3 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

3 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Hâdiseler ve hakikatler Avrapa ötesinde müzakere, müzakereyi, anlaşma anlaşmayı takip ediyor ve bötün dünya matbuatı, bu hâdiseleri kendi zaviyesi ve kumen de kendi ideolejisi içinde mütalea eyleyip duruyor. Bütün bunlar karşısında bir bakıma göre, beynelmilel mizamın ulkun: de, vulbu, selümeti tebşir eden ışıklar görüldüğü de söyleniyor. Yani deli. lik ve sibit Bubranları yatışmış, şuur evdet etmiştir. Biaaenaleyb; ker mil- let ve beşeriyet, sırtüstü yatabilir. Diplomatım da, politikacının da, gazeteci Dİd göstermekte olduğu manzara budur. b Her bidisenia, mutlaka iki eophııl veya diğer bir tabirle bir içyüsü ile bir dşyüzü vardır. Bazan bu yüzlerden herhangi biriaie kuvteti kargı: moda diğer yöz, bütün varlığım kaybeder, silinir, dağılır ve hisedilmes olur. Bazan her ikisi de ayui ağırlık ve i — gösterirler. — Meselüç ga yekdiğerini İtham eden anlaşmalara — mukabil, diğer bir yüzün, yani içyüzün vaziyeti asliyesini aynen muhafara D atmekte olması gibi.. Durmadan kovuşan, anlaşma esaslarını çizip düzelten, hatta imza eden — ilerletler, beri tarafta, gene hiç durmadan adamakıllı silâhlanmakta ve har. — be tekeddüm eden gün veya ayların patırtılı, acaleci fazliyeti ile batırlar: maktadırlar. Diplomatların faaliyetine bedel, erkâmharbiyeler de kendilerine düşeni yapıyorlar. Keza, iasan, metcud vaziyeti avuçlarının içine alıp ta tetkik edimce görüyor ki, bütün bu faaliyetlerde bir sorakilik, bi gayri tabillik — vardır. Çünkü beri tarafte, tarihin, hayatım, milli, iktisedi, siyari vesaizevi garuret. lerin doğurduğu bir menfaat tecadı, bir zerari rekabet, olanca kuvvst ve iladesile yaşamaktadır. Ve bu tezadla rekabet, realitedeo doğdağu — için, masa ve küğıd Östündeki çalışmalar, hatta hüsnü nmiyetlerle kendi varlığın. dan hiçbir şey kaybetmemektedir. Yontulması, trap edilmesi imkâsı olmuyan sert bir cisme — vereceğimiz — gürul, onu aacak Eakst edur, bir var olan nemedir, ne hııl:..'u“i;= SĞ &? Bunu #a iyi kavrıyanlar da sekerlerdir. F Orhan Rahmi Gökçe Ulyınırlınn ııorlmd Londral — Dünyanın en zengin adamları “Londrada bülunuyor. Bunlar erlerin ençoğu, Londra dadır. Söylendiğine milyoner- /| lerin mühim lıı'::;ı. emriha- yı müessesolerinin bütün mas- bir gazete çıkarmıştır. Bu ga- zete, hayecanlı haberlere sütun- larmı kapamış ve dünyayı ol Dobrowniki ziyaret | duğu gibi değil, olması lâzım- Mh—h—hı& geldiği — şekilde — göstermeği — Mustafa tanırlar, edinmiştir. Bu gazete, Japon harbi, çoktanberi sona ermiş olurdu! İncileri Muvatlakıyetle devam ediyor. Seans'ur: Sonata : 2,30 — 5,30 — 9 da... | menleri bıııhıh' Doılıllyı YRANADAMLISE N TOALRE 419 Senelik büyük bir tarih... Geçen inkılâplar... Devrilen saltanatlar... Yıkılan ve yapılan koskoca bir tarih... 1518 — 1937 Tekmil Avrupa tarihini Ingiltere Tacının Filiminde görmek üzere hazırlanınız 5 Mayıs 938 Perşembe GÜ NÜ TAYYARE SİNEMASINDA Verilecek hususi müsamereye sir de teşrif ediniz Ayrıcı NAZAR BONCUĞU . Şirley SONATA KROCER v2 İSPANYOL ÇİÇEKLERİ İspaayol 4 — 9 da Profesör B. Pit- | tard ve eşi Türkiye hakkında bir eser hazırlıyorlar Cenevre üniversitesi antrepo- loji profesörü B. Pittard ve eşi, Türkiye hakkında mühim bir eser hazırlamaktadırlar. Şehri- miz belediya reisliğine gelen bir mektupta İzmir şehri ve Faar hakkındaki veşriyatın gön- derilmesi istenmiştir. Belediye, bu neşriyatı derhal hazırlıyarak gönderecektir. Orman Fakül- tesi talebesi Rektör, profesörlerile şehrimize geldiler Üniversite Orman fakültesi rektörü B. Esad Muhlis ve B. asistan Fikret ve Tahsin ile üç Alman profesör, beraberle- rinde Orman fakültesi — talebe- sinden 28 genç olduğu halde Pazar günü Bandırma - tarikile İstanbuldan şehrimize gelmiş- lerdir. Rektör ve profesörler, dün vilâyette Vali B. Fazlı Güleçi ve Belediyede Belediye reisi Dr. B. Behçet Uzu ziyaret et- mişlerdir. Profesörler, Izmiri çok be- genmiş, Kadifekalesi ile Kültür parkı gezmişler ve şehri çok temiz, güzel, fuarı, İzmir iktı- sadi hayatında en mühim bir âmil gördüklerini söylemişler- dir. Şehrimizde —muhtelif tet- kikler yapan talebelerle öğret- gideceklerdir. Fırıncıların kazanç vergileri Fırınlar için kazanç vergileri tarhedilirken fırınlardaki maki- nelerin de bina ile gayri safi iradlarının tesbiti lâzımgelmek- tedir. Defterdarlık, bu makine- lerle tesisatın kıymetini takdir için belediyece iki mütehassıs tayinini istemiştir. At yarışları Hususi muhasebenin ilkbahar 1 Mayıs Bahar buyramı, hak kın kırlarda, dere kenarlarında eğlenmesile geçmiştir. yaset teklifinin nizam encümenine Şehir Meclisinde e Ekmek fiatini yükseltme- mek için tedbir. Masraf büdcesi ve mülhak büd- celer müzakere ve kabul edildi. Şehir meelisi dün öğleden sonra Belediyede Dr. B. Behcet Uzun reisliğinde toplanmış, Be- lediyenin yeni sene masraf büd- cesi ile — mezbaha, otobüs ve Karş,yaka tramvayları varidat ve masraf büdcelerini müzakere ve kabul etmiştir. Dünkü meclis müzakereleri, çok samimi geç miştir. Evvelâ esşki zabıt oku- narak kabul edilmiş, Belediyenin hissedar olduğu otomatik tele- fon şirketi hükümet tarafından satın alındığı için bu satışın meclisce tasdiki hakkındaki ri- imar plânı için $020, imdad ve cenaze otomobili alınması için S000, helâ ve çukurları tahliye cihazı ve arabası alır ması için 1000 İira kabul edil: mişti Esami tayini suretile masraf büdcesi reye konmuş, 20 reyle ittifakla kabul olunmuştur. Bunu müteakıp mezbahanın yeni sene varidat büdcesi de okunmuş, 281851 lira, masraf da ayni şe- kilde mütevazin olarak — tasdik edilmistir. Bu sene yeni bazı motör ve makineler ilâvesile mezbahânm genişletilmesi ka- rarlaştırılmıştır. — 15000 — liraya 150 beygirlik bir motör, 1000 liraya buz kovaları satın alına- caktır. Belediye otobüsleri varidat büdcesi 296,600 lira olarak tes bit ve kabul edilmiştir. Oto- büslerin Atatürk caddesi günlük vasati hasılatı 480 liradır. Fuar zamanı hasılatı 15000 lira tah- min edilmiştir. Müstahdemler masrahı 72841, idare masralı 4202, işletme masrafı 42296, yeni gelecek trambüslerin güm- rük ve mümasili vergi ve resinm leri vo çalışmadan mütevellid vergi, resim vesaire 72290 lira tesbit edilmiştir. Bu masraflar- dan sonra belediyeye 40000 lira kâr kalacaktır. Kârşıyaka belediye' tramvay- * ları varidat ve masraf büdeeleri de mütevazin olarak 22332 lira üzerinden kabul olunmuştur. —BeFalk Enerin okunan bir takririnde son zamanda İzmire az mikdarda buğday geldiği için buğday ve binnetice ek- mek fiatinin yükselmesine mani olmak için Ziraat Bankası depo- Tarında bulunan buğdaylardan bir kısminin piyasada satışa arzı için Meclisce karar alın- ması ve teşebbüste bulunması istenmiştir. Teklif derhal ka- bul edilmiştir. Budcd kararna- meleri yarın toplanacak Mec- Hste okunacak ve müzakere edilecektir. Perşembe günü saat 15 de Belediyede toplanacak — olan Meclis azası, belediye oto: büslerile şehrin muhtelif eser. lerini ve inşaâtı gezeceklerdir. Cuma günü Meclisin son top- Tantısı yapılacak ve o akşam Fuar — gazinosunda — Belediye reisi tarafından Meclis azasına bir veda ziyafeti verilecektir. . .. . Halkevi kö 1 — İzmire gelecek seyyah. Tara antikiteleri göstermek işin- de tercümanlık etmek üzere evimiz lisan bilen gençlerimize bir kurs âçmağa karar vermiştir. Kurs; on iki konferanstır. İs teklilerin isimlerini yazdırmak üzere her gün saat 15 ten 18c kadar Halkevine müracaatları. 2 — Gezi komitemiz 8 Ma- yıs pazar günü köycülük şube- sile beraber Kilizman köyüne bir tenezzüh tertip etmiştir. Bu geziye iştirak etmek istiyen ar- kadaşlar nihayet 6 Mayıs cuma günü akşamına kadar evimiz sekreterliğine isimlerini kaydet- tirmelidirler, havalesi kabul edilmiş, masraf büdcesinin müzakeresine geçile- rek fuhuşla mücadele işleri için 2950 lira, Çocuk yüvası için 18720, Darülâceze için 4310, tebhir işleri için 2500 lira kaâ- bul edilmiş, kabristanlar ve Baytarlık kadroları da müzakere edildikten sonra fen heyeti kad- rosu için 10776 lira tahsis olunmuştur. Yamanlar suyu, parklar, Ve- zir ve Osmanağa suları müs- tahdemleri kadrolârı da kabul edilmiş, yol, şose, kaldırım, istinad ve mubafara — duvarları tamir masarifi 30,000 Hira, V8- gımlar masarifi 10,000, köprü ve iskeleler masarifi 200, umu- mi helâ ve tamir ma- Sirke CÖYN ee bahçeler ve şehir yolları ma- sarifi daimesi 25,000 lira, te- mizlik daimi masarifi 58,860 lira, ışıklatma masarifi - 8,000 lira, itfaiye 37,680 lirâ, yangın kulesi masrafı 400 lira, emlâk ve akar tamir, vergi, sigorta vestir masarifi için 10,000 li- ra, sahiplerine iade edilecek vergilgr için 10,000 lira, ma- halle mümessilleri yevmiyeleri 1,500 lira, İzmir fuarına yar. dım 20,000 lira, belediye me- mur ve müstabdemlerinin teda- davi, hastane ve sanatoryom masrafları 1000 lira, belediye intihap masrafları, 8,000, bele- diye memur ve müstahdemleri ikramiyeleri ve kadro harici memurlar tazminatı 1000, ölen belediye memurları ve müstah- demleri silelerine yardım için 1000 Era, borç ödeme için rösülma — ve faiz —mukabili 150,000, geçen seneler diyunu 50640 lira kabul edilmiştir. Atatürkün annesinin kabrinin bulunduğu yerin imar ve ıslahı ve abide inşası içim 10,000 lira, çocuk hastanesi inşaatı için 15,000, kabristanlar tesis ve mevcudlarının ikmali, yeni kaldırım ve yol istinad duvar- lart yaâpılması ve yolların ge- nişletilmesi için 40,000, mezar- lıkların - ağaçlandırılması blları - için 600, havaya korunma - için 2000, itfaiyeye yeni almacak makine vesaire için 1300, yeni temizlik vasıta- ları alınması için 9000, seylâba karşı tedbir alınması için 1000, Mıv ae ğ ıl'uar hazırlıkları 50,000 p.:ı.iıet sigara dağıtılacak Fuar hazırlıklatına ehemmi yetle devam edimektedir. İnhi- sarlar umum müdürlüğü, Fuarın açılış gününde ziyaretçilere da- gıtmak üzere elli bin paket fu- ar sigarası hazırlattıracağını ko- miteye bildirmiştir. Bu sigara- ların zarif ambalâjlarda yakında imaline başlanacaktır. Yugoslavyada çıkan ( Enstitü Balkanik) âdlı mecmuada İzmir fatrı için bir yer âyrıldığı ve huııyı muntazaman yazılar lerilmesi luar komitesi ve- ne bildirilmiştir. Bu sene, Nevyork beynelmilel sergisine iştirak edeceğimiz için Ameri- mın dâ İzmir İuarına resmen iştirak ve yor alacağı tahmin olunuyor. Fuara ait posta müraselâtına yapıştırlan rteklâm etiketlerin- den şimdiye kadar alınan ücre- tin bundan sonra alınmıyacağı komiteye bildirilmiştir. Ankara ve İstanbul radyolarında fwar içia yapılacak — neşriyattan da ücret alınmaması için komitece Ve: killer Heyetine müracaat olun- muştur. Rümen - Türk tie- ret odası, fuar müddetince se yatler tertip ve şimdiden teşeb. büslere giriştiğini bildirmiştir. Halepte bulunan mühim bir ipekli kumaş fabrikası sahibi, komiteye ipekli - kumaşlardan mürekkep bir kolleksiyon gön- dermiş ve fuara irtirak etmek istediğini bildirmiş, gümrük rese mini sormuştur. B. Osman Tanınmış ve münevver banm kacılarımızdan Doyçe Oriyent Bank Dresdner Bank İzmir şubesi cari hesaplar şefi Bay Osman Ymıeıyı ıeıkar bar Tâhiyetl — verılmıştır. tebrik eder, yeni vazifesinde de muvaffakıyetler dileriz. İtfaiyeyi takviye Belediye, itfaiyeyi takviyeye karar vermiştir. Bu sene yeni bir motopomp ve arazoz satın alınâcaktır. Polis karakolu Eşrefpaşada P. zaryerinde bir polis =ıkolı iııılye ;dileee.i haber alınmıştır. Tekirdağlı Bir muvaffakıyet daha kazandı İstanbal, 2 (Hasusi muhabi- rimizden) — Burada İsveçli Negrin ile Tekirdağlı Hüseyin arasında yapılan güreş müsa- bakasında Tekirdağlı, bir da- kikada tuşla, Negrini yenmiştir. Kara Ali ile Amerikalı Serman ise berabere kalmışlardır. ——— <—— Ilân BANKA KOMMERÇİYALE İTALİANA BANKO Dİ ROMA DOYÇE ÖRYENT BANK DRESDNER BANK ŞUBESİ EMLÂK VE EYTAM BAN- KASI İZMİR ESNAF VE AHALİ BANKASI OSMANLI BANKASI TÜRKİYE İŞ BANKASI TÜRKİYE C. ZİRAAT BANKASI İzmir şubeleri 16 Mayıs 1938 tarihinden iş'arı ahire kadar gişelerini aşağıda ya- zılı saatlerde açık bulundu- racaklardır. Her gün: 8.30 dan 12.30a kadar Cumartesi günleri: 8.30 dan 11.30 a kadar