29 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

29 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

29 Kinanümk DK 'a F ÇU go Ş u| LAG İ YZ ANADOLU l a ” l ' ASN Almanyaya müstemleke ve- rilmesine mutabık kalmışlar Avrupanın göbeğinde 60 mil_yonl;k kuvvetli bir devletin uzun müd:- det müstemlekesiz kalamayacağı kanaati tebellür etmeğe başladı. Varşova, 28 (Radyo) -— Paristen alınan son haberlere göre, Almanyaya müstemleke vermek hu- susunda İngiltere ile Fransa arasında bir temayül başgöstermiştir. İngilterede olduğu gibi Fransada da, Avrupanın göbeğinde 60 mllyonluk kuvvetli bir devletin, uzun müddet müstemlekesiz kalamıyacağı ve günün birinde, cebir kullanmağa mecbur olacağı hak- kında kuvvetli bir kanaat vardır. Bu sebeple, Almanyanın müstemleke talebi, yakında hüsnü su- retle neticelenecektir. 61010 <gmm— — Otobüs tahkikatı| Ahmed Emin Yalman ve davacıları mahkemede Muhakeme dün başlamış, (Tan) neşri. yat müdürü gelmediğinden, zorla geti- rilmesine karar verilmıştir. İstanbul, 28 (Hususi) — (Tan) gazetesi başmuharriri Ahmed Dün on otobüsçü daha dinlenildi İstanbul, 28 (Hususi) — Oto- büs meseleleri etrafında - tetki- katta bulunmakta olan müfettiş- lerin evelce dinledikleri otobüs- çüler, bu gün teftiş heyeti reisi tarafından davet edilerek istic- vab edildiler. Bu gün yeniden müracaat eden on otobüsçü, müfettişlerce din- lenildi. Italyan ressamla- rının eserleri Ankarada ve İstanbul- da bir sergi açılacak İstanbul, 28 (Hususi) — Ge- lecek ay içinde iki yüz elli İtal- yan ressamının eserlerinden mü- rekkeb olmak üzere burada ve Ankarada bir sergi açılacaktır. İkramiyeli takviiler birdenbire yükseldi İstanbul, 28 (Hususi) — İk- ramiyeli — tahviller hakkındaki kanun borsaya tebliğ edilmiştir. Bunun üzerine tahvillerin hepsi, on beş liradan *on sekiz buçuk liraya kadar yükselmiştir. Hariciye Vekilimiz İstanbuldan Anka- raya döndü İstanbul, 28 (Hususi) — Bir iki gündenberi burada bulun- makta olan Hariciye Vekilimiz B. Tevfik Rüştü Aras, bu ak- şamki trenle Ankaraya avdet etmiştir. Yeni dünyada İktısadi buhran tekrar başladı Vaşington, 28 ( Radyo ) — Amerikanın bir çok şehirlerinde iktısadi buhran tekrar hissedil- meğe başlamıştır. General Motörs, buhran mü- nasebetile sene başından itiba- ren otuz bin ameleye izin ver- meği krarlaştırmıştır. Buhrânın — fazlalaşacağından endişe ediliyor. Feci bir kaza Sofiya, kamyonun altında kalmış ve ölmüştür Istanbul, 28 (Hususi) —Kadri isminde bir şoför, idare ettiği kamyonu Karagümrükte Sofiya adında ihtiyar bir kadına çarp- tırmış ve kadını ağır — sürette yaralıyarak öldürmüştür. Katil şoför derhal yakalan- miştır. Bir ziyafet Belgrad, 28 (Radyo) — Fran- sa Bahriye Bakanı, Yugoslavya Deniz Nazırı şerefine Pariste bir ziyalet vermiştir. Emin Yalman aleyhine açılan davalarla Ahmed Eminin — açtığı mukabil davalar birleştirilmiş ve bu gün Asliyecezada başlamıştır. Mahkeme salonu, baştanbaşa dinleyicilerle dolmuştu. (Tan) gazetesi zorla get rilmesine bırakılmıştır. kazar neşriyat müdürü verilmiş ve muhakeme, Sabri Salim gelmediğinden, başka güne İsveç vapuru ateşler için- de kalarak yandı Pireden gö;deri!en i.tfaiye yangını söndü.- remedi. Suikastan bahsolunuyor. Âtina, 28 (Radyo) — Yunanistanın Prigos limanında tütün ve pamuk yüklü (Godland) adlı İsveç vapurunda çıkan yangın, Pi- reden gönderilen itfaiyenin bütün gayretlerine rağmen söndürüle- Mmemiş ve Vapur, ateşler içinde kalarak bütün hamuülesile birlikte yanmıştır. Yangının, bir suikasd neticesinde çıktığı söyleniyor. Fransa Âyanında Ihtilâlteşebbüsü,zabıta ta- rafından mı uydurulmuş? Büdez müzakereleri esnasında gürültülü mü. nakaşalar oldu, mıîza_lıereler çabuk bitecek. Paris, 28 (Radyo) — Âyan meclisi, bu gün tekrar toplan: mış ve büdce mizakerelerine devam eylemiştir. Azadan Baya Dejardon söz almış ve Paris emniyet büdcesi tahs satının ten- zilini istemiştir. Hatıb, bu münasebetle Paris zabıtasına şiddetli hücumlarda bulunmuş ve bir ay evel ortaya atılan ihtilâl teşebbüsünün, sırf Paris zabıtasının uydurduğu bir hâdise olduğunu ve bu gibi do- labların, artık maz'yae karıştı- ğını söylemiştir. Adliye Nazırı B. Vensa Ori- yol, hatibe cevab vermiş ve maznunların, mahkemede avu- Yılbaşı katsız olmadıklarını, bir haksız- lık olmuşsa meydana çıkacağını beyan eylemiştir. B. Döjardon, Nazıra muka- bele etmiş ve: — Ben vazu kanunum, siz beni müahaze edemezsiniz. Zira bu kürsüden şahsın hürr.yetini müdalaa ediyorum. Diye bağırmıştır. Bu ve buna benzer bazı mü- nıkışa'ardan soura Dahiliye ve Adüye Nezaretlerinin büdceleri kabul edilm şiir. Büdcenin bir ân evel müza- keresi içimn âyanın, bir iki gün sabaha kadar çalışacağı söyle- niyor. Gecesi Fuar Gazinosu Salonlarında Senenin beklenen en muhteşem balosu Bu balo için Avrupadan bilhassa getirtilen Revu Heyeti Ve Şehir Gazinosu artist kadrosunun her gece beğenilen numaraları Dans, Kotiyon, Eğlence, Neş'e İzmirde hiç görülmemiş Dekor ve Sürprizler Salonların konforu için her türlü tert bat alınmıştır. Gece yarısından sonra da otobüsler temin edilmişti Oto. mobiller gazino kapısına kadar girebilece RADYO Suriye Başvekili Parlâmentoda izahat verecek Beyrut, 28 (Hususi) — Baş- vekil B. Cemil Mardam, Paris seyahati ve Türkiyedeki temas- ları hakkında mecliste beyanatta bulunacaktır. Karadenizde Bir Rus petrol gemisi battı Moskova, 28 (Radyo) — Bir Rus petrol vapuru, bu gün Ka- radenizin Rus sahillerinde fırtı- nadan batmıştır. Karadeniz Rus donanması, vapuru kurtarmak için vaktinde harekete geçmediğinden, donan- ma amirâlı itiham edilmektedir. Şimali Amerikada kar fırtınası Londra, 28 ( Radyo ) — Şi- mali Amerikanın bir çok yerle- rinde kar fırtınaları başlamıştır. Kar, mebzul düşmekte ve bazı yerlerde heyelânlar kaydolun- maktadır. Ege denizinde Yeni fırtınalar bekleniyor İstanbul, 28 (Hususi) — Re- sad istasyonu, Egede kaydolu- nan — şiddetli - rüzgârların, bir deniz fırtınasına dönmek ihti- malinin kuvvetli olduğunu tesbit etmiş ve bütün denizcilere teb- lıgıt yıpmıılır Yunan Tiyatro heyetinin temsili Bn. Dozara Şehrimize geldiğini haber ve.- diğimiz üç artisten mürekkeb Yunanlı ve güzide tiyatro hee yeti, hazırlıklarile meşguldur. İlk temsilini 5 Kânunusani akşâmı Elhamra salonlarında verecek olan heyetin muhiti» mizde, çok alâka görmesi mu- hakkaktır. Çünkü gerek ko- medi, — gerek — trajedi, ge rekse doeto kısmında, her üç artistin. sanat kıymetleri bü- yüktür. Heyet, İstanbul muhi- tinde de iyi tesir bırakmıştır. Bayan Dozara, yeni amatör- ler içinde muvaffakiyetle - parla mış bir fantezist ve doetikttir. Komedyen Aris Hrisohos, yal- nız memleketin değil, Amerika sahnelerinin bile tanıdığı bir simadır. Keza, akademi azasından P. Dimitro Kopulosun “Mahkeme, piyesini oyaayacak olan Hacı Kos- tantinikos da, tanınmış bir dram artıstıdir. İlmi Bahisler Kadın-Erkek Yazan: Dr. Esad Hatiboğlu MACEA GAPTORRE NK GAS SAR AD DN Aşk, daima yaşamaktadır. Yal- nız manzarasını değiştirmiştir Daha zayıf olan kadın, nihayet erkeğin seviyesine yükseldi Vüş ge B “ Bir çok kadınların nefislerini fedaya kadar varan şiddetli sa- dakat ve merhameti, bazı ke- dınların kin, kıskançlık, zulüm ve tereddi hallerile tezzad teşkil eder. Fakat kadında bu iki nihayet- lere (yâni ya son derece mer- hamete veya son derece zulme) meyelân ekseriya hakiki olmak- tan ziyade zahiridir. Hakikatte kadınlar erkekler- den ziyade — muvazeneli ve muhafazakârdırlar ve fikir aykı- rılıklarına — saptıkları — zaman hareketleri hemen — ekseriya calidir, bir snobisme hareketidir. Sinir buhranlarına istidad Kadının heyecanlarına mah- reçler lâzımdır: Gülme, ağlama- lar bahusus çok sevilme, ken- disi için hakiki emniyet supap: larıdır. Kadın muhavereleri bu- i, çok uzar ve çok le, keserler. Eğer heyecan hali sık sık içeride mahbus - kalırsa kadını sinir buhranlarına, bil- hassa dicret nevzorine — sevk eder. Bazılarında teheyyüç hali nor- mal heyecanların. hududunu aşar. Bu marazi heyecan haline tıbda heyecanlı bünye namı verilir. Bu hal kadınlara mün- hasır değildir, bazan erkeklerde de görülür. Kadın heyecanları içinde en ziyade ehemmiyetli olanları cinsi iç güdüden ileri gelenlerdir. Bu cinst iç güdüde müdhiş bir kudret gizlidir. Büyük hârptenberi kadın z h- niyeti tekamül yolunda hbayli ilerlemiş görünüyor. Bu günün kızları hakkında bir fikir edin- Bağ bahçe tütün Kimyevi Gübreler Ziraat âletleri Hacı Davut zade Rahmi Karadavud Halimağa Çarşısı No. 31 İmmmmnan |Z M | R yazmam mek için düşünmeğe sarfediler cek zaman zarfında hasıl olan kanaat bu günün değil, dünün. kü oluyor. Asri kadın, roman: tik olan analarımız gibi, yalmız neslin bekasını temine hizmet eden duygüların — tesiri altında kalmak istemiyor: Gönlünü aşka kaptırmadan evel ruhunda istik- lâl sevdasını yaşatıyor. Kadın; hayat mücadelesinde erkeğe nis- betle, yaradılişi itibarile, daha zayıf olduğunu hissederek erkek gibi yetişmeği istedi. Mizacına ve içtimal şartlarına göre gerek erkek işlerine, gerekse sporlara veyahud akli çalışmalara şevk ile atıldı. Ve bu kuvvet iradesi bazn kadınlara erkeklere üstün olmak imkânını verdi. Bu gün hiç de- ğilse, iki cins arasında kuvvat- lerde muvazene, saadete kavuş- mak haklarında bir müsavat teessüs etmiştir. Cesaret, teşebbüs artık yalnız erkeklere mahsus tabii hassalar değildir. Şunu kabul etmek Tâzimdır ki kadınlar bir kaç senede dünyâar nin yüzünü (çehresini) değiştir. miştirler. Hayatın tebessümü, atrı, kalbin musikisi idiler, On- ları şairler, dokunulunca hemea kopuverecek kadar narin, şolfaf tasvir ederlerdi, aşk edebiyalı onları hep böyle terennüm etti, Şimdi ise yüzerek Mahş deni- nizini geçti, yahud İsveçte olduğu gibi kabineyi -devirdi, filân ka- dına Hariciye Nezareti - teklif edildi, bir diğeri için otomo- bille 120 kilometre süratle köy- lerden geçerken — tavukları, k pekleri polis nizamlarını çiğni yor, hiç bir şeyden yılmıyor, yahud (Atatürk kızı Sabiha için olduğu gibi) tayyaresile göklerde kınıllır gibi dola- şıyor. Asri kadın ukı öldürdü de- nilebilir. mi? Kadın — Hazreti Ademdenberi beşer nevinei azab veren bir hissi, def'e muvaflak mı olmuştur; şüphesiz - hayır; aşk dama yaşamaktadır. Hatta eski — zamanlardakinden canlı olarak. — Sonu va daha