu seçimde muhtelif kol: ların idare heyetlerine seçilen arkadaşların isimlerini aşağıya yazıyorum, Bu münasebetle dün akşam İlbay ve Parti başkanı Dr. B. Lütğ Kırdar, yeni idare he yetleri arkadaşlarını - toplıya: rak yeni yıl içinde faaliyetin ana hatlarını izah etmiş, ve bilhassa daha üstün başarılar veretek noktalara işaret eyle- miştir. Manisa Halkevi çok önemli kararlar vererek yeni faaliyete geçmiş bulunuyor. Seçim sonucu: Dil ve edebiyat: Dr. Bay Necdet riyasete, öğretmen Ba- yan Zekiye mümessilliğe, öğ- retmen Bay Çağatay, Bay Feyzi Lütfi, öğretmen Bay Nail üye- liklere seçilmişlerdir. Kitapsaray: İnhisarlar direk: törü Bay Mustafa Dümer; ri- yasete, başöğretmen Bay Azmi Önakın mümessilliğe, öğret- men Bay Yehya, Bay Ali Riza, öğretmen sekreteri Bay F. Ak- şit üyeliklere. Kurslar: Kültür direktörü Bay Naili Özeren riyasete, or- ta okul direktörü Bay Sıdkı mümessilliğe, ilk öğretim is- pekteri Bay İlhan Görkey üye- liğe. Ar şubesi: Orta okul öğret- meni Bayan Feriha riyasete, Diş tabibi Bay Vehbi mümes- silliğe, öğretmen Bay Cemal üyeliğe. Gösterit kolu: Orta okul riyaziye öğretmeni Bay Kerim Kudar riyasete, ilk öğretmen ispekteri -Bay Bilâl Gürsoy mümessilliğe, Parti sekreteri Bay İhsan üyeliğe. Sosyal yardım: Ağırceza reisi Bay Rasih Uz riyasete, C. M. U. Bay Rifaf mümes- silliğe, Bayan Melek, Bay Rizaâ, göz hekimi Şevket üyeliğe. Köycülük: Mektupçu Bay Şevki Birsel riyaset ve mü- messilliğe Dr. Bay Enver, bay- tar müdürü Bay. Kadri, tahsil memuru Bay Sami, keresteci Bay Raşit üyeliklere. Spor: Doktor Bay Şevket riyasete, Bay Faruk Cevdet mümessilliğe, ziraatçı Bay Ce* vat Çorapçı, doktor Bay Rıza Kadri üyeliğe. İran konsolos- luğunda Yarın kabul resmi yapılacak Sa Majeste İran Şahinşabi Riza Pehlevi'nin doğum yıl dönümleri münasebetile yarın saat 17 de şehrimiz İran kon” solosluğunda bir kabul resmi yapılacaktır. Kabul resmine birçok zevat davet edilmiş$” lerdir. Çocuk esirgeme ku” rumundan: : 1 — Şubat ayı içinde di$” panserimizde 142 hasta muayene ve tedavi edilerek ilâçları parasız verilmiştir. 2 — Kurban bayramı! 29 fakir çocuğa elbise V* ayakkabı verilmiştir. 3 —Okuma odamızdan 182 çocuk istifade etmiştir. — Bir 4 — Çocuk bakım müze mizden 112 anne istifade ©* mlş' hlı .