14 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

14 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 ANADOLU Hükümetimiz, Niyon kon- feransında verilen karar- ları tasvib etmiştir Bulgaristanın, Balkan Antatı devletlerile beraber hareket etmesi,memnuniyet uyandırdı. Konferans bngün toplanarak protokolu imzalıyacaktır Paris, 13 (Radyo) — An- | toplantısına iştirak etmiştir. karadan. haber veriliyor: Türkiye cumhuriyeti Vekiller |birimizden: Telefonla) Heyeti toplanmış ve Akdeniz konferansının — verdiği hakkında Türkiye — Hariciye Vekili B. Tevfik Rüşdü Arasın Niyondan gönderdiği malümati tetkik eylemiştir. Akdeniz konferansının ver- diği karar, Türkiye cumhuri- yeti Vekiller Heyetince tasvib olunmuş ve Bulgristanın Bal- kan antantını teşkil eden dev- letlerle beraber yürümesi, An- kara siyasal mehafilince de memnuniyetle karşılanmıştır. Moskova, 13 (Radyo) (Pravda) gazetesinin yazdığına göre; Rus ticaret vapurlarının himayesi başka devletlere ve- rilmiş olmakla beraber, bu vapurlar bir taarruza uğrarsa, Rusya, kendisi de - faaliyete geçecek ve mütecavizlere karşı mukabil tedbirler alacaktır. Paris, 13 (Radyo) —Havas Ajansının Romadan aldığı bir | habere nazaran, İtalya hükü- meti Niyon konferansında ve rilen karara itiraz etmiyecek, İngiltere ve Fransa ile bera- ber hareket edecektir. Roma, 13 (Rodyo) — İltal- yan matbuatı; Niyon konle- ransında Rus donanmasının Akdenize çıkmasına müsaade ed. aediğinden dolayı memnu- niyet göstermektedir. İtalyan gazeteleri; İtalya ve Almanya aleyhine Fransa, İn- giltere ve Rusya arasında bir misâk aktedilmesine — muarız kaldığından dolayı İngiltere Başvekili- B. Nevil Çember:- laynı alkışlıyorlar. İstanbul, 13 (Hususi muha- birimizden: Telefonla) — Ve- killer Heyeti, bugün (dün) de toplanltısına devam etmiştir. Üç gündenberi toplanmakta olan Vekiller Heyeti, mühim meseleleri müzakere etmekte- dir. İstanbuldan Ankaraya gi- den Genel Kurmay Başkanı- mız Mareşal Fevzi Çakmak da bugünkü Vekiller Heyeti karar | İstanbul, 13 (Hususi muha- Başba- kanımız İsmet İnönü, üç gün- denberi toplantılantılarına de- vam eden Vekiller Heyetine riyaset etmektedir. Başbaka- nımız, her gün Cenevrede bu- Japon ordul — Başı | inci sahifede — | donanması, sahillerde bula- bildiği Çin gemilerini batir- mıştır. Şanghay, 13 ( Radye ) — Havadan ve denizden vuku- bulan şiddetli bombardıman: | dan Niyan-Miyandan Vozun- ga kadar olan bütün mıntaka, Çinlilerden tahliye* edilmiştir. Çin, Torduları, ikinci bir müdafaa hattı tösis etmeğe çalışıyorlar. Yüz bin kişilik bir Çin or-« dusu, yardımcı olarak müda- faa hattında bulunan Çinlilere ilthak etmek üzeredir Şanghay, 13 (AA) Septral Novs “Ajansının Tai: yuandan — öğrendiğine göre, Tatong yakıninde bir muha- rebe başlamıştır. Bir Çin ta buru imha edilmiştir. Ancak Çinlilerin takviye kıtaatı mev- zilerini muhafaza etmektedir- ler. İki tarafın zayiatı iki bin maktul ve mecruhtan ibarettir. Nankin, 13 (A.A.) —— 'Çin- lilerin bir tebliği Matchangın Çinliler tarafından - tahliyesi haberini teyid etmektedir. Çin- liler Hsingtehi hattı üzerinde Tsang Techcoun on mil şima- linde durmuşlardır. Tokyo, 12 (A.A.) — Tebliğ: Şanghaydaki Japon ordu- ları ileri hareketlerine devam ederek Yuan Poo Cheni işgal ettikten sonra Çinlilerin mü- him bir mukavemet merkezi olan ve Kalgana 8 kilometre mesafede kâin bulunan Miao- karg Chen istikametinde te- râkki etmişlerdir. Şimali Çinde 9 Eylülde Suriyeden bize geçenlerin Mardin, (Hususi) — Kamışlı ve Derzar havalisinde hâdiseler -üzerine sayısı dört bini bulmuştur. Suriyeli mülteciler ibate olunmaktadırlar. Mardin belediyesi ğ çıkan hududu geçerek buraya iltica edenlerin tarafından iaşe ve Gönderdiğim resim bunlara aid bir grubu tesbit ediyor. lunan Hariciye Vekili Dr. B. Rüştü Arasla telefonla gö- rüşmektedir. Cenevre, 13 ( Radyo ) — 'Bugün kupayı hangi ta- kım kazanacak? — Başı T inci sahifede — pısıaa hakikf İzmir mubtelitini çıs | mü: | karmakla İzmirin baysiy kalmışlardır. Pikri: | misafir İstanbul takımına ı dafanda — yaya mizce, karşı, aacak İzmir B. muhteliti çe karılımak iktiza edetdi. Maçlar İlk — karplaşmayı B. mübteliti ile Doğula — gençler yap: tılar, Hakem Ankaradan B. Nibad, İsmirliler, birinci devrede tam bir bâkimiyetle 4-0 gibi farklı bir netice aldılar. Fakal ikinei devre: de hakemin idare tarzında falso: lar, yanlışlıklar aldı yürüdü. Misal irler korner. alişmdâi ve 30 uncu dakikadan İzmir ilk göllerini, bir çıkardılar. Bunu sırli ura Akdeniz konleransının, bugün | itibaren başlıyan 3 penaltı kararı toplanacağı ve Niyon proto- kolunu imza edeceği söyleni: yar, arı Çin cephesini yardılar Machang ve Liuho Cheni iş- gâl etmiş olan ” Japon ordusu bu iki şehrin şark ve garbın- daki cephesini genişletmiştir. Pekin - Suiyan demiryolu üzerinde Japon kıtaatı Kalga- na 160 kilometre mesafede bulunan Tatung istikametinde taarruza geçerek birçok mev- zileri işgal etmişlerdir. Şanghay, 12 (A.A.)— Sent- ral Nevs (Çin Ajansı) Çin kı: taatının Kalg-nı istirdat etmiş olduklarının rivayet edilmekte bulunduğunu bildirmektedir. Tokyo, 12 (A.A.)— Çinlile- rin Japonlar tarafından Ma- changın istilâsından sonra baş: lamış olan rie'at hareketleri inbizama — tahavvül — etmiştir. Japon askeri mütahassıslarına göre, muhasematın bidayetin- denberi Çinlilerin Singhiyda uğramış oldukları zayiyat 30 bin maktul ile 20,000 mecru- ha baliğ bulunmaktadır. Tokyo, 13 (A.A.) — Teblig Şimali, Çinde bütün. cephe- lerde Japon "ordama İöri Can ordusu ile birlikte hareket etmekte olan Çin ordularına karşı umumi bir taarruza gi- rişmiştir. 1 — Pekin Sulyoan demir yolunu işgal etmiş.olan Japon kıtaatı, 12 Eylül günü Tatung istikametinde - ilerlemişler ve Kalgana 130 kilometre mesa- fede ve Yan-Kaonun 125 ki- lometre cenubunda kâin Chu- lopu şehri cıvarında Çinlilerin mukavyemetine maruz kalmış ve onlara karşı şiddetli ve amudane muharebeler yapmak mecburiyetinde kalmışlardır. 2 — Pekin-Hankov battın- da 12 Eylülde Siangsiangden hareket etmiş olaân Japon kı- taatı cenuba doğru ilerlemiş- ler ise de vaziyette bir tebed- dül yapmamışlardır. 3 — Tiyençin- Tsinan-Nan- kin demiryolu üzerinde Mac- hangı işgal etmiş olan Japon kuvvetlerinin ileri hareketleri devam etmiştir. Bu kuvvetler anudâne muharebelerden son- ra 12 Eylülde saat 15,30 da Tiyençine 70 kilometre mesa: fede kâin Tsing - Hsien şeh- rini işgal etmişlerdir. İnhizam — halinde bulunan Çin kıtaatı muharebe meyda- nında 400 maktül ve 2000 yaralı bırakmışlardır. Şanghayda —Japon ordusu 12 Eylülde öğleden evel Voo- sungun $ kilometre garbında bulunan Yang - Sing - Cheni işgal etmiş ve Şanghayin şi- mali garbisinde imtidat eden mıntakada ileri hareketine de- vam eylemiştir. takib —etti. Penaltının ancak biri | hakklı idi, diğerleri ise batalı. Misaf 'i daluyı kaçırınca, İsmir takum da berabere kalmak tehlikesindea kur- tuldu. PFakat bu devrede İzmirliler, ilk devrenin farklı neticesine gü- venerek Tena oynamış ve bu yüz den beraberlik gibi bir vaziyetin tahakkukuna ramak kalımıştır. İkinci devrede bakemin iradesiz- Lği, nibayet iki taraf oyuncularının münakaşasına, hatta yuzmruklaşma- sına sebebiyet vermiş, hakem neticede iki oyuncuyu — dışarıya çıkarmıştır. Sıra, günün ehemmiyetli sayılabilecek maçına gelmişti. İstanbul kadrosunda küçük bir tadil vardı. İzmir ise şöyle çıkmıştı: ğ Hilmi, Ali, Adnan, Âdil, Nurullah, Enver, Hikmet, Sait, Hakkı, Fuat, Hakkı. Oyun her iki devrede İzmi- rin tazyiki altında geçti. Hatta bazan tek kale vaziyetine bile| düştü. Ancak İzmir muhacim battının — anlaşamaması, sağ açığa çok tecrübesiz, ayakla- rınâ ve topa hâkim olamıyan bir oyuncunun konması, oyun- daki faikiyeti netice itibarile ancak 3 - 1 gibi mahdud bir seviyeye. indirdi. Hakem — İzmir — mıntakası antrenörü Grimbeldi, İzmir ilk golünü 15 inci dakikada İstanbul kalesi önünde büyük üçler, sonuncü — pe: bir karışıklığın alıp yürüdüğü bir sırada yaptı. Top, iki ta- raf oyuncularının. ayaklarında dolaşırken İzmir sağaçığı (ha- fif bir plâse ile topu kaleye gönderdi. İstanbul — kalecisi bunu tutabilirdi. Fakat muvaf- fak olamadı. İzmir bu suretle ilk sayısını çıkardı. 25 inci dakikada Fuat, İzmi- rin ikinci sayısını çıkarmağa muvalfak oldu. Fakat bu vaz- iyet, oyunun seyrini takib edenler üzerinde hiç de tat- minkâr değildi. Çünkü bu ka- dar bariz hâkimiyet ve cle geçirilen fırsatların sayısı ba- kımından devrenin 2-0 bit- mesi, pek de tabü değildi. Sağ taraf esasen mefluçtu. Said, Hakkı, Fuad da bir şey yapamıyor, fırsatları öldürü- yor, topu ayaklarında eziyor, oyunu mütemadiyen ortaya inhisar ettiriyorlardı. Bu dev- rede misafir takım muhacim- leri de fırsad buldukça İzmir kalesini yoklamıya çalıştılar. Fakat bu teşebbüsleri, ekse- riya müdafanda kaldı. Misa- firlerin bilhassa son on da- kikada çalıştıkları görüldü. İkinci devrede çoktanberi maça girmemiş ve çenesinden sakat olan Hakkıyı defansa alıp Adili ileriye vermek lâzım iken bu da yapılmadı. Nu- rullah bozuktu. — Adil de mu- vaffak olamıyordu. İkinci devrenin büyük bir kısmı gene İzmirin. sık, fakat İstanbulun da arasıra görülen seri hüsumları ile geçti. Bilk hassa Hakkı ve sağaçık, çok bozük oynuyorlardı. Bu dev- rede misafirler, sağiçlerinin ayağından güzel bir gol çı- kardılar ve oyun 21 gibi hassas bir vaziyete düştü. Biraz sonra Fuad, uzun bir vuruşla topu sağaçığa geçirdi. Sağaçık biraz ortaladı. Fuad yetişti ve sıkı bir vuruşla bunu gole tahvil etti. Misalirler, bu golün. alsay- tan çıkarıldığım iddia ile iti- raz ettiler. Fakat hakemin ısrarı üzerine oyuna devama mecbur kaldılar. Oyun beş dakika sonra 1-3 İzmirin ga- libiyeti ile bitti. Bugün: Bugün İzmir muhteliti, An- kara muhteliti ile - oynıyacak- tır. Ankaralı misafirler, çok iyi bir oyuncu olan sağ mü- dafileri ile sol haflarını geti- rerek kuvvetlerini artırmışlar- dır. Buna mukabil hakem ka- rarı ile oyundan çıkarın En- ver ve ayağından tekrar isti- rab duymiya başlıyan — Said, zmir kadrosunda yer alamı yacaktır. O takdirde galibiyet iki taraf arasında mekik do- kuyor demektir. Kupayı kaza- nacak takımı şimdiden tesbite imkân yoktur. Nazilideki maç Nazilli, (Hususi) — Pazar günkü Nazilli Sümer takımile Çivril takımı arasında yapılan maç çok heyecanlı geçmiştir. Daha kuvvetli ve teknik — oy- niyan Sümerliler, 1-7 galib gelmişlerdir. Türkiye yelken birincilikleri İstanbullu Bürhan gene birinciliği kazandı Türkiye yelken biricilikleri müsabakalarının finali, Pazar günü — yapılmıştır. Yarışlara öğleden evel 11,30 da baş- lanmış, hava rüzgârsız oldu- ğundan 2,5 saat kadar devam etmiştir. Neticede, İstanbullu Bürhan gene birinciliği kazan- mış ve Türkiye yelken şampi- yonu olmuştur. Dünkü müsa- bakalarda ikinciliği Kocaeli- den Nazmi, üçüncülüğü İstan- buldan şerel, dördüncülüğü de Hakkı almıştır. Umumi tasnifde, 18 puanla Burhan birinci, Şeref ikinci, Hakkı üçüncü gelmişlerdir. İstanbul, ve Kocaeli şarpi- leri ile İstanbullu kürekçiler dün İstanbula dönmüşlerdir. Bergamanın kurtuluşuü Bugün Bergamanin düşman: dan kurtuluşunun 15 inci yılk- dönümür. Bergamanın kurtur luş bayramı, Bergamada bü- yük tezabüratla kutlulanacak ve bu münasebetle merasim yapılacaktır. Kâtib isteniyor lcra işleri bilen bir kâtibe ihtiyaç — vardır. liradır. Yazıhaneye bağlı ola- caktır. İstiyenlerin idarehane: mize müracaatları, I Göz Hekimi Mitat Orel Adres: Beyler Numan so- kağı No, 23 Kabul saatleri: Öğleden evel saat 10-12 öğleden sonra 15,30 - 17 Tele, 3434 Aylığı — otuz |Ç 14 Eylal 937 İngiliz heyeti çok memnun kalmıştır — Başı T inci sahifede — leri yerlerde Tütk tarım satış koo: peratifleri — ortakları çok samimi şekilde karşılamış, kendilerine 80 Buk ve temiz ayran, incir, üzüm ikram etmişlerdir. İncir bahçelerini geei misafirler, incir mahsulüğün istihsal tarzlarını, kooperatif lerin fümigasyon tesisatını - tetkik eyle. mişler, temizlik ve hıfmasıhha kai delerine karşı gösterilen titizlik ve ehemmiyotten çok memnün kak ürdükten sonra| mışlardır. Ortaklar istasyonunda koo- peratif teşkilât ve tesisatı zildikten sonra Kooperııiâî; Birliği tarafından kendilerine bir çay ziyafeti verilmiş ve burada da samimi hasbıhal: lerde bulunulmuştur. Misafirler, gezdikleri yerlerde gördükleri samimi alâkadan fevkalâde mütehassis kalmışlar, Türkiye hakkında zaten lehte olan fi- kirlerinin çok tarsin edilmiş olduğunu söylemişlerdir. Hıkşıu Verıl.ymü:hıbckıigx memleketin terakkisi ve büyük inkılâpların başarılması işleri- nin Atatürkle İsmet İnönünün eserleri olduğunu, milletteki yüksek istidat ve kabiliyeti inkişaf ettirmek hususunda na: sıl yorulmak bilmez bir gay- retle çalıştıklarını uzun uza- dıya anlatmıştır. İngiliz kooperatifçileri, üzüm ve incir işlenen yerlerde te- mizlik ve hıfzısıhha kaidele- rine riayet edildiğini bildikle- rini, fakat gösterilen titizlik derecesini yaptıkları tetkikler- den sonra daha iyi anladık- larını söyliyerek demişlerdir ki: — Biz İngilizler temizliğe çok ehemmiyet veririz, alaca- ğımız malların çok temiz ol- masını isteriz. Türkiyede mah- sulleri işlemek hususunda te- mizliğe gösterilen titizlik de- resindeki ehemmiyeti gördük- bunun bu kadar ileri ldüğünü anladıktan son- tereddüde mahal kalma- mıştır. Memleketimize dönünce sizin temizliğe verdiğiniz bu ehemmiyeti muhtelif şekillerde propaganda edeceğiz. İngiliz kooperatifçileri hey- eti, kooperatif tesisatı bulunan yerlerde kadın ve erkek işçi: lere ait banyo tesisatını da görmüşlerdir. İngiltere koaperatif teşkilâtı, her sene mümessillerini mem- leketimize göndererek ihtiyaç- ları olan malları satın almak- hususunda tetkikler ve anlaşr malar yaptırırlar. Busene gelen' heyet, İzmirden mühimce mik- tarda üzüm ve incir satın alı mıştır ve almakta devam ede“ cektir. Üzüm kurumu ve kooperar tifler birliği umum müdürlüğü tarafından müşterilerimizi incir sahasında gezdirmek için ter" tip edilen seyahat çok yerin- de ve istifadeli olmuştur. Cü ) Lise ve Orta okul | diploma dersleri | Kız Geceleri ve Erkek verilir Kültür Lisesine müracaat olunması. Birinci Sınıf Mutahassıs ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağt Elhamra Sineması arkasındâ Telefon : 3479 BOT YOoNNrRAKRA.