13 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

13 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

KU S Şar Franko, 24 martta Mad- rid'i alacağını söylüyor DD SAA Âsi topçular Valans, 12 (Radyo)— Mad- rid müdafaa kumandanı gene- ral Miyaha, İtalya'nın dört fır- kasının Madrid etralında harb ettiğini söylemiştir. Bunun üze- rine Valans'daki Madrid kabi- nesi Uluslar sosyetesine bir protesto göndermiye — karar vermiştir. Bayon, 12 (Radyo) — Bil- bao'dan alınan haberlere göre, Madrid cephesindeki taarruz- dan başka, asiler Astosya'da da şiddetli taarruzlara başla- mışlardır. Bu taarruzda birkaç köy elde edilmiş, bazı köyler de şiddetle bombardıman edil- Miştir. Odyedo - Galis yolu ser- bestir ve asilere yeni takviye kıtaları gönderilmiştir. Bir Fransız gönüllüsü bir İngiliz torpidosu ile Bilbao- dan Bayon'a varmıştır. Bu Fransız, milislerin - Odyedo taarruzunda muvaffak olama- dıklarını bildirmiş ve 10,000 maktul ve mecruha maloldu- | — .ğunu da ilâve etmiştir. Salamanga, 12 (Radyo) — Siyeradolagoadarama'da — Su- mosyera boğazı asilerin eline geçmiştir. Madrid suları da âsilerin elindedir. Şalamanga, 12 (Radyo) — General Franko kuvvetleri Ga- dahalara'da bir zafer kazan- mışlar ve Pezeto köyüne vasıl olmuşlardır. Birçok harb leva- zımı ve birçok esir elde edil- miştir. Diğer bir takım köyler da- ha asilerin eline düşmüş bu- lunmaktadır. Endülüs cephesinde şiddetli bir kar fırtınası askeri hare- kâta mâni olmaktadır. Gijon, 11 (ALA) — Âsiler dün Pondo ve Mont Verruga mıntakasile Oviedo cephesin- de milislerin mevzilerine karşığ hücumlarını üç defa yenilemiş- lerdir. Mükemmel surette siper- lere yerleşmiş olan milisler düşmanın kesif bombardıma- nına rağmen bütün bu hücum- ları püskürtmüşlerdir. Hükü- metçilerin hava kuvvetlerile bataryaları Escamplero ve Gra- do mıntakalarında düşmanın tecemmü etmiş kuvvetlerini müessir surette bombardıman etmişlerdir. Madrid, 11 (A.A)— Mitral- yöz taburuna mensub İtalyan- lardan bir binbaşı ile üç zabit ve 37 nefer Guadalajara cep- hesinde dün vukua gelen mu- harebelerde esir düşmüştür. Bunlar Guadalajara mıntaka- sındaki Frankist fırkalara İtal- yan generalı Coppi'nin kuman- da etmekte olduğunu söyle- mektedirler. Bu esirler bugün öğleden sonra erkânı harbiye tarafından isticvab edilecek- lerdir. Madrid, 12 (A.A) — Gene- ral Miaja gazetecileri kabul ederek şu beyanatta bulun- muştur: — Elimizde bulunan İtalyan askerleri İtalyan kıtaatının İs- panya'da harbetmekte oldu- ğunu açıkça gösterir. Artık dahili bir harb mevzuubahs olamaz. Bugün bir taraftan bazı İspanyol unsurlarının mü- zaheretine uğrıyan — milletlerle İspanya arasında beynelmilel bir harb mevcuttur. General Miğja esir edilen İtalyan askerlerinin Habeş se- ferinde harbe alışmış asker olduğunu ilâve etmiştir. Madrid, 12 (Radyo)— Res- mi mehafilde beyan olundu- ğguna göre, bugün İspanya'da 4 İtalyan fırkası askeri hare- ketlerde bulunmaktadır. İkisi Guadalajara cephesinde olmak Tarihe müstenid zabıta romanı 30 — Teşekkür ederim Gizel, dedi, bu şatodan sizinle be- raber çıkacağız. — Fransa'da birçok nüfuzlu dostlarım var- dır. Tam bir hüviyet cüzda- nınız olmamakla beraber, ni- $ kâhlanmakta büyük güçlüğe | tesadüf —etmiyeceğiz. Tabii 'i de beraber götürece- :iky."Şıhıî vııiyelimiî bu su- wetle tanzim ve halledilmiştir. »1 Fakat diğer meselelerin de | halli lâzımdır. Lük, büyük saate seri EY .x, göz attıktan sonra: | — 12 yi beş geçiyor. Önü- bir Nakleden : F. ğ Benlioğlu müzde tam 55 dakika var. Mösyö lö Kont, bu müddet içinde sizin de istintakınız bitecektir, sanıyorum. Tekrar- lamağa lüzum var mı bilmem; cevap vermekte güçlük göste- rirseniz şu tabanca ile bey- ninizi dağıtmakta tereddüd göstermiyeceğim. Nasıl anla: şıldı mi? Kont, mağlüp mevkiinde olmayı bir türlü hazmedemi- yordu; bunun için - kıvranıyor ve cevap vermek istemiyordu. Lük: — Mösyö dö Trolveş her- PY Hırsızlık Kemeraltı'nda Meserret ote- linde Besim oğlu Rasim, yat- tığı odada yatan İsmail oğlu Hüsnü'nün cehinden 40 lira kıymetinde bir saat çaldığın- dan yakalanmıştır. Yaralamak Alsancak'ta Yenigün soka- gında oturan Adem oğlu Mus- tafa beraber rakı içtikleri, kar- deşi Salih'i şişe ile başından hafif surette — yaraladığından yakalanmıştır. Hakaret Şeyh mahallesinde — oturan Şakir kızı Hatice ve .bhrahim oğlu Murteza, Mustafa kızı Hu- riye'yi tahkir ettiklerinden ya- kalanmışlardır. Memuru tahkir Tilkilik caddesinde Saadet- tin hanı kiracısı Ali oğlu Meh- med, Belediye memuru Mus- tafa oğlu İsmail'e hakaret et- tiğinden yakalanmıştır. Döğmek Tepecik Mektep sokağında Hasan oğlu Mehmed Ali, eve gelmek istiyen metresi Şakir kızı Fatma'yı ifade veremiye- cek derecede dövmüş, Fatma hastaneye kaldırılmış ve Meh- met Ali yakalanmıştır. Turistlere kolaylık düşünüyorlar Belgrad, 12 (Radyo)— İtal- ya hükümeti, turistlere İtalya- da her türlü kolaylığı göster- mek için yeniden tedbirler al- mıştır. Yuguslavya'da da bazı iedbirler alınacaktır. üzere muhtelif mıntakalara tak- sim edilmişterdir. Cumhuriyet- çilerin eline düşen İtalyan as- kerleri Briuega köyünün gar- binde esir edilmişlerdir. Belgrad, 12 (Radyo) — İs- panya'dan gelen — haberlere göre asi ordular komutanı ge- neral Franko, bu ayın 24 ün- de Madrid'i zaptedeceğini bil- dirmiştir. Valânsiya hükümeti ise, harb talihinin belli olmıyacağını ileri sürmekte, neticenin ne olacağı hakkında şimdiden söz söyle- mek doğru olmıyacağı muta- lcasında bülunmaktadır. Londra, 11 (A.A) — Res- mi mehafilde İngiltere hükü- metinin gönüllülere müteallik itilâfın mer'iyyet mevkiine ko- nulması tarihi olan 20 Şubat- tanberi herhangi bir memle- ketten İspanya'ya gönüllü git- miş olduğunu teyit eden bir güna malümat almamış oldu- ğu beyan edilmektedir. Fransız dahili istikrazı, görülmemiş derecede e rağbet gördü Paris, 12 (Radyo) — Dahilt istikraz tahvillerinin birinci se- risi, bu sabah satışa çıkanl- mıştir. Halk, şimdiye kadar görülmemiş derecede bir rağ- bet göstermiştir. Reisicumhur Bay Lebrun'un nutkunu müteakıp istikraz tah- vllâtı satın almak - istiyenlerin adedi dakikadan dakikaya bin- İptidat maddeler Konteransında İngiltere ile Polonya arasında müş- külât çıktı Cenevre, 11 (AA) — İp- tidai maddeler komitesinde İngiliz ve Leh murahhasları arasında müşkülât çıkmıştır. Leh'liler; maddelerden mahrum olan memleketlerin menafiini hesaba katmamış olmakla mu- ahaze edilmişlerdir. Leh'liler iki komite teşkil edilmesini, bunlardan birisinin meselenin mali ciheti ile diğerinin müs- temlekâta mütcallik kısmı ile meşgul olmasını arzu ediyor- lardı. Bunlar metalipleri na- zarı dikkate alınmadığı tak- dirde komisyonu terkedecek- edeceklerini tehdid makamın- da söylemektedirler. Prag panayırı Dün açıldı, Bay Krofta'nın söyledikleri Prag, 12 (Radyo) — Prag panayırında açılan küçük an- tant sergisinde Çekoslovakya Hariciye Mazırı Bay Kamila Krofta bir nutuk irat etmiş ve demiştir ki: — Bngün açmakta olduğu- muz sergi, küçük antant dev- letlerinin İktisadi birliğini te- barüz ettirmektedir. Yugoslavya ve Romanya, bu sergide memleketlerinin istihsalâtını parlak şekilde teş- hir etmişlerdir. çok kuvvetlidir. Bu sergi ile âramızdaki si- yasi dostluk ye ittifakı, teşriki mesaiyi takviye etmiş oluyoruz. Yugoslavya ve Romanya elçileri de birer nutuk — irat eylemişlerdir. Prag, 12 (Radyo)— Meb'u- san meclisi toplantısında bir nutuk irat eden Çekoslovakya hariciye Nazırı Bay Kamila Krofta, Habsburg hanedanının Avusturya tahtını tekrar işga- line Çekoslovakya'nın müsa- ade etmiyeceğini ve bu hu- susta eski noktai nazarını ta- kibetmekte - olduğunu söyle- miştir. Dostluğumuz şeyden evvel bana Atillâ'nın hazinesinden haber veriniz! Dedi. Lük, Kontun suratına en şiddetli bir kırbaç darbesi vurmuş — olsaydı, bu kadar teessür ve deışd içinde kal- mıyacaktı. Bu çok ani vaziyet Kontu şiddetli ve ani bir ha- rekete sevketti; hiç beklenmi- yen bir hamle ile — Lük'ün elindeki tabancaya atıldı ve tabancayı da kapmağa mu- vaffak oldu. Kont, vaziyeti kendi lehine çevirmekle iktifa etmedi; fa- kat tabancayı Lük'e doğrultarak ateş etti. Gizel de Lük'ün hayatını tehlikede görünce gene çok ani bir hamle ile elindeki ka- mayı kontun arkasına sapladı. Kont bu darbeyi alınca acı bir feryad kopardı; can acısile tabancayı Lük'e bir daha ateş etmeğe kalkıştı. Lük, hayatının tamamen teh- like altında kaldığımı anladı ve seri, ciddi bir hareket lü- zumunu hissetti; ve kontun üzerine atıldı. Kont, anlaşılan aldığı yara- nın acısile, dinç ve kuvvetli, cesur ve çevik Lük'e muka:- bele edemiyeceğini anladı ve koridora doğru kaçmağa baş- ladı. Lük te arkasından koştu, Fakat bu sirada bir madeni ses duyuldu; ayni zamanda da şatonun — her tarafından çan sesleri duyulmağa — başladı. Kont ta yatak odasına girdil Lük, hayret içinde kaldı. Bunlar da ne demekti? Gize- le istifhamkâr bir bakışla bakt: Hakkında İtal 'ya v Almanya cevap verdi linde bankalara koşmuştur. Bugünkü tehalük, 1878 Fransız-Alman harbinde Al- man'larıfParis'ten çıkarmak için halkın gösterdiği yüksek ha miyeti hatırlatmakta idi. Hükümetin çıkardığı onbu: çuk milyar franklık tahvilâtın beşbuçuk milyonluğu, birkaç Yeni Lokarno Roma, 12 (Radyo) — Yeni Lokarno hakkında İngiltere"nin notasına gerek İtalya ve ge- rekse Almanya bu sabah ce- verdiler. Bu cevabın mahiyeti gizli tutulmaktadır. İngiltere'nin Roma ve Ber- lin sefirleri, cevabi notaları birer raporla Bay Eden'e gön- dermişlerdir. Almanya, bunotasında 1933 senesinde Londra'da imzala- nan dörtler misakını hatırlat- makta ve yeni Lokarno'nun, bu misaka istinad etmesi lâ- zimgeleceği kanaatini göster- mektedir. Roma, 12 (Radyo) — İtalya hükümeti, İngiltere'nin garb Lokarnosu teklifi notasına ce- vab vermek üzeredir. İtalyan notası, Fransız-Sovyet misa- kından sonraki vaziyete esaslı surette temas edecektir. Roma ve Berlin hükümetle- ri, cevab vermezden evel an- laşmışlardır. Berlin, 12 (Radyo) — Res- men bildirildiğine göre, Von Ribentrop'un Londra'ya avde- tini, Almanya'nın yeni garb Lokarnosu teklifinin cevabı ta- kibedecektir. İngiltere ve Almanya hükü- metleri bu cevabi notanın neş- redilmesine karar vermişlerdir. Amerika Fransız istikrazına iş- tirak etmiyecek Vaşington, 12 (A.A) — zine nazırı B. Morgentau milli müdafaa istikrazına kayıd için Amerika'dan Fransa'ya ser maye hareketine dair kendi- sine hiçbir malümat gelmedi- ğini, Fransa'ya veya Ameri- ka'ya doğru nizamsız sermaye nakline dair hiçbir. emmare olmadığını söylemiş ve: — Bize göre mesele ka- | pandı, demiştir. Gizel benzi sap sarı olduğu halde: — Lük, anlıyorum, ben biliyorum, dedi. Seni muha- sara edecekler, hem de bir sü- rü adam, bir sürü haydudi Lük, sen de yatak odasına gir ki, seni Kont'un yanında bulsunlar. Sen, hayatını kuv- vetlendirmek - tehdidi ile ko- ruyabileceksin! Genç kız eyni zamanda Lü- k,ü sol kolundan tuttu ve çek- meğe başladı. Lük, itiraz etmeden Gizel'e itaat etti; bu sırada iki kapı açıldı, on, önbeş, yirmi adam göründü. Aralarından iri, yarı birisi kalabalığı yardı ve öne geçti. Kont Trolveş'in kanlar içinde yattığını gördü. Gizel bir ölü gibi sapsan dıvara dayandı, yabancı ve Fransız milleti, 1878 Fı ransız-Alman harbinden sonra gösterdiği hamiyeti bir kere daha tekrarladı lere varan bir kalabalık ha- saat içinde defatla kapanmış- tır. Halk, bunun üç mislini almağa hazırlanmıştı. Banka- lar, sabahtan akşama kadar vaki binlerce müracatları mü- temadiyen reddetmekte idi. Beş milyar franktan ibaret olan ikinci seri tahvilâtının, daha büyük bir tehalükle ka- panacağı tahmin ediliyor. —etf .. gü— — — Türk-Alman Yeni ticaret anlaşması için e Müzakerelere başlanacak. İstanbul, 12 (Hususi muha: birimizden) — Türkiye-Alman- ya arasında yeni bir ticaret muahedesi aktedilecektir. Kle- ring vaziyeti ve yeni ticaret anlaşması için müzakerelere başlamak üzere bugünlerde resmi bir Alman heyetinin Almanya'dan buraya gelmesi ve Ankara'ya geçmesi bekle- niyor. Kosova'naki madenler Belgrad, 12 (Radyo) Yugoslavya'da birçok maden- ler - vardır. Kosova'daki en mühim madenlerin iş'etilmesine büyük ehemmiyet verilmekte- dir. Kosova civarında Ayvalı mevkiinde mühim kömür bu- lunmuştur. EARALRE L KN K4 Kiralık Ev Gayet havadar bahçeli gü- zel manzaralı kullanışlı kirası elverişli Göztepe vapur iske- lesine dört dakika mesafede iki ev kiralıktır. Göztepe'de Abdülezel 80- kağında yokuşta bakkal Bay Bedri'ye veya telefonla 2256 numaraya müracâaat, Bu akşamki program İstanbul radyosu Gündüzneşriyatı: Saat 12,30 14 halk türküleri, havadisler, pilâkla hafif musiki. Akşam neşriyatı: Saat 18,30 dans musikisi, 19,30 v müsikisi, 20 şark musikisi, 20,30 Arabça havadisler, 20,45 şark — musikisi, 21,15 şehir öpereti artistleri tarafından bir operet parçası, 22,10 ajans ve borsa haberleri, 22,30 plâkla sololar. iri yarı silâhlı adam da - teh- didkâr bir vaziyet aldı. Hiçbir tereddüd eseri gös- termeden, vahşi bir hayvan gibi hırladı. — Riçk Varst.. Hinansl. Lük Alman'cayı gayet — iyi bildiği için bu emrin ne demek olduğunu anlamakta geç kalmadı; biran evel bir sürü aç kurd gibi içeri hücum etmiş olan bu adamlar, en seri bir şekilde odadan dışarı çık- tılar; en son olarak iri yarn adam da çıktı, ve kapılar ken” diliğinden kapandı. Lük hayret ile: — Bizi hapsediyorlar, fakat ne maksatla; diye düşündü. Fakat ayni zamanda üçül bir kapı açıldı, kapının önünde omuzunda bir filinta olduğu — Sonu var —