28 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

40 28/3/937 iran ile Fransa arasında yeni bir ihtilâf çıktı Son bir habere göre,iki devlet arasındaki münasebat kesilmek üzeredir Tahran, 27 (Radyo) — İran hükümeti, Fransadaki İran aleyhtarlığı hâdiseleri hasebile Paris sefirine ve Paris General | konsolusuna hareket hazırlığında bulunmalarını emretmiştir. Fransada tahsilde bulunan İran talebesi de ya Fransayı terkle İrana dönecekler, yahut ta tahsillerini diğer ecnebi mem- leketlerde itmam edeceklerdir. Bu habere göre, İran - Fransız siyasi münasebetleri kesil- mek üzeredir. uçler uzlaşması yakında imza edilecektir Belçika kralı, p: paskalya yortuları- nı geçirmek üzere İsviçreye gitti. Brüksel, 27 (Radyo) İyi haber alan Belçika meha- | filine göre, kral Leopold son Londra seyahatinde İngiltere GRTUN A RARRLAT LNDT AMAD UDN Fransanın Ankara sef iri Paristeki talebemize zi- yafet verdi Paris, 27 (A.A) — Anado- lu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Fransız büyük elcisi Ponsot ve refikası siyasi bilgiler mek- tebindeki Türk talebeyi evle- rinde çaya davet etmişlerdir, Aile dostlarile hariciyeden mes- lekdaşları gelmiştir. Ev sahip- leri gençlerimizi — nezaketle ağırladılar. Ankaradan, şefle- Timizden sempati ile konuş- tular. Haftaya Ankaraya dö- neceklerdir. Mısır Veliahtı iyileşti Kahire, 27 (A.A) — Niya- bet meclisi reisi ve Veliahd prens Mehmed Alinin sıhhati mahsüs derecede iyileşmişlir. Ağır surette hastalanan pren- sin Anjinden muztarip olduğu zannedilmektedir. İngilizler Milletler cemiyetini Lan- draya mı çağırıyorlar? İstanbul, 27 (Hususi) — İn- gilizlerin, Uluslar sosyetesinin bu sefer Londra'da toplanma- sını istiyecekleri söyleniyor. Klering Vekiller He- Yetince kabul edildi.. Ankara, 27 (Hususi) — Yeni klering —mukavelesi, Vekiller Heyetince tetkik ve kabul edil. Miştir. ANADOLU Günlük siyasal gazete hip ve Daşyargam Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumft neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzbet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler s C Halk Partisi b’ı.ıııı m Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yallığı 1200, altı aylığı 700, üç aylıfı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik ücreti 27 liradır — | hükümetinden kat'i teminat almıştır. Ayni teminatı Fransa da vermiştir. Paskalyalardan sonra İngil- tere, Fansa ve Belçika ara- | imzalana- | sında bir uzlaşma caktır. İki numaralı Lokarno misakı henüz tamamlanacak şekle gelmemiştir. Cünkü Bel- çika tam istiklâl istemektedir. Belçikar bir harb ihtimalin- de her hangi taraftan hudud- larına taarruz vaki - olursa o tarafın aleyhine harbecektir. Brüksel, 27 (Radyo) Belçika kralı Leopold bugün İsviçreye hareket etmiştir. Va- lide kraliçe İsviçrede bulun- maktadır. Paskalyayı beraber geçireceklerdir. Brüksel, 27 (AA) — haber alan mehafil sureti umumiyede kral Leopoldun Londrada tamamile mucibi memnuniyet neticeler aldığım bildirmektedir. Bu — mehafil rıskılya yortusundan — sonra ngiltere, Fransa ve Belçika arasında Belçikanın tamami- yetini bir menfaat mukabilinde olmaksızın temin eden bir itilâf akdedileceğini ilâve ey- lemektedir. — Ayni — mahtfiller bu itilâfın muhtemel bir garb misakının akdi için engel teş- kil etmiyeceğini kayıt, fakat böyle bir misakın akdinden şüphe etmektedirler. Böyle dostluk Bu türlü neticelenir.. İstanbul, 27 (Hususi) — Fa- tihde, 17 yaşlarında Ali adında bir çocuk, elli yaşlarında Nuri adında birisini öldürmüştür. Yapılan tahkikata göre, Nuri, Ali ile, Ali de Nurinin karısile sıkı bir dostluk peyda etmiş- lerdi. Parlâmentolar konseyine Gidecek olan murahhaslarımız Ankara, 27 (Hususi) — To- kat saylavı Nazım ile Diyar- bekir saylavı Zeki Mesud parlâmentolar konferansı kon seyine iştirak için Romaya ha- reket etmişlerdir. Kaçakçılık Ankara, 26 (A.A) —Geçen bir hafta içinde gümrük mu- halaza örgütü birisi ölü 46 kaçakçı, 732 kilo gümrük, 104 kilo inhisar kaçağı, 12,600 defter sigara kâğıdı, 20 altın, 67 Türk lirası, 5 silâh, 40 mermi ile 7 Iııçıkçı hayvanı İyi ( ele geçirmiştir. en geniş ve | SA Atatürkle İrak İzraiı arasında dostane telgraflar teati edildi.. Ankara, 27 (A.A) — Rei- sicumhur Atatükle İrak kralı Birinci Gazi arasında aşağı- daki - telgraflar teali olun- muştur: Mâjeste Birinci Gazi İrak Kralı Dağumlarının yıldön nasebetile Majestelerine sami- mi tebriklerimi takdim eder. şahsi saadetlerile dost İr refah ve ikbali iç temennilerimi arzederim, K. Atatürk Fehâametlü Kamâl Atatürk F3 Zincir Hatayda, Suriyelinin vatan- perverliği ve istiklâl tezahü- ratı, Türk evlâtlarından yirmi beşine zincir vurmak suretile şeni bir safha daha gösterdi. Kahraman Suriyeli, eli silâhsız yaşıyan Türk evlâdımın boy- nuna zincir vurmakla Hatay davasını zincirle bağlıyacağına inanıyorsa; gafletin bu dere- cesine gülmömek mümkün de- ğildir. Biz ne zincirler kırmamışız- dir, ne mahkümiyet duvarlatı ve kânunları yıkmamiışızdır? Herkes bilmelidir ki; Hatayda, böynu zincirlere vurulan Türk, vicdan ve mef- küresinden başka — istikbali hürriyet ve saadetle dolu bir kahramandır. İmana ve ruha Ankara Doğumumun — yıldönümü münasebetile zatı fehimane- mültefit telgrafların- dan dolayı kalben mütehassis oldum. Halisane teşekkürleri- min kabulünü rica eder, zatı fehimanelerine sıhhat ve saâ- det ve dost Türk milletine refah ve ikbal temenni ede- rim. Gazıyulmel Kral Faruk Taç giyme merasi. lerinin minde bulunacak Miısir Kralı Faruk Kahire, 27 (Radyo) — İs: viçrede bulunan ve maiyetinde 40 kişilik bir heyet mevcud olan Mısır kralı Faruk, yakın: da İngiltereye gidecek ve İngiliz kralının taç giyme me: rasiminde hazır bulunacaktır. Yunanistada İki büyük gar ya- pıliyor Atina, 27 (Radyo)— Yunan şimendifer idaresi, biri burada ve diğeri Selânikte olmak üzere iki büyük istasyon yap- mağa karar vermiştir. Bu is- tasyonların inşaatı, iki sene devam edecektir. Tiryeste valisi Yarın memleketimize geliyor İstanbul, 27 (Hususi) — Tiryete valisi, yarın (Bugün) İstanbula gelecek ve akşam treni ile Ankaraya hareket hlbrr - ik dec zincir vuran — bir yiğit çıkma- mıştır. dünyada., — Allah bile yapmıyor bunu... O yirmi beş boynu zincirli Türkün tuhun- da, hürriyetin ve. istiklâlin serazad tüzgöârları esmekte, geniş hür ufukları açılmaktadır. Halbuki onlara zincir vuranlar, kaç yıldır manen zit cirlenmiş- lerdir ve kimbilir kaç asır da- ha taşıyacaklardır?. Suriye bir zincirli — istiklâl Z| kurmuştur, yani - istiklâli, esir ve biçaredir. Fakat, Hataydaki şu bed- baht kardeşler, taşıdıkları zin- cire rağmen, hürdürler, esir değildirler. Bunu, yakın bir zamanda göstereceğiz. Veceeyl onlara ki, zinciri görünmiyen, fakat hakikatta kıskıvrak bağlı duran bir istiklâli, matah diye boyunlarına asmışlardır. İstiklâlin sevgi ve şuurunu tanımıyan Suriye, bir gök gör- memişin hayret ve şımarıklığı içinde, Fransanın önlerine yu- varlayıverdiği şeyi evirip çevi- riyor, sınrtıyor, saldırıyor, ne yapacağını bilmiyor.. - İstiklâl, bir sokak çocuğunun İâalettayin oyuncağı gibi telâkki ediliyor. Devletçe ve reşit olarak yaşa- manın icabettirdiği aklı selim, mantık ve durendişlik, Suriye toprağına inmekte o kadar tereddüd ediyor ki... İstiklâle, sadaka halinde malik olmakla, onu bir mille- tin kendi karekter, kendi şuur ve sinesinden çıkartmak ara- sındaki büyük fark, maalesef, burada da kendisini gösterdi. Taşıdığımız hüsnüniyeti, deni- ze atsaydık- balık da bilirdi, Halik de.. Fakat Suriye onu da anlamadı. Kardeşlerimize yapılan zulmün ve işkencenin akisleri, doğrudan — doğruya Türk milletinin vicdan ve iz- zetinefsinde gözüküyor. Sabrın sonu selâmettir. Evet! Sabır ile koruk, helva olur- muüş. Bu da doğrul Fakat, sabrın da bir hudu- du vardir. Biz, Milletler cemi- yeti ile, filân komite ile uğ- raşımyarak söz, kalem, kâğıd yerine başka vasıta kullanma- yı da biliriz. İstediğimiz — şey, bunu, Suriyeli hastalâarın da bilmesidir ve bu davada, hiç- bir kuvvet bizi durduramaz. Mesuliyeti, tarih arasın, dursun. Orhan Rahmi Gökçe Ücret zammı İzmir erkek lisesi Fransızca öğretmeni Bay Cevdet Celâ- lin ücretine ders miktarı artır rilmiş olduğu için 41 lira ve Bıy Said Nınhn ücretine 40 a zar ldl 4-._,, yabi Pa | _dı:ıııı goıtermııur gelen buyuk faydalar Bir senede Iıazmeye 3,250; 000 lira mua mele vergisi verilmiş ve köylüye pancar: için birçok para dağıtılmıştır: Ankara, 27 (A.A) — Tür- kiye şeker fabrikaları angnim şirketi ikinçi alelâde heyeti umumiye içtimainı bugün İş bankası içtima salonunda yap- mıştır. Şirketin ikinci faaliyet senesi muamelâtına ait raporla 1956 blânço senesi meclisi idare ve murakıbler - raporu okunmuş ve kabul edilmiştir, Geçen senenin faaliyeti da- ha evvelki teşekküller tavufur dan yapılan — hazırlıklara - isti- nad ettirilmiş ve Türkiye şes ker fabrikaları anonim şirketi senenin ikinci msfında işe el koymuş bulunduğundan busene tamamile yeni şirket tarafın- dan bazırlanmış ve muvaffa- kıyetle ikmal edilmiş ilk nor- mal faaliyet senesini teşkil et- mektedir, Türkiye şeker fabrikaları abonim — şirketi ilk — normal kunpanyasını ikmal ederek Türkiye şeker sanayii de onun- cu senesini muvaftakıyetle bi- tirmiş bulunmaktadır. Bu münasebetle rapor şe: ker sanayilmizin on senelik faaliyetine ait malümatı da ih- tiva etmektedir. Alpulluda ilk şeker fabrika- sının kurulduğu ve Uşak fab- rikasının işlemeğe başladığı 1926 senesinde bu iki fabrikada işlenen pancar yalnız 4710 tondu. İstihsal edilen şeker 572 tonu tecavüz ediyordu. Ve köylüye pancar t*bedeli olarak ödenen para 70650 Oiradan ibaretti. — 1936 senesinde ise 4 fabri- kada işlenen pancar 409,892 ton, istihsal edilen — şeker 65,885 ton ve köylüye ödenen pancar bedeli ise 3,048.560 liradır, On sene zarfında memle- kette 324,450 ton şeker istih- sal edilmiş ve bu senelerin beynelmilel vasati fiatlerine nazaran — 34,495,000 liranın memleket dahilinde kalması temin edilmiştir. On sene zarfında elde edi- len şekerler için köylümüz 2 milyon 173 bin ton paacar istihsal etmiş ve buna muka- bil 24-milyon 443 bin lira almıştır. Mühtelif senelerin dabi sa- tış fiatlerine nazaran, 110 mil- yon liraya baliğ “olan şeker kıiymetinden pancar bedelinin tenzilinden sonra kalan 85 milyon liranın ancak cüz'i bir kısmının henüz memleketimiz- de temini mümkün olmıyan pancar tohumu ve tesisat ile yedekler ve bazı işletme mad- deleri için ecnebi memleket- lere çıkarılmış bulanmakta ve kısmı azamı, işçi, memur, müs- tahdem maaş ve yevmiyeleri, kömür, kireç taşı gibi işletme malzemelerile — kereste — gibi ambalâj malzemesi ve nakliye masrafları dolayısile tamamen memleket dahilinde kalmış bu- lunmaktadır. Memleket dahilinde kalan bu servetin muhtelif - piyasalarda olan tesiri bilhassa şeker mın- takasındaki umumi refah sevi- yesinin yükselmesi ve vergi tahsilâtında görülen neticeleri ile çok bariz bir surette ken- / anlaşıldığı na: göre, milli şeker. sanayil rençber ve işçi her. ne 63 bin aileyi muıdırm& tedir.. Bu sanayi memlekette senevi 15 milyon - liralık Hı' iktısadi faaliyet idame ettir- mektedir. On sene zarfında hazineye- yalnız istihlâk vergisi olarak 17 milyon lira ve bugünkü; veziyete göre senede üç mil-- yon 250 bin lira vergi ledıye etmektedir. Raporun em mühim kısmı şeker — istihlâkâtımıza temas eden kasııdır. Şeker sanayii- nin bir elden idaresine tekad- düm eden zamanlarda 50 bin tona düşmüş olan ııımxmî ker istihlâkimiz 1935 H, ninda — şirketin teıekhlu ile maliyetlerin düşürülmesi ve Hatlerin indirilmesi üzerine ,,ok seri bir yükseliş göstermiştir. Fiat tenzilinin beş aylık tesi- rile 1935 blânçosu senesi s0- nunda 61 bin tona yükselen senevi istihlâk miktarı 1935 mali senesine nazaran 70 bin tona baliğ olmuştur. 1936 blânço senesi sonunda elde edilen istihlâak yekünu ise 72 bin tondur. 1936 mali senesi nihayetinde ise istihlâ- kin 65 bin tona çıkması tah- min edilmektedir. Münhalmebusluklar Yeni namzedler tesbit edildi Ankara, 26 (AAY — Kay- Beri” ııhvımepınveıı“ın- zen ve Gaziantep sa, üri Conkerden bo.dıı’h“yun saylavlığına Maliye müsteşarı Faik Baysal ve Gaziantep say- lavlığına — Hariciye Vekâleti genel sekreteri Bay Numan Rifat Menemencioğlu — Parti Genbaşkurca Parti namzedi olarak onaylanmıştır. Sayın seçicilere bildirir ve ilân ederim. C. H. P. Genel —— Başkan vekili İsmet İnönü Jur gazetesi hücum ediyor Paris, 27 (Radyo) — — Jur | gözetesi; amele hareketlerini ve amelenin Sovyetleştirilmesi — hâdiselerinden bahsederek: “1937 sergisi inşaat sahası tam bir anarşi sergisi halin- dedir. Amelenin bir kısmı, diğer kısmını işten ıınklııh— j mağa çalışmaktadır. Fransız meclisi mebusanı, müstakil ve hür bir ıı_ediıl değildir. Meclise ancak iş ve İ amele teşekkülleri âmir ve hâkimdir. Vaziyet 1917.deki — Rusya vaziyetinin aynidir.,, TAKVİM Rumi - Arabi-1 Mart 15 Muharrem 15 MART | 28 P lvhı !ı- Vasat Evkat Eran V: İ İ İ U—— aei öi yaz 20