13 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

13 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Eski İmlır"Halka- - pınar'ı nasıldı? Frenk mahallesi palikaryaları. Halkapınar’dalu balıklar, fahişe kadınları görünce kaçarlarmış! Tarihte Halkalıpınar - deni- len şu bataklık, berbad yerin, gu bir türlü bakından gele- mediğimiz sahanın, eski gün- lerini bilir misiniz? Şimdi — sivrisineklerin uçuş- tuğu o yer, vaktile denizdi ve asıl Halkapınar, tarihteki ismile Halkalıpınar, arkadaki sırtların dibinde idi. O tarihlerde bataklık yoktu ve “Halkalıpınar,, bir eğlence yeri idi. İzmir, zengin bir t- — carct merkezi olmakla tanın- mıştı. Şehrin dağ kenarında hiristiyanlar oturuyordy. Li lu idi. Buna ayrıca temas ede- ceğim, Halkapınar suyunun çıktığı yer, baştan aşağı ağaçlıktı. Haftanın her gününde ekek- ler, zenginler, — hıristiyanlar pınar civarındaki ağaçların al- tında toplanır, — eğlenirlerdi. . Şarap menedilinciye kadar, bu sofralarda içki de bulu- nurdu. Genç mayhaneci çırak- ları göze çarpardı. En derli toplu seyahatna- melerden birini yazmış olan Evliya çelebi, İzmir'e gelııken Halkapınar'dan — geçiyormuş. Diyor ki: — Meğer burada bütün İz- mir âyanı, İzmir mollası, efen- dileri vesaireleri ağaçlıklarda ziyalet veriyorlarmış. Ben, at uşaklarımla geçerken — insan görüp beni de ziyafete davet ettiler. Ben de gittim, hepsile tanıştım. İçlerinde eski dost- larım da vardı. Halkapınar, tatlı tatlı akan bir sudur ki, bir. kayadan çı- kar, dört tarafı cimenliktir. Gülzardır. Lâlelerle doludur. Ağaçlık, forah verici, gezile- cek yerdir. Suyun kaynağında binlerce çeşid çeşid balıklar oynaşır. Amma, daima büyük insanla- rın gözü önünde bulundukları için avlanmazlar. Onlar da oraya gelenlere yaklaşıp suda sıçrarlar, türlü türlü oyunlar Li man, her zaman gemilerle do- — ederler. Asla kaçmazlar. Elle- rinden ekmek, et parçası alır- lar. Gayet munis balıklardır., Evliya çelebi, bundan sonra, gayet enteressan birşey an- latır: “Haftada yalnız bir gün, çar- şamba günü, kadınlar da Hal- kapınar'a giderler ve eğlenir- lermiş. Fakat onlar — varır varmaz, süda küçücük bir balığın bile nam ve nişanı kalmazmış. Bu kadınlar, ma- siyet sahibi kadınlarınış. Evliya Çelebi de: “— Acab mutalsamdır -di- yor- şehir ahalisinin söylediği eski Kıdıfa (Kadifekale) kra- liçesinin tılsımır!...,, Yani, güya bu balıklar - tıl- sımlı imiş ve kadınların — gel- diğini görür görmez kaçar, halbuki erkekler gelince, on- lara dostuk gösterirlermiş.. Evliya Çelebi, bunu anlat- tıktan sonra şehrin tasvirine, / tarihine mıyoı Şıı bızıı eski frenk mahallesi, o vakitlerde yüksekte kurulmuş - olmakla beraber, bundan 40-50 — sene evvelki İzmir * palikaryalığının bütün kabadayılığını yaşatırdı. Meselâ; bir —müslüman, bir hıristiyana tokat vurunca he- men © ciyardaki kapıcı, mu- | hafız ve bekçiler tarafından yakalanırdı. Doğruca hâkime götürülür ve ağır surette tec- ziye edilirdi. Çünkü Türk hâ- kimiyeti, tam bir adalet tesis etmiş olmakla beraber ticari mülâhazalarla ve memlekete ecnebi rağbetini artırmak için bu hususta hassastı. Fakat bazen tokatı atan Türk, pali- karyalar — tarafından — derhal yakalanır, —hançerlenir veya boğulur, cesedi ortadan kay- bedilirdi. Evliya — Çelebi'nin nazarı dikkatini celbeden diğer bir şey de olmuştur: Genç, güzel meyhaneci çı- rakları ve kilise uşakları.. Bun- lar o kadar dilber imişler ki Evliya Çelebi şöyle anlatıyor: — Kim kâküllerin tarumar ettikte gören uşakların dahi akılları dilber kâküller gibi perişan olur. Tâ bu mertebe muğzade dilberanları vardır. Fakat, İzmir hakkında Ev- liya Çelebinin verdiği malü- mat daha çok mühimdir. Fır- sat buldukça bahsedeceğiz!. M. Ayhan Vaziyeti tet. kik ediyorlar.. Lizbon, 12 (Radyo) — dra edemi müdahale komitesi müşahitleri Portekiz toprakla- rına vasıl olmuş - ve vaziyeti tetkike başlamışlardır. B. Heryo Her gün biraz daha iyileşmekte Liyon, 12 (Radyo) — Heryo'nun sıhhi - vaziyeti iyi- leşmektedir. Öksürük kesilmiş ve bronmşit te zail olmak üze- redir. “Turgtlu Hukuk HRâkimliğin: den: Turgutlu'nun AlBayrak ma- hallesinden Sarı Ali kızı Ha- tice'nin kocası Turgutlu'nun Öz yurt mahallesinden Durmuş oğlu Mustafa aleyhine açtığı boşanma davasında müddei- aleyhin ikametgâhi — meçhul olduğu iade edilen davetiye varakasındaki mübaşir - yazı- sından anlaşıldığından kendi- sine ilânen tebliğat icra edil- miş olduğu halde davete ica- bet etmediği cihetle şahitlerin dinlenmesine ve müddeialeyhe ilânen gıyap kararı tebliğine karar verilmiş ve muhakeme 31/3/937 saat 14 de bırakıl- mıştır. Müddeialeyhin mezkür günde Turgutlu Hukuk hâkim- liğine gelmesi aksi takdirde muhakemeye kabul - edilmiye- rek gıyabında muhakeme icra edileceği müddeialeyhe tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olunur, 739 a FER AA C C Bayan Hasene (66 Nalân söylüyor. —h -0 a— — — Başı 3 ünecü sahifede — Türk seciyesini benimsemeleri ve bizim onlara bunu benim- setmemiz bir meçburiyettir!.. Bu mecburiyet hiçbir zaman Türk siyasetinin kendine hâs dostluğuna, yakınlığına, — sa- mimiyetine — halel getirmez; yeter ki Musevi'ler, bu nok- tanın, bu mecburiyetin, kendi menfaatlerine çok uygun öb duğunu görebilsin ve münev- verleri, Türk yarlığına karış- mayı, şuurlu bir vazife işi yaparak, Musevi'likteki taassu- bu, ve, temessülü güçleştiren bugünkü içtimai muadatı ara- larından kaldırsınlar, bu — su: retle bizim ve kendilerinin mecburiyetlerini — kolaylaştır- sınlar!.. Bu meselenin artık lâfla, şununla, bununla tahakkukuna çalışmak devri geçmiş, mut- lakıyet ve ciddiyet - almasi zamanı gelmiştir. Bu hareket te onlarda fiili bir intibah yolu açmazsa -hattâ açsa bile alınan hıza tam ve devamlı bir kuvvet vermek için- ted- birlere mutlak gene - devletçe BÖRÜ başvurmak lâzımdır!.. Gördük ki: Yalnız “Vatan: daş Türkçe konuşl!, vesaire gibi şeyler kâfi gelmiyarl.. Hasene Nalân Bay Sırrı fikrini söylüyor: tebleri gelince, benim fikrimce bütün hunların, Türkiye cumhuriyeti içinde yeri yoktur. Çünkü dev- let, kavanin ve nizamatı ile herkesin hakkını seyyanen dü- şünmüş, tahtı zımanü kefale- tine almıştır. Böyle bir ayrı- liğın sebebleri hiç şüphesiz samimi bir çehre arzedemez. Mekteblerini de bu hususta çok mühim telâkki ederim. Meselâ mektebleri kapatsalar ve çacuklarını bizim mekteb- lerimize verseler, yakınlık da- ha ziyade artar.. Fikrimce, bu zaruretleri, kendi arzu ve ira- deleri ile karşılamalı, yani dev- lete iş bırakmamalıdırlar. Türkiye Cumhuriyeti ve hal- kı, şimdi onların idrak ve tak- dirlerinin harekete geçmesini bekliyor. Maamafih — bunda, matlüb olan hassasiyeti gös- termedikleri takdirde, keyfiye- tin bir kanunla hallini istemek her Türk vatandaşının hakkıdır. Çünkü asırlardanberi müte- na'im oldukları bu toprağın bu kadar yüksek ve kahraman milletinin dilini konuşmamak, onunla elele vermemek nan- körlüktür.. Benim söyliyecek- lerim bu kadar... BORSA Üzüm satışları Ç. Alıcı Bu ü ll 82.S; Ergin — 1175 14 12 ). Taran ma. 11 H 10 İnbisar ida. 10 25 10 25 104 Yekün 418524 Eski satış 418628 U. satış Zahire satışları Çu. Ginsi K Si KSi 1306 Buğday 6 6 70 Ton p. çekir 3 50 — 3 Sü| 233 B. pamuk 40 44 1927 Ken. pala. 265 — 470 vesaireleri olmasına | entilmenler,, anlaşması, et Ha 18 bir anda tarihe karıştı Bay Mussolini Tobruk'a vardı. Italya'nın Pan- telary a adasını tahkim etmek istemesi, İtalya- Ingiltere harbini tacil edecektir — Başı T inci sahifede — pılmıştır, Tobruk, 12 ( Radyo ) — Dün akşam, Maroşal , Ralbo tarafından bir “Tesmi Kabül yapılmış ve bil. hassa, İtalyan ve ecnebi gazeteciler, bu Trosmi kabukde * kuzar “bulun- muğlur. Londra, 12 ( Radyo ) — Nev- york Taymis gazetesinin bura , mu- habiri, İngiliz siyasal mehafilinin fikrihe “istinad edetek gazeteiine şu telgrafi çekmiştir; *“Malta adasının karşısındaki Pantelarya adasının İtalya ta- rafından tahkim edilmesi 1937 ikinci kânunun ikisinde İtalya ile İngiltere arasında imzala- nan centilmenler anlaşmasının mevzuünu tamamen ihlâl et- mekte ve bu anlaşmayı hü- | kümsüz bırakmaktadır. İngiliz askeri mehafili; Pan- telarya adasının — İtalya tara- fından tahkimini, çok tehlikeli bir hareket olarak — kabul et- mekte ve bu süretle - İngilte- renin Âkdeniz yolunun kesil- miş olacağı kanaalini izhar eylemektedirler. Ayni mehafil şu fikri ileri sürüyorlar: İtalya başbakani Bay Mus- solin “Tunüs hududlarından Miısir hudatlarına kadar olan büyük yolu, elbette ki ticari maksatlarla yaptırmamıştır. İtalyan'ların,. Filistin Arap- larmı İngiltere aleyhine kıya- ma teşvik etmek istiyecekleri, varid görülebilir. (Panterlarya) adasının, gü- nün birinde İtalyan'lar için bir üssülbahri haline konacağı mu- hakkaktır. Bu takdirde, İngiliz donanmasının — Akdeniz'deki vaziyeti ne olabilir? Bu cihet, İngiltere'yi ehemmiyetli bir su- rette düşündürmektedir.., Filhakika, İtalya'nın, son za- manlarda takındığı vaziyet, ne bir İtalya-İngiltere muharebe- sini tacil edecek mahiyettedir. Paris, 12 (Redyo) — Fran- sız matbuatı; B. Mussolini'nin Trablusgarp seyahati etrafında uzun makaleler yazmakta de- vam ediyor. Paris gazeteleri, bu seyahat hakkında hulâseten şunları ya- zıyorlar: “B. Mussolini, Libya seya- hatile, İngiltere ve Fransa hak- kında beslediği niyeti izhar etmiş oluyor. İtalya Başbakanı; böylelikle, İngiltere ile Fransa'yı tahrik etmek ve bu iki devletin ula- cağı vaziyete göre Akdeniz de hareket etmek - istiyor.., Gerek - Paris'te ve gerekse Londra'da Bay Mussolini'nin Libya seyahati, büsbütün yeni bir. vaziyet ihdas etmiş olu- yor. Paris, 11 (A.A) — Birçok gazeteler başmakalelerini B. Mussolini'nin Libya'ya yapa- cağı seyahate hasretmişlerdir. Matin gazetesi diyor ki; — Hükümet erkânından bir zat Düçe'nin Libya'daki hava ve deniz manevralarında hazır bulunmıyacağını beyan etmiştir. Duçe'nin bu istinkâfı — İtalyan | manevralarını - İtalyan — satve- tinin temaşal bir nümayişi gibi göstermek istemiş olan bazı ecnebi mehafil ve gazetelerinin bu tarzdaki mübalâğalı iddi- alarına karşı bir nevi cevab teşkil edecektir. Pertinax'a göre, bu seyahat bir kuvvet nümayişidir ve uzun zamandanberi mukarrer olma- sına rağmen - İngiltere'nin si- lâhlanma programına bir nevi mukabledir. Tobruk, 12 (A.A) — Ha- vas ajansı bildiriyor: B. Mussolini'yi hamil olan Pola zırhlısı yanında (.ıonzı v piyangosu — Başı T inci sahifede — 648 — 2422 — 3478 12826 16429 17120 18667 19984 25043 25214 26641 27020 27803 31559 31705 32480 32673 33928 34331 37310 39142 100 lira kazanan No. 4192 — 7536 — 8B978 13649 14998 - 15169 21408 22293 23453 26516 27536 28678 33025 34731 36705 dar 9804 16112 24326 30622 37382 3 î']l 0 32060 39138 Japonya Avrupa harbine karışmıyacak Tokyo. 12 (Radyo) — Ja- pon hariciye nazın Bay Sato, Alman-Japon misakının, komi- ternin menfi propagandaların- dan doğduğunu söylemiştir. Bay Sato: — Biz bir Avrupa harbine karışmak niyetinde değiliz, demiştir. Tokyo, 11 (A.A) — Meb'u- san meclisinde harici siyase- tin müzakeresi sırasında hari- ciye nazırı B. Sato beyanatta bulunarak,Alman-Japon anlaş- masının dünya ihtilâlini istih- daf eden komintern emelleri- ne karşı mücadele için yapıl- dığını söylemiş ve demiştir ki: — Bu anlaşma Japonyanın faşist blokuna iltihakını tazam- muün etmez. Japonya bu an- Izmir Vakıflar direktör Zara ve Fiume kruvazörleri olduğu halde Siracuse önünde Trento, Triste ve Polzana kruvazörlerine mülâki olmuştur. Bu birinci filo Amiral Umber- to'nun kumandaşı altındadır. Manevralar öğleden sonra ce- nupnta başlamıştır. Mukabil tarafta Romeo, Bor: neltin'in kumandası altındaki ikinci filo vardır. İkinci -filo hafif kruvazörlerden, keşif va denizaltı gemilerinden ve de- niz tayyarelerinden — mürek- keptir. İngiltere yeniden 148 harp gemisi yaptırıyor — Başı 1 inci sayfada — program muntazaman tatbik edile- bilir ve edilecektir. İnşaat — için lâzim olan eşyayı bulacağız. Doğu- da ve batıdak: — mes'uliyetlerimizi karşılıyabilmek (i0 kuvvetli bir donanmamız olması yarttır. Zira Okyanos münakalâtı kesildiği tak- dirde bu, imparatorluğun sonuğolur. Londra, 11 ( ALA ) — Avam kamarası 67 zeye — karşı 162 reyle amirallik dairesinin büdçe tahmin- lerini kubul etmiştir. Grev Sona erdi Londra, 11 (A.A) — Derby- de kâin Rolts-Royco tayyare fabrikaları amelesinin grevi sona ermiştir. Ücretlerin âr" ” tırılması hakkında yakında mü- zakerelere girişilecektir. Paris'e döndü Paris, 12 (Radyo) — Fransa Yugoslavya kablosunun açılma merasiminde hazır -bulunan Fransa Posta ve Telgraf Na- zırı Bay Rober Jardilye Paris'e dönmüştür. Liret Tekrar düşürülecek Belgrad, 12 (Radyo)— Ro* ma'dan gelen haberlere göre İtalya hükümeti, yakında Li: ret kiymetini tekrar düşüre- S li L laşmadan dolayı asla herhangi bir Avrupa harbine sürükle- nemez. ııvıo rlüğün” den: Vaktı No. Cinsi Mevkü Kıymeti Lira Maz. pazaryeri — 525 — Oda — Bayramyeri — 700 » esnaf şeyhi 19/1,23 Ev Mekke yokuşu 350 Mül. kasabalı halil — 33 Ev Kırımlı s. 120 Yukarda yazılı akarat peşin para ile ve açık artırma suretile satılığa çıkarılmıştır. İhaleleri 22/3/937 pazartesi günü saat onbeştedir. İstekli olanların Vakıflar direktörlüğüne müracaat” ları ilân olunur. * l oB w Izmir Yün Mensucatı Türk A. Şirketinin Halkapınar kumaş fabrikasi Tarafından mevsim dolayısile yeni çıkardığı kumaşlar Zarif BERAMIST Yeni yaptıracağınız elbiseler için bu mamulâtı tercih ediniz Birinci kordonda 186 nu! ŞARK HALI T. A, Ş. Mimar Kemalettin caddesinde FAHRİ KANDEMİ Sağlam Satış yerleri: | | | İ 595 Ve ucuzdur