14 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

OŞERERRRRAN 0 , Sayfa 2 Kaza kaymakamları kongresi toplandı d dküne — Kültür, ziraat ve bayındırlık iş- leri kararlaştırıldı —— ——za2 o a— Vilâyetimiz dahilindeki kaza kaymakamilari, dün - vilâyette Vali B. Fazlı Gülecin riyasetinde bir toplantı yapmışlardır. Kazalara ait muhtelif işlerin müzakeresi için yapılan toplantıda Vilâyet Jandarma komutani daire müdürleri de hazır bulunmuşlardır. binbaşı B. Hulüsi ve muhtelif Kültür, ziraat ve bayındırlık işleri hakkında görüşülmüş, yapılacak mühim işler üzerinde kararlar alınmıştır. Göçmenlerin vaziyeti ve yeni is- kân edilecek göçmen evleri meselesi de görüşülmüştür. Bazı yerlerde olduğu gibi göcmrn yerleştirilen yerlerde de en kısa Garip bir müze! Arabaların bundan bir asır evelki kıymet ve ehemmiyeti kalmamıştır. 1900 danberi oto- mobil ve tayyarelerdeki terak- kiler arabaları birçok şehirler- | den kaldırmıştır. Bunun - için- dir ki, arabalar artık eski eser- ler arasına girmek üzeredirler. Arabaların büsbütün unutul- maması için İtalyada Floran- sada Pitti şatosunda bir araba müzesi tesis edilmiştir! Radyo sahiplerine! 16 Eylül gecesi Alman, İn: giliz ve Amerikan radyo mer- kezleri Tokyodün bir Transmi- suyon — yapacaklar ve bütün cihan radyoları bu transınisu- yonu dinliyebileceklerdir! 'Tokyodan nakledilecek bir konker, veya konferans veya- | hud bir nutuk değildir. Sadece Sangami nehiri bataklıkların- daki kurbağaların “vakvaka,, ları nakledilecektir. Rivayete görc Japon kur- bağalarının sesi ve vak vaka- ları gayet hazin ve abcakliy- miş! Bununla beraber, biz radyo sahiplerine kurbağa sesi dinlemek için zahmet ihtiyar etmemlerini tavsiye — ederiz; çünkü Japonların zevkine uy- gun gelen birşeyin bizim zev- kimize uyacağına ihtimal ve- remiyoruz. Malüm ya... Eski zaman pa- dişahlarından birisi bir kurba- ğganın gözlerine âşık olmuş ve bu aşkile istihfaf etmek isti- yenlere bu padişah da: — Gönül kimi severse gü- zel odur! Demiştir. Gene Jan Hârlovi Malüm olduğu üzere Jan Hârlov, Vilyam Povelin kolları arâsında cân vermiştir. Vilyam Povel bu acı hatırayı bir türlü unutamamaktadır. Bunun için de seyahate çıkmış, Holivuttan Nevyorka gelmiştir. Etrafını saranlara Vilyam: — Rica ederim, Allahaşkına bana maziden bahsetmeyiniz. Demiş ve yoluna devam et etmiştir. Vilyam Povel şimdi - Löon- draya gitmektedir. Buradan Parise, Peşteye gidecek ve ancak bundan sonra Holivuda dönerek Anna Bellâ ile “Zen- cir,, filimini çevirecektir. İntihar yaşı ve zamanı mektedirler. Ayni cedvel yağ- murlu günlerde — intiharların yözde elli fazlalaştığını gös- termektedir. Avrupanın en küçük hükümetil! Avrupada vakıa birçok dev- letler vardır ki, bizim bir vilâ- yetimizden büyük değillerdir. Fakat bunlardan başka bir de mini mini Andor, Liehtens- tayn, Monako, Sen Maren hü- kümetçikleri vardır. Bunlardan meselâ Andor 453 kilometre murabbar ve beş bin nüfus- ludur! Niste bu hükümetler hak- kında bir sıra kitap neşrine başlanmıştır. Bu kitap serisine Arnavutluk da dahildir. Fakat serinin bu kitabı neşredilemi- yecektir; çünkü — Arnavutluk hükümeti böyle küçük devlet- bulundurulmak hususunu resmen protesto et- miştir. Yaya devriâlem Jak Skot adlı bir İbpgiliz bundan dört sene evel yaya olarak armı devretmek - için yola çıkmış, Fransaya geçmiş, Fransadan Almanya, Austurya, Macaristan, Yugoslavya, Bul- garistana gitmiş ve Türkiye- den geçerek Şangbaya kadar varmıştır. Bu seyahat tam 3 sene 8 ay sürmüş ve -akılh veya deli olduğu hakkında henüz doktor raporu olmuyan- bu. adam evelki halta İngiltereye dön- müştür. Ne kadar et yedik Ağustos ayı - içinde İzmir Belediye mezbahasında 3280 Karaman, 4229 Dağlıç koyunu, 144 Keçi, 1673 Kuzu, 182 Oğlak, 16 Manda, 378 Öküz, 929 İnek, 833 Dana olmak üzere 11564 baş hayvan ke- silmiştir. ler - arasında Bü F»g_w — Pa raşütle atlı- yan gençler —a — Hergün biraz daha artıyor Fuar sahasındaki paraşüt kulesinin noksanları ikmal edil- miş olduğundan gençlerimiz, paraşütle atlama sporuna baş- lamışlardır. Bu spor, gençle- rimiz arasında alıb yürümüştür. Hergün bir çok genç, Türk Hava Kurumuna — müracaat ederek döktor muayenesinden geçtikten sonra paraşütle ku- leden atlamaktadırlar. Başvekilimi- zin refikaları Dün İstanbula döndülar.. Bir müddettenberi şehtimiz: de istirâhat etmekte bulunan Başvekilimiz. General İsmet İnönünün valideleri ve refika- ları Bn. Mevhibe İnönü ile çocukları, dün İzmir vapurile İstanbula gitmişlerdir yük bir filim... İzmir vapurunda izdiham Şatlarda sıra bekliyenler- den birkaçı denize düştü Dün, İstanbul sürat posta- sını yapan denizyolları idare- sinin İzmir vapuru görülme- miş derecede kalabalık olmuş, yolcuların birçoğu yer bula- madıklarından şat üzerinde kalmışlardır. Vaziyetin böyle olacağım evelden sezenler, daha öğle- yin vapura gelmişler, yerleş- mişlerdi. Saat ikiye doğru güvertede bile adım atacak yer kalmamıştı. Şatlar üzerin- de vapura girebilmek için sı- ra bekliyenlerin itişmesinden, birkaç kişi denize düşmüş, bir yavru boğulmak üzere iken güçlükle - kurtarılmıştır. 9 Eylül ve fuar münasebetile şehrimize gelmiş olanlar, ar- tık İzmirden ayrılmakta ol: duklarından denizyollarının İs- tanbul sürat postalarını hiç olmazsa hbaftada iki defaya çıkarması lâzımdır. B. H. Yalman Ordu saylavı Bay Hamdi Yalman, İzmir ve Manisa parti işlerini teltiş için şehrimize gelmiştir. Sünnet C. H. Partisi İkinci Aziziye ve İmariye ocağı, bu mahal- leden 17 yetim, kimsesiz' ço- cuğu sünnet ettirmiştir. Bu münasebetle bir düğün tertip edilmiş, kimsesiz yavrular eğ- lendinlmiştir. Bu - hayırlı işi başaran ocağı ve onun erkâ- nını kutlularız. ANADOLU — EHıl ş 14 Pylat 987 zi " İşaretler: H RBİ_RLEİX Köy öğret- men okulu Alınacak talebe tesbit ediliyor.. Kızılçulluda açılacak köy Öğretmeni okuluna kayıd ve kabul edilmek için bir çok talebe, şimdiden Vilâyete ve Kültür direktörlüğüne müra- | caat etmektedirler. Halbuki bu mektebe alınacak çocuklar için böyle bir müracaata lü- zuüm yoktür. Vilâyetimizden bu okula alınacak (40) çocuğu, İlktedrisat Müfettişleri köyler- den seçeceklerdir. Bunun için İlktedrisat Mülettişleri, köylere çıkarak zeki, müstaid ve çalış- kan talebeyi tesbite başlamış- lardır. Bu çocuklar için Mü- fettişler tarafından fişler dol- dürulacak ve bu. fişler, Kül- Bakanlık, bu fişleri - tedkik ederek okula alınacak talebe- leri tesbit eyliyecektir. Okula alınacak çocuklar, köy - okul: lârının üç, dört ve - beşinci sınıflarını bitirmiş olacaklardır. Yalnız bu çocukların aileleri tarafından okul idaresine öotuz lira veya o kıymette ayniyat verilecektir. Çimento fiatleri Yeniden tesbit edildi Çimento satış fiatleri, yeni- den tesbit edilmiş ve eski fi- atler biraz yükseltilmiştir. Bu- nun: sebebi son zamanlarda İstanbul-İzmir arasında çimen to ve kömür nakleden vapur- larin; ecnebi memleketler li- manlarına fazla miktarda kö- mür nakletmeleri, fazla işten nakliye tarifelerini yükseltme- leridir. Tarifelere yapılan zam, çi- mento fiatlerine de — teşmil edildiği için çimento satış fi- atlerinin tesbiti hakkındaki ka- nun mucibince İzmir Ticaret ve Sanayi odası, İzmir için çimento satış fiatlerini yeniden tesbit etmek lüzumunu hisset- miştir. Bugünden itibaren portland çimentoları ton başına 22,5 ve supe çimentoları 25,5 lira- ya satılacaktır. Bu fiatler, eski fiatlere nazaran birer buçuk lira fazladır. Sömikok kömür fiatleri de yine bu tarile me- selesi yüzünden yükselmiştir. Sömikok ta 23,25-23,50 lira- ya, yani eski fiate nazaran 75 kuruş fazlasile satılacaktır. Bu hatlerden fazlaya satanlar hak- kında takibat yapılacaktır. tür Bakanlığına gönderilecektir. Fuarı zi- yaret edenler ———0 4 —— Beşyüz bine yükseldi İzdiir Enternasyonal Puarını ziyaret edenlerin umumi sayısı 490,961 e çıkmıştır. Yalnız Pazar günü akşamı ziyaret edenlerin miktarı 30810 dur. Fuar açıldığındanberi İzmire ecnebi memleketlerden pasa- portla gelerek fuarı gezenlerin miktarı 1733 dür. Türkiye dahilindeki memleketlerle ha- riçten İzmire gelenlerin umumi sayısı 124,959 dur. Pazar günü İzmire Roman- yalı turistler gelmiş, fuarı gez- mişlerdir. Öğretmenler günü Çakalburnunda gü- zel geçti Dün öğretmenler günü idi. İzmir öğretmenleri, başlarında Kültür direktörü B. Ali Riza olduğu halde otobüslerle Ça kalburnuna giderek — oradaki plâjda eğlenmişler ve mesleki hasbıhallerde bulunmuşlardır. Öğretmenler günü, çok faydalı geçmiştir. Bu münasebetle ta- rihi konferanslar da verilmiştir. Şiir ve piyes müsa- Yi İzmir Halkevinden: Halkevimiz. bayrak sevgisi- ni kuvvetlendirmek maksadile bir piyes ve şiir mü: açmıştır. Şiir müsabakasına yal- nız talebeler, piyes müsaba- kasına da bütün vatandaşlar iştirak edebilirler. Piyes müsabakasında birinciye 25, ikinciye 15 - ve üçüncüye de 5 lira mükâfat verilecektir. Şiirde muvaffak olan birinciye, ikinciye, üçüncülere de müna- sip hediyeler verilecektir. Bi- rinciliği kazanan piyes ve şiir 29 Birinciteşrin Cumhuriyet bayramı gecesi evimiz salo- nunda temsil edilecek şiir de okunacaktır. 15 Birinciteşrin 937 tarihine kadar bu şiirlerin ve piyeslerin evimize gönde- rilmesi iştirak - edeceklerden rica olunur. General Kâzım İzmir mebusu General Kâ- zım İzmire gelmiş, dairei in: tihabiyesi dahilinde tetkikatta bulunmuş, partiyi ve belediyeyi ziyaret etmiştir. B. N. Osman Maarif Vekâleti teknik ve mesleki tedrisat şube direk- törü B. Nurettin Osmen, fuar münasebetile şehrimize gel- miştir. Hakiki bir sanat harikası Oı_ı iki yaşını henüz ikmal etmiyen küçük bir artistin büyük bir kudret ve salâ- hiyetle temsil ettiği gerek temsil ve gerek mevzu itibarile hiçbir filime nasib ol. mıyan ve her sahnesi ayrı bir zevk, ayrı bir heyecan veren senenin en güzel filmi Küçük Lörd Filmi ile, askere gidecek bayanlara ithafen 500 kız tarafından temsil edilen Byan General Filiminden mürekkep zengin ve muhteşem programı... Haczedilmiş fıta hikâyesi — Garib bâdiseler diyarı yalnız Amerika ve Avrupa değildir a.. Bazan burnumuzun dibinde ne entertsan hâdiseler geçiyor ve insan gölmek mi, ağlamak ı lâmm geldiğini ta. yinde şaşınp kalıyor! İşte — #ise bunlardan bir tanesi: Malüm olduğu veçlüle bu sene Tütkiye kürek biriacilikleri İzmit. de yapıldı. " Bandırma ve Kocaeli. nin de girdikleri bu yarışlarda İ tanbullular çampiyonluğu kazandı. lar,. Mübarek- oleüm.. Ancak Türkiyenin en iyi iki fitasına sabip bulunan İzmir mın: takasının bu yarışa iştirak etmedi. giti görünce bi bittabi alüküdar olduk. Sebebini sorduk. Ne cevab verirler beklersiniz. İşte, dinleyiniz: — Yamanlar kulübüne ahi olan bu iki fıta haciz altına alm- mıştır. Bir zamanlar kulüb namına verilen bir baloda biletlere pul yapıştırılmamış, maliye de 37 Hira tutan vergiyi kulübden tahsile im- kün — bulamadığından — fitaları hac- zetmiştir, Yarışa giremediğimiziu sebebi de bu imiş. Ne dersiniz? Nazillide Bir kır gezisi Nazilli, (Hususi) — Nazilli kombinasının işlemeğe başla: ması münasebetile cumartesi günü bir kır gezintisi tertib edilmiştir. Sovyet Rusyanın İzmir General konsolosu ve fabrikanın — teknisyenleri — kır eğlencesinde bulunmuşlar, çok neşeli bir gün geçirmişlerdir. Fabrika müdürü B. Fazlı Turga, Büyük Şef Atatürkün direktiflerile yükselmekte olan endüstri hayatımızı, — Nazilli kompinasının verdiği ilk eser- le kendisinden beklenen vazi- feyi Mmiş; kında güzel bir tarihçe yapa: rak - büyüklerimizi şükran ve minnetle anmıştır. Sovyet General konsolosu, fabrika müdürünün nutkuna mukabele ederek; iki devlet arasındaki dostluğu tebarüz ettirmiş; bu işde k bir varlık goılem-Tuübîıy:kml takdir eylemiştir. : At koşuları Pazar günü kazanan atlar Sonbahar atkoşularına dün Bucadaki koşualanında h.r lanmıştır. Dün, muhtelif hareketleri olmasına ve rın açık bulunmasına ntı koşualanı — epey — kalabalık olmuş, yarışlar çok zevkli ve heyecanlı geçmiştir. | İlk yarışta Necib lııııııdı Bahtiyar ikinci, Öncü üçüncü gelmişlerdir. 5 v 9 Eylül koşusu olan ikinci yarışa don hayvan — girmiş; mesafesi 2400 metre olan üçüncü koşunun birincisi kü” çük Dandidir. İkinci Bekâr, üçüncü. Dafyadır. Dördüncü koşuyu Ülker kar zanmıştır. Hüseyin Öz Kahbr ramanın Sada li sı ikinci, Şen" Sön koşu çok heyecanlı olmuştur. Koşuya dört hayvati girmesi lâzım iken Esin iştirak etmemiş, üç hayvan koşmuş” tur. Neticede Özdemir birindi Komisar ikinci, Rojar üçü gelmiştir. blrmıı oldu; anlat: — fabrikanın knğuııîluuşu hak: Büyük bir şehrin Zzabıtası bir istatistik yapmıştır. Bu cedvelde son on beş senelik intiharlar vardır. Bu cedvele bakılırsa insanlar en ziyade otuz yaşına kâdâr intihar et- 16 EYLÜL PER. ŞEMBE GÜNÜ LÜTFEN DİKKAT : Balkan ıürc;lcrı Balkân güreş müsabakalari | için İstanbul güreşçileri yar şehrimize geleceklerdir. Yı güreşçileri de beklenmektedi!! | n Tayyare Sinemasında Görmek üzere şimdiden hazırlanınız... rogram münasebetile verilecek gala müsameresi için Bu imdiden büyük hazırlıklar yapılmaktadır