27 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

27 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Olanr'" n GPERLILI aA Z Dünyayı bir anda aydınlık içinde bırakan şimal fecri Şimal fecri; İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya, İspanya, ... Yunanis- tan Danimarka ve daha bir çok yerlerden ha yretle müşahede edildi Londra, 26 (Radyo) — İngl- terenin muhtelif yerlerinde bin- lerce halkı hayrette bırakan muh- teşem bir şimal fecri görülmüş: tür. Bidayette bunu muazzam b'r yangın zannedenler olmuştur. Şimal fecri, Avrupanın bir çok * memleketlerinden, Avusturya, İs- viçre, Almanys, İspanya, Fransa, hatta şimal? İtalyadan da görül- müştür. Yüksek dağ tepeleri tamamen aydınlanmıştır. Par's, 26 ( Radyo ) — Şer burgdan Marsilyaya kadar olan sahada d.ha az, fakat şimali Fransada daha muhteşem ol mak üzere dün akşam bir şimal fecri görülmüştür. Evvelâ kır. mızi bir ziya fışkırmış, bir az sonra zya, portakal ve sonra da yeşil rengi almış ve kay- bolmuştur. Ş mal fecri 'Hollandâ ve Da- nimarkadan da müşahede edil- Mmiştir. Oslo, 26 (Radyo) — Şimal Fecri dün akşam memleketin her yerinden görülmüş, ortalık, iki saat kadar gündüze dön Müştür. Lizbon, 26 (Radyo) senedeaberi ilk defa ol kemmel bir Şimal fecri hede edilmiştir. 26 (Radyo) — Mete- syonları, dün akşam- ki şmal fecrinin bir Meteor ( Haceri Semavi ) düşmesinden ileri geldiğini tesbit etmişler ve fotoğraflar da almışlardır. Ş mal feciri, hemen hemen Avrupanın her tarafından görül- müştür. Atina, 26 (Radyo) — Dün iyice müşahede olunan şimal fecri, Yunanistanın bir çok yer- lerini ve bilhassa yüksek dağ- larını saatlerce aydınlatmıştır. Kolonya, 26 (Radyo)— Ş mal fecri, evvelâ ziyadar iki şerit halinde görülmüş, sonra kaybol- muş ve az soora tekrar kızil renkte meydana çıkım ştır. l fecri. bütün Polonya şehirlerin” den görülmüştür. Londra, 26 (Radyo) — Ş'mal Fecri, Avustralyada end şe uyan- dirmiştir. Belediye, — süratle et- faiye teşkilâtını vazife başına davet etmiştir. Şamal Fecri, Avustralyadan daha fazla gö- rünmüştür, ——— Toprak kanunu Ankara, 26 (Hususi) — Hü- kümet — tarafından hazırlanan köylüye toprak tevzü hakkım daki kanun lâ sı son şeklini almak üzeredir, Ziraat Vekâleti, lâyihanın mü- bim hükümleri üzerinde alâ- kalıların düşündüklerini öğren mek ve hazırlıkları ona göre tamamlamak üzere şubatta bir korgre toplamak - kararını vere Miştir. Öğrendiğimize göre, bazı se- bepler, kongrenin Marta bıra- kılmasını zaruri kılmıştır. Kongrede görüşülecek mese- leler arasında ziraat bölgele- rinde alınacak tedbirler, orman işletme idarelernde — ucuzluğu temin edecek ve köylünün kak- kınmasına âmil olacak başlıca esaslar vardır. Banka direktörlerimiz Londraya gidiyorlar Direktörler, Yalovada bulunan Baeşvekili. mizle konuştuktan sonra yola çıkacaklar İstaabul, 26 (Hususi) — Banka direktörlerimiz yarın Ankara- dan buraya geleceklerdir. Direktörler, Ya.ovada bulunan Başvekilimiz B. Celâl Bayarı ziyaret ettikten sonra, Cumartesi günü Paris yolu ile Londraya müteveccihen hareket edeceklerdir. Banka drektörlerimiz'n Berlinece gidecekleri hakkında bir haber| intişar etmiş ise de asılsızdır. Banka direktörlerimizn, Londrada İng'liz maliyecilerile mühim meseleler etrafında mü âxatlar yapıcakları söyleniyor. Atinada çıkan (Etnos) gazetesi, banka direktörlerimizin Londra seyahati hakkında şunları yazıyor: İstikraz akdetmek üzere Londraya giden Türk heyeti, Muammer Eriş, Salâhettin Çam ve İ.hami Pamirden müteşekkildir. Türkiye ile Romanya arasında yapılan ticaret uz aşması 13/1/1938 tarihinde tatbik mevküne konmuştur. Romanya, Türkiyeye 600,0C0 - liralık benzin, 6)0,000 liralık da kereste ihraç ederek, mukabilinde pa- muk, pirinç ve susam alacaktır. Hidiv, Atatürkle konuştu- ğundan çok memnundur Yakın Şark memleketleri, istiklâllerini ve menfeatlerini seviyorlarsa Atatürkten nur almalıdırlar İstanbul, 26 (Hususi) — Düa, Yalovaya giderek Atatürk tara- fından kabul olunan eski Hidiv Abbas Hilmi (Paşa), gazetecilere beyanatta bulunmuş ve Büyük Şefimizle konuştuğundan dolayı büyük bir memnuniyet duyduğunu söyledikten sonra: — Yakın Şark memleketleri, istiklâllerini ve menfaatlerini sevi- yorlarsa, Atstükten nur almalıdırlar., Demiştir. Balkan tütün kongresi dün dağıldı Bulgar murahhasları bütün noktalara itiraz ettiklerinden itilâfnameyi imzılamımışlar İstanbul, 26 (Hususi) — Tütün kongresi, bu gün dağıldı. Bul gar murahhasları, kongrede görüşülen bü.ün meselelere itiraz ettiklerinden, tanzm olunan itilâfname, yalnız Türk ve Yunan murahhasları arasında imza'anmıştır. Rusya, Çinin Monagolistan- daki haklarını tanıyor Dış Mongol stan, icabında asker göndermek sur:t : Çine yardım edecektir Moskova, 26 (Radyo) — Mareşal (Şan-Kay-Şek) ile Rusya ara- sındak. müzıkereler sona ermiştir. Hasıl olan itilâfiâmeye göre, Rusya, dış Mongolistanda Çinin haklarını tan mastadır. Bu itibarla icabında, dış Mongolistana, asker göadermek suretile Çine yardım edecektir. Bundan maada, Rusyadan mühimmat mübayaası için Çine iki yüz elli milyon rub- lelik bir kr>di açıldmıştır. Japon gazetelerine göre, Çin hükümeti de, Rusyaya bazı nüfuz menatıkı ayırmaktadı-. Londra gazeteleri, Habeşistanda isyan çıktığını yazıyorlar (Jurnale Ditalyo), bu haberler üzerine uzun bir makale yazmakta ve Londra matbu. atını tekzip etmektedir Roma, 26 (Radyo) — Londra gazeteleri, Habeşistanda yeni hâdiseler - çıktığını ve (Koçam) mıntakasında Habeşlerin hâkim olduğunu, İtalyanlardan - kırk top aldıklarını ve bu isyanı bastır. mak için Adis-Ababadan kırk İtalyan tayyaresinin hareket etti- ğini yazıyori YJürnale D.talya) gazetesi; bu haberleri uydurma addederek uzun bir makale yazmakta ve ne zaman Uluslar Sosyetesi Kon- seyi toplanırsa böyle haberler tasni edildiğini, Habeşistanda, bü- tün kabilerin — İtalyaya mutlak bir itaat göstermekten başka bir şey yapmadıklarını ileri sürmektedir, e İngiltere Kıbrısta bir üssübahri tesis ediyor İstanbul, 26 (Hususi) — İngiliz Akdeniz filosu kumandanı Kıbrı: bir üssübahri tesisi için tedkikat yapmağa başlamıştır. —— B. Tahir Denizbank umum mü. dür muavini oldu İstanbul, 26 (Hususi) — De- nizbank umum müdür muavin- liğine, İş bankası umum müdür muav ni B. Tahir Kevkep tayin edilmiştir. Yalovada Otel Termali yapan bir Türktür Istanbul, 26 (Hasusi) —Yalo- vadaki Otel Termalin plânını yapan genç bi: Türk mimarıdır. Henüz 30 yaşında kadar olan B. Sedat Hakkı Eldem Güzel Sanatlar Akademisi muzunu ve bu akademinin ptofesörlerinden- dir. Almanyada ve Fransada tah. silini tekemmül ettirm ştir. Mılâ kütüphanemize garp edebiyatı- nın şaheserini kazandıran kâlem erbabından biri olan Bay İsmail Hakkı Alişanın oğ'udur. Binanın mimarisi hakkında şu izahatı veriyor: *“Binanın inşası iki buçuk se- nede bitirilmiştir. Umumiyet iti- barile kübik tarzda değildir. Daha ziyade yerli mimariye uy- gunluk gözetilmiştir. Geniş saçakları olması ve ça- tısının gizli olmayıp meydanda bulunuşu Türk mimarisinin hu- susiyetlerindendir. Pıânda alt kat pencerelerinin ikiye taksim —edilmiş oluşu, oturma sodasının şekli, giriş holündeki — renkli — camlı be- tondan pencere, modern hatalara uydurulmuş Türk —mi: marisi eserleridir. Keza oturma bo ünde görülen camlı bir cum- ba da ayni hususiyeti muhafaza maksadile konulmuştur. , Haber aldığımıza göre yakın- da otele bazı - salonlar ilâve edilecektir. Prens Otto meselesi Berlinde mevzubahs bile olmamış.. Viyana, 26 (Radyo) — Viyana matbuatı; prens Ottonun Avusturya tahtına dönmemesi için Berlinde Milan Stoyadino. viçle Alman ricali arasında mu: tabakat hasıl olduğu hakkındaki haberleri tekzip etmekte ve böyle bir meselenin mevzubahs bile olmad ğını, Alman resmi mehafilinin — tebligatına — atfen kaydeylemektedir. Prens O to, bu günlerde İs. viçreye g decek ve orada ken- dasini bekliyen krallık taraftar- larile konuşacaktır. Zelzele İstanbulda da hissedildi İstanbul, 26 (Radyo) — Rer sathaneden bildirild ğine göre, gece saat 5,44 geçe kuyvetli bir zelzele hissedılmiştir. Sis- mograf, — zelzele — merkezini İstanbuldan 1840 — kilometre uııktlroldukumı göstermiştir. — Şıhife 8 İtalya, ihtilâlci, İspanyaya asker gönderiyor Cumhuriyetçiler, (Teruei) cep_heu'rıde ihti. lâlcilerin iki tayyaresini düşürdüler KEZİ DÜ MERRTelkee üt Ni KA ARAN LA Mısır kralı ——— Pamuk kongresini bizzat açacak Kral Faoruk Kahire, 26 (Radyo) — Kral Faruk, yirmi milletin murahhas- larının iştirak — ettikleri pamuk kongresini açmak üzere — balayı için gittiği İskenderiyeden Ka- hireye - gelmiştir. Açma merasi- miaden sonra Abidin sarayında murabbaslar şerefine bir ziva- fet verecek ve tekrar kraliçenin yanına dörecektir. Mısırda Büyük bir İngiliz tayyare istasyonu kuruluyor Kabire, 26 (Radyo) — Eleh- ram gazetesine göre, Vadiulke- birde İngilizler tarafından bü- yük bir hava istasyonu inşa edi- lecektir. Bu. istasyonda, büyük benzin ve petrol depoları bu: lunacaktır. Kahire, 26 (Radyo) — Süveyş kal mıntakasında — İngiltere tarafndan yeni inşa edilecek askeri kışlalar ve bazı - tesisat için 12 mılyon İng liz lirası sar- folunacaktır. Bu mıntakada altı tanede tayyare karargâhı yaptı- rlacaktır. Balkan antantı Konseyi Şubatta An. karada toplanacak Belgrad, 26 (Radyo) — An- karada toplanacak Balkan an- tantı daimi konseyine iştirak et- mek üzere Yugoslavya Baş ve Dış Bakanı Mlan Stoyadinoviç 14 Şubatta İstanbula hareket edecektir. Toplantı 15 Subat- tadır. Paris, 26 (Radyo) — İhtilâl- cilerin resmi tebliği: Cumhuri- yetçiler, eski mevzilerini istirdat için şiddetli hücumlarda bulun- muş'arsa da püskürtülmüşlerdir. Aldığımız muavin kuvvetlerle düşmanı takip ettik, elimize bir çok mühimmatla yüz kadar esir düşmüştür. Barselon, 26 (A.A.) — Resmi tebliğ: Teruel cephesinde tayyarele- rimizin yardımile düşmana taar ruz ettik. 1080 rakımlı tepe ile Casa De La Ollayı zaptettik. 13 tayyaremiz bir Frankıst pat- layıcı maddeler deposuna 7500 kilo mecmuu sıkletinde bomba- lar atmışlar ve depoyu berhava etmişlerdir. Teruel cephesinde beş Cum- huriyet avcı tayyaresi ile — altı Frankist bombardıman tayyaresi arasında bir hava muharebesi cereyan etmis ve düşman tay- yarelerinden ikisi düşürülmüştür, Paris, 26 (Radyo) — İtalya- ; ihtilâlci İspanyaya yeniden in k şilik bir kuvvet sev- ketmeğe karar verd ği ve Al- manyanın da, istihkâmcı, harb malzemesi ve mühendis gönde- receği söyleniyor. Paris, 26 (Radyo) — İhtilâl- ciler, bugün de Barselon şeh- rini şiddetle bombardıman et mişlerdr. Ölenler 41 kşi ve yaralananlar da 78 kişidir. Camhuriyetçiler de Va'adolit şehrini bombardıman etmişler- dir. Bu bombardımanda da 12 kişi ölmüş ve 40 kişi yaralan- miştir. Saragosa, 26 (Radyo) —Cum- huriyetçilerin, Teruel şehrini is- tirdat için yaptıkları hücum akim kalmıştır. Ünivesitelilerimiz Budapeştede ziya- retlerde bulundular Budapeşte, 26 ( Radyo ) — Macar Ajansı bildiriyot: İstan- bul üniversitesi talebesinden 36 kişilik bir grup başlarında B. Muhlis olduğu halde Budapeş- tedeki muhtelif müesseseleri zi- aret etmişler, tedkiklerde bu- un muşlardır. Maarif Nezarti müsteşarı B, Santo, Türk talebeler şerefine bir ziyafet verm'ş, bu z yafette B. Santo ve B. Muhlis, iki hü- kümet ve millet arasındaki dost- luğu tebarüz ettiren nutuklar irad etmiş'erdir. Elhamra- ğ Çıplak Melek Fransızca Başröllerde : Marlen Ditrich- Herbert Marchal - Melvin Duglas | Aşıklar Yolu Frans zca Başrollerde : D k Povel - Made- len Karol ve Amerikanın 3 komiği RİTZ kardeşler SEANSLAR: 31,5 — 5,15 — 7,30 — 9 da A . * . Sehir Gazinosu Beyoğlu Gardenbarında pek çok alkış ve takdir. topliıyan Sekiz kişilik korvin balet revüsü bu gün Aksu vapuru ile gelmiştir Ayrıca meşhur düet, komik, akrobatik şeler. Rus fantezi danslar, Eıigf_ı l Meşhur Miki kuartet dans mönden Mühtelif artistler tarafından yeni, eksantrik numaralar Pazar günleri saat 17 de maline, sair günler saat 27 de suare