28 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

28 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

<4 27/3/931 İzmir Esnaf ve Ahalibankası ida- re meclisinden: Esas mukavelenamemizin » (3,5,32,36,41,50,82,83,87,90) nu- maralı maddelerinde yapılacak tadilât münasebetile 25 mait 937 tarihine müsadif perşembe günü saat 16 da İzmir Ticaret ve sanayi odası salonunda İktısad Vekâletini temsilen gelen komiser Bay Şevkinin huzurunda akdedilen fevkalâde toplan- tıya asaleten ve vekâleten iştirak etmiş olan ortakların yapılan yoklama neticesinde (dört yüz kırk bir bin yedi yüz doksan) Türk liralık sermayeyi temsil ettikleri ve ekseriyet nisabının hüsulü için ticaret kanunu ve banka esas mukavelenamesi hü- kümlerine göre şirket sermayesini teşkil eden bir milyon lira- nın üç rubunu temsil edemedikleri anlaşıldığından bu husus hakkındaki ikinci içtimam, 29 nisan 937 tarihine rastlıyan perşembe günü saat 2 de gene mezkür mahalde icrası karar- laştırılmıştır. Muhterem ortakların malümu olmak üzere keyfi- yet ilân olunur. Müzakere ruznamesi Bankalar kanununun muvakkat üçünrü maddesi mucibince esas mukavelenamede yapılacak tadilât şeklinin tetkik ve tas- diki S. No. 932 Esas mukavelenamede ta- di! edilecek maddeler şun- lardır!: Üçüncü maddenin eski şek- li: Şirketin Ünvanı (İzmir Es- nat ve Ahali bankası Türk ahonim şirketi) olacaktır. Mu- âddel şekli: Şirketin Üünvanı (İzmir Bankası Türk anonim şirketi) olacaktır. $ inci maddenin eski şekli: Şirketin merkesi (İzmir) ola- tak gerek Türkiyede ve gerek ecnebi memjeketlerde lüzum görüldükçe meclisi idare ta- rafından heyeti umumiyeye arzedilmek şartile şubeler açı- Üabilecek've keyfiyet — ticaret vekâletine ihbar ve gazetelerle ilân edilecektir. Muaddel şekli: Şirketin idare merkezi (İzmir) dir, Memleket dahil veya ha- ricinde yeniden şübe küşadı, bu yoldaki idare heyeti kara- rının alelâde senelik toplan- tısında umumi — heaet tarafin- dan tasvip olunmasına bağ- hdır. Bu halde Maliye ve İk- tısad Vekâletlerine müracaatla muktezi izin alındıktan sonra Sonra keyfiyet usulen - ilân Olunur. 32 inci maddenin eski şekli: Şirketin Şumumu; — hissedarlar arasında heyeti umumiyece intihap olunacak asgari; üç, #zami yedi azadan mürekkep bir meclisi idare tarafından idare olunur. -Muaddel şekli: Şirket umuru; hissedarlar ta- Tafından — heyeli umumiyece intihap olunacak asgari beş, #zami yedi azadan mürekkep Bir meclisi idare tarafından idare olunur. Meclisi idare Hizamnamesi dahili mucibince #irketin umum — muamelâtını tedvir etmek üzere bir umumi Müdür intihap ve tayin eder. İŞbu müdür meclisi - idarenin fabii azasındaadır. 36 1ncı maddenin eski şekli: eelisi idare —her sene azası | Meyanından bir - reis ve bir Teis yekili intihap eder. Reisin Veya vekilinin bulunmadığı telselerde riyaset etmek üzere Azadan biri o içtimaa mahsus Olmak üzere meclisi idarece Muvakkaten — reisliğe intihap olunur. Kâtiplik vazifesini ifa ek üzere meclisi idare fzası meyanından veya hariç- ten biri intihap olunur. Riya- SCt vezaifi reise meclis celse- inde intizam ve müzake- Hin — muntazaman — zapıını içtimalarına riyaset etmekten başka hiçbir hakkı tekaddüm bahşetmez. Muaddel - şekli: Meclisi idare her sene azası meyanından bir reis ve bir reis vekili intihap eder. Reisin veya - vekilinin — bulunmadığı celselerde riyaset etmek üzere azadan biri o içtimaa mahsus olmak üzere meclici idarece muvakkaten — reisliğe — ini olunur. Kâtiplik vazifesini ifa etmek Üzere meclisi idare azası meyanından veya hariç- ten biri intihap olunur. Riya- set vezaifi rcise meclis celse- lerinde intizamı ve müzakera- tın muntazaman zaptını temin ve heyeti umumiye içtimala- rına riyaset etmekten başka hiçbir hakkı tekaddüm bah- şetmez. Meclisi idare banka: lar kanunda yazılı vazifeleri ifa etmek üzere azası arasından seçeceği iki aza ile umumi mü: dürden mürekkep kendi mu- rakabesi altında üç kişilik bir idare komitesi teşkil eder. Bir azanın hastalığında veya her hangi bir içtima iştirak ede- miyecek bir mazereti vuku- unda o aza yerine vazife gör- mek üzere iki de yedek aza seçer. İdare meclisi azalarının her birinin idare komitesin- den komitenin faaliyeti hak- | kında her türlü malümatı iste- meğe ve münasip göreceği her nevi kontrolü yapmağa selâhiyeti vardır. İdare komi- tesi bil'umum — mukarreratını satırlar arası açık kalmamak ve çıkıntı yapılmamak — üzere bir deftere yazarak her karar altını ayrı ayrı. imzalamağa mecburdur. Komitenin; ittifakla verdiği kararlar doğrudan doğruya; ekseriyetle — verdiği kararlar idare meclisinin tasvibinden sonra inlaz olunur. 4Al inci | maddenin eski şekli: Meclisi idare azası kendi işleri için ibraz etmeleri lâzım ve mutat olan dikkat, basiret ve faali- yeti şirket işlerinde dahi ibraz ve sarfa mecburdurlar. Meclisi idare defatiri lâzimeyi tutmak ve muayyen müddet zarfında sabık seneye ait mevcudat defterini bilânço, kâruzarar he- sabını bittanzim heyeti umu- miye içlimamdan Jâakal bir ay evvel mürakiplere tevdi ve | daranın enzarı tetkikine koy- makla mükelleftir. Meelisi ida- re her altı ayda bir şirketin matlubat ve duyununun - bir hulâsai hesabiyesini çıkarıp murakiplere verir. Her seneyi hesabiye nihayetinde bilânço- dan maada şirketin ticari mali ve iktısadi vaziyetini ve yapı- lan — muamelâtın — hulâsasını müş'ir bir rapor tanzim eder. Amortismanlar için münasip şekil ve sureti ve ihtiyat ak- çesi miktarını tayin ve temet- İ tüatın sureti tevziüni tespit ve İşbu esas mukavelenamenin her nevi tadilâtı ve yeniden maddeler ilâvesi hakkında he- yeti umumiyeye teklifatta bu- lunur, Heyeti umumiyeleri iç- timaa davet ve işbu içtimala- rın rüznamesini tanzim ve tes- pit eder. Heyeti umumiyenin bilümum mukarreratını icra ve infaz hususunda meclisi idare heyeti umumiyenin vekâletini haizdir. Meclisi idare azasının | heyeti umumiyece azilleri ve icra ettikleri muamelâtın heyeti | umumiyece ademi kabulü ha- linde üçüncü şahıslar tarafın- dan iktisap edilmiş olan hu- kuka halel gelmez. Muaddel şekli: Meclisi idare azası kendi | işleri için ibraz etmeleri lâzım | ve mutat olan dikkat, basiret | ve faaliyeti şirket işlerinde dahi | ibraz ve sarfa mecburdurlar. Meeclisi idare lâzım olan def- terleri tutmak ve muayyen olan müddet zarfında sabık seneye ait mevcudat defterini bilânço, kâruzarar — hesabını tanzim ile heyeti umumiye içtimaından lâakal bi evel murakiplere tevdi ve lâakal 15 gün evvel hissedaranın tet- kikine arzetmekle mükelleftir. Meclisi idare her üç ayda bir şirketin alacaklarının ve borç- larının - bir hesap hulâsasını ve yıl sonlarında senelik bis lânçosunu tanzim ederek he- yeti umumiyece - tayin edilmiş olan murakiplere verir. Mura- kipler - tarafından tasdikli üç aylık hulasaları taalluk ettiği devrenin hitamından itibaren İ | i | | nihayet üç ay zarlında ve se- nelik bilânçolarla kâruzarar hesaplarını da heyeti umumi- yenin toplanma tarihinden iti- baren - bir ay içinde şirketin mali, iktısadi vaziyetile yapı- lan muamolâtın hulasasını gös- teren idare heyeti ve murakip raporlarile birlikte maliye ve İktısat Vekâletlerine gönderir. Hesap bulasalarını ve bilânço- larını ayni müddet içinde biri resşmi gazete olmak üzere en az iki gazete ile neşir ve ilân ettirir. Amortismanlar için mü- nasip şekil ve sureti ve ihti- yat akçesi miktarını tayin ve temettüatın sureti tevzüni tes- bit ve heyeti umumiyeye tek- lif eder. İşbu esas mukavele- namenin her nevi tadilâtı ve yeniden tmaddeler ilâvesi kak- kında heyeti umumiyeye tek- lifatta bulunur. Heyeti umumi- yeleri içliimaa davet ve işbu içtimaların ruznamesini tanzim ve tesbit eder. Heyeti umumi- yenin bilâmum — mukarreratını icrâ ve infaz hususunda mee- lisi idare heyeti umumiyenin vekâletini haizdir. Meclisi idare azasının heyeti umumiyece azilleri ve icra ettikleri mua- melâtın heyeti umumiyece ade- mi kabulü halinde üçüncü şa- hıslar tarafından iktisap edil- miş olan hukuka halel gelmez. 50 inci maddenin eski şekli: Murakıblerin vazifesi şirketin ANADOLU heyeti umumiyeye teklif eder, | kabe ve hesabatını tetkik ve teftiş ve meclisi idare azası ile müttefikan bilânçonun şek: li tanzimini tayin ve hisse se- nedatının — vaziyetini — tesbit velhasıl — şirketin — menafiine muvafık gördüğü — her nevi murakabe ve teftişatı icra ve üç aydan fazla fasıla verme: mek şartile zaman zaman şir: ket kasasını ve kuyut ve de- fatirini kontrol ederek mev- cudun kuyudata muvafakatı tesbit ve meclisi idare azası: nn kanun ve şirket mukave: lenamesi ahkâmına tamamile riayet eylemelerine nezaret ve sene nihayetinde içtima ede- cek olan heyeti umumiyeye şirketin vaziyeti, hesabatı ve bilançosu ve meclisi idarenin faaliyeti hakkındaki kanaat ve mütalcatını havi bir rapor takdim etmektir. Murakıblar esbabı mübreme ve müstacele tahaddüsü — halinde — heyeti umumiyeyi fevkalâde olarak içtimaa davete mecburdurlar. Muaddel şekli: Murakıblerin vazilesi şirketin — muamelâtı umumiyesini murakabe — ve hesabatını tetkik ve teftiş ve meclisi idare azasile müttefi. kan bilânçonun şekli tanzimini tayin ve hisse senedatının va- ziyetini tesbit velhasıl şirketin menafiine muvafık gördüğü her nevi murakabe ve tefti- şatı icra ve üç aydan fazla fasıla vermemek şartile zaman zaman şirket kasasını ve ku- yut ve defatirini kontrol ede- rek mevcudun kuyudata mu- vafakatını tesbit ve tanzim olunan üç aylık hesap hülâ- salarını ve senelik bilânçoyu tetkik ve idare meclisi azası- nin kanun ve şirket mukave- lenamesi hükümlerine tama- men riayet eylemelerine neza- ret ve kanuni müddetler içinde toplanacak olan umumi heye- te şirketin vaziyeti, hesabı ve bilânçosu ve idare meclisinin faaliyeti -hakkındaki kanaat ve mütalealarını havi bir rapor takdim etmektir. Murakipler mübrem ve müstacel sebeble- rin tahaddüsü halinde umumi heyetifevkalâde olarak içtimaa davete mecburdurlar. 82 inci maddenin eski şek- liz: Her altı ayda bir şirketin mevcudat ve duyunatını gös- terir meclisi idarece bir. hu- lâsai hesabiye tanzim edilerek murakıblere — verilir. Bundan başka her sene nihayetinde bir mevcudat ve müvazene defteri tanzim edilir. Mevcu- dat ve müvazene defteri bi- lânço, kâruzarar hesabatı, he- yeti umumiye içtimaı için ta- yin olunan günden lâakal bir ay evvel murakıplerin nazarı tetkikine arzolunur. İşbu he- sabat meclisi idare tarafından heyeti umumiyeye — takdim olunur. Hissedaran yevmi - iç- timaa tekaddüm eden onbeş gün zarfında şirket merkezine müracaatle mevcudat ve mu- vazene defterini, — kâruzarar hesabını ve bilânçoyu mura- kipler ve meclisi idare rapor- larını tetkik ve bir suretlerini ahzedebilirler. Muaddel şekli: Her üç ayda bir şirketin mevcudat ve duyunatını gös- terir meclisi idarece bir hü- lâsai hesabiye tanzim edilerek murakıblere — verilir.. Bundan başka her sene nihayetinde bir mevcudat ve müvazene defteri tanzim edilir. Mevcu- dat ve müvazene deliteri bi- lânco, hâruzarar hesabatı, he- yeti umumiye — içtimar için tayın © n günde bir ay evvel murakıblerin na- zarı tetkikine arzolunur. İşbu hesabat meclisi idare tarafın- dan heyeti umumiyeye takdim olunur. Hissedaran — yevmi içtimaa tekaddüm eden onbeş Bgün zarfında şirket merkezine müracaatla mevcudat ve mü- vazene defterini, kâruzarar he sabını ve bilânçoyu mürakıp- ler ve meclisi idare raporla. rını tetkik ve bir - suretlerini ahzedebilirler. 83 üncü maddenin eski şekli: Şirketin masarifi umu- miyesile ba mukavelename mü- düriyete veyahut herhangi bir vazifeye memur edilen kimse- lere umumi veya hususi te- mettüattan tahsis edilen yüz- deler ve muhtelif amortisman bedelleri gibi şirketçe tediye veya tefriki mecburi olan me- baliğ şirketin hesap senesi nihayetinde tanzim olunan se- nelik mevcudat ve müvaze defterinde tespit olunan hası- latından badettenzil baki ka- lan miktar temettüatı safiyeyi teşkil eder. Bu suretle hasıl olacak temettüatı safiyenin ev- velâ yüzde (10) ihtiyat akçesi tahsis ve saniyen itla edilme- miş olan hisse senetlerinin be- delleri tesviye olunan kısmına yüzde (6) nisbetinde birinci temettü itasına kifayet edecek meblâğ ifraz edildikten sonra baki kalan kısmın yüzde onu müessislere, yüzde onu meclisi idare azasına, yüzde beşi meclisi idarenin tesbit edeceği şekilde ikramiye olarak me- murine ve umuru hayriyeye yüzde yetmiş beşi ikinci his- sei temettü olarak hisse senet- leri eshabına tevzi edilir. Mu- addel şekli: Şirketin masarifi umumiyesile ba mukavelename müdüriyete veyahut herhangi bir vazifeye memur edilen kimselere umumi veya hususi temettüattan tahsis edilen yüz- deler ve muhtelif amortisman bedelleri gibi şirketçe tediye veya tefriki mecburi olan me- baliğ şirketin hesap senesi nihayelinde tanzim olunan se- nelik mevcudat ve İmüvazene defterinde tesbit olunan hası- lattan badettenzil baki kalan miktar temettüatı safiyeyi teş- kil eder. Bu suretle hasıl ola- cak temettüatı safiyenin cvye- lâ yüzde (10) ihtiyat akçesine ve yüzde (5) muhtemel zarar- lar karşılığına tahsis ve sani- yen itfa edilmemiş olan hisse senetlerinin bedelleri tesviye olunan kısmına yüzde (6) nis- betinde birinci temettü itasına kifayet edecek mebaliğ ifraz edildikten sanra baki kalan kısmın yüzde onu müessislere, yüzde onu meclisi ıdare aza- sına, yüzde besi meclisi ida- | renin tesbit edeceği şekilde ikramiye olarak memurine ve umuru hayriyeye, yüzde yetmiş beşi ikinci hissei temettü ola- rak hisse senetleri eshabına tevzi edilir. 87 inci maddenin eski şekli: 83 üncü madde mucibinci te- l eviyer mebaliğin terakümünden hasıl olan adi ihtiyat akçesi Şirke- tin muhtemel zararlarına kar- şilik olarak hifzilonur. Bu. su- retle teraküm edecek - olan meblâğ — şirket sermayesinin yüzde ellisine müsavi raddeye baliğ oldukta artık ihtiyat ak- çesi ifrazına devam edilmez. Şu kadar ki; bu miktara baliğ olduktan sonra sarfiyat icrasile ihtiyat akçesinin miktarı te- nezzül edecek olursa tekrar temettüattan tevkif icra edile- cektir. Muaddel şekli: 83 üncü madde mucibince senevi te- mettülerden ayrılan mebaliğin terakümden —mütehassıl —adi ihtiyat akçesi "ile muhtemel zararlar karşılığı namı altında ayrıca bir hesapta tutulacak olan paralar şirketin muhtemel zararlarına karşılık olarak sak- lanır. Adi ihtiyat akçesi ve muhtemel zararlar karşılığı ih- tiyatlar yekünu tediye edilmiş sermayenin tamamına müsavi oluncuya kadar ayrılır Ondan sonra ayrılmaz. Ancak zarar tahakkuk ettiği zaman karşı- lıktan mahsup olunacak nis- bette yeniden — temettüattan tevkifat icra olunur. 90 ıncı maddenin eski şekli: İhtiyat akçesi behemehal nakit olarak hıfzolunacak ve bu nakit ticaret Vekâletince kabul olu- nacak emin bir müessesei ma- liyeye tevdi olunacaktır. İhtiyat akçesinin her zaman nakte ka- bili tahvil Devlet veya Türk şirketleri Esham ve tahvilâtı iştira edilmek suretile de ten miyesi caizdir. İhtiyat akçesi ve amortisman bedeli. olarak ayrılan mebaliğin balâda tayin olunan suretlerden birile isti- malini heyeti idare tayin eder. Fevkalâde ihtiyat akçesini he- yeti idare münasip göreceği şekil ve surette istimale selâ- hiyattar hattâ bir devrei hesa- biyenin hasılâtı hisselere te- mettü tevziine kâfi gelmediği takdirde fevkalâde ihtiyat ak- çesinin de bu hususta istimali caizdir. Fevkalâde ihtiyat ak- çesi tedrici surette sermayenin itfası için dahi istimal oluna- bilir. Muaddel şekli: — İhtiyat akçesinin nakit olarak muha- fazasında veya derhal nakte çevrilmesi kabil devlet tahvil- lerine yeya milli şirketler es- hamına tahsisi ile tenmiye hu- susları meclisi idarenin takdi- rine mevdudur. Ancak 1935 senesinden itibaren ayrılan ih- tiyat akçeleri maliye Vekâle- tince muvafokat edilecek dev- let dahili istikraz tahvilâtına veya bu tahviller derecesinde faiz getiren diğer menkul kıy- metlere yatırılır. 933 Birinci Sımıf Mutahassıs Dr. Demir Ali Kamçı oğlu Cilt ve Tenasül haslalık ları ve elekirik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması 3479 4