24 Mart 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

24 Mart 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

: l * gün başlamıştır. Hatay için 21 tesbit edildi intihabatım kontro kişilik bir heyet Hatayda ihdas edılen hususi mahkeme reıı!ığme, Yunan murah: hası Fokas tayin edildi. Heyetimiz Cenevreden dönüyor Cenevre, 23 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Hataya gidecek Milletler Cemiyeti kamisyonuna intihabatın kontrolu için telrik edilecek 21 kişilik kontrol heyeti bugün tesbit edilmiştir. Hatayda ihdas edilen hususi nan murahhası B. Foka& tayin seçilmiştir. mahkemenin reisliğine muhtelit mübadele komisyonu eski Yu- edilmiş ve ayrıca kontrol heyetine iki Yunanlı, iki Yugoslav aza Heyetimiz dün gece Türkiyeye hareket etmiştir. B. Numan Menemencioğlu iki Ihtilâlcile üi gün Belgradda kalacak ve pazar günü İstanbula varacaktır. ——— ... — r, bütün cepheler- de ilerlemektedirler ———0 1 020—0 gaa — General Sulçogo ile general Moskardonun kumandasındaki kuvvetler, Barselon, 23 (Radyo) — Cum- huriyetçi İspanya karargâhı bu gün şu tebliği neşretmiştir. Düşman, kuvvetli bir tayyare filosile (Ueska) yı bombardıman etmiştir. Kuvvetlerimiz, (Almod- ren) istikametine çeki'mişlerdir. Dıbv cephelerde kayda şa- hiç birşey yoktur. Mıi.zı(n.dp)— Ih — tilâlciler, bugün de ağır top — Tarla şehri bombardımana baş- Tamışlardır. Barselon, 23 (Radyo)—Penc: lop adındaki İngiliz torpitosu, bugün Barselon limanına gek miş ve İngiliz tebaasını almağa başlamıştır. Paris, 23 (Radyo) — İhtilâ- ciler, şimali Aragonda ilerle- mekte devam ediyorlar. (Solcago) ve (Muskaro) adla- rındaki ırıllını kumanda- sındaki » cumhuriyet- ciler eıplııııııl yırııık. Katar Tonya istikametinde yürüyorlar. ( Ueska ) nın ablukası kaldı- rildi ve ihtilâlciler bu — şehre hâkim oldu. İhtlâlciler, (Barfastro) ve (Se- rinevna) kasabaları istikametin- de de ilerliyorlar. Katalonyalılar, — mukavemet gösteriyorlarsa da cumhuriyet- ciler, mütemadiyen geriliyorlar. Dün, ihtilâlcilerin eline, üç bin beş yüz kişi esir düştü. Harbin bütün şiddetile de- vam etmekte olduğu söyleni- yor. 4 Cenubi Aragondada, general “Arandonun kumandasındaki or- dularlda, cümhuriyetçileri — tar- dettiler, ve yeniden bazı köyler işgal eylediler. General Franko - tayyareleri, dün (Tortoza) ve (Sagunto) ka- — sabalarını bombardıman etti. Yunanistanda İstiklâl bayramı | Şenlikleri. Atina, 23 (Radyo) — Yunan | istiklâl bayramı şenlikleri bu- Şenlikler Cuma gününe ka- dar devam edecektir. Yunanistanın her tarafından gelen — heyetler, şenliklere iştirak etmişlerdir. Başvekil general Metaksas, yarın 25 bin kişilik halk huzu- *unda bir söylev verecektir. Katalonyaya doğru ilerliyorlar Çekoslovakyada Alman partileri birleştiler Çek siyast partileyi de buna mukabil ted- birler almışlar, bir blok teşkil etmeği düşünüyorlar Prüg, 23 (Radyo) — Çekoslovakyada mevcud iki Alman par» tisi birleşmiştir. Çiftçi partisi müessisleri, kendi partilerini lâğvetmişler ve Çekoslovakya parlâmetosunda .47 mebusu olan Dr. Haylanın partisile birleşmişlerdir. Bu hâdise, Çeksslovakyada mühim bir tesir uyandırmıştır. Çek partileri de, buna karşılık olmak üzere yeni tedbirler almış'ardır. Bu partilerin de, bir araya gelerek kuvvetli bir blok teşkil edecekleri zannolunuyor. Duf Koper, mühim be- yanatta bulundu İngiltere, mutaarrızların haşin kuvvetle- rile zedelenenlere yakında yardım edecek hale gelecektir Londra, 22 (A.A.) — Bahriye Nazırı Duf Ko; bir muhafazakâr toplantısında okunan bir mektu! lar mevcuttur: Halen barışı berşeyin üstünde arzu eden ve Cenevreyi dai- ma müşterek ıoplınh yeri olarak muhafaza 'eden - devletlerle ahenk ve teşriki mesai halinde çalışmağa devam etmekle bera: ber yalnız İngiliz imparatorluğunun büyük halk kütlelerinin hayat ve hürriyetlerini h mayeye değil ayni zamanda hayat ve hürri- yetleri mutasrrızın haşin kuvvetiyle zedelenenlere maddi ve ma- nevi kat'i bir yardım yapmağa muktedir ha muktedir hale geleceğiz. Amerika Harbiye Nezareti faaliyette | Nevyork, 23 (Radyo) — Amerika Harbiye Nezareti, elli za- in Londrada dı şu satır: bitten mürekkep bir heyet teşkil etmiştir. Bu heyet, lüzumu ha- linde ve en ksa bir zamanda bir milyon askerin silâh altına alınması için bir program Çizecektir. Heyetin çizeceği Program, Harbiye Nezaretine verilecek ve âzımgelen tertibat, şimdiden alınacaktır. İhamra icaresinde Milli Yarın matinelerden itibaren İki harikulâde filim birden KAN DAVASI Tabii Renkli - Fransızca Sözlü şaheser Başrollerde: Silyia Sidney- Henri Fonda-Fred Mac Murray BRODVAY MELODİ 1938 Raşrollerde : Robert Tavlor Küıüphııı Sineması bı"yd"m hiç yi ANADOLU l |Vali ve belediye reisi zi İstanbula vardılar, birkaç gün sonra dönecekler İstanbul, 23 (Hususi) — İz- mir valisi B. Fazlı Güleçle be- lediye reisi doktor Beheet Uz, bugün Anokaradan buraya gel- diler. Vali ve belediye reisi; inşaât işleti hakkında güzel sanatlar akademisi ve bazı mimarlarla temaslarda bulunmak üzere bu- rada birkaç gün kalacaklar ve müteakıben İzmire bareket ede- eeklerdir. Ispirtolu içkiler Küçük şişelerde satılmıyacak mı? İstanbal, 23 (Hususi)— İnhi- sar idaresi, ispirtolu içkilerin küçük — şişelerde — satılmaması bakkında tetkikât yapmağa baş- amıştır. Plebisite Yahudileri iştirak ettirmiyorlar Viyana, 23 ( A.A. ) — Bele- diye reisi Dr. Neubaher tara- fından 10 Nisanda yapılacak olan Plebisite dair neşredilen beyannamede Viyana müntehip- lerinin vasıfları hakkında tafsi- lât verilmektedir. Bu - tafsilâta göre yahudilerle yahudi olarak tanınmış olanlar plebisite işti- rak edemiyeceklerdir. Asgari üç nesildenberi - cedleri yahudi olanlar yahudi addedilecekler: dir. Keza iki büyük anasile iki büyük babası yahudi — olanlara da yahudi nazarile bakılmak- tadır. Mareşal Göring Bugün Viyanaya hareket ediyor Berlin, 23 (Radyo) — Ma- reşal Göring, yarın öğleden sonra Viyanaya hareket edecek ve cumartesi günü mühim bir söylev verecektir. Mareşal Göring, Graç, Salr burg ve daha bazı yerlerde de söylevler verecektir. İngiliz matbuatının; General Göringle beraber Alman Nazi- lerinden on bin kişinin de Vi yanaya hareket edecekleri hak- kında haberler yalandır. İngiltere-İtalya Müzakereleri devam ediyor Roma, 23 (Radyo) — İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano, bugün de İngiliz sefiri Pert ile tekrar konuşmuştur. İngiltere-İtalya müzakereleri- nin, ne raddede bulunduğunu haber almak mümkün değildir. Zıu alâkadarlar, bu bususta bulunmaktan çekini- Kım;.;vı Gübreler VE Ziraat âletleri Hacı Davut zade Rahmi Karadavud Halimağa Çarşısı No. 31 İZMİR Anşlustan sonra Frans: ve Almanyanın vaziyetler Yazan: Jak Kayzer Radikal partisi icra komitesi reis vekili ——0 Anşlus yapılmıştır, hâdiseler biribirini kovalamakta, iştihalar bilenmekte, tesanüdler kuvvet. lenmektedir. Bir zamandanberi Fransanın Almanyayla doğru- dan doğruya müzakereye giriş- mesi hususunda isrâr etmiş olan bazı Fransızlar şimdi ne diye- ceklerdir? Bunun sırası olduğu fikrinde midirler? Mayn Kampi'in, ih- tarları ihmal edilebilecek bir nazariye kitabı olduğu kanaa- tında mıdırlar? Artık Almanya-; nın başka tahriklerde bulunma- yarak yeni fethini temsile çalı- şacağı ve daha uzlaşıcı bir ta- vır alacağını mi - sanıyorlar? Halbuki Alımanyanın talepleri listesi malümdur -Heyhatl. Ve emin olalım ki, sulb dostlarının vaziyetleri durmadan zayıflar- ken Almanya bu taleblerini git gide daha kuvvetle ileri sür- mektedir. Fransız - Alman müzakerele- rine bu zaaf vaziyetinde mi baş- lamak muvafıktır? Fransız em- niyetinden ve haâysiyetinden fe- dakârlık etmeden bir yakınlaş- ma imkânı şu dakikada hatıra gelebilir mi? Bizim tarafımızdan bu yolda dürüst gayretler sarfedilmiş ol- duğunu unutmayalım. İster B. Laval, B. Blum, B. Daladiye veya B. Şotan veya B. Flanden tarafından yapılmış olsun, bu teşobbüsler ya redle veya ısrarlı bir sükütla karşılaşmıştır. Çünkü Almanya büyük ta. savvurunu tahakkuk - ettirmek işine girişmiştir, ve hasımlarına istediği hal şeklini dikte ettire« ceğinden emin olmadıkça mü- zakerelere girişmek istemiyor.” Berhtesgaden konuşmasının ve bunun neticelerinden bir anlaş- niın Almanyanın indinde ne ka- dar kıymeti olduğunu pek iyi gördük. Aşikârdır ki Hitler müzakere için müzakere istemiyor. Ona neticeler lâzumdır. Mayn Kampf, kendi nutukları ve muavinleri- nin beyanatları ve bunlardan ziyade hareketleri — hırslarını ortaya koymuş ve teyid etmiştir. Bir anlaşma zemini mevcut mudur? Münakaşa esasları var mıidir? Müstakbel Fransız nuııken- cisinin, mutlaka bir neticeye varmak azmiyle, Fransayı Mil- letler Cemiyetine ve kollektif emniyete bağlayan son bağları da feda ettiğini farzedelim, garb devletleri arasında veya hatta iki taraflı bir anlaşma esasını kabul — ettiğini farzedelim, bu anlaşma, neye istinad edecektir. Tavizler yolunda daha ileri gidelim. —Hususi tipten bir *“kültürel uzlaşma, yapıldığını da farzedelim. Çünkü böyle bir anlaşma Fransayı çok düş- kün olduğu bazı büriyetlerden mahrum ederek fikir hüriyeti sahasında totaliter devletlere benzetecektir, buna — mukabil Almanya için kaybedilecek bir şey yoktur. Fakat bundan sonra nııupıl şeylerden konuşmak icab ede- cektir. Bazan niyor. Nasıl bir ekondmik an- *evvelâ ekonomik, de-| laşma tasavvur etmeli? Fransız hükümetleri Van Zeland plâm lehindedirler. Hitlerse * yalnız otarşinin devamını değil fakat kuvvetlenmesini arzu ettiğini saklamıyor. Fransa, milii menfaatlerinin ve Avrupa kollektif menfaatle- rinin bir ekonomik iş birliğinde olduğu düşüncesindedir, Hitler Rayştag autkunda Alımanyanın menfaati kendi kendine yetmek, kendi içine kıvrılmak ve otar. şisini kuvvetlendirerek kabilse mutlak hale getirmek olduğunu söylemiştir. Şu halde ekonomik anlaşma imkânı yoktur. Bir de politik sahaya geçelim. Burada da ayni zıddiyetleri keşfedeceğiz. Denilecekki: “Almanya Fran- sadan hiç bir toprak talebinde bulunmuyor!, Ve Hitlerin Muz- soliniye gönderi son mektub delil diye gösterilecek. Fakat "Bu takdirde pazarlık ya Alman- ya iş görmeğe devam ederken Fransız kamoyunu — uyutmak maksadiyle geniş bir oyundan ibaret olacak, yahud da tam bir konuşma ile yapılacaktır. Birinci şıkta, Anşlustan sonra bile Avrupada çıkabilecek arazi ihtilaflarından bahsedilmiyecek ve Fransız- Alman anlaşması — Streza'nın —akibetine uğraya. | caktır. Burada da, herkes, Ha beşistan meselesinin mevcud olduğunu bildiği halde, kimse bundan bahsetmemişti. İkinci şıkta, — ki bu Fransaya tek müzakere şeklidir — mü- zakerecilerimiz. — Almanyadan, şarki ve orta Avrupa hususun- daki niyetleri hakkında sarih cevaplar — isteyeceklerdir. Ak maoya, Çekoslovakyaya ve Al. man azlıklarının bulunduğu her yere ve Polonya koridoruna karşı alâkasız kalamıyacağını söylerse ya “hayır, demeğe yahud da onu harekette serbest bırakmaya mecbur kalacağız. Birinci şekil müzakerelerin akim kalması, ikinci ise, süratle bir Alman orta Avrupasının vücude gelmesi ve münferid Fransanın sonradan ezilmesi demek ola- caktır. Avrupa problemi değil, sö- — mürge problemi ortaya konu: lunca da, Fransanın terketmeğe amâde olduğu sömürgeler ham — gileridir? Bizzat B. Fianden de — sömürge — imparatorluğumuzun tamamiyetini —muhafaza lüzu- mundan bahsediyor. - Şu halde müzakere esası ne olacaktır? — Almanyaya Togo'yu veya Ka- merun'u iade etmekten bahse- denlerin önüne bir atlas getir — rilmeli ve Roma - Berlin mih- — verinin, bu takdirde, Çad gölü — vasıtasiyle Afrikadaki toprak. '3 larımızı ikiye ayırmakta gecik: miyecekleri gösterilmelidir. Bu- 3 na hiç bir Fransız razı olamaz. Geriye, felâketli ve tahrib edici bir silâhlanma yarışının önüne geçmeğe —matuf bir an- laşma kalıyor. Bu yolda her hangi bir tahdid gerginliği gev- şetmek hususunda çok müessgir bir rol oynayabilir. Fakat l;iı tahdidin veya azaltmanın şartı enternasyonal bir kontrol fık- rini reddetmektedir. Millt k rola gelince, Mareşal Göring'i son ifşaatı Almanyada ta! edilecek böyle bir sisteme dereceye kadar emniyet — Sonu 6 ıncı sahifede