13 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

13 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

SUU ANADOLU WT Ğ TTTT F Başbakanımız General İsmet İnönü, Bel- | — gradda büyük merasimle karşılandı —- Başı | nci ıalifıdı eti temin ettiğini kwydediyor ve “#liyar ki: *Türk hükümetinin reisi olan — we Başvekilimiz Stoyadinoviçe — benziyen bu büyük realist — gnilletini tamamen — değiştir- — jmeğe muvaffak olmuştur. Hiç- — bbir zaman tüccar olmıyan Türk bugüa milli ekonomide ön -ssalda geliyor. Senelerdenberi — Türk bütçesi mütevazin ve — ticaret bilânçosu da fazlalık — göslermektedir. Bugün Türk < rekoltesi önceden - satın alı- - Niyor. Hollandalılar buğday fazla- sını Türk limanlarının inşası — mukabilinde almışlardır. İncir, — badem, üzüm, tütün hulâsa semasının altında yetişen her- — şey daha çıkmadan satılıyor.., Gazete yazısını - bitirirken — İsmet İnönü tarafından buğday — lehinde mücadele için verilen son kararı hatırlatmakta ve bunun milli ekonominin rone- : sansı için yeni bir devre aç- — tığını kaydetmektedir. — Politika gazetesi de başma- — kalesini İsmet İnönünün mu- — vasalatına tahsis ediyor ve — diyor ki: — *Türkiye Başvekilinin Belg- /— Fad ziyareti her halde siyasi /— bir manayı haizdir. B. İsmet İnönü ve Stoyadinoviç umumi — beynelmilel vaziyet ve bilhassa — memleketlerini doğrudan doğ- — Fuya alâkadar eden hâdiseler — hakkında biribirine karşıliklı — Malümat vermek imkânını bu- / lacaklardır. , ,; Ayni gazete “Kemalist Tür- , kiye Avrupa barışının muha: fazasında mühim bir amildir., / Başlıklı başka bir makalesinde, ' Kamâl Atatürkün — hükümet — merkezini İstanbuldan Anka- —raya nakletmekle yepyeni bir dış ve iç politikasının temelini koyduğunu ve bu politikanın /— Türkiyenin Milletler cemiyetine / girdiğindenberi bu memleketin beynelmilel vaziyeti kuvvetlen- /— dirmekten bir dakika hali kal- diğini - bilhassa kayıt ve etmekedir. î Gazete diyor ki: — “Türkiye Avrupadaki ehem- miyetine bihakkın kanidir. Ve “Akdeniz doğu kıyıları kerdi- — sine Avrupa hâdiselerine şid- | detle alâkadar olmak hakkını / vermektedir. Büyük ve küçük — Avrupa devletlerile olan asır- ik münasebetleri beynelmilel politikada derin izler yapmış- » Kamâl Atatürk Türkiyenin ğrali vaziyetindeki ehem- miyetin yalnız Balkanlar ve ciyarı münasebetlerde |değil “aynı zamanda büyük devletler arsındaki münasebetlerde olan “ehemmiyetini de tamamen — müdrik bulunmuş ve daşları İsmet İnönü ile 'evfik Rüştü Arasın da yar- / dımlarile Türkiyeyi tam bir “Avrupa memleketi haline çe- meğe muvaffak olmuştur... / Politika gazetesi mütcakı- bBen Türkiye dış Siyasetini 'tahlil ederek Türkiyenin Bal- kanlarda kaybettiği toprakları biçbir zaman tekrar almağa teşebbüs etmemiş olduğunu ve bu suüretle eski muhasım- Tarın karşı daima dürüst bir | | letler arasında teşriki mesaiye müsaid bir hava ihdas etmiş bulunduğunu kaydetmektedir. Gazete Türkiyenin Montrö konferansında elde ettiği bü- yük diplomatik muvaffakıyet- leri hatırlatıyor. Ve B. İsmet İnönü ile Dr. Rüştü Arasın Belgradı ziyaretlerinin Türki- yenin Avrupa meselelerine alâ- kasızlık göstermek arzu etme- diğinin yeni bir delili olduğu- nu bildiriyor. Belgrad, 11 (A.A.) — Tür- kiye Başvekili İsmet İnönü re- fakatinde Dış Bakanı Bay Aras, Türkiyenin Belgrad elçisi olup kendilerini Niste karşılamı$ olan Bay Haydar ve Yugos- lavyanın Ankara elçisi Bay Lazareviç olduğu halde bu akşam saat 21,40 da Belgrada varmıştır. Trenin muvasalatından çok evel birçok şahsiyetler Türki- yenin hükümet şefini karşıla- mak için garda hazır bulunu- yorlardı. Bunlar arasında ez- cürdle hükümet azası, Bulga- ristan, Romanya, Yunanistan ve Çekoslovakya elçileri, bü- tün Türkiye elçiliği memur- ları ve dış bakanlığı direktör- leri vardı. Garda mühim bir kalaba- hk toplanmış ve garın her tarafı hususi surette donanmış, Türk ve Yugoslav bayrakları ile süslenmişti. Bir piyade müfrezesile mu- zıka Pronda yer almıştı. Trenin gara muvasalatından birkaç dakika evel Başvekil ve Bayan Stoyadinoviç gel- mişler ve hazır bulunanlar tarafından selâmlanmışlardır. Trenin gara girişi Türk milli marşile selâmlanmış ve askeri müfreze selâm merasimini ilfa etmiştir. Vagondan ilk defa Türkiye Başvekili İsmet İnönü inmiş ve Başveki! Stoyadinoviç tarafın- dan hararetli bir surette kar- şılanmıştır. B. Stoyadinoviç keza Dış Bakanı B. Arası da aym sa- mimilikle karşılamıştır. Başvekil B. Stoyadinoviç ve general İsmet İnönü rafakat- lerinde Harbiye Nazırı B. Mariç olduğu halde askeri müfrezeyi teftiş etmişlerdir. Türkiye Başvekili İsmet İnö- nü Yugoslav ordusunda an- anevi selâm cümlesi olan “Al- lah yardımcınız olsun,, keli- melerini fasih bir surette Yu- goslav dilinden söylemek su- retile selâmlamış ve buna as- kerler hep bir ağızdan — “Al- lah sana yardım etsin,, keli- melerile mukabele etmiştir. Mutad takdim merasimi ya- pıldiktan sonra iki başvekil ilk otomobile binmişler ve bu suretle teşekkül eden otomo- bil zinciri halkın şevk ve he- yecanlı alkışları arasında ha- reket etmiştir. Bayan İnönüne mükemmel bir buket takdim etmiş olan Bayan Stoyadinoviç de Bayan İnönü ile ikinci otomobile binmişlerdir. İstanbul, 12 (Hususi) — İn- giltere kralının taç giyme me- rasiminde hazır bulunmak üzere yakında Londraya gidecek olan ! hıııkei mMzı enıgım Buvekıi İşmet İnönünün, dö- 13 de salta Belgrad, 12 (Radyo) — İs- met İnönü, bugün Yugoslavya Başbakanı Bay Stoyadinoviçle konuşmuş ve müteakıben kral naibi Prens Pol tarafından kabul edilmiştir. Sofyadan hareket Belgrad, 12 ( Radyo ) — Türkiye Başbakanı General İsmet İnönü ile refikaları, Ha- riciye Vekili Dr. Bay Rüşdü Aras ve refikaları ve maiyet- lerindeki zevat, Sofyadan ha- reketlerinden sonra — Yugos- lavya hududunda ilk istasyon olan Sarılonda hararetle istik- bal edilmişlerdir. Halk, büyük tezahüratla Türkiye Başbaka- nını alkışlamıştır. İlk istasyon- da Başbakan General İsmet İnönü ile Dr. B. Rüşdü Arası istikbal edenler arasında bu- lunan Niş belediye reisi bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: — Türkiye cumhurreisi SonEk- selâns Atatürkün mesai arka- daşları General İsmet İnönünü ve Hariciye Vekili j|Bay- Rüşdü Arası samimi! bir şekilde se- lâmlamakla sevinç duyuyorum. Memleketlerimiz arasındaki de- rin ve sarsılmaz bağlılık ve ittifak, Belgrad seyahatile tak- viye edilecektir. Müttefikiniz ve Başbakanımız Bay Stoya- dinoviçle görüşecek ve her sahada anlaşmak için zemini bazır bulacaksınız. — Yaşasın Türkiye, yaşasın Atatürk, ya- şasın cihan sulhuna hizmet eden İsmet İnönü ve Rüşdü Aras. Bu kısa nutka mukabele eden Türkiye Başbakanı Ge- neral İsmet İnönü, Niş bele- diye reisinin samimi duygula- rına teşekkürde bulunduktan sonra şu sözleri söylemiştir: — Yugoslavya — hükümeti merkezi olan Belgradı ziyare- timle Yugoslavya ricali ile ya- pâcağım — temaslardan çok memnunum. Bilhassa iki mem: leket arasındaki dostluğu tak- viye edici tedbirler alacağız. General İsmet İnönü, kral ikinci Piyerle saltanat naibi prens Pol için samimi temen- nilerde bulunmak suretile hita- besine son vermiş ve alkışlar arasında hareket eden trenle yoluna devam etmiştir. Başbakanımız Belgradda İstanbul, 12 (Hususi muha- birimizden) — Başbakanımız İsmet İnönü ve Hariciye Ve- kilimiz Bay Rüştü Aras ve maiyetlerindeki zevat Belgrad istasyonunda büyük tezahüratla karşılanmışlardır. Başbakan İsmet İnönü, gar: da istikbal —merasimini ifa eden askeri teftişten sonra Yugoslav dilile ve usul oldu- ğu üzere: — Allah yardımcınız olsun! Diyerek selâmlamıştır. As- ker: — Allah sana yardım etsin. Cevabile mukabelede bulun- muştur. İlk konuşmalar İstanbul, 12 (Hususi muha: birimizden) — Türkiye Baş- bakanı İsmet İnönü ile refi- kalarına ikametleri için bir villâ tahsis edilmiştir. General İsmet İnönü saat 12 de, Hariciye Vekili Bay Tevfik Rüşdü Arıı da saat Barisci anat naib ıonılwı _,.,,,ı Prens Pol, misafirlerini öğle yemeğine — alıkoymuştur. Bu ziyalette General İsmet İnönü ve relikaları ile Bay Rüşdü Aras' ve refikaları, Bay Sto- yadinoviç, elçiler ve Türk ga- zetecileri bulunmuşlardır. Başbakan İsmet İnönü, öğ- leden evel saat 10 da Hari- ciye nezareti binasından Yu- goslavya Baş ve Dış Bakanı l B. Milân Stoyadinoviçle iki saat süren mühim bir mülâ- | katta bulunmuştur. Bu mülâ- katta son zamanda Balikan antantı ve küçük antant dev- letleri ricalile Belgradda geçen siyasi ve iktisadi anlaşmalar hakkında görüşülmüş ve iki müttefik devlet ricali, muhte- lif meselelerde tamamile mu- tabık kalmıştır. Mülâkat, gayet samimi bir atmosefer içinde geçmiştir. General İsmet İnönü ve B. Rüşdü Aras saat 17 de Bay Stoyadinoviçle Yugoslavya Ha- riciye Nezaretinde ikinci kon- feransı akdetmişlerdir. Geceki resmi ziyafet Gece Yugoslavya Başbaka- nı tarafından Türkiye Başba- kanı şerefine — topçudere za- bitan kulübünde mükellef, res- mi bir ziyafet verilmiş ve bu ziyafeti kabul resmi takib et- miştir. Kulüb baştan başa Türk ve *Yugoslavya bayraklarile donatılmıştı. Belgrad, 12 (Radyo) —Ga- zeteler, Türkiye Başbakanının Belgrad seyahatinin fevkalâde ehemmiyetini tebarüz ettiren yazılarla dolu olarak intişar etmiştir. Gazeteler, Başbakan İsmet İnönünün Ankara istas- yonundan hareketi esnasında Türkiye cumhurreisi Atatürk tarafından bizzat teşyi edilmiş olmasının, Yugoslavya dostlu- ğuna Türkiyede ne derece ehemmiyet verildiğini tebarüz ettiren bir hâdise olduğunu kaydediyorlar. Havanın yağmurlu ve soğuk olmasına rağmen General İs- met İnönünün misafir bulun- dukları villânın ve Türk gaze- tecilerinin —ikamet — ettikleri ötellerin etrafı ile iki memle- ket Başkanının konferans ak- dettikleri Hariciye Nezareti binasının civarı halkla doludur. Yugoslavya matbuat mü- dürü, Belgrada gelmiş olan Türkiye gazetecileri şerefine bir ziyafet vermiştir. Bu ziya- fette Türkiye ve Yugoslavya gazetecileri çok samimi bir şekilde görüşmüşlerdir. Yugoslav gazeteleri, İsmet İnönünün Belgrad ziyaretinin, cihan tarihinin kaydedeceği en mühim bir ziyaret oldu- ğunu ve iki millet arasındaki dostluğun cihan barışını tak- viye noktasından da kıymeti bulunduğunu yazıyorlar. Belgrad, 12 ( Radyo ) — Belgrad radyosu, saat 17,30 da Yugoslav ve Fransız dille- yinde (Türkiye) mevzulu bir konferans neşretmiştir. Yarın ( bugün ) ve Çarşamba günü aynı saatte bu konferansı İn- gilizce ve Türkçe neşrede- cektir. Çarşamba günü Belgradda Türk Sanayi Nefise sergisinin açılma merasimi yapılacaktr.! Belgraddan dönlıtı Bulgar gazeteleri, Belgradı ziyaret eden Türkiye Başba- kanı General İsmet İnönünün Türkiyeye dönerken Sofyada bir müddet kalacağını ve Bul- gar kralı Sa Majeste Boris tarafından kabul edileceğini, mühim bir görüşme olacağını yazıyorlar. Gazetelerin yazdık- larına göre kral Boris, Baş- vekilimiz İsmet İnönünü sa- rayda beş saat kadar alıko- yacak ve kendisile görüşecek- tir. Bulgar gazetecileri, bu gö- rüşmenin İlevkalâde ehemmi- yetinden şimdiden hararetle bahsediyorlar, Belirad, 12 (Radyo) — Tür kiye başbakanı ve Hariciye Vekili ile diğer zevat, Bel- gradda iki gün kalacaklardır. Türkiye Başbakanı, sonra Dalmaçya sahillerinde bir se- yahate çıkacak ve Sarayovaya aat emammmamanaamuann! ğesi Gazeteler Türkiye Başvekili gidecektir. Bu seyahat esna- sında Yugoslavya Başbakanı, ir müddet kendilerine refakat edecektir. Belgrad, 12 (Radyo) —Tür- kiye Başvekili ve Hariciye Ve- kili, mutad ziyaretler eşnasın- da kral sarayına giderek ziya- ret defterine imzalarını atmış- lardır. Belgrad, 12 (AA) — Bu- gün saat 13 de Beyaz sarayda kral naibi Altes prens Pol Türkiye Başvekili İsmet İnönü ve refikasının şereflerine büyük bir öğle ziyafeti vermiştir. Bu ziyafette Hariciye Vekili Dr. Rüştü Aras, Yugoslavya Başvekili Dr. Stoyadinoviç ve relikası, mebusan meclisi reisi B. Stefen Tsiriç, Majeste kral ikinci Pierrin başyaveri, Müna- kalât nazırı B. Spaho, Harbiye Nazırı B. Morits, Devlet Ba- kanı B. Behmen, Türkiyenin Belgrad elçisi Ali Haydar Ak- bay, ve refikası Yugoslavyanın Ankara elçisi Franko Lazare- viçle büyük Türk misafirlerin refakatlerindeki zevat ve Tür- kiye elçiliği erkâmı hazır bu- lunmuşlardır. Belgrad, 12 (ALA.) — Sa bah gazeteleri ilk sütunlarını Türkiye Başvekili İsmet İnönü ile Hariciye Vekili Tevfik Rüş- dü Arasın Belgradı ziyaretle- rine tahsis etmekte ve dün akşam istasyonda vukubulan karşılama merasimin mutan: tan aynı zamanda dostane ol- duğunu kaydeylemektedirler. (Verem Vıla et daimi setınden: MAF TAAAYAKII KA Vilün . Doktor 4a0İÜİLİ KADLAYAI DÜD AL YA ÂA.Kemal Tonay Bakteriyolog ve bulaşıcı, salgın hastalıkları Birinci Sınıf Mutahassısı Basmabane istasyonu kargemdaki Dibek sokak başıtıda 30 sayılı ev ve ınnıyuııbınnıurlı sabal saat 8 ıkn .ı,.m saat 6 ya dar hastalarım kabul e llllllllllIIIIIIIINHHH!ılmlllllllIlllllllllllllllııll|I Trlıfqıı 41715 (l 13 4/937 Çinliler arasında Prris 12 (AA) - çmıııe— rin milli selâmet cemiyeti ta: rafından tertip edilen bir top- lantıda çıkan arde neticesinde bir Çinli ölmüş, bir Çinli ağır ve bir tanesi de hafif surette yaralanmıştır. Belediye işaret memuru Konak önünde Birinci kor- donun başlangıcında bekliyen belediye işaret memurunun ı ı madığından evelki akşam bir kaza olmuş, bir otobüs ile bir otomobil zararsız bir şekilde çarpışmışlardır. İşaret memuru, bir işaret değneği taşırsa, b gibi müessif vak'aların önü alınmış olacaktır. Yaz çalışma saati Bütün resmi daire ve mü- esseselerde olduğu gibi dün- den itibaren adliye dairelerin- de de yaz mesai saatinin tat- bikine başlanmıştır. Memurlar saat sekizden onikiye ve 13,30 dan 17,30a kadar çalışmış- lardır. ile Hariciye Vekilinin Bulga- ristan ve Yugoslavyadan ge- çişleri hakkında da malümat vermektedirler. Niş - istas, > vunda - yapılan kabul resmi bünassa pek dos- tane olmuştur. Kalabalık bir halk kütlesi Başvekil İsmet İnönü ile Rüşdü Arası şiddetle alkışlıyarak yaşasın Türkiye, yaşasın Kamâl Atatürk, yaşa- İsmet İnönü ve Rüşdü Aras diye bağırmıştır. Trenin Niş istasyonundan hareketi esnasında muhterem alkışlanmışlardır. Diğer cihetten Türk matbu- atının Başvekil İsmet İnönü ile Tevfik Rüşdü Arasın Bel- grad seyahatlerini Türk efkârı umumiyesinin şevk ve heye- canla karşıladığı hakkındaki tefsirlerini dercetmektedirler. Belgrad, 12 (ALA.) — Bu sabah Başvekil İsmet İnönü ile Hariciye Vekili Tevfik Ruşdü Aras teşrifat icabı olan mutad | ziyaretlerini yaptıktan sonra ziyaret defterine isimlerini yaz- dırmışlardır. Naip prens Polun saat 1le doğru İsmet İnönü ile Tevfik Rüşdü Aras Hariciye Nezare- tinde B. Stoyadinoviç tarafın: dan kabul edilmişlerdir. Öğleyin Naip Prens Pol iki 'Türk devlet adamını edecek ve şereflerine bir öğle ziyaleti verecektir. Ziyalette | Başvekil B. Stoyadinoviç hazır | bulunacaktır. ve saire ) encümen rıya- elinde işaret değneği bulun: | BOESİLZİZEEEZEİ misafirler yeniden - hararetle | İ kabul | Bedeli muhammeni Yeri Cinsi Lira Ku. j $ Karşıyaka Soğukkuyu mevkii 71 ağaç zeytin T 30 Burnava Akgedik mevkiü 2505 » 10 Buca Üçkuyularda DE S ÇERİ S İdareyi hususiye akaratından olup yukarıda yeri ve cinsi — gösterilen akar 3 sene müddetle kiraya verilmek üzere 20 gün — içinde açık artırmaya çıkarılmıştır. Şeraiti öğrenmek istiyenle- rin her gün hususi hesaplar müdüriyeti - varidat kalemine ve istekli olup ta pey sürmek istiyenlerin de — ihale ginü olan emb yür Kd ne at 10 da ı depozito'n Tei -—-—-——#-âd-'ei—r vı.ruumiülâ—?lıml ESEDEF SEĞEĞ