14 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

14 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

14 Eylal 937 Meçhul Denizaltı korsanlarının Âkdenizdeki faaliyetinden sonra Dünya harbi tehlikesi kar- şısında mı bulunuyoruz Akdenizden başka Âs için korkulu bir La Republikte Piyer Domi- nik diyör ki: 1937 yılının bir günü, İngi- liz kıyıları yanında, kendisine İyi bir av arıyan bir. Alman denizaltısının - süvarisi önün den muazzam bir geminin Zeçtiğini görmüştü. Vapurun hangi milletin bayrağını taşı- dığını dikkatetmeden, iki tor- Pil attı, geminin battığını gör- dü ve ancak o zaman üze- Tinde “Lusitanja,, isnini okudu. Amerikanın harbe iştirakine âebebiyet verilmişti. Ilıly nın hükümet merke- zinde hiç bu hâdise hatıra Retiriliyor mu? .'6 Geçen sene, temmuzda, İs- Panyanın sekiz denizaltısı var- di. Bunların altısı kükümetçi- lerin elinde kaldı; ikisi nasyo- halistlere geçti. Nasyonalistle- Tin yeni demizaltıları tezgâha koymuş oldukları işitilmedi; $U halde ikiden fazla gemiye Sahib olamazlar. Şimdi, denizaltı taarruzları Çanakkalede olduğu gibi- At- las Okyanusunda da — vukuâ geldi. Şu halde bu taarrızları Yapan — denizaltiların — ikiden fazla olması lâzımdır. Hususiyle, it denizaltı filosunun yarısı iyette iken yarısının üssün- fie istirahat halinde buülunması icab ettiği de gözönünde tu- lunca nasyonalist donanma- sinin imkânlarının —daha da ut olduğu görülür. Acaba nasyonalistler yeni denizaltı gemilerimi satın âl- Muşlardır? Kimden? Bitaraf devletler tarafından böyle bir- satış yapılmış ol- Sâydı bu malüm olurdu; öte- Yandan Fransa, İngiltere ve Syanın da böyle bir satış y'|ı>llnıyıeıklınnı göre, bu Satışı (tabil gizli olarak) ya- k ancak Almanya, İtalya y Japonya kalıyor. laponyanın, hiçbir menfaat ibi olmadığı İspanya için denizaltısını feda etmesi "hanılır şey değildir; öteyandan Aı"'ll'ıyl, kontrolu kolaylaştır- sak için karışmazlık komite- *İhe heriki taraf denizaltı fi'o- Bi müsadere edilmesini teklif etmişti. Geriye İtalya kalır ki, bu müsadere teklifin- d'_ Almanyayı tasvib etme- Mişti, - Şühalde İtalyanın nasyona- | n,l'Plnyıyı bir veya birkaç ::'îlltı satmış olduğunumu l etmek lâzımdır? İtalyan “nizaltılarının bizzat bu ta- zi ları yapmış olmaları fara- Yesini yapmadığıma - dikkat :.i.'"il- Mademki Valânsiya uk'.“lleline karşı bir İlnlynn « resmen harb etmekte- ü." İtalyan donanmasından İr kısmının da cumhuriyetçi iları abluka etmeğe çalıştığı Rus vapurlarını - batıranın holduğu da pek alâ farzedi: ıhhiı;,_ fakat bununla, kolayca abilecek bir İngiliz dest- Töyerine — tecavüz etmek ara- | | mesafe - vardır, elinde | bir ya tehlikesi de Avrupa çehre gösteriyor.. Fransız dananması delil olmadıkça kimse bu me- safeyi aşamaz. . .. Muharrir, realist olması icab eden bir İtalya, bu cüretkâra- ne bir harekete teşebbüsede- ceğinc ihtimal verilemiyeceğini kaydettikten sonra devam edi- yor: İngiltere, Afrikada ve Ak- denizde İtalya tarafından mu- yalfakıyetsizliğe uğratılmayı ka- bul etmiş olabilir; orta Akde- niz havzasında İtalya tarafın- dan hakiki bir deniz ve hava barajı vücude getirilmesini ka- bul edebilir; fakat bayrağına tecavüz edilmesine müsaade edemez: Eşasen İngiliz kamoyu çileden çıkmışlır. ve gazete- ler “hakaret,, ten bahsediyor: lar. ... Avrupa ciddi olarak ancak bir tek tehlikeden korkabir: Asyatehlikesi. Çin-Japon har- binin neticesi ne olursa olsun, bu tehlike yarınin tehlikesidir. Adı Çin tehlikesi, veya Japon tehlikesi, yahutta Çin - Japon tehlikesi olsun, herhalde müt- hiş olacaktır, çünkü bütün Asya kütlelerini, yeni dünya nüfusunun yüzde altmışını ha- rekete getirebilir.. Hind Okyanosu üzerinde koca bir imparatorluğun sa- hibi olan İtalya bunu anlıya- cak mıdır? Anlıyacak mıdır ki - kendisi de tam İngilterenin, Hollanda- nın, Portekizin, Fransanın vaz- iyetindedir ve ergeç Âvrupa- hıların birleşmeleri yahut da ölmeleri icab edecektir. Avrupanın tehlikesizce ikin- ci bir sivil harbe girişebilece- ğini sanıyor mu? L'Enternasijanda Gallus yazıyor: Akdenizdeki hal dünya sul- hunu tehlikeye koymaktadır. İşte İngiltere bayrağına hür- met ettirmek - için, İspanyol sularına muazzam bir filo gön- dermek — mecburiyetinde kal- mıştır. Korsan gemiyi — batır- maya muvaflak — olmasını te- menni edlim. Ayni zamanda bu sabahki bir İngiliz gazetesi ile bera- ber temenni edelim ki Milli- yetine aid sırrı demirden ta- butile beraber sulara gömme- sini temenni edelim. Karışmazlık fikrini ortaya atmış olan Fransanin politika- sının ne kadaryerinde olduğu görülmektedir. Eğer bütün memleketler bu gayretimizde bizi takib etmiş olsalardı, bu:- gün dünyayı endişeye düşü- ren bu tehlikeli vaziyet hâdis olmazdı. Çünkü, Santander veya Madrid muharebelerin: den çok daha vahim harple- rin başlaması için daha pek fazla — torpillemelere — ihtiyaç kalmamıştır. Fransa, korsanlığa nihayet vermek ve sahillerde emniyeti tesis etmek için alınması ge- rekli pratik tedbirleri müza: kere etmek üzere Akdeniz devletlerinin bir toplantı yap: malarını teklif etti. Bu kadar açık ve basit görünen bu tek- lif bile şimdiden çapraşıklaş- mıştır. Bazıları Cenevrede top- lanılması doğru - olmiyacağını söylüyorlar. Başkaları İspan- yanın ne şekilde temsil edile- ceğini soruyorlar. v. s. Hepi- miz iyi niyet gösterelim. An- cak iyi niyet sahibi insanlara sulh vadedilmiştir. Lö Tan gazetesi de Baş- makalesinde diyor ki: Şu anda Akdenizde tatbik edildiğ şeklile denizaltı har- Linden ortaya çıkacak mesu- liyetler hakkında ne düşünü” lürse düşünülsün, yabancı ge- milerine karşı bu neviden te- cavüzlere daha uzun zaman tahammül edilemiyeceği aşi: kârdır, çünkü hiç bir hükümet bu tarzda hâdiselere karşı kayıtsız kalamaz. Şu veya bu devleti itham etmek hafıfliğin- den korunmak lâzımdır, fakat trajik ihtilâtlara sebebiyet ve: rebilecek olan usulleri. iyice aydınlatmaktan çekinmemeli: dir. Bazıları, İtalyanın general Frankoya karada olduğu ka: dar denizde de yardım ettiği- ni iddia ederlerken - ki bu Romada tekzib edilmektedir - diğerleri de Valânsiya hükü- metini elindeki denizaltılarla bir enternasyonal harbe sebe- biyet vermek için, sistematik surette gemileri torpillemekle itham ediyorlar. Şimdilik bu neviden — ithamlar üzerinde durmak kabil değildir, çönkü şarki ve garbi Akdenizde fa- liyette bulunan denizaltıların milliyetleri sabit olduğu za- mandır ki hakiki mesuliyetler tesbit edilebilecektir. O za- mana — kadar, enternasyonal havayı zehirlemekten başka Üzüm satığları Ç. Alıcı K. Ss. 575 Ü. Kurumu 17 460 F. Sölari — 17 190 M. J. Taran. 14 25 185 Jiro ve şüre. 16 75 119 Ş. Rıza Ha. 14 109 Albayrak — 16 75 89 A, C. Sipahi 14 BA K. Taner 16 75 78 S. Öktem 16 Beşikçi z. 16 Paterson 16 50 S. Gömel — 13 75 F. z. Abdul. 18 50 M. İzmir 17 25 S H. Alanyalı 21 A.H. Nazlı 14 C. Alişan 13 50 T. Arditi 16 M. Portakal 18 50 A.R. Üzüm. 16 $0 2 Vitel 125 B. Alazraki 15 25 Zahireci H. 13 50 13 A. Maydo 13 50 11 N. Koran 18 25 10 İnhisar 13 75 9 S. Galamidi 21 6 Tokatli Faik 16 K. $ 21 625) 19 17 75 19 75 19 17 50 17 25 16 758 18 75 18 22 17 13 S0 17 75 18 75 17 18 25 15 25 15 M 21 50 21 16 İncir satışları Ç Aba KS 2401 $. Remzi — 7 50 1027 Tütsü ilet. 7 235 B. Alazraki 9 25 176 H. Şeşbeş 9 78 H. Levi 6 75 $8 F. Solari 9 S0 A. H.Nazlı 10 12 25 38 Ş. Rıza 13 13 33 P. Paci 12375 13 7$)| 25 İzzi ve Ali 875 8 75 4121 41443 45564 Zahire satışları Kilo Cinsi S#K. K. Si 1713 Buğday $7S0' 7 25 Nohut 5 75 46 K. D. A 147 Bakla 4375 27 B. Pamuk 42 45 65000 Kilo ,, — 42 45 2 Vagon Arpa 3 6875 75 Ton Kepek 2875 S7 Kent. Palamut 240 Piyasa fiatleri 13-9.937 de Borsa üzüm mümeyyiz heyeti - tarafından tesbit edilen çekirdeksiz üzüm fiatleri: K. s. 15 13 4 M 6 75 T 75 14 75 15 50 17 00 18 S0 21 50 22 50 22 S0 25 00 Sıhhat işleri Vilâyet Umumi Hıfzıssıhha ün öğleden evel Sıh- hat ve İçtimai Muavenet mü- dürlüğünde aylık toplantısını yapmış, vilâyetin sıhhat işleri üzerinde müzakerede buluna- rak bazı kararlar almıştır. B. Şevki Demir Geçen hafta Hava şenlikle- rine iştirak eden Türkküşü filosile İnönü kampına ve ora- dan Ankaraya giden Türk Ha- va Kurumu İzmir Şubesi Mü- dürü B. Şevki Demir, şehri- mize - dönmüştür. 15 25 16 00 17 50 19 50 bir işe yaramıyan münakaşa- lardan çekinilmelidir. Bugün en âcil dava, böylece orga:- nize edilmiş olan korsanlığa karşı en müessir surette hare- kete geçmektir ve budavanın süratle halledilmesinde bütün devletlerin menfaatleri vardır. rayı zorla alan deveci Taceddin Dağda çobanlar tarafından tutula Lâğımdan çıka- rılan çocuk Bir babanın marifeti Pariste bir facia olmuştur. Jan Jores sokağından — evelki akşam geçenler, lâğım deli- ğinden acı, acı çocuk feryadı geldiğini duymuşlar ve zabı- taya haber vermişlerdir. Zabıta lâğiımdan sağ ve yeni doğmuş — bir kız çocuğu çıkarmış, hastanceye yatırmıştır. Tahkikatta 22 yaşında ve civarda bir tayyare kışlasında gönüllü bulunan Andre Lüs- yen Turet adlı bir adamdan olduğu tesbit edilmiş ve bu delikanlı çocuğu kendisi attı- ğanı, fakat çocuğu ölü sana- rak bunu yaptığını söylemiştir. Turef 1935 Martından beri Lüsi Dideno adlı bir kızla sevişmiş, bundan sonra bu kızın Jan Jores sokağındaki 129 numaralı evinde beraber yağşamıya başlamıştır. Çünkü Lüsi bir atriyat fab- rikasında çalışır, sessiz, sada- sız, ciddi bir kızdır. Tureti pek çok sevmektedir. ve kâfi derecede mesuddnrl Lüsi nihayet dünyaya bir kız çocuğu getirmiştir. Delikanlı, bu çocuğun ya- şamasını istemediği için yav- ruyu bir çantaya-hem de diri, diril-.koyarak lâğıma atmıştır. Hâdisede ebenin alâkasını duyan halk, ebeyi komiserliğe gelirken taşlamıştır. Lüsiye gelince, o, henüz lohusa yatağındadır; cinayette filen alâkası yoktur. Sorulan suale: — Ben Andre Tureti çok seviyorum; — ondan ayrılmak benim için ölüm demektir, Andre ise çocuğumu ne se- vebildi, nede kabul etti. Bunun için kendisini hareke- tinde serbest bıraktım, ne ya- payım? Kendisini çok sevi- yoruml, Demiştir. Andre ve ebe tevkif edil- miştir. | keserek | rak — yüklendir , 16 slrak yörük çadırlarına götürülmüş eet L DAAAĞEA BÜ Z T UN DAT Burnava nahiyesinin Naldö- ken köyü civarında Yörük Os: man karısı Fatmanın yolunu 140 Tirasını gasbet- mekle maznun Deveci Taced- | dinin muhakemesine dün şeh- rimiz Ağaırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Maznun Taceddin: — Ru kadından alacağıin vardı. Askere gidecektim, bir Ken- disinden paramı istedim. Cüz- danını çıkarıb verdi. İçinde yirmi lira vardı. Sanra da bu parayı zorla aldığımdan bahisla şikâyet elmiş. Fatma dinlendi: — Ben, dedi, kireç ocağı başında çalı kesiyordum. Top- ladığım çalıları sürü masraflarım vardı, demet yapa- köye doğru giderken deveci Tacettin önü- me çıktı, kuşağımın arasında para taşıdığımı biliyordu. Beni yere yatırdı, kuşağımda bulu- nan (140) lirayı alıp kaçtı. Şahit Halil, dinlendi, dedi ki: — Ben çalı kesiyordum. Önümden Fatma, biraz arka- dan Tacettin geçtiler, iki yüz metre kadar ilerden bir feryat işittim, koşup baktım, Fatma: — Benim paramı zorla aldı, kaçtı. Diye Taceddinden şikâyet etti. Hatta Teceddin; kaçar: ken çizmelerini de orada bı: rakmıştır. Bir iki gün sonra Yakaköy civarındaki çobanlar, Taceddini yakalamışlar, yörük çadırına getirdiler. Taceddin, içinde yirmi lira bulunan çan- tayı yere attı: ü — Beni karakola haber ver- meyin. Diye yalvardı. Şahid 'Bn. Elif te ayni şekilde şahitlik etti. Bazı şahitler gelmemişlerdi. Onların da celbi için muhakeme baş- ka bir güne bırakıldı. Askeri fabrikalar umum mü- ** v ee dürlüğünden: Bir adet buhar lokomotifi Tahmin edilen bedeli 28,000 lira olan bir adet buhar lo- komotifi Askeri fabrikalar umum müdürlüğü satın alma ko- misyonunca 3/11/937 çarşamba günü saat 15 de kapalı zarf ile ihale edilecektir. Şartname 1 lira 40 kuruş mukabilinde komisyondan verilir. Taliplerin muvakkat teminat folan 2100 lirayı havi teklif mektuplarını mezkür günde saat 14 kadar komisyona vermeleri ve kendilerinin de 2490 No. lu kânunün 2 ve 3 ncü maddelerindeki komisyona müraaatları. 14 vesaikle mezkür gün ve saalte 16 18 20 3154 Izmir Vakıflar müdürlüğün- den: Anadolu gazetesinin 7298 sayılı nüshasında müfredatı ilân olunan satılık musakkafattan bazılarına istekli çıkmadığından 17.9.937 cuma günü saat 15 de ihale edilmek Üüzere müza- yedelerinin temdid edildiği ilân 3188 olunur. Eskişehir Hava okulları ko- mutanlığından: Hava okulları kaydı ve kabul müddetinin Eylâl 1937 sonuna kadar uzatıldığı ilân olunur. 14 18 3172