24 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sahife FIKRA Doğacak olan nesne Bazı hâdiseler vardır ki, i mi, B* yapardakız yapımız, © Tıpka, bir dişinin doğarman gibi.. başkan Normal ve muhakkak olan, biz: bülmüş - bi karmilı görümüze sokü toka dolaşiyor. İçindeki Mütareke akabinde, (ıras dünyamız, giltikçe büyüy Orhan Rahmi Gökçe Nereye kaçarsanız kaçı- olacaktır. ce, doğumu bek- lerdendir. ölecek, amma — yapıyacak, hi doğumdur. diği gibi derhal hâmile kalan onlar M0 mürifet olduğu belirsiz piç, bizi şimdiden kerkutuyor. Ba doğum —da mahakkaktır, fakat bir farkla ki, Zimanı muüyyen değil. terolli eden bu değil midi? Bizi de oyalıyan, Doğacak olan nesaeaia, kurnını doyurmak için keadi anetını yiyecı düşünüyor da, ikide bir: — Medeniyot mahvolecak! Diye bağın yoruz. alâmetleri ve sancıları gil fakat we çaref, dünyanın yüzünü buruşturuyor.. Hergün yeni bir büdise, doğum Onun her hareketi ile birlikte, hepimiz de yerimizden bir kere doğruluyoruz. Her gün, het tabah, me var, ne yok diyo gazetelere sarılıyoruz, — Gün içinde, radyolarımını dimliyoruz. Ve: — Döğuyor, doğucak! Diye marıldanıyoruz. Feci olan yudur ki, bu cenin İçin bir dimali de yok. Hırsız. değilmiş! Nevyork zabıtası, Karl Map- pı adında birisini, saksilon ça- larken yakı ştir. Bu adam; polislere yalvarmış ver — Ben hırsiz. değilim; yal- niz, müsiki âletlerine karşı, mani halinde bir sevgim var dir. Bu itibarla; nerede bir musiki âleti görürsem, derhal onu ahp götürmek isterim... Demiştir. Filhakika, — Karl Mappının evinde yapılan araş- tırmalarda, 8 saksifon, 7 ar- Monik, S keman ve dahâ pek gok musiki âletleri bulunmuş- tur. Karl Mappı bunların hep- sini şuradan buradan aşırıp ıulııüıtul Şimdi, adam hırsiz mi, —“.7 Neyyork — adliye — doktoru, — ; Karl Mappıda hirsiz. ruhü. ob madığını iddia ediyor. Siz ne dersiniz?... En eski dişler Transuvalde, dünyanın — en eski dişleri bulunmuştur. Alâ- kakar mütehassısların verdiği malümata göre, bir çene kemi- ginin üzerinde bulunan bu in san dişleri, tam yüz bin sene- Kktir. Çene kemiği ile dişler, bir ıığıııdı bulunmuştur. içme rekoru lıv.w on iki saatte 108 şişe bira içen bir adam bulun- Müştür. Bü adamın, bu kadar bir zaman içinde içtiği 108 şişe bira ile nasıl — ölmediği keyfiyeti, —doktorlar arasında mühakaşa — mevzuu — olmuştur. Bazı doktorlar; bir insanın, 12 saat içinde bu kadar bira içe- miyeceğini ve çünkü biraların, ekseriya şişkinlik verdiğini id- dia ediyorlar. mkit ih Kaynanalar bayramı Teksasın (Amerollo) kasaba- sında, onbeş gün evel elli bin kişi (Kaynana) bayramını küt- lulamışlardır. Teksasta âdettir. Her sene, (Kaynanâ) bayramı günü daima kaynanalar arasın- dan bir kraliçe seçilir. Bu sene (Kaynanlar) kraliçesi, 96 yaşla. rında (Marta) adında bir ihtiyar kadın seçilm ştir. Teksas hahikı ( Kaynanalar ) bayramına çok ehemmiyet ve- rir. Zira © gün, hayli eğlence- ler olur, Meselâ bütün gelinler ellerinde çiçekler olduğu halde kaynanaları karşılarlar. Halbuki kaynanaların hbepsi de bilâkis hirçin bir çehre ile ve pürsilâh ortaya çıkarlar! O gün bayra- mın kutlulandığı geniş bir sala- nun divarında, büyük harflerle şunlar yazılıdır: 1 — Kaynananızın pişireceği yemeklerden hiçbir vakit sikâ- yet etmeyiniz! 2 — Kaynananızla, daima iyi geçinmeğe gayret edinizl $ — Kaynananızı çok pök- pöhleyiniz, fakat onlardan fazla sakınınız! 100,000 kilo incir Belçikada bir firma tara- fından satın alınacak Brükselden şehrimiz Ticaret odasına gelen bir mektupta O. Muhiddin firmasının İzmirden yüz bin kilo incir satın almak istediği bildirilmiştir. Bay Ahmet Özemre mahkemesi başkâtibi Bay Al: met Özemre iyileşmiş, varile- Sine başlamıştır. Vali ve Dr. Uz KS aei e Pazartesi günü şeh- rimize gelecek İstanbulda bulunan vali Bay Fazlı Güleç ile belediye reisi Bay Behçet Uzün pâzartesi gü- nü İzmir vapurile şehrimize ge- lecekleri haber alınmıştır. Vali muavini Kooperatifleri teftişte Vali muavini Bay Cavit Ün- ver dün Kemalpaşa kazasına gtmiş, orada bazı sütiş ve kredi kooperatiflerini teftiş et miştir. vak'a oldu Patlıyan lâğımdan gebe bir kadın yaralandı aşa karasında hükü- önütdeki caddenin genişletilmesi için dar sokakta 2 metre kalınlığında gövdesi bulunan iki ağaç kesilmişti. Bü ağaç gövdelerinin toprak için- de kalan kısmının parçalanması için burgu ile açılan bir deliğe barut — doldurulmuş ve lâğım patlatılmışsa da kazaya sebe- biyet verilmiştir. Bu — hazırlıkları — seyretmek üzere pek çok halk orada top- lanmış - bulünüyormuş. -Kerim Karabulut adında bir lâğım ustası, lâğimı hazırladıktan son- ra halka çekilmesini haber ver: miş ve lâğım ateşlemiş. Müdhiş infilâkta ağaç parçaları etrafa dağılmış, büyükçe bir pârça da evinin bâhçesinde çi- çek dikmekle meşgul fırncı B. Vahid karisı 25 yaşında gebe Orgucun başına isabet etmiş, kadını yaralamış, bayılmasına sebebiyet vermiş. İnfilâkın &ivardaki evlere ha- ber — verilmemesinden — husule gelen kaza tahkikatına müddei- umumilikçe el konmuş, mesul- lerin aranmasına bâşlanmıştır. Jimnastik bayramı 19 mayıs jimnastik bayramı hazırlıklarına başlanmıştır. Dün öğleden sonra şehrimiz Kültür direktörlüğünde direktör Bay Ali Riza Özkütün riyasötinde İzmirdeki liss ve ortaokullar beden terbiyesi öğretmenleri toplanarak bayram hazırlıkları hakkında görüşmüşlerdir. Buüseneki jimnastik bayramı- nın diğer yıllara nazaran daba parlak olacağı söyleniyor. Kemalpaşada bir| ANADOLİU olmuş, lunduğu halde denize Mehmet, güçlükle otomobilin baygın bir halde hastaneye denizden ç.ıknnlmışm İ Şohır DakıliHaberleri iBir otomobil denize yuvarlandı İçindeki şoför, güçlükle kurtarıldı Evelki gece Birincikordonda Turan güzidosu önünde bir kaza 114 numoralı otomobil içinde Murtaza oğlu Mehmet bu- düşmüştür. Kaza şöyle olmuştur: Mehmet akşamdan biraz rakı içmiş ve sarhoş olmüş, otomo bila manevra yaptırırken idare edememiş, denize Birdenbire denizin derinliklerine inen otomobilin içinde balünan kapısını baygın bir halde çıkmıştır. Kazayı gören diğer şolörler bir ka: | yık tedarik ederek kendisini, süya batıp çıkarken kurtarmışlar, nakletmişlerdir. 'yuvarlan mış- açmış, denizin üzerine Otomobil de dün sicilleri ası Mülkt memurların üzerine tekaüdlüklerinin ve tezkiye verakalarının ta: bakkında — Vekiller Heyetince kabul edilen nizamname şehri- mizdeki alâkadarlara gelmiştir. 1683 numaralı tekaüd kanunu- nun Üçüncü Mmaddesine 2936 numaralı kanunla eklenen (F) fıkrası mucibince mülkt me murların - sicilleri üzerine teka- üdlükleri bu nizamname hüküm- lerine göre icra — edilecektir. Her memur için muayyen bi- rinci ve ikinci derecede tezkiye âmirleri tarafından her sene nümuneye göre bir gizli tezkiye warakasmı dolduracaktır. Bu va> rakalarında hâk ve silinti ya- saktır. Şürayı devlet ve Divanı mu- hasebat reisi daire reislerile azaları bu nizamname hüküm- lerine tâbi değildirler. Gizli tezkiye varakaları dolduracak âmirler şunlardır: Başvekil, — Vekiller, Vekâlet müsteşarları, umum müdürler, müdürler, — şube — müdürleri, umum? müfettişler, valiler, elçi- ler, daimi maslahatgüzarlar, ek çilik müsteşarları, teftiş heyeti reisleri, bulunmadığı halde baş müfettişler, kaymakamlar, vilâ- yetlerde merkez teşkilâtına men- sup en yüksek âmirler, başkon- soloslar, konsoloslar. Gizli tez- ları iki ay zerfında ktır, irlerin dolduracakları gizli tezkiye varakalarile müfettişle- rin kaleme aldıkları raporlar münderecatı memurların — sicik lerine işaret edilmiyerek — gizli dosyalarında muhafaza oluna- caktır. Gizli dosyalar merkezde ZUN TAYYARE Sineması Bütün Dünyanın takdirini kazanan 2 Muhteşem filim takdim ediyor 4uncu AŞK FRASIZCA SÖZLÜ KAY FRANCIS Trajedi Filimlerinin Kahramanı Esmer Güzeli Hakiki bir Aşk felsöfesini tahlil ve tasvir eden mübteşem filimde: Kocası için katil oldu, kızının saadeti için mahküm olda, aşk ve şeref için azap çekti, hiç bir kadın bu kadar hissi macera yaşamamıştır.. Bu kadar Fevkalâde aşk macerası görülmemiştir. Ayrıca büyük bir. rağbete mazhar olan Alibaba Hindistanda Bir hafta daha gösterilecektir firsâttan istifade ediniz. AYRICA : SEANSLAR: 4 üncü Aşk : PARAMOUNT 2,45—6—9,15, Alibaba: 4,30—7,45 GN JOURNAL Cumartesi - Pazar 1, Türkçe Sözlü Türkçe Şarkılı büyük filimi Mülki memurların terfi ve tekaüdlükleri Vekiller Heyetîıce tasdik edi- len nizamname geldi memurin — müdürlerinin, — taşra: larda valilerin muhafazaları al- tında bulunacaktır. Gizli tezkiye varakası doldurulacak memurun, tezkiye âmirleri maiyetinde en az altı ay çalışmış olması şart- tır. Bü tezkiye varakalarına memurların fotoğrafileri de ya- pıştırılacaktır. Ayrıca her üç senede bir sıhhat raporu da alınacak ve raptedilecektir, Gi binaen veya husuşi bir mal kikate uygun olmıyan mül ları yazdıkları anlaşılacak âmir veya müfettişler birinci defasın" da vazilelerini suiistimalden te- takil maruz birakılacak, te- kerrürü halinde sicllen tekaüde sevkolunacaklardır. Birinci de recede âmiri vekil olan memür larla ümum? müfettişlerin, müs- teşar, vali ve sefirlerin leri üzerine tekaüde sevkleri İcra Vekilleri Hoöyeti kararile ” ya- pilir. İrtikâb vo irtişa şüphesi al- tında bulunan, kumar oynamağı itiyad edinen, kendisinin veya karısının emlâk ve serveti ve ailesinin hergünkü sarfiyatı ge- lirile mütenasip olmıyan me- murlardan kendilerinin ve karr larının servetlerini, yaşayış tarz- ların gösteren bir beyanname istenecektir. Beyannamede gös- terilenleri isbat — edemiyenler tekaüde sevkolunacaklardır. Me- murin kanununda ihracı istil- zam edeceği yazılı hususlar ha- ricinde kalan ve memurluk hay- siyet ve şerefine uymıyan kötü yatları gizli tezki- lâarile sabit olanlar sicilleri itibarile tekaüt oluna- caklardır. Hirsizlik, emi dolandırıcıkk, (l mahiyetinde olan fül ve hare- kette bulundukları şayi olmakla beraber maddi ve kanuni kâfi delil bulunmamasından — dolayı haklarında takibat yapılamıyan ve bu fül ve hareketleri — gizli ayrı aytı iki tezkiye varakasile ve Cumhuriyet rejimine mugaâ: yir ve memleketin içtimai ni- zamını bozmağa müssid aki- delere sahip memurların bu fil ve hareketleri gizli tezkiye varakaları münderecatile teeyyüd edenler tekaüd edilirler. Memuriyette kalması, amme hizmeti menfaâtine uygun gö- rülmiyen memura en yükşek amiri tarafından mahrem teb- liğat yapılır ve bir sene daba tecrübe edilir. Vefat eden me ti sulistimal, murlarla 65 yaşını ikmalden dolayı tekalidle novkolunanlarız ve bir dahâ devlet hizmetine girmiyecek şekilde vazilfeden 15 de.. Alibaba ile başlar — İktısad vekâleti daireleri Borsa binasın'da top'anacak İktısad vekâletine bağlı Türe kofis, ölçüler, bölge iş da releri 1 Hazirandan itibaren İzmir Borsa binasının muhtelif katla» rına nakledilecek ve orada çat lışmağa başlıyacaklardır. Borsa binasında şimdi te'grafhane ve Paket posta daireleribin işgal ettikleri kısımlar boşaltılacağı için bu iki daireya başka mü: nasip bir bina aranmaktadır. lİcra ve iflâs kanunu Profesör, Cumartesi. ye İzmire geliyor Adliye Vekâletince icra ve iflâs kanunu tatbikatı hakkında tetkikler yapmak için Cenew reden getirilen profesör B. Ley- man Cumartesi günü —Ankara. dan şehrimize gelecek ve ev- velâ İzmirde kanun hakkında etüdlerine başlıyacaktır. Burada tetkikatını bitirdikten sonra da İstanbula gidecektir. Tuz ihracatı ve liman hareketleri Dün limanımıza 1 Türk, 1 lagiliz, 1 İtalyan, 1 Macar ve 1 Alman vapuru gelmiş, 1 İtal yan vapuru da hareket etmiş- tir. İngiliz vapuru, — Japonyaya götürmek üzere Çamaltı tuzlar sından mühim miktârda tuz yükliyecektir. Erzurum mebusu B. ÂAziz şehrimizde Erzurum mebusu, İzmir eski belediye teisi B. Aziz dün ak- şemki trenle Ankaradan ul- rimize gelmiştit. Bir izah Dünkü nüshamızda “İzmir halkına ucuz ev temini, bâş- lhıklı makalede sehven imzanın derci unutulmuştur. - Yazı, Bay Bülend Üstündağındır. Fransada İspanya lehineteza« hürat yasaktır Paris, 23 (Radyo) — Burada, İspanya için tertip olunan leh darane nümayişler, zabitdca ya- sak edilmiştir. Hükümet, İspanya işlerinde bitaraf olduğunu ileri sürerek, bu gibi nümayişlere müsaade etmemektedir. Filistinde Bir köy basıldı Kudüs, 23 (A.A.) — Filisti. nit Şşimal hududu civarında geçenlerde açılan Hanuta köyü yüz kişiden mürökkep silâhh bir çeenin taarruzuna uğramış ise do köylüler kondilerine dört taraftan ayni zamanda hü- cüm eden mütearrızları geri püskürtmeğe muvaffak olmuş- lardır. Bir polis öldürülmüş, bir di- ğeri yaralanmıştır. Bask çocukları Lon draya dönüyor Londra, 23 (Radyo) — Bu- rada bulunmakta olan Bask şocuklarıdan” Yütyüz' “kişilik bir kafile, buğün İspanyaya gönderilmişlerdir. GNTERAMINAA Wi KEKLNLRMETNE aa aynlanların mahrem tezkiye va- rakaları tamamen imha ve si- cilleri itibarile tekaüde — sevke- dilen mülki memurlar bakkında 1683 numaralı kanunun 62 nci maddesi hükmü tatbik oluna- caktir.