26 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

26 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

— 26 Teşrinisaai —TT TT AAAT LÖT - Buhran yüzünden 25 milyon ton kahve- nin yakı.dığı, sık sık isyanlar kopan yer: Almanya ve Amerikanın Bre zilyadaki çarpışmaları Amerika, Brezilyaya altı harb gemisini nasıl sattı? Ne olursa olsun, şimdi kahve değil, pamuk ekiliyor. Amerika ise bundan zarar görüyor Brezilyanın iktidar mevkii şa- yanı dikkat bir davadır ve ce- M. Ruscelt, M: Vergas nubt Amerikada olduğu gibi burada intihaplar dahili bir hrab demektir. İşte 1930 da yeni cumhur: reisi seçileceği sırada, Brezilya- nın iki eski fırkası, muhafazakâr ve liberal partileri iktidar mev- küni kazanmak için tepeden tır- nağa kadar silâhlı olarak faali- Yete hazırlanmış idiler. Muha- fazakârların uzunca süren idaresi, &rtık yıpranmış, hükümet maka- nizması addediliyordu. Muhafazakârların namzedi Jül- yo Prestes, Liberallerin ise Va- şington Lüiz idi. Muhaliflerin bu intihapta ka- zanacağı muhakkaktı, — çünkü umumi efkâr onun İlehinde bu- lunuyordu. Fakat biç hesaba katılmıyan bir adam, Riyo Gran: di dö Sol valisi bay Getulyo Vergas vardı, bu adam siyasi fırkalar akideleri dışına çıkmış, kadınlara hakkı intihap istemiş, 18 yaşına kadar berkesin hakkı intihaba malik olmasını ileri sür- müş, fakirler ve amele lehine ıslahat vadetmiş, fakat muhafa- zakârlar bir milyon, bay Vergas 666,152 rey almış, muhalifler büyük bir hezimete uğramıştı. Muhalifler bu hezimeti, beri tarafa Amerikanın gizliden ver- diği paraya atfetmişlerdi. Tam yerli bir Amerikalıyı andıran doktor Vergas ise: — Altı ay sabrediniz; neler olacağını göreceksinizl Demişti. * Doktor Vergas iktidar mev- küne geçmezden evel, Vaşing- fonu ziyaret etmişti. Bu ziyaret Muhalifler nezdinde binbir türlü dedi, kodulara sebep olmuştu; bunlar: —Bu seyâhatin sebebi ve ma- hası nedir? Amerikan banger- Tinden para ve emir almak değil mi? Demişlerdi. Bu sırada 1929 iktısadi buh- Tanının aksi tesirleri Brezilyada görünmeğe başlamış, mem- leket müdhiş bir buhrana uğra- Mıştı. Brezilyanın can dâmarı, kahvedir. Kahve de para etme- Pğie başlayınca, el altından tilâller, darbei hükümetler ha- Zirlanmağa başlamıştır. ve bay “*rğasın vali bulunduğu Rujo Tande do Solda bombalar pat- Mıştır. Bay Vergas ta kuvvetli ünen ihtilâlcilerle birleşmeği || Yardır. A İ nf evd .e KA menafiine çok uygun bulmuştur. Bu suretle 15 Kânunuevelde iktidar mevküni eline alan dok- tor Vergas, bu hâdisede Birle- şik Amerikadan maddi ve ma- nevi büyük yardımlar görmüştür. Vergasın ilk hareket ve teşeb- büsi a demokratik, ifratla Hiberal ve ifratla sosyal olmuş- tur, Fakat memleketin asıl da- vası kahve ve bundan gelen irattır. Bunun için, kahve piya- sasını yükseltmek ümidile ” Ver- gas iki sene içinde 25 milyon torba kahveyi yaktırmıştır; bu miktar takriben bir. buçuk mil- yar kilo tutar. Esascn cihanın bir senelik kahve sarfiyatı bir buçuk milyon kiloyu bulmaz! Tedbir garip olmakla bera- ber, hem Vergasın işini düzelt miş, hem do, Brezilyalıları mem:- nun etmiştir, Bu sıralarda Vergasa Alman- yadan şu teklif gelmiştir: Kahve zeredilmiyen yerlere pamuk ek- tirmek ve bunları Almanyaya satmak... Parasına gelince: Almanya bu pamuklara , mukabil Brezilyaya harb sefineleri verecektir. Vergas bu teklifi. hemen ka- bul etmiştir. Bu suretle Brezilya Birleşik Amerikadan sonra ciha- nin en ziyade pamuk istihsal eden yeri olmuştur. Bu vaziyet Amerikada fena bir tesir yapmıştır. Bay Ruzvelt Pan Amerikan kongresine gider ken Vergasla da bir mülâkat yapmış ve bu mesele üzerinde müzakeratta bulunmuştur. Bunun neticesi olarak Amerika gayri muayyen vadelerle öden- mek üzerine Brezilyaya 6 mü- kemmel muhrip vermiştir. Fakat bu, cenubi Amerikada siyasi fır- tınalar yaratmıştır. Şimdi Brezilyada Alman ve Birleşik Amerika rekabeti hüküm İncir ve üzüm Gümrük karşısında Üzüm Kurumu işletme hanında TA- RİŞ markalı nelis incir ve üzüm- lerin toptan ve perakende sa- tışına başlanmıştır. Fennin en son vasıtalarile tertemiz işlenen bu incir ve üzümlerden herkes istediği mikdarda satın alabi- lir, Sipariş kabul olunur. He- diye için zarif ambalâjlar da (Telefon: 2512) sürmekte ve memlekette hiç şüp- hesiz ecnebi parmağile isyanlar hazırlanmaktadır. Kadın dövülür mü Bayındırda Bıyıklar mahalle- sinden Hilâl karısı Münevver çocuk kavgası yüzünden ayni yerde maliye tahsil memuru Ce- mal kızı Beyhanı dövmüş ve başını yarmıştır. 11 yaşındaki kızı kaçırmış Menemende Kasımpaşa mâ- hallesinde Hasan oğlu Sabri Sezer, rzasile Zübeyir kızı 11 yaşında Tevfiki; kaçırmıştır. Sabri Sezer, vak'adan sonra kızı birakarak — kaçmıştır. Zabi- taca aranıyor. Borsa 25-11-1937 Üzüm satışları Ç. Alıcı K. S 'W S $ 2988 177 Es. Ban. 10 625 503 Ü. Kurumu 11 50 328 Paterson 14 315 A. Abdullah 15 261 Albayrak — 13 252 İnhisar ida. 11 196 A.R. Üzüm. 13 50 72 M. Beşikçi 10 58 F. Solari 12 50 52 M. |. Taran. 10 50 24 L. Galemidi 14 75 10 J. Taranto 14 75 5059 177 T. 145055 150114 177 İncir satışları Ç. Alıcı K. S. 182 Esnaf Ban. 5 50 36 Ş. Remzi 8 50 Zeytinyağı satışları Kilo — Alıcı K S / KS 10000 S. Ergas 29 29 Piyasa fiatleri 25-11-937 Çekirdeksiz üzüm orta fiatleri: Çek. — Üz. No. 7 13 25 e& B n 14 50 " 16 00 » 18 75 o 21 25 ıımııı Zahire satışları Ç. Cinsi KS KS 390 Buğday — 550 6125| 7 Vag. Buğ. 550 612 464 Arpa 4 4 25) 161 M. D. 24 K.D. 880 Ken. Pala. 320 14500 Kilo P. çekir. 229 B. Pamuk 31 ANADOLU Hizmetçi kız — Ah bayanım sorma, ne kadâar güzelsin.. Bayan — Erkekler de sokak- larda yanımdan geçerken hep öyle söylüyorlar, fakat ne fayda? İlk puse — Sevgilim, seni öpen ilk erkek ben oluyorum değil mi? — Aman.. Siz erkekler cidden tuhafsınız, hepiniz de bu suali sorarsınız. Tabii.. Beni öpen ilk erkek sizsiniz! Mcçi;ul şahıs — Sus yavrum, l a korkma, ben hırsız değilim. Ka- bahat hanımınındır. Beni vakitsiz davet etti, kocası çıka geldi. Erkek — Benim şair oluşum- la alay mı ediyorsunuz? Kadın — Hayır camm, şunu demek istiyorum ki, parasız ol- duktan sonra ha şair olmuşsu- nuz, ha kasap, ha boyacı.. Ne olurdu hem şair, hem de zengin olaydınız.. Marsilyalının mübalâğası Bir Alman, Almanyada twen- lerin sürati fevkalâde. İnsan gi- derken ağaç, ev ve saireyi an- cak görebilir ve birden gözden kaybeder. Bir Marsilyalı—Adam sen de bu da sürat mi?. Bizim trenler bilhassa Paristen Marsilyaya yak- laşırken o kadar süratle hareket eder ki, eşya âdeta biribirine karışır.. Ve Meselâ, sebze bah- çeleri yanından geçerken — do mates fasulyaya, patlıcan ve bamyaya karışır ve.. Yinecek yemek haline gelir!. Hak edilmiş bir cevap — Görüyorsun, zevceme si- yahlar çok yakışıyor. — Evet.. Dul kaldığı vakit şeker gibi ve gönül avlayıcı bir kadın olacak., Üü Sahife 9 iRAZ DA NEŞ'EE Erkek — Kocanız nc diyor, çocuğu kendisine benzetiyor mu? — Onu bilmiyorum, fakat ikide bir: — Edebsiz'n biri olacak! Diyor. Mişon — Adiyo Bohora, ala- caklari toplayamadan yidiyoru: — Affedersiniz dostlarım, refikam gelemedi. Fakat karımın yeni mantosunu göst>” Şu vak'a vaktile Selânikte geçmiştir: İki Yahudi yolda giderlerken önlerine bir Rum çocuğu geç- miş ve: — Pis Yahudiler! Diye ba- ğırmıştır. Yahudilerden birisi bu çocuğa hemen bir yüzlük vermiştir! Hay- ret içinde kalan arkadaşı: — Deli misin?. Diye muştur. — Neden deli çocuğu değil mi? — Senin köyde ceza para vermekle mi olur? — Elbette. Çocuk herkese böyle tahkirle muameleye para ile mukabele edileceğini sanacak sor- olayım, Bu cezalandırmak — lâzum ve elbet yaptığının belâsını baş- | kasından bulacak, Kolay bir usul — No güzel ikizler. Biribirine ne kadar da benziyorlar. Evetl. — Biribirinden bu çocukları nasıl ayırırsınız? — Çak kolay. Onlara sayı saydırırız; Veli yüze kadar sa- yar, Nuri ise ancak 85 adedine kadar bilir. Görüyorsunuz ya ne * kadar kolay bir usulümüz var. ekten ben de kendimi alamadım. Aksi sada Bir mecliste aksi sadadan bahsolunuyordu. Brrisi: — Bir hamama gitmiştim, Ar- kadaşıma — rastladım — “nasılsın iyi misin?,, diye sormak istedim. Hamamın kubbesinden “nasılsın iyi misin?,, diye sözlerim hemen tekrarlandı. Demiştir. Perleveli buna da- yanamamış: — Nah bre sana.. Ben bizim urümelinde ormanda iyi misin, der ve “çok şükür, Siz nasılsınız?,, aksi *nasılsın sadasile karşılaşırdım! demiştir. Doktor A. Tevfik Lütem Kulak, burun, boğaz Hastalıkları birinci sınıf mülehassıs hastanesi kliniği şefi Her gün 15 ten sonra İkinci Beyler Numanzade sokak No. $ de hasta kabul ve tedavi eder. Merkez kulak