26 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

26 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Hü tında sıralanarak görü ——neo .. .. n Orman işleri, bütü lecek. memlekette İi muhasibi mesullük tarafından idare olunacaktır Ankara, 25 (Hususi muhabirimizden) — Orman muhasebe işlerinin, bütün memleket için tesis edi- lecek 11 mesul muhasiplik tarafından idaresi ka- rarlaştırılmıştır. Balıkesir, Manisa, Aydın, Denizli ve Muğla vi- lâyetleri orman işleri, İzmir mesul muhasipliğine tâbi olacaktır. ——————E..... Ceyhan nehri gene faştı.. İstanbul, 25 (Hususi muhabi- rimizden) — Buraya gelen ha- berlere göre, son yağan şiddetli yağmurlardan Ceyhan nehri gene taşmıştır. Mareşalımız İstanbuldan Ankaraya dönüyor.. İstanbul, 25 (Hususi muhabi- rimizden) — Evelki gün İzmitten şehrimize gelen Mareşal Fevzi Çakmak bu akşamki ekspresle Ankaraya hareket etmiştir. Karadenizde Şiddetli fırtınalar İstanbul, 25 (Hususi) — Ka- radenizde şiddetli fırtına hüküm sürmektedir. Vapurlar yollarına devam edemiyerek limanlara ih ticaya başlamışlardır. Alman venyan — Tanurtlar sergisi İstanbul, 25 (Husust Muhabi- rimizden) — Alman Küçük sa- natlar sergisi yakında Berlinde açılacaktır. Bir Alman heyeti, bizi davet etmek üzere şehri- mize gelmiştr. Heyet, bugün Ticaret Odasını ziyaret etmiş temaslarda bulunmuştur. Türk Hava Kurumu Umumt heyeti dün toplandı Ankara, 25 (Radyo) — Türk Hava Kurumu genel — merkezi umumi heyetinin ikinci içtimat bugün öğleden sönra saat 18 de akdolundu. İçtimada — heyetin altı aylık faaliyet raporu okun du, büdce tetkik ve plânço ile birlikte raporda tasvip ve tak- dir. edildi. Cemiyet namina, yüksek ha- yır sahiplerine verilmek üzere murassa mâdalyalar çıkarılması kararlaştı. Geçenlerde ölenTürk kuşu üyelerinin hatıralarını taziz için ayakta bir dakakika süküt edildi. Bu iki şehid ile, para- Şütle atlarken ölen ilk — şehid küçük Eribenin ailelerine birer mektup gönderilmesi ve 1500şer lira hediye edilmesi kabul olun- du ve müteakiben içtimaa niha- Yet verildi. Macar Nazırları Berlinde iki gün daha kalacaklar Berlin, 25 (Radyo) — Macar Başvek li B. Darani ile Hariciye Nazırı B. Dekanya, bugün devlet Nazırı B. Rodolf Hels - tarafın- dan verilen ziyafette bulunmuş- lardır. Nazırlar, iki gün” daha burada, kalacaklardır. Bulgar kralı İsviçre Cumhurreisini ziyaret etti Bren, 25 (Radyo) — Bulgar krahı Bors, refakatinde - Bulgar tefiri olduğu halde bugün Cum- "T tisi B. Motayı ziyâret et- Miştir. Ankara, 25 (Hususi muhabirimizden) — Başve- kâlet teşkilât ve vazifelerine ait kanunda, bazı de- ğisiklikler yapılacağı, hükümet işlerini bir nizam altında sıralıyarak onları intaç etmekle meşgul olacak bir Koorporasiyon bürosu teşkil olunacağı söyleniyor. —a — Edirne kurtuluş bay- ramını kutluladı Parlak bir gı'çid_ resmi ve coşkun tezahürat yapılmıştır İstanbul, 25 (Hususi muhabirimizden) — Edirnenin — kurtuluşu- nun yıldönümü bugün parlak merasim ve coşkun tezahüratla kut- lulanmıştır. Bu münasebetle geçid resmi yapılmış, Trakya Umumt müfettişi General Kâzım Dirik ve mektebliler söylevler vermiş- lerdir. Pamuk ipliklerinin fiatle- rinde tenzilât Iktısad Vekâleti, yeni kararnameyi hazırlamakla meşguldür. Ankara, 25 (Hususi muhabirimizden) — İktısad Vekâleti, 4 nu- maradan 12 numaraya kadar olan pamuk ipliklerinin fiatlerinde VA yüzde 16 ve 14 numaradan 24 numaraya kadar olanların fiatle- rinde-de; yüzde-6- buçuk önisbetinde tenzılâk — yapımıs-va buna İaiz, olan kararnameyi hazırlamağa başlamıştı Birinci Umum müfettişliğe B. Şükrü tayin edildi |Emniyet Umum müdürlüğüne İstanbul Em- niyet müdürünün tayin edileceği söyleniyor İstanbul, 25 (Hususi muhabirimizden) — Emniyet Umum mü- düru B. Şükrü, B. Abıdinin yerine Birinci umumi müfettişliğe ta- yin edilmiştir. Emniyet Umum müdürlüğüne de İstanbul Emniyet müdürünün getirileceği söylenmektedir. İzmitte feci bir tren kazası oldu. Bir genç, tren gelirken hattt geçmek is- temiş ve trenin bltında parçalanmıştır. İstanbul, 25 (Hususi muhabirimizden) — İzmitte feci bir tren kazası olmuş, Abdullah adında bir genç parçalınarak ölmüştür. Yapılan tahkikata göre, kaza ö'ea gencin dikkatsizliğinden ileri gelmiştir. Abdullahın, trenin karşıdan geldiğini gördüğü halde hattı geçmek istediği ve bu suretle parçalandığı anlaşılmıştır. Alman - Japon : misakının yıldönümü Tokyoda ve Berlinde söylevler, ziya- fetler verilmiş vetezahürat yapılmıştır Tokyo, 25 (Radyo) —Japonya | Kanin, bugün bin kişilik bir ile Almanya arasında akdolunan ilk anlaşmanın yıldönümü mü- nasebetile burada şenlikler ya- pılmıştir. Binlerce halk, Alman ve İtalyan sefarethaneleri önün- de toplanmış ve — tezahüratta bulunmuştur, Tokyo, 25 (Radyo) — Amiral Yamatonun riyasetinde bulunan bir heyet, bugün buradan Vati- kana hareket etmiştir. Bu heyet; katolik âleminin, komünizm aley- hine başlıyan Japon mücadele- sini tasvip etmesi için Papadan ricada bulunacaktır. Tokyo, 25 (Radyo) — Japon ordusu başkumandanı — prens ziyafet vermiştir. Bu ziyafette, bütün ecnebi sefirler hazır bu- lunmuşlardır. Ziyalet esnasında, Alman-Ja: pon muahedesinin netayicinden bahsedilmiş, söylevler verilmiştir. Berlin, 25 (Radyo) — Almanya Propaganda Nazırı doktor Gö- bels, Alman-Japon muahedesinin ilk yıldönümü münasebetile rad- yoda bir söylev vermiş ve iki devletin, komünizmle mücadele için akdettiği bu muahedede başka devletlerin de yer alabi- leceklerini beyan eylemiştir. Gö- belsin nutku, radyo ile her tarafa yayılmıştır. i | Beyrutta Umumi grev ilân edildi.. Beyrut, 25 (Radyo) — Bugün burada umumi grev ilân edil- miştir. Bu münasebetle kapanan bütün mağazalarla dükkânların açılması için hükümetçe cebir istimal edilmiştir. Bununla bera- ber, hiç kimse dükkânını açma- mıştır. Beyrut, 25 (Radyo) — Umumi grev münasebetite burada bazı hâdiseler olmuş, Müslümanlar- dan bir çok kimseler yaralan- mıştır. Zabıta, halkı dağıtmak hususunda küçlük çekmektedir. Palâmento civarında bazı mü- Türkiye-Suriye Dostluk muahedesi Şanm, 25 (Radyo) — B. Nu- man Rifat Menemencioğlunun hastalığı dolayısile Şama gelme- mesi üzerine Türkiye ile Suriye arasında akdi mukarrer dostluk muahedesinin imzası da teahhur eylemiştir. Haber verildiğine göre, yakın- da hem Menemencioğlunun zi- yaretini iade ve hem de Türkiye- Suriye dostluk ve iyi komşu- luk muahedesini imza etmek üzere bir heyet Ankaraya gide- cektir. Müzakerelerin Ankarada Ha- riciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Arasın da — iştirakile yapılacağı söylenmektedir. Heyete kimin riyaset belli değildir. Türkiye ile yapılacak müzake- relerde, dostlük — ve iyi komşu- luk muahedesinden başka bir de ticaret bu muamoelâtının edeceği —henüz anlaşması yapılacağı ve Suriye ile Türkiye geniş — mikyasta mübadelesine başlanacağı tah- min edilmektedir. Makdonaldın cesedi Bugün Londrada Londra, 25 (Radyo) — Apolo adındaki İogiliz kruvazörü, mü- teveffa Ramsey Makdonaldın ce- sedini hamilen bugün buraya gelmiştir. Vapurun — muvasalatı üzerine limanda bulunan bütün sefain, bayraklarını yarıya kadar indir- mişlerdir. Mütevelfanın — oğlu Malkom Makdonald, babasının cenazesini vapurda selânlamıştır. Ceset, Londraya götürülecek ve yarın, Vest Miter kilisesinde ayini ruhani yapıldıktan sonra merasimle defnedilecektir. Maarif Vekâleti Almanyadan bir mütehassıs getirdi Ankara, 25 ( Hususi muhabi- rimizden)— Maarif Vekâleti; gü- müş, krom ve nikel g bi kapla- ma işleri için Almanyadan bir mütehassıs getirmiştir. Bu müte- hassıs, bütün san'at okulları elektrik öğretmenleri için burada açılacak olan kurslarda tedrisat yapacaktır. İngiltere suretle Romaya da murahhas gönderecek İstanbul, 25 (Hususi muhabi- rimizden) — İngiltere hükümeti, Berline olduğu gibi Romaya da bir murahhas göndermeği karar- laştırmıştır. -İngiliz murahhası, Romada M. Mussolini ile görü- şecektir. Fransa pazarlıklara müsaade etmiyol B. Dolbosun Şark-î- Avrupa seyahati Londra müzakereleri çabuk bitecek Londra, 25 (Radyo) — Fransa Başvekili B. Şotanla Hariciye Nazırı B. Delbos, Pazartesi günü saat 9 da buraya muvasalat ede- cekler ve bir saat sonra Başve- kâlet dairesinde Başvekil B. Çem- berlayn ile Hariciye Nazırı B. Edeni ziyaret ederek, Lort Ha- lifaksın Berlin seyahati etrafın- daki müzakerelere başlıyacak- lardır. Gerek İngiltere Başvekili B. Nevil Çemberlayn ve gerek Ha- riciye Nazırı B. Eden, Fransız baş ve dış bakanları şerefine birer ziyafet vereceklerdir. Fransız Nazırları, Salı gürü Parise dönmek. üzere buradan ayrılacaklardır. Paris, 25 (Radyo) — Matbuat Başvekil B. Şotan ile Hariciye Nazırı B. Delbosun Londraya yapacakları seyahatten bahse- diyor. Gazeteler, Fransız Baş ve Dış Bakanlarının, Londrada Hitlerin tekliflerile karşılaşacaklarımı yaz- makta, Avrupa sulhunun muha- fazası arzu olunursa, İngilterenin 935 ve 936 da Fransa il9 akdet- miş olduğu anlaşmalara riayet etmesi — lâzımgeldiğini kaydet mekte, Fransanın pazarlıklara müsaade — edemiyeceğini - ilâve eylemektedirler. Paris mrtbuatı, Almanyanın, bütün —Avrupa sulhu için te- minat vermediğini, Çekoslovak- ya ile Avusturyayı her ihtimale karşı harice bırakmak istediğini ve Uluslar Sosyetesini zaafa uğ- ratmak niyetinde bulunduğunu ileri sürdükten sonra, Fransanın, büna hiç bir zaman rıza gös- termiyeceğini yazıyorlar. Fransa umumi efkârı, İngilte- renin, ne gibi bir vaziyet ala cağını şimdiden kestirememek- tedir. Paris, 25 (Radyo) — Hariciye Nazırı B. İvon Delbos, bu gün toplanan Hariciye encümeninde beyanatta — bulumuş, Varşova, Bükreş, Belgrad ve Pragı yapa- cağı seyahat hakkında uzun iza- iye encümeninin içtimaını * müteakıp neşredilen bir resmi tebliğde ezcümle denilmekte- y AA LA *B. Delbos, şarki Avrupadaki diplomatik vaziyeti izah etti, ya- pacağı seyahatin bu memleket- lerle dostluğun takviyesi ve eko- nomik - münasebetlerin inkişafı için faydalı olacağı neticesine varıldı ve Fransanın sulh yolun daki çalışması tebarüz ettirildi., Varşova, 25 (Radyo)—Fransa Hariciye Nazırı B. İvon Delbos 3 Birincikânunda Varşovaya ge- lecek; 4 birinkânun — öğleden sonra temaslara başlıyacaktır. Mebuslar Ankaraya davet edildiler Bu ayın 29 uncu Pazartesi günü Ankarada Büyük Millet Meclisinin yapacağı toplantıya, intihab dairelerinde bulunan bü- tün mebuslar davet edilmişlerdir. Toplantıda Teşkilâtı esasiye ka- nunu tadilâtı hakkındaki takririn konuşulması muhtemeldir. Şehrimizdeki mebuslar hare« ket etmek üzeredirler. Japonlar Nankin üze. rine yürüyorlar.. Şanghay, 25 (Radyo) — Çin: tao İmanına 12 Japon zırblısı muvasalat etmiştir. Gemilerin muvasalatı üzerine burada der- hal örfi idare ilân edilmiştir. Şanghay, 25 (Radyo) — Ja- pon orduları, Nankin üzerine yürümekte devam ediyorlar. Bu gün, ehemmiyetsiz bazı mevkiler zaptedilmiştir. Şanghay, 25 (Radyo) — Ja- pon tayyareleri, bugün - tekrar Kanton üzerine gelmiş ve yüze lerce bombalar atmışlardır. Bombardıman neticesinde bir çok kimselerin öldüğü ve yüze lerce kadın ve ihtiyarın yaralan- dığı haber veriliyor. Zayiatın derecesi henüz lâüm değildir. Ruzvelt iyileşti Vaşirigton, 25 (Radyo) —Ame- rika cumhur reisi B. Ruzevelt, iyileşmiş ve doktorların tavsiyesi Mük üzerine bugün aile sofrasında yemek yemiştir. Kahvehanelerin erken kapanması.. Kahvehanelerin bolluğuna, pren- sip itibarile muarızız. Fakat ma: damki kahvehaneler bakidir ve şekillerinde de hiçbir değişiklik yoktur, ona göre de söyliyecek- lerimiz vardır: Ramazan içindeyiz, kış dâ geldi. Oruç tutanların âdetidir: Geç yatarlar, gecelerini toplu bir halde geçirirler.. Fakat ertesi günü, gene vaktinde işlerine gi- derler. Bu böyle olmasa bile, nihayet düşünmelidir ki, bu şeh- rin cemiyet hayatı ve eğlencesi, hepimizin, oturup — kalktığımız yerlere münhasırdır. Kış gelince, ne sokak, ne kır, ne deniz ge- zintisi olur, ne başka bir şey.. Mutlaka bir kahvehaneye gidip orada vakit geçirmek, konuşmak, buluşmak zarureti başgösterir.. Fakat nedense, kahvehaneler sant tam on bire gelince, bıçak keser gibi, kapatılıyor. İzmir gibi ziyaretçisi, yabancısı çok bir şehirde, Ramazan ve kış ge- celerinde kahvehanelerin saat on bîvdf kapanmasına aklımız hiç ermiyor. Beri tarafta barlar ve gazino- bire kadar açık kalır- ken kahvehaneleri erkenden ka- patmakta ne mana vardır? Maksat, halkın erkenden evine girip erkenden işine gitmesi ise, yanılıyoruz. İşini bilen, onun zamas nını da - bilir. Eğer, zabıta noktasından dü- şünülüyorsa, şu halde meyhane- ler hiç açılmasın, gazinolar, bar- lar keza... lar, saat Şu Ramazan ve kış gecelerinde olsun, kahvehaneleri bire kadar açık biraksak, ne olur. sanki, kıyamet mi kopar? Abdullah Çavuş