21 Ağustos 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

21 Ağustos 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

[-ikinci sayfanın devamı-] kanını tahrik ederek Bulgaristan'da mütemekkin Rumlar'a karşı heman her kasabada Rum kiliselerinin zabtı vesaire gibi yapılan nümayişler malumdur. Makedonya'daki Rum komitelerine i'anat-ı nakdiyede bulunduklarından dolayı bunlardan intikam almağa tasaddi eden "Narodo Lubiyef" Cemiyeti, emaretin muhtelif şehirlerinde bulunan şu'beleri vasıtasıyla esnaf ve tüccardan i'ane cem'ine başladı. Halbuki Sosyalist Fırkası buna fikren muhalif ve mu'arız idi. Pazar günü sabahleyin alafranga saat dokuzda sosyalistler ellerinde kırmızı bayraklar önlerinde musika, ihtilal havaları çalarak sokaklarda dolaşub "Narodo Lubiyef" Cemiyetine karşı nümayişler yaptı ve mezkur cem'iyetin Varna Şu'besi önünde durarak, emaret dahilinde cereyan eden şu vukuat-ı müessifenin önü alınmadığından dolayı hükümeti muaheze ve Makedonya komitesi aleyhine nutuklar irad ettiler. Pazartesi günü ba'de'z-zuhr saat ikide şehir bağçesinde "İttihad" salonunda ictima' ile fikirlerinin tervici içün ne yolda hareket etmeleri lazım geleceği hususunda müzakerata başladıkları bir zamanda Makedonyalılar bunlar üzerine birdenbire hücum ettiler. Sosyalistler de rovelverle bunlara karşı müdafa'aya başlarlar ki beş dakika devam eden müsademede sosyalistlerden bir telef ve altı mecruh, Makedonyalılardan ise bir telef bir de mecruh olmuştur. Mahal ve vak'aya derhal zabıta yetişerek i'ade-i asayiş edildi. Fakat şu vak'a hakikaten dehşetli bir hatıra olacak. Hele o sosyalist kadınlar ellerinde rovelver olduğu halde bet beniz kaçmış tahlis-i can emeliyle salonun pencerelerinden atlayarak firar etmekte idiler. Vak'a şehre şayi' olunca herkesi havf ve hiras-ı istila etti. Askeriye kumandanı vak'adan haberdar edilerek ordugahtan asker celbedildi. Rum mahallesi muhafaza olundu şehrin büyük caddelerinde kuvvetli müfrezeler gezinmeğe başladı. Şehir adeta işgal-i askeri altına alındı. Şimdilik şehirde sükunet hüküm-fermadır. Ahyolu haberleri burada pek ziyade badi'-i heyecan olmuştur. Rum mahallesine Makedonyalıların hücum ve tecavüzünden korkuluyor. Ş. Z. ----oOo---- TELGRAF HAVADİSİ SON HABERLER 6 Ağustos, İstanbul'dan: & Zat-ı Şahanenin hastalığı devam ediyor. Maraz gün günden seyr u tevessu'dadır. & Geçen cum'a günü selamlığa çıkmaması güft ü guyi belki de bir galeyan ve şurişi mucib olur havfiyle mabeyn erkanı ne yapub yapub Sultan Hamid'in lastik tekerlekli payton içinde camiye kadar naklini münasib gördüler. Fakat Hünkar namazı beklemeğe muvaffak olamaksızın bayılmaya başlayınca der-'akab saraya götürüldü. & Sultan Hamid cum'a selamlığına çıkamadığı takdirde yerine Sultan Hamid'in büyük oğlu Mehmed Selim Efendi'nin selamlığa çıkmasına Şeyhülislam Efendi fetva vermiştir. "BALKAN" Şeyhülislam Efendi'nin bu fetvası zamana göre verilmiş olsa gerek. Zira veliaht-ı saltanat Mehmed Reşad Efendi dururken ve büyük kardaşının yerine vekaleten cum'a selamlığına çıkması daha muvafık akl u hikmet iken Mehmed Selim Efendi'yi selamlığa çıkartmak niyeti millete ve aleme pek hoş görünmez fikrindeyiz. Hatta bu şayi'a Zat-ı Şahane'nin vefatından sonra ümmetin başına bir de halife intihabı meselesi çıkabilmesi ihtimalini te'yid ediyor. Allah encamını hayr etsin.