April 13, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

April 13, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

.,. 4 Sıyfı 4 İtalya vemüsteml!helefı ; “ltalyan Afrikası,, adında bir nezaret kuruldu Libyada yeni teşkılat yapılıyor, Assabda liman kurulacaktır Bay Mussolini Roma, 11 (A.A.) — Dün — mazırlar meclisi tarafından it- — tihaz edilmiş olan bir karar Libya arazisinden müstemle- — kât ünvanım geri almakta ve — bu araziyi (İtalyan Afrikası) — adında bir nezaretin kontrolu altına vazetmektedir. — Bu kararyerliler için evelki — satatu ile İtalyan vatandaşlığı — arasında mulavassıt bir vaziyet — ihdas etmektir. Libyanın eya- detlere taksimi bu kıtayı İtal- — yanın bir istihalesi haline ge- tirmektedir. Libya muahheren yapılacak bir stajdan sonra - Cezayirin Fransaya karşı olan — vaziyeti gibi tamamile İtalyaya “teşmil edilecektir. Yeni teşki- — lâta göre, merkezde valii umumi — bulunmakta ve kendisine umu: — mi meclislerle bir hükümet meclisi mesaisinde — muzahir — olmaktadır. Mintaka komiser- leri prefe olacaklardır. Şimdiki — mebusan meclisi yerine koo- — peratif meclisi /— Mümessilleri bulunacaktır. Şim- teşkilât buana kadar anava- — tan kolonlarına bırakılmış olan imtiyazlar ve mali yardımlar a | “Hayırlı Gişe,, || Herkesi zengin B İ ediyor. * 200,000 lira kazanan 22046 k ;ııumırılı bileti;İzmirde bit- pmn karşısında Bay Mus- | tafa Tosunun Hayırlı gişesi | satmıştır. Ve bileti alan da — | Bay Bayramdır ve bir vatan- / daş, biran içinde zengin ol- muştur. Bu gişe, şimdiye ka- | dar birçok fakirleri zengin- | Hğe ve refaha kavuşturmuş, hayırlı ve uğurlu bir gişedir. 1 Siz de piyango biletlerinizi$ | bu gişeden almayı ihmal et- W "llıcyinîz. el gA A F kain - olduğu | — zaman bu mecliste yerlilerin | 'yvasıtasile küçük mülkiyetlere sahip olmalarına müsaiddir. Libya hükümeti amele evleri , inşası için 24 milyonluk bir istikraz akdine mezundur. Bir Libya bahriye kumandanlığı ve şimali Afrikadaki müsellâh kuv- vetlerin bir başkumandanlığile milli bir kolordu vücude geti- rilmiştir. Assab limanının in- şasına karar verilmiştir. Bu inşaat 85 milyon lirete mal olacaktır. Mevaşi ihracatı Yunanistana mevaşi ihraca- tına devam edilmektedir. Bu- gün Pireye hareket edecek olan bir Yunan vapurile, 3 bin kadar koyun ve kuzu gön- derilecektir. Dün, İzmir vapurile İstan- bula da 2,300 kuzu gönderil- miştir. B WADOLU Montrö, tarıh! bır karar da. vermek üzere bulunuyor Mısır, kapitülâsyonlarda kurtulmak arifesindedir T Hırsızlık Gaziler caddesinde umumi kadınlardan Mehmed kızı Kad- riye, Mahir karısı Rahmiyenin evine girerek beş lira parasını çaldığından yakalanmıştır. İki suç Burnavada yılmaz sokağinda Ali oğlu Hüseyin, sarhoş ol- duğu halde İbrahi.nin kahve- sine giderek cam kırdığından ve İbrahim de bu vaziyetten korktuğundan tabancasını alıp o da istimdad kabilinden ha- vaya bir el silâh attığından her ikisi yakalanmışlardır. Dövüşmek Mezarlık başında Ahmed oğlu sabıkalı Ahmed ve Dur- sun oğlu İsmail biribirini döv- düklerinden her ikisi yakalan- mışlardır. Yakalananlar Bayraklı Muradiye cadde- sinde İsmail oğlu Hayri, Fet- tah oğlu Akif biribirini döv- düklerinden her ikisi de ya- kalanmışlardır. Para meselesi Kestelli caddesinde aile evin- de oturan Ahmed oğlu Hasan kendisinden kira parası istiyen Mustafa karısı Haticeyi döv- düğünden yakalanmıştır. Kardeş kavgası Karşıyaka Ruşen sokağında Salih oğlu Hüseyin, kardeşi Hasanla kavga ederek biribi rini dövdüklerinden her ikisi yakalanmışlardır. Iİngiliz Başvekili, vazife- den çekileceğini söyledi Bu ağır yük en kuvvetli insan- ları bile baltalıyor, dedi e| Londra, 11 (AA) — B. Baldvin Vestvorcistershiredeki Bevdley siçicileri önünde söy- lediği ve belki de bir veda nutkunda — başvekillikten ve avam kamarası azalığından yakında — çekileceğini haber vermiş ve halen başvekilin ta- Atılla nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı B g3 biliyorum ve haklısınız. Fakat müzde üç gün kalmıştır. Üç gün sonra ebedi surette bu canavarın oyuncağı - ala- caksınız!. Maamafih sizin mahbus Lük Öbertene meyliniz var; bu eylm büyük olduğunu da üyor ve anlıyorum. Hal- buki bu genç, kont Trolveşin (emri mucibince ölüme mah- kümdur ve ölecektir. Gızel bu son cümle karşı- mnnekten kendini Bi ee e kıza bir adım daha yaklaştı, genç kızın gözlerinin içine bakarak: — Madmazel, ben sizi Ploç denilen vahşi mahlüktan kur- tarmak, Lükü de ölümden kurtararak serbest bırakmak istiyorum, Gizel, sizi seviyo- rüm; — çildirasıya — seviyorum. Bir senedenberi aşkınız üze- rine plânlar kuruyorum, düşü- nünüz bir defa, bu aşkın ne olduğunu takdir için düşünü- nüz! Kont ve Vikont, benim Du aşkımı zerTe kadar hisscl şıdığı ağır yükü kaydettikten sonra demiştir ki: — Bu ağır yük senelerden sonra en kuvvetli insanları bi- le baltalamaktadır. Sizi her: kes henüz vazife görebilecek halde telâkki ederken - çekil- mek çok daha tercihe şayan- dır. Bu husustaki düşüncem pek sarihtir. Ve çok geçme- den Vestvorcestershire — için yeni bir mümessil seçmeniz icabetmesi muhtemeldir. B. Baldvin 29 senedenberi temsil ettiği müntehiplerine minnetlerini bildirmiştir. Londra, 12 (A.A.) — Ka- binenin buakşam Saint Jean De Luzda âtıl bir halde kalan gemilerin vaziyetini tetkik ede- ceği teeyyüd etmektedir. ——— n 13/4 937 Mısırlılar, İtalyanların, Fransızlardan ziyade an layış gösterdiklerini yazıyorlar. “Ecnebi,, tabirinin müşkülât çıkarması ihtimali de mevzubahstır Mantrö, 11 (A.A.)— Kapi- tülâsynlar konferansı yarın İs- viçre reisicumhuru Mottanın fahri riyaseti altında toplana- cak ve reisicumhur açılış nut- kunu söyliyecektir. Bu nutuktan sonra Nahas paşa izahat verecektir. Murahhas heyetlerin ekse- risi ezcümle Mısır murahhas heyeti buraya gelmişlerdir. Di- ğerleri bugün buraya gelecek- lerdir. Zannedildiğine göre, mu- rahhas heyetler kapitülâsyon- lar rejiminin ilgası için Mısır hükümeti tarafından vukubulan talebi kabul ederek -prensip itibarile kolayca bir itilâfa ya- racaklar, fakat birçok teferrüat noktaları nazik müzakerelere yol açacaktır. Murahhaslar, bütün ecne- biler hakkında kabili tatbik olacak bir birleşme muahede- sile seri balinde iki taraflı iti- lâflar akdi şıklarından birini tercih etmek ıztırarında kala- caklardır. Ecnebi tabirinin tarifi mes- elesinde çıkacak müşküllerden- de korkulmaktadır. Mısır murahhas heyeti tebaa tabirinin muhtelif memleket- lere mensub vatandaşlar hak- kında kullanılmasını ve bu ta- birin mahmiler ile Cezayirli ve Tunuslular hakkında kul- lanılmasını teklif etmiştir. Murahhasların bundan ma- ada muvakkat rejimin devam müddeti hakkında da mutabık kalmaları lâzımgelmektedir. Bu müddet hakkında yapılan tek- Kiler 6 sene ile 20 sene'ara- sında tehalüf etmektedir. Bu müddet zarfında muhtelit mah- kemelerin teşkilât ve hakkı kazası hakkında da bir karar verilmesi lâzımdır. Mısıra — şüphesiz - tamamile hâkimiyeti altında ve devlet ile eşhas arasında itilâf vuku- unda hususi zamânlar temin edebilecek mahkemeler tesis etmesi teklif edilecektir. Sureti umumiyede konferan- sın müşküllerini yenerek bü- yük zahmetlere katlanmadan bir itilâfa varacağı ümid edil- mektedir. kadar sağ bırakırlar miydi? Fakat ben bunu hiç hissettir- medim; böyle en müsaid bir fırsat bekledim. Ben sizi ve Lükü kurtarabilecek vaziyette- yim ve sizi seviyorum! Bir sene daha fırsat bekle- rim; daha iyi fimat ararım. Fakat pazardan beri vaziyet tamamile değişmiştir, — artık duracak vaziyette değilim. Artık karar verdim, bizim şatodan çıkmamız, ermandan tehlikesizce geçmemiz, Belçika ve Fransada emniyetimiz ta- mamen hazırdır. — Fransada ikimizi de geniş bir şekilde yaşatacak iş de temin etmiş bulunuyorum. Evelki gün Kont Trolveş bana, Lükün iki bacağına 48 atlik felç aşısı yapmaklığ e Fye Ben bu emri, ancak işimize yarıyacak şekilde tatbik ettim; Lüke de maksadımı ve firar hazırlığımı anlattım. Lük; yarın akşam bizimle beraber - firar edebilecek halde olacaktır. Lükün adamı Piyer Malene gelince; bu adam esasen ken- di kendisine firara muvaffak olmuştur. Tutulsa bile, onu da Lük ile birlikte kurtaracağım. Gizel, sizi seviyorum! Doktor, titriyerek Gizelin önünde diz çöktü; ateş gibi yanan başını, genç kızın ayak- larına koydu! Genç kız, önünde bu şekil- de secde eden adama hayret ıstırabla - baktı. Gizelin zihninde Üüç Şşey canlanmış bulunuyordu. ——— . —- Kahire, 11 ( ALA. ) — El Hicr gazetesinin başmuharri- rinin Montröden verdiği ma- Jümatta İtalyanların Mısır is- tekleri hakkında Fransızlardan daha ileri bir anlayış göster. dikleri intibar mevcud olduğu bildirilmektedir. Londra, 12 (AA.) — Mısır Başvekili Nahas paşa Mon- tröde Royter ajansının bir mü- messiline — yaptığı beyanatta kapitülâsyonların ilgasının Mı- sir için fevkalâde mükim ol- duğunu, çünkü devletlerin ve tebaalarının Mısırda - dostluk münasebetlerinin devamı için bunun ilk şart bulunduğunu söylemiştir. Montrö, 12 (Radyo) — Me sır kapitülâsyonlarını müzake- re edecek olan konferans, bu- gün açılmıştır. İsviçre reisicamhuru B. Mo- ta, bir nutuk irad ederek de- legeleri selâmladıktan sonra Mısır hakkında sitayişkârane sözler söylemiş, konferansa muvaffakıyetler dilemiştir. B. Motadan sonra Mısır Başvekili Nahas Paşa bir söy- lev verimiş, kapitülâsyonların, Mısırın inkişafına mani oldu- ğunu, konsolosanelerde mev- cud mahkemelerin, — Mısırın adalet makinesine tesir yap- tığını ve halbuki, bu gibi tak- yidata artık lüzum kalmadığını söylemiş, kapitülâsyonların kal- diırilmasını - istemiştir. Nahas Paşadan sonra söz alan Fransız delegesi Fransuva Doteşan, Nahas Paşanın şah- sından ve hüsnü niyetinden bahsetmiş ve — mümaşatkir beyanatta bulunmuştur. Bundan sonra, konferans reisinin seçimine geçilmiş ve B. Mota riyasete, Yunan de- legelerinden B. Anidos genel sekreterliğe seçilmiştir. Bundan sonra, iki komisyon teşkil edilmiştir. Nahas Paşa, birinci komisyona ve Yunan başdelegesi B. Politis de ikinci komisyona reis intihap edil- diler. Komisyonlar, iki gün sonra toplanarak müzakerelere baş- hıyacaklardır. karyolasındaki vaziyeti! İkincisi, Lük Obertenin bin bir işkence altında ölümü ve teşrih masası üzerinde parça- lanması! Üçüncüsü, doktorun teklifini kabulden hâdis olabilecek ga- rip vaziyet! Gizel bu üç vaziyeti çok seri ve çok esaslı olarak dü- şündü ve: — Hayır, Lükün ölümüne katiyen meydan vermiyeceğim! Hayır! Dedi. Fakat bu son;“hayır,, kelimesini açıktan söylemiş bulundu. Doktor Bilz bu son kelime üzerine: — Hayır mı dediniz? Diye sordu. Paris, 12 (AA.) — Jur ga- zetesi Montrö konferansı hak- kında şöyle yazıyor: *“Eğer devletler hareketle- rinde, sözlerinde ibzal ettik: leri tesanüdü gösterecek olur larsa bugün açılmakta olan konferans kısa sürecektir. Ve kolayca bir neticeye - varıla- caktır.,, Gene bu mevzu etrafında Petit Jurnal diyorki: *“Montrö konferansının reis- liğini ve birinci derecede bir rol oynamağı istiyen İtalyan heyeti murahhasasının hattı hareketi birçok tefsirlere yol açmaktadır. İtalyanın Montrö- de İslâm hamiliğini takınma- sına imkân yoktur. Çünkü Mısırdaki İtalyan menafii Mus- || solini ister kabul etsin ister etmesin diğer bütün ecnebi devletlerin menafiinden fazla değildir.,, Blontrö, 12 (ALA.) — Ka- pitilâsyonlar konferansına — iş- tirak eden başlıca devletler murahhasları bu sabah kon- | feransın riyaset divanının — te- şekkül tarzı hakkında noktai nazar — teatisinde bulunmuş: lardır. İlk müzakereler esnasında Mısır Başvekili Nahas paşa- nın fahri reisliğe getirilmesi | ve Yunanistanın Paris - sefiri B. Politisin fili reisliğe — ve milletler cemiyeti umumi kâ- tipliği şube reisi B. Aghini- desin de umumi kâtipliğe ge- tirilmesi — teklif olunmuştur. Maamafih birçok devletler bu suretle konferansın iki mühim mivkinin iki Yunanlıya veril- miş olacağını ileri sürerek ih- tirazi kayıdlar dermeyan et- mişlerdir. Şimdi B. Politisin yerine kendisine fili riyase tev- di edilecek olan bitaraf bir zat bulmak için mesai sarfedilmektedir. Filistinde komünist teşkilâtı Kudüs, 12 (A.A.) — Filis. tinde gizli bir komünist teş- — kilâtı azasının isimlerinin mey- — dana çıkarılması üzerine birçok Yahudi mahkemeye verilecek- lerdir. Gizel bir an durdu. yuütkum du ve: — Mösyö Lük Oberten ile arkadaşı Piyer Maleni kurta- rınız ve aksine beni de bera- — ber buradan diğer bir mem- lekete götürünüz. Otto, belki sizi sevemiyeceğim, fakat size sadık bir zevce olacağımı te- min ediyorum. Dedi. « DCİ Gizel ile Doktor Bilz, 20 dakika kadar daha sakin bir halde konuştular. Bu görüşme firar plânı üzerine idi. Bundan sonra doktor. Alf redayı uyandırdı ve: — Biraz daha muhtaçsınız! Dedi. Genç kadını bir h' ç olurtlu. v istirahate Pe)